Suomen kotietsintöjä koskeva lainsäädäntö on Euroopan ihmisoikeussopimuksen vastainen. Ongelma on se, että poliisi päättää kotietsinnöistä itsenäisesti, eikä etsinnän laillisuutta voi edes jälkikäteen viedä tuomioistuimen tutkittavaksi.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin (EIT) antoi tänään Suomelle kaksi langettavaa päätöstä yksityiselämän loukkaamisesta.
EIT painotti, että kotietsintä ja siihen liittyvä takavarikko puuttuvat vakavasti yksityiselämän suojaan. Sen vuoksi näiden toimien on perustuttava erityisen täsmälliseen lakiin, ja laissa on myös oltava keinot puuttua viranomaisten ylilyönteihin.
EIT ei päätöksen mukaan välttämättä vaadi, että kotietsinnästä päättäisi yksinomaan tuomioistuin. EIT kuitenkin painotti, ettei Suomen laissa ole tehokasta keinoa tutkia etsinnän lainmukaisuutta edes jälkikäteen.
- Valittajan oikeutta kotielämänsä kunnioitukseen on siten loukattu sillä, ettei etsintään vaadittu etukäteen tuomioistuimen lupaa, eikä laissa ollut tehokasta mahdollisuutta jälkikäteen saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi sen enempää kotietsintäpäätöstä kuin etsinnän toteuttamistapaa, EIT painotti molemmissa päätöksissään.
Toisessa EIT:n tutkimassa tapauksessa rajavartiolaitos oli tehnyt kotietsinnän laittoman maahantulon järjestämistä koskeneen tutkinnan yhteydessä. Toisessa tapauksessa poliisi teki kotietsinnän asianajajan toimistoon. Asianajajaa itseään ei epäilty mistään rikoksesta.
Asianajajakunta on jo pitkään varoittanut, että Suomen lainsäädäntö on EIT:n ratkaisukäytännön vastainen. Tästä huolimatta hallitus ei esittänyt olennaisia muutoksia pakkokeinolakiin, kun poliisin toimivaltuuksia koskevat tuhatsivuinen
http://www.nelonen.fi/uutiset/kotimaa/eit-kotietsintää-koskeva-laki-ihmisoikeussopimuksen-vastainen
Kotietsintää koskeva laki ihmisoikeussopimuksen vastainen
1
187
Vastaukset 1
- Posu Valtio
Suomi ei ole oikeusvaltio, kuin valtion itsensä esittämän propagandan mukaan. Ihan sama voiko täällä valittaa virkamiesten tekemisistä vai ei, ei niitä kanteluita oikeasti kukaan kuitenkaan tutki. Tämän todentaa EOA Pasanen (vai oliko Paskanen) joka 18000:sta kantelusta löysi asiaa vain yhteen (1) syytteeseen. NIkula taisi nostaa palkkaansa saamatta aikaan edes sitä yhtä. Eli valvonta on täysin virtuaalista ja sen ainoana tavoitteena on pestä virkamiesten rikokset valkoiseksi.
http://www.vaikuttava.net/article.php?sid=2911
OIKEUSKANSLERI JA OIKEUSASIAMIES VIHDOINKIN KURIIN
PASASELLA 18 000 KANTELUA - YKSI LÄPI!
NIKULALTA EI YHTÄKÄÄN VIRKASYYTETTÄ!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää63779- 157753
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa25750Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.98712Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä27708Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93667Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒193626- 22582
- 61572
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa40539Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks34516- 39455
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78450- 57445
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25427- 70423
sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.74422Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.9419- 54408
On kyllä tosi surullista
jos kaivattuni (nainen) luulee palstan tyhmien viestien olevan multa. 😔Ei ole mitään syytä, miksi kirjoittaisin sellais68397