Vt-seuran rooli ihmisten ja Jumalan välillä

Uskonto, uskonnollisuus ja Jumala.

Uskonnoissa tapaa miltei uskonnosta riippumatta ns. asiantuntijoita, joita ns. tavis-uskovaiset seuraavat ja kunnioittavat näiden tulkintaa uskosta, Jumalasta ja kaikkeen siihen liittyvästä. Nämä ns. asiantuntijat ovat pääsääntöisesti korvaamattomassa asemassa taviksen ja Jumalan välillä.

Mutta miksi näin on? Jokaisen jumalsuhdehan on henkilökohtainen. Mihin näitä asiantuntijoita itseasiassa tarvitaan? Varsinkaan siinä määrin että ne ovat korvaamattomia koko ihmisen elämän ajan. Ohjaaminen, opettaminen ja ymmärtämään auttaminen on ymmärrettävää tiettyyn pisteeseen saakka, mutta että asiantuntijan rooli on niin merkittävä, että se määrittää uskon sisällön sata prosenttisesti, että sitä ei saa kyseenalaistaa vaikka siihen olisi syytä, ja ettei suhdettaan Jumalaan voi pitää yllä ilman jatkuvaa yhteyttä tämän asiantuntijan kanssa, on oletus johon ei ole ainakaan mitään raamatullisia perusteita.

Kuten edellä jo vihjattiin, asiantuntijoiden rooli on usein ylikorostunut, eikä jehovantodistajuus tee tässä suhteessa poikkeusta. Siinä asiantuntijan roolia pidetään erityisen merkittävänä, nk. totuutena ja tienä Jumalan, Jehovan, hyväksynnän saamiseksi. Käytännössä Jeesuksen sovitustyön ymmärretään koskevan vain, ja vähintäänkin erityisesti, jehovantodistajia, eikä jäsenyyttä jehovantodistajuudessa ole ilman vt-seuran asiantuntijuutta.

Mutta missä kohtaa raamatussa sitten kerrotaan että ei ole olemassa Jumalan hyväksyntää ilman vt-seuraa, jonkinlaista asiantuntijaa, tai että Jeesuksen sovitustyö koskee nimenomaan jehovantodistajia? Että siitä ei voisi päästä osalliseksi ilman asiantuntijaa, välikappaletta Jumalan ja taviksen välillä?

Mar 12:28-34

28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."
34 Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta". Eikä kukaan enää rohjennut häneltä kysyä.

10

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyuilgtrdefhjklityre

      Valhetta jt-homma ja siksi senkin "hedelmät" ovat kammottavat.
      Ihmisen elämä perustuu matkimiseen ja toistoon, siihen mitä vanhemmat sinulle uskottelevat ja tätä ketjutusta seuraamalla voisi palata ensimmäiseen ihmiseen ja hänen aatoksiin. Kun tähän lisätään yhteiskunnan vaikutus ja sen naivit uskottelut jokaisen henkilökohtaiset omat halut niin sekalainen härski soppa on valmis.
      Tässä sopassa jt-usko ja uskonnot yleensäkin vain sekoittavat tätä outoa pakkaa(elmä) ja ovat luonnollisena osana ihmeellisessä "verhossa" joka estää näkemästä elämän faktoja.
      Jos siis jumala olisi,, niin hän olisi täysi saatana olosuhteista ja tehdyilleen antamista mahdollisuuksista arvioiden.

      Ihmetten missä ihmeen kuplassa ihmiset yleensä elävät? Miksi ihmiset luulevat rakkauden ja oikeudenmukaisuuden toteutuvan? Ne ei totetudu koskaan, ei nyt eikä tulevaisuudessa!

      • juudaksiakaikkiko

        teki ratkaisunsa...
        edes 30 hopearahaa eivät häntä ilahduttaneet....
        Maailma nykyisellään on TOSI PASKA PAIKKA !!!!!!


    • 2+8

      Älä kuitenkaan kulje siitä poispäin pilkkaamalla Raamattua ....ja pyhää henkeä.
      Se tuntuu muista ihmisistä loukkaavalta......

      • >>Älä kuitenkaan kulje siitä poispäin pilkkaamalla Raamattua ....ja pyhää henkeä.
        Se tuntuu muista ihmisistä loukkaavalta......

        Sellaista se täällä todellisuudessa on. Kuka tahansa voi sanoa mielipiteensä asioista ja on siihen täysin oikeutettu.

        ”Kun ihmiset ovat suuressa vaarassa taholta, jota he eivät epäile, tai kun heitä johtavat harhaan ne, joita he pitävät ystävinään, niin onko heidän varoittamisensa epäystävällistä? He saattavat mieluummin olla uskomatta varoitusta. Voivatpa he loukkaantuakin siitä. Mutta vapauttaako se ketään sellaisen varoituksen antamisen moraalisesta vastuusta?” (Vartiotorni 1. huhtikuuta 1974 sivu 147)


      • aikoihin eletty.....
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        >>Älä kuitenkaan kulje siitä poispäin pilkkaamalla Raamattua ....ja pyhää henkeä.
        Se tuntuu muista ihmisistä loukkaavalta......

        Sellaista se täällä todellisuudessa on. Kuka tahansa voi sanoa mielipiteensä asioista ja on siihen täysin oikeutettu.

        ”Kun ihmiset ovat suuressa vaarassa taholta, jota he eivät epäile, tai kun heitä johtavat harhaan ne, joita he pitävät ystävinään, niin onko heidän varoittamisensa epäystävällistä? He saattavat mieluummin olla uskomatta varoitusta. Voivatpa he loukkaantuakin siitä. Mutta vapauttaako se ketään sellaisen varoituksen antamisen moraalisesta vastuusta?” (Vartiotorni 1. huhtikuuta 1974 sivu 147)

        varoittamista?"


      • aikoihin eletty..... kirjoitti:

        varoittamista?"

        Ehdottomasti. Joku aina jossain voi alkaa ajattelemaan.


      • vio-letti
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        >>Älä kuitenkaan kulje siitä poispäin pilkkaamalla Raamattua ....ja pyhää henkeä.
        Se tuntuu muista ihmisistä loukkaavalta......

        Sellaista se täällä todellisuudessa on. Kuka tahansa voi sanoa mielipiteensä asioista ja on siihen täysin oikeutettu.

        ”Kun ihmiset ovat suuressa vaarassa taholta, jota he eivät epäile, tai kun heitä johtavat harhaan ne, joita he pitävät ystävinään, niin onko heidän varoittamisensa epäystävällistä? He saattavat mieluummin olla uskomatta varoitusta. Voivatpa he loukkaantuakin siitä. Mutta vapauttaako se ketään sellaisen varoituksen antamisen moraalisesta vastuusta?” (Vartiotorni 1. huhtikuuta 1974 sivu 147)

        >>>Mutta vapauttaako se ketään sellaisen varoituksen antamisen moraalisesta vastuusta?” (Vartiotorni 1. huhtikuuta 1974 sivu 147)


      • goodbye,farewell!
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        Ehdottomasti. Joku aina jossain voi alkaa ajattelemaan.

        Tämä on uskonnollisia arvoja, Raamattua ja pyhää henkeä rienaava foorumi.


      • goodbye,farewell! kirjoitti:

        Tämä on uskonnollisia arvoja, Raamattua ja pyhää henkeä rienaava foorumi.

        Sellaista se todellisuus välillä on. Ei kai kukaan oleta että täällä jaetaan viittausvuoroja ja odotetaan vastaajan lukevan vartsikasta alleviivattuja naivismeja?


    • ZEN is better ?

      There is really nothing you must be and there is nothing you must do.
      There is really nothing you must have and there is nothing you must know.
      There is really nothing you must become.

      However, it helps to understand that fire burns, and when it rains, the earth gets wet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe