Evoluutiosta

Mikähän siinä on, että joku 200 vuotta sitten ruvettiin hylkäämään kehitysoppia, sitä ennen kaikki oli et tottakai raamattu on oikeessa ja ensimmäinen mies on tehty savesta ja nainen sen kylkiluusta, mutta mikä oli se "mystinen voima" jonka takia nykyjää ei ajatellakaan sillain, vaan evoluutiota pidetään parhaana selitysmallina nykyjään. Mikä maallinen voima tuhos yhtäkkiä tuhansien vuosien ylivallan, ja yhtäkkiä rupes oleen selitysmalli mitä parhain. Miksi uskovaisten lähes täydellinen valta täässä asiassa mureni, oliko se valtapeliä, vai se että löydettiin jotain mikä vastaa todellisuutta?

11

281

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herttainenhertta

Vai oliko se kommunistinen salaliitto?

• O'ou

"Miksi uskovaisten lähes täydellinen valta täässä asiassa mureni, oliko se valtapeliä, vai se että löydettiin jotain mikä vastaa todellisuutta?"

Jos kreationistipalstaa lukee, niin kyse on atte-evokki- tiedemiesten maailmanlaajuisesta salaliitosta, tai jostain semmoisesta. :D
      Kuitenkin suurin osa kristityistäkin taitaa nykyään pitää evoluutiota tosiasiana ja evoluutioteoriaa parhaana selityksenä elämän monimuotoisuudelle. Kai se valtapeli oli lähinnä niin päin, että kirkko koetti parhaansa mukaan jarruttaa uuden vaikutusvaltaansa vähentävän tiedon leviämistä.

• Minä tiedän sen, mutta mikä se oli se mekanismi, mikä vaihto mielipiteen noin 200 vuotta sitten taikauskosta todellisuteen. Kun puhutaan kuitenkin kirkon silloisesta totaalisesta vallasta, Darvinkin vissiin joutu piilotteleen elämän synty teostaan kaapissa kotvan, ennenkuin julkaisi teoksen, ja senkin vain sen takia,, et joku muu oli huomannut samat asiat kuin hän. Darvin pelkäs ateistiks leimautumista.

• A.Mikkonen kirjoitti:

Minä tiedän sen, mutta mikä se oli se mekanismi, mikä vaihto mielipiteen noin 200 vuotta sitten taikauskosta todellisuteen. Kun puhutaan kuitenkin kirkon silloisesta totaalisesta vallasta, Darvinkin vissiin joutu piilotteleen elämän synty teostaan kaapissa kotvan, ennenkuin julkaisi teoksen, ja senkin vain sen takia,, et joku muu oli huomannut samat asiat kuin hän. Darvin pelkäs ateistiks leimautumista.

Eiköhän tuo vaihtuminen alkanut pikkuhiljaa silloin kun orastava tiede alkoi etsiä jumalan suurta nerokkuutta luonnosta ja kaikkeudesta. Mutta kun sitä jumalaa ei sitten löytynytkään, vaan löytyi vain ihan luonnollisia ja järkeviä selityksiä joissa ei ollut mitään yliluonnollista. Uskon historia on luopumisen historia. Tieteen kehittyessä usko joutuu luovuttamaan yhä enemmän jumalallista yliluonnolisuutta tieteellisen järkevyyden alttarille.

Tässä vähäinen esimerkki: http://www.tiede.fi/uutiset/4204/antimateria_pysyy_varastossa_jo_paivia

• weccu kirjoitti:

Eiköhän tuo vaihtuminen alkanut pikkuhiljaa silloin kun orastava tiede alkoi etsiä jumalan suurta nerokkuutta luonnosta ja kaikkeudesta. Mutta kun sitä jumalaa ei sitten löytynytkään, vaan löytyi vain ihan luonnollisia ja järkeviä selityksiä joissa ei ollut mitään yliluonnollista. Uskon historia on luopumisen historia. Tieteen kehittyessä usko joutuu luovuttamaan yhä enemmän jumalallista yliluonnolisuutta tieteellisen järkevyyden alttarille.

Tässä vähäinen esimerkki: http://www.tiede.fi/uutiset/4204/antimateria_pysyy_varastossa_jo_paivia

Kyllä minä sen tiedän, mutta kysymys olikin aseteltu provokatiiivisesti kreationisteille. me oikeesti tiedetää että jossain on menny hassussti joku juttu jos uskoo kreationismiin, mutta ne ei ikinä pysty osoittaan sitä mystistä voimaa joka tekee ihmisestä kreationistin, tää on minkä perässä olen.Eli osoittais joku sen salaliiton, ja miksi se on tehty.

• A.Mikkonen kirjoitti:

Kyllä minä sen tiedän, mutta kysymys olikin aseteltu provokatiiivisesti kreationisteille. me oikeesti tiedetää että jossain on menny hassussti joku juttu jos uskoo kreationismiin, mutta ne ei ikinä pysty osoittaan sitä mystistä voimaa joka tekee ihmisestä kreationistin, tää on minkä perässä olen.Eli osoittais joku sen salaliiton, ja miksi se on tehty.

ja sen tietoaukon ihmiset kätevästi paikkas kirkon tarjoamalla selityksellä. Tuo katolisen kirkon ja myöhemmin ev lut kirkon plastik-padding tukki kaikki tieteen tiedon-reiät ja epäloogiset tiedon-halkeamat. Ennen katolisen kirkon oppia lie sama tehty ukkosenjumala Thorin ja tuhansien muiden "Itsestäänselvien" yliluonnollisten selitysten avulla. Kunnon ukkonenkin lie pistänyt esim 1200-luvun porukan suomessakin miettimään, mistä tuo ukkonen johtuu. Kova meteli, sade ja salamat lienee pelottaneet. Ihmisen vaistomainen tapa on keksiä selitys joka dilemmaan. Se, että osa retkuetta on jäänyt noihin tuhatvuotta vanhojen selitysmallien orjaksi on kyllä hämmentävää. Toisaalta ihmisen ajatteua koskevan lehtiartikkelin mukaan ihminen on Erittäin Huono muuttamaan maailmankuvaansa. Ihminen kokee mielipiteen vaihtamisen fiksumpaankin jotenkin vääräksi ja tuomittavaksi. Arkielämän käsitys takinkääntäjästä negatiivisena henkilönä kuvaa mielestäni suomessakin yleistä suhtautumistapaa mielipiteensä vaihtaneeseen. Se tuomitaan. Ihminen on biologisesti edelleen syntymähetkellä kivikauden evoluution muokkaama otus. Näin minusta.

• beenthere

Minä luulen kyllä, että todisteet evoluutiosta alkoivat olla jo niin vahvat tuohon aikaan, että järkevä ja rehellinen ihminen ei enää voinut hyväksyä noita Raamatun omituisia selityksiä.
      Tieto siis syrjäytti luulon. Olihan jo monessa asiassa todettu Raamatun totuudet taruiksi. Maa ei ollutkaan litteä, eikä maalätty maailman keskus. Oli jo näyttöä siitä, että Raamattu ei olekaan erehtymätön.
      Epäilyn ovi oli saatu raolleen ja tiedon jalka oven väliin. Sen jälkeen ovat Raamatun tulkinnat myötäilleet aina tieteen uusia saavutuksia. Uskoven onneksi Raamattu on kirjoitettu niin sekavaan ja epäselvään muotoon, että sillä voi selittää saman asian ainakin viidellä toisistaan täysin poikkeavalla tavalla.

• Kössönöm

• Hihityttää

• beenthere

• Kössönöm
        beenthere kirjoitti:

On se, jos uskomme Fadhel al-Sa'dia ja miksemme uskoisi. Niin vakuuttavasti hän asiansa esittää. Maan täytyy siis olla lätty.

Kun hän on ihan itse sen huomannut. Vakuuttavaa, eikös vaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      148
      3299
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      59
      2638
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      30
      2080
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1667
    5. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      83
      1514
    6. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      77
      1498
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      365
      1445
    8. Kerro mulle mitä pitäs tehdä

Sun mielestä? Anna neuvo?
      Ikävä
      91
      1150
    9. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1115
    10. On tullut aika lukita kaupunginjohtajan ovi, ja hlö pihalle

Ei kahta eikä yhtäkään selitystä, ylimielisyys on kääntyi varomattomuudeksi, ja kaupungin jo ennestään kuihtuva talou
      Pyhäjärvi
      195
      1086
    Aihe