En itse ole katolinen, mutta nähnyt luterilaisessa, katolisessa ja ortodoksisessa kirkossa/elokuvissa ties miten tehtävän ristinmerkkejä, ensin oikealta vasemmalle, ensin alhaalta ylös ja vaikka miten. Kuinka ristinmerkki tehdään ns. oikea oppisesti katolisessa kirkossa.
Kuinka ristinmerkki tehdään?
14
2824
Vastaukset
- the cross
ylhäältä alas ja vasemmalta oikealle
- Kielo
Ristinmerkin teko on todella pakanallista!! Uskovaiset ei sitä tee!
- Jerma
... on tuokin! Kirjoitapa perustelusi niin jutellaan lisää.
- MaXIMUS
Sinä pakana!
- Urmas
sitä kuulee!
- kaunis tapa
sen sijaan tehdään ylhäältä alas ja oikealta vasemmalle, nimetön ja pikkusormi vasten kämmentä (Jumalan kaksi luontoa) ja kolme muuta liitettynä yhteen (kolminaisuus). "Läntinen" ristinmerkki tehdään käsittäkseni avoinna olevalla kämmenellä, ainakin luterilaisuudessa, johon ristinmerkin teko on ilahduttavasti palaamassa.
Tuon yhden kommentin "pakanallista, uskova ei niin tee" saa heittää ansaitsemaansa paikkaan eli romukoppaan.- kaikentietävä(?)
ristinmerkki tehdään myös samoin kuin kuvastit (pikkusormi ja nimetön vasten kämmentä ja muut kolme sormea yhteenliitettynä) silloin kun ihminen siunaa itsensä esim. ottaessaan vastaan synninpäästön. Näin minä ainakin teen ja samoin olen nähnyt muiden, myös pappien tekevän.
Sen sijaan kun pappi siunaa seurakunnan esimerkiksi Herran siunauksen päätteeksi hän tekee ristinmerkin seurakuntaan päin avokämmenellä. Hän ei siis kosketa omaa otsaansa ja olkapäitään vaan "huitoo tyhjään". Osasinkohan nyt selittää tämän oikein? - Jari
kaikentietävä(?) kirjoitti:
ristinmerkki tehdään myös samoin kuin kuvastit (pikkusormi ja nimetön vasten kämmentä ja muut kolme sormea yhteenliitettynä) silloin kun ihminen siunaa itsensä esim. ottaessaan vastaan synninpäästön. Näin minä ainakin teen ja samoin olen nähnyt muiden, myös pappien tekevän.
Sen sijaan kun pappi siunaa seurakunnan esimerkiksi Herran siunauksen päätteeksi hän tekee ristinmerkin seurakuntaan päin avokämmenellä. Hän ei siis kosketa omaa otsaansa ja olkapäitään vaan "huitoo tyhjään". Osasinkohan nyt selittää tämän oikein?Luterilaisuudessa ei ole määräyksiä siitä, miten ristinmerkki tulisi tehdä. Osa luterilaisista - kuten minä - tekee sen "katoliseen" tapaan, osa taas "ortodoksiseen" tapaan. Molempi parempi.
Luther ei aikoinaan antanut neuvoja ristinmerkin suhteen, hän kehotti vain "siunaamaan itseänsä ristinmerkillä". Koska Luther itse oli katolisen kirkon kasvatti, hän lienee automaattisesti ajatellut katolista tapaa tehdä ristinmerkki. - kaikentietävä(?)
Jari kirjoitti:
Luterilaisuudessa ei ole määräyksiä siitä, miten ristinmerkki tulisi tehdä. Osa luterilaisista - kuten minä - tekee sen "katoliseen" tapaan, osa taas "ortodoksiseen" tapaan. Molempi parempi.
Luther ei aikoinaan antanut neuvoja ristinmerkin suhteen, hän kehotti vain "siunaamaan itseänsä ristinmerkillä". Koska Luther itse oli katolisen kirkon kasvatti, hän lienee automaattisesti ajatellut katolista tapaa tehdä ristinmerkki.tehdään katolilaiseen tapaan? Eli onko niissä jotain muuta eroa paitsi tuo olkapääjuttu? Itse vien sormet aina vasemmalta olkapäälle oikealle, eli olen siis läntisen perinteen edustaja myös. Onko vielä jokin muukin ero idän ja lännen kirkkojen ristinmerkin välillä? Venäjällä on ainakin eräässä historian vaiheessa tehty ristinmerkki kahdella sormella, mutta patriarkka Nikon taisi sen tavan kumota jo 1600-luvun lopulla.
Useimmat papit, joita olen messussa seuraillut käyttävät tuota läntistä tapaa eli vasemmalta oikealle, mutta ilmeisesti mikään (paitsi tottumuksen voima) ei estäisi tekemästä merkkiä myös idän perinteen mukaisesti? Paitsi että eräässä kirjassa (oliko se nyt Jumalanpalvelusuudistus tms.? ) kyllä itse asiassa neuvotaan seurakuntalaisia tekemään ristinmerkin läntisen perinteen mukaisesti. - Turust
kaikentietävä(?) kirjoitti:
tehdään katolilaiseen tapaan? Eli onko niissä jotain muuta eroa paitsi tuo olkapääjuttu? Itse vien sormet aina vasemmalta olkapäälle oikealle, eli olen siis läntisen perinteen edustaja myös. Onko vielä jokin muukin ero idän ja lännen kirkkojen ristinmerkin välillä? Venäjällä on ainakin eräässä historian vaiheessa tehty ristinmerkki kahdella sormella, mutta patriarkka Nikon taisi sen tavan kumota jo 1600-luvun lopulla.
Useimmat papit, joita olen messussa seuraillut käyttävät tuota läntistä tapaa eli vasemmalta oikealle, mutta ilmeisesti mikään (paitsi tottumuksen voima) ei estäisi tekemästä merkkiä myös idän perinteen mukaisesti? Paitsi että eräässä kirjassa (oliko se nyt Jumalanpalvelusuudistus tms.? ) kyllä itse asiassa neuvotaan seurakuntalaisia tekemään ristinmerkin läntisen perinteen mukaisesti.varovainen noiden merkkien ja merkityksien kanssa. Siinä helposti annetaan vääriä viestejä joita ei ole tarkoitettu. Toivoisin ettei tuollainen huitominen yleistyisi hyvässä kirkossamme.
- kaikentietävä(?)
Turust kirjoitti:
varovainen noiden merkkien ja merkityksien kanssa. Siinä helposti annetaan vääriä viestejä joita ei ole tarkoitettu. Toivoisin ettei tuollainen huitominen yleistyisi hyvässä kirkossamme.
tiedä olisiko se niin paha asia, jos huitominen yleistyisi, mikäli "huitojat" haluavat huitoa. Pitäisin pahana pikemminkin kovin yksityiskohtaisia sääntöjä ja määräyksiä sen suhteen että miten tulee käyttäytyä. Ja tähän ei oma kirkkomme ole onneksi syyllistynyt, vaan sallii erilaisia käytäntöjä jopa papiston parissa.
- Sebastianos
...tehdä ristinmerkki yleensä on? Tunnettiinko molemmat tavat jo jakamattoman kirkon aikana, vai syntykö erityminen juuri jakautumisen takia?!?
- Turust
selvä kannanotto Katolisen tai Ortodoksisen kirkon puolesta. Käsittääkseni ristinmerkit eriytyivät juuri jakautumisen aikana.
- Sebastianos
...ristinmerkille, kun oleskelin aikoinani pitkähkön ajanjakson Valamon luostarissa. Itäinen tapa tehdä ristinmerkki syöpyi niin alitajuntaan, että sen jälkeen olen aina tehnyt ristinmerkin ortodoksisen käytännön ja symboliikan mukaan - roomalaiskatolisessa messussakin.
Ja kreikkalaiskatoliset noudattavat joka tapauksessa itäistä traditiota tässäkin asiassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t744528- 332551
- 402394
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211835Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401732- 821573
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 1511407
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231277Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155