Isän alzheimer vertaistukea

Pyrytys

Hei,

isäni sairaus diagnosoitiin noin 3 vuotta sitten.Olen 36v nainen ja pienten lasten äiti. Etsin vertaistukea samassa tilanteessa olevalta. Isäni on aika hyvässä kunnossa, mutta tulevaisuus pelottaa ja teen surutyötä jatkuvasti ja asia on niin kipeä, että siitä on vaikea puhua. Isäni on minulle läheinen ja todella rakas. Vaihtaisin mielelläni kuulumisia,vertaisymmärrystä samantilanteessa olevan kanssa, minulle voi laittaa sähköpostia [email protected]

5

668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mollamaija123

      Olen itse samassa tilanteessa, pienen vauvan äiti ja muistisairaan miehen tytär. Ymmärrän tuskasi, surun ja vihan tunteet: miksi näin piti käydä meille. Hemmetin epäreilua. Väsymys vielä lisää kurjaa oloa, niin kuin murhetta ei riittäisi muutenkin.

      En osaa lohduttaa muuten kuin sanoa, että kipuun tottuu. Se ei väisty ja aika ajoin yltyy kyyneliksi vaikka sitä käsittelisi kuinka. Meilläkin tätä on jatkunut jo vuosia. Minä olen pystynyt puhumaan asiasta äitini kanssa ja olen itkuni itkenyt, moneen kertaan. Se helpottaa, ihan totta. Yritä puhua jonkun kanssa asiasta. Vaikka lapsiperheessä on kiirettä, ehkä mies voisi olla sinulle hyvä ystävä? Riittää kun kuuntelee ja silittelee, ei aina tarvitse osata sanoa mitään takaisin. Kerrot vain miltä tuntuu kun tuntuu pahalta.

      Laitan sinulle sähköpostia vielä. Jos sinulle on luontaisempaa kirjoittaa tunteista, voit kirjoittaa minulle. Yritä jaksaa.

      • ristiina ja tytär

        neurologi sanoi minulla ,kun miehelläni todettiin alzheimer,62v ,siinä omaiset käy läpi 3 kuolemaa,diagnoosi saatuaan kokee ensimmäisen kuoleman,ja toinen kun muistisairas unohtaa läheisensä,kolmas kun muistisairas lopulta kuolee sairauteensa,silloin yleensä kyllä jo helpotus...kaikille,ei suru lopu koskaan...miehelläni alzheimer 2 vuotta,se edennyt jo keskivaikeaan vaiheeseen,eli toinen kuolema menossa.Joskus öisin käyn katselemassa kun hän nukkuu,hiljaa silitän,voi ....sitä surua,mutta koitan muistaa ne ilot mitä meillä ollut,olen itse vielä nuori,45v,siksi jaksan ,tyttäremme takia


      • Orvokinkasvattaja
        ristiina ja tytär kirjoitti:

        neurologi sanoi minulla ,kun miehelläni todettiin alzheimer,62v ,siinä omaiset käy läpi 3 kuolemaa,diagnoosi saatuaan kokee ensimmäisen kuoleman,ja toinen kun muistisairas unohtaa läheisensä,kolmas kun muistisairas lopulta kuolee sairauteensa,silloin yleensä kyllä jo helpotus...kaikille,ei suru lopu koskaan...miehelläni alzheimer 2 vuotta,se edennyt jo keskivaikeaan vaiheeseen,eli toinen kuolema menossa.Joskus öisin käyn katselemassa kun hän nukkuu,hiljaa silitän,voi ....sitä surua,mutta koitan muistaa ne ilot mitä meillä ollut,olen itse vielä nuori,45v,siksi jaksan ,tyttäremme takia

        Hei, voimia tilanteeseesi, Ristiina. Minulla on samantapaista: mies 82 v, diagnoosi pari vuotta, ja itse olen 62 v. Kuolema on läsnä tietoisuudessa koko ajan, vaikka vielä hän tuntee, mutta persoonallisuuden muuttuminen on jo ollut kuin kuolemaa. Mutta se hoivaa tarvitseva lähimmäinen on kuitenkin sisimmiltään juuri se henkilö, johon tutustuin aikoinaan. Lapsillemmekin tämä on rankkaa, mutta he myös auttavat ihan olemassaolollaan jaksamaan. Oppimista tämäkin tilanne on, ainakin elämää arvostamaan oppii tehokkaasti. Arvokasta se on, kiitos siitä.


    • Sirpayliniemi

      Itse olen perheellinen, työtä tekevä nainen ja samalla yritän jaksaa dementoituvan äitini omaishoitajana.
      Sain juuri vinkin uudesta palvelusta mikä voisi helpottaa jaksamista. Tutumisen arvoinen palvelu www.muistin.fi

      • muistiomainen

        tuo muistinpalvelu toimii jos lievässä vaiheessa...ei enää meillä pelittäis kun keskivaikea alzheimer...ihminen tarvitsee kyllä ihmistä,ja varsinkin muistisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe