Ja mihin hintaan?
Mistä saa 92-oktaanista?
23
6215
Vastaukset
- n. 70 senttiä/litra
Venäjän polttoaineilla autot kuluttavat muutenkin 1.5-2 litraa vähemmän satasella, eikä vesi lorise pakoputkesta niin kuin suomiaineilla.
- ilman poikkeuslupaa
Miminioktaaniluku EU:ssa on ollut 95 jo pitkään, varmaan 10 vuotta. 92:sta luovuttiin siksi, että sille tehdyt moottorit kuluttavat enemmän polttoainetta kuin 95:lle tehdyt. 92:n mahdollisesti alempi litrahinta ei tätä kulutus- ja CO2-nousua riitä peittämään. Moottorit on jo pitkään tehty 95:lle, toki moni niistä voi käyttää myös alempaa oktaanilukua nakutustunnistimen ansiosta ellei 95 ole saatavilla.
Matalaoktaanista on saanut myydä erillisellä luvalla. Mm. Saksalla on ollut lupa, mutta Saksankin markkinoilta matalaoktaaninen on käytännössä kadonnut tarpeettomana.
Ja jos joku nyt kysyy miksi Amerikassa on sitä ja sitä, niin vastaus on että Amerikan oktaaniluku on eri asia kuin Euroopan oktaaniluku. Euroopan 95 on sama kuin Amerikan 90 ja Euroopan 98 olisi Amerikassa 93.
Jos joku kysyy miksi Venäjällä on sitä ja sitä, niin vastaus on että siellä kuljetaan teknikan kehityksessä jälkijunassa ainakin 10 vuotta.....- Vihreitä veroja
Tässä etanoliasiassa on pelkästään hyväksi, että Venäjällä ollaan jäljessä "kehityksestä". Sieltä todennäköisesti saa oikeaa bensiiniä vielä pitkään. Ja tämän paremman tuotteen hinta on puolet täkäläisestä vesilitkusta.
- kun eri verot
Vihreitä veroja kirjoitti:
Tässä etanoliasiassa on pelkästään hyväksi, että Venäjällä ollaan jäljessä "kehityksestä". Sieltä todennäköisesti saa oikeaa bensiiniä vielä pitkään. Ja tämän paremman tuotteen hinta on puolet täkäläisestä vesilitkusta.
Bensan hinnassa on veroja liki 1 eur/litra. Verotuloilla hoidetaan teiden tekoa ja kunnostusta (paremmin tai huonommin) ja muuta Suomen hyvinvointia.
Joka haikailee Venäjän hintoja, saa aivan vapaasti muuttaa asumaan Venäjllle, tyytyä Venäjän palkka- tai eläketasoon ja sen maan julkisten palvelujen tasoon. - K-riitikko
kun eri verot kirjoitti:
Bensan hinnassa on veroja liki 1 eur/litra. Verotuloilla hoidetaan teiden tekoa ja kunnostusta (paremmin tai huonommin) ja muuta Suomen hyvinvointia.
Joka haikailee Venäjän hintoja, saa aivan vapaasti muuttaa asumaan Venäjllle, tyytyä Venäjän palkka- tai eläketasoon ja sen maan julkisten palvelujen tasoon.saavat kuluttaa Suomen teitä ilmaiseksi, koska ne eivät ilmeisesti tankkaa Suomessa.
- tankkaa
K-riitikko kirjoitti:
saavat kuluttaa Suomen teitä ilmaiseksi, koska ne eivät ilmeisesti tankkaa Suomessa.
Jos katsoo venäläisen nupin polttoainesäiliöitä ja vertaa suomalaiseen niin oho. Onhan melkoinen ero.
Koko ei kuitenkaan johdu siintä ettei tarvitsisi tankata Suomessa.
Heillä kun huoltoasemia ei jokapaikassa ole 10 kilometrin välein. - mmakine
Itävallan Tirolissa tankattiin pariin kertaan viime viikolla ja kummallakin asemalla bensalaadut olivat 91, 95 ja 98 RON-oktaaneja lyijyttömänä. Kovasti vaan ihmetytti että missä vehkeissä ne sitä 91:stä käyttävät. Autokanta ei ainakaan ole mitään antiikkista.
- rajumpaa
mmakine kirjoitti:
Itävallan Tirolissa tankattiin pariin kertaan viime viikolla ja kummallakin asemalla bensalaadut olivat 91, 95 ja 98 RON-oktaaneja lyijyttömänä. Kovasti vaan ihmetytti että missä vehkeissä ne sitä 91:stä käyttävät. Autokanta ei ainakaan ole mitään antiikkista.
