Bussin rekisterointi pakettiautoksi, tarvittava ajokortti

opiskelijaSuunnittel

Oletetaan, että on 50 paikkainen bussi, josta opiskelija haluaisi rakentaa asuntoauton.

Tarvinsenko C, C1 vai D1 -kortin, jotta voin ajaa asuntoautoa, joka on tehty 50-paikkaisesta bussista?

59

6799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonka oma paino ylitää 3,5 t ei henkilöauto kortilla voi ajaa,kuoma-autolupa tarvitsee.

      • kuulija2

        Kokonaispaino >3500kg,


      • kuulija2
        kuulija2 kirjoitti:

        Kokonaispaino >3500kg,

        jotta laitan vielä tuohon perään että täältä et kuitenkaan saa kuin suunsoittoa ja saivartelua. Jätin sen pois kuitenkin kun uskoin että pysytään asiassa. Pieleen meni. :D Voi ziizus mää sanosin.


    • 87k

      Tuo rekisteröinti pakuksi, koska pakussa on painorajana 3500kg ja 50 paikkainen bussi ei paina niin vähän.

      Eli autosta voi tehdä 1-9 paikkaisen henkilöauton, jolloin ajamiseen tarvitaan C-kortti

      Siitä voi tehdä myös 1-9 paikkaisen kuorma-auton, jolloin ajoon tarvitaan myös C-kortti

      Jos paikkoja on yli 10, tulee autosta automaattisesti linja-auto tai minibussi, jolloin tarvitaan aina vähintään D1 kortti.

      Ja jos autosta ollaan tekemässä asuntoautoa, tulee siitä silloin henkilöauto.

      • ihme sönköttäjä

        ei henkilöauton ajamiseen tarvita C-korttia.

        Ei bussista voi tehdä henkilöautoa eikä asuntoauto ole henkilöauto.

        Olisit pöljä ollut kirjoittamatta kun et oikeasti tiedä mistään mitään, edelleenkään.

        Taas meni monen lauantai-ilta pilalle.


      • 87k
        ihme sönköttäjä kirjoitti:

        ei henkilöauton ajamiseen tarvita C-korttia.

        Ei bussista voi tehdä henkilöautoa eikä asuntoauto ole henkilöauto.

        Olisit pöljä ollut kirjoittamatta kun et oikeasti tiedä mistään mitään, edelleenkään.

        Taas meni monen lauantai-ilta pilalle.

        Yleensä henkilöauto rinnastetaan autoon jossa on maks 9 paikkaa ja painaa maks 3500 kiloa.

        Mutta näin ei ole, henkilöautossa ei ole painorajaa, henkilöauto saa painaa vaikka 5000 kiloa tai vaikkapa 30000 kiloa, tosin kannattaako yli 3500 kiloista autoa rekisteröidä henkilöautoksi, koska sen saa kuormuriksi, jolloin verot yms kulut ovat paljon pienempiä (tosin silloin saa ajaa vain 80km/h)

        No kuitenkin lain kannalta on mahdollista rekisteröitä minkä painoinen auto vain henkilöautoksi, jos on alle 10 paikkaa.

        Ajokorttiluokaksi henkilaöutoon vaadiitaan B C1 tai C kortti PAINOSTA RIIPPUUEN.

        Samaten "henkilöautoksi" rekisteröidään alle 10 paikkaiset asuntoautot (tosin verokäytäntö yms on näissä täysin eri kuin normaaleissa henkilöautosisa) ja taas ajokorttiluokka menee painon mukaan.

        Ja tuntuu että tiedän asiosita LIIKAA, meinaan lähes joka kerta, kun kaivan laista tuollaisia "tuntemattomia kiekuroita" niin se saa enemmän tai vähemmän jollain veren kiehumaan.

        Ihan lakikirjassa sanotaa:
        1) M1-luokan ajoneuvo (henkilöauto) on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle;

        3) N1-luokan ajoneuvo (pakettiauto) on tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia;

        Eli pakulla on painoraja, ei henkilöautolla.

        Eli käytännössä voi rekisteröitä vaikkapa 30000 kiloisen sora-auton henkilöautoksi, jolloin saa ajaa 120km/h tosin käyttövoimavero, autovero, käyttövero yms pompsahtaa kirjaimellisesti taivaisiin, joten tuo vaihtoehto on taloudellisesti mahdoton "kaikille"

        Tosin en pääse nyt isän tietokoneelle, niin en voi katsoa onko suomessa yhtään henkilöautoa (ei siis asuntoauto/erikoisajoneuvo) joka olisi yli 3500 kiloinen

        Et varmaan tiennyt myöskään sitä, että jopa pelkällä B-kortilla voi joutua käyttämään ajopiirturia eräissä tilanteissa :)


      • ihme sönköttäjä
        87k kirjoitti:

        Yleensä henkilöauto rinnastetaan autoon jossa on maks 9 paikkaa ja painaa maks 3500 kiloa.

        Mutta näin ei ole, henkilöautossa ei ole painorajaa, henkilöauto saa painaa vaikka 5000 kiloa tai vaikkapa 30000 kiloa, tosin kannattaako yli 3500 kiloista autoa rekisteröidä henkilöautoksi, koska sen saa kuormuriksi, jolloin verot yms kulut ovat paljon pienempiä (tosin silloin saa ajaa vain 80km/h)

        No kuitenkin lain kannalta on mahdollista rekisteröitä minkä painoinen auto vain henkilöautoksi, jos on alle 10 paikkaa.

        Ajokorttiluokaksi henkilaöutoon vaadiitaan B C1 tai C kortti PAINOSTA RIIPPUUEN.

        Samaten "henkilöautoksi" rekisteröidään alle 10 paikkaiset asuntoautot (tosin verokäytäntö yms on näissä täysin eri kuin normaaleissa henkilöautosisa) ja taas ajokorttiluokka menee painon mukaan.

        Ja tuntuu että tiedän asiosita LIIKAA, meinaan lähes joka kerta, kun kaivan laista tuollaisia "tuntemattomia kiekuroita" niin se saa enemmän tai vähemmän jollain veren kiehumaan.

        Ihan lakikirjassa sanotaa:
        1) M1-luokan ajoneuvo (henkilöauto) on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle;

        3) N1-luokan ajoneuvo (pakettiauto) on tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia;

        Eli pakulla on painoraja, ei henkilöautolla.

        Eli käytännössä voi rekisteröitä vaikkapa 30000 kiloisen sora-auton henkilöautoksi, jolloin saa ajaa 120km/h tosin käyttövoimavero, autovero, käyttövero yms pompsahtaa kirjaimellisesti taivaisiin, joten tuo vaihtoehto on taloudellisesti mahdoton "kaikille"

        Tosin en pääse nyt isän tietokoneelle, niin en voi katsoa onko suomessa yhtään henkilöautoa (ei siis asuntoauto/erikoisajoneuvo) joka olisi yli 3500 kiloinen

        Et varmaan tiennyt myöskään sitä, että jopa pelkällä B-kortilla voi joutua käyttämään ajopiirturia eräissä tilanteissa :)

        että henkilöautokorti ei riitä kun auton/yhdistelmän kokonaispaino on yli 3500 kg. Vai mitä sinä pöljä yrität taas vääntää, mitenkään et saa 50:lle rekisteröityä bussia muutetuksi henkilöautoksi ellet pistä sitä ensin palasiksi. Ja mitä vittua tuo piirturi kuuluu asiaan.
        Olet niin naurettava pöljä että ei mitään määrää, aivan vatsanpohjaan sattuu kun lukee tuota sönkötystä.


      • ihme sönköttäjä
        ihme sönköttäjä kirjoitti:

        että henkilöautokorti ei riitä kun auton/yhdistelmän kokonaispaino on yli 3500 kg. Vai mitä sinä pöljä yrität taas vääntää, mitenkään et saa 50:lle rekisteröityä bussia muutetuksi henkilöautoksi ellet pistä sitä ensin palasiksi. Ja mitä vittua tuo piirturi kuuluu asiaan.
        Olet niin naurettava pöljä että ei mitään määrää, aivan vatsanpohjaan sattuu kun lukee tuota sönkötystä.

        nythän minä vasta hokasin että tuo sönköttäjä onkin alias kakkakikkare, ilmankos nuo jutut oli
        hanurista.
        Siis valehtelijoiden klubissakaan ei ole vastaavaa skeidaa suollettu pihalle.
        Huh huh ottaa vielä vatsanpohjasta.


      • 87k
        ihme sönköttäjä kirjoitti:

        että henkilöautokorti ei riitä kun auton/yhdistelmän kokonaispaino on yli 3500 kg. Vai mitä sinä pöljä yrität taas vääntää, mitenkään et saa 50:lle rekisteröityä bussia muutetuksi henkilöautoksi ellet pistä sitä ensin palasiksi. Ja mitä vittua tuo piirturi kuuluu asiaan.
        Olet niin naurettava pöljä että ei mitään määrää, aivan vatsanpohjaan sattuu kun lukee tuota sönkötystä.

        Ei semmosta olekaan. on vain B-kortti, jolla saa ajaa alle 3500 kiloista autoa ja alle 10 paikkaista autoa.

        Mutta sanoin vain sen, että Henkilöauto voi painaa vaikkapa 40000 kiloa, ei TIETENKÄÄN sitä saa ajaa sitten B-kortilla.

        Ja tuo vimppa oli ihan eri kysymys, kun noinpal tiedät, niin kerro mulle missä tilanteessa B-kortillinen voi joutua käyttämään piirturia (ihan laillisesti siis)

        Tai jatka samaan malliin, kun et ymmärrä, ala haukkua tai vääntämään siansaksaa.


      • 87k kirjoitti:

        Ei semmosta olekaan. on vain B-kortti, jolla saa ajaa alle 3500 kiloista autoa ja alle 10 paikkaista autoa.

        Mutta sanoin vain sen, että Henkilöauto voi painaa vaikkapa 40000 kiloa, ei TIETENKÄÄN sitä saa ajaa sitten B-kortilla.

        Ja tuo vimppa oli ihan eri kysymys, kun noinpal tiedät, niin kerro mulle missä tilanteessa B-kortillinen voi joutua käyttämään piirturia (ihan laillisesti siis)

        Tai jatka samaan malliin, kun et ymmärrä, ala haukkua tai vääntämään siansaksaa.

        Edellyttä h-auton ja paketti auton kuljettamiseen painoltaan alle 3,5kg CE yhdistelmän kuljettamiseen. AB kortti on raskaan pyörän, sekä edellä mainitut autot ei yhdistelmää.


      • pikku kallen juttuja
        kuulija1 kirjoitti:

        Edellyttä h-auton ja paketti auton kuljettamiseen painoltaan alle 3,5kg CE yhdistelmän kuljettamiseen. AB kortti on raskaan pyörän, sekä edellä mainitut autot ei yhdistelmää.

        eka on 87k, et tarvitse mitään korttia hiekkalaatikolla vaikka plasto-volvosi painaisi 4kg.


    • Whoop

      Mikäli muutat Linja-auton matkailu ajoneuvoksi pystyt rekisteröimään sen vain kuorma-autoksi ja tällöin tarvitaan c- ajo-oikeus. Ja mitä piirturiin tulee... sitä ei tarvita.


      AJOPIIRTURI on pakollin kaikissa kuorma-autoiksi rekisteröidyissä ajoneuvoissa joilla harjoitetaan ammattimaista liikennöintiä. yksityisajossa sitä ei tarvita.

      • 87k

        ns. "matkailuaotot" ovat aina HENKILÖAUTOJA painoi ne sitten mitä vaan, tosin ajokorttivaatimus menee sitten painon mukaan eli alle 3500kg=B-kortti 3500-7500=C1-kortti 7500 ja yli=C-kortti.

        Toki auton voi rekisteröidä myös kuormuriksi, jos on alle 10 paikkaa.

        Samaten sen voi rekata normaaliksi henkilöautoksi, samanlaiseksi kuin vaikkpa Ford Mondeo on, jos on alle 10 paikkaa, silloin saa ajaa 120km/h, mutta verot, vakuutukset, yms pompsahtaa pilviin.

        Ja edelleen henkilöauto voi painaa mitä vain, ja B-kortilla saa ajaa 3500 kilosia henkilöautoja...


      • 76s
        87k kirjoitti:

        ns. "matkailuaotot" ovat aina HENKILÖAUTOJA painoi ne sitten mitä vaan, tosin ajokorttivaatimus menee sitten painon mukaan eli alle 3500kg=B-kortti 3500-7500=C1-kortti 7500 ja yli=C-kortti.

        Toki auton voi rekisteröidä myös kuormuriksi, jos on alle 10 paikkaa.

        Samaten sen voi rekata normaaliksi henkilöautoksi, samanlaiseksi kuin vaikkpa Ford Mondeo on, jos on alle 10 paikkaa, silloin saa ajaa 120km/h, mutta verot, vakuutukset, yms pompsahtaa pilviin.

        Ja edelleen henkilöauto voi painaa mitä vain, ja B-kortilla saa ajaa 3500 kilosia henkilöautoja...

        nyt sitä isukin konetta vielä vähän tarkemmin.
        Matkailuautoilla on jotain poikkeavia vaatimuksia esim henkilöautoihin verrattuna, joilla saadaan kulkine autoverovapaaksi, eikä näin ollen ole ´henkilöautoja´. Jossain määrin tietysti jos tarkastellaan kokonaispainoa, mutta rekisteriotteessa voi olla myös jotain muuta.

        Mitähän muuten isukkisi tykkää siitä että sinä käytät hänen työkonettaan päästäksesi näihin väittämiisi ohjelmistoihin? Tai isukin työnantaja?


      • 87k
        76s kirjoitti:

        nyt sitä isukin konetta vielä vähän tarkemmin.
        Matkailuautoilla on jotain poikkeavia vaatimuksia esim henkilöautoihin verrattuna, joilla saadaan kulkine autoverovapaaksi, eikä näin ollen ole ´henkilöautoja´. Jossain määrin tietysti jos tarkastellaan kokonaispainoa, mutta rekisteriotteessa voi olla myös jotain muuta.

        Mitähän muuten isukkisi tykkää siitä että sinä käytät hänen työkonettaan päästäksesi näihin väittämiisi ohjelmistoihin? Tai isukin työnantaja?

        Rekisteriotteessa lukee että se on "Henkilöauto" ja sitten tietenkin lisätiedosisa mainitaan verovapaus, noperusrajoitukset yms.

        On toki aika epäselvää, että nykyjään merkataan henkilöautoiksi normaalit alle 10 paikkaset autot, sekä alle 10 paikkaset asentoautot.

        Ja kuten sanottu, lain lukeminen "liian" tarkkaan saa monella veren kiehumaan, tottakai olisi järkevämpää puhua, että on rekisteröity asuntoautoksi, niin ei varmana kukaan ymmärtäisi väärin, että mitä tarkoittaa ;)


      • Tehtävä silloin ei voi B-luvalla kuljettaa.


      • Miten Suomen lainsäädäntö määrittelee 44 istuttavan 6000 mm akselivälin kokonaisluokaltaan olevan ison linja auto käyttöoikeuden pelkälle siviili ajolle mitä kaikkea byrokraattisuutta siihen kuuluu? ei ole tarkoitus perustaa kaupallista liikenteen harjontaa ollenkaan. Itselläni on pelkästään BC AJOLUVAT ja ajo kokemusta. Olisi kiinnostusta ostaa ihan tässä lähi tulevaisuutena muutaman ajokin omaan yksityiseen käyttöön.!


    • !!!!!!!!!!!!!!!!!

      bussin pakettiautoksi! Ei tarvii kun laittaa penkkien alle ilmapallokaasua jotta se nostaa auton ilmaan sen verran että puntari max 3500 kg.
      Sen lisäksi poistat penkit jotta sinne sopii vaan max 8 1 henkilö!

      • vatsa naurusta hellä

        eihän se mikään uusi ilmiö ole, siis alkoi jo väitteleen itseänsä vastaan, parempi niin. On sillä raukalla ajokorttiluokat ja ajoneuvoluokat todella vieraita asioita, "henkilöauto voi painaa vaikka 40000kg". Huh huh, mutta sitä ei saa ajaa B-kortilla (henkilöautokortilla).

        "Et varmaan tiennyt myöskään sitä, että jopa pelkällä B-kortilla voi joutua käyttämään ajopiirturia eräissä tlanteissa :)"

        " kerro mulle missä tilanteessa B-kortillinen voi joutua käyttämään piirturia (ihan laillisesti siis)"

        Mitähän nuo lauseesi tarkoittaa, ensin joutuu ja sitten kysyt että missä joutuu?

        Siis on se raukka sekaisin, no meneehän sitä sekaisin kun ei tiedä mistä kirjoittaa.


      • 87k
        vatsa naurusta hellä kirjoitti:

        eihän se mikään uusi ilmiö ole, siis alkoi jo väitteleen itseänsä vastaan, parempi niin. On sillä raukalla ajokorttiluokat ja ajoneuvoluokat todella vieraita asioita, "henkilöauto voi painaa vaikka 40000kg". Huh huh, mutta sitä ei saa ajaa B-kortilla (henkilöautokortilla).

        "Et varmaan tiennyt myöskään sitä, että jopa pelkällä B-kortilla voi joutua käyttämään ajopiirturia eräissä tlanteissa :)"

        " kerro mulle missä tilanteessa B-kortillinen voi joutua käyttämään piirturia (ihan laillisesti siis)"

        Mitähän nuo lauseesi tarkoittaa, ensin joutuu ja sitten kysyt että missä joutuu?

        Siis on se raukka sekaisin, no meneehän sitä sekaisin kun ei tiedä mistä kirjoittaa.

        A: voiko henkilöauto painaa vaikkapa 7000 kiloa.

        Sitten toinen kysymys, joka ei liity millään muotoa alottajan kysymykseen, mutta tommoset ketkä tietää "kaikesta kaiken" tietää vastauksen tähänkin, eli missä tilanteessa B-kortillinen kuljettaja jotuu lain mukaan käyttämään ajopiirturi.

        No selvitä nyt vastaus tohon toiseen kysymykseen

        A:n vastaus onkin jo se, että henkilöautolla ei ole painorajaa :)


      • ei jaksa lukea
        87k kirjoitti:

        A: voiko henkilöauto painaa vaikkapa 7000 kiloa.

        Sitten toinen kysymys, joka ei liity millään muotoa alottajan kysymykseen, mutta tommoset ketkä tietää "kaikesta kaiken" tietää vastauksen tähänkin, eli missä tilanteessa B-kortillinen kuljettaja jotuu lain mukaan käyttämään ajopiirturi.

        No selvitä nyt vastaus tohon toiseen kysymykseen

        A:n vastaus onkin jo se, että henkilöautolla ei ole painorajaa :)

        tuo sekoilu, kun sinulla ei kerran ole älliä tipan tippaa!


      • kuulija2
        87k kirjoitti:

        A: voiko henkilöauto painaa vaikkapa 7000 kiloa.

        Sitten toinen kysymys, joka ei liity millään muotoa alottajan kysymykseen, mutta tommoset ketkä tietää "kaikesta kaiken" tietää vastauksen tähänkin, eli missä tilanteessa B-kortillinen kuljettaja jotuu lain mukaan käyttämään ajopiirturi.

        No selvitä nyt vastaus tohon toiseen kysymykseen

        A:n vastaus onkin jo se, että henkilöautolla ei ole painorajaa :)

        ja halkomaan hiuksia? Käy mulle.
        A: Ei
        Toinen kysymys: Piirturin käyttö ei ole sidottu ajokorttiin.

        Ja nyt sitten vastakysymykset:
        A: Määrittele ´henkilöauto´ siten kuin laki sen määrittelee, niin päästään eteenpäin tässä ah niin antoisassa aiheessa.

        B: ihan varmistuksena kysyn että minkäpainoista yhdistelmää saa ajaa B-luokan ajokortilla? Tällä haen nyt luetun ymmärtämisen tasoa.


      • 87k
        kuulija2 kirjoitti:

        ja halkomaan hiuksia? Käy mulle.
        A: Ei
        Toinen kysymys: Piirturin käyttö ei ole sidottu ajokorttiin.

        Ja nyt sitten vastakysymykset:
        A: Määrittele ´henkilöauto´ siten kuin laki sen määrittelee, niin päästään eteenpäin tässä ah niin antoisassa aiheessa.

        B: ihan varmistuksena kysyn että minkäpainoista yhdistelmää saa ajaa B-luokan ajokortilla? Tällä haen nyt luetun ymmärtämisen tasoa.

        1) M1-luokan ajoneuvo (henkilöauto) on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle

        Eli henkilöauto on alle 10 paikkainen auto, jos se on vanha bussi niin se painaa varmaan 20000 kiloa, jolloin ei titetenkään B-kortti riitä.

        Sitten löytyy vielä erikseen kohta

        22 §
        Matkailuauto

        Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:

        1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;

        2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;

        3) keittomahdollisuus;

        4) säilytystiloja.

        Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.

        Eli matkailuauton rekisteriotteessa lukee "henkilöauto"

        Mutta sitten kun käytetään maalaisjärkeä, niin mitä järkeä on rekisteröitä alle 10 paikkainen iiiiso auto normaaliksi henkilöautoksi, ainut etu on se, että saa ajaa 120...

        Totta piirturin käyttö ei liity ajokorttiluokkaan ollenkaan, mutta kerro nyt millaisella ajoneuvolla voi B-kortillinen joutua käyttämään piirturia :) anna tulla nyt, älä puhu siansaksaa tai hauku, vaan vastaa...


      • 87k kirjoitti:

        1) M1-luokan ajoneuvo (henkilöauto) on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle

        Eli henkilöauto on alle 10 paikkainen auto, jos se on vanha bussi niin se painaa varmaan 20000 kiloa, jolloin ei titetenkään B-kortti riitä.

        Sitten löytyy vielä erikseen kohta

        22 §
        Matkailuauto

        Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:

        1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;

        2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;

        3) keittomahdollisuus;

        4) säilytystiloja.

        Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.

        Eli matkailuauton rekisteriotteessa lukee "henkilöauto"

        Mutta sitten kun käytetään maalaisjärkeä, niin mitä järkeä on rekisteröitä alle 10 paikkainen iiiiso auto normaaliksi henkilöautoksi, ainut etu on se, että saa ajaa 120...

        Totta piirturin käyttö ei liity ajokorttiluokkaan ollenkaan, mutta kerro nyt millaisella ajoneuvolla voi B-kortillinen joutua käyttämään piirturia :) anna tulla nyt, älä puhu siansaksaa tai hauku, vaan vastaa...

        B-luokan luvassa ei ole piirturia joka koskee pakettiautoja,sitä saakujetta kyseisellä luvalla.
        Jos rekisterissä on mainittu 10 hengelle paikat vaaditaan D-luokanlupa eli linja-auton kuljettanlupa.
        H-auton henkilö on määrätty 1 7 henkilöä saa kuljetta B-luokan luvalla.
        Onko laki muuttunut sitten voi kujetta 10 henkilöä??


      • 87k
        kuulija1 kirjoitti:

        B-luokan luvassa ei ole piirturia joka koskee pakettiautoja,sitä saakujetta kyseisellä luvalla.
        Jos rekisterissä on mainittu 10 hengelle paikat vaaditaan D-luokanlupa eli linja-auton kuljettanlupa.
        H-auton henkilö on määrätty 1 7 henkilöä saa kuljetta B-luokan luvalla.
        Onko laki muuttunut sitten voi kujetta 10 henkilöä??

        Meinaa yhdestä yheksään

        Ja B-kortilla saa ajaa 1-9 paikkaista henkilöautoa, joka painaa alle 3500 kiloa.

        Mutta odotan edelleen vastasuta kysymykseen, että milloin B-kortillisen tulee käyttää piirturia, kun hän ajaa itse autoa...


      • kuulija3
        87k kirjoitti:

        Meinaa yhdestä yheksään

        Ja B-kortilla saa ajaa 1-9 paikkaista henkilöautoa, joka painaa alle 3500 kiloa.

        Mutta odotan edelleen vastasuta kysymykseen, että milloin B-kortillisen tulee käyttää piirturia, kun hän ajaa itse autoa...

        oletpahan senkin aikaa pois täältä sekoilemasta, ikävä ei kyllä tule, se on varma.
        Mutta ennenkö sinä saat B-kortin niin ehdit piirtää väriliiduilla paaaaljon.
        Harmi vaan kun et ymmärrä luettua vielä.


      • 87k kirjoitti:

        Meinaa yhdestä yheksään

        Ja B-kortilla saa ajaa 1-9 paikkaista henkilöautoa, joka painaa alle 3500 kiloa.

        Mutta odotan edelleen vastasuta kysymykseen, että milloin B-kortillisen tulee käyttää piirturia, kun hän ajaa itse autoa...

        On pakollinen linja-auotoissa ja raskaassa kalustossa kuten yhdistelmissä oma paino yli 4 tonnia
        vaikka ajaisi itse,on piiruri kiekko oltava uusimmissa on ajopiirturin lukulaiten,paperi piirturit jäävät historaan. B-kortillisilla ei ole kiekkoa.


      • 87k
        kuulija1 kirjoitti:

        On pakollinen linja-auotoissa ja raskaassa kalustossa kuten yhdistelmissä oma paino yli 4 tonnia
        vaikka ajaisi itse,on piiruri kiekko oltava uusimmissa on ajopiirturin lukulaiten,paperi piirturit jäävät historaan. B-kortillisilla ei ole kiekkoa.

        Kysymykseen "milloin B-kortillisen tulee käyttää piirturia"

        "Piirturia tulee käyttää silloin kun ajoneuvon tai AJONEUVOYHDISTELMÄN kokonaispiano ylittää 3500 kiloa, ja ajoneuvoa käytetään työajossa"

        Eli siis vastaus on "Esimerkiksi sähköasennusfirman 3500 kiloisessa pakussa, jonka perässä on 500 kiloinen peräkärri" eikös silloin yhdistelmän kokonaispaino ole yli 3500 kiloa, mutta saa ajaa B-kortilla.


        Tosin tilanne että B-kortillinen käyttäisi piirturia on yhtä teoreettinen, kuni se, että yli 3500 kiloinen auto rekisteröitäisi henkilöautoksi, vaikka lain kannalta tämä onkin mahdollista.

        Itse en ainakaan ole nähnyt yhdessäkään 3500 kiloisessa pakussa, joka on työkäytössä, ja jossa on lisäksi vetonuppi, että olisi ollut ajopiirturi.

        No kuten sanottu, kun lukee lakia "pilkkua nussimalla" se saa monet raivon partaalle....

        Ja "paperi piirturit" eivät ole jäämässä historiaan PIAN koska takautuvaa sennuspakkoa ei ole tulossa


      • kuulija4
        87k kirjoitti:

        Kysymykseen "milloin B-kortillisen tulee käyttää piirturia"

        "Piirturia tulee käyttää silloin kun ajoneuvon tai AJONEUVOYHDISTELMÄN kokonaispiano ylittää 3500 kiloa, ja ajoneuvoa käytetään työajossa"

        Eli siis vastaus on "Esimerkiksi sähköasennusfirman 3500 kiloisessa pakussa, jonka perässä on 500 kiloinen peräkärri" eikös silloin yhdistelmän kokonaispaino ole yli 3500 kiloa, mutta saa ajaa B-kortilla.


        Tosin tilanne että B-kortillinen käyttäisi piirturia on yhtä teoreettinen, kuni se, että yli 3500 kiloinen auto rekisteröitäisi henkilöautoksi, vaikka lain kannalta tämä onkin mahdollista.

        Itse en ainakaan ole nähnyt yhdessäkään 3500 kiloisessa pakussa, joka on työkäytössä, ja jossa on lisäksi vetonuppi, että olisi ollut ajopiirturi.

        No kuten sanottu, kun lukee lakia "pilkkua nussimalla" se saa monet raivon partaalle....

        Ja "paperi piirturit" eivät ole jäämässä historiaan PIAN koska takautuvaa sennuspakkoa ei ole tulossa

        piirturit ovat ammattiliikenteeseen mutta ethän sinä sitä voi tietää. Kaikki satuilusi ovat muutenkin joopas eipäs linjalla. Piirtele vaan niillä väriliiduilla nyt ja jätä palsta rauhaan.


      • kuulija2
        87k kirjoitti:

        1) M1-luokan ajoneuvo (henkilöauto) on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle

        Eli henkilöauto on alle 10 paikkainen auto, jos se on vanha bussi niin se painaa varmaan 20000 kiloa, jolloin ei titetenkään B-kortti riitä.

        Sitten löytyy vielä erikseen kohta

        22 §
        Matkailuauto

        Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:

        1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;

        2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;

        3) keittomahdollisuus;

        4) säilytystiloja.

        Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.

        Eli matkailuauton rekisteriotteessa lukee "henkilöauto"

        Mutta sitten kun käytetään maalaisjärkeä, niin mitä järkeä on rekisteröitä alle 10 paikkainen iiiiso auto normaaliksi henkilöautoksi, ainut etu on se, että saa ajaa 120...

        Totta piirturin käyttö ei liity ajokorttiluokkaan ollenkaan, mutta kerro nyt millaisella ajoneuvolla voi B-kortillinen joutua käyttämään piirturia :) anna tulla nyt, älä puhu siansaksaa tai hauku, vaan vastaa...

        eli M1 on henkilöauto, maks 3500kg ja enintään 8 matkustajalle. Jos jompikumpi näistä menee yli, luokitus muuttuu. Kyse ei ole enää henkilöautosta silloin.
        Myös matkailuauton rekisteriotteessa lukee henkilöauto, jos nämä ehdot täyttyvät, myös verotustapa pitää olla sen mukainen. Painon tai henkilöluvun mennessä yli, ei tasan tarkkaan lue enää ´henkilöauto´.

        Vielä sulla hetki menee ennenkuin alat päästä jyvälle tästä, tutkaile sitä isukin konetta vielä kotva ja yritä siirtää käytäntöön siellä olevaa tietomäärää.

        Niin, minkäpainoista yhdistelmää saa B-kortilla ajaa?

        Ja sitten se piirturihomma vielä. Piirturia käytetään kaupallisessa ajossa yli 3500kg (poislukien tietyt erivapaudet) . Sähköyhtiön Sprinter joka vetää perässään traileria, ei ole kaupallista ajoa. Vaikka yhdistelmä painaisi enemmän.


      • ha:n paino
        kuulija2 kirjoitti:

        eli M1 on henkilöauto, maks 3500kg ja enintään 8 matkustajalle. Jos jompikumpi näistä menee yli, luokitus muuttuu. Kyse ei ole enää henkilöautosta silloin.
        Myös matkailuauton rekisteriotteessa lukee henkilöauto, jos nämä ehdot täyttyvät, myös verotustapa pitää olla sen mukainen. Painon tai henkilöluvun mennessä yli, ei tasan tarkkaan lue enää ´henkilöauto´.

        Vielä sulla hetki menee ennenkuin alat päästä jyvälle tästä, tutkaile sitä isukin konetta vielä kotva ja yritä siirtää käytäntöön siellä olevaa tietomäärää.

        Niin, minkäpainoista yhdistelmää saa B-kortilla ajaa?

        Ja sitten se piirturihomma vielä. Piirturia käytetään kaupallisessa ajossa yli 3500kg (poislukien tietyt erivapaudet) . Sähköyhtiön Sprinter joka vetää perässään traileria, ei ole kaupallista ajoa. Vaikka yhdistelmä painaisi enemmän.

        Henkilöauto (M1-luokka)
        Henkilöauto on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle (ajoneuvolaki 10 § 2 mom. 1 kohta).

        Henkilöauto, jonka omamassa on alle 6 000 kilogrammaa, on autoveron alainen ajoneuvo. Henkilöauton autoveron määrä on auton CO2-päästöistä (g/km) tai kokonaismassasta ja käyt-tövoimasta riippuen 12,2 – 48,8 prosenttia auton yleisestä vähittäismyyntiarvosta (autoverolain 6 § ja lain liitteen verotaulukko 1)

        Henkilöauto, jonka omamassa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on autoverosta vapaa ajo-neuvo (autoverolaki 21 §:n 2 momentti).


      • 87k
        kuulija2 kirjoitti:

        eli M1 on henkilöauto, maks 3500kg ja enintään 8 matkustajalle. Jos jompikumpi näistä menee yli, luokitus muuttuu. Kyse ei ole enää henkilöautosta silloin.
        Myös matkailuauton rekisteriotteessa lukee henkilöauto, jos nämä ehdot täyttyvät, myös verotustapa pitää olla sen mukainen. Painon tai henkilöluvun mennessä yli, ei tasan tarkkaan lue enää ´henkilöauto´.

        Vielä sulla hetki menee ennenkuin alat päästä jyvälle tästä, tutkaile sitä isukin konetta vielä kotva ja yritä siirtää käytäntöön siellä olevaa tietomäärää.

        Niin, minkäpainoista yhdistelmää saa B-kortilla ajaa?

        Ja sitten se piirturihomma vielä. Piirturia käytetään kaupallisessa ajossa yli 3500kg (poislukien tietyt erivapaudet) . Sähköyhtiön Sprinter joka vetää perässään traileria, ei ole kaupallista ajoa. Vaikka yhdistelmä painaisi enemmän.

        Henkilöauto voi painaa aivan mitä vain.

        Esimerkiksi tämä auton http://www.terasnyrkki.fi/uploadkuvat/tne_rekka_Medium.jpg voi rekisteröidä normaaliksi henkilöautoksi, tosin silloin tulee helvein suuret veort ja käyttömaksut.

        Eli tuskin kukaan täysjärkinen rekisteröisi yli 3500 kiloista autoa henkilöautoksi, koska siitä ei ole tosiaan mitänä muuta hyötyä kuin se, että saa ajaa kovempaa.

        JA tosiaan, nyt en pääse isän koneelle, mutta uskon että hakukriteereillä henkilöauto ja yli 3500 kiloa ei löydy ainuttakaan autoa, vaikka laki tähän antaisi mahdollisuuden.

        Ja sähköfirman kuormurissa tulee käyttää piirturia, samaten jos sähköyhtiön pakun kärryn paino ylittää 3500 kiloa, tulee käyttää piirturia.

        Nyt taasen päästään sitten ammattipätevyysjuttuihin jotka EI LIITY MITENKÄÄN tähän, eli ilman ammattipätevyyttä saa ajaa kuormira töissä, mutta ei työkseen kuormuria, mutta kiekkoa on kummassakin tapauksessa käytetty.

        Pointti on se, että periaatteessa B-kortillinenkin voi joutua käyttämään ajopiirturia


      • kuulija5
        87k kirjoitti:

        Henkilöauto voi painaa aivan mitä vain.

        Esimerkiksi tämä auton http://www.terasnyrkki.fi/uploadkuvat/tne_rekka_Medium.jpg voi rekisteröidä normaaliksi henkilöautoksi, tosin silloin tulee helvein suuret veort ja käyttömaksut.

        Eli tuskin kukaan täysjärkinen rekisteröisi yli 3500 kiloista autoa henkilöautoksi, koska siitä ei ole tosiaan mitänä muuta hyötyä kuin se, että saa ajaa kovempaa.

        JA tosiaan, nyt en pääse isän koneelle, mutta uskon että hakukriteereillä henkilöauto ja yli 3500 kiloa ei löydy ainuttakaan autoa, vaikka laki tähän antaisi mahdollisuuden.

        Ja sähköfirman kuormurissa tulee käyttää piirturia, samaten jos sähköyhtiön pakun kärryn paino ylittää 3500 kiloa, tulee käyttää piirturia.

        Nyt taasen päästään sitten ammattipätevyysjuttuihin jotka EI LIITY MITENKÄÄN tähän, eli ilman ammattipätevyyttä saa ajaa kuormira töissä, mutta ei työkseen kuormuria, mutta kiekkoa on kummassakin tapauksessa käytetty.

        Pointti on se, että periaatteessa B-kortillinenkin voi joutua käyttämään ajopiirturia

        olevasi täysidiootti, kaikki muut palstalaiset ovat sen konkreettisesti todenneet jo aikoja sitten, sinä se vaan satuilet ja sekoilet, esim. mikä on kuormira, helvein ja veort.
        Siinä olet oikeassa että kukaan täysjärkinen ei rekisteröi 3500 kg:n painoista autoa h-a:ksi, mutta sinä sen varmaan tekisit sitten kun saisit sellaisen vuosien kuluttua hankituksi edellyttäen tietenkin että saisit vielä ajokortinkin, jonkinlaisen edes.
        Sähköliikkeen eikä muunkaan liikkeen paku kärry eivät ole ammattiliikenteessä, eivät tarvinne mitään piirturia.


      • 87k
        kuulija5 kirjoitti:

        olevasi täysidiootti, kaikki muut palstalaiset ovat sen konkreettisesti todenneet jo aikoja sitten, sinä se vaan satuilet ja sekoilet, esim. mikä on kuormira, helvein ja veort.
        Siinä olet oikeassa että kukaan täysjärkinen ei rekisteröi 3500 kg:n painoista autoa h-a:ksi, mutta sinä sen varmaan tekisit sitten kun saisit sellaisen vuosien kuluttua hankituksi edellyttäen tietenkin että saisit vielä ajokortinkin, jonkinlaisen edes.
        Sähköliikkeen eikä muunkaan liikkeen paku kärry eivät ole ammattiliikenteessä, eivät tarvinne mitään piirturia.

        Eikös piirturia ole pakko käyttää jo ajoneuvon tai yhdistelmän kokonaispaino on yli 3500 kiloa, ja sitä käytetään ammatilliseen ajoon :)

        Kato laki ei katso mitä ajoa tehdään, että piirturia tulee käyttää, riittää että se on työajoa, poislukien muutamat poikkeusket (Sähköasennusfirma ei ole poikkeus :)

        Ja jos mulla olisi iso vaikkpa 5000 kiloinen auto, niin en taatusit sitä rekisteröisi henkilöautoksi, koska hinta siitä että saa ajaa vähän kovempaa, on niin korkea, että ei kannata, siksi uskallanv äittää että näitä ei juurikaan edes ole.

        Mutta kysyttiin mitä vaihtoehtoja on rekisteröidä tuollainen bussi, ja minä kerroin vaihtoehdot :)


      • kuulija6
        87k kirjoitti:

        Eikös piirturia ole pakko käyttää jo ajoneuvon tai yhdistelmän kokonaispaino on yli 3500 kiloa, ja sitä käytetään ammatilliseen ajoon :)

        Kato laki ei katso mitä ajoa tehdään, että piirturia tulee käyttää, riittää että se on työajoa, poislukien muutamat poikkeusket (Sähköasennusfirma ei ole poikkeus :)

        Ja jos mulla olisi iso vaikkpa 5000 kiloinen auto, niin en taatusit sitä rekisteröisi henkilöautoksi, koska hinta siitä että saa ajaa vähän kovempaa, on niin korkea, että ei kannata, siksi uskallanv äittää että näitä ei juurikaan edes ole.

        Mutta kysyttiin mitä vaihtoehtoja on rekisteröidä tuollainen bussi, ja minä kerroin vaihtoehdot :)

        mutta ei sinulta, pöljä, kun jo hyvin tiedettiin että sinulta ei voi kysyä kun et tiedä, eikä kukaan muu ole niin pöljä kuin sinä. Taas sen todistit viimeisessä satuilussa.


      • 87k
        kuulija6 kirjoitti:

        mutta ei sinulta, pöljä, kun jo hyvin tiedettiin että sinulta ei voi kysyä kun et tiedä, eikä kukaan muu ole niin pöljä kuin sinä. Taas sen todistit viimeisessä satuilussa.

        palstan tavan että kun ei ole enää mitään sanottavaa niin:

        Ruvetaan vetämään siansakaa

        Haukutaan toista mielivaltaisesti

        Ruvetaan puuttumaan nimimerkkiin

        Ruvetaan puuttumaan kirjoitusvirheisiin

        Ruvetaan puuttumaan aikaan jolloin viesti on lähetetty (esim yöllä)


      • Ippelimies
        87k kirjoitti:

        Kysymykseen "milloin B-kortillisen tulee käyttää piirturia"

        "Piirturia tulee käyttää silloin kun ajoneuvon tai AJONEUVOYHDISTELMÄN kokonaispiano ylittää 3500 kiloa, ja ajoneuvoa käytetään työajossa"

        Eli siis vastaus on "Esimerkiksi sähköasennusfirman 3500 kiloisessa pakussa, jonka perässä on 500 kiloinen peräkärri" eikös silloin yhdistelmän kokonaispaino ole yli 3500 kiloa, mutta saa ajaa B-kortilla.


        Tosin tilanne että B-kortillinen käyttäisi piirturia on yhtä teoreettinen, kuni se, että yli 3500 kiloinen auto rekisteröitäisi henkilöautoksi, vaikka lain kannalta tämä onkin mahdollista.

        Itse en ainakaan ole nähnyt yhdessäkään 3500 kiloisessa pakussa, joka on työkäytössä, ja jossa on lisäksi vetonuppi, että olisi ollut ajopiirturi.

        No kuten sanottu, kun lukee lakia "pilkkua nussimalla" se saa monet raivon partaalle....

        Ja "paperi piirturit" eivät ole jäämässä historiaan PIAN koska takautuvaa sennuspakkoa ei ole tulossa

        Tuohon 3500 kg nuppi 500 kg kärry ei riitä B kortti. Tarvitaan BE.


      • 87k
        Ippelimies kirjoitti:

        Tuohon 3500 kg nuppi 500 kg kärry ei riitä B kortti. Tarvitaan BE.

        Kyllä tuohon vielä riittää B-kortti

        Mutta esim 3000 kiloiseen autoon jossa on 1000 kiloinen kärry, niin ei riitä.

        Eli kyllä b-korttilainen voi joutua käytätmään piirturia :)


    • 87k

      Toki voit rekisteröidä vaikkapa 30000 kiloisen 9 paikkasen vanhan bussin, tai vaikkapa 40000 kiloisen sora-kuorma-auton normaaliksi henkilöautoksi, mutta tällöin tulee kantoon isompi autovero hankintahinnasta, isompi käyttömaksu, ja isompi käyttövoimavero. Eli mahdollista, mutta ei järkevää

      Samaten jos haluaa asunto-autolla ajaa laillisesti 120km/h voi sen rekisteröidä myös täyden autoveron henkilöautoksi, tulee samat maksut kuin edellä mainitussa, mutta saa aja asen 20km/h kovempaa. Mahdollista, mutta järkevää taloudellisesti.

      JA piirutrin käyttö, piirturia tulee käyttää työajossa jos ajoneuvon tai yhdistelmän paino on yli 3500 kiloa. No yhdessäkään pakussa en ole työpaikallani nähnyt piirturia, vaikka koukku onkin ja paino voi mennä yli 3500 kilon. Eli asiaa ei valvota, eikä oikeasti edes vaadita, ns. unohdettu laki. Mutta jos haluaa välttämättä asentaa pakuun piirturin, ei sitä kukaan estä.

      Sitten vielä laki antaa mahdollisuuden ajaa polttoöljyllä ihan laillisesti, toki silloin tulee kantoon polttoainemaksu 330€ päivältä. Eli et pysty kuolettamaan polttoainemaksua millään, vaikka ajaisit 24h vuorokaudessa. Eli taas laki antaa mahdollisuuden, mutta taloudellisesti kannattamatonta.

      • wanha- parta.

        Ajoneuvo on oltava valmistettu ko. tehtävään. Kuorma-auto ei ole valmistettu henkilöautoksi muutokseen.
        Mutta jos sinun pommivarma henkilöautosi valmistettu painaa massaltaan 6000 kilua, eli kiloa, se ei ole autoveron alainen auto, mutta jos panssarointi on henkilöautossasi 5999 kiloa, niin verua männöö.
        Sitä sitte körryyttelet väh. C- kortilla. Toivottavasti saat pysähtyy liukkalla, jos ees on tojotan persuus, se mennee läpi. Ei siihen sitten tievarsipommit pysty.


      • kuulija7

        paskanjauhannastasi, samaa eipäs joopas eikös tekstiä, eli sitä mainitsemaasi siansaksaa.

        Paljon tekstiä mutta ei mitään sanottavaa.

        Voiko asioita (satuja) epäselvemmin kirjoittaa.

        Siis todellakin kuin kansanedustajan suusta, piirturia tarvitaan, ei sitä tarvita, no miten se nyt oli. (Ei liittynyt mitenkään alkuperäiseen aiheeseen).

        Joten unohda koko juttu kun edelleenkään et tiedä mistään mitään, mutta se luetun ymmärtäminen, sitä voit harjoitella.


      • 87k
        wanha- parta. kirjoitti:

        Ajoneuvo on oltava valmistettu ko. tehtävään. Kuorma-auto ei ole valmistettu henkilöautoksi muutokseen.
        Mutta jos sinun pommivarma henkilöautosi valmistettu painaa massaltaan 6000 kilua, eli kiloa, se ei ole autoveron alainen auto, mutta jos panssarointi on henkilöautossasi 5999 kiloa, niin verua männöö.
        Sitä sitte körryyttelet väh. C- kortilla. Toivottavasti saat pysähtyy liukkalla, jos ees on tojotan persuus, se mennee läpi. Ei siihen sitten tievarsipommit pysty.

        Kuorma-autoa ei ole suunniteltu henkilöiden kuljetukseen, mutta silti joka ikinen kuorma-auto ja paku täyttää henkilöauton vaatimukset, jos nyt ihan väkisin haluu semmosen henkilöautoksi rekisteröidä...

        Miten auton voi rekisteröidä 5999 kiloseksi, koska painot merkitään vain 10kg tarkkuudella ;) ;)


      • ..,,
        kuulija7 kirjoitti:

        paskanjauhannastasi, samaa eipäs joopas eikös tekstiä, eli sitä mainitsemaasi siansaksaa.

        Paljon tekstiä mutta ei mitään sanottavaa.

        Voiko asioita (satuja) epäselvemmin kirjoittaa.

        Siis todellakin kuin kansanedustajan suusta, piirturia tarvitaan, ei sitä tarvita, no miten se nyt oli. (Ei liittynyt mitenkään alkuperäiseen aiheeseen).

        Joten unohda koko juttu kun edelleenkään et tiedä mistään mitään, mutta se luetun ymmärtäminen, sitä voit harjoitella.

        Yksi tietää pykälät ja ajoneuvoluokat, sitten jotkut räkänokat väittää vastaan, tai voihan ne olla nykykoulujen tuottamia lukihäiriöisiäkin, mutta tosiasia on kuten 87k kirjoitti: M1 henkilöauto voi painaa valmistajan ja akselipainorajojen ym. pykälien salliman kokonaismassan verran. Siis vaikka esim. 18 000 kiloa kuten minun autoni, mutta b-luokan ajolupa ei sen kuljettamiseen riitä. Käykää Trafin sivuilta katsomassa, tai mikäli äly ei riitä luetun ymmärtämiseen, niin konttorilta kysymässä.


      • 87k
        ..,, kirjoitti:

        Yksi tietää pykälät ja ajoneuvoluokat, sitten jotkut räkänokat väittää vastaan, tai voihan ne olla nykykoulujen tuottamia lukihäiriöisiäkin, mutta tosiasia on kuten 87k kirjoitti: M1 henkilöauto voi painaa valmistajan ja akselipainorajojen ym. pykälien salliman kokonaismassan verran. Siis vaikka esim. 18 000 kiloa kuten minun autoni, mutta b-luokan ajolupa ei sen kuljettamiseen riitä. Käykää Trafin sivuilta katsomassa, tai mikäli äly ei riitä luetun ymmärtämiseen, niin konttorilta kysymässä.

        Että B-kortti riittäisi aina henkilöautoon?

        Eikös se ollut aloittaja, joka rupesi sönköttämään "henkilöautokortista"

        Tosin ei ole järjen hiventäkään rekisteröidä eism tätä autoa http://www.mascus.com/image/product/large/e206953f/Iveco-Eurocargo-120E25P,49761ac7.jpg normaaliksi henkilöautoksi, mutta MAHDOLLISTA se on


      • xcxcxc
        87k kirjoitti:

        Että B-kortti riittäisi aina henkilöautoon?

        Eikös se ollut aloittaja, joka rupesi sönköttämään "henkilöautokortista"

        Tosin ei ole järjen hiventäkään rekisteröidä eism tätä autoa http://www.mascus.com/image/product/large/e206953f/Iveco-Eurocargo-120E25P,49761ac7.jpg normaaliksi henkilöautoksi, mutta MAHDOLLISTA se on

        ei onnistu kun toi on leveydeltään 2.55 ja henkilöauton max leveys on 2.5 sama pätee myös linkkareihin
        lisäksi linkkari on 13,5 tai 15 metriä pitkä ja kuorkkuri muut autot voi olla max 12metriä pitkiä eli normi linkkaria et pysty edes katsastaa kuormuriksi tai henkilöautoksi ja mites sit käykään c luokan ajo-oikeuden ?


      • ..,,
        xcxcxc kirjoitti:

        ei onnistu kun toi on leveydeltään 2.55 ja henkilöauton max leveys on 2.5 sama pätee myös linkkareihin
        lisäksi linkkari on 13,5 tai 15 metriä pitkä ja kuorkkuri muut autot voi olla max 12metriä pitkiä eli normi linkkaria et pysty edes katsastaa kuormuriksi tai henkilöautoksi ja mites sit käykään c luokan ajo-oikeuden ?

        Jos teet yli 12 metriä pitkästä bussista asuntoauton jossa on 1 8 paikkaa voit hakea Trafilta poikkeusluvan pituuden ylitykseen, ja myös saat sen. Autosta tulee sitten joko asuntoauto tai M-1 luokan henkilöauto jonka kuljettamiseen ei b-luokan kortti riitä.


      • ABCDEFGHIJKLMN
        ..,, kirjoitti:

        Jos teet yli 12 metriä pitkästä bussista asuntoauton jossa on 1 8 paikkaa voit hakea Trafilta poikkeusluvan pituuden ylitykseen, ja myös saat sen. Autosta tulee sitten joko asuntoauto tai M-1 luokan henkilöauto jonka kuljettamiseen ei b-luokan kortti riitä.

        ihanko ite keksit tuon, voihan räkä, oletpa viisas, voi että. Ihan kuin olis kakkakikkare ollut tietämättömänä asialla. Sekin paskalärvi saa upota suohon.
        Jos auto on rekisteröity henkilöautoksi niin silloin sitä saa ajaa henkilöautokortilla.
        Ymmärrätkö.


      • 87k
        ABCDEFGHIJKLMN kirjoitti:

        ihanko ite keksit tuon, voihan räkä, oletpa viisas, voi että. Ihan kuin olis kakkakikkare ollut tietämättömänä asialla. Sekin paskalärvi saa upota suohon.
        Jos auto on rekisteröity henkilöautoksi niin silloin sitä saa ajaa henkilöautokortilla.
        Ymmärrätkö.

        Jos tarkoitat henkilöautokortilla B-korttia, niin sillä saa ajaa alle 10 paikkaisia, ja alle 3501 kiloisia ajoineuvoja.

        Jas taasen henkilöauto painaa vaikkapa 5000 kiloa, niin luonnollisestikaan "henkilöautokortti" ei riitä, vaan vaaditaan C1-kortti


      • abcdefghijklmnopqrst
        87k kirjoitti:

        Jos tarkoitat henkilöautokortilla B-korttia, niin sillä saa ajaa alle 10 paikkaisia, ja alle 3501 kiloisia ajoineuvoja.

        Jas taasen henkilöauto painaa vaikkapa 5000 kiloa, niin luonnollisestikaan "henkilöautokortti" ei riitä, vaan vaaditaan C1-kortti

        kun auto on rekisteröity henkilöautoksi niin silloin sitä saa aja henkilöautokortilla. Painoi se vaikka pillunkarvan yli tai ali, etkö idiootti ymmärrä.


      • 87k
        abcdefghijklmnopqrst kirjoitti:

        kun auto on rekisteröity henkilöautoksi niin silloin sitä saa aja henkilöautokortilla. Painoi se vaikka pillunkarvan yli tai ali, etkö idiootti ymmärrä.

        Suomessa on käytössä seuraavat ajokorttiluokat

        M
        T
        A1
        A
        B
        BE
        C1
        C1E
        C
        CE
        D1
        D1E
        D
        DE

        Listalla ei ole henkilöautokorttia, eikä pikku e:tä, eikä pelkkää E:tä...

        Joten vastaa millä noista saisi sun mielestä ajaa aina henkilöautoa...

        No totuus on se, että kiloa C-kortti, ja nämä siis nimenomaan henkilöauton painoja :)


      • suksi vittuun
        87k kirjoitti:

        Suomessa on käytössä seuraavat ajokorttiluokat

        M
        T
        A1
        A
        B
        BE
        C1
        C1E
        C
        CE
        D1
        D1E
        D
        DE

        Listalla ei ole henkilöautokorttia, eikä pikku e:tä, eikä pelkkää E:tä...

        Joten vastaa millä noista saisi sun mielestä ajaa aina henkilöautoa...

        No totuus on se, että kiloa C-kortti, ja nämä siis nimenomaan henkilöauton painoja :)

        kaiva se plasto-volvo sieltä hangesta ja hyppää kyytiin.
        Mikäli auto on rekisteröity henkilöautoksi niin sitä saa ajaa henkilöautokortilla, piste.


      • 87k
        suksi vittuun kirjoitti:

        kaiva se plasto-volvo sieltä hangesta ja hyppää kyytiin.
        Mikäli auto on rekisteröity henkilöautoksi niin sitä saa ajaa henkilöautokortilla, piste.

        Henkilöautoa saa ajaa ajokortilla, eikös joo :)


      • ,,..
        ABCDEFGHIJKLMN kirjoitti:

        ihanko ite keksit tuon, voihan räkä, oletpa viisas, voi että. Ihan kuin olis kakkakikkare ollut tietämättömänä asialla. Sekin paskalärvi saa upota suohon.
        Jos auto on rekisteröity henkilöautoksi niin silloin sitä saa ajaa henkilöautokortilla.
        Ymmärrätkö.

        " Jos auto on rekisteröity henkilöautoksi niin silloin sitä saa ajaa henkilöautokortilla." Eipä ole minun keksimää, autoni rekisteröintitodistuksessa vaan sattuu lukemaan ajoneuvoluokan kohdalla M 1 henkilöauto ja kokonaismassan kohdalla 18 000 kg ja sen ajamiseen ei taatusti riitä b ajolupa. Ja noita poikkeuslupia yli 12 metrisiin matkailuautoihin on Trafi myöntänyt kymmeniä.


      • Mutta epätodennäköis
        ,,.. kirjoitti:

        " Jos auto on rekisteröity henkilöautoksi niin silloin sitä saa ajaa henkilöautokortilla." Eipä ole minun keksimää, autoni rekisteröintitodistuksessa vaan sattuu lukemaan ajoneuvoluokan kohdalla M 1 henkilöauto ja kokonaismassan kohdalla 18 000 kg ja sen ajamiseen ei taatusti riitä b ajolupa. Ja noita poikkeuslupia yli 12 metrisiin matkailuautoihin on Trafi myöntänyt kymmeniä.

        Onhan noita yli 3500 kilon henkilöautoja tuhansittain suomessa.

        Mutta onko auto normaali täyden autoveron henkilöauto? tuskin.

        Eli kyseessä taitaa olla kuitenkin matkailu tms. auto


    • jotain rotia

      varsinkin 87 k:n kommentit, lainauksia jostain, itse ei siis tiedä mistään mitään, ulkona kuin lintulauta, miksi tuommoinen hörhö sekkantuu asiaan kun ei tiedä mistä on kyse, pysyisi vaan siellä kehdossaan, vauva.

    • Tarkoitus olisi entisestä 12 metrisestä 44 paikkasesta lähiliikennöivästä bussista rekisteröittää isoa matkailu autoa omaan siviili ajoon siitä tulee mahdollisesti verovapaa ja piirturin käyttöä ei tarvitse! Mutta C - kortin ajoluvalla?

    • Voiko hieman alle 50 paikkasesta Linjuri ajokista säästää kaikki kuljettajien tyhjä paikkaiset penkit vaikka rekisteröi matkailu autoksi hyväksyttävästi? Koska nimittäin C - Kortti oikeuttaa ajamaan kokonaan tyhjää bussia/Vähintää yli 8 henk kuljetukseen.

      • uskovainen, en ole

        kinkereillä tarvii penkkejä, kova kysyntä helluntalaisten juhlissa.


      • spnäbg

        mutta vaikeasti ymmärrettävää ompi haastelusi. Kuskin penkkejä nyt pääsääntöisesti autossa ompi vain yksi. Matkustajan jakkaroita jos ompi enempi kun 8 niin se ompi linja-auto eikä sitä enää saa ajaa ollenkaan C-kortilla. Joskus aikanaan sai.
        Sananjulistustelttaan irtojakkaroita saapi tietennii kuletella millä vaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe