Monet tiedemiehet sanovat, ettei Raamattu ja tiede ole

g2011 helmikuu

ristiriidassa keskenään .
Quote
"Tieteellinen tutkimustyöni on merkityksellistä ja ilahduttavaa
niinä satunnaisina hetkinä,
kun havaitsen jotain uutta ja sanon itsekseni:
"Näin siis Jumala sen teki""
-kemian professori Henry Schaeffer**quote

29

656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pullea

      ei välttämättä ollenkaan ristiriidassa. vt-seura ja tiede on ristiriidassa. näin ollen se "voi tarkoittaa sitä" että vt-seura ja raamattu on ristiriidassa

      • 890jkk

        Jep. Ja kun täytyy päättää kumpi on oikeassa, vt vai raamattu niin voiko yksikään jehovan todistaja sanoa ääneen että vt? sehän olisi jumalan pilkkaa...


      • pullea
        890jkk kirjoitti:

        Jep. Ja kun täytyy päättää kumpi on oikeassa, vt vai raamattu niin voiko yksikään jehovan todistaja sanoa ääneen että vt? sehän olisi jumalan pilkkaa...

        itse asiassa vt-seura on päättänyt olla oikeassa raamatusta/totuudesta huolimatta, joka on jumalanpilkkaa.

        Alla oikeudessa käytyä keskustelua. Vastaajana siis Seuran lainopillinen neuvonantaja Hayden C. Covington. (Entinen Seuran varapresidentti)

        K: Takaisin asiaan. Julistettiin väärää profetiaa?
        V: Olen samaa mieltä tuosta.
        K: Jehovan todistajien oli uskottava se?
        V: Pitää paikkansa.
        K: Jos Jehovan todistaja otti itse sen kannan, että tuo profetia oli väärä ja sanoi sen, hänet erotettiin?
        V: Kyllä, jos hän sanoi niin ja itsepintaisesti jatkoi vaikeuksien luomista, koska jos koko järjestö uskoo yhtä, vaikka se olisi virheellistä, ja joku alkaa yksinään levittää ajatuksiaan, siitä seuraa hajaannusta ja ongelmia. Ei synny harmoniaa, ei marssimista yhdessä.

        Kun muutos tulee, sen pitäisi tulla asianmukaisesta lähteestä, järjestön johdosta, hallintoelimeltä, ei alhaalta ylöspäin, koska jokaisella olisi silloin ajatuksia, ja järjestö hajoaisi tuhansiin eri suuntiin. Meidän päämäärämme on yhtenäisyys.

        K: Yhtenäisyys hinnalla millä hyvänsä?
        V: Yhtenäisyys hinnalla millä hyvänsä, koska uskomme ja olemme varmoja, että Jehova Jumala käyttää järjestöämme ja järjestömme hallintoelintä ohjaamaan sitä, vaikkakin virheitä tehdään aika ajoittain.
        K: Ja yhtenäisyys, joka perustuu siihen, että väärä profetia on pakko hyväksyä?
        V: Se on totta.
        K: Ja henkilö, joka ilmaisi näkemyksensä, että se oli väärä, kuten sanoitte, erotettiin ja oli liitonrikkoja, mikäli oli kastettu?
        V: Pitää paikkansa.
        K: Ja kuten eilen selvästi sanoitte, olisi ansainnut [hengellisen] kuoleman?
        V: Mielestäni - - -
        K: Sanoisitteko kyllä vai ei?
        V: Vastaan kyllä, viipymättä.
        K: Kutsutteko tuota uskonnoksi?
        V: Se varmasti on sitä.
        K: Kutsutteko sitä kristinuskoksi?
        V: Aivan varmasti."


      • 890jkk
        pullea kirjoitti:

        itse asiassa vt-seura on päättänyt olla oikeassa raamatusta/totuudesta huolimatta, joka on jumalanpilkkaa.

        Alla oikeudessa käytyä keskustelua. Vastaajana siis Seuran lainopillinen neuvonantaja Hayden C. Covington. (Entinen Seuran varapresidentti)

        K: Takaisin asiaan. Julistettiin väärää profetiaa?
        V: Olen samaa mieltä tuosta.
        K: Jehovan todistajien oli uskottava se?
        V: Pitää paikkansa.
        K: Jos Jehovan todistaja otti itse sen kannan, että tuo profetia oli väärä ja sanoi sen, hänet erotettiin?
        V: Kyllä, jos hän sanoi niin ja itsepintaisesti jatkoi vaikeuksien luomista, koska jos koko järjestö uskoo yhtä, vaikka se olisi virheellistä, ja joku alkaa yksinään levittää ajatuksiaan, siitä seuraa hajaannusta ja ongelmia. Ei synny harmoniaa, ei marssimista yhdessä.

        Kun muutos tulee, sen pitäisi tulla asianmukaisesta lähteestä, järjestön johdosta, hallintoelimeltä, ei alhaalta ylöspäin, koska jokaisella olisi silloin ajatuksia, ja järjestö hajoaisi tuhansiin eri suuntiin. Meidän päämäärämme on yhtenäisyys.

        K: Yhtenäisyys hinnalla millä hyvänsä?
        V: Yhtenäisyys hinnalla millä hyvänsä, koska uskomme ja olemme varmoja, että Jehova Jumala käyttää järjestöämme ja järjestömme hallintoelintä ohjaamaan sitä, vaikkakin virheitä tehdään aika ajoittain.
        K: Ja yhtenäisyys, joka perustuu siihen, että väärä profetia on pakko hyväksyä?
        V: Se on totta.
        K: Ja henkilö, joka ilmaisi näkemyksensä, että se oli väärä, kuten sanoitte, erotettiin ja oli liitonrikkoja, mikäli oli kastettu?
        V: Pitää paikkansa.
        K: Ja kuten eilen selvästi sanoitte, olisi ansainnut [hengellisen] kuoleman?
        V: Mielestäni - - -
        K: Sanoisitteko kyllä vai ei?
        V: Vastaan kyllä, viipymättä.
        K: Kutsutteko tuota uskonnoksi?
        V: Se varmasti on sitä.
        K: Kutsutteko sitä kristinuskoksi?
        V: Aivan varmasti."

        Yksi tärkeä syy siihen miksi en halua liittyä jehovan todistajiin (vaikka he opettavatkin paljon oikeita asioita) on juuri tuo mistä mainitsit pullea. Mielestäni on väärin asettaa vt-seura jumalan yläpuolelle. jos tälle palstalle vastaa oikeita jehovan todistajia niin kertokaa miksi teette niin ja onko se teidän mielestänne oikein.


      • hippuinen
        890jkk kirjoitti:

        Yksi tärkeä syy siihen miksi en halua liittyä jehovan todistajiin (vaikka he opettavatkin paljon oikeita asioita) on juuri tuo mistä mainitsit pullea. Mielestäni on väärin asettaa vt-seura jumalan yläpuolelle. jos tälle palstalle vastaa oikeita jehovan todistajia niin kertokaa miksi teette niin ja onko se teidän mielestänne oikein.

        tuohon edelliseen kommenttiin ei ole kukaan jehovan todistaja vielä osannut tai uskaltanut vastata.


      • >> ei välttämättä ollenkaan ristiriidassa. vt-seura ja tiede on ristiriidassa. näin ollen se "voi tarkoittaa sitä" että vt-seura ja raamattu on ristiriidassa

        Vartiototorniseuran logiikalalla se mitä ilmeisemmin voisi ehdottomasti sitä tarkoittaakin. Oikeasti siihen on kyllä muut syyt.


      • hyh-hyh-hyi !
        890jkk kirjoitti:

        Yksi tärkeä syy siihen miksi en halua liittyä jehovan todistajiin (vaikka he opettavatkin paljon oikeita asioita) on juuri tuo mistä mainitsit pullea. Mielestäni on väärin asettaa vt-seura jumalan yläpuolelle. jos tälle palstalle vastaa oikeita jehovan todistajia niin kertokaa miksi teette niin ja onko se teidän mielestänne oikein.

        kysymään, mix sä kyselet tommosii palstalla jolla on kutsumanimi
        SUOLI24 ???


      • pölölölöjkc
        hyh-hyh-hyi ! kirjoitti:

        kysymään, mix sä kyselet tommosii palstalla jolla on kutsumanimi
        SUOLI24 ???

        ei siellä osata vastata... :(


      • paskatuutti
        pölölölöjkc kirjoitti:

        ei siellä osata vastata... :(

        kysymyksiin----
        valheellisesti......


      • lknviåon
        paskatuutti kirjoitti:

        kysymyksiin----
        valheellisesti......

        Yhtä ainoaa tietoa, jos etsii, niin valtakunnansalille vain. Laajempia näkemyksiä löytyy täältäkin ja varmasti kaikki keskustelut avartaa tutustumaan toisten näkökulmiin. Tosin sinun kannanottosi on sanallisesti tyhjäpäistä, mutta kerttoo aika paljon jt orjuudestasi. Pysy palstalla, toimit varoittavana esimerkkinä.


    • Tiedä sitten miten tuollainen on perusteltavissa, mutta ihan esimerkkinä jo luomiskertomuksessa mennään metsähallituksen puolelle ihan reippaasti. Siinä Jumala luo ensimmäisenä päivänä valon, ja vasta neljäntenä auringon. Luomiskertomus on myös epätieteellisen maapallokeskeskeinen. Siinä maapallo on ensin, ja sitten vasta aurinko ja tähdet. Tieteellisesti ei ole perusteltavissa että maapallo olisi lähellekään vanhin planeetta, tai edes vanhempi kuin aurinko.

      Raamatun epätieteellisyyden ei tarvitse olla uskovalle minkään sortin ongelma, jos siitä ei halua tehdä sellaista. Kreationistisissa piireissä näissä ongelmissa lillutaan, mutta muualla ymmärretään ettei raamatun tarvitse vastata kysymykseen miten, vaan kuka ja miksi.

      • Sattumakorjaasatoaan

        sattumia sattumien perään---
        niin että matemaatikkokin sanoo, että elämän ilmaantuminen maapallolle on matemaattinen epätodennäköisyys, hi-hih ;D


      • Sattumakorjaasatoaan kirjoitti:

        sattumia sattumien perään---
        niin että matemaatikkokin sanoo, että elämän ilmaantuminen maapallolle on matemaattinen epätodennäköisyys, hi-hih ;D

        Niin, uskonto ja Jumala on filosofiaa, eikä sitä kannata laajentaa sen tieteellisemmäksi. Muuten on lirissä.

        Moni asia elämässä on epätodennäköistä, silti se on tapahtunut. Menneitä ja toteutuneita tapahtumia ei voi argumentoida mahdottomaksi siksi että ne olivat liian epätodennäköisiä. Riippumatta tapahtumien epätodennäköisyydestä, jo tapahtuneet asiat ovat tapahtuneet eikä niitä voi paperilla laskea olemattomiin.

        Havainnollistaakseni matemaattisten todennäköisyyksien käytännön yhdentekevyyttä jo tapahtuneiden asioiden laskemiselle, käytän Kari Enqvistin esimerkkiä asiasta. Heitä kolikkoa sata kertaa ja merkitse muistiin klaavojen ja kruunujen jono. Tuon nimenomaisen jonon todennäköisyys on yhden suhde triljoonaan triljoonaan. Huolimatta nimenomaisen jonon epätodennäköisyydestä, siinä se juuri heitettiin.

        http://www.skepsis.fi/lehti/2009/2009-4-jarvinen1.html


      • puuta heinää
        Sattumakorjaasatoaan kirjoitti:

        sattumia sattumien perään---
        niin että matemaatikkokin sanoo, että elämän ilmaantuminen maapallolle on matemaattinen epätodennäköisyys, hi-hih ;D

        Osoituksena n. 30000 lahkoa. Tosin jt väittää olevansa alkusrk jatkoa, mitä nyt vähän välillä meni adventismin parissa :-)


      • Pii on 3.0
        puuta heinää kirjoitti:

        Osoituksena n. 30000 lahkoa. Tosin jt väittää olevansa alkusrk jatkoa, mitä nyt vähän välillä meni adventismin parissa :-)

        ..Ei voi, oikeesti , ; -
        -Alkusrk ; ei puhunut ns, "Lavalta, " . "Lavalta ," tuli vasta esiin v,98 j.aa , Jolloin Syyriassa, Ignatios Antiokialainen tuhosi paikalliset seurakunnat, pakottaen ne sotavoimin , Temppeleihin, ja määräsi heille papiston , ja piispat , sanoen , että piispan istuimelta puhuu" jumalan ääni. " Ignatios oli myös syypää Katolisen Kirkon syntyyn, - Hän nimitti Rooman ens, piispaksi - Damasuksen, ja antoi hänelle arvonimen " -Il Papa , " .
        " -pastorit " puhuivat korokkeelta, ja "kansa kuunteli penkeissä, -ihan kuin nykyään . Alkuseurakunta puhui "Dialegomai ," -lattian tasalta " .
        Kun Vt ; seuranlehdistö hehkuttaa nytkin lavatoimintaa, on se kiistämättä Yksi näistä "PastoriUskonnoista ."
        Alkuseurakunta ei ollut Uskonto. Alkuseurakunta lakkasi olemasta Apostoli Johanneksen kuollessa, se " Otettiin pois pahuutta näkemästä , " niinkuin Kirjoitus sanoo.


    • 4+17

      Jobin 26:7:ssä, että Jumala ”ripustaa maan tyhjyyden päälle”.
      Tiede sanoo, että maa pysyy radallaan avaruudessa etupäässä vetovoiman ja keskipakovoiman yhteisvaikutuksesta.
      Nämä voimat ovat tietysti näkymättömiä.
      Sen vuoksi maa samoin kuin muut taivaankappaleet riippuvat avaruudessa ikään kuin tyhjyyden päällä.

    • 10+16

      "Tutkijat, jotka opettavat, että evoluutio on tosiasia, ovat itse asiassa suuria huijareita, ja heidän kertomansa tarinat saattavat olla kaikkien aikojen suurin huijaus.
      Evoluution selittämiseksi meillä ei ole tukenamme ainuttakaan tosiasiaa.
      Se on sekava kooste arvauksia ja kuvitelmia." Fresno Bee, August 20, 1959, p. 1-B [quoting *T.N. Tahmisian, physiologist for the Atomic Energy Commission].

    • mistakes

      "Evoluutioteoria on tieteellinen erehdys."
      Louis Agassiz, quoted in H. Enoch, Evolution or Creation (1986)
      Agassiz on Harvardin yliopiston professori.

    • vastatodisteita ? :)

      Tiedemiehillä ei ole ainuttakaan todistetta sitä vastaan, että elämä olisi syntynyt luomisen tuloksena."
      Robert Jastrow, The Enchanted Loom: Mind in the Universe (1981)

      • astar0th

        Tosin ei heillä ole ainuttakaan todistusta sen puolestakaan.

        Eli?


      • akateeminen JT
        astar0th kirjoitti:

        Tosin ei heillä ole ainuttakaan todistusta sen puolestakaan.

        Eli?

        minä uskon Jumalaan,Raamattuun ja luomiskertomukseen. ;D


      • krmhmmmphffff
        akateeminen JT kirjoitti:

        minä uskon Jumalaan,Raamattuun ja luomiskertomukseen. ;D

        laboratorio-olosuhteissa luodaan elottomista aineista elämää.
        Näin näytetään, ettei siihen Luojaa tarvita.
        Kas kun ei ole tehty jo ?


      • 169opl
        krmhmmmphffff kirjoitti:

        laboratorio-olosuhteissa luodaan elottomista aineista elämää.
        Näin näytetään, ettei siihen Luojaa tarvita.
        Kas kun ei ole tehty jo ?

        Ei ihan noin yksinkertaista. Esimerkiksi ihmiselämää ei ole osattu tuottaa elottomista aineista. Se Frankestein-juttu on satua by the way... ;)

        Jos jotkut huippututkijatkaan eivät kokemuksestaan ja tietäväisyydestään huolimatta pidä evoluutioteoriaa järkevänä, miksi meidän tavallisten tallukoiden pitäisi uskoa siihen sokeasti. Emme me siellä labrassa ole olleet vuosikausien ajan tutkimassa asiaa.


      • akateeminen JT kirjoitti:

        minä uskon Jumalaan,Raamattuun ja luomiskertomukseen. ;D

        >>Kunnes tiede todistaa ETTEI Jumalaa ole

        Yhtä perusteltua on vaatia sinua todistamaan ettei joulupukkia ole, ja että niin kauan kuin et pysty sitä todistamaan, uskon siihen.


      • t-i-u-k-u kirjoitti:

        >>Kunnes tiede todistaa ETTEI Jumalaa ole

        Yhtä perusteltua on vaatia sinua todistamaan ettei joulupukkia ole, ja että niin kauan kuin et pysty sitä todistamaan, uskon siihen.

        "Yhtä perusteltua on vaatia sinua todistamaan ettei joulupukkia ole, ja että niin kauan kuin et pysty sitä todistamaan, uskon siihen. "

        Onko joku jossain esittänyt, että joulupukki olisi luonut maailmankaikkeuden? En ainakaan muista sellaista.

        Sen sijaan esitetään kyllä, että pukki jakaa kilteille lapsille lahjoja.

        Kyseessä on hiukan eri luokan ja mittakaavan jutut. Kannattaa muuten olla kiltisti, tontut käyvät ikkunoiden takana katsomassa oletko kiltisti. JOs et, voit jäädä ensi jouluna ilman lahjoja.
        Itse asiassa olet tainnut jäädä aika laillakin lahjattomaksi.


      • ei koskaan ei
        krmhmmmphffff kirjoitti:

        laboratorio-olosuhteissa luodaan elottomista aineista elämää.
        Näin näytetään, ettei siihen Luojaa tarvita.
        Kas kun ei ole tehty jo ?

        Pitää vaan osata ymmärtää mitä miljoonissa vuosissa tapahtuu, mutta uskonnot ei voi hyväksyä/edes ymmärrä.


    • g04 22/6

      Yksi keskeinen kysymys koskee kosmoksen hienosäätöä.
      Miksi maailmankaikkeuden muuttumattomat fysiikan lait ja luonnonvakiot ovat juuri sellaisia, että ne tukevat täydellisesti maapallon kaltaisen planeetan olemassaoloa ja sillä olevaa elämää?

      Mitä tarkoitamme tässä hienosäädöllä?
      Otetaanpa esimerkiksi fysiikan neljä perusvoimaa: sähkömagnetismi, painovoima, vahva ydinvoima ja heikko ydinvoima.
      Ne vaikuttavat kaikkiin kappaleisiin ja kohteisiin.
      Niiden suuruus ja keskinäiset suhteet ovat ihanteelliset; hienoisetkin muutokset voisivat johtaa kaiken elämän sammumiseen.
      Monien ajattelevien ihmisten mielestä tätä ei voida selittää pelkillä yhteensattumilla.
      Cambridgen yliopistossa toiminut fyysikko John Polkinghorne on todennut:
      ”Kun tajuaa, että luonnonlakien on oltava uskomattoman hienosäätöisiä, jotta tämä näkemämme maailmankaikkeus olisi voinut ilmaantua, tulee pakostakin mieleen, että se ei ole syntynyt itsestään vaan sen takana täytyy olla jokin tarkoitus.”

    • voivoi....

      "Näin siis Jumala sen teki"" Se vaan on vaikeaa ku ei ole olemassa....

      • k8540

        Ok. On hyvä että sinulla on mielipide ja että olet pohtinut asiaa. Väitteelläsi ei vain valitettavasti ole mitään käytännön arvoa ilman todisteita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1047
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      295
      746
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      666
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe