Wikipedia kertoo

helluntaiherätyksen nykytilasta Suomessa.

"Kovimmat ristiriidat on muodostunut Helluntaikirkon ja vanhoillisempaa helluntalaisuutta edustavan Helluntaikansan välillä. Ristiriidat ovat johtaneet mm. siihen, että helluntaiherätyksen pää -äänenkannattaja Ristin Voitto ei julkaise helluntaikansan ilmoituksia ja helluntaikansa on muodostanut omat ydintoiminnot ja on jopa hankkinut käyttöönsä oman oman toimintakeskuksen.
Helluntaikirkko pyrkii pitkällä aikajänteellä määrätietoisesti hankkimaan lisää valtaa helluntaiherätyksessä ja siirtämään helluntaiherätyksen yhteisiä toimintoja itselleen ja pienentämään muun herätysliikkeen osuutta päätöksenteossa ja edustuksellisuuteen liittyvissä kysymyksissä."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Helluntaiherätys#Suomen_Helluntaiher.C3.A4tys_nykyinen_aika
------------------------------
Itse olen usein kirjoittanut samasta asiasta palstalla ja tode on kai ainoa joka vastannut, kiistäen kirjoitukseni ja nyt tuo on Wikipediastakin luettavissa.
Muualta olen lukenut paljonkin vastaavia helluntailaisten kirjoituksia ja niiden pohjalta itse olen kirjoittanut.

Ainut järjestäytynyt taho helluntaiherätyksessä on helluntaikirkko noin 6000-jäsenineen, mutta juuri järjestäytyminen tuo tälle vähemmistölle vallan kontrolloida yhä enemmän Ristin Voittoa, Netmissionia, Fidaa ym. ja he päättävät nykyisin helluntaiherätyksen opinkin eli Lausannen julistuksen.

Jos helluntailaiset ei liity helluntaikirkkoon niin he menettävät oikeutensa aiemmin yhteisinä olleisiin elimiin ja muut tahot ilmoittavat sen, mikä on heidän oppinsakin.
Se on vallan ja jopa mielipiteensäkin luovutusta.

40

1030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakis_

      hankkinut käyttöönsä oman oman toimintakeskuksen."

      http://www.helluntaikansa.fi/

      tämä helluntaikansa ry on siis eronnut tai siis ei ole liittynytkään helluntaikirkkoon ja saadakseen äänensä kuuluville on joutunut perustamaan oman media-väylän eli Ristin Kansa lehti. Ovatko nämä helluntaikansalaiset Veikko Mannisen perillisiä?

      -Hmmm... on aika vaikea sovittaa maallisia rakennelmia ja valtaa sopusoinnussa yhdessä muiden helluntaiväen kanssa.

      No, tietysti satavuotias herätysliike on tullut jo tiensä päähän siinä mielessä, että perustajat ovat jo tuonelassa odottamassa vuoroaan viimeiseen kuulusteluun ja perustajien jälkeläiset ovat olleet liian lähellä perustajia saadakseen aikaiseksi mitään.

      Nyt on vissiin tullut uusi sukupolvi, joka on laittanut helluntairakenteet uusiksi, mutta sama päämäärähän näillä on. Tässä huomaan hyvin kuinka "ekivaarin" sanoin liha hamuaa valtaa täällä lihallisessa luomuksessaan.

      Aikansa jokainen sukupolvi rakentaa ja tuleva sukupolvi purkaa: pitää saada se ajankuva näkyviin myös seurakuntiin, jotta pysyisivät pystyssä.

      • tode*

        on varsin yhtenäinen liike, eikä sen yhtenäisyyttä riko muutama sata ns. vanhoillista.
        Ei voida missään tapauksessa sanoa, että Helluntaiherätys Suomessa(kaan) olisi tullut tiensä päähän. En tiedä, mistä edes tuollaista päättelet? Tämä sukupolvi kun rakentaa siitä, mihin edellinen jäi, ja uusi on kasvamassa.
        Aina on ollut niitä, joille haitarin soitto tai poolopaidat ovat olleet pahennuksekseksi. Nyt ko. syntilistan 60-70 -luvuilla tehneet ovat itse eristäytyneet ruttuineen ja poolopaitoineen omaksi kuppikunnakseen, eikä se teko ole sanottavasti hajaannuttanut Helluntaiherätystä. Paikallisseurakunnat ovat eläviä ja tulevaisuuteen suuntaavia, eikä uskontokunnaksi rekisteröitymisellä ole vaikutusta niiden hengelliseen elämään.

        Uskon, että Veikko Mannisella ei ole mitään huomautettavaa Lausanneen julistuksen sisällöstä. Lausannen liikehän ei ole kirkkojen ykseyden ylistys, vaan kirkkokunnissa elävien uskovien yhteinen ajatusmalli siitä, mitä usko Jeesukseen todella merkitsee. Tätä asiaa eivät peku ja helluntaikansalaiset ole ymmärtäneet.


      • tode*
        tode* kirjoitti:

        on varsin yhtenäinen liike, eikä sen yhtenäisyyttä riko muutama sata ns. vanhoillista.
        Ei voida missään tapauksessa sanoa, että Helluntaiherätys Suomessa(kaan) olisi tullut tiensä päähän. En tiedä, mistä edes tuollaista päättelet? Tämä sukupolvi kun rakentaa siitä, mihin edellinen jäi, ja uusi on kasvamassa.
        Aina on ollut niitä, joille haitarin soitto tai poolopaidat ovat olleet pahennuksekseksi. Nyt ko. syntilistan 60-70 -luvuilla tehneet ovat itse eristäytyneet ruttuineen ja poolopaitoineen omaksi kuppikunnakseen, eikä se teko ole sanottavasti hajaannuttanut Helluntaiherätystä. Paikallisseurakunnat ovat eläviä ja tulevaisuuteen suuntaavia, eikä uskontokunnaksi rekisteröitymisellä ole vaikutusta niiden hengelliseen elämään.

        Uskon, että Veikko Mannisella ei ole mitään huomautettavaa Lausanneen julistuksen sisällöstä. Lausannen liikehän ei ole kirkkojen ykseyden ylistys, vaan kirkkokunnissa elävien uskovien yhteinen ajatusmalli siitä, mitä usko Jeesukseen todella merkitsee. Tätä asiaa eivät peku ja helluntaikansalaiset ole ymmärtäneet.

        ja sottailen tässä, että kukahan on muokannut otsakkeen "Suomen Helluntaiherätys nykyinen aika" tekstin. Puhe valtataistelusta ja nurkanvaltauksesta näet paljastaa jotain ketkuttelua.


