Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mistä saa 92-oktaanista?

lyijy rulaa

Ja mihin hintaan?

23

5679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n. 70 senttiä/litra

      Venäjän polttoaineilla autot kuluttavat muutenkin 1.5-2 litraa vähemmän satasella, eikä vesi lorise pakoputkesta niin kuin suomiaineilla.

    • ilman poikkeuslupaa

      Miminioktaaniluku EU:ssa on ollut 95 jo pitkään, varmaan 10 vuotta. 92:sta luovuttiin siksi, että sille tehdyt moottorit kuluttavat enemmän polttoainetta kuin 95:lle tehdyt. 92:n mahdollisesti alempi litrahinta ei tätä kulutus- ja CO2-nousua riitä peittämään. Moottorit on jo pitkään tehty 95:lle, toki moni niistä voi käyttää myös alempaa oktaanilukua nakutustunnistimen ansiosta ellei 95 ole saatavilla.

      Matalaoktaanista on saanut myydä erillisellä luvalla. Mm. Saksalla on ollut lupa, mutta Saksankin markkinoilta matalaoktaaninen on käytännössä kadonnut tarpeettomana.

      Ja jos joku nyt kysyy miksi Amerikassa on sitä ja sitä, niin vastaus on että Amerikan oktaaniluku on eri asia kuin Euroopan oktaaniluku. Euroopan 95 on sama kuin Amerikan 90 ja Euroopan 98 olisi Amerikassa 93.

      Jos joku kysyy miksi Venäjällä on sitä ja sitä, niin vastaus on että siellä kuljetaan teknikan kehityksessä jälkijunassa ainakin 10 vuotta.....

      • Vihreitä veroja

        Tässä etanoliasiassa on pelkästään hyväksi, että Venäjällä ollaan jäljessä "kehityksestä". Sieltä todennäköisesti saa oikeaa bensiiniä vielä pitkään. Ja tämän paremman tuotteen hinta on puolet täkäläisestä vesilitkusta.


      • kun eri verot
        Vihreitä veroja kirjoitti:

        Tässä etanoliasiassa on pelkästään hyväksi, että Venäjällä ollaan jäljessä "kehityksestä". Sieltä todennäköisesti saa oikeaa bensiiniä vielä pitkään. Ja tämän paremman tuotteen hinta on puolet täkäläisestä vesilitkusta.

        Bensan hinnassa on veroja liki 1 eur/litra. Verotuloilla hoidetaan teiden tekoa ja kunnostusta (paremmin tai huonommin) ja muuta Suomen hyvinvointia.

        Joka haikailee Venäjän hintoja, saa aivan vapaasti muuttaa asumaan Venäjllle, tyytyä Venäjän palkka- tai eläketasoon ja sen maan julkisten palvelujen tasoon.


      • K-riitikko
        kun eri verot kirjoitti:

        Bensan hinnassa on veroja liki 1 eur/litra. Verotuloilla hoidetaan teiden tekoa ja kunnostusta (paremmin tai huonommin) ja muuta Suomen hyvinvointia.

        Joka haikailee Venäjän hintoja, saa aivan vapaasti muuttaa asumaan Venäjllle, tyytyä Venäjän palkka- tai eläketasoon ja sen maan julkisten palvelujen tasoon.

        saavat kuluttaa Suomen teitä ilmaiseksi, koska ne eivät ilmeisesti tankkaa Suomessa.


      • tankkaa
        K-riitikko kirjoitti:

        saavat kuluttaa Suomen teitä ilmaiseksi, koska ne eivät ilmeisesti tankkaa Suomessa.

        Jos katsoo venäläisen nupin polttoainesäiliöitä ja vertaa suomalaiseen niin oho. Onhan melkoinen ero.
        Koko ei kuitenkaan johdu siintä ettei tarvitsisi tankata Suomessa.
        Heillä kun huoltoasemia ei jokapaikassa ole 10 kilometrin välein.


      • mmakine

        Itävallan Tirolissa tankattiin pariin kertaan viime viikolla ja kummallakin asemalla bensalaadut olivat 91, 95 ja 98 RON-oktaaneja lyijyttömänä. Kovasti vaan ihmetytti että missä vehkeissä ne sitä 91:stä käyttävät. Autokanta ei ainakaan ole mitään antiikkista.


      • rajumpaa
        mmakine kirjoitti:

        Itävallan Tirolissa tankattiin pariin kertaan viime viikolla ja kummallakin asemalla bensalaadut olivat 91, 95 ja 98 RON-oktaaneja lyijyttömänä. Kovasti vaan ihmetytti että missä vehkeissä ne sitä 91:stä käyttävät. Autokanta ei ainakaan ole mitään antiikkista.

        Matalampi oktaaninen bensahan on äkäsempää, syttyy herkemmin.


      • karkaa käsistä
        rajumpaa kirjoitti:

        Matalampi oktaaninen bensahan on äkäsempää, syttyy herkemmin.

        Lähes mikä tahansa uusi tai uudehko auto käy 91:llä, mutta tehot tippuu ja kulutus kasvaa. Siksi 91:n käyttö ei ole mielekästä ja se on häviämässä markkinoilta. Moottoreita ei ole aikoihin varsin tehty 91:tä varten vaan 95:lle ja joskus 98:lle.

        Matalaoktaaninen ei ole moottorin tai auton kannalta "äkäisempää". Matalaoktaaninen voi syttyä hallitsemattomasti ja saada aikaan nakutuksen, joka voi tuhota moottorin. Uusissa tai uudehkoissa moottoreissa yleensä on nakutustunnistin, joka estää tuhot säätämällä tehoja pienemmälle jos oktaaniluku ei riitä. Säätö tapahtuu sytytysennakkoa myöhästämällä ja turbon painetta tiputtamalla jos on turbokone. "Äkäisyyttä" löytyy nimenomaan korkeaoktaanisesta jos ja kun sytytys-, puristussuhde- ja turboarvot on pantu korkeaoktaaniselle.


      • vierestä menee
        karkaa käsistä kirjoitti:

        Lähes mikä tahansa uusi tai uudehko auto käy 91:llä, mutta tehot tippuu ja kulutus kasvaa. Siksi 91:n käyttö ei ole mielekästä ja se on häviämässä markkinoilta. Moottoreita ei ole aikoihin varsin tehty 91:tä varten vaan 95:lle ja joskus 98:lle.

        Matalaoktaaninen ei ole moottorin tai auton kannalta "äkäisempää". Matalaoktaaninen voi syttyä hallitsemattomasti ja saada aikaan nakutuksen, joka voi tuhota moottorin. Uusissa tai uudehkoissa moottoreissa yleensä on nakutustunnistin, joka estää tuhot säätämällä tehoja pienemmälle jos oktaaniluku ei riitä. Säätö tapahtuu sytytysennakkoa myöhästämällä ja turbon painetta tiputtamalla jos on turbokone. "Äkäisyyttä" löytyy nimenomaan korkeaoktaanisesta jos ja kun sytytys-, puristussuhde- ja turboarvot on pantu korkeaoktaaniselle.

        Etanolin okraaniluku on 110, se vasta äkästä on, eikö niin....


      • niin potkua löytyy
        vierestä menee kirjoitti:

        Etanolin okraaniluku on 110, se vasta äkästä on, eikö niin....

        vaikkapa flexi-fuel-turbo-saab joka osaa säätää ittensä käymään myös 85 % etanolilla mutta kyllä sitten käy pyörre tankissa ja saa olla tankkaamassa uutta tuon tuosta


      • eriskummallinen
        niin potkua löytyy kirjoitti:

        vaikkapa flexi-fuel-turbo-saab joka osaa säätää ittensä käymään myös 85 % etanolilla mutta kyllä sitten käy pyörre tankissa ja saa olla tankkaamassa uutta tuon tuosta

        tilanne kun ajatellaan asiaa mailman ilmaston suojelu, eu:ssa reakoitiin öljyfirmojen omistajia ajatellen ei ilman laatua, venäjä iso maa, ovatko joka kolkassa edes kuulleet ilmaston suojelusta, isot saastuttaa ihan vanhaan malliin ja pienet puhdistaa, maatalous hyvä esimerkki fosfori tasapainossa, haja-alueen asukkaat suodattaa.


      • Bensantislari
        kun eri verot kirjoitti:

        Bensan hinnassa on veroja liki 1 eur/litra. Verotuloilla hoidetaan teiden tekoa ja kunnostusta (paremmin tai huonommin) ja muuta Suomen hyvinvointia.

        Joka haikailee Venäjän hintoja, saa aivan vapaasti muuttaa asumaan Venäjllle, tyytyä Venäjän palkka- tai eläketasoon ja sen maan julkisten palvelujen tasoon.

        Kaupungeista Moskovassa on eniten miljardöörejä maailmassa. Venäjällä vodkakin maksaa vain 2€/L . Naisten aktiivisuus ei pääty 40.vuoteen kuten suomessa. Julkisilla palveluillaan Suomi yltää vain keskitasoon pallolla. Yrittäminenkin on tehty Venäjällä helpommaksi, esim. taxin voi laittaa maksamalla n.50€ tilauskeskukseen josta saa puhelimen ja luvan.


      • RON-oktaani?
        mmakine kirjoitti:

        Itävallan Tirolissa tankattiin pariin kertaan viime viikolla ja kummallakin asemalla bensalaadut olivat 91, 95 ja 98 RON-oktaaneja lyijyttömänä. Kovasti vaan ihmetytti että missä vehkeissä ne sitä 91:stä käyttävät. Autokanta ei ainakaan ole mitään antiikkista.

        Noihin RON lukuihin noin neljä yksikköä lisää niin siinä vastaavuus meidän oktaaneihin!? Jos on sama yksikkö kuin amerikan RON?


      • Jabbaman
        Bensantislari kirjoitti:

        Kaupungeista Moskovassa on eniten miljardöörejä maailmassa. Venäjällä vodkakin maksaa vain 2€/L . Naisten aktiivisuus ei pääty 40.vuoteen kuten suomessa. Julkisilla palveluillaan Suomi yltää vain keskitasoon pallolla. Yrittäminenkin on tehty Venäjällä helpommaksi, esim. taxin voi laittaa maksamalla n.50€ tilauskeskukseen josta saa puhelimen ja luvan.

        Ja keskipalkka alta 700 € /kk.....


    • MeikäVaan123

      Vencolta saat ainakin Torfjanovkasta ysikakkosta ja hinta tosiaan jossain 70cnt/L paikkeilla. 95 on ainakin täyttä tavaraa, rikkiä tosin on enemmän kuin Nesteen bensassa ja etanolia ei ole bensassa vaan samaa vanhaa MTBE:tä mitä Suomessakin käytettiin vielä 90-luvulla.

      • Onko se MTBE:tä

        vai jotain muuta lisäainetta. Muistelen että Venäjällä on käytössä joku kalium-pohjainen lisäaine joka värjää tulpat ja pakoputken ruskeaksi tai jotenkin silleen.


      • Kahvinruskea
        Onko se MTBE:tä kirjoitti:

        vai jotain muuta lisäainetta. Muistelen että Venäjällä on käytössä joku kalium-pohjainen lisäaine joka värjää tulpat ja pakoputken ruskeaksi tai jotenkin silleen.

        Olihan meilläkin aikoinaan käytössä ohje että "oikein toimivan moottorin tulpat on väriltään kahvinruskeita". Eipä ole ruskeita tulppia näkynyt enää kymmeniin vuosiin.


      • Herranjumala sentään
        Kahvinruskea kirjoitti:

        Olihan meilläkin aikoinaan käytössä ohje että "oikein toimivan moottorin tulpat on väriltään kahvinruskeita". Eipä ole ruskeita tulppia näkynyt enää kymmeniin vuosiin.

        Täällä nyt muistellaan yli 20 v takaisia aikoja, jolloin bensassa oli lyijyä. Se karstoitti tulpat niin että tulpat piti vaihtaa tai putsata 10 - 15 tuhannen km välein. Silloin tulpan väri oli oma indikaattorinsa. Nyt tulpat kestää kunnollisella hyvällä bensalla 100 tuhatta.

        Kaliumlisäaine on oma lukunsa. Se oli ja on edelleen pullotavarana saatavilla Suomessakin estämään pakoventtiilien istukoitten ylimääräistä kulumista niissä autoissa, jotka oli tehty käyttämään vain lyijyllistä bensaa. Siis jälleen asiaa 1980-luvun ja sitä vanhemmista autoista.

        Venäjällä ja kehitysmaissa on käytetty oktaaniluvunkorottajina lyijyn sijasta rautaa (ferroseeni) ja mangaania (MMT). Ne ovat pienempi paha kuin lyijy autoon jossa ei ole katalysaattoria, mutta nykyautoissa ne likaavat tulpat, lambda-anturit ja katalysaattorit käyttökelvottomiksi ennen aikojaan. Siksi autoteollisuus jyrkästi kieltää niiden käytön nykyautoissa.


    • Halogenidit

      No voi voi HERRANJUMALA sentään. Historiaan on hyvä viitata joskus. Monet uskomukset kun perustuu vanhoihin käytäntöihin.

      Jo 70-luvun kaasarikoneissakin tulpat pysyi kunnossa, ja vanhemmissakin. Se vaihtoväli oli jo silloin pelkästään kaupallinen kikka. Se tulpan lämpöarvo oli hiukan tarkempi kuin nykyisin, koska oikea lämpöarvo piti tulpat puhtaina.

    • Soitappa

      Kysäse vaikka E-öljyltä tai Kesoililta...

      • Miksi ja Mitä

        Miksi pitäisi kysellä ja mitä?


      • 92+92
        Miksi ja Mitä kirjoitti:

        Miksi pitäisi kysellä ja mitä?

        92sta


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2142
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      36
      1823
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1818
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1550
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      67
      1516
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1432
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1372
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1332
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1281
    Aihe