Hei kaikille palstaa lukeville ja hyvää Tietoturvapäivää!
Olen tänään nettiviisaan roolissa ja lueskellut päivän mittaan Fiksusti netissä -palstan kysymyksiä ja vastauksia. Todella hyviä tiedon turvaamisen vinkkejä täältä löytyy! Siitä tulikin mieleeni:
Mikä on sinun saamasi hyvä nettivinkki, jota olet hyödyntänyt omassa netin käytössäsi?
Aloitan tällaisella monelle tutulla vinkillä, joka on poimittu Tietoturvaoppaasta (www.tietoturvaopas.fi):
Älä lähetä luottokorttitietoja, verkkopankkitunnuksia tai salasanoja sähköpostitse (jos joku on sellaista sähköpostitse pyytänyt, on kyseessä mitä varmimmin huijausyritys).
Mitä muita vinkkejä tulee mieleen?
Nora Elers, Viestintäjohtaja, FiCom ry
FiCom ry on mukana Tietoturvapäivä-kampanjassa, joka edistää turvallista ja fiksua internetin käyttöä.
Hyviä nettivinkkejä kaivataan!
3
321
Vastaukset
Ainakin sen, että pidä tietokoneen ohjelmat ajantasalla ja käyttöjärjestelmä myös. Myös sen, että julkisilla koneilla kannattaa käynnin jälkeen putsata sivuhistoria.
- humppahanuri
Torrenteista on ollut paljon iloa monta vuotta. Se oli hyvä vinkki.
Niin kiintolevyn tiedot pitää hävittää päällekirjoittaen. Pelkkä levyn alustus eli formatointi ei poista yhtään mitään, kaikki tiedot saa esiin helposti. Jos alustettuun kiintolevyyn ei ole kirjoitettu mitään uutta tietoa alustuksen jälkeen niin koko kiintolevyn voi palauttaa kokonaan jopa niin pitkälle että siellä oleva vanha käyttöjärjestelmäkin käynnistyy.
Olen itse tehnyt tämän joskus aikoinaan. Sain jostain vanhan kiintolevyn ja uteliaisuuttani halusin tietää mistä oli kotoisin. Levy oli alustettu ja palautin sen yksinkertaisella ohjelmalla lukukuntoon. Levy oli kotoisin jostain oppilaitoksesta ja siellä oli mm. jotain oppilastöitä.
Eli, jos minä joka en ole mikään tietotekniikka ammattilainen vaan vain vähän utelias, pystyy noin helposti purkamaan formatoinnin niin sen pystyy tekemään kuka tahansa, joka tarkoittaa sitä että on pelkkää ajanhukkaa formatoida kiintolevy myytävästä koneesta, tiedot pitää poistaa kunnolla.
Onneksi sitä varten on olemassa helppokäyttöinen ilmainen ohjelma joten kiintolevyä ei kannata tuhota turhaan. 1 päällekirjoitus riittää hyvin, 3 riittää jo virastolle jotka käsittelevät arkaluontoista materiaalia ja 7 tai enemmän on jo vainoharhaisuutta.
http://sourceforge.net/projects/dban/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.525230- 793756
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3212218Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2661892Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1161752Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain531326Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ951280- 701222
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331197Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2951172