Matalampi oktaaninen bensahan on äkäsempää, syttyy herkemmin.
- karkaa käsistä
rajumpaa kirjoitti:
Matalampi oktaaninen bensahan on äkäsempää, syttyy herkemmin.
Lähes mikä tahansa uusi tai uudehko auto käy 91:llä, mutta tehot tippuu ja kulutus kasvaa. Siksi 91:n käyttö ei ole mielekästä ja se on häviämässä markkinoilta. Moottoreita ei ole aikoihin varsin tehty 91:tä varten vaan 95:lle ja joskus 98:lle.
Matalaoktaaninen ei ole moottorin tai auton kannalta "äkäisempää". Matalaoktaaninen voi syttyä hallitsemattomasti ja saada aikaan nakutuksen, joka voi tuhota moottorin. Uusissa tai uudehkoissa moottoreissa yleensä on nakutustunnistin, joka estää tuhot säätämällä tehoja pienemmälle jos oktaaniluku ei riitä. Säätö tapahtuu sytytysennakkoa myöhästämällä ja turbon painetta tiputtamalla jos on turbokone. "Äkäisyyttä" löytyy nimenomaan korkeaoktaanisesta jos ja kun sytytys-, puristussuhde- ja turboarvot on pantu korkeaoktaaniselle. - vierestä menee
karkaa käsistä kirjoitti:
Lähes mikä tahansa uusi tai uudehko auto käy 91:llä, mutta tehot tippuu ja kulutus kasvaa. Siksi 91:n käyttö ei ole mielekästä ja se on häviämässä markkinoilta. Moottoreita ei ole aikoihin varsin tehty 91:tä varten vaan 95:lle ja joskus 98:lle.
Matalaoktaaninen ei ole moottorin tai auton kannalta "äkäisempää". Matalaoktaaninen voi syttyä hallitsemattomasti ja saada aikaan nakutuksen, joka voi tuhota moottorin. Uusissa tai uudehkoissa moottoreissa yleensä on nakutustunnistin, joka estää tuhot säätämällä tehoja pienemmälle jos oktaaniluku ei riitä. Säätö tapahtuu sytytysennakkoa myöhästämällä ja turbon painetta tiputtamalla jos on turbokone. "Äkäisyyttä" löytyy nimenomaan korkeaoktaanisesta jos ja kun sytytys-, puristussuhde- ja turboarvot on pantu korkeaoktaaniselle.Etanolin okraaniluku on 110, se vasta äkästä on, eikö niin....
- niin potkua löytyy
vierestä menee kirjoitti:
Etanolin okraaniluku on 110, se vasta äkästä on, eikö niin....
vaikkapa flexi-fuel-turbo-saab joka osaa säätää ittensä käymään myös 85 % etanolilla mutta kyllä sitten käy pyörre tankissa ja saa olla tankkaamassa uutta tuon tuosta
- eriskummallinen
niin potkua löytyy kirjoitti:
vaikkapa flexi-fuel-turbo-saab joka osaa säätää ittensä käymään myös 85 % etanolilla mutta kyllä sitten käy pyörre tankissa ja saa olla tankkaamassa uutta tuon tuosta
tilanne kun ajatellaan asiaa mailman ilmaston suojelu, eu:ssa reakoitiin öljyfirmojen omistajia ajatellen ei ilman laatua, venäjä iso maa, ovatko joka kolkassa edes kuulleet ilmaston suojelusta, isot saastuttaa ihan vanhaan malliin ja pienet puhdistaa, maatalous hyvä esimerkki fosfori tasapainossa, haja-alueen asukkaat suodattaa.
- Bensantislari
kun eri verot kirjoitti:
Bensan hinnassa on veroja liki 1 eur/litra. Verotuloilla hoidetaan teiden tekoa ja kunnostusta (paremmin tai huonommin) ja muuta Suomen hyvinvointia.
Joka haikailee Venäjän hintoja, saa aivan vapaasti muuttaa asumaan Venäjllle, tyytyä Venäjän palkka- tai eläketasoon ja sen maan julkisten palvelujen tasoon.Kaupungeista Moskovassa on eniten miljardöörejä maailmassa. Venäjällä vodkakin maksaa vain 2€/L . Naisten aktiivisuus ei pääty 40.vuoteen kuten suomessa. Julkisilla palveluillaan Suomi yltää vain keskitasoon pallolla. Yrittäminenkin on tehty Venäjällä helpommaksi, esim. taxin voi laittaa maksamalla n.50€ tilauskeskukseen josta saa puhelimen ja luvan.
- RON-oktaani?
mmakine kirjoitti:
Itävallan Tirolissa tankattiin pariin kertaan viime viikolla ja kummallakin asemalla bensalaadut olivat 91, 95 ja 98 RON-oktaaneja lyijyttömänä. Kovasti vaan ihmetytti että missä vehkeissä ne sitä 91:stä käyttävät. Autokanta ei ainakaan ole mitään antiikkista.
Noihin RON lukuihin noin neljä yksikköä lisää niin siinä vastaavuus meidän oktaaneihin!? Jos on sama yksikkö kuin amerikan RON?
- Jabbaman
Bensantislari kirjoitti:
Kaupungeista Moskovassa on eniten miljardöörejä maailmassa. Venäjällä vodkakin maksaa vain 2€/L . Naisten aktiivisuus ei pääty 40.vuoteen kuten suomessa. Julkisilla palveluillaan Suomi yltää vain keskitasoon pallolla. Yrittäminenkin on tehty Venäjällä helpommaksi, esim. taxin voi laittaa maksamalla n.50€ tilauskeskukseen josta saa puhelimen ja luvan.
Ja keskipalkka alta 700 € /kk.....
- MeikäVaan123
Vencolta saat ainakin Torfjanovkasta ysikakkosta ja hinta tosiaan jossain 70cnt/L paikkeilla. 95 on ainakin täyttä tavaraa, rikkiä tosin on enemmän kuin Nesteen bensassa ja etanolia ei ole bensassa vaan samaa vanhaa MTBE:tä mitä Suomessakin käytettiin vielä 90-luvulla.
- Onko se MTBE:tä
vai jotain muuta lisäainetta. Muistelen että Venäjällä on käytössä joku kalium-pohjainen lisäaine joka värjää tulpat ja pakoputken ruskeaksi tai jotenkin silleen.
- Kahvinruskea
Onko se MTBE:tä kirjoitti:
vai jotain muuta lisäainetta. Muistelen että Venäjällä on käytössä joku kalium-pohjainen lisäaine joka värjää tulpat ja pakoputken ruskeaksi tai jotenkin silleen.
Olihan meilläkin aikoinaan käytössä ohje että "oikein toimivan moottorin tulpat on väriltään kahvinruskeita". Eipä ole ruskeita tulppia näkynyt enää kymmeniin vuosiin.
- Herranjumala sentään
Kahvinruskea kirjoitti:
Olihan meilläkin aikoinaan käytössä ohje että "oikein toimivan moottorin tulpat on väriltään kahvinruskeita". Eipä ole ruskeita tulppia näkynyt enää kymmeniin vuosiin.
Täällä nyt muistellaan yli 20 v takaisia aikoja, jolloin bensassa oli lyijyä. Se karstoitti tulpat niin että tulpat piti vaihtaa tai putsata 10 - 15 tuhannen km välein. Silloin tulpan väri oli oma indikaattorinsa. Nyt tulpat kestää kunnollisella hyvällä bensalla 100 tuhatta.
Kaliumlisäaine on oma lukunsa. Se oli ja on edelleen pullotavarana saatavilla Suomessakin estämään pakoventtiilien istukoitten ylimääräistä kulumista niissä autoissa, jotka oli tehty käyttämään vain lyijyllistä bensaa. Siis jälleen asiaa 1980-luvun ja sitä vanhemmista autoista.
Venäjällä ja kehitysmaissa on käytetty oktaaniluvunkorottajina lyijyn sijasta rautaa (ferroseeni) ja mangaania (MMT). Ne ovat pienempi paha kuin lyijy autoon jossa ei ole katalysaattoria, mutta nykyautoissa ne likaavat tulpat, lambda-anturit ja katalysaattorit käyttökelvottomiksi ennen aikojaan. Siksi autoteollisuus jyrkästi kieltää niiden käytön nykyautoissa.
- Halogenidit
No voi voi HERRANJUMALA sentään. Historiaan on hyvä viitata joskus. Monet uskomukset kun perustuu vanhoihin käytäntöihin.
Jo 70-luvun kaasarikoneissakin tulpat pysyi kunnossa, ja vanhemmissakin. Se vaihtoväli oli jo silloin pelkästään kaupallinen kikka. Se tulpan lämpöarvo oli hiukan tarkempi kuin nykyisin, koska oikea lämpöarvo piti tulpat puhtaina. - Soitappa
Kysäse vaikka E-öljyltä tai Kesoililta...
- Miksi ja Mitä
Miksi pitäisi kysellä ja mitä?
- 92+92
Miksi ja Mitä kirjoitti:
Miksi pitäisi kysellä ja mitä?
92sta
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä191037- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071020Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk300915- 42909
- 72875