      • tode* kirjoitti:

        on varsin yhtenäinen liike, eikä sen yhtenäisyyttä riko muutama sata ns. vanhoillista.
        Ei voida missään tapauksessa sanoa, että Helluntaiherätys Suomessa(kaan) olisi tullut tiensä päähän. En tiedä, mistä edes tuollaista päättelet? Tämä sukupolvi kun rakentaa siitä, mihin edellinen jäi, ja uusi on kasvamassa.
        Aina on ollut niitä, joille haitarin soitto tai poolopaidat ovat olleet pahennuksekseksi. Nyt ko. syntilistan 60-70 -luvuilla tehneet ovat itse eristäytyneet ruttuineen ja poolopaitoineen omaksi kuppikunnakseen, eikä se teko ole sanottavasti hajaannuttanut Helluntaiherätystä. Paikallisseurakunnat ovat eläviä ja tulevaisuuteen suuntaavia, eikä uskontokunnaksi rekisteröitymisellä ole vaikutusta niiden hengelliseen elämään.

        Uskon, että Veikko Mannisella ei ole mitään huomautettavaa Lausanneen julistuksen sisällöstä. Lausannen liikehän ei ole kirkkojen ykseyden ylistys, vaan kirkkokunnissa elävien uskovien yhteinen ajatusmalli siitä, mitä usko Jeesukseen todella merkitsee. Tätä asiaa eivät peku ja helluntaikansalaiset ole ymmärtäneet.

        "...eikä sen yhtenäisyyttä riko muutama sata ns. vanhoillista"

        Mannis-henkisiä on erään vanhemmiston jäsenen mukaan lähemmäs 10 000.
        "Heidä tapahtumansa kerännee n. 700-1000 jäsentä joka kevät ja syksy. Helluntaikansa mielisiä herätyksessä lienee lähemmäs 10000 jäsentä"
        http://www.seurakuntalainen.fi/keskustelu?id=33&thread_id=207

        Mielipiteesi vaikuttaa kyyniseltä ja helluntailaisten kyynisyydestähän Klaus Korhonenkin taannoin valitteli.

        Helluntaiherätyksen sisällä tiedetään olevan pahoja ongelmia, mutta ne halutaan pitää poissa näkyvistä ja niistä ei saisi avoimesti puhua.

        Minun mielestä pahin ongelma on se että pää-äänenkannattaja on laittanut laajasti omaa jäsenistöänsä boikottiin ja se malli on jo ihan Pohjois-Korealaista, eikä kuulu sivistyneeseen yhteisöön.


      • Alkuajan seurakunta
        Pe.ku kirjoitti:

        "...eikä sen yhtenäisyyttä riko muutama sata ns. vanhoillista"

        Mannis-henkisiä on erään vanhemmiston jäsenen mukaan lähemmäs 10 000.
        "Heidä tapahtumansa kerännee n. 700-1000 jäsentä joka kevät ja syksy. Helluntaikansa mielisiä herätyksessä lienee lähemmäs 10000 jäsentä"
        http://www.seurakuntalainen.fi/keskustelu?id=33&thread_id=207

        Mielipiteesi vaikuttaa kyyniseltä ja helluntailaisten kyynisyydestähän Klaus Korhonenkin taannoin valitteli.

        Helluntaiherätyksen sisällä tiedetään olevan pahoja ongelmia, mutta ne halutaan pitää poissa näkyvistä ja niistä ei saisi avoimesti puhua.

        Minun mielestä pahin ongelma on se että pää-äänenkannattaja on laittanut laajasti omaa jäsenistöänsä boikottiin ja se malli on jo ihan Pohjois-Korealaista, eikä kuulu sivistyneeseen yhteisöön.

        Nyt on Jumalan aika OIKEIDEN HELLUNTAILAISTEN lähteä Raamatun tielle, kauas helluntaikirkosta, takaisin herätyksemme alkulähteille.


      • tode*
        Pe.ku kirjoitti:

        "...eikä sen yhtenäisyyttä riko muutama sata ns. vanhoillista"

        Mannis-henkisiä on erään vanhemmiston jäsenen mukaan lähemmäs 10 000.
        "Heidä tapahtumansa kerännee n. 700-1000 jäsentä joka kevät ja syksy. Helluntaikansa mielisiä herätyksessä lienee lähemmäs 10000 jäsentä"
        http://www.seurakuntalainen.fi/keskustelu?id=33&thread_id=207

        Mielipiteesi vaikuttaa kyyniseltä ja helluntailaisten kyynisyydestähän Klaus Korhonenkin taannoin valitteli.

        Helluntaiherätyksen sisällä tiedetään olevan pahoja ongelmia, mutta ne halutaan pitää poissa näkyvistä ja niistä ei saisi avoimesti puhua.

        Minun mielestä pahin ongelma on se että pää-äänenkannattaja on laittanut laajasti omaa jäsenistöänsä boikottiin ja se malli on jo ihan Pohjois-Korealaista, eikä kuulu sivistyneeseen yhteisöön.

        kuka on muokannut Wikipedia -sivua? Nuo jutut nurkanvaltaajista ja valtataisteluista ovat ilmestyneet sinne jokin aika sitten. Onkohan tässä nyt kyse minun kyynisyydestäni?


      • tode* kirjoitti:

        kuka on muokannut Wikipedia -sivua? Nuo jutut nurkanvaltaajista ja valtataisteluista ovat ilmestyneet sinne jokin aika sitten. Onkohan tässä nyt kyse minun kyynisyydestäni?

        että sanakirjaan tehty kirjoitus on totuudenmukainen ja sillä ei ole suurta merkitystä, kuka on kirjoituksen laatinut.


      • tode*
        Pe.ku kirjoitti:

        että sanakirjaan tehty kirjoitus on totuudenmukainen ja sillä ei ole suurta merkitystä, kuka on kirjoituksen laatinut.

        ja tässä tapauksessa tietty merkitys on sanoilla "nurkanvaltaajat" ja "valtataistelu".
        Oma seurakuntani on liittynyt kirkkokuntaan kenenkään sitä valtaamatta. Osa porukasta on liittynyt kirkkoon, osa ei. Vanhimmisto, hallitus työntekijät, kaikki ovat ennallaan. Muutaman eläkeläisen ryhmä harrastaa pitää vanhan ajan tyylisiä herätyskokouksia muualla kaupungissa, mutta eivät hekään suurta meteliä oikeaoppisuudestaan pidä.
        On ikävää, että jollakin on motiivia kuohuttaa tätä asiaa jopa muuttamalla Wikipedian tiedostoa omien uskomuksiensa mukaiseksi. "Nurkanvaltaus" on "totuus", jota tämä kuohuttaja julistaa.

        Mikä sinua rekisteröitymisessä harmittaa?


      • tode* kirjoitti:

        ja tässä tapauksessa tietty merkitys on sanoilla "nurkanvaltaajat" ja "valtataistelu".
        Oma seurakuntani on liittynyt kirkkokuntaan kenenkään sitä valtaamatta. Osa porukasta on liittynyt kirkkoon, osa ei. Vanhimmisto, hallitus työntekijät, kaikki ovat ennallaan. Muutaman eläkeläisen ryhmä harrastaa pitää vanhan ajan tyylisiä herätyskokouksia muualla kaupungissa, mutta eivät hekään suurta meteliä oikeaoppisuudestaan pidä.
        On ikävää, että jollakin on motiivia kuohuttaa tätä asiaa jopa muuttamalla Wikipedian tiedostoa omien uskomuksiensa mukaiseksi. "Nurkanvaltaus" on "totuus", jota tämä kuohuttaja julistaa.

        Mikä sinua rekisteröitymisessä harmittaa?

        "Mikä sinua rekisteröitymisessä harmittaa? "

        Päin vastoin.

        Avauksessahan kerron että tulisi rekisteröityä kirkkoon, mikäli haluaa vaikuttaa helluntaiherätyksessä.

        On tietenkin toinenkin vaihtoehto, eli se että ei maksa kymmenyksiä yhteisölle, joka on vienyt vallan ja irrottautuu kokonaan valtaa pitävästä vähemmistöstä.
        Helluntaikansa on jo osin sillä tiellä mutta ei ole kuitenkaan halunnut luopua maksuvelvoitteistaan jotta pystyisivät edes hitusen roikkumaan Fidassa, Isossa kirjassa juhannuskonferensseineen ym. vuosikymmenten aikana luoduissa yhteisissä elimissä.

        Helluntaikansaa voi verrata Luther-Säätiöön, joka yrittää väkisin roikkua luterilaisessa kirkossa, koska ei ole resursseja luoda omia perusrakenteita ja vuosisatojen aikana luotuun kirkolliseen omaisuuteenkaan ei olisi enää osuutta.


      • tode*
        Pe.ku kirjoitti:

        "Mikä sinua rekisteröitymisessä harmittaa? "

        Päin vastoin.

        Avauksessahan kerron että tulisi rekisteröityä kirkkoon, mikäli haluaa vaikuttaa helluntaiherätyksessä.

        On tietenkin toinenkin vaihtoehto, eli se että ei maksa kymmenyksiä yhteisölle, joka on vienyt vallan ja irrottautuu kokonaan valtaa pitävästä vähemmistöstä.
        Helluntaikansa on jo osin sillä tiellä mutta ei ole kuitenkaan halunnut luopua maksuvelvoitteistaan jotta pystyisivät edes hitusen roikkumaan Fidassa, Isossa kirjassa juhannuskonferensseineen ym. vuosikymmenten aikana luoduissa yhteisissä elimissä.

        Helluntaikansaa voi verrata Luther-Säätiöön, joka yrittää väkisin roikkua luterilaisessa kirkossa, koska ei ole resursseja luoda omia perusrakenteita ja vuosisatojen aikana luotuun kirkolliseen omaisuuteenkaan ei olisi enää osuutta.

        mikä juuri Helluntaiherätyksen rekisteröitymisessä viralliseksi uskonnolliseksi yhdyskunnaksi on niin kamalaa. Kaikki suurimmat kristinuskoiset liikkeet ovat tehneet saman liikkeen automaattisesti, mutta tästä jaksetaan narista - ja pelotella ihmisiä porttokirkoilla sun muilla kauhistuksilla. Jopa ulkopuolisten taholta tulee näitä "haluaa vaikuttaa" -kommentteja, jotka perustuvat usein vääristeltyyn tietoon. Viittaan tässä mm. Wikipedian muokkaamisoperaatioon.

        Hohhoijjaa.


      • tode* kirjoitti:

        mikä juuri Helluntaiherätyksen rekisteröitymisessä viralliseksi uskonnolliseksi yhdyskunnaksi on niin kamalaa. Kaikki suurimmat kristinuskoiset liikkeet ovat tehneet saman liikkeen automaattisesti, mutta tästä jaksetaan narista - ja pelotella ihmisiä porttokirkoilla sun muilla kauhistuksilla. Jopa ulkopuolisten taholta tulee näitä "haluaa vaikuttaa" -kommentteja, jotka perustuvat usein vääristeltyyn tietoon. Viittaan tässä mm. Wikipedian muokkaamisoperaatioon.

        Hohhoijjaa.

        rekisteröitymisessä mitään kamalaa olekaan ja on ihan realistista olettaa että silloin valta lisääntyy ja ulkopuolelle jäävien valta pienenee.

        Wikipediakin on ihan tuon mielipiteesi mukaisesti "ihmetellyt" että "mikä on kamalaa" ja kertonut sen.

        Kamalaahan siinä on olleet esille tuleet lieveilmiöt kuten se kun pää-äänenkannattaja on laittanut omaa jäsenistöään boikottiin jopa lehti-ilmoitusten osalta ja se on suorastaan sairasta.

        Tuosta asiasta pitääkin kysellä enemmän julkisesti jäseniltä ja päättäjiltä, sillä jäsenistöltä on hitusen tietoa tullut jo, ja eri nurkkien sivustoilta tihkunut tieto vahvistaa asian, mutta toisaalta helluntaiherätyksen vaikuttajat haluavat salata riidat jäsenistöltään ja julkisuudelta, jotta homma näyttäisi yhtenäiseltä.


      • Tärkeysjärjestys
        Pe.ku kirjoitti:

        rekisteröitymisessä mitään kamalaa olekaan ja on ihan realistista olettaa että silloin valta lisääntyy ja ulkopuolelle jäävien valta pienenee.

        Wikipediakin on ihan tuon mielipiteesi mukaisesti "ihmetellyt" että "mikä on kamalaa" ja kertonut sen.

        Kamalaahan siinä on olleet esille tuleet lieveilmiöt kuten se kun pää-äänenkannattaja on laittanut omaa jäsenistöään boikottiin jopa lehti-ilmoitusten osalta ja se on suorastaan sairasta.

        Tuosta asiasta pitääkin kysellä enemmän julkisesti jäseniltä ja päättäjiltä, sillä jäsenistöltä on hitusen tietoa tullut jo, ja eri nurkkien sivustoilta tihkunut tieto vahvistaa asian, mutta toisaalta helluntaiherätyksen vaikuttajat haluavat salata riidat jäsenistöltään ja julkisuudelta, jotta homma näyttäisi yhtenäiseltä.

        Tämä pahaolo seurakunnissa vai oliko muu trakedia kun nuori helluntaipastori ajoi kuorma-auton alle hiljattain. Seurakunnat voisivat panostaa pahoinvoinnin hoitoon ja ehkäisyyn paljon enemmän kuin näihin oppiriitoihin joista ei loppua tule.Satsatkaa siis oikeisiin ongelmiin ja niiden hoitoon.


      • Tärkeysjärjestys kirjoitti:

        Tämä pahaolo seurakunnissa vai oliko muu trakedia kun nuori helluntaipastori ajoi kuorma-auton alle hiljattain. Seurakunnat voisivat panostaa pahoinvoinnin hoitoon ja ehkäisyyn paljon enemmän kuin näihin oppiriitoihin joista ei loppua tule.Satsatkaa siis oikeisiin ongelmiin ja niiden hoitoon.

        kyseisessä helluntaiseurakunnassa, joka ei kaiketi hyväksynyt pastorinsa liittymistä "kaksois-jäseneksi" Nokia Missioniin.

        http://www.nokiamissio.fi/jyvaskyla/index.php/kotipolulla/426-markku-koivisto-evankeliumi-on-raejaeyttaevae-voima-.html


      • juuri se joka saa helluntailaiset pyrkimään oman seurakunnan ulkopuolellekin ja ulkomaillekin hakemaan itselleen pokkuroivia ihmisiä.

        Ennen pysyttiin omissa seurakunnissa ja omilla paikkakunnilla.
        Nyt on tavoitteet saada vaikuttaa valtakunnallisesti ja ympäri maailmaa ja siihen ei yksittäisten seurakuntien rahkeet riitä, vaan pitää järjestäytyä isommaksi yhteisöksi.


      • todé*
        Pe.ku kirjoitti:

        juuri se joka saa helluntailaiset pyrkimään oman seurakunnan ulkopuolellekin ja ulkomaillekin hakemaan itselleen pokkuroivia ihmisiä.

        Ennen pysyttiin omissa seurakunnissa ja omilla paikkakunnilla.
        Nyt on tavoitteet saada vaikuttaa valtakunnallisesti ja ympäri maailmaa ja siihen ei yksittäisten seurakuntien rahkeet riitä, vaan pitää järjestäytyä isommaksi yhteisöksi.

        koko rekisteröitymishanketta alunperinkään. Jaksat jankuttaa ja keksiä uutta ja kovasti epäilyttävää uskonnolliseksi kirkkokunnaksi rekisteröitymisestä. Mikä yhdsykuntatoiminassa lienee enemmän vallanhimoisempaa kuin yhdistystoiminassa?


      • vallanhalua
        todé* kirjoitti:

        koko rekisteröitymishanketta alunperinkään. Jaksat jankuttaa ja keksiä uutta ja kovasti epäilyttävää uskonnolliseksi kirkkokunnaksi rekisteröitymisestä. Mikä yhdsykuntatoiminassa lienee enemmän vallanhimoisempaa kuin yhdistystoiminassa?

        En tiedä, mistä johtuu, mutta et tunnu olevan kovin realistinen suhteessa helluntailiikkeeseen. Taidat itse kuulua aivopestyihin "uskoviin"? Kyllä Pekun kertoma vallanhaluisuus on aika helppo nähdä, jos ei ihan sokko ole. Miksi et halua sitä nähdä?


      • tode*
        todé* kirjoitti:

        koko rekisteröitymishanketta alunperinkään. Jaksat jankuttaa ja keksiä uutta ja kovasti epäilyttävää uskonnolliseksi kirkkokunnaksi rekisteröitymisestä. Mikä yhdsykuntatoiminassa lienee enemmän vallanhimoisempaa kuin yhdistystoiminassa?

        kristilliset kirkot: http://www.churches.fi/kirkko.nsf/start

        Peku, miksi helluntaiherätys ei Suomessa saisi olla mukana tässä listassa?


      • tode* kirjoitti:

        kristilliset kirkot: http://www.churches.fi/kirkko.nsf/start

        Peku, miksi helluntaiherätys ei Suomessa saisi olla mukana tässä listassa?

        juuri puolustan sitä että helluntailaiset liittyisivät kirkon jäseniksi, joten yrität väkisin vääristää mielipiteeni päinvastaiseksi.

        Ihmettelen vaan lieveilmiöitä joista Wikipediakin kertoo.
        Välttämättä se pahin lieveilmiö edes johtuu helluntaikirkosta, kun se voi johtua niistä jotka helluntaiherätys on valinnut pää-äänenkannattajansa vastuuhenkilöiksi.
        Kun Ristin Voitto on laittanut boikottiin omia omistajiaan ja rahoittajiaan niin se on jo todellista "Gaddafilaisuutta".


      • todé*
        vallanhalua kirjoitti:

        En tiedä, mistä johtuu, mutta et tunnu olevan kovin realistinen suhteessa helluntailiikkeeseen. Taidat itse kuulua aivopestyihin "uskoviin"? Kyllä Pekun kertoma vallanhaluisuus on aika helppo nähdä, jos ei ihan sokko ole. Miksi et halua sitä nähdä?

        vallasta te puhutte? Siitäkö, joka on nyt riistetty n. 80 -vuotiailta helluntaiguruilta, jotka ilman mitään kattojärjestöä johtivat tätä herätysliikettä kymmenet vuodet? Minusta on hyvä, että myös meillä helluntailaisilla on oma yhteinen kattojärjestö, joka meitä edustaa. Jonkunhan sitäkin täytyy johtaa ja sihteriöidä. Pekka Havupaloa (nyk. Helluntaikirkon puh.joht.) en pidä vallanhimoisena, samoin en Usko Kattoakaan, varapuheenjohtajaa.
        Onko Vapaakirkko myös vallanhimoinen, entä muut uskontokunnat Suomessa?


      • todé* kirjoitti:

        vallasta te puhutte? Siitäkö, joka on nyt riistetty n. 80 -vuotiailta helluntaiguruilta, jotka ilman mitään kattojärjestöä johtivat tätä herätysliikettä kymmenet vuodet? Minusta on hyvä, että myös meillä helluntailaisilla on oma yhteinen kattojärjestö, joka meitä edustaa. Jonkunhan sitäkin täytyy johtaa ja sihteriöidä. Pekka Havupaloa (nyk. Helluntaikirkon puh.joht.) en pidä vallanhimoisena, samoin en Usko Kattoakaan, varapuheenjohtajaa.
        Onko Vapaakirkko myös vallanhimoinen, entä muut uskontokunnat Suomessa?

        vallanhimoinen niinkuin menestyteologia,, joka on rakentamassa tämän ekumenian...

        Maailmankirkko? Eikö se kuulosta valatavan isolta ja mahtavalta? Siinä sä olet tode jossa percele on ohjamassa kirkkot yhden katon alle jossa ekumeenin henkivalta ohjaa ylistyxessä joka ei Jumalan Henki kestää mutta kyllä saatanan henki...


      • tode* kirjoitti:

        kristilliset kirkot: http://www.churches.fi/kirkko.nsf/start

        Peku, miksi helluntaiherätys ei Suomessa saisi olla mukana tässä listassa?

        että he tarkoitavat Jumalan Luonnosta Kehitys ----> Seurakunnan luontainen kehitys (SLK)

        Mitä on lihasta on syntynyt on liha ja kuolema ja mikä Pyhästä Henki on Elämä ja Yltäkylläisyys...


      • pakis_
        tode* kirjoitti:

        on varsin yhtenäinen liike, eikä sen yhtenäisyyttä riko muutama sata ns. vanhoillista.
        Ei voida missään tapauksessa sanoa, että Helluntaiherätys Suomessa(kaan) olisi tullut tiensä päähän. En tiedä, mistä edes tuollaista päättelet? Tämä sukupolvi kun rakentaa siitä, mihin edellinen jäi, ja uusi on kasvamassa.
        Aina on ollut niitä, joille haitarin soitto tai poolopaidat ovat olleet pahennuksekseksi. Nyt ko. syntilistan 60-70 -luvuilla tehneet ovat itse eristäytyneet ruttuineen ja poolopaitoineen omaksi kuppikunnakseen, eikä se teko ole sanottavasti hajaannuttanut Helluntaiherätystä. Paikallisseurakunnat ovat eläviä ja tulevaisuuteen suuntaavia, eikä uskontokunnaksi rekisteröitymisellä ole vaikutusta niiden hengelliseen elämään.

        Uskon, että Veikko Mannisella ei ole mitään huomautettavaa Lausanneen julistuksen sisällöstä. Lausannen liikehän ei ole kirkkojen ykseyden ylistys, vaan kirkkokunnissa elävien uskovien yhteinen ajatusmalli siitä, mitä usko Jeesukseen todella merkitsee. Tätä asiaa eivät peku ja helluntaikansalaiset ole ymmärtäneet.

        pieniä helluntaiherätyksen seurakuntia ahdistellaan liittymisellä Helluntaikirkkoon. Silloin päätäntävalta siirtyy pienistä yksittäisitä herätysliikkeistä Helluntaikirkkoon.

        Eikö ole aina parempi, jos valta ei ole keskittynyt yhteen suureen hallintokeskukseen.

        ("Ei voida missään tapauksessa sanoa, että Helluntaiherätys Suomessa(kaan) olisi tullut tiensä päähän. En tiedä, mistä edes tuollaista päättelet? ") Onhan se tullut, koska helluntaiherätys hajoilee...

        MM.Vapaakirkko erosi helluntaiherätyksestä jo varhain keskittämällä vallan Suomen Vapaakirkon pääkallopaikkaan.

        Tällainen malli kuin Vapaakirkolla on säätelee pieniä uskonyhteisöjä otteella -me sanomme, kuinka teidän tulee toimia-. Ei tällaisesta ajatuksesta monikaan helluntaiherätyksen seurakunta pidä. Helluntaiherätyksellä on paljon vahvemmat juuret tähän " pieni on kaunista" toimintaa kuin Vapaakirkolla.

        Tuohan nähdään jo tuossa "Helluntaikansa" -liikkeessä, miksi heille ei ole passannut Helluntaikirkko tai Helluntaiherätys ry. eivätpä mainosta edes Keuruun Ison-Kirjan juhannusjuhlia, heillä on ihan omat pippalot menneillään.

        Tässä kai on lopulta kuitenkin kysymys maallisesta valtarakenteesta ja vallan halusta...ehkä myös kustannuksista ja näkyvyydestä.


      • pakis_
        tode* kirjoitti:

        kristilliset kirkot: http://www.churches.fi/kirkko.nsf/start

        Peku, miksi helluntaiherätys ei Suomessa saisi olla mukana tässä listassa?

        kaikissa yrityksissä, toiminnoissa, rek.yhdistyksissä, kirkoissa, ja ylipäätänsä kaikissa sellaisissa asioissa joissa joudutaan kilpailuttamaan aineellisia hyödykkeitä, niin nepotismi tulee väistämättä esille ja lyö terveellisen kilpailuttamisen laudalta.

        Esim. jos jonkun helluntaiseurakunta talon homevauriot on korjattava, niin tavallisesti tarjous kilpailutetaan, eritoten uskonyhteisöissä nepotismi jyrää terveen kilpailun: maksetaan 'hyvävelipiirille' enemmän fyrkkaa, vaikka toisen (joka ei kuulu piiriin) saisi halvemmalla.


      • et siis näe
        todé* kirjoitti:

        vallasta te puhutte? Siitäkö, joka on nyt riistetty n. 80 -vuotiailta helluntaiguruilta, jotka ilman mitään kattojärjestöä johtivat tätä herätysliikettä kymmenet vuodet? Minusta on hyvä, että myös meillä helluntailaisilla on oma yhteinen kattojärjestö, joka meitä edustaa. Jonkunhan sitäkin täytyy johtaa ja sihteriöidä. Pekka Havupaloa (nyk. Helluntaikirkon puh.joht.) en pidä vallanhimoisena, samoin en Usko Kattoakaan, varapuheenjohtajaa.
        Onko Vapaakirkko myös vallanhimoinen, entä muut uskontokunnat Suomessa?

        Et pidä vallanhimoisena, et usko vallanhaluiseksi - koska et halua pitää etkä halua uskoa. Vallasta on kuitenkin kyse. Olette kauan ylkpeilleet sillä, että yhtenäistä linjaa, yhtenäistä paavin kaltaista opin ja kirkkokunna nrakentajaa ei ole.Olette usien kiivailleet mm. luterilaisen kirkon piispoja vastaan, ja nyt sitten omassa pesässä on samaa - ja kas, se onkin hyvää.

        Muut uskontokunnat eivät kuulune tälle palstalle, joten en ota katkeraan heittoosi mitään kantaa. Miten muiden tekemiset antavat oikeuden itse tehdä?


      • Pe.ku kirjoitti:

        kyseisessä helluntaiseurakunnassa, joka ei kaiketi hyväksynyt pastorinsa liittymistä "kaksois-jäseneksi" Nokia Missioniin.

        http://www.nokiamissio.fi/jyvaskyla/index.php/kotipolulla/426-markku-koivisto-evankeliumi-on-raejaeyttaevae-voima-.html

        sinä kannat ylipäänsä huolta h-herätyksen toiminnasta? Aika naurettavaa luettavaa? Sinä kun et voi tietää herätyksen sisäpiirin asioista, etkä todellista seurakunta järjestyksen mallia? Kaikki paikallis-seurakunnat on toistaiseksi aivan itsenäisiä, kuulu sitten h-kirkkoon tai ei? Jokainen päättä omista asioistaan paikallisella tasolla, eikä kukaan kysele kirkolta, enempää kuin mistään muualtakaan, miten asiansa hoitavat, niin on aina ollut, ja on edelleen.
        * Turhaa messuat , ainoastaan sinä olet se, joak yrittää määräillä mitä kukin seurakunta on, ja onko kirkkomalli se joaka johtaa? Ei ole, eikä ole mitään keskuhallintoa olemassa, sellaista, joka voisi antaa määräyksiä p-seurakunnille? Lopeta sinäkin ko. asian vellominen, kun et edes asiaa tunne mikä h-härätys oiekasti on?
        * Se on Jumalan seurakunta, kokonaisuudessaan, ja loppupeleissä Jeesus Kristus vastaa itse Isän Jumalan seurakunnasta, jonka Jeesus on luanstanut omalla Pyhällä puhtaalla synnittömällä verellään. Liimaa huulesi yhteen ja vaikene !


      • Pe.ku kirjoitti:

        juuri se joka saa helluntailaiset pyrkimään oman seurakunnan ulkopuolellekin ja ulkomaillekin hakemaan itselleen pokkuroivia ihmisiä.

        Ennen pysyttiin omissa seurakunnissa ja omilla paikkakunnilla.
        Nyt on tavoitteet saada vaikuttaa valtakunnallisesti ja ympäri maailmaa ja siihen ei yksittäisten seurakuntien rahkeet riitä, vaan pitää järjestäytyä isommaksi yhteisöksi.

        täysin hänen oma ajatuksensa ja mielipiteensä, eikä sillä ole mitään sisällysellistä arvoa, koska mies itse on Jumalan kieltäjä ateisti, ja kyse on elävän Jumalan seurakunnasta, johon Pe.kulla ei ole toistaesksi osaa eikä arpaa. Kunhan tolittaa ja esiintyy NIIIIIN asiantuntijana, jotttttaaa! Pe.ku ei oiekastaan tiedä yhtäänmitään h-hertyksestä ja sen toiminnasta ja mikä seurakunta oikeasti on? Hänellä vaan on pätemisen tarve, ikään kuin hän hakisi jotain oikeutta muka alistetuille helluntailaisille? Luulee todella olevansa jokin Robin Hood, tai muu Tell, eikäänkuin joku kansallisisankari?
        * Lopuksi Pe.ku repii vain itsensä, yrittäessään sekaantua syntinsä tunnustamattomana pakanana Jumalan seurakunnan olemassa oloon ja sen toimintaan, naurettavinta mitä tlääkään palstalla on koskaan ollut ?

        * Raamattu sanoo Israelista, että "Joka sitä yrittää nostaa, repii vaan itsensä"? Koska se on Jumalan kädessä, ja niin on myöskin hengellinen Israel, eli Jeesusken kristuksen seurakunta. Pe.kulla ei ole aavistustakaan millaisten asioiden kanssa ja ympärillä hän toilailee ja pitää meluaan ?


      • hähhäh?
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        täysin hänen oma ajatuksensa ja mielipiteensä, eikä sillä ole mitään sisällysellistä arvoa, koska mies itse on Jumalan kieltäjä ateisti, ja kyse on elävän Jumalan seurakunnasta, johon Pe.kulla ei ole toistaesksi osaa eikä arpaa. Kunhan tolittaa ja esiintyy NIIIIIN asiantuntijana, jotttttaaa! Pe.ku ei oiekastaan tiedä yhtäänmitään h-hertyksestä ja sen toiminnasta ja mikä seurakunta oikeasti on? Hänellä vaan on pätemisen tarve, ikään kuin hän hakisi jotain oikeutta muka alistetuille helluntailaisille? Luulee todella olevansa jokin Robin Hood, tai muu Tell, eikäänkuin joku kansallisisankari?
        * Lopuksi Pe.ku repii vain itsensä, yrittäessään sekaantua syntinsä tunnustamattomana pakanana Jumalan seurakunnan olemassa oloon ja sen toimintaan, naurettavinta mitä tlääkään palstalla on koskaan ollut ?

        * Raamattu sanoo Israelista, että "Joka sitä yrittää nostaa, repii vaan itsensä"? Koska se on Jumalan kädessä, ja niin on myöskin hengellinen Israel, eli Jeesusken kristuksen seurakunta. Pe.kulla ei ole aavistustakaan millaisten asioiden kanssa ja ympärillä hän toilailee ja pitää meluaan ?

        Mielipiteellä ei siis ole arvoa, jos sen esittäjä on ateisti? Sitä kuuluu siis väheksyä, se tulee ampua alas? Haloo! Samalla perusteella sinun mielipiteilläsi ei ole arvoa, koska olet romani. Molemmat edellä esitetyt käsitykset ovat syrjiviä. Onko semmoinen sinusta siis oikein?


      • voisi olla
        hähhäh? kirjoitti:

        Mielipiteellä ei siis ole arvoa, jos sen esittäjä on ateisti? Sitä kuuluu siis väheksyä, se tulee ampua alas? Haloo! Samalla perusteella sinun mielipiteilläsi ei ole arvoa, koska olet romani. Molemmat edellä esitetyt käsitykset ovat syrjiviä. Onko semmoinen sinusta siis oikein?

        Onko Mohikaani romani?


      • Mohikaani_27 kirjoitti:

        sinä kannat ylipäänsä huolta h-herätyksen toiminnasta? Aika naurettavaa luettavaa? Sinä kun et voi tietää herätyksen sisäpiirin asioista, etkä todellista seurakunta järjestyksen mallia? Kaikki paikallis-seurakunnat on toistaiseksi aivan itsenäisiä, kuulu sitten h-kirkkoon tai ei? Jokainen päättä omista asioistaan paikallisella tasolla, eikä kukaan kysele kirkolta, enempää kuin mistään muualtakaan, miten asiansa hoitavat, niin on aina ollut, ja on edelleen.
        * Turhaa messuat , ainoastaan sinä olet se, joak yrittää määräillä mitä kukin seurakunta on, ja onko kirkkomalli se joaka johtaa? Ei ole, eikä ole mitään keskuhallintoa olemassa, sellaista, joka voisi antaa määräyksiä p-seurakunnille? Lopeta sinäkin ko. asian vellominen, kun et edes asiaa tunne mikä h-härätys oiekasti on?
        * Se on Jumalan seurakunta, kokonaisuudessaan, ja loppupeleissä Jeesus Kristus vastaa itse Isän Jumalan seurakunnasta, jonka Jeesus on luanstanut omalla Pyhällä puhtaalla synnittömällä verellään. Liimaa huulesi yhteen ja vaikene !

        Onneksi tuollaiset kommentit ovat toteutuessaan meillä Suomessa rikoksia.

        Pohjois-Koreassa ja muissa diktatuureissa tuo on arkipäivää.


      • Sisar sivusta......
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        sinä kannat ylipäänsä huolta h-herätyksen toiminnasta? Aika naurettavaa luettavaa? Sinä kun et voi tietää herätyksen sisäpiirin asioista, etkä todellista seurakunta järjestyksen mallia? Kaikki paikallis-seurakunnat on toistaiseksi aivan itsenäisiä, kuulu sitten h-kirkkoon tai ei? Jokainen päättä omista asioistaan paikallisella tasolla, eikä kukaan kysele kirkolta, enempää kuin mistään muualtakaan, miten asiansa hoitavat, niin on aina ollut, ja on edelleen.
        * Turhaa messuat , ainoastaan sinä olet se, joak yrittää määräillä mitä kukin seurakunta on, ja onko kirkkomalli se joaka johtaa? Ei ole, eikä ole mitään keskuhallintoa olemassa, sellaista, joka voisi antaa määräyksiä p-seurakunnille? Lopeta sinäkin ko. asian vellominen, kun et edes asiaa tunne mikä h-härätys oiekasti on?
        * Se on Jumalan seurakunta, kokonaisuudessaan, ja loppupeleissä Jeesus Kristus vastaa itse Isän Jumalan seurakunnasta, jonka Jeesus on luanstanut omalla Pyhällä puhtaalla synnittömällä verellään. Liimaa huulesi yhteen ja vaikene !

        Kumma kun et huutanut turpaa kiinni!!!!!!!Niinkuin tapanasi on.Karmeeta kielen käyttöä MUKA uskovalta.


      • sisar sivusta...
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        täysin hänen oma ajatuksensa ja mielipiteensä, eikä sillä ole mitään sisällysellistä arvoa, koska mies itse on Jumalan kieltäjä ateisti, ja kyse on elävän Jumalan seurakunnasta, johon Pe.kulla ei ole toistaesksi osaa eikä arpaa. Kunhan tolittaa ja esiintyy NIIIIIN asiantuntijana, jotttttaaa! Pe.ku ei oiekastaan tiedä yhtäänmitään h-hertyksestä ja sen toiminnasta ja mikä seurakunta oikeasti on? Hänellä vaan on pätemisen tarve, ikään kuin hän hakisi jotain oikeutta muka alistetuille helluntailaisille? Luulee todella olevansa jokin Robin Hood, tai muu Tell, eikäänkuin joku kansallisisankari?
        * Lopuksi Pe.ku repii vain itsensä, yrittäessään sekaantua syntinsä tunnustamattomana pakanana Jumalan seurakunnan olemassa oloon ja sen toimintaan, naurettavinta mitä tlääkään palstalla on koskaan ollut ?

        * Raamattu sanoo Israelista, että "Joka sitä yrittää nostaa, repii vaan itsensä"? Koska se on Jumalan kädessä, ja niin on myöskin hengellinen Israel, eli Jeesusken kristuksen seurakunta. Pe.kulla ei ole aavistustakaan millaisten asioiden kanssa ja ympärillä hän toilailee ja pitää meluaan ?

        Ei ihan natsaa taas Mohikaanilla......


      • erotettu lahkolainen
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        sinä kannat ylipäänsä huolta h-herätyksen toiminnasta? Aika naurettavaa luettavaa? Sinä kun et voi tietää herätyksen sisäpiirin asioista, etkä todellista seurakunta järjestyksen mallia? Kaikki paikallis-seurakunnat on toistaiseksi aivan itsenäisiä, kuulu sitten h-kirkkoon tai ei? Jokainen päättä omista asioistaan paikallisella tasolla, eikä kukaan kysele kirkolta, enempää kuin mistään muualtakaan, miten asiansa hoitavat, niin on aina ollut, ja on edelleen.
        * Turhaa messuat , ainoastaan sinä olet se, joak yrittää määräillä mitä kukin seurakunta on, ja onko kirkkomalli se joaka johtaa? Ei ole, eikä ole mitään keskuhallintoa olemassa, sellaista, joka voisi antaa määräyksiä p-seurakunnille? Lopeta sinäkin ko. asian vellominen, kun et edes asiaa tunne mikä h-härätys oiekasti on?
        * Se on Jumalan seurakunta, kokonaisuudessaan, ja loppupeleissä Jeesus Kristus vastaa itse Isän Jumalan seurakunnasta, jonka Jeesus on luanstanut omalla Pyhällä puhtaalla synnittömällä verellään. Liimaa huulesi yhteen ja vaikene !

        Ethän sinä ITSEKÄÄN tiedä helluntaiherätyksen sisäpiirin asioista mitään, koska et ole aktiivi seurakuntalainen vaan sinut on riidanhalusi takia erotettu. Miksi siis Pekulle äyskäät?


      • päivittää
        Pe.ku kirjoitti:

        juuri puolustan sitä että helluntailaiset liittyisivät kirkon jäseniksi, joten yrität väkisin vääristää mielipiteeni päinvastaiseksi.

        Ihmettelen vaan lieveilmiöitä joista Wikipediakin kertoo.
        Välttämättä se pahin lieveilmiö edes johtuu helluntaikirkosta, kun se voi johtua niistä jotka helluntaiherätys on valinnut pää-äänenkannattajansa vastuuhenkilöiksi.
        Kun Ristin Voitto on laittanut boikottiin omia omistajiaan ja rahoittajiaan niin se on jo todellista "Gaddafilaisuutta".

        Wikipedian sivuja yhdessä Savonarolan kanssa.


      • hyh hyh
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        täysin hänen oma ajatuksensa ja mielipiteensä, eikä sillä ole mitään sisällysellistä arvoa, koska mies itse on Jumalan kieltäjä ateisti, ja kyse on elävän Jumalan seurakunnasta, johon Pe.kulla ei ole toistaesksi osaa eikä arpaa. Kunhan tolittaa ja esiintyy NIIIIIN asiantuntijana, jotttttaaa! Pe.ku ei oiekastaan tiedä yhtäänmitään h-hertyksestä ja sen toiminnasta ja mikä seurakunta oikeasti on? Hänellä vaan on pätemisen tarve, ikään kuin hän hakisi jotain oikeutta muka alistetuille helluntailaisille? Luulee todella olevansa jokin Robin Hood, tai muu Tell, eikäänkuin joku kansallisisankari?
        * Lopuksi Pe.ku repii vain itsensä, yrittäessään sekaantua syntinsä tunnustamattomana pakanana Jumalan seurakunnan olemassa oloon ja sen toimintaan, naurettavinta mitä tlääkään palstalla on koskaan ollut ?

        * Raamattu sanoo Israelista, että "Joka sitä yrittää nostaa, repii vaan itsensä"? Koska se on Jumalan kädessä, ja niin on myöskin hengellinen Israel, eli Jeesusken kristuksen seurakunta. Pe.kulla ei ole aavistustakaan millaisten asioiden kanssa ja ympärillä hän toilailee ja pitää meluaan ?

        "hyvin asiallinen" kirjoitus pekua vastaan. Montako oletkaan voittanut Herralle tuollaisella ylimielisellä, vihaisella ja katkerotuneella aseenteellasi! Mainitsepa ny totuus! Sitä odotetaan kiinnostuksella. Jos et pysty sanomaan todistettavasti yhtään, niin osoitat olevasi paheempi kuin peku kuunaan. Miksi ihmeessä sinä aina vinoilet ja huudat uskosta osattomalle? Arveletko asnteellasi voittavasi tuollaisen Kristukselle? Et taatusti voita! Vaan saat ihmiset juoksemaan kauas pelastuksen tiestä asennoitumisellasi. Sinulla on raskas vastuu mohikaani. Ja vielä valehtelet, että ole muka helluntailainen. Sinut on erotettu pois sieltä! Viisas teko muuten helluntaiseurakunnissa tuollainen!


    • hyhyy

      On vissiin ollut helluntailainen kirjoittamassa artikkelia, kun tuonkin lainauksen ensimmäisessä virkkeessä on järkyttävällä tavalla mokattu subjektin ja predikaatin kongruenssi, ja toisessa virkkeessä on hirveä pilkkuvirhe. Hyi, hyi. Hyh, hyh.

    • hölmö käyttää wikiä

      wikipedia tule viralliseksi tietolähteeksi niin näitä kannattaa tosiasiana julkaista..sitä ennen ovat vain jonkin yksittäisen kirjoittamia mielipiteitä pohjautuen kokemukseen tai lehtiin.....joten sieltä on turha lähteä hakemaan pontta mielipiteisiin kun voi mennä pahasti mönkään...

      • luulojasi

        Wikipedia ei kyllä TODELLAKAAN ole enää vusoiin ollut mikään "jonkun yksittäisen mielipiteisiin" perustuva tiedon kanava. Sen sisältö on tarkan syynin alla, tarkemman, kuin vaikkapa Risstin Voitto. Tämä tulee jo sikitä, että lukijoita on paljon ja he ovat kriittisiä, toisin kuin helluntailehdessä.


      • +-0
        luulojasi kirjoitti:

        Wikipedia ei kyllä TODELLAKAAN ole enää vusoiin ollut mikään "jonkun yksittäisen mielipiteisiin" perustuva tiedon kanava. Sen sisältö on tarkan syynin alla, tarkemman, kuin vaikkapa Risstin Voitto. Tämä tulee jo sikitä, että lukijoita on paljon ja he ovat kriittisiä, toisin kuin helluntailehdessä.

        Heikoissa kantimissa on tiedonsaanti jos ei muuta lähdettä ole kuin Wikipedia.


      • ole hyvä
        +-0 kirjoitti:

        Heikoissa kantimissa on tiedonsaanti jos ei muuta lähdettä ole kuin Wikipedia.

        Perustelisitko hieman, kiitos.


      • yl.vs.
        +-0 kirjoitti:

        Heikoissa kantimissa on tiedonsaanti jos ei muuta lähdettä ole kuin Wikipedia.

        "Heikoissa kantimissa on tiedonsaanti jos ei muuta lähdettä ole kuin Wikipedia. " ja raamattu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      119
      1062
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      299
      763
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe