Niin, kertokaapas mielestänne parhaita sotaleffoja/sarjoja. Yksi ylitse muiden on mielestäni "Band Of Brothers" -sarja (Taistelutoverit). Muita hyviä ovat "The Deer Hunter", joka kuvaa enemmänkin sodan aikaista elämää siviilissä, sekä tietenkin suomalaisklassikko "Tuntematon Sotilas".
Parhaat sotakuvaukset
25
3215
Vastaukset
- Soldier of fortune
Kaikkien aikojen leffat:
- Rautaristi
- Full metal jacket
- Ilmestyskirja nyt
- Platoon
- Hamburger Hill
- Tuntematon sotilas (laineen versio)
- Veteen piiretty viiva - Emperor
Midwayn taistelu
Gettysburgin taistelu
Waterloo
Talvisota
Tuntematon sotilas - duumi
Mun mielestä tuo "Band Of Brothers" sarja oli vallan kammottava jenkkipropagandashitti. Ihan samaa huttua kun tuo "saving private ryan" vai mikä se nyt oli. No molemmissa tais olla sama ohjaaja/tuottaja.
Mutta asiaan, parhaat sota-pätkät:
-platoon
-rautaristi
-tuntematon sotilas- Mr. Orange
Mielipiteensä kullakin. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että nuo jenkkihirvitykset, kuten "saving private ryan", "full metal jacket" tai "veteen piirretty viiva" ovat todella huonoja pätkiä. Niissä kun on pääosissa kaikenmaailman hollywood-tähtiä, jotka eivät missään olosuhteissa sovi sotaleffoihin - minun mielestäni. Tai sitten niissä on aivan liian vahva amerikkalainen leima ja ne ovat vähän sellaista pelleilyä.
Juuri tämän takia ylistinkin tuota "Band of Brothers" -sarjaa. Siinä ei ole hollywood-tähtiä (no yhdessä jaksossa taisi olla Hanksin poika Colin, muttei se niin paha ollut), ja näyttelijät ovat onnistuneet täydellisesti. Juuri sellaisia tavallisten rivimiesten (lue tavallisten miesten) näköisiä miehiä! Sotatilanteet ovat vaikuttavia ja mielenkiintoisia, ja niiden vastapainoksi löytyy psykologista kuvausta etulinjojen takaa. Ei siis pelkkää tykitystä ja kuvausta siitä miten joku Tom Hanks etenee yksin ja muut seuraavat perässä. "Taistelutoverit" on myös sen takia hyvä, että se on onnistunut olemaan (tähän asti näkemistäni) sotaelokuvista/sarjoista ei-amerikkalaisin!!! - Tumppi
Mr. Orange kirjoitti:
Mielipiteensä kullakin. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että nuo jenkkihirvitykset, kuten "saving private ryan", "full metal jacket" tai "veteen piirretty viiva" ovat todella huonoja pätkiä. Niissä kun on pääosissa kaikenmaailman hollywood-tähtiä, jotka eivät missään olosuhteissa sovi sotaleffoihin - minun mielestäni. Tai sitten niissä on aivan liian vahva amerikkalainen leima ja ne ovat vähän sellaista pelleilyä.
Juuri tämän takia ylistinkin tuota "Band of Brothers" -sarjaa. Siinä ei ole hollywood-tähtiä (no yhdessä jaksossa taisi olla Hanksin poika Colin, muttei se niin paha ollut), ja näyttelijät ovat onnistuneet täydellisesti. Juuri sellaisia tavallisten rivimiesten (lue tavallisten miesten) näköisiä miehiä! Sotatilanteet ovat vaikuttavia ja mielenkiintoisia, ja niiden vastapainoksi löytyy psykologista kuvausta etulinjojen takaa. Ei siis pelkkää tykitystä ja kuvausta siitä miten joku Tom Hanks etenee yksin ja muut seuraavat perässä. "Taistelutoverit" on myös sen takia hyvä, että se on onnistunut olemaan (tähän asti näkemistäni) sotaelokuvista/sarjoista ei-amerikkalaisin!!!Olen samaa mieltä kanssasi. Band of Brothers on mielestäni erinomainen sarja, josta puuttuu se useimmille USA-sotaleffoille tyypillinen amerikkalaispaatos (tai jenkkihapatus tai miksi sitä haluaakaan kutsua).
Sitten vielä lyhyt kommentti tuosta nimimerkki Duumin heittämästä epäilystä, että Ryanissa ja Band of Brothersissa olisi sama ohjaaja: BoB:ssä oli muistaakseni kahdeksan eri ohjaajaa, toisin sanoen eri heput ohjasivat eri jaksoja. - duumi
Mr. Orange kirjoitti:
Juuri tämän takia ylistinkin tuota "Band of Brothers" -sarjaa. Siinä ei ole hollywood-tähtiä (no yhdessä jaksossa taisi olla Hanksin poika Colin, muttei se niin paha ollut), ja näyttelijät ovat onnistuneet täydellisesti. Juuri sellaisia tavallisten rivimiesten (lue tavallisten miesten) näköisiä miehiä! Sotatilanteet ovat vaikuttavia ja mielenkiintoisia, ja niiden vastapainoksi löytyy psykologista kuvausta etulinjojen takaa. Ei siis pelkkää tykitystä ja kuvausta siitä miten joku Tom Hanks etenee yksin ja muut seuraavat perässä. "Taistelutoverit" on myös sen takia hyvä, että se on onnistunut olemaan (tähän asti näkemistäni) sotaelokuvista/sarjoista ei-amerikkalaisin!!!band of brothers Produced by Steven Spielberg and Tom Hanks eli Steven Spielberg tuottajana kuin myös tuossa "saving private..." hirvityksessä
http://www.imdb.com/name/nm0000229/
Spielberg on tehnyt myös ehkä maailmankaikkeuden huonoimman elokuvan "Schindler's List". Siinä todella rahastetaan kauhealla asialla. Tietysti tuosta hyvästä Spieberg on tavallaan nero vaikka tuokin leffa on täysin paska. - Keso
duumi kirjoitti:
band of brothers Produced by Steven Spielberg and Tom Hanks eli Steven Spielberg tuottajana kuin myös tuossa "saving private..." hirvityksessä
http://www.imdb.com/name/nm0000229/
Spielberg on tehnyt myös ehkä maailmankaikkeuden huonoimman elokuvan "Schindler's List". Siinä todella rahastetaan kauhealla asialla. Tietysti tuosta hyvästä Spieberg on tavallaan nero vaikka tuokin leffa on täysin paska.Schindlerin lista ei missään nimessä ole rahastusta. Pearl Harborin tyyppiset elokuvat ovat rahastusta!
- duumi
Keso kirjoitti:
Schindlerin lista ei missään nimessä ole rahastusta. Pearl Harborin tyyppiset elokuvat ovat rahastusta!
Miten niin tuo "sch.. lista" ei ole rahastusta, kaikkien hollywood-leffojen on tarkoitus takoa dollareita. Tuolla osuttiin kultasuoneen.
- Keso
duumi kirjoitti:
Miten niin tuo "sch.. lista" ei ole rahastusta, kaikkien hollywood-leffojen on tarkoitus takoa dollareita. Tuolla osuttiin kultasuoneen.
Eli näköjään tuolla sinun ajattelutavallasi kaikki holywoodin leffat ovat rahastusta.
- Laine
Todistus siitä, että hyvä sotaelokuva ei kaipaa massiivista efekti- ja taistelukalustomäärää onnistuakseen. Edvin Laine ei saanut armeijalta kalustoapua elokuvaansa, vermeet olivat rajavartiostolta lainassa.
- Paska elokuva
Laineen surkea propagandatekele kolahtaa vain tyhmiin junttisuomalaisiin.
- PeeVee
Paska elokuva kirjoitti:
Laineen surkea propagandatekele kolahtaa vain tyhmiin junttisuomalaisiin.
Siis kaikki nämä vuosikymmenet ovat sadattuhannet (ellei miljoonat) ihmiset olleet väärässä ylistäessään Laineen Tuntematonta? Ja sinä tulit ja kerroit totuuden tuosta noin vain. Olipa hyvä. Nyt jos kuulen vaikka paappani kehuvan tuota teosta, niin saan sanoa hänelle, ettei se ole mistään kotoisin; aivan paska elokuva. Kiitos sinulle.
- Sentry
oli siinä elokuvassa lainassa puolustusvoimilta kuitenkin PzIVj ja muutama kuljetuskone esittämässä pommikoneita...
- -d-
Raikulipojat lennossa :) sarja joka tuli joskus 80 luvun alussa.
- Tumppi
Joo, ja etenkin ton sarjan nimi oli "mahtavasti" suomennettu: Baa Baa Black Sheep --> Raikulipojat lennossa.
Eipä silti, ne Corsairit oli tosi makeita...
- ylimyrskyjohtaja
Tämä on nimenomaan asia jota itse olenkovasti pohtinut. Tällä hetkellä luulisin listan olevan seuraavanlainen:
1. How I won the war
Erinomainen pätkä,jota en ole pitkään aikaan nähnyt missään. Näyttelijäkaartista löytyy muunmuassa John Lennon.
2. M.A.S.H
3. Jacobs Ladder
4. Catch 42 - Yksi mielipide
Kotimaisista mielestäni Talvisota on parempi kuin Laineen Tuntematon. Mollbergin tekelehän on tahatonta komiikkaa.
Ulkolaisista ovat Kubrickin Kunnian polut ja Full metal jacket tehneet vaikutuksen. Tyyliteltyjä, studiossa tehtyjä, mutta tehokkaita.- top 3
Ilmestyskirja nyt on paras
das boot loistava
rautaristi helvetinmoisen hyvä
et näin - AlainD
Olen täysin samaa mieltä!
- MGandhi
Stalingrad? Patton? One bridge too far?
- häme
platoon leader
hamburger hill
platoon
stalingrad
talvisota
ja laineen tuntematon.- nakurankka
top 5. sotaleffat:
1.taistelutoverit
2.stalingrad
3.veteen piirretty viiva
4.talvisota
5.isku mogadishuun
(ja kaikkein paskin on WINDTALKERS! oikea sankarileffa :S)
- peppipitkätossu
siinä oli hyviä kohtauksia.
- AlainD
Mielestäni parhaimpia ja rankimpia sotaleffoja mitä on tehty on Elem Klimovin Tule ja Katso
(Idi i smotri) - APK
Vasta yksi on maininnut ehkäpä kaikkien aikojen parhaan sotaelokuvaan Das Boot. Sellaiseen tullemaan kuin siinä elokuvassa päästään ei monessa filmissä ole päästy.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html422836Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens292409Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4362408Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau192193Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1421796Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1421762Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241295Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,31187- 741089
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671007