Iltaa, tulin vierailulle

Tosimiehen vaimo ;))

tuolta 40 palstalta. Miten teidän ikäluokassa jaetaan nämä kotityöt?

Itse kun vastasin viestiketjuun 40 palstalla, minut leimattiin keskiaikaiseksi jääräksi. Olemme 41 ja 42 vuotias pariskunta maalta. Pidämme hevos-/ metsätilaa ja nämä työt jäävät pääasiassa miehelleni. Itse toimin kaupungissa liikunnanohjaajana ja teen kotona kevyemmät taloustyöt. (Tämä oli palstalaisten mielestä vanhanaikaista työnjakoa.) Mieheni toimii myös palomiehenä ja olin keksinyt itselleni leikkimielisesti nimimerkin "Tosimiehen vaimo". Ja tästähän nämä kilahtivat ;)))))

21

796

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No mikä mättää ? Haluatko haukkuja vai kehuja, kumpiakin voisin tässä luetella pitkät pätkät riippuen siitä kenen asemaan asettuisin.

• Tosimiehen vaimo

No, haluaisin tietää onko teidänkin ikäluokassa se tasa-arvo ajattelu niin tärkeä että miehen pitäisi tehdä kotityötkin noin raskaiden töiden lisäksi. Kun tässä vastauksessani oli kysymys siitä, että minun on helppo kehua miestäni (siis hänelle itselleen) koska hän tekee omasta mielestäni miehekkäitä juttuja. Voi kun en osaa kirjoittaa mitä tarkoitan....

• Tosimiehen vaimo kirjoitti:

No, haluaisin tietää onko teidänkin ikäluokassa se tasa-arvo ajattelu niin tärkeä että miehen pitäisi tehdä kotityötkin noin raskaiden töiden lisäksi. Kun tässä vastauksessani oli kysymys siitä, että minun on helppo kehua miestäni (siis hänelle itselleen) koska hän tekee omasta mielestäni miehekkäitä juttuja. Voi kun en osaa kirjoittaa mitä tarkoitan....

No koetan lukea rivien välistä. Vastaan siis vain oman mielipiteeni mukaan, muista kun en tiedä. En ole koskaan jakanut miesten ja naisten töitä vaan se tekee joka ehtii ja osaa ja viitsii (sille kyllä tulee raja). Jos kerran miehesi on raskaassa työssä. heillähän on pitkät päivystyksetkin, olisi kohtuutinta herättää imuroimaan tai mattoja piiskaamaan.

Itse olen tehnyt omasta puolestani miesten töitä jotta arki sujuisi. Hyvä kun kehut miestäsi mutta älä mene halpaan tai olet kohta se joka tekee kotona kaiken, mies käy työssä ja harrastaa, vielä kun tulee lapsia, sinäkö ne kaikki asiat hoidat. Arjen pitää sujua ja se tekee joka ehtii ja osaa jos ei mene yksiin tai kyllästyttää, sitten riidellään. Jos minä olisin sinä, menisin mieheni mukana silloin kun sitä hevos- ja metsätilaa pitää hoitaa. Jotain yhteistäkin pitää olla.

• Tosimiehen vaimo ;)
        firefox58 kirjoitti:

No koetan lukea rivien välistä. Vastaan siis vain oman mielipiteeni mukaan, muista kun en tiedä. En ole koskaan jakanut miesten ja naisten töitä vaan se tekee joka ehtii ja osaa ja viitsii (sille kyllä tulee raja). Jos kerran miehesi on raskaassa työssä. heillähän on pitkät päivystyksetkin, olisi kohtuutinta herättää imuroimaan tai mattoja piiskaamaan.

Itse olen tehnyt omasta puolestani miesten töitä jotta arki sujuisi. Hyvä kun kehut miestäsi mutta älä mene halpaan tai olet kohta se joka tekee kotona kaiken, mies käy työssä ja harrastaa, vielä kun tulee lapsia, sinäkö ne kaikki asiat hoidat. Arjen pitää sujua ja se tekee joka ehtii ja osaa jos ei mene yksiin tai kyllästyttää, sitten riidellään. Jos minä olisin sinä, menisin mieheni mukana silloin kun sitä hevos- ja metsätilaa pitää hoitaa. Jotain yhteistäkin pitää olla.

Niin siis tarkoitin, että on helppo kehua kun mies on tehnyt esim. makeen puutyön tyylii "waude, kun siitä tuli hieno"....Kyse oli siis työn kehumisesta. Toki arjen pitää sujua, mutta voi työt jakaa vähän "fysiikan mukaan". En nyt rupea tässä erittelemään mitä maatalousyrittäjän toimenkuvaan kuuluu, mutta heitän vähän esimerkkejä mistä näitä ecuja voi yrittää hankkia: metsurihommat myös vieraalle, remontointi, ratsutilapalvelut, mökkitalkkari, moottorikelkkasafarit, venekuljetukset, kalastusretket....

Ja toki minäkin osallistun ;)))))

• Heikunkeikku

Tässäpä vieraalle kupponen kahvia. Ollos hyvä ja astu peremmälle.

Olen leski ja niinpä olen pakotettu tekemään kaikki hommat issekseni. Joskus kyllä risoo, kun ei ole toista osapuolta jakamassa hommia. Varsinkin kauppakassien raahaaminen ja autoon liittyvät jutut ja ja ja monet muut askareet.
      Sinullahan on hyvin pullat uunissa. Tosi-tosi-mies ehtii hevostelemaan ja tarpomaan pitkin ryteikköjä metsän siimeksessä ja vieläpä heilutella letkua letkeää (öh, siis vesiletkua tietenkin:)) ja kaiken tämän päälle hän hoitaa kotona raskaimmat hommat. Sikälimikälisikäli hän ei valita, niin kaikki on kohdallasi maan mainiosti:)
      Nauti kevyimmistä taloustöistä ja katsele tosimiehesi ahertelua. Jos hän on trimmissä kunnossa, niin pelkkä pieni essu riittänee sisävaatetukseksi.
      Mistähän minä tuommoisen tosimiehen löytäisin.

Aikanaan teimme mieheni kanssa hommat jokseenkin puoliksi. Hän heilui imurin kans ja minä pesin laattiat. Minä tein murkinat ja hän pisteli nautinnollisesti suuhunsa. Hän kalasti ja perkasi kalat ja minä flätkäsin kalat paistinpannuun. Hyvin hommat luisti. Nyt tosiaan joudun kalatkin perkaamaan itse, että on täs kestämistä:)

• Sama täällä, kaiken on hoiduttava omin neuvoin jollei joku lapsista ehdi. Tavallisesti ehtii jos kehtaan vaivata. Mulla kun ei ole tuota autoo mutta hyvät kulkuyhteydet kuitenkin.
        Tänään vein jotakin varastoon ja huomasin munalukon avaimen jääneen sisäpuolelle. Kyllä otti pattiin. Hain ruuvimeisselin ja ruuvasin kiinnikkeet irti, toivoin vain, ettei kukaan tule ja luule minun olevan murtohommissa, siinä olisi ollut selittäminen sitten.

Sain avaimen ja ruuvailin kiinnikkeet takaisin ja lukon siihen, totesin samalla, ettei siitä lukosta ole mitään apua.

Sama homma on oven saranoiden kanssa. En millään saa yhtä kaapinovea sillain, että menisi kokonaan kiinni, ei mene mun järkeen sitten millään. Muuten kaikki ihan kondiksessa:))

• Tosimiehen vaimo

Kiitos, ehdin jo hikeentyä tuohon ekaan tyyppiin. Onhan täällä ihaniakin ihmisiä ;)))) Niin siitähän se lähti kun tuolla 40 palstalla yksi neuvoi miten miestä pitää kehua välillä. Ja vastasin, että itselläni se ainakin on helppoa. Enhän minä voi vaatia miestä imuroimaan, jos se on moottorisahaa ja vesiletkua heilutellut tunti tolkulla vaikka miten tasa-arvoa kannatan.

• Heikunkeikku
        Tosimiehen vaimo kirjoitti:

Kiitos, ehdin jo hikeentyä tuohon ekaan tyyppiin. Onhan täällä ihaniakin ihmisiä ;)))) Niin siitähän se lähti kun tuolla 40 palstalla yksi neuvoi miten miestä pitää kehua välillä. Ja vastasin, että itselläni se ainakin on helppoa. Enhän minä voi vaatia miestä imuroimaan, jos se on moottorisahaa ja vesiletkua heilutellut tunti tolkulla vaikka miten tasa-arvoa kannatan.

Joo, ei kannata hikeentyä, siinä tuloo hiki:)
        Kyllä minä ainakin omaa miestäni kehuin, kuten hän minua. Helppoa oli, kun hän oli niin-niin ihana.
        Melkein väittäisin, että rakastin häntä:)

Samaa mieltä olen kanssasi, että jos toinen huhkii moottorisahan kimpussa ja letkua kourassa heiluttaa,
        niin ei sitä mitenkään viitsi usuttaa imuroimaan. Kyllä minäkin tasa-arvoa kannatan, mutta järki siinäkin. Ensinnäkin miehen ja naisen voimat ovat niin erilaisia, että parhaitenhan ne asiat luistaa, jos kumpikin valitsee ne itselle sopivat työt. Ja kodissa riittää niitä erilaisia hommeleita, joista valita.

• Tosimiehen vaimo
        Heikunkeikku kirjoitti:

Joo, ei kannata hikeentyä, siinä tuloo hiki:)
        Kyllä minä ainakin omaa miestäni kehuin, kuten hän minua. Helppoa oli, kun hän oli niin-niin ihana.
        Melkein väittäisin, että rakastin häntä:)

Samaa mieltä olen kanssasi, että jos toinen huhkii moottorisahan kimpussa ja letkua kourassa heiluttaa,
        niin ei sitä mitenkään viitsi usuttaa imuroimaan. Kyllä minäkin tasa-arvoa kannatan, mutta järki siinäkin. Ensinnäkin miehen ja naisen voimat ovat niin erilaisia, että parhaitenhan ne asiat luistaa, jos kumpikin valitsee ne itselle sopivat työt. Ja kodissa riittää niitä erilaisia hommeleita, joista valita.

Niin juuri kyllä tasa-arvossa pitää järki olla. Juuri kun nämä voimat meilläkin ovat niin erilaiset sekä tämä tekninen osaaminen. Meiltä kun löytyy metallin hitsausjuttuja, timpurihommia yms.

Ja mitä näihin kehuihin tulee, noudatamme kumpikin seuraavaa mottoa:
        "Kun ihailet jotakin, jonka joku on sanonut tai tehnyt, tartu häntä hartioista, katso suoraan silmiin, avaa suusi ja sano se. Tuo hetki rikastuttaa tavattomasti teidän kummankin elämää. "

No nyt alkaa ilma lämmetä ja lähdemme hiihtämään. ;)))))))

• Tosimiehen vaimo kirjoitti:

Niin juuri kyllä tasa-arvossa pitää järki olla. Juuri kun nämä voimat meilläkin ovat niin erilaiset sekä tämä tekninen osaaminen. Meiltä kun löytyy metallin hitsausjuttuja, timpurihommia yms.

"Kun ihailet jotakin, jonka joku on sanonut tai tehnyt, tartu häntä hartioista, katso suoraan silmiin, avaa suusi ja sano se. Tuo hetki rikastuttaa tavattomasti teidän kummankin elämää. "

Hieno homma, en voi muuta sanoa, ei kaikista pikkuasioista kannata välittää, antaa mennä ja tulla. yksilöitä ollaan ja elämä on jatkuvaa opettelua. Tässä paraskin puhuja kahdesti eronnut. Onneksi lapseni ovat kuitenkin yhdeltä isältä ja tulevat loistavasti toimeen keskenään.

Teillä on paljon yhteistä ja kaikkea kivaa, ei kannata alkaa jahkaamaan kuka en tiskikoneen täyttää, pikkujuttu loppujenlopuksi ja antaa muutaman villakoiran olla:)

• Heikunkeikku
        Tosimiehen vaimo kirjoitti:

Täälä aurinko nakkelee säteitään suorastaan tuhlailevasti. Jos sielä päin, missä asustelet, on näin hieno ilma, niin johan kelpaa mennä suksia luisteluttamaan.

Joo, hartioista voi ottaa kiinni, mutta voi kiepauttaa kätösensä myös kaulaan ja antaa pusu suoraan suulle ja sitten lausahdella suloisia kehusanoja. Mikä onkaan mukavampaa, kuin kehua ihmistä, joka on tehnyt jonkun onnistuneen homman. Muistan aikoinani, että vaikka olisin mieheni eteen pistänyt minkämoisen lautasen ruokaa, vaikka hiekkakivisekoituksen, niin hän olisi määrätyllä ilmeellä sanonut "Hmmmmmmm, sä oon TAAAAAS tehnyt Ni-in hyvää ruokaa, kyllä mun vaan kelepaa.":)

Sinulla on onni, kun on tuommoinen monitaiturimies. Ja taidat itsekin olla aikamoinen monitaiturinainen.
        Tap-tap-tap-tap-tap ( taputuksia:))

• No, meillä on niinpäin, että mies hoitaa kotona lähes kaiken. Mun tehtävä on lähinnä kauppalistan kirjoittaminen ja pankkisuoritusten näpyttely, ei kuitenkaan omalta tililtä, heh heh. Ja osakesalkun hoitaminen. Järjestelyyn olemme tyytyväisiä.

• Huh-huh. Tulin juuri keittiöstä, jossa laitoimme yhdessä ruokaa. Minä ja lapseni.
      Mitäs hevosia teillä on? Minäkin tykkään hevosista.

• äijänänä

ikäluokasta kiinni ole, miten ne työt "jaetaan". Niin no, mitä vanhemmiksi tullaan, sitä suurempi tekijä lienee terveystilannekkin siinä työnjaossa. Töiden jakautumiseen tietysti vaikuttaa monikin asia, kuten työssäkäynti ja asumismuoto. Selvää kuitenkin luulisi olevan, että molemmat kortensa kekoon kantavat. Mutta jos jollakin on pokkaa vain passauttaa itseään toisella ja toinen tyytyy osaansa, niin se on heidän asiansa.

• Kaupunkilainen

Kyllä iällä on jotain merkitystä, mutta enemmän vaikuttaa elämäntilanne. Minun isäni kävi keittiössä vain syömässä niin kauan kun äitini eli. Äiti oli kotona ja hoiti kaikki taloustyöt, isä elätti perheen. Äidin kuoltua työnjako meni uusiksi, ja jonkin ajan kuluttua huomasimme, että isästä oli pakon edessä kehkeytynyt vallan oivallinen kokki.

Nyt hän on elänyt "uusperhe-elämää" toisen lesken kanssa jo pitkään. Isä käy kaupassa ja laittaa ruuat, avovaimo leipoo, tiskaa ja siivoaa. Tämä vain yhtenä esimerkkinä eläkeläispariskunnasta.

Omassa taloudessani (kaupungissa, molemmat työssä kodin ulkopuolella) työnjako on sellainen, että mies tekee pikku remontit ja hoitaa kaiken autoon liittyvän. Mökillä hän tekee suurimman osan pihatöistä ja kaikki rakennustyöt, osin koska pitää niistä, osin olosuhteiden pakosta eli koska minä en niitä osaa tehdä.

Kotona tehdään isot työt (siivous, ikkunanpesu, lakanapyykki) yhdessä. Omat vaatteensa kumpikin hoitaa itse. Minä teen ruokaostokset ja laitan ruuan, mies tiskaa.

En osaa kuvitella, että olisin aloittanut yhteiselämän miehen kanssa, joka ei mitenkään osallistu taloustöihin. Minusta on vain reilua jakaa työt, jotka ovat enimmäkseen ikäviä, mutta pakollisia, ellei halua palkata ulkopuolista kodinhoitajaa eikä hukkua p***oihinsa.

• yllättävän

hankala vekotin. Laitan aina väärät pyykit, väärän määrän ja väärän ohjelman. Auton renkaiden vaihto on huomattavasti yksinkertaisempaa samoin kuin vaipan vaihto lapsille silloin kauan sitten. Ruuan laitto on mukavaa hommaa varsinkin kun vaimo on pois. Silmät kiinni ja hyppysillinen maustetta. Kävi miten kävi.
      Ikkunan pesun kanssa menee hermot! Miten helevetinlailla vaimot saa ikkunan kuiviksi? Mulla jää aina viiruja.
      Sanokaa mitä sanotte mutta minun vaimo on tosimiehen vaimo.

• Sinä oletkin tosimies. Onnitteluja vain vaimolle:)))

• Tosimiehen vaimo

Kiitoksia kannanotoista kysymyksiini tasa-arvosta ja työnjaosta. Halusin aloituksellani valottaa sitä, ettei kyse ole aina ahdasmielisestä sovinismista vaikka työt joskus jaetaan ns. perinteisen kaavan mukaan.

Näköjään tämä eka kommentti johon hikeennyin oli poistettu. Kun minua ei ole aikaisemmin sosiaalipummiksi nimitetty. Vaikka olen opintotuen turvin liikuntatieteiden maisteriksi opiskellut, olen kyllä sen verona maksanut takaisin. Koulun liikkamaikan työ ei kuitenkaan ole kovin "rahakasta" joten lisäksi vedän kuntosalilla jumppatunteja ja annan ratsastustunteja. Olen määräaikainen lukukausi kerrallaan joten kesällä vedän jonkinmoista ratsastusleiriä.

Toki osallistun mieheni kanssa näihin tilan töihin kuten hänkin tarpeen vaatiessa näihin ns. "kotiaskareisiin". (kirjoittamalla nämä termit saa kuulostamaan niin puritaanisilta) Onhan meillä yhteisiä harrastuksia ratsastuksessa, veneilyssä, moottorikelkkailussa ym ym. Ja tietenkin nämä palomiesten illanvietot vaimojen kera ;)))))

Nyt minulla on hiihtolomaviikko ja olemme lähdössä mieheni kanssa hiihtoretkelle kunhan pakkanen asettuu. :)))) Muuten tuolla 40 palstallakin tämä tyyppi, joka minua keskiaikaiseksi jääräksi haukkui pyysi anteeksi ylireagointiaan. Joten nyt hyvällä mielellä hiihtolomanviettoon. :DDDDD

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      606
      2436
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      413
      1945
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      1780
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1458
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1426
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      65
      1301
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      122
      1194
    8. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      22
      960
    9. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      948
    10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      853
    Aihe