Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Alkoholismin pakkohoito

honkku

Alkoholismi on vakava sairaus, koska sairastunut itse ei miellä olevansa sairas, yhteiskunnalla on velvollisuus auttaa vaikka pakosta. Monta monituista elämää menee hukkaan, kun kukaan ei tee mitään. Jos ihmisen jalka katkeaa, niin kai hänen jalkansa kipsattaisiin vaikka hän itse ei tajuaisi sitä pyytää. Miksi alholismin kohdalla ei tajuta sairauden laatua. Sairauteen itseensä kuuluu vahva kieltäminen. Jopa A-klinikalla myötäillään alkoholistia hienotunteisuudesta, ei kehdata kohdata sairautta. Mitä häpeäämistä alkoholismissa on? Ei kai ihminen sairaastu siihen siksi, että olisi huono ihminen. Miksi edes terveydenhoidon ammattilaiset eivät puhu asiasta niiden oikeilla nimillä.
Toivoisin todella, että joku puolue ottaisi alholismin pakkohoidon vaaliohjelmaansa, minä äänestän ainakin sen puolesta.

63

4660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • alkkis??

        Voi hemmetti kun sinulta meni ohi suun itse ongelma. heti ensimmäisissä lauseissa linkissäsi sanotaan että KOHTUULLISESTI KÄYTETTYNÄ. Eihän ole ongelmaa jos juo kohtuudella??? alkoholismi on sitä että ei osata juoda kohtuudella? Keksi parempi linkki, semmoinen jossa sanotaan että KOHTUUTON alkoholinkäyttö olisi terveellistä ja tule sen jälkeen takaisin :) Hyvää päivänjatkoa.


    • paljolti samaa mielt

      Totta on että alkoholismin luonnetta ei ymmärretä ns. virallisessa terveydenhuollossa lainkaan. Olen ollut raittiina yli kymmenen vuotta, enkä tänä päivänäkään ymmärrä minkälaiseen logiikkaan tai pyrkimykseen, jos sellaista nyt ylipäätään on olemassa, tämä virallinen "päihdehoito" perustuu. Alkoholismi sinänsä on kenties kaikista mielenalueen sairauksista helpoimmin hoidettavissa, mutta se vaatii sekä hoitajalta että hoidettavalta sairauden luonteen ymmärtämistä ja ehdotonta rehellisyyttä. Mutta kaikesta huolimatta jaksan uskoa että hyvinkin läheisessä tulevaisuudessa alkoholismia voidaan hoitaa yhtä teokkaasti kuin mainitsemiasi luunmurtumia..Tämä vaatii tämän Turmiolan Tommi- sukupolven väistymistä ja resurssien ohjaamista niille tahoille jotka saavat aikaan tuloksia ja haluavat ja uskaltavat tehdä työtä alkoholismin hoitamiseksi.

      • "ittestä kiinni"

        Turha toive. Päihdehoitoon tarkoitetut rahat menevät ja tulevat tulevaisuudessakin menemään parempien ihmisten "Higher Society"-klubien toiminnan rahoittamiseen. Alkoholismi on näille klubeille vain veruke verorahojen
        loputtomaan särpimiseen. Liian moni hyödytön parasiitti ja heidän pyllynnuolijansa elää mukavaa elämää juoppojen kustannuksella..pahinta mitä näille voi tapahtua on jos joutuisi nostamaan pyllyn pois tuolista ja tekemään jotain palkkansa eteen..


      • iloisesti raitis

        Alkoholismi on pirullinen mielen sairaus.Erossa sen mukanaan tuomista kärsimyksistä voi pysyä kun ei ota sitä ensimäistä ryyppyä. Olen ollut 45-vuotta raittiina ja uskon olevani sitä jatkossakin, mutta jos otan yhden lasillisen niin silloin on tuli irti.Niinpä en ota sitä ensimäistä niin pakkomielle ei silloin laukea.Tosi siistiä, vai mitä.
        Apuvälineitähän on saatavissa aivan ilmaiseksi jos vain ylpeä holisti nöyrtyy niitä käyttämään. Esim. AA-yhteisö on parhaasta päästä, sitten uskon kautta monet ovat selvinneet, jos vain tällaiset avut kelpaisivat niin siitä vaan.Onnea sinulle 10-vuodesta.


      • Yksi mikrosiru
        "ittestä kiinni" kirjoitti:

        Turha toive. Päihdehoitoon tarkoitetut rahat menevät ja tulevat tulevaisuudessakin menemään parempien ihmisten "Higher Society"-klubien toiminnan rahoittamiseen. Alkoholismi on näille klubeille vain veruke verorahojen
        loputtomaan särpimiseen. Liian moni hyödytön parasiitti ja heidän pyllynnuolijansa elää mukavaa elämää juoppojen kustannuksella..pahinta mitä näille voi tapahtua on jos joutuisi nostamaan pyllyn pois tuolista ja tekemään jotain palkkansa eteen..

        "verorahojen loputtomaan särpimiseen." Yhdeltä kaupan myyjältä sain selville kaljan vaikutuksista asiakaskuntaan. Yhden vuoden aikana oli kuollut toista kymmentä. Eikö nyt jo olisi aika herätä? Ruokakauppa myy myrkkyä!


      • olut takaisin alkoon
        Yksi mikrosiru kirjoitti:

        "verorahojen loputtomaan särpimiseen." Yhdeltä kaupan myyjältä sain selville kaljan vaikutuksista asiakaskuntaan. Yhden vuoden aikana oli kuollut toista kymmentä. Eikö nyt jo olisi aika herätä? Ruokakauppa myy myrkkyä!

        Niin kunnon perheenisi tai äiti tuo joka päivä kaljaa tai viiniä kun he eivät ole alkoholisteja vaan kohtuukäyttäjiä.Mutta siitä on tullu tapa ensin pari pulloa sitten se ei enää riitä.Aamulla rattiin ja töihin pikku kohmelossa ei sitä nyt tullu otetuksi kun mäyräkoira ja pari viinipulloa kaveriksi ruuan kanssa.Tänäpäivänä on harvinaista jos kaupan kärryssä ei olisi kaljakeissi tai kaksi ei se mitään SE EI OLE VIINAA SE ON SALITTUA.


    • JEEEEEEEEEEEEEE

      alkoholin pakkohoitolaki on ollut olemassa jo vuosia. kansa pidetään pimennossa tahalteen.

      35 vuorokautta pakkohoitoa on mahdollista. GOOGLAA LAKI NIMELTÄ PÄIHDEHUOLTOLAKI JA LUE KOKONAAN.

      LÄÄKÄRIT KIISTÄÄ SEN OLEMASSAOLON MUTTA TOTTA SE ON. HOITOPAIKOJA EI OLE TEHTY OIKEIN

      • honkku

        ei 35 vuorokauden pakkohoito ole hoitoa, se on pelkkä ensiapu. Hoidolla pyritään sairauden parantamiseen tai tilaan missä sairaus ei etene.
        35 vuorokaudessa ihmisen elimistö ei toivu alkoholismin aiheuttamista vaurioista, pakkohoidon täytyy kestää vähintään vuoden ja sen lisäksi täytyy olla ohjaus elämäntapojen muutokseen. Alkoholismi on monisyinen sairaus ja siksi hoidonkin täytyy kattaa koko elänalue.


      • kokeltiin kaikki.

        No ei ihan taida pitää paikkaansa,mulla oli velipoika joka ja huom!oli alkoholisti.Häntä ei saanut hoitoon ei lääkärit,ei poliisit,ei kukaan koska ei ollut itselleen tai ympäristölleen vaaraksi joka on ainoa oikeutus pakkohoitoon.Nonyt ei tartte kun joi hengiltä itsensä.


    • JEEEEEEEEEEEEEEEE

      honkkku , 99% suomalaisista ei tiedä tosta ja se on parempi ku ei mitää

      • honkku

        on se tietysti parempi kuin ei mitään. Pakkohoito täytyisi tehdä osaksi sosiaaliapua. Läheiset ovat yleensä jo niin väsyneitä alkoholismiin ja alkoholistiin, että heillä ei riitä panoksia saattaa sairasta hoitoon. Lisäksi viranomaiset olisivat ulkopuolisina otollisessa asemassa hoitaa pakkohoitoon ohjaus. Mutta niin kuin jo kirjoitin, 35 vrk pakkohoito ei ratkaise ongelmaa. Jos sairas jätetään sen jälkeen omilleen, hän sortuu välittömästi uuteen kierteeseen.


    • Minua on auttanut AA !!! Yli seitsemän vuotta raittiutta sen avulla.

      • Tenu - Enska

        AA:ssa on sellainen vika, että se vie motivaation raitistumiseen tietyn tyyppisiltä alkoholisteilta. Monet alkoholistit ajattelevatkin, ettei edes AA kykene auttamaan heitä. Ja näin unohtuu se tosiasia, ettei AA todellakaan ole mikään viimeinen, saati sitten ainoa keino raitistumiseen. Todellisuudessa AA soveltuu vain harvoille. Uskoisin, että luku jää alle 10% siitä, jotka avun sieltä saavat. Eikä siihen auta edes se ensimmäinen askel, vaikka näin uskotellaan. AA on vähän kuin entinen opetusjärjestelmä, jossa istuttiin pulpetissa selkä suorana ja luettiin kirjaa. Myöhemmin kun asiaa on tutkittu, on todettu tämän tyyppisen opiskelun soveltuvan vain 7% oppilaista. AA on vain YKSI vaihtoehto niille, jotka ovat edes vähän ryhmähenkisiä. Voisin väittää, että AA tekee yhtä paljon tuhoa kuin siitä on hyötyä. Tällä tarkoita juuri näitä kaikkia virheellisiä uskotteluja, jotka syövät muiden motivaatiota ja näin tekevät AA:sta sen 'ainoan' paikan jossa voi raitistua.

        Itse ole ollut raittiina kohta 20 vuotta ilman AA:ta.


      • asmods
        Tenu - Enska kirjoitti:

        AA:ssa on sellainen vika, että se vie motivaation raitistumiseen tietyn tyyppisiltä alkoholisteilta. Monet alkoholistit ajattelevatkin, ettei edes AA kykene auttamaan heitä. Ja näin unohtuu se tosiasia, ettei AA todellakaan ole mikään viimeinen, saati sitten ainoa keino raitistumiseen. Todellisuudessa AA soveltuu vain harvoille. Uskoisin, että luku jää alle 10% siitä, jotka avun sieltä saavat. Eikä siihen auta edes se ensimmäinen askel, vaikka näin uskotellaan. AA on vähän kuin entinen opetusjärjestelmä, jossa istuttiin pulpetissa selkä suorana ja luettiin kirjaa. Myöhemmin kun asiaa on tutkittu, on todettu tämän tyyppisen opiskelun soveltuvan vain 7% oppilaista. AA on vain YKSI vaihtoehto niille, jotka ovat edes vähän ryhmähenkisiä. Voisin väittää, että AA tekee yhtä paljon tuhoa kuin siitä on hyötyä. Tällä tarkoita juuri näitä kaikkia virheellisiä uskotteluja, jotka syövät muiden motivaatiota ja näin tekevät AA:sta sen 'ainoan' paikan jossa voi raitistua.

        Itse ole ollut raittiina kohta 20 vuotta ilman AA:ta.

        Maailmanlaajuisesti AA:ssa on n. 3milj. jäsentä, se todistaa että ohjelma toimii…


    • raittiina 6kk

      "Jos ihmisen jalka katkeaa, niin kai hänen jalkansa kipsattaisiin vaikka hän itse ei tajuaisi sitä pyytää. " Ei sitä jalkaakaan pakosta kipsata, jos jalkansa katkaissut sanoo että ei halua hoitoa. Alkoholistia on turha yrittää parantaa ellei tämä itse halua parantua. Sinnehän uppoisi miljoonia euroja jos jokainen deeku pakkohoidettaisiin se 35vrk joka toinen kuukausi, kun jäävät sairaudestaan kiinni. Ehkä ne keinot ovat kuitenkin alkkisten auttamisessa muualla kuin pakkohoidossa...

      • kohtu vänner

        Suomessa on oikeus juoda itsensä kuoliaaksi jos niin haluaa ja näin sen pitääkin olla mutta täytyy myös olla kunnon mahdollisuus vapaaehtoiseen hoitoon . . . tulikin jo jano, lähdetäänpä ottamaan parit kaljat. .


      • honkku

        Poikani katkaisi käsivartensa, kun oli 6 v. Hän ei olisi halunnut sitä hoidettavan, hän pelkäsi, että hoito sattuu enemmän kuin sairaus. Hän vanhempanaan "pakko-hoidatin" käsivarren, poika rauhoitettiin ja käsivarsi kipsattiin. Alkoholisti on sairautensa suhteen lapsen asemassa, hän ei ymmärrä olevansa sairas tai jos ymmärtää sen, pelkää hoidon olevan sairautta pahemman. Alkoholistien hoitoon uppoaa miljoonia euroja, he elävät sosiaaliturvan avulla (suora kulu yhteiskunnalle), alkoholisti perheissä kasvavat lapset vaativat erityishuomiota selviytyäkseen (epäsuora kustannus yhteiskunnalle). Minä en usko, että alkoholisti ei haluaisi parantua. Parantumista vastuttaa se "juoppo" joka on enemmän tai vähemmän alkoholin vaikutuksen alainen. Hänen kanssaan ei edes kannata keskustella, koska silloin puhuu viinan kanssa ei itse ihmisen kanssa. Pakkohoidolla saatais kuuluville ihminen sairautensa takaa. Ja niin kuin kirjoitin, 35 vrk ei ole kuin ensiapu. Sen jälkeen on tultava tukitoimet, jotka auttavat selviämään normaalissa elämässä.


      • Markus. S
        honkku kirjoitti:

        Poikani katkaisi käsivartensa, kun oli 6 v. Hän ei olisi halunnut sitä hoidettavan, hän pelkäsi, että hoito sattuu enemmän kuin sairaus. Hän vanhempanaan "pakko-hoidatin" käsivarren, poika rauhoitettiin ja käsivarsi kipsattiin. Alkoholisti on sairautensa suhteen lapsen asemassa, hän ei ymmärrä olevansa sairas tai jos ymmärtää sen, pelkää hoidon olevan sairautta pahemman. Alkoholistien hoitoon uppoaa miljoonia euroja, he elävät sosiaaliturvan avulla (suora kulu yhteiskunnalle), alkoholisti perheissä kasvavat lapset vaativat erityishuomiota selviytyäkseen (epäsuora kustannus yhteiskunnalle). Minä en usko, että alkoholisti ei haluaisi parantua. Parantumista vastuttaa se "juoppo" joka on enemmän tai vähemmän alkoholin vaikutuksen alainen. Hänen kanssaan ei edes kannata keskustella, koska silloin puhuu viinan kanssa ei itse ihmisen kanssa. Pakkohoidolla saatais kuuluville ihminen sairautensa takaa. Ja niin kuin kirjoitin, 35 vrk ei ole kuin ensiapu. Sen jälkeen on tultava tukitoimet, jotka auttavat selviämään normaalissa elämässä.

        Sairaus, joo joillekin heikkoluonteisille laiskimuksille se voi olla sellaista, mutta jos ajattelee muutakin kuin juhlimista ja dokaamista niin korkki kiinni vaan ja duuniin!!


      • kaikki tietäville

        Kuule meitä nöyrytetään muutenkin en usko että me olemme ensimmäisenä hakemassa hoitoa. Kyllä se on ne jotka ovat niin sanotusti terveitä sillä mehän ollan varmasti niitä viimeisiä jotka kehdataan hakea apua. Olen ollut niin monesti katkolla ja ne jotka siellä on olleet ovat paremmin koulutetut tai kesäloman jälkeen poikki haluvia ei niitä jotka sitä apua tarvitsisi.Älä ikinä tee sitä että tuomitset ilman tietoa kun olet itse käynyt mitä ilmeisesti et ole et tiedä mitään. Käy ja näet aivan tavallisia ihmisiä.


      • simosda
        honkku kirjoitti:

        Poikani katkaisi käsivartensa, kun oli 6 v. Hän ei olisi halunnut sitä hoidettavan, hän pelkäsi, että hoito sattuu enemmän kuin sairaus. Hän vanhempanaan "pakko-hoidatin" käsivarren, poika rauhoitettiin ja käsivarsi kipsattiin. Alkoholisti on sairautensa suhteen lapsen asemassa, hän ei ymmärrä olevansa sairas tai jos ymmärtää sen, pelkää hoidon olevan sairautta pahemman. Alkoholistien hoitoon uppoaa miljoonia euroja, he elävät sosiaaliturvan avulla (suora kulu yhteiskunnalle), alkoholisti perheissä kasvavat lapset vaativat erityishuomiota selviytyäkseen (epäsuora kustannus yhteiskunnalle). Minä en usko, että alkoholisti ei haluaisi parantua. Parantumista vastuttaa se "juoppo" joka on enemmän tai vähemmän alkoholin vaikutuksen alainen. Hänen kanssaan ei edes kannata keskustella, koska silloin puhuu viinan kanssa ei itse ihmisen kanssa. Pakkohoidolla saatais kuuluville ihminen sairautensa takaa. Ja niin kuin kirjoitin, 35 vrk ei ole kuin ensiapu. Sen jälkeen on tultava tukitoimet, jotka auttavat selviämään normaalissa elämässä.

        Käyttäytymisemme on yhtä järjetöntä ja käsittämätöntä suhteessa ensimmäiseen ryyppyyn kuin sellaisen henkilön, jonka intohimona on asettua liikenteessä vaaralle alttiiksi. Tällainen ihminen nauttii siitä, että hän väistää juuri ja juuri hurjaa vauhtia kiitävät ajoneuvot. Hän huvittelee tällä tavalla muutaman vuoden välittämättä ystävällisistä varoituksista. Häntä pidetään hölmönä, jolla on omituinen käsitys hauskuudesta. Sitten hänen onnensa pettää ja hän loukkaantuu lievästi muutaman kerran. Jos hän olisi normaali, hän lopettaisi ilman muuta. Hän joutuu taas onnettomuuteen ja saa kallonmurtuman. Viikko sen jälkeen, kun hän on päässyt sairaalasta, bussi töytäisee häntä ja häneltä katkeaa käsi. Hän ilmoittaa ystävilleen lopettavansa harrastuksensa, mutta muutaman viikon kuluttua hän katkaisee molemmat jalkansa.
        Tätä jatkuu vuodesta toiseen, ja jatkuvasti mies lupaa olla varovainen tai pysytellä kokonaan poissa kaduilta. Lopulta hänestä ei ole enää työntekoon, vaimo ottaa eron ja kaikki nauravat hänelle. Hän yrittää kaikin keinoin saada vaarallisen leikin pois mielestään. Hän menee mielisairaalaan ja toivoo siellä parantuvansa. Mutta sinä päivänä, jona hän lähtee sairaalasta, hän syöksyy paloauton eteen ja taittaa selkänsä. Tällainen mies on kai hullu, jos kuka?
        Sinusta tämä juttu saattaa olla naurettava. Mutta onko se? Me, jotka olemme käyneet läpi koko kauheuden, joudumme myöntämään, että jos autojen edessä leikkimisen tilalle pannaan alkoholismi, kuvaus sopii meihin täsmälleen. Miten järkeviä olemmekin muissa suhteissa, mutta kun on kysymys alkoholista, me olemme jotenkin mielettömiä. Kovaa kieltä - mutta eikö se ole totta?
        Lähde"AA:n isokirja"


    • - Jallu -

      Höpöhöpö....Jalluu kossuu ja kaljaa me nostetaan maljaa .. HölkynKölkyn hyvää syntymäpäivää =)

    • ei alkoa.. .

      Suomessa on niitä joille alkoholi ei mitenkään sovi, ei missään muodossa.
      Häiriintyy yö unet ja sressi lisääntyy.

      Lisäksi sitten nämä jotka ei pysty olemaan juomatta.

      Alkoholi on keskushermostoa VAKAVASTI tuhoava myrkky.

      Jos pieniä annoksia nautit, niin mikä siinä.

      Mutta myrkky se on.

      Parempi kun et juo jos se ei sulle sovi.

      Kielto ja pakko asioista olen sitä mieltä että : jokainen hittosoikoon päättää itse mitä kurkkuunsa tunkee.

      Se on vapautta valita.

      Perkele, et millään pysty olemaan vahtimassa kun toinen ratkee ryyppään.

      Hoida vaan omat asiasi.

      • Eräsä joka tietää se

        Sinulle voi se tulla joskus tulla haitta kielen käyttö osoittaa sen tai se voi olla nyt vahinko kun emme voi sitä itse määrätä. Hyvää jatkoa toivon että ymmärät ystäviäsi ympärilläsi joilla on tämä ongelma sillä he voivat tarvita sinua.


    • monen puolesta

      Meitä on paljon vaikka se on vakava sairaus se on tunnesairaus emmekä monikaan halua myöntää sitä.Se voi olla sinun lähimmäinen tai naapuri mutta sinä et tunnista sitä Sillä ei se aina ole se öykkäri tai tappelija se voi olla hiljainen surullinen ihminen jota kiusattu työpaikalla tai yhtään ystävää. Tai tilanteet olet synttäreillä esim. aina on tarjoija olet mamari.

    • Meitä on Suomessa

      Mikään pakkohoito ei ole koskaan parantanut ihmistä sillä meitä on niin moneksi.Meille on jokaiselle suotu elää täällä ja meidän jokaisen olisi hyvä kunnioitaa sitä.Mutta suomesta on tullu liian kyttää naapuria kun voisi olla auttaa tai hän voisi tarvita juttukaverin lenkille tai muuten vaan joku vai jolle höpöttää niitä näitä.

    • exsyytön syyllinen

      ei alkoholistin ystävä voi olla, vaarantamatta omaa terveyttä, sillä alkoholisti syyttää aina sitä läheisintä lopulta kuitenkin juomisestaan.
      Kierrän kaukaa.

      • For a mankind

        Olen itse alkoholisti, enkä koskaan ole läheisiäni siitä syyttänyt. Vaan itse olen ongelmani luonut. Toki syitä juomiselleni olen löytänyt...ehkä sydämeni ei vain kestä pahoja takaiskuja ja muka "hoidan" itseäni alkoholilla. Siitä ilmeisesti on tullut minulle tapa ja paha riippuvuus. Olen ollut ammateiltani viulunsoiton opettaja, levytys studion äänittäjä, lentäjä, tuotepäällikkö ja vaikka mitä. Työni olen aina hyvin hoitanut mutta alkoholi on vaikuttanut henkiseen tilaani ja ihmissuhteisiini niin paljon etten tätä "sairautta" kenellekään toivo ja haluaisin siitä itsekin irti vaikka pakkohoidolla!!!!!


      • honkku
        For a mankind kirjoitti:

        Olen itse alkoholisti, enkä koskaan ole läheisiäni siitä syyttänyt. Vaan itse olen ongelmani luonut. Toki syitä juomiselleni olen löytänyt...ehkä sydämeni ei vain kestä pahoja takaiskuja ja muka "hoidan" itseäni alkoholilla. Siitä ilmeisesti on tullut minulle tapa ja paha riippuvuus. Olen ollut ammateiltani viulunsoiton opettaja, levytys studion äänittäjä, lentäjä, tuotepäällikkö ja vaikka mitä. Työni olen aina hyvin hoitanut mutta alkoholi on vaikuttanut henkiseen tilaani ja ihmissuhteisiini niin paljon etten tätä "sairautta" kenellekään toivo ja haluaisin siitä itsekin irti vaikka pakkohoidolla!!!!!

        Näin kerran ohjelman muusikosta joka pakkohoidatti itsensä vaatekaappiin. Siis istui vaatekaapissa niin kauan kunnes tunsi olevansa kyllin kaukana viinasta. ystävät hoitivat hänet sinne kaappiin.
        Onhan niitä inhimillisempiäkin hoitotapoja. Valitsee vain sen lähimmän ja menee sinne HETI!.
        Mene sinäkin ja nyt!


      • hullu ja mulkero
        For a mankind kirjoitti:

        Olen itse alkoholisti, enkä koskaan ole läheisiäni siitä syyttänyt. Vaan itse olen ongelmani luonut. Toki syitä juomiselleni olen löytänyt...ehkä sydämeni ei vain kestä pahoja takaiskuja ja muka "hoidan" itseäni alkoholilla. Siitä ilmeisesti on tullut minulle tapa ja paha riippuvuus. Olen ollut ammateiltani viulunsoiton opettaja, levytys studion äänittäjä, lentäjä, tuotepäällikkö ja vaikka mitä. Työni olen aina hyvin hoitanut mutta alkoholi on vaikuttanut henkiseen tilaani ja ihmissuhteisiini niin paljon etten tätä "sairautta" kenellekään toivo ja haluaisin siitä itsekin irti vaikka pakkohoidolla!!!!!

        Oletko koskaan ajatellut että juuri luovat ihmiset juovat ei taida olla yhtään näyttelijää tai muusikkoa joka ei sitä olisi tehnyt on tietysti näitä tekopyhiä.Lukekaan meidän monen taiteilijan omaelämänkertaa sielä on sen sielu.Eikä meillä varmaan olisi niin mahtavia taiteilijoita tai meidän sielun tulkkeija.Mutta hekin vain ovat ihmisiä samalla lailla he syövät,juovat ja käyvät vessassa.Mikä meitä Suomalaisia riivaa? Oletko nähyt yhtään yhtään sarjaa tai elokuvaa että aina kysytään ensimäiseksi otatko ryypyn?En minä ainakaan.Aina tarjotaan jotain sillä sielä sallitaan se ja se kuuluu siihen kultturiin.Mahtaisi tulla aika kesyjä elokuvia ja sarjoja jos nekin kiellettäisiin sillä nehän vasta piilomainontaa on ja lapsille opettavaista aina joku lasi kourassa kun menee huonosti.


    • honkku

      Pakkohoito ei toki poista muita auttamisen muotoja. Lähimmäiselle voi aina olla tukena oli hänen sairautensa mikä hyvänsä.
      Kovasti kirjoittajat painottavat sitä, että täytyy olla oikeus saada juoda...vaikka sitten itsensä hengiltä. Mutta täytyy olla oikeus. Entä muiden ihmisten oikeus?
      Jos alkoholistilla täytyy olla oikeus juoda, onko minulla velvollisuus verorahoilla elättää häntä? Mitkä ovat perheenjäsenten oikeudet ja velvollisuudet? Jos alkoholistilla on oikeus juoda, mitkä ovat hänen velvollisuudet?

      • monesti nöyryyttetty

        Olen maksanut veroin ja kasvattanut lapseni mutta jos ilmoitan että olen entinen alkoholisti en saa hoitoa vaan lääkäri katsoo mitä sinä täällä teet vaikka olet selvinpäin ja olet sairas että se siitä.


      • höynäytetty

        Mutta sinun läheinen tai ystävä voi olla sellainen joka vain nauttii sinun sairaudesta ja yllyttää sinut siihen eikä haluakkaan auttaa sinua.Jättämällä olutpullon tai viinalasin. Ja meidän tunnetila voi olla sillä hetkellä vaikka mikä ja toinen voi nauttii siitä taas se meni halpaan ja minä kun niin autoin.Sillä nykyisin kaljakeissi kulkee kaupassa joka päivä se on suomalaisten vaki ostos mutta me emme ole alkoholisteja tai viinipullo ei se on hienoa olemme eurooppalaisia niin muuallakin tehdään mutta kun se on joka päivästä eikö se ole silloin riippuvuutta?


    • neropatti88......

      Pakko hoiti ei auta mitään. Kyllä se on niin että ihmisen pitää ite haluta sitä.

      Minutkin leimattiin juopos tarkastuksessa, mutta itse kielän sen enkä edes halua vähentää.

      En myöskään tunne olevania alkoholisti. Sitä voi sitten hoitaa kun ihminen ensin itse myöntää sen ongelmas ja hakee apua.

      Ketään ei voi pakottaa eroon päihteistä ennen kuin itse on siihen valmis ja itse haluaa sitä ja myöntää ongelmansa.

      Kukaan ei myöskään voi määrittää mikä on alkoholisti. Itse vedin audit testissä lähes täydet pisteet niin kuin moni muukin nuori. Silti voin ja pystyn lopettaa milloin haluan, mutta kun en edes halua vähentää tätä.


      Tuo sun mielipiteesi on totalliisen naurettava. Lähes ratkesin kuin luin tuon. Voi luoja kun ihmiset täälä ovat tyhmiä. Minusta sinunkin kuuluis keskittyä omaan elämääs. Sinut pitäis viedä pakko hoitoon sen takia että puutu toisten asioihin. Eiköhän se ole ihmisen oma asia miten elämänsä käyttää. Käytä sinä se niin kuin haluat ja anna muitten elää omaansa. Sinä et tätä maailmaa voi pelastaa vaikka kuvittelet niin.

      Säälittäviä tälläiset ihmiset jotka puuttu muitten asioihin. Minä annan sulle nyt hyvän vinkin: HANKI ELÄMÄ!!!

      • en ole ainoa

        Sinuna todella hanki oma elämä sillä sinä pelkäät sitä. Et muuten sanoisi noin etsivä lötytää.


      • honkku

        Minulla on oikein mielenkiintoinen ja hyvä elämä. Ja samanlaista elämää toivon alkoholisteillekin.


      • en ole ainoa
        honkku kirjoitti:

        Minulla on oikein mielenkiintoinen ja hyvä elämä. Ja samanlaista elämää toivon alkoholisteillekin.

        Niin minullakin vaikka olen alkoholisti mutta en halua syylistää ketään. Mutta jos meillekin voitaasin saada samallaisia hoitoja kuin tupakoitsijoille ja huumeiden käyttäjille heille kyllä yritetään etsiä vaikka mitä lääkkeitä. Mutta alkoholi on liian hyvä rahastus ajattele jos me yhtäkkiä lopettaisi viinan ja olune osto niin mieti sitä ei meitä haluta auttaa meitä vain syyllistetään ja nyörytetään. Ja se on totuus ja ketä voisi sanoa taas toi joppo on täällä tule hyvä mieli aina sille vaikka sisimmässään voi olla että ystävä tai lähimmäinen on samassa tilassa. Mutta kun se on se joku toinen sitä on helppo syylistää.


    • Hörnillä notkunut

      Tenu-Enska Ei se voi vika olla, koska toveriseura on raitistanut ennemmän ihmisiä kuin mikään muu järjestö maailmassa. Jotku eivät voi tai halua ottaa tätä ohjelmaa omakseen, silloin se ei toimi.Itse alotin päihteisenelämäni 15 vuotiaana Diccon imppaamisella, oli 60luvun alussa kovin ongelma nuorison keskuudessa.Kouluihin tehtiin ohjelma ohenteen vaarallisuudesta. Rautakaupat kieltäytyivät myymästä ohennetta nuorisolle. Aine tuhoaa kertakäytöllä valtavan määrän aivosoluja, jäljet näkyy vanhempana. 17 vuotiaana olin joutunut paville ja tutkalle impaamisen pilvenpolton ja juomisen seurauksena. Silloin aineidenkäytöstä alaikäisenä oli seuraamuksia. Ruvettiin kattoo tarteeko sijoittaa laitokseen. Viranomaisten kanssa olin joutunut tekemisiin jo aikaisemminkin varastelujen takia. Pakkomielteinen juomahimo ajoi minut suuriin vaikeuksiin elämässä.Oli mulla hyviäkin aikoja ,mutta viina kun tuli kuvioihin kaikki vietiin multa. Minun viinahuuruinen elämäni päättyi 1983 juoppohulluuteen. Pääsin hoidosta ryhmiin ja raitistuin. Raittius jatkuu edelleen koska tajuan ,että en voi parantua olen toipunut. Kyse on ajattelutavan muutoksesta ,ohjelma pystyy siihen . Ajattelutavan säilyttäminen vaatii ryhmissä käyntiä. Kokemukset osittavat ,ryhmistä pois jäänti muuttaa ajattelutavan takaisin, seurauksena saattaa olla juominen. Ihmiset jotka eivät sairasta alkoholismia eivät tajua asiasta mitään. Sanovat korkki kiinni juttu ei mene niin.Eikä mikään pakkolaitos pidä raittiina kun sen hetken jonka olet fakissa, jos ei halua raitistumiseen ole. Minulla meni 19vuotta tajuta koko ohjelma jonka jälkeen lopullisetkin pelot ja vaikeudet poituivat, nyt on kahdeksavuotta ollut hyvä elämä. Yhteisössä voi elää raittiina ,mutta mikä on raittiudenlaatu se on toinen juttu. Jos tekee askeleet ja pyrkii elämään ehdotustenmukaan olo paranee. Mikään muu yhteisö ei olisi pystynyt vapauttamaan minua alkoholin orjuudesta kun miesten ja naisten toveriseura, heidän kokemukset ja tuki. Olen heille kiitollinen saamastani jatkoajasta. Nyt hoidan velvollisuuteni menemällä ryhmään jakamaan kokemukseni ja sälyttääkseni 27vuotta kestäneen raittiuteni, sekä uskoni ohjelmaan.

      • mokattu

        Onko sinulla muuta elämää sillä minut se orjutti anteeksi vaan tuntu kun en aamulla muistanut lukea jota käskyä olin huono ihminen. Kun kerroin sen kaikki katsoivat vähän karsaasti ja kun alkoi tulla semmoisia juttuja joita olin kertonut ja ihmiset joille en kuuna päivänä ole kertonut että olen alkoholisti lopetin ryhmässsä käynnin. Sillä huomasin että sillä on todella semmoisi ihmisiä jotka eivät kuulu sinne.


      • Hörnillä notkunut
        mokattu kirjoitti:

        Onko sinulla muuta elämää sillä minut se orjutti anteeksi vaan tuntu kun en aamulla muistanut lukea jota käskyä olin huono ihminen. Kun kerroin sen kaikki katsoivat vähän karsaasti ja kun alkoi tulla semmoisia juttuja joita olin kertonut ja ihmiset joille en kuuna päivänä ole kertonut että olen alkoholisti lopetin ryhmässsä käynnin. Sillä huomasin että sillä on todella semmoisi ihmisiä jotka eivät kuulu sinne.

        On mulla tosi hyvä elämä ja kaikki on vielä totta ei harhaa.Mun elämä muuttu ohjelmaa noudattamalla niin paljon että en edes lapsena kyennyt haveilemaan asioista jotka tänäpäivänä on oikeasti olemassa. Meillä ei ole käskyjä ne on ehdotuksia, joita noudattamalla saatat selvitä. Ohjelmassa on kaksitoista askelta ja kaksitoista perinnettä ,näitä pitäisi pyrkiä tekemään ja noudattamaan,niin elämä helpottuisi. Tommonen juttujen levittely ei kyllä kuulu ohjelmaan. Meillä on pöydillä laput joissa lukee . Kenet täällä näet ja mitä kuulet jätä ne tänne kun täältä lähdet. Jengiin mahtuu kyllä hölösuitakin. Ohjelma ei lupaa sellaiselle anna.Nimettömyys on periaatteemme. Toinenjuttu olitko avo-vai suljetussa ryhmässä. Jos olit avoryhmässä ,siellä voi olla ulkopuolisia ja asiasta kiinnostuneita tai holistien puolisoja. Suljetussaryhmässä on vain holistaja. Toivottavasti olet löytänyt avun muualta,jos et olet aina tervetullut takaisin kunhan sinulla on halu juomisen lopettamiseen.


      • ilmiö
        Hörnillä notkunut kirjoitti:

        On mulla tosi hyvä elämä ja kaikki on vielä totta ei harhaa.Mun elämä muuttu ohjelmaa noudattamalla niin paljon että en edes lapsena kyennyt haveilemaan asioista jotka tänäpäivänä on oikeasti olemassa. Meillä ei ole käskyjä ne on ehdotuksia, joita noudattamalla saatat selvitä. Ohjelmassa on kaksitoista askelta ja kaksitoista perinnettä ,näitä pitäisi pyrkiä tekemään ja noudattamaan,niin elämä helpottuisi. Tommonen juttujen levittely ei kyllä kuulu ohjelmaan. Meillä on pöydillä laput joissa lukee . Kenet täällä näet ja mitä kuulet jätä ne tänne kun täältä lähdet. Jengiin mahtuu kyllä hölösuitakin. Ohjelma ei lupaa sellaiselle anna.Nimettömyys on periaatteemme. Toinenjuttu olitko avo-vai suljetussa ryhmässä. Jos olit avoryhmässä ,siellä voi olla ulkopuolisia ja asiasta kiinnostuneita tai holistien puolisoja. Suljetussaryhmässä on vain holistaja. Toivottavasti olet löytänyt avun muualta,jos et olet aina tervetullut takaisin kunhan sinulla on halu juomisen lopettamiseen.

        Olet nimetön tai et mutta ne jotka todella haluaa niin kyllä niilä on keinot.Vaikka on suljettu sielä voi aina olla se johon luulit luottavan on se joka kertoo parhaimmat jutut naapurille tai kelle tahansa.Ja suljetuissa ne kertoo aina saman jutun olin niin edespäin sillä sielä istuu aina samat naamat kun tulee uusi niin älä luule että ne kertoo kuin se niitä näitä ja kyllä sen huomaa.Ne on istunut sielä jorisemassa monta vuotta.Hei me eletään 2011 ei kiinnosta enää vanhat jutut ja askeleet jotka ovat vanhentuneet tai tarinat suuresta kirjasta joka jäljittelee testamettia vähän eri sana kääntein. Suurin osa teistä on miehiä jotka jotenkin syylistää aina naista vaikka minä uskon ne ovat ne viimeiset jotka haluavat teille pahaa.


      • Hörnillä notkunut
        ilmiö kirjoitti:

        Olet nimetön tai et mutta ne jotka todella haluaa niin kyllä niilä on keinot.Vaikka on suljettu sielä voi aina olla se johon luulit luottavan on se joka kertoo parhaimmat jutut naapurille tai kelle tahansa.Ja suljetuissa ne kertoo aina saman jutun olin niin edespäin sillä sielä istuu aina samat naamat kun tulee uusi niin älä luule että ne kertoo kuin se niitä näitä ja kyllä sen huomaa.Ne on istunut sielä jorisemassa monta vuotta.Hei me eletään 2011 ei kiinnosta enää vanhat jutut ja askeleet jotka ovat vanhentuneet tai tarinat suuresta kirjasta joka jäljittelee testamettia vähän eri sana kääntein. Suurin osa teistä on miehiä jotka jotenkin syylistää aina naista vaikka minä uskon ne ovat ne viimeiset jotka haluavat teille pahaa.

        On totta,että juovana aikana syyllistetäänkin. Vikahan on muissa ei minussa, näinhän tää sairaus toimii. Kaikkii juttuja ei pidä hölöttää julkisesti ,sitävarten on kummit. Sekin pitäis olla luotettava. Kummin pitäis kertoo kummitettavalleen ensin omat juttunsa ,sit vast kummitettavan näin oltais samalla viivalla. Kummina ei pitäs olla eri sukupuolta oleva näin vältyttäis kullittamiselta. Raittiuden tarkoituksena on myös saattaa himaasiat kuntoon.Se vaatii tekoja ,ei riitä ryhmissäkäynti. Eikä me jorista vanhoista jutuista puhutaan tämänpäivän ongelmista ja miten ne on ratkaistu. Tulokkaale kerrotaan osia juovasta ajasta ja toipumisesta. Eihän enää ole kunnon sburgujakaan , retkikamanvetäjiä, pulituurijengii nykysin brengu on niin halpaa ettei tenuu tartte vetää , sit tilalle on tullu jyvät ja muut mömmöt ,puhumattakaan piristä ja tykillävedosta. Silti ohjelma on pystynyt auttamaan heitäkin. Mä oon toipunut enkä syyllistä emäntää mistään ,ollaan keväällä luudattu kimpassa 40vuotta ja mennään kravariin lodjut vierekkäin ku se aika koittaa. Tsemppiä dokaamisessa.


      • muutosta kaipaava
        Hörnillä notkunut kirjoitti:

        On totta,että juovana aikana syyllistetäänkin. Vikahan on muissa ei minussa, näinhän tää sairaus toimii. Kaikkii juttuja ei pidä hölöttää julkisesti ,sitävarten on kummit. Sekin pitäis olla luotettava. Kummin pitäis kertoo kummitettavalleen ensin omat juttunsa ,sit vast kummitettavan näin oltais samalla viivalla. Kummina ei pitäs olla eri sukupuolta oleva näin vältyttäis kullittamiselta. Raittiuden tarkoituksena on myös saattaa himaasiat kuntoon.Se vaatii tekoja ,ei riitä ryhmissäkäynti. Eikä me jorista vanhoista jutuista puhutaan tämänpäivän ongelmista ja miten ne on ratkaistu. Tulokkaale kerrotaan osia juovasta ajasta ja toipumisesta. Eihän enää ole kunnon sburgujakaan , retkikamanvetäjiä, pulituurijengii nykysin brengu on niin halpaa ettei tenuu tartte vetää , sit tilalle on tullu jyvät ja muut mömmöt ,puhumattakaan piristä ja tykillävedosta. Silti ohjelma on pystynyt auttamaan heitäkin. Mä oon toipunut enkä syyllistä emäntää mistään ,ollaan keväällä luudattu kimpassa 40vuotta ja mennään kravariin lodjut vierekkäin ku se aika koittaa. Tsemppiä dokaamisessa.

        Minun mielestä AA:n pitäisi päivittää suomalaisille alkoholisteille ja tehdä se tänne sopivaksi että suomalainen alkoholisti mieltäisi sen tutuksi eikä amerikkalaiseksi kun Bill teki sitä tai Mery tätä.Ne on elännyt aivan toisenlaisessa valtiossa.Sitten minäkin olen valmis kuuntelemaan ja toteuttamaan sitä ohjelmaa kun siitä tule meille SUOMALAISILLE ALKOHOLISTEILLE.


      • Hörnillä notkunut
        muutosta kaipaava kirjoitti:

        Minun mielestä AA:n pitäisi päivittää suomalaisille alkoholisteille ja tehdä se tänne sopivaksi että suomalainen alkoholisti mieltäisi sen tutuksi eikä amerikkalaiseksi kun Bill teki sitä tai Mery tätä.Ne on elännyt aivan toisenlaisessa valtiossa.Sitten minäkin olen valmis kuuntelemaan ja toteuttamaan sitä ohjelmaa kun siitä tule meille SUOMALAISILLE ALKOHOLISTEILLE.

        Sä halut juoda jatka samaan malliin .Tää ohjelma on jo ajat sitten muokattu Suomalaisille. Ne on käynnyt jenkeistä kattomassa ja sanoneet ,että tämä sopii tämmöisenään Suomalaisille. Ryhmissä ei yleensä voi kokea kun Suomalaisen juomarin kokemuksen ja sen miten hän on ratkaissut tai yrittää ratkaista asian. Jos henkilöllä on samankaltainen ongelma voi han käyttää toisen kertomaa kokemusta asian ratkaisemiseksi tai jos löytää ratkaisun asiaan voi kertoa sen muiden käytettäväksi. Kyse on ajattelutavan muutoksesta, miten ratkaista asia päiväksikerrallaan ilman pähteitä.


    • Entä jos ihminen on alkoholisti ja sinut sen kanssa?Käy työssä ja litkii viinaa?Pakkohoito herättäisi perin agressiivisia reaktioita tässä kansanryhmässä.

    • vuosikymmenien kamu

      Rakkain ystäväni on alkoholisti, alansa huippua ja hommansa osaava mutta nyt huomaan muistin pätkivän. Aivo tovat vaurioituneet ja joskus hänsoittaa aivanhullu ideapäässään ja se unohtuu sitten aamuun mennessä. Häntä arvostetaan sen verran asiantuntijana ettei kukaan oikein nalkita häntä noista epäjohdonmukaisuuksista puheissa.

      Olen sanonut suoraan että juot kaljaa kokoajan, elimesi pilaantuvat ja haluan eniten maailmassa että raitistuisit.

      Hän kieltää ongelman ja kutsuu taas uudet kaverit viikonlopuksi juopposeurakseen.

    • Ahti_Alkkari

      Itse alkkiksena olen sitä mieltä ettei pakkohoito toimi. Jos alkkis tahtoo juoda niin juokoon. Tiedän että katkopaikkoja kansoittaa heput jotka ovat hakeutuneet sinne vaan koska viina on loppu ja vierotusoireet kovat. Todellista raitistumis halua ei ole. Sitten kun saavat rahaa lähtevät juomaan. Hoito katkolla on kallista ja joku joka haluaa raittiutta jää ilman paikkaa.

      Mielestäni viinaa pitäisi antaa niille, jotka eivät halua raitistua, päivässä riittävä annos yhteiskunnan toimesta. Tulee halvemmaksi kuin hoito katkolla (n. 400 €/päivä). Lisäksi juoppohulluuskohtaukset ja viinakrampit vähenevät koska osaltaan johtuvat siitä kun alkoholin määrä veressä laskee äkisti. Joten vähenee ambulanssikyydit ja lääkärissäkäynnit ja sairaalassa makoilut.

      Vaikka se kuullostaa vähän raaalta kuullostaa niin säästöä tulee kun ne jotka haluavat juoda niin juovat itsensä hengiltä nopeammin. Ja ne joilla on HALU raitistua saavat sitä apua.

      • honkku

        Tajutkaa nyt jo, että alkoholismi on sairaus! Sairauteen kuuluu saada apua. Tupakoitsijatkin saavat hoitoa sairastuttuaan keuhkosyöpään ja silti sairaus on itseaiheutettu. Laskettelija taittaa jalkansa ja saa kipsin vaikka olisi itse mokannut koko laskunsa. Alkoholismi on sairaus jossa sairas ei ymmärrä tai uskalla hakea apua. Tähän kohtaan kuuluu pakkohoito. Jos pakkohoidolla ymmärretään vain hoito jossa alkoholisti pidetän erossa viinasta, se ei toimi. Hoidon tulee käsittää koko elämän alue. Ja vanhojen toimintatapojen ja ratkaisumallien tilalle on kehitettävä uusia, terveellisiä tapoja. Jos soittaa jotain instrumenttia, tietää että kannattaa harjoitella hitaasti ja järkevästi. Muutoin voi käydä niin, että toistaa väärää kuviota. Aloittelijan moka. Aivot ovat ihmeellinen laitos, jos sinne on tallentunut vuosikymmenien juominen, ei ne hermoradat hetkessä toiseksi muutu. Mutta kyllä ne voidaan muuttaa. Vanhakin koira oppii uutta.


      • ei koskaan

        Onko sinusta se oikeen? Onko sinusta huumeiden ja lääkkeiden seka käyttäjä parempi ihminen.Joka voi houruissa tappaa jonkun ja vedota kaikkiin lähimmäisiin.Minä olen monesti tavannut sellaisia silmät seisoo päässä ja mitään järkeä ei ole. Viinasta voit saada kankkusen ja morkkisen mutta huumeet vie hautaan samoin lääkkeet jos niitä nappaa tarpeeksi paljon.


    • hulkkeri

      jep,olen monesti sanonut,et pitäis olla hana jossain kadunkulmassa,mistä saa viinaa ympäri vuorokauden,sieltä sais juoda niin paljon kuin haluuttaa.ja aamuisin kaupungin työntekijät korjaisivat raadot pois.tulis halvaks yhteiskunnalle ja kun viinaa sais niin paljon kuin haluu,niin siihen loppuis kiinnostus.

      • karavaani kulkee

        No mutta..

        Noinhan se on käytännössä nytkin. Välillä vain yhteiskunnan toimesta "kuntoutetaan" etteväti liian nopeasti kuolisi jotta nämä "päihdehoidon asiantuntijat" ehtivät rokottaa veronmaksajia oikein kunnolla :).


    • pävö

      Mun ex mies kans oli kohtuu käyttäjä siis omasta mielestään.Hän oli työssä samassa paikassa yli 20 v. kunnes ei tarvinnu enää mennä.Laskut jäi maksamatta.Hän joi huusi lauantai aamunakin menkää töihin ja kouluun.Me oltas lasten kans saatu nukuttua kerranki pitkään mut ei.Tosin itse en uskaltanut paljon nukkua kun hän sammui tupakkansa kanssa milloin mihinkin.Muutamankerran kuskasin tiputukseen kun mikään ei pysynyt sisällä kummastakin päästä tuli verta.Eivät ensiavus kauaa pitäneet.Menin A-klinikalle apua hakemaan kun hän oli vielä töissä mut sain sieltä neuvon ota ero.Tarhassa ja koulussa sanoivat samaa kun lapset häiriö käyyttäytyivät.Eron sitten otinkin ja sitten veivät hoitoon kun jäi yksin.Sairaala reissu häneltä kesti melkein vuoden.Aivot tuhoutuivat niin että terveestä miehestä tuli eläkeläinen hän ei ollut vielä45v.Hänellä on edunvalvoja joka maksaa laskut ym.Ja minusta yksinhuoltaja.TÄMÄ TARINA ON TOSI

      • honkku

        Uskon tarinasi ja tiedän monta samanlaista. Olen yrittänyt saada aikaan keskustelua alkoholismin pakkohoidosta. Kiitos kaikille mielipiteestä. Ne jotka alkoholihelvetissä vielä riutuvat, toivon todella, että on joku tai jokin mikä pakottaa teidät hoitoon. Ne jotka ovat jo selvinneet askeleen tai useamman verran sairautensa hoidossa - tsemppiä! Hienoa!
        Alkoholismi = parantumaton sairaus. Hoidettavissa? KYLLÄ.
        Kuka voi sairastua = melkein kuka hyvänsä. Periytyvä alttius. Ympäristön vaikutus.


    • särkynyt78

      Minun mielestäni alkoholismi on sairaus. Ketään ei voi pakottaa hoitoon vaan hoitoon meneminen tulisi lähteä itsestään. Siinä tilanteessa kyllä pakkohoito on mahdollista minun mielestäni,jos on kyseessä alaikäinen. Valitettavasti näitäkin löytyy.Tarkoitan alle 18v.

      Itse olen seurannut alkoholistien elämää läheltä. Suvussani on alkoholisteja monta. Niin itse en tartu pulloon vaikka elämä onkin kohdellut kaltoin minua. Olisi monesti ollut tilaisuus tarttua ja ruveta juomaan,mutta olen ottanut ongelmat ongelmina ja niistä on selvitty.

      Seurustelin 12-vuotta alkoholistin kanssa. En tienyt koko asiaasta mitään. Hän osasi salata sen. Kunnes vyyhti alkoi purkautua kun hän joutui vankilaan rikosten takia. Siinä selvisi sitten tämä alkoholismi. Annoin hänelle anteeksi kaikki,koska luulin,että kaikki tulisi parhain päin. Mutta toisin kävi. Hän toki kävi aa-kerhossa en tiedä kävikö hän. Hän sekosi täysin hän haukkui minua,nimitteli minua.Hän syytti sairauksistaan minua. Hän kommentoi minua,että olen liianlihava nainen. Vaikka ei tämä mieskään ole laiha. Juoko hän? Sekosiko päästään? Vai mikä tuli?

    • AMMATTILAISMIEs

      Ei pakkohoito mitään auta. Vika on alkkiksen pään sisällä. Jos siellä ei synny pitävää päätöstä tipattomuuteen niin kaiken toivon saa heittää.

      Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Olen nähnyt tämän miljoona kertaa.

    • Yölinjalla

      Ei tietenkään alkoholismi ole sairaus. Se on niin suuri verorahasampo valtiolle,ettei sitä sovi kieltää. Ja kuinka jumalattoman paljon se maksaisi valtiolle? Ei verotulot taitaisi riittää. Nämä tekopyhät poliitikot eivät uskalla tehdä asialle mitään,koska se olisi poliittinen itsemurha.

      • päihdetyöntekijä

        Kyllä alkoholismi on sairaus siinä missä diabetes tai sepelvaltimotautikin ja mitä tulee tuohon verosampoon niin valtiolle tulee paljon kalliimmaksi rahoittaa näitä katkaisuhoitoja kun mitä saadaan verotuloista alkoholista! Avominnessa perushoitojaksolla annettu terapiatunti maksaa 45 euroa. Ilman majoitusta maksaa 2750 euroa/vuosi ja majoituksessa ollessa n. 800-1200 euroa/vko x 1-4 vkoa. Majoitus tiloissa maksaa 23 euroa/vrk. Majoitukseen ei sisälly ateriaa. Kenellä alkoholistilla on hoitoihin varaa, ei kellään, valtiolta saa maksusitoumuksen hoitoon.

        Jos kommentoin pakkohoitoa, se ei ole ratkaisu tähän ongelmaan. Itse työskentelen alkoholistien parissa ja tiedän ettei ihminen voi parantua kyseisestä taudista jos ei itse halua tai ei koe juomisen olevan ongelma.

        Alkoholin käyttäjiä on neljää erilaista, on kohtuukäyttäjiä, suurkuluttajia, alkoholisteja ja rappioalkoholisteja.


      • honkku
        päihdetyöntekijä kirjoitti:

        Kyllä alkoholismi on sairaus siinä missä diabetes tai sepelvaltimotautikin ja mitä tulee tuohon verosampoon niin valtiolle tulee paljon kalliimmaksi rahoittaa näitä katkaisuhoitoja kun mitä saadaan verotuloista alkoholista! Avominnessa perushoitojaksolla annettu terapiatunti maksaa 45 euroa. Ilman majoitusta maksaa 2750 euroa/vuosi ja majoituksessa ollessa n. 800-1200 euroa/vko x 1-4 vkoa. Majoitus tiloissa maksaa 23 euroa/vrk. Majoitukseen ei sisälly ateriaa. Kenellä alkoholistilla on hoitoihin varaa, ei kellään, valtiolta saa maksusitoumuksen hoitoon.

        Jos kommentoin pakkohoitoa, se ei ole ratkaisu tähän ongelmaan. Itse työskentelen alkoholistien parissa ja tiedän ettei ihminen voi parantua kyseisestä taudista jos ei itse halua tai ei koe juomisen olevan ongelma.

        Alkoholin käyttäjiä on neljää erilaista, on kohtuukäyttäjiä, suurkuluttajia, alkoholisteja ja rappioalkoholisteja.

        Kohtuukäyttäjä = henkilö, jolle alkoholi ei ole ongelma. Kulutusmäärät eivät indikoi ogelmasta. Käyttäjä tiedostaa tilansa.
        suurkuluttaja = henkilö, jolle alkoholi on muodostumassa ongelmaksi. Kulutusmäärät indikoivat siitä. Käyttäjä tiedostaa osin ongelmansa, mutta on usein voimaton/neuvoton korjaamaan tilannetta. Sairastunut tai sairastumassa alkolismiin.
        Alkoholisti = alkoholi muodostunut ongelmaksi. Kulutusmäärät ovat hallitsemattomia, käyttäjä tiedostaa sen, mutta peittelee totuutta. Kulissit nostetaan pystyyn. Sairaus on puhjennut, päätöksen teko vaikeaa. Kaikki tapahtuu huomenna. Ongelmat kasautuvat.
        Rappioalkoholisti = kulissit nurin.
        Olen seurannut alkoholistien elämää läheltä vuosikymmenet. Tiedän myös mitä A-klinikka tarjoaa avuksi, tunnen onnekkaita jotka ovat päässeet irti AA, uskon tms. kokonaisvaltaisen hoidon myötä. Ero A-klinikan ja näiden hoitomuotojen välillä on sitoutuneisuus (auttajan!) ja kokonaisvaltaisuus. A-klinikan hoitohenkilökunta sitoutuu n. 15 min, kun ongelma poistuu huoneesta se poistuu myös mielestä. En tiedä yhtä ainutta tapausta, jossa hoitohenkilökuntaan kuulunut olisi tarjoutunut vierellä kulkijaksi. Tätähän nimenomaan esim. AA tarjoaa. Siellä on kummit, sama on kun ihminen tulee uskoon, uudet uskovaiset ystävät kulkevat vierellä, ehkä taivaan enkelitkin ovat vierellä. A-klinikka ei myöskään puutu asiakkaan elämän solmukohtiin, tarjotaan terapiaa( = siirretään onglema kolleegan ratkaistavaksi), kirjoitetaan resepti (haluatko pillereitä joiden avulla voit juoda kohtuudella, vai pillereitä jotka pakottavat pitempi aikaiseen juomattomuuteen?) Ja sitten lykätään kaveri pihalle : Tsemppiä!
        Miksi tarvitaan pakkohoitoa? Koska mitä aiemmin hoito aloitetaan, sitä vähemmän ongelmia on ratkaistavana. Työpaikka säilyy, terveys, perhe jne. Pakkohoito on välttämätöntä, koska sairastuneen pään sisällä kaikki tapahtuu huomenna. Ja oikeasti mikään ei tapahdu huomenna, se on mahdotonta, kaikki tapahtuminen on nyt ja tänään.
        Pakkohoitoa on kokeiltu, mutta miksi se ei ole toiminut? Koska hoito täytyy olla kokonaisvaltaista ja pitkäkestoista ja sitoutunutta (hoitaja). Sairas ei sitoudu mihinkään kuin siihen mikä on pakko.


    • näinonkaikohtuus

      Kyllä, kannatan: kaikilta jotka juovat yli 4 annosta alkoholia viikossa kuuluu poistaa ajokortti :)

      VÄLITTÖMÄSTI, JA ILMOITTAA INTERPOLILLE MYÖS.

    • Totuus alkoholista

      Valitettavasti alkoholismiin ei ole toimivaa hoitomuotoa. Vuosi vuoden jälkeen hoitotuloksen ovat yhtä vaatimattomat oli kyse katkaisuhoidostam myllyhoidosta tai muusta vastaavasta. Paras hoito taitaa olla vertaistuki AA-kerhon tapaan.

      Suomessa juodaan alkoholia keskimäärin 10 litraa puhdasta viinaa vuodessa per kansalainen eli noin kossupullon viikossa. Tästä määrästä alkoholin suurkuluttajien ja alkoholistien muodostama puolen miljoonan joukko juo puolet. Tämä vastaa keskimäärin kossupullon juomista joka arkipäivä.

      Alkoholi aiheuttaa surua niin monelle perheella että jotenkin asioihin on puututtava. Koska kunnon hoitoa ei ole saatavilla niin siksi valtion pitää rajoittaa alkoholin saatavuutta kansalaisilta.

      Vaaditaan siis viinakortti takaisin ja tiukkaa säätelykuria!

    • katse tunneliin

      Olen samaa mieltä mutta näiltä ihmisiltä loppuisivat työt jos kaikki raitistuvat.On helpompaa vain kuunnella ja antaa myötätuntoa ja sitten kello onkin niin paljon että on aika mennä kotia juomaan lasi viiniä tai pullo olutta ja ajatella että kyllä nuo juopot sitten voivat olla tyhmiä.Siellä ne lukkojen takana kärvistelee mutta pääasia että palkka juoksee ja tuntea itsensä hyväksi ja kunnon kansalaiseksi.Sillä ei kaikki juