Miksi naamani rasvoittuu aivan järkyttävästi kalaöljyvalmisteiden käytöstä, silmänaluset ovat turvoksissa ja finnejä pamahtaa aina naamalle kuin pahimpina murkkuvuosina? Kalalle en ole allerginen, se on ihan testattukin. Samaa aiheuttaa myös muiden omega-3 valmisteiden käyttö (pellavaöljyt ym.). Joskus huomaan myös jos nautin ihan ravintona kalaa, että usean päivän kalalla herkuttelu saa naaman rasvoittumaan rumasti ja ihohuokoset suurentumaan. Mistä ihmeestä johtuu? Iho on muutoin hyvin kuiva, siis kiristävän ja hilseilevän kuiva, aika omituista että pelkät omegat voi saada ihoni rasvoittumaan niin pahasti että meikkivoidekin liukuu naamalta päivän mittaan pois. Silti haluaisin omega-3:sia syödä terveysen edistämiseksi. Mikähän neuvoksi, ja mistä voi johtua?
Kalaöljy pahentaa akneani!
15
3825
Vastaukset
- tosi omituista
Mulla ihan sama juttu. Entiedä mistä johtuu, mutta ihan selvästi alkaa kasvot kukkimaan, kun yritän syödä omegaa. Olen kokeillut kolme eri kertaa ja joka kerta joutunut lopettamaan kuurin kesken. Sen lisäksi mulla alkaa hengitys haisemaan omegoista. Olen kokeillut kalaöljy- että kasviöljykapseleita ja molemmissa sama juttu.
- M Ö L L E R ()
Mulla taas selvästi paranee...
- Tiedän mistä puhun
Olet mielestäni tehnyt joko 1) väärän analyysin tilanteestasi tai sitten 2) käyttämäsi tuote on aivan kelvoton. Toki yksilölliset vaihtelut pitää muistaa, mutta silti... suosittelen tarkastelemaan asiaa uudemman kerran uudesta näkökulmasta.
Olen syönyt kalaöljykapseleita nyt 7 vuotta (Möller). Minulla on myös samanlainen atooppinen iho kuin sinullakin. Pelkkä kalaöljy ei ole koskaan rasvoittanut naamaani, ei tosin mikään muukaan tuote. Kasvojesi rasvoittumisen lähde on varmaankin muualla. Kalaöljyn sisältämät ainesosat edistävät ihosi hyvinvointia. Tosin, itse olen viime aikoina siirtynyt enemmän oliiviöljyn suuntaan, jota voin suositella sinullekin.
Silmänalusten turvonneisuus johtuu joko alkoholin käytöstä, valvomisesta tai runsaasta suolan määrästä ravinnossa, ei kalaöljystä. Kannattaa muutenkin miettiä ehkä ruokavaliota uudelleen. Suosittelen myös lukaisemaan tuon "Ruokavalion vaikutus akneen"-viestiketjun. - alkup.
En ymmärrä miksi olisin tehnyt väärän analyysin tilanteestani, jos ainakin kolme eri tuotemerkkiä kalaöljyä ovat laukaisseet välittömästi kuvailemani oireet ilman että olen tehnyt kertakaikkiaan _mitään_ eritavalla kuin ennen, ja kokeiluja on takana ainakin viisi.
Alkoholia en nauti ollenkaan, olen siis absolutisti. En siis kertakaikkiaan ota edes viinilasillista _koskaan_, joten alkoholi on kohdallani poissuljettu syy mitä tulee silmien turvonneisuuteen. Lisäksi silmänaluseni eivät ole muutoin turvoksissa, vaan turpoavat noin parin päivän kuluttua kalaöljyn aloittamisesta. Sama käy joskus silloinkin, kun käytän öljypitoisia kosteusvoiteita kasvoilla, öljyhän tunnetusti turvottaa silmänalusia ja jotenkin kokisin, että kalaöljykapseleita syödessä ihoni pukkaa liikaa öljyä sisältäpäin, ja näin ollen saan silmäpussit. Voi olla että teen vääriä johtopäätöksiä, mutta tällainen tuli mieleen.
Ruokavaliostani sen verran, että viime syksynä olin hyvin tarkalla vhh-ruokavaliolla, syyskuusta joulukuuhun. En siis syönyt vaaleita jauhoja, perunaa, pastaa, sokeria, maitotuotteita, ylipäätään vähensin radikaalisti nopeita hiilihydraatteja. Myönnän ehdottomasti että tämä ruokavalio oli iholle todellakin plussaa, ruokavaliolla tosiaan on merkitystä akneen. Jouluna retkahdin herkuttelemaan, ja sen jälkeen en ole ihan täysin vielä päässyt kiinni samaan, yhtä ns. "orjalliseen" vhh:n noudattamiseen kuin syksyllä, mutta ennen kesää aijon ryhdistäytyä sen suhteen. Tosin nykyisellä ruokavaliolla (nautin kaikkea kohtuudella) iho on edelleen pysynyt suht hyvänä. Ja sitten siihen kalaöljyn vaikutukseen, marraskuussa kun ihoni oli ruokavalion ansiosta jo selkeästi silmin nähden paremmassa kunnossa, päätin uskaltautua kokeilemaan taas kalaöljykapseleita tehostaakseni ihoni hyvinvointia. Valitettavasti siihen tyssäsi hetkeksi ihon paranemisprosessi, parin päivän päästä iholle pamahti ensimmäiset ihonsisäiset paukamat pitkään aikaan, mihin muuhun sen voisin yhdistää kun kalaöljyyn?
En muutenkaan ymmärrä miksi tyrkytät ruokavaliota silmänalusten turvonneisuuden syyksi, kun silmänaluseni _eivät_ ole turvoksissa normaalisti, tai ns. pysyvästi, ja todellakin huomaan että aina nimenomaan kalaöljykapselien syömisestä seuraa moista.
Olisi mukavaa jos joku joka mahdollisesti asiasta jotain tietäisi osaisi ennemminkin valottaa miksi kalaöljy ei minulle sovi ja millä sen voisin korvata, kuin mitätöisi selkeästi havaitsemiani vaikutuksia ihooni, etenkin kun en näytä olevan edes ainut joka on täysin vastaavanlaisia "oireita" saanut noista. Jos se sinulla toimii, et voi olettaa että se toimii myös kaikilla muillakin, ja että se jolla ei toimi on itse jotenkin viallinen.
Ehdotit oliiviöljyä, sen omega 3- ja 6-rasvahapot eivät ole kovinkaan hyvässä suhteessa keskenään, joten se todennäköisesti pahentaisi aknea entisestään. - Tiedän mistä puhun
Olipa kiitollinen ja ystävällinen vastausviesti, kiitos vaan...
Okei, sovitaan sitten niin, että kalaöljy tuottaa tuon rasvaisen ihosi. Keneltäkään muulta en ole tuollaista kuullut koskaan, mutta onhan se mahdollista. Ihminen tuntee yleensä itsensä parhaiten. Niissä valmisteissahan on muutama lisäaine joukossa, ehkäpä laukaisevat jonkin sisäisen reaktion.
En "tyrkyttänyt" ruokavaliota turvonneiden silmänalusiesi syyksi, mainitsin vain suolan määrän, joka on kiistaton tosiasia. Ymmärsit vain väärin sanomani, kun jatkoin asiasta suoraan ruokavalioon. Ruokavalio on mielestäni avainasemassa, kun mietitään ihon hyvinvointia.
Minulla ja monella muulla oliiviöljy on auttanut, joten suosittelen. Voit lukea ja suosittelen lukemaan raikasweb-sivustolta. Oletko muuten nähnyt monia kreikkalaisia, jotka kärsisivät aknesta? Siellä suunnalla oliiviöljyä laitetaan joka ateriaan, siis koko ajan.
Pidän muuten huvittavana, kaikella kunnioituksella, sitä, että tyrmäät "oliiviöljyn, koska se todennäköisesti pahentaisi aknea", silti syöt ravintoköyhää gluteenikamaa, jonka huomaat itsekin pahentavan tilannettasi. Eipä silti, ei kai ihmisen pidäkään kaikessa tekemisissään ja sanomisissaan olla johdonmukainen...
Omega 3- ja 6-rasvahappojen lähteitä on muitakin kuin kalaöljykapselit, joten ei muuta kuin kaupoille. - alkup.
"Olipa kiitollinen ja ystävällinen vastausviesti, kiitos vaan..."
Anteeksi mitä? Mielestäni vastaukseni oli asiallinen, eikä millään tavalla ollut tarkoitettu loukkaukseksi sinulle, jos sen sellaisena koit. Kunhan puolustauduin, sillä mielestäni vain on aika eriskummallista tulla lauseiden välistä ja melkein suoraankin väittämään/epäilemään, että olen juoppo ja syön roskaruokaa päivät pitkät vain siksi, että ihoni ei tunnu pitävän kalaöljystä, sillä sellaisen kuvan viestistäsi sain. Mutta jos et näin tarkoittanut, hyvä niin, tulipahan silti selvitettyä omat ruokailutottumukset ym. jottei kellekään jää ne epäselviksi.
En nyt ihan ymmärrä vastahyökkäystäsi. En tyrmännyt oliiviöljyä ja uskon että siitä voi hyvinkin olla apua monille, ilmaisin vain epäilykseni ja syyn sille miksen uskaltaisi välttämättä ITSE korvavata sillä kalaöljyä, koska edelleen tahtoisin uskoa niiden omega 3:sten terveysvaikutuksiin vaikkein vielä olekaan omakohtaista kokemusta niistä tuntunut saavan. Olen joskus syönyt mm. tyrniöljyä jossa on vastaavalla tavalla liikaa omega 6:sta suhteessa kolmosiin, ja sain vielä pahemmat paukamat kuin kalaöljystä.
"Pidän muuten huvittavana, kaikella kunnioituksella, sitä, että tyrmäät "oliiviöljyn, koska se todennäköisesti pahentaisi aknea", silti syöt ravintoköyhää gluteenikamaa, jonka huomaat itsekin pahentavan tilannettasi."
Mitä ihmettä? Syön "glueenikamaa"?? Mistä sinä tiedät mitä minä syön? Kuten sanottu, syön edelleen terveellisesti, "kaikkea kohtuudella" ei todellakaan tarkoittanut että vedän esimerkiksi hampurilaisia kellon ympäri. Minä itse pidän huvittavana että sinä suosittelet oliiviöljyä, vaikka samalla olet ilmeinen kalaöljyn puolestapuhuja. Kalaöljyn myönteiset vaikutuksethan tunnetusti pohjautuvat sen sisältämiin omega 3-rasvahappoihin, ja nyt sitten suositteletkin oliiviöljyä joka tavallaan kumoaa juuri niitä omega 3:sen vaikutuksia ihmiskehossa, koska se edelleen sisältää liikaa omega 6-rasvahappoja suhteessa kolmosiin. Mihin siis oikeastaan itse edes uskot? Siihenkö että ylipäätään jonkin öljyn nauttiminen sisäisesti parantaa ihon, huolimatta mistä öljystä on kyse?
Toisaalta miksipä en kokeilisi oliiviöljyä, kun kerran hyväksi kehutut omega 3-rasvahapot eivät ainakaan kalaöljyn muodossa omalle iholleni tunnu sopivan kaikista positiivisista tutkimustuloksista huolimatta.
Ja se ettet ole koskaan kuullut ettei kalaöljy sovi jollekin, ei tarkoita että sen on sovittava jokaiselle. Jo tähänkin keskusteluun on yksi muukin minun lisäkseni näköjään ilmoittanut huomanneensa samoja oireita. Myös googlettamalla löytää liudan lisää vastaavia kokemuksia, vailla minkäänlaista tietoa siitä mistä mahtaisi johtua.
Tiedän kyllä, että on olemassa muitakin omega 3-rasvahappojen lähteitä kuin kalaöljy, lähinnä halusin tietää onko täällä muita joille ei kalaöljy ole sopinut, ja ovatko itse löytäneet sellaisen omega -3 valmisteen joka sopisi. Itsehän olen kokeillut myös esimerkiksi pellavansiemenöljyä joka sekään ei sopinut. - Tiedän mistä puhun
Onnea valitsemallasi tiellä. Lopetan keskustelun tähän, koska luetun ymmärtämisesi on heikolla tasolla. Vänkäät ja muokkaat kaikkia sanomisiani. Hyvää kevään jatkoa!
- alkup.
Oletkohan ihan terve? Luepa viestisii uudelleen. Ne sisältävät kummallisia väittämiä tai ainakin olettamuksia ja vihjauksia joihin tottakai annan omalta osaltani vastauksen/puolustuksen. Jos taas ne mielestäsi eivät sellaisia sisällä, olet harvinaisen huono ilmaisemaan itseäsi. Jos et osaa kommunikoida ilman moista asennetta, suosittelen sinua jättäytymään tosiaan pois keskustelupalstoilta.
- alkup...
Piti ihan kaivaa tämä vanha ketju esiin ja kertoa kuinka _taas_ koin kalaöljykapseleiden huonon vaikutuksen ihooni. Iho on voinut hyvin, kun olen ollut nyt pari kuukautta jo terveellä ruokavaliolla, pitänyt hiilarit minimissän ym. Ihon kuivuus kuitenkin häiritsee edelleen, ja yritin ensin lisätä runsaasti veden juontia rasvaamisen lisäksi, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta ihooni. Sitten kokeilin jopa tuota oliiviöljyä, otin sitä ensin 1 rkl päivässä, ja nyttemmin pari rkl per päivä. Iho ei ainakaan pamahtanut finneille, ja kosteutuikin sisältäpäin jonkin verran, muttei vain tarpeeksi. Nyt sitten huviksen kokeilin jättää oliiviöljyn pois ja kokeilla jälleen mitä naama sanoo kalaöljystä. Nyt on vasta toinen päivä, ja iho on jo nyt mennyt huonoon kuntoon, epäpuhtauksia ja liikarasvoittumista, ihohuokoset suurentuneet, silmänaluset turvoksissa, ja iho on kelmeän värinenkin jopa. Harmittaa. Edelleenkään oikein kukaan ei osaa sanoa mistä johtuu, enkä itsekään tajua. Kai se on vain hyväksyttävä että kaikkien kehot ovat yksilöllisiä ja reagoivat erilailla kaikkeen. Toivoisin, että joskus silti löytäisin jonkun omega3 -rasvahappojen lähteen joka auttaisi yhtä hyvin kuin muilla kalaöljy, mutta haittavaikutuksia ei olisi.
- kalanmaksa följyyn
Tekeekö teillä, jotka koette saavanne iho-ongelmia kalaöljystä, nestemäinen kalaöljy ihan saman huonon vaikutuksen iholle kuin kalaöljykapselit? Siis voisiko se "ongelma" olla nimenomaan kapseleissa: joko kapselin sisältämissä (lisä)aineissa tai kapseleiden valmistusmenetelmässä. Tosin aloittajalla ainakin ongelmia tulee ilmeisesti jo kalan syömisestäkin, joten hänellä nyt ainakaan ei kapselit voi olla syyllisenä.
Itse olen syönyt kalanmaksaöljyä (Möller) jo vuosia omega-3 -rasvahappojen takia, lähinnä masennushoidon tukena, vaikken tiedä onko omega-3:lla mitään vaikutusta mielialaan, vaikka ainakin aiemmin niin kovasti uutisoitiin. 5 ml sisältää 1200 mg omega-3:sta (600 mg DHA ja 400 mg EPA). Ihon kuntoon tai rasvoittumiseen en ole huomannut vaikuttavan juuta eikä jaata.
- Sama ongelma täällä
Et ole mikään "ihmetapaus" tai sitten meitä on kaksi poikkeusta.
Aivan saman olen huomannut ja kokeillut eri kalaöljyjä moneen eri otteeseen. Merkillä ei ole väliä sinänsä, paitsi että Möllerin öljyt räjäyttää naaman kaikkein tehokkaimmin. Myös pellavaöljy saa aikaiseksi saman reagtion kuin muutkin öljyt.
Finnit vielä ehkä kestäisin mutta nämä ihon alla muhivat "paiseet" onkin sitten ihan eri luokkaa (tulee lähinnä leukaan, otsaan ja korvien viereen). Ne kun kestävät viikkoja / kuukausia kerrallaan...
Syönkin Tetralysal antibiotteja ja olen suosiolla jättänyt öljykapselit apteekiin.
Pelkän kalan syöminen ei ole ihooni vaikuttanut, ainoastaan nämä kapselit. Tosin en sitä kalaa kauheita annoksia kerralla vedäkään.
Tiedä sitten mistä johtuu ja luulin olevani ainut tästä kärsivä... - häät 12345
Täälläkin sama ongelma. aloitin Möllerin kapseli per päivä syönnin 1.5 kk sitten, ja tuntuu että näppyjä on aivan selvästi tullut. Ja sellaisia näppyjä mitä minulla ei todellakaan ole ollut ennen (olen 39v).
Jossain väitettiin että jos jatkaa n. 7 viikkoa, niin alkaa helpottaa. Toivottavasti, olis kohta aika helpottaa kun joulukuussa on mun häät :-( - satsu3
Minulta ihotautilääkäri kielsi kalaöljy valmisteet koska saattavat pahentaa aknea :)
- VARMASti toiMII
MAHDOTONTA.....MINÄ OLEN KOKEILLUT JA 1.5 NÄPPYÄ HÄVISI
KAHDESSA VIIKOSSA.
KIRJOITA MINULLE SUORAAN: [email protected]
NIIN VOIN MYYDÄ KIRJOJANI SUORAAN SINULLE LUONNONMUKAISESTA RAVINNOSTA LÄHINNÄ VILJATTOMUUDESTA JA OMEGA 3 .STA. - kannattaa lukea..
Hei!
Haluaisin tuoda vielä sellaisen näkökulman tähän jo vanhaan ketjuun, että voit olla kalalle allerginen, vaikka se ei testeissä näkysisi. Testeissä näkyyy ymmätääkseni vain tietynlainen proteiineille reigoiminen, mutta allergiaa voi (lievänä) olla muunlaistakin, jota testit eivät välttämättä tuo esille. Itse olen siis tooodella moniallerginen, ja lapsena reagoin kalaan testeissäkin. Myöhemmin teini-iässä tehdyt testit näyttivät vihreää valoa kalalle, mutta meni silti monta vuotta että uskalsin sitä kokeilla. Kun kokeilin, niin juurikin sellaisia mukavia peukalonpään kokoisia paukamia alkoi ilmeistyä kasvoihin ja kaulaan. Valitettavasti nämä kokeilut aiheuttivat sen, että herkistyin myös kalaöljykapseleille. Sen jälkeen en niitä ole pystynyt syömään, koska (!) ne tekevät niitä ihan samoja paukamia naamaan. (!) Se ei siis ainakaan kohdallani ole aknea, vaan allergiaa, vaikka testit väittivät kalan sopivan minulle.
Itse olen löytänyt jonkintasoisen korvikkeen HAMPPUÖLJYSTÄ. Siinä o3 ja o6 suhde on ilmeisesti lähes ihanteellinen, eli parempi vaihtoehto kuin oliivi tai pellavansiemenöljy, joita molempia olen kokeillut. Toivottavasti tästä on vielä aloittajalle apua, vaikkakin voi olla ettei hän enää tänne vanhaan ketjuun eksy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod285702- 335100
- 292924
- 342414
- 372098
- 152048
- 281730
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191667- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons351579