Olen miettinyt miksi tällaiset TV formaatit, kuten Idols tai BB ovat niin suuressa suosiossa, että tuhannet, ennen kaikkea nuoret, alle 30 vuotiaat ihmiset jonottavat päästäkseen mukaan ohjelmaan.
Mielestäni se johtuu siitä, että nykyaikainen yhteiskunta on luonut ihmisille valtavan paineen olla todistettavasti "jotakin". Kukaan ei halua olla "nobody" eikä kukaan halua nykyaikana tyytyä "taviksen" rooliin.
Idols on kuin ponnahduslauta, jota on kokeiltava vaikka hyppy ei kauaksi kantaisikaan. Idols perustuu identtiteettikriissiin ja kysymykseen "Kuka minä olen?" Nämä nuoret ihmiset, jotka ottavat osaa kilpailuun, eivät vielä tiedä, mitä elämältään haluavat. Vanhemmat ihmiset ovat jo identtiteettinsä löytäneet ja siksi he ovat vähemmistönä erilaisissa kykyjenetsintäkilpailuissa.,
Toki joukossa on niitäkin, jotka aidosti tiedostavat omat laululahjansa, eikä heidän tarvitse todistella itselleen taikka muille kykyjään. Kuitenkin suurin osa on niitä, jotka haluavat näyttää itselleen ja muille pystyvänsä "menestymään" samalla ajatellen, että ei kannata jättää käyttämättä mahdollisuutta vaikka mahdollisuus onkin pieni.
Samaan "jotain olemisen" periaatteeseen kuuluu myös se, että nykypäivänä ollakseen jotain, on omistettava samanlaiset vaatteet, periaatteet, harrastukset ja elektroniset härvelit, kuten Iphoneet, älypuhelimet ym. ym. kuin mitä yhteikunnan keulakuvilla on, jotka peilaavat aatoksensa suoraan Yhdysvalloista ja siellä eläviltä julkkiksilta, jotka on masinoitu markkinoimaan uutuustuotteita taviksille. Tavaranvalmistajat jopa sponsoroivat julkkiksia lahjoittamalla näille omia desing tuotteitaan, jotta mediassa muodostuu myönteinen mielikuva etenkin nuorison keskuudessä heidän käyttämistään tuotteista ja näin saadeen volyymiä tuotteidensa menekkiin.
Tähän "jotain olemisen" periaatteeseen nojautuu tämän päivän bisnes, jota markkinamiehet osaavat hyödyntää. Joka päivä julkaistaan jokin uusi "Mullistava" design -tuote, joka on jokaisen saatava ja tätä myllytystä käydään valtavalla volyymilla eri medioissa näyttävien mainoskamppanioiden voimalla. Ihmisille on luotu kuva, että ihminen ei ole mitään ellei ole sellainen kuin millaiseksi media meidät haluaa mieltää. Tämä on markkinatalouden salajuoni.
Idols on vain yksi, mutta sitäkin kuvainnollisempi ilmiö, joka kuvastaa tätä aikaa, yhteiskuntaa ja sitä valtavaa painetta päästä taviksen roolista joksikin muuksi kuin mitä tällä hetkellä on. Harvassa on ne, joilla on selkärankaa heittäytyä tämän markkinamiesten propagandan ulkopuolelle ja olla aidosti erilainen menemättä niihin koukkuihin ja ansoihin, joita meille jatkuvasti tiputellaan vain ja ainostaan siksi, että meiltä voitaisiin lypsää rahat näennäisesti tärkeisiin "ostoksiin", mutta jotka sittemmin paljastuvatkin humpuukiksi.
Tämä ei ollut mikään vihakirjoitus idolssia kohtaan, jota itsekin seuraan suurella mielenkiinnolla. Tämä oli vain pelkkä toeamus ko. ohjelmasta ja edustamastaan lajityypistä reallife ohjelmien sarjassa. Tämä on hieno osoitus siitä miten ovelasti bisnesmiehet osaavat tehdä rahaa ns. "taviksilla". Kohta alkaa taas puhelinäänestykset ja kassakone laulaa. Sen lisäksi uusi Idoli on rahasampo luojilleen. Hienoa bisnesmiehet, hienoa! Tällä tehdään rahaa kuin uutuuspuhelimilla konsanaan.
Onneksi tämä hullunmylly loppuu viimeistään siinä vaiheessa kun kaikki käytettävissä olevat luonnonvarat on tuhlattu jatkuvan talouskasvun ja kulutuksen tukemiseen vaikka vanhat tavarat ja tuotteet olisivatkin olleet vielä käyttökelpoisia ennen kuin ostetaan uutta ja "hienompaa".
Idols formaattina
Pohdiskelija.,.
1
283
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell3156837Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss693936- 2073106
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa242817- 741932
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2101692- 1461692
Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1201528Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1631521- 891418