Idols formaattina

Pohdiskelija.,.

Olen miettinyt miksi tällaiset TV formaatit, kuten Idols tai BB ovat niin suuressa suosiossa, että tuhannet, ennen kaikkea nuoret, alle 30 vuotiaat ihmiset jonottavat päästäkseen mukaan ohjelmaan.

Mielestäni se johtuu siitä, että nykyaikainen yhteiskunta on luonut ihmisille valtavan paineen olla todistettavasti "jotakin". Kukaan ei halua olla "nobody" eikä kukaan halua nykyaikana tyytyä "taviksen" rooliin.

Idols on kuin ponnahduslauta, jota on kokeiltava vaikka hyppy ei kauaksi kantaisikaan. Idols perustuu identtiteettikriissiin ja kysymykseen "Kuka minä olen?" Nämä nuoret ihmiset, jotka ottavat osaa kilpailuun, eivät vielä tiedä, mitä elämältään haluavat. Vanhemmat ihmiset ovat jo identtiteettinsä löytäneet ja siksi he ovat vähemmistönä erilaisissa kykyjenetsintäkilpailuissa.,

Toki joukossa on niitäkin, jotka aidosti tiedostavat omat laululahjansa, eikä heidän tarvitse todistella itselleen taikka muille kykyjään. Kuitenkin suurin osa on niitä, jotka haluavat näyttää itselleen ja muille pystyvänsä "menestymään" samalla ajatellen, että ei kannata jättää käyttämättä mahdollisuutta vaikka mahdollisuus onkin pieni.

Samaan "jotain olemisen" periaatteeseen kuuluu myös se, että nykypäivänä ollakseen jotain, on omistettava samanlaiset vaatteet, periaatteet, harrastukset ja elektroniset härvelit, kuten Iphoneet, älypuhelimet ym. ym. kuin mitä yhteikunnan keulakuvilla on, jotka peilaavat aatoksensa suoraan Yhdysvalloista ja siellä eläviltä julkkiksilta, jotka on masinoitu markkinoimaan uutuustuotteita taviksille. Tavaranvalmistajat jopa sponsoroivat julkkiksia lahjoittamalla näille omia desing tuotteitaan, jotta mediassa muodostuu myönteinen mielikuva etenkin nuorison keskuudessä heidän käyttämistään tuotteista ja näin saadeen volyymiä tuotteidensa menekkiin.

Tähän "jotain olemisen" periaatteeseen nojautuu tämän päivän bisnes, jota markkinamiehet osaavat hyödyntää. Joka päivä julkaistaan jokin uusi "Mullistava" design -tuote, joka on jokaisen saatava ja tätä myllytystä käydään valtavalla volyymilla eri medioissa näyttävien mainoskamppanioiden voimalla. Ihmisille on luotu kuva, että ihminen ei ole mitään ellei ole sellainen kuin millaiseksi media meidät haluaa mieltää. Tämä on markkinatalouden salajuoni.

Idols on vain yksi, mutta sitäkin kuvainnollisempi ilmiö, joka kuvastaa tätä aikaa, yhteiskuntaa ja sitä valtavaa painetta päästä taviksen roolista joksikin muuksi kuin mitä tällä hetkellä on. Harvassa on ne, joilla on selkärankaa heittäytyä tämän markkinamiesten propagandan ulkopuolelle ja olla aidosti erilainen menemättä niihin koukkuihin ja ansoihin, joita meille jatkuvasti tiputellaan vain ja ainostaan siksi, että meiltä voitaisiin lypsää rahat näennäisesti tärkeisiin "ostoksiin", mutta jotka sittemmin paljastuvatkin humpuukiksi.

Tämä ei ollut mikään vihakirjoitus idolssia kohtaan, jota itsekin seuraan suurella mielenkiinnolla. Tämä oli vain pelkkä toeamus ko. ohjelmasta ja edustamastaan lajityypistä reallife ohjelmien sarjassa. Tämä on hieno osoitus siitä miten ovelasti bisnesmiehet osaavat tehdä rahaa ns. "taviksilla". Kohta alkaa taas puhelinäänestykset ja kassakone laulaa. Sen lisäksi uusi Idoli on rahasampo luojilleen. Hienoa bisnesmiehet, hienoa! Tällä tehdään rahaa kuin uutuuspuhelimilla konsanaan.

Onneksi tämä hullunmylly loppuu viimeistään siinä vaiheessa kun kaikki käytettävissä olevat luonnonvarat on tuhlattu jatkuvan talouskasvun ja kulutuksen tukemiseen vaikka vanhat tavarat ja tuotteet olisivatkin olleet vielä käyttökelpoisia ennen kuin ostetaan uutta ja "hienompaa".

1

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      203
      15019
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      126
      10490
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      106
      10042
    4. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      108
      9321
    5. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      52
      9152
    6. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      56
      6915
    7. 181
      6497
    8. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      15
      6365
    9. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      163
      6147
    10. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      32
      5579
    Aihe