Oman auton kustannukset vs.

julkinen liikenne.

Silloin tällöin mediassa aina innostutaan järjestelemään
kampanjoita tähän tapaan
"säästä, jätä oma auto talliin ja aja bussilla",
"lomaille junalla, tulee paljon edullisemmaksi".

Omistan auton, ajan sillä ja julkisilla
ja raapustan sinikantiseen vihkooni vähän laskelmia.
Oma autoni kuluttaa bensaa n. 6,5 litraa sadalla, siitä tulee
nykyhinnoilla n 10 senttiä/kilometri polttoainekustannuksia.

Oman autoni kokonaiskustannukset ovat n. 25 senttiä/kilometri mutta
suurin osa kuluistahan juoksee ihan samansuuruisena vaikka auto seisoo
pihalla (vakuutukset, ajoneuvoverot, katsastukset jne.).
Elikkä itse ajaminen maksaa vain n.12...15 senttiä/kilometri).

Kun nyt käyn autoillani lähikaupungissa, edestakaisin 50 km niin
se maksaa n. 6 euroa.
Bussilippu (menee yli seuturajan) maksaa 9,5 euroa.
Ja tämä siis ihan yksin matkustaen!
Hintaero oman auton hyväksi moninkertaistuu vielä kun koko perhe
lähdemme liikkeelle.

11

3300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmeisesti tarkoitat

      sanoa että jos oma auto kerran on olemassa niin sitä kannattaa sitten käyttää joka ajoon eikä tuhlata rahaa ja aikaa julkisissa matkustamiseen?
      Totta, tuon olen minäkin selkeästi havainnut.

    • kom Mari

      Totta ehkä väite hintaeron moninkertaistumisesta oman auton hyväksi jos koko perhe reissaa. Mutta vähän sama kuin koko perheen voimin juoksisitte taksin perässä niin säästönne olisi vielä julmetumpi.
      Unohdit vielä yhden aika tärkeän seikan mainita.
      Autosi ei ehkä ole ilmaiseksi saatu , vaan siinä ehkä pääomaa kiinni huononemassa jonkun verrankin , autosta riippuen. Laskeppas auton hankintakulutkin ja vertaillaan sitten.
      Pelkästään auton hinnan koroilla jo ajelee bussilla pikät pätkät.

      • julkinen liikenne.

        asiaa.

        Jos luit tarkkaan varmaan havaitsit jutun olennaisen juonen

        Se on että jos auton kuitenkin omistaa (hankala työmatkat, mökki kaukana)
        niin kaikki muutkin matkat kannattaa sitten tehdä sillä omalla autolla.
        Eli auton omistajan kannattaa unohtaa julkiset liikennevälineet kokonaan.

        Nimittäin auton hankintakulut (ja muutkin kiinteät kustannukset)
        menevät joka tapauksessa eivätkä rasita sitten enää paljoakaan lisää
        niitä lisäkilometreja.


      • kom Mari
        julkinen liikenne. kirjoitti:

        asiaa.

        Jos luit tarkkaan varmaan havaitsit jutun olennaisen juonen

        Se on että jos auton kuitenkin omistaa (hankala työmatkat, mökki kaukana)
        niin kaikki muutkin matkat kannattaa sitten tehdä sillä omalla autolla.
        Eli auton omistajan kannattaa unohtaa julkiset liikennevälineet kokonaan.

        Nimittäin auton hankintakulut (ja muutkin kiinteät kustannukset)
        menevät joka tapauksessa eivätkä rasita sitten enää paljoakaan lisää
        niitä lisäkilometreja.

        Kyllä luin tarkkaan ja havaitsin juonen mutta sitä en ymmärrä miten auton voi jotenkin ns. "kuitenkin" omistaa??? Mökkimatkat ? Eivät elintärkeitä. Ei kaikilla edes mökkiä , mitä sillä tekee ??? Työmatkat ? -On sanottava ettei ole autoa eikä tule niin ei sitävarten tarvitse autoa hankkia toisinsanoen " ostaa töitä" ja välttyy sillätavoin hankalalta työmatlalta tai työnantaja järjestäköön kyydit.
        On hölmöä lähteä moiseen oravanpyörään ja henkseleitä paukutellen ilmoittaa työvoimaviranomaisille että hei...mulla on auto...
        Laskeppas kuinka vähällä työnteolla pärjäisit ilman autoon kiinnitettyä pääomaa ja muita välillisiä kustannuksia. Silläkin rahalla saisi paljon todella tarpeellista mitä autossa kiinni on sekä autokin vanhenee joskus ja vaihdettava uuteen joten oravanpyörä on valmis. Mutta kuka mistäkin tykkää. On niitäkin jotka tykkää muurahaispesissäkin istua. Miksei sitten työnarkomaniaakin.


      • julkinen liikenne.
        kom Mari kirjoitti:

        Kyllä luin tarkkaan ja havaitsin juonen mutta sitä en ymmärrä miten auton voi jotenkin ns. "kuitenkin" omistaa??? Mökkimatkat ? Eivät elintärkeitä. Ei kaikilla edes mökkiä , mitä sillä tekee ??? Työmatkat ? -On sanottava ettei ole autoa eikä tule niin ei sitävarten tarvitse autoa hankkia toisinsanoen " ostaa töitä" ja välttyy sillätavoin hankalalta työmatlalta tai työnantaja järjestäköön kyydit.
        On hölmöä lähteä moiseen oravanpyörään ja henkseleitä paukutellen ilmoittaa työvoimaviranomaisille että hei...mulla on auto...
        Laskeppas kuinka vähällä työnteolla pärjäisit ilman autoon kiinnitettyä pääomaa ja muita välillisiä kustannuksia. Silläkin rahalla saisi paljon todella tarpeellista mitä autossa kiinni on sekä autokin vanhenee joskus ja vaihdettava uuteen joten oravanpyörä on valmis. Mutta kuka mistäkin tykkää. On niitäkin jotka tykkää muurahaispesissäkin istua. Miksei sitten työnarkomaniaakin.

        sinun hallitsevan suorastaan ihailtavan hyvin tahallisen
        väärinymmärryksen jalon taidon.


      • kom Mari
        julkinen liikenne. kirjoitti:

        sinun hallitsevan suorastaan ihailtavan hyvin tahallisen
        väärinymmärryksen jalon taidon.

        Vaikea sanoa mutta minulla on muutakin käyttöä autoihin upotettaville rahoille. Ei mökkiä joten sitäkään varten ei autolle käyttöä. Työhön pääsee , jos ja kun huvittaa mennä , julkisilla. Tosin aikaa kulkemiseen menee mutta sitähän on , eikä tarvitse niin paljon tehdä töitäkään kun ei auton hintaa tarvitse hankkia. Siis jos puhutaan kunnon autoista eikä muutaman tonnin ritsoista jotka hädintuskin kasassa pysyy.
        Mutta jokaisella meistähän on elämä omia valintoja täynnä.


      • slapstick
        kom Mari kirjoitti:

        Vaikea sanoa mutta minulla on muutakin käyttöä autoihin upotettaville rahoille. Ei mökkiä joten sitäkään varten ei autolle käyttöä. Työhön pääsee , jos ja kun huvittaa mennä , julkisilla. Tosin aikaa kulkemiseen menee mutta sitähän on , eikä tarvitse niin paljon tehdä töitäkään kun ei auton hintaa tarvitse hankkia. Siis jos puhutaan kunnon autoista eikä muutaman tonnin ritsoista jotka hädintuskin kasassa pysyy.
        Mutta jokaisella meistähän on elämä omia valintoja täynnä.

        hyvin mitä alkup. kertoja tarkoittaa. Minulla on pieni auto, koska työn puolesta täytyy aina kuljetella senverta tavaraa mukana ettei muuten suju ja mökkikin on bussittoman taipaleen päässä.
        Ihan pienellä kirjanpidolla ja tietämällä bussien/junien taksa käy hyvinkin selväksi että tosiaan kaikki muutkin kuin työmatkat kannattaa omalla autolla ajella.
        Jo pelkästään rahallisesti, puhumattakaan ajan ja vaivan säästymisestä.
        Ero on selvä jo yksinkin ajellessa puhumattakaan kun on matkustajia mukana.

        Aina ei ole näin ollut; muistan hyvin että 70-luvulla bussien kuukausikortti oli melko edullinen mutta sitten on tapahtunut julkisella puolella jotain ihmeellistä joka on vienyt lippujen hinnat niin taivaisiin.
        Käyytäisin itsekin mielelläni oman ja perheeni runsaaseen liikkumiseen vaivatonta bussia/junaa mutta kerta kaikkiaan on niin että pienituloisen on katsottava mikä maksaa mitäkin.

        "Siis jos puhutaan kunnon autoista eikä muutaman tonnin ritsoista jotka hädintuskin kasassa pysyy."
        No, käsistäni kätevänä olen pitänyt "muutaman tonnin ritsaani" melko edullisesti ainakin vielä kasassa.


      • Ei enää busseja tai

        Itselläni on noin 30 vuotta vanha Nissan Micra, maksoin siitä 400€ kolme vuotta sitten. Toimii edelleen ilman yhtään huoltoa, vaihdoin kerran vain oljyt. Vero on halvin mahdollinen ja vakuutus täysillä bonuksilla on vain muutama kymppi.

        Jo yksi matka keskisuomeen perheen kanssa ja auto on jo maksanut itsensä takaisin.

        Asun Helsingin ja Vantaa rajalla ja joudun matkustamaan rajan yli. Bensaan menee noin 50€/kk kun taas seutulippu maksaa 90€/kk Eli joka kuukausi säästän yli 40€ Mikä vuodessa on 500€. Ja autolla pääsen ovelta ovelle, joka päivä istuen ja lämpimässä. Ilman tuntien junan odottelua sateessa tai pakkasilla.

        Samoin autolla saa kaikki ostokset kätevästi kauppakeskuksesta suoran kotiin, eipäs tarvitse kolmen kassin seista täpötäydessä bussissa. Samoin säästän satoja euroja vuodessa kun ostan halvalla elintarviket marketista verrattuna sikakalliiseen lähikaupan.


    • autovoitti

      käytin julkisia mutta hiljan siiryin omaan autoon koska säästän kuukaudessa kahden työpäivän verran matka-ajassa itselleni lisää vapaa-aikaa kun kuljen autolla. Vuodessa tämä tekee noin 20pv lisää vapaita. Tämä riittää itselleni perusteeksi käyttää autoa myös työmatkoilla vaikka julkiset yhteydet on varsin hyvät. En vaan käsitä mikä siellä aina maksaa tai sitten koko vuoro on peruttu.
      Kannatan koko sydämmestäni toimivaa joukkoliikennettä ja minusta on ollut harmi seurata pk-seudun julkisen liikenteen alennustilaa jo pidemmän aikaa.

    • Laskeskelin

      Aloittaja on oikeassa, jos oma auto tarvitaan joka tapauksessa ja oman auton kustannuksia verrataan esim. pikavuoroihin. Jos taas verrataan autottomuutta tilausajobussin kustannuksiin, voi olla paljon edullisempaa matkustaa tilausajobussilla kuin hankkia auto. Esimerkiksi päivän matka 200 km:n päässä olevaan kaupunkiin (400 km edestakaisin) maksaisi uudella Toyota Corollalla (hankintahinta 25 000 €, vuotuinen ajomäärä 25 000 km, arvonalennus vuodessa 3000 €, bensakulut ehkä 11 €/100 km) vähintään 92 € huomioiden ainoastaan nuo suurimmat menoerät unohtaen huollot, rengaskulut, vakuutukset, ajoneuvoverot. Tuliterällä tilausajobussilla vastaava reissu maksaisi noin 22 € (sis. alv 23%) per matkustaja, jos kuljettaja olisi omistajakuljettaja ja jos kuljettajalle pitäisi maksaa palkka yhdeksältä työtunnilta ja jos maksavia matkustajia olisi 50 ja jos autosta menisi lainanhoitokuluja ja lainanlyhennyksiä 10 000 €/a ja jos kalustolle ja kuljettajalle olisi täysi työllisyys jokaisena työpäivänä ja jos linja-autotallin aiheuttamat kustannukset olisivat 8000 €/a. Tuo 22 € siis kattaisi edestakaisen matkan. Jos olen laskenut oikein, ainakin täydellisessä tilanteessa tilausajobussilla matkustaminen hakkaa henkilöautolla matkustamisen mennen tullen.

      • sfwa

        Aika monta JOS sanaa tossa..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      24
      3409
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      11
      2818
    3. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2504
    4. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      42
      1907
    5. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      51
      1749
    6. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      14
      1641
    7. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      42
      1525
    8. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

      Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1458
    9. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      54
      1404
    10. Missikohu edustaa nykyajan monimuotoisuutta

      Puolesta vai vastaan, saako esittää pilkkaavasti jonkun toisen ihmisen syntyperäisiä ominaisuuksia? Kadulla vastaan tule
      Sinkut
      263
      1151
    Aihe