Kehitysmaiden viljelymaan raiskaus

Asia on ollut ennenkin esillä näillä palstoilla, joten en vaivudun selittämään asian uudelleen.

Törmäsin vain kuviin Madagaskarista, joissa ulkomaalaisten viljemelmät ovat tuhonneet niin metsät kuin sen jälkeen myös maaperän. Eroosio on alkanut syödää tulivuorten kupeessa olevat viljelykset nimenoman tulen allapuolella olevat rinteet.

Jos joku halua katsoa alen Google earthilta, tässä on koordinaatit: 19°4' E 46°39' I, siitä vain kiertämään en tulivuoret ja näitä, miten on käynyt ja tule käymään. Ei ainoastaan siellä.

Samaa totesin nimittäin Afrikan ylää lentäessäni muutaman sadan metrin korkeudella. Siellä olivat kanadalaisten viljapellot ovat eroosion raiskamia, kun maaperä, sateet ja ilmasto eivät sallii tämäntapaista suurviljelyä.

Mutta paikallisilta oli ensin viety viljelymaat ja pakkkosiiretty kansainvälisten maaviljelyyhtiöden tieltä, kuten tänäkin päivänä tehdään ympäri maailmaa.

Kehitysapua olisi, että estettäisi tälläistä kehitystä, mutta voimme vaikuttaa?

11

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssssssssssssssssssss

      Ai se on kaikki ulkomaalaisten tekemää.
      Brasilian sademetsät ovat häviämässä ja syynä on paikalliset

      • se sama

        Jos vaikkapa Brasiliassa sademetsien pohjalla viljetyillä tuoteilla olisikaan ostajia, metsät olisivat vieläkin pystyssä. Mutta kun eteenkin jenkit haluavat syödää punaista lihaa, pitää viljellä soojaa ja muita rehukasveja, vaikka valkuistuotannon hyötysuhde on tässä erityisen huono.

        Johtavassa asemassa maailman troopisten alueiden raiskauksessa OVAT ulkomaalaiset yhtiöt ja vaikkapa saman maan suuryritykset, miksipä ei.


      • brazilero
        se sama kirjoitti:

        Jos vaikkapa Brasiliassa sademetsien pohjalla viljetyillä tuoteilla olisikaan ostajia, metsät olisivat vieläkin pystyssä. Mutta kun eteenkin jenkit haluavat syödää punaista lihaa, pitää viljellä soojaa ja muita rehukasveja, vaikka valkuistuotannon hyötysuhde on tässä erityisen huono.

        Johtavassa asemassa maailman troopisten alueiden raiskauksessa OVAT ulkomaalaiset yhtiöt ja vaikkapa saman maan suuryritykset, miksipä ei.

        Mikäs pakko niiden on myydä jenkeille yhtään mitään?


      • se sama
        brazilero kirjoitti:

        Mikäs pakko niiden on myydä jenkeille yhtään mitään?

        Mm. Brasiliassa viljellään mm. soojaa maailman rehumarkkinoita varten. Se on bisnes ja iso, you know, or better you don't know.

        Eipäs se pienviljelijä aikookaan myydää elintarvikkeensa jenkkeille, hyvä jos itse saa viljelyksestään ruokansa.

        Mutta isot konsernit viljelevät sen ajan kun maa antaa ravinteita ja siten lähtvät, tai silloin kun eroosio tekee konellisen viljelyksen vaikeaksi (kuten yllä kuvattu).

        Kyllä minä teihin typeryksiin väsy.


      • brazilero
        se sama kirjoitti:

        Mm. Brasiliassa viljellään mm. soojaa maailman rehumarkkinoita varten. Se on bisnes ja iso, you know, or better you don't know.

        Eipäs se pienviljelijä aikookaan myydää elintarvikkeensa jenkkeille, hyvä jos itse saa viljelyksestään ruokansa.

        Mutta isot konsernit viljelevät sen ajan kun maa antaa ravinteita ja siten lähtvät, tai silloin kun eroosio tekee konellisen viljelyksen vaikeaksi (kuten yllä kuvattu).

        Kyllä minä teihin typeryksiin väsy.

        Brasialia on itsenäinen valtio ja voi niin halutessaan lainsäädännöllä häätää isot konsernit maataan viljelemästä. Sinun logiikallasi "isot konsernit" riistävät Suomeakin aina, kun Suomi "joutuu" viemään paperiteollisuuden tuotteita ulos maasta.


      • se sama
        brazilero kirjoitti:

        Brasialia on itsenäinen valtio ja voi niin halutessaan lainsäädännöllä häätää isot konsernit maataan viljelemästä. Sinun logiikallasi "isot konsernit" riistävät Suomeakin aina, kun Suomi "joutuu" viemään paperiteollisuuden tuotteita ulos maasta.

        ...Näissä maissa lajonta avaa portit mihin tahansa,myös sille, että valtion palkamat "poliisit" häätävät pienviljelijät ja Brasilian tapauksessa alkuasukaat "tieltä pois".

        Syötkö muuten Chicita-bananeja? Minä en sen jälkeen kun sain tietää, että - oliko se Ecuadorissa- puolivaltiolliset murhajoukot olivat hyökkänneet samoista syistä pienviljejöiden kimpuun.

        Luuletko todella, että Nesten maahantuoman palmuöljyn viljelyalat olisivat asumattomia seutuja ennen kuin viljelykonsernit pistivät ikimetsät matalaksi, myövät puut Kiinaan ja istuttivat palmuja?


      • brazilero
        se sama kirjoitti:

        ...Näissä maissa lajonta avaa portit mihin tahansa,myös sille, että valtion palkamat "poliisit" häätävät pienviljelijät ja Brasilian tapauksessa alkuasukaat "tieltä pois".

        Syötkö muuten Chicita-bananeja? Minä en sen jälkeen kun sain tietää, että - oliko se Ecuadorissa- puolivaltiolliset murhajoukot olivat hyökkänneet samoista syistä pienviljejöiden kimpuun.

        Luuletko todella, että Nesten maahantuoman palmuöljyn viljelyalat olisivat asumattomia seutuja ennen kuin viljelykonsernit pistivät ikimetsät matalaksi, myövät puut Kiinaan ja istuttivat palmuja?

        Se, että mainitsemissasi maissa esiintyy lahjontaa, jota he eivät itse halua kitkeä pois, on siis mielestäsi länsimaiden vika?

        Myöskään nämä maat eivät saisi hankkia vientituloja banaanin- ja palmunviljelyllä, kuten Suomi tekee metsätalouden tuotteilla?


      • se sama
        brazilero kirjoitti:

        Se, että mainitsemissasi maissa esiintyy lahjontaa, jota he eivät itse halua kitkeä pois, on siis mielestäsi länsimaiden vika?

        Myöskään nämä maat eivät saisi hankkia vientituloja banaanin- ja palmunviljelyllä, kuten Suomi tekee metsätalouden tuotteilla?

        ...avaavat kanmsainväilset maatalouskonsernit itselleen uusia viljelymaita, osa valtion omistuksesta ja osa yksityisomistuksesta . Jos alkuperäiskansojen asuinsijat katsotaan yksiyisomistukseksi, tämä osuus vielä suurenee huomattavsti, koska sitähan katsotaan ei-kenenkään-maaksi.

        Sikäli siis länsimaiden konsernien ahneus johtaa lahjonnan kautta paikallisväestön viljelyalojen menetykseen.

        Joko nyt meni perille?

        Nyt on vain niin, että eri puolella maailma on oikeuskäytäntö jo muuttunut siten, että alkuperäiskansoilla onkin oikeus omaan alueen maahan. Tätä nyt kyllä konsernit ennakkoivat ja juoksevat kilpaa haalimaan alueita itselleen, joita mahdollisesti olivat siten jonkun eetisen ryhmän hallinnassa ja siten vain isolla rahalla saattavissa (kts. intiaanit ja inuitit Pohjoisamerikassa)


      • Brazil!
        se sama kirjoitti:

        ...avaavat kanmsainväilset maatalouskonsernit itselleen uusia viljelymaita, osa valtion omistuksesta ja osa yksityisomistuksesta . Jos alkuperäiskansojen asuinsijat katsotaan yksiyisomistukseksi, tämä osuus vielä suurenee huomattavsti, koska sitähan katsotaan ei-kenenkään-maaksi.

        Sikäli siis länsimaiden konsernien ahneus johtaa lahjonnan kautta paikallisväestön viljelyalojen menetykseen.

        Joko nyt meni perille?

        Nyt on vain niin, että eri puolella maailma on oikeuskäytäntö jo muuttunut siten, että alkuperäiskansoilla onkin oikeus omaan alueen maahan. Tätä nyt kyllä konsernit ennakkoivat ja juoksevat kilpaa haalimaan alueita itselleen, joita mahdollisesti olivat siten jonkun eetisen ryhmän hallinnassa ja siten vain isolla rahalla saattavissa (kts. intiaanit ja inuitit Pohjoisamerikassa)

        Eskimoiden kyseenalainen oikeus valtaviin hylkeenmetsästysalueisiin ei liikuta minua, ennen kuin minulla on samanlainen oikeus esi-isieni aikoinaan asuttamiin maihin.


      • itte olet ulkona
        se sama kirjoitti:

        Mm. Brasiliassa viljellään mm. soojaa maailman rehumarkkinoita varten. Se on bisnes ja iso, you know, or better you don't know.

        Eipäs se pienviljelijä aikookaan myydää elintarvikkeensa jenkkeille, hyvä jos itse saa viljelyksestään ruokansa.

        Mutta isot konsernit viljelevät sen ajan kun maa antaa ravinteita ja siten lähtvät, tai silloin kun eroosio tekee konellisen viljelyksen vaikeaksi (kuten yllä kuvattu).

        Kyllä minä teihin typeryksiin väsy.

        meinootta? mansikki lypsää ilman soijaakin , pusines on pusines mutta soijaa ei tarvita ja sokeriruoko viinaa tankkiin niin johan kaara kuljee.
        niinettä kuka se v'äitti että ilman usan apua junkeli kaatuisi , seinä-kadun jutkupojat ne junkelia kaataa.


      • suomi suomalaisille
        se sama kirjoitti:

        ...Näissä maissa lajonta avaa portit mihin tahansa,myös sille, että valtion palkamat "poliisit" häätävät pienviljelijät ja Brasilian tapauksessa alkuasukaat "tieltä pois".

        Syötkö muuten Chicita-bananeja? Minä en sen jälkeen kun sain tietää, että - oliko se Ecuadorissa- puolivaltiolliset murhajoukot olivat hyökkänneet samoista syistä pienviljejöiden kimpuun.

        Luuletko todella, että Nesten maahantuoman palmuöljyn viljelyalat olisivat asumattomia seutuja ennen kuin viljelykonsernit pistivät ikimetsät matalaksi, myövät puut Kiinaan ja istuttivat palmuja?

        älä koske chikitaan , ne ovat ent. united fruid´n hedelmiä .
        tällä yrityksellä verinen menneisyys jonka harva siirtomaavalta pystyy ylittämään. samalla perusteella
        laittaisin nesteen nesteeseen -boikottiin-, tekopyhiä paskiaisia niinkuin e-amerikassa hilluvat sellusiirtomaa metsäyhtiöt.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe