Siis

punapipopinapupo

on olemassa kaksi patriarkaattia konstantinopoli ja moskova.Miksiköhän eihän tuohon moskovan patriarkaattiin kuulu kuin venäläiset.

Onko moskovan patriarkaatin ortodoksisuus syntynyt venäjällä vai onko sen eriäminen kommunistien vanhoja jäänteitä?
Liittyisivät nyt hekin tähän vanhaan perinteiseen eikä sooloilisi kommunistien vuoksi onhan sekin jo hävinnyt venäjältä.

33

795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuori patriarkaatti

      joka on itsenäistynyt Konstantinopolista. Rooman patriarkaatti on patriarkaateista kaikkein korkein.

      • oikeauskoinen orto

        kaikkein vanhin ja kaikkein korkein, ainoa oikea ja alkuperäinen!


      • mutta Nikeassa
        oikeauskoinen orto kirjoitti:

        kaikkein vanhin ja kaikkein korkein, ainoa oikea ja alkuperäinen!

        vahvistettiin Rooman primaatti ja todettiin Konstantinopolin olevan vasta toisena. Rooma on patriarkaateista kaikkein korkein ja sitä johtaa Rooman kaikkein pyhin paavi.


      • Sepeteus Susi
        mutta Nikeassa kirjoitti:

        vahvistettiin Rooman primaatti ja todettiin Konstantinopolin olevan vasta toisena. Rooma on patriarkaateista kaikkein korkein ja sitä johtaa Rooman kaikkein pyhin paavi.

        hyvät höperöt ihan niin paljon kuin haluatte. Meikäläisen Uudessa testamentissa kerrotaan ensimmäisen helluntain tapahtumista ja kehdataan väittää, että kaupunki oli Jerusalem!


      • Tutkikaa historiaa!
        mutta Nikeassa kirjoitti:

        vahvistettiin Rooman primaatti ja todettiin Konstantinopolin olevan vasta toisena. Rooma on patriarkaateista kaikkein korkein ja sitä johtaa Rooman kaikkein pyhin paavi.

        kun Rooma keräsi lelunsa, teki oman hiekkalaatikon ja pisti paavin komentamaan? Olikos se jotain 1050-jotain? Eli on jokatapauksessa nuorempi kuin Konstantinopoli!


      • Sepeteus Susi
        Tutkikaa historiaa! kirjoitti:

        kun Rooma keräsi lelunsa, teki oman hiekkalaatikon ja pisti paavin komentamaan? Olikos se jotain 1050-jotain? Eli on jokatapauksessa nuorempi kuin Konstantinopoli!

        erehtyä? Kyllä Rooma taisi olla patriarkaattina ennen kuin Konstantinopoli. Kysytäänkö Googlelta kuka ja milloin ja miksi perusti Konstantinopolin?

        Mielestäni sillä kumpi noista vanhoista patriarkaateista on vanhempi ei ole merkitystä tässä nimenomaisessa asiayhteydessä. Jos ja kun Rooma on vanha ja arvokas niin pitikö sen myös ruveta irvokkaaksi ja "kerätä lelunsa ja tehdä oma hiekkalaatikkonsa"? Kyllä minun mielestäni isoveli olisi ihan hyvin sopinut samalle hiekkalaatikolle jos vain olisi halunnut.


      • Rooman

        patriarkaattia. Ota netistä selvää mitkä ovat nykyiset patriarkaatit. On myös arkkipiispakuntia.


      • uskoa että
        mutta Nikeassa kirjoitti:

        vahvistettiin Rooman primaatti ja todettiin Konstantinopolin olevan vasta toisena. Rooma on patriarkaateista kaikkein korkein ja sitä johtaa Rooman kaikkein pyhin paavi.

        ortodokseilla ei ole Rooman patriarkaattia. Se on katolisen kirkon juttuja. Enää emme elä jakamattoman kirkon aikoja. Konstantinopolin patriarkka on primus inter pares. Ei koko maailman johtaja.


      • fgbsfhrhg
        Sepeteus Susi kirjoitti:

        erehtyä? Kyllä Rooma taisi olla patriarkaattina ennen kuin Konstantinopoli. Kysytäänkö Googlelta kuka ja milloin ja miksi perusti Konstantinopolin?

        Mielestäni sillä kumpi noista vanhoista patriarkaateista on vanhempi ei ole merkitystä tässä nimenomaisessa asiayhteydessä. Jos ja kun Rooma on vanha ja arvokas niin pitikö sen myös ruveta irvokkaaksi ja "kerätä lelunsa ja tehdä oma hiekkalaatikkonsa"? Kyllä minun mielestäni isoveli olisi ihan hyvin sopinut samalle hiekkalaatikolle jos vain olisi halunnut.

        ovat kaikki tuollainen hallinnolliseen ja valtaan liittyvät asiat.Samoin mielipide erot.

        Jokainen uskontokunta on ollut poliittisen ja ihmisyyden vaikutukselle alttiina.

        Ja saanutkin siitä osansa.


    • Sepeteus Susi

      muistan lukemaani, Moskovan patriarkaatti itsenäistyi Konstantinopolista 1400-luvulla. Moskovan patriarkaatti (niin kuin muutkin patriarkaatit) ovat monikansallisia eli niiden jäseninä on monien kansojen ihmisiä. Eikös Venäjän federaatiossakin ole yli sata kansallisuutta. Kyllä siitä määrästä ortodokseja on muitakin kuin pelkät venäläiset.

      Siis jos ihan tarkkoja ja rehellisiä ollaan niin ortodoksiset kirkot ja patriarkaatit eivät ole kansallisia, vaan paikallisia. Tämä meinaa sitä, jotta yhteen paikalliskirkkoon ja patriarkaattiin kuuluu ortodokseja monista kansallisuuksista.

      kysymyksesi osoittavat, että kirkkohistorian tiedoissasi on enemmän ja suurempia aukkoja kuin minulla!

      • IloinenArvaaja

        eri patriarkaatteja on syntynyt on politiikassa ja paikallisissa tapakulttuureissa.

        Nykyisin ei ole kirkko enää niin pannassa että kirkon toimet olisi niin tiukasti valtion määrittelemät etteikö voisi olla olemassa yhtä ainoa patriarkaattia.

        Vai piäisikö sitten perustaa ortodoksisia pikkuvaltioita sitten.En usko.


    • Yx ortodoksi

      on nykyään yhdeksän: Konstasntinopoli, Aleksandria, Antiokia, Jerusalem, Venäjä (Moskova), Georgia, Bulgaria , Serbia ja Romania. Moskovan patriarkaatti itsenäistyi Konstantinopolista 1400-luvulla, Georgia Venäjästä 1811 ja muut 1800-luvun loppupuolella. Ortodoksisuus on alkuperäistä kristillisyyttä. Ortodoksinen usko on sama kaikkialla ja myös jumalanpalvelukset ovat joka maassa samanlaisia, kirkkosävelmiä lukuunottamatta. Muissa tunnustuskunniassa kansallinen vaihtelu opissa, jumalanpalveluksissa ja tavoissa on paljon suurempaa.

      Kirkko tarjosi Venäjällä kommunismin aikana ainoan vaihtiehtoisen elämäntavan ja maailamkatsomuksen. Kommunismi oli ateismia ja konmmunistit vazinosivat ortodokseja kaikista uskovasista eniten. Ihmettelen, miksi Suomessa toisuskoisten keskuudessa levitetään jatkuvasti Venäjän kirkkoa vastustavaa propagandaa ja vahelleisia "tietoja"?

      • vain mielipide

        aika tarkasti nuo patriarkaatit suosivat kommunismin rajoja.Kun erran kommunismikn on kadnnut ja ortodoksisuus on uskonto eikä valtio niin olisiko aika unohtaa politiikka ja tehdä kirkosta yksi yhtenäinen ja kokonainen instituutio.

        Välttyisi sellaisilta huivi hame kuukautiset kalenteri ym jupakoilta jotka ovat täysin turhia.

        Kun ei nämä ihmiset kuitenkaan osaa elää ortodoksisessa yhteydessä keskenään kiistelemättä milloin mistäkin.

        Minä tiedän tasan mitä kommunismi oli, se ei tarkoita sitä että nämä ent. kommunismin ja venäjän alaiset maat olisivat enää nykyisin mitenkään sen erikoisempia kuin muutkaan.Haiskahtaa ennemminkin tapakulttuurilta ja nationalismilta nuo eri patriarkaatit.

        Pitäisikö sitten itä-suomen patriarkaatti perustaa kun me syömme kukkoja ja piirakoita ja puhumme hassusti ja kävelemme huopatossuissamme?Ja te muut ette samaa halua tehdä ortodoksisuuden nimissä.=näillä asioilla ei ole ortodoksian eikä uskon kanssa mitään tekemistä.Ne ovat maallista vain.


      • YxCathechumen

        (Ortodoksisuus on alkuperäistä kristillisyyttä. Ortodoksinen usko on sama kaikkialla ja myös jumalanpalvelukset ovat joka maassa samanlaisia, kirkkosävelmiä lukuunottamatta. )

        Pitää olla eri patriarkaatteja? Häh.. haluatko tukea poliittista uskoa vaiko nationalistista?Ortodoksisuus ei sitä ole.
        Turhaan yrität toisuskoisuutta tähän mukaan vetää ei ole oikein kontekstiin kuuluva asia.

        Perustele miksi pitää olla eri patriarkaatteja niin olet uskottavampi?


      • Sepeteus Susi
        vain mielipide kirjoitti:

        aika tarkasti nuo patriarkaatit suosivat kommunismin rajoja.Kun erran kommunismikn on kadnnut ja ortodoksisuus on uskonto eikä valtio niin olisiko aika unohtaa politiikka ja tehdä kirkosta yksi yhtenäinen ja kokonainen instituutio.

        Välttyisi sellaisilta huivi hame kuukautiset kalenteri ym jupakoilta jotka ovat täysin turhia.

        Kun ei nämä ihmiset kuitenkaan osaa elää ortodoksisessa yhteydessä keskenään kiistelemättä milloin mistäkin.

        Minä tiedän tasan mitä kommunismi oli, se ei tarkoita sitä että nämä ent. kommunismin ja venäjän alaiset maat olisivat enää nykyisin mitenkään sen erikoisempia kuin muutkaan.Haiskahtaa ennemminkin tapakulttuurilta ja nationalismilta nuo eri patriarkaatit.

        Pitäisikö sitten itä-suomen patriarkaatti perustaa kun me syömme kukkoja ja piirakoita ja puhumme hassusti ja kävelemme huopatossuissamme?Ja te muut ette samaa halua tehdä ortodoksisuuden nimissä.=näillä asioilla ei ole ortodoksian eikä uskon kanssa mitään tekemistä.Ne ovat maallista vain.

        ei ole mitään tekemistä kommunismin kanssa. Kommunismi näet syntyi ja pääsi valtaan paljon myöhemmin kuin patriarkaatit syntyivät. Vanhat patriarkaatithan (Jerusalem, Antiokia, Aleksandria, Konstantinopoli ja Rooma) syntyivät jo ensimmäisellä kristillisellä vuosituhannella. Kommunismi taas Marxeineen, Leninineen jne vasta 1800- ja 1900- luvuilla. Se että ortodoksinen kirkko on joutunut sopeutumaan kommunismiin on seurausta jostakin, ei syy johonkin.

        Jos ortodoksinen kirkko aikoo olla ortodoksinen niin mihinkään maailmanlaajuiseen yhteen ja yhtenäiseen kirkkoon ei tulla koskaan siirtymään. Semmoinen kirkko on jo olemassa, nimittäin omille teilleen lähtenyt Rooman patriarkaatti joka nimittää itseään katoliseksi kirkoksi. Ken haluaa teokraattista paavin valtaa ei löydä sitä ortodoksisesta kirkosta.

        Jos kalenteri on sinulle yhdentekevä juttu niin miksi et voi ruveta kannattamaan juliaanista kalenteria?


      • kunnia-arvoisin
        Sepeteus Susi kirjoitti:

        ei ole mitään tekemistä kommunismin kanssa. Kommunismi näet syntyi ja pääsi valtaan paljon myöhemmin kuin patriarkaatit syntyivät. Vanhat patriarkaatithan (Jerusalem, Antiokia, Aleksandria, Konstantinopoli ja Rooma) syntyivät jo ensimmäisellä kristillisellä vuosituhannella. Kommunismi taas Marxeineen, Leninineen jne vasta 1800- ja 1900- luvuilla. Se että ortodoksinen kirkko on joutunut sopeutumaan kommunismiin on seurausta jostakin, ei syy johonkin.

        Jos ortodoksinen kirkko aikoo olla ortodoksinen niin mihinkään maailmanlaajuiseen yhteen ja yhtenäiseen kirkkoon ei tulla koskaan siirtymään. Semmoinen kirkko on jo olemassa, nimittäin omille teilleen lähtenyt Rooman patriarkaatti joka nimittää itseään katoliseksi kirkoksi. Ken haluaa teokraattista paavin valtaa ei löydä sitä ortodoksisesta kirkosta.

        Jos kalenteri on sinulle yhdentekevä juttu niin miksi et voi ruveta kannattamaan juliaanista kalenteria?

        Kun vanhoja patriarkaatteja luetellaan, mainitaan Rooma aina ensin kunnioituksesta. Rooman patriarkaatti todettiin nimittäin Nikeassa olevan kaikkein korkein.


      • YxCathechumen
        Sepeteus Susi kirjoitti:

        ei ole mitään tekemistä kommunismin kanssa. Kommunismi näet syntyi ja pääsi valtaan paljon myöhemmin kuin patriarkaatit syntyivät. Vanhat patriarkaatithan (Jerusalem, Antiokia, Aleksandria, Konstantinopoli ja Rooma) syntyivät jo ensimmäisellä kristillisellä vuosituhannella. Kommunismi taas Marxeineen, Leninineen jne vasta 1800- ja 1900- luvuilla. Se että ortodoksinen kirkko on joutunut sopeutumaan kommunismiin on seurausta jostakin, ei syy johonkin.

        Jos ortodoksinen kirkko aikoo olla ortodoksinen niin mihinkään maailmanlaajuiseen yhteen ja yhtenäiseen kirkkoon ei tulla koskaan siirtymään. Semmoinen kirkko on jo olemassa, nimittäin omille teilleen lähtenyt Rooman patriarkaatti joka nimittää itseään katoliseksi kirkoksi. Ken haluaa teokraattista paavin valtaa ei löydä sitä ortodoksisesta kirkosta.

        Jos kalenteri on sinulle yhdentekevä juttu niin miksi et voi ruveta kannattamaan juliaanista kalenteria?

        kumpi on se oikea ja täällä ei järjestetä kirkollisia toimituksia kuin yhden mukaan.Toisekseen oliko se alkuperäinen oikeanlainen laskutapa vaiko tämä toinen?

        Kerroppas sinä niin teen sitten sen oikean tavan mukaan ja mielouimmin alkuperäisen jos se alkuperäinen ei sitten heitä niin että vietän piäsiäistä joskus aivan hereettisenä ajankohtana tulevaisuudessa tai muutaman vuoden välein.


      • Sepeteus Susi
        kunnia-arvoisin kirjoitti:

        Kun vanhoja patriarkaatteja luetellaan, mainitaan Rooma aina ensin kunnioituksesta. Rooman patriarkaatti todettiin nimittäin Nikeassa olevan kaikkein korkein.

        se minulle sopii, että Roomaa kunnioitetaam ja että se on arvokkain ja korkein. Enhän ole siitä edes puhunut. Kirjoitinpahan vain, että Rooma lähti omille teilleen eikä pysynyt patriarkaattien perheessä. Että semmoista korkeutta käytännössä!


      • Sepeteus Susi
        YxCathechumen kirjoitti:

        kumpi on se oikea ja täällä ei järjestetä kirkollisia toimituksia kuin yhden mukaan.Toisekseen oliko se alkuperäinen oikeanlainen laskutapa vaiko tämä toinen?

        Kerroppas sinä niin teen sitten sen oikean tavan mukaan ja mielouimmin alkuperäisen jos se alkuperäinen ei sitten heitä niin että vietän piäsiäistä joskus aivan hereettisenä ajankohtana tulevaisuudessa tai muutaman vuoden välein.

        minulle vaikea juttu, sillä en ole mikään tähtitieteilijä ja kirkkohistoriankin tiedoissani on aukkoja. Totean vain, että pääsiäisen ajankohta määriteltiin juliaanisen kalenterin mukaan - eihän silloin muuta kalenteria Rooman valtakunnassa ollut - ja että lähes kaikki ortodoksiset paikalliskirkot noudattavat ainakin pääsiäisen suhteen juliaanista kalenteria.

        Voisiko tässä olla edes vähän ratkaisun alkua kalenterikysymykseen? En kehtaa väittää mitään lopullista. Yritetään ottaa asiasta selvää.


      • Yx ortodoksi
        YxCathechumen kirjoitti:

        (Ortodoksisuus on alkuperäistä kristillisyyttä. Ortodoksinen usko on sama kaikkialla ja myös jumalanpalvelukset ovat joka maassa samanlaisia, kirkkosävelmiä lukuunottamatta. )

        Pitää olla eri patriarkaatteja? Häh.. haluatko tukea poliittista uskoa vaiko nationalistista?Ortodoksisuus ei sitä ole.
        Turhaan yrität toisuskoisuutta tähän mukaan vetää ei ole oikein kontekstiin kuuluva asia.

        Perustele miksi pitää olla eri patriarkaatteja niin olet uskottavampi?

        että jokaisessa maassa on oma paikalliskirkkonsa. Vain kaikkein pienimmät kirkot kuuluvat eksarkaatteina tai autonomisina kirkkoina johonkin suurempaan kirkkoon. Ortodoksisuus on kaikkialla samaa, joten mitä haittaa on eri paikalliskirkoista? Kaikki itsenäiset, autokefaaliset paikalliskirkot eivät muuten ole patriarkaatteja, vaan on olemassa esim Kreikan arkkipiispakunta.

        Ortodoksista kirkkoa ei pidä koossa keskitetty hallinto tai jonkun patriarkan itsevaltius, vaan yhteinen usko ja yhteinen jumalanpalvelus. Rooman kirkossa taas usko ei ole kaikille yhteinen, koska on paljon eri spiritualiteetteja ja sääntökuntia, jesuiitat ja fransiskaanit tappelevat keskenään, ja jumalanpalvelukset eivät kaikkialla ole samanlaisia. Katolista kirkkoa yhdistää paavius ja keskitetty hallinto. Ortodoksista kirkkoa yhdistää yhteinen usko.


      • catholic++
        Yx ortodoksi kirjoitti:

        että jokaisessa maassa on oma paikalliskirkkonsa. Vain kaikkein pienimmät kirkot kuuluvat eksarkaatteina tai autonomisina kirkkoina johonkin suurempaan kirkkoon. Ortodoksisuus on kaikkialla samaa, joten mitä haittaa on eri paikalliskirkoista? Kaikki itsenäiset, autokefaaliset paikalliskirkot eivät muuten ole patriarkaatteja, vaan on olemassa esim Kreikan arkkipiispakunta.

        Ortodoksista kirkkoa ei pidä koossa keskitetty hallinto tai jonkun patriarkan itsevaltius, vaan yhteinen usko ja yhteinen jumalanpalvelus. Rooman kirkossa taas usko ei ole kaikille yhteinen, koska on paljon eri spiritualiteetteja ja sääntökuntia, jesuiitat ja fransiskaanit tappelevat keskenään, ja jumalanpalvelukset eivät kaikkialla ole samanlaisia. Katolista kirkkoa yhdistää paavius ja keskitetty hallinto. Ortodoksista kirkkoa yhdistää yhteinen usko.

        Katolisessa kirkossa kaikilla on täsmälleen yhteinen usko, joka on määritelty hyvin tarkasti. Fransiskaaneilla ja jesuiitoillakin on aivan sama usko eivätkä he tappele keskenään, vaan keskustelevat sovussa teologiasta.

        Tavat ilmaista uskoa ovat katolisessa kirkossa moninaisia. Katolinen kirkko on kirjaimellisesti katolinen ja universaali, se on kaikkialla maailmassa. Katolisessa kirkossa on monia eri riituksia kuten koptilainen, etiopialainen, bysanttilainen, kaldealainen ja syyrialais-malabarilainen, unohtamatta läntisiä riituksia. Vain katolisessa kirkossa on säilynyt kaikki vanhan kirkon aikaiset ikivanhat riitukset. Liturginen rikkaus on katolisen kirkon tunnusmerkki.

        Ortodoksinen kirkko ei ole aidosti katolinen, kuten sanoit. Ortodoksisuudessa suvaitaan vain bysanttilaisuutta.


      • silti ortodoksi!
        catholic++ kirjoitti:

        Katolisessa kirkossa kaikilla on täsmälleen yhteinen usko, joka on määritelty hyvin tarkasti. Fransiskaaneilla ja jesuiitoillakin on aivan sama usko eivätkä he tappele keskenään, vaan keskustelevat sovussa teologiasta.

        Tavat ilmaista uskoa ovat katolisessa kirkossa moninaisia. Katolinen kirkko on kirjaimellisesti katolinen ja universaali, se on kaikkialla maailmassa. Katolisessa kirkossa on monia eri riituksia kuten koptilainen, etiopialainen, bysanttilainen, kaldealainen ja syyrialais-malabarilainen, unohtamatta läntisiä riituksia. Vain katolisessa kirkossa on säilynyt kaikki vanhan kirkon aikaiset ikivanhat riitukset. Liturginen rikkaus on katolisen kirkon tunnusmerkki.

        Ortodoksinen kirkko ei ole aidosti katolinen, kuten sanoit. Ortodoksisuudessa suvaitaan vain bysanttilaisuutta.

        Bysantissa vai Roomassa? Eiköhän se bysanttilainen ole vanhempi ja alkuperäisempi kuin Rooman paavin ja hänen joukkonsa kehittelemä versio? Sitäpaitsi, roomalais-katolisuus sisältää myös muuten uniaattikirkon, joka noudattaa ortodoksista riitusta mutta paavin alaisena, mikä sekasikiö! Eli seinät ovat ihan yhtä leväällään kuin luterilaisella kirkolla nykkyään... Sekö on sitä "vanhinta alkuperäisyyttä"?


      • cathechumen
        Yx ortodoksi kirjoitti:

        että jokaisessa maassa on oma paikalliskirkkonsa. Vain kaikkein pienimmät kirkot kuuluvat eksarkaatteina tai autonomisina kirkkoina johonkin suurempaan kirkkoon. Ortodoksisuus on kaikkialla samaa, joten mitä haittaa on eri paikalliskirkoista? Kaikki itsenäiset, autokefaaliset paikalliskirkot eivät muuten ole patriarkaatteja, vaan on olemassa esim Kreikan arkkipiispakunta.

        Ortodoksista kirkkoa ei pidä koossa keskitetty hallinto tai jonkun patriarkan itsevaltius, vaan yhteinen usko ja yhteinen jumalanpalvelus. Rooman kirkossa taas usko ei ole kaikille yhteinen, koska on paljon eri spiritualiteetteja ja sääntökuntia, jesuiitat ja fransiskaanit tappelevat keskenään, ja jumalanpalvelukset eivät kaikkialla ole samanlaisia. Katolista kirkkoa yhdistää paavius ja keskitetty hallinto. Ortodoksista kirkkoa yhdistää yhteinen usko.

        soisi sitä olevan ortodokseillakin sitä yhdessä pitävää uskoa.Eikä vain kanonisia yms henkilökemioihin liittyviä kärhämiä.


      • Yx ortodoksi
        catholic++ kirjoitti:

        Katolisessa kirkossa kaikilla on täsmälleen yhteinen usko, joka on määritelty hyvin tarkasti. Fransiskaaneilla ja jesuiitoillakin on aivan sama usko eivätkä he tappele keskenään, vaan keskustelevat sovussa teologiasta.

        Tavat ilmaista uskoa ovat katolisessa kirkossa moninaisia. Katolinen kirkko on kirjaimellisesti katolinen ja universaali, se on kaikkialla maailmassa. Katolisessa kirkossa on monia eri riituksia kuten koptilainen, etiopialainen, bysanttilainen, kaldealainen ja syyrialais-malabarilainen, unohtamatta läntisiä riituksia. Vain katolisessa kirkossa on säilynyt kaikki vanhan kirkon aikaiset ikivanhat riitukset. Liturginen rikkaus on katolisen kirkon tunnusmerkki.

        Ortodoksinen kirkko ei ole aidosti katolinen, kuten sanoit. Ortodoksisuudessa suvaitaan vain bysanttilaisuutta.

        ei ole yhteistä uskoa eikä yhteistä riitusta, vaan siellä vallitsee suuri monenkirjavuus. Kaiken tämän pitää yhdessä keskitetty hallinto ja paavin yksinvaltius. Ortodoksinen kirkko on aidosti katolinen, koska sillä on yksi usko ja kaikkialla samat alkukristillisenä aikana syntyneet jumalanpalvelukset. Esim liturgiajumalanpalveluksia on kaikissa ortodoksisissa paikalliskirkoissa käytössä neljä. Johannes Krysostomoksen liturgia, Basileois Suuren liturgia, Greogorius Dialogin liturgia eli ennen pyhitettyjen lahjain liturgia sekä Jaakobin liturgia. Eikö tämä muka ole liturgista rikkautta?


      • Yx ortodoksi
        silti ortodoksi! kirjoitti:

        Bysantissa vai Roomassa? Eiköhän se bysanttilainen ole vanhempi ja alkuperäisempi kuin Rooman paavin ja hänen joukkonsa kehittelemä versio? Sitäpaitsi, roomalais-katolisuus sisältää myös muuten uniaattikirkon, joka noudattaa ortodoksista riitusta mutta paavin alaisena, mikä sekasikiö! Eli seinät ovat ihan yhtä leväällään kuin luterilaisella kirkolla nykkyään... Sekö on sitä "vanhinta alkuperäisyyttä"?

        Silloin "katolinen" kirkko lähti omille teilleen. Kirkkoon omaksuttiin mm filioque (uskontunnustuksen lisäys "ja Pojasta"), happamattomat ehtoollisleivät ns öylätit, patsaiden käyttö maalattujen ikonien sijaan tai niiden lisänä 7:nnen ekumeenisen kirkolliskokouksen päätösten vastaisesti, pappien selibaatti, miekkalähetys, erilaiset sääntökunnat ja hengelliset ritarikunnat, aneiden kaupustelu jne.

        Paavin yksinvalta ja "erehtymättömyys" tuli vasta 1800-luvulla (1870) ultramontanismin myötä. Paavit ovat sen jälkeen tehtailleet uusia dogemeja kuten "Neitsyt Marian perisynnitön sikiäminen" tai "N. Marian taivaaseen astuminen".


      • Sepeteus Susi8
        cathechumen kirjoitti:

        soisi sitä olevan ortodokseillakin sitä yhdessä pitävää uskoa.Eikä vain kanonisia yms henkilökemioihin liittyviä kärhämiä.

        kuulostaa hassulta mutta eikö juuri tuo todista, että ortodokseilla on kaipaamasi yhteinen usko? Nimittäin kun kärhämöidään vain kanonisista ongelmista tai henkilökemioista eikä itse uskosta niin sehän juuri todistaa yhteisestä uskosta. Kun kerran usko on yhteinen niin miksipä siitä kinattaisiin? Riidellään sen sijaan jostakin vähempiarvoisesta, vaikka eihän sekään ole kaunista.


      • cathechumen
        Sepeteus Susi8 kirjoitti:

        kuulostaa hassulta mutta eikö juuri tuo todista, että ortodokseilla on kaipaamasi yhteinen usko? Nimittäin kun kärhämöidään vain kanonisista ongelmista tai henkilökemioista eikä itse uskosta niin sehän juuri todistaa yhteisestä uskosta. Kun kerran usko on yhteinen niin miksipä siitä kinattaisiin? Riidellään sen sijaan jostakin vähempiarvoisesta, vaikka eihän sekään ole kaunista.

        nuin..En ole oikein tuota pikkuimaisuutta ihmisissä ymmärtänyt mutta en liene itsekkään aivan virheetön.


      • diaspora

        muistatko sergeismin ja rauhanliikkeen?
        kirkko antautui neuvostoliiton ulkopolitiikan palvelukseen.

        katakombiseurakuntiakin oli, mutta sieltä lähdettiin pikamatkoille siperiaan.
        tämäntyyppisiä vaihtoehtoja.


    • tietävän niin paljon

      näistä patriarkaateista, haluaisin kysyä sinulta, mitä mieltä sitten olet Antiokian ja Aleksandrian patriarkaateista ja niiden nykyisestä hallinnosta, vanhoina patriarkaatteinahan ne ovat oikein ortodoksisuuden keskiössä. Tuskin olet edes voinut olla kiinnittämättä huomiota...

      • Sitten kommentoin...

        patriarkaattien perimmäisen tarkoituksen?


      • kuuluvat Kirkon
        Sitten kommentoin... kirjoitti:

        patriarkaattien perimmäisen tarkoituksen?

        organisoitumiseen, ne ovat kehittyneet aivan Kirkon alkuajoista alkaen, eivät siis ole mikään nykyaijan keksintö. Uudet patriarkaatitkin ovat nuoria, vanhimmat niistä satoja vuosia vanhoja, joten turha niitäkään on sen takia kyseenalaistaa. Kirkko on päättänyt perustaa ne patriarkaatit ja myös tunnustanut niiden itsenäisyyden perustamisen jälkeen. Kirkon organisaatiossa patriarkaatit tuovat hallinnon omalle paikalliselle tasolle. Vaikka opillisesti koko ortodoksinen maailma noudattaakin samaa oppia, paikallisissa perinteissä voi olla eroja. Ja se patriarkkakin on pohjimmiltaan piispa, samalla tavalla piispa kuin kaikki muutkin piispat, jotka toimivat omilla alueillaan.
        Pakko on nyt myöntää, että en oikeasti odotan sinun kommenttejasi. Ethän sinä näistä asioista mitään tiedä, miksi niitä sitten kommentoisitkaan.


      • hjtjththtedt
        kuuluvat Kirkon kirjoitti:

        organisoitumiseen, ne ovat kehittyneet aivan Kirkon alkuajoista alkaen, eivät siis ole mikään nykyaijan keksintö. Uudet patriarkaatitkin ovat nuoria, vanhimmat niistä satoja vuosia vanhoja, joten turha niitäkään on sen takia kyseenalaistaa. Kirkko on päättänyt perustaa ne patriarkaatit ja myös tunnustanut niiden itsenäisyyden perustamisen jälkeen. Kirkon organisaatiossa patriarkaatit tuovat hallinnon omalle paikalliselle tasolle. Vaikka opillisesti koko ortodoksinen maailma noudattaakin samaa oppia, paikallisissa perinteissä voi olla eroja. Ja se patriarkkakin on pohjimmiltaan piispa, samalla tavalla piispa kuin kaikki muutkin piispat, jotka toimivat omilla alueillaan.
        Pakko on nyt myöntää, että en oikeasti odotan sinun kommenttejasi. Ethän sinä näistä asioista mitään tiedä, miksi niitä sitten kommentoisitkaan.

        vaivaidut ei jäsenille vastaamaan?Hehän eivät luonnollisesti tiedä vaan etsivät tietoa.Velvollisuuden tunnostasiko?Sama se.

        Jos alunperin patriarkaattien tarkoitus olisi selvitetty ei niitten olemassaoloa tarvitsisi ihmetellä.Näin ollen hallinto siis pyörii tapakulttuurin ympärillä.
        Ainakin jäsenistön kirjoituksista saa sen käsityksen että kun huivi asiat ja pääsiäistä vietetään eri aikoihin niin siksi pitää liittyä myös siihen patriarkaattiin missä ortodoksisuutta harjoitetaan sillä tavalla mikä miellyttää.Siis mitä tämä sotku loppujenlopuksi on.Vetävätkö jäsenet patriarkaatit väärin perustein tähän mukaan kun haluavat vain alueellista tapakulttuuria pitää yllä?Vai onko tapakulttuuri tätä hallinnollista.

        Tätäkö se hallinto siis tarkoittaa?

        Minusta hallintopuoli on täysin eriasioita kun mitä uskonnossa on.

        Anteeksi vain mutta näin se minulle näyttäytyy ulkopuolisen silmin.


    • jutilan timppa

      keskustelu.

      Nyt rillaamaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe