Facebook / oudot kaveripyynnöt ja -ilmoitukset

Pohtiva*

Heips! Toivottavasti kirjoitan oikeaan paikkaan, koska käsittelette "sosiaalisen median palveluiden turvallisuutta".

Olen aina ollut tarkka Facebookin käytön suhteen. Ystäviä minulla on siellä alle 50 kpl, enkä hyväksy kaveripyyntöjä "hyvän päivän tutuilta" tai muilta vastaavilta, eikä tietojani näe muut kuin hyväksytyt kaverini. Noin viikko sitten sain täysin oudolta henkilöltä kaveripyynnön. Katseltuani kyseistä profiilia kävi hyvin äkkiä selväksi, että kyseinen profiili oli feikki (profiili esitti pk-seudulla asuvaa työtöntä naishenkilöä, mutta tilapäivitykset olivat selvästi jonkun muka-hupaisan (teini?)pojan tuotoksia, jolla oli ihan liikaa tekemisen puutetta). Kyseisellä profiililla oli reilu 20 ystävää, jotka kaikki olivat myös minulle täysin tuntemattomia. Hylkäsin kaveripyynnön, ja samassa yhteydessä ilmoitin etten tunne ko. henkilöä, jolloin häneltä evättiin mahdollisuus lähettää minulle uusia kaveripyyntöjä.

Tämä tapaus jäi hetkeksi mietityttämään, itselläni kun sattuu olemaan harvinainen sukunimi, ja näin ollen ei ole mahdollisuutta, että minut sekoitettaisiin toisiin samannimisiin henkilöihin. Tästä syystä jäinkin miettimään, että onko todellakin mahdollista, että kyseinen pelleilijä oli minut vain täysin sattuman kaupalla jotenkin onnistunut Facebookissa löytämään, ja vain huvikseen laittanut minulle kaveripyynnön, vai oliko kyseessä joku henkilö, jonka oikeasti tunnen. Oli miten oli, jätin asian siihen. Pian tätä profiilia ei enää löytynyt Facebookin haku-toiminnolla.

Tänään illalla kun kirjauduin Facebookiin, minulle oli tullut yksi ilmoitus: "Mie Oon hyväksyi kaveripyyntösi". En ole lähettänyt kaveripyyntöjä kenellekään, enkä todellakaan tunne ketään, joka olisi Facebookissa nimellä "Mie Oon". Itse asiassa, kun yritin ilmoituksesta päästä "Mie Oon" profiiliin, tulin aina takaisin omalle Facebook-sivulleni. Myöskään haku-toiminto ei tuottanut yhtäkään tulosta kyseisellä haulla. Oma kaverimääräni on pysynyt tismalleen entisellään, siihen ei siis ole tullut yhtä lisäystä, eikä kyseinen profiili näy myöskään kaverilistoissani. Mistä ihmeestä tällainen ilmoitus sitten on tullut? Voiko kyseessä olla jonkinsortin "bugi", vai kenties jopa jotain vakavampaa?

Olen aina suhtautunut hieman kriittisesti Facebookin käyttöön, mutta tällaiset epämääräisyydet saavat kyllä harkitsemaan koko sivuston käytön lopettamista.

4

590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nettiviisas

      Kyseessä on mitä ilmeisimmin facebookissa olevista roskaposteista. Niitä tehdään pilanpäiten tai häirintämielessä. Onneksi niitä ei (ainakaan toistaiseksi) ole näkynyt suuria määriä.

      Olet toiminut juuri oikein eli tuhonnut oudot viestit ja ilmoittanut ylläpitäjille spämmistä. Harmitusta suurempaa haittaa en ole näistä roskaposteista kuullut seuraavan.

      Nora Elers, Viestintäjohtaja, FiCom ry
      FiCom ry on mukana Tietoturvapäivä-kampanjassa, joka edistää turvallista ja fiksua internetin käyttöä.

      • ja huolestuttavaa

        Itselleni on käynyt ihan samalla tavalla, kaksi henkilöä joille en ole lähettänyt kaveripyyntöä on ne hyväksynyt. Henkilöillä on kyllä kanssani yhteisiä kavereita. Mutta silti tämä häiritsee koska olen aivan varma etten ko. pyyntöjä ole lähettänyt. Mietin voiko olla mahdollista että kaverilistoja "saatat tuntea nämä henkilöt" selatessani olen jotenkin vahingosssa klikannut henkilöiden kuvan alta kohtaa joka kaveripyynnön on lähettänyt. Tai sitten olen sairastunut dementiaan. Vähän ennen näitä pyyntöjä Facebookkiin tehtiin huoltotöitä, ja minulla oli niiden aikana vaikeuksia kirjautua tililleni.


      • ed
        ja huolestuttavaa kirjoitti:

        Itselleni on käynyt ihan samalla tavalla, kaksi henkilöä joille en ole lähettänyt kaveripyyntöä on ne hyväksynyt. Henkilöillä on kyllä kanssani yhteisiä kavereita. Mutta silti tämä häiritsee koska olen aivan varma etten ko. pyyntöjä ole lähettänyt. Mietin voiko olla mahdollista että kaverilistoja "saatat tuntea nämä henkilöt" selatessani olen jotenkin vahingosssa klikannut henkilöiden kuvan alta kohtaa joka kaveripyynnön on lähettänyt. Tai sitten olen sairastunut dementiaan. Vähän ennen näitä pyyntöjä Facebookkiin tehtiin huoltotöitä, ja minulla oli niiden aikana vaikeuksia kirjautua tililleni.

        Vielä lisäys että nämä ihmiset näkyivät myös kaverilistallani.


      • zkbrfd
        ed kirjoitti:

        Vielä lisäys että nämä ihmiset näkyivät myös kaverilistallani.

        Mene yksityisyys asetuksiin ja tutki mitä sovelluksia olet sallinut ja poista ja estä millä et mielestäsi tee mitään ja ovat epäilyttäviä. Voi olla että oletkin klikannut kaveri ehdotuksia mutta yleensä niistä tulee ilmoitus sähköpostiin. Voit myös muokata kaverilistaa ja poistaa epämääräiset kaverit joita et ole itse lisännyt. Tarkkaile nyt sitten tapahtuuko tuota uudestaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      80
      3389
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1992
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1901
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1405
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1395
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1048
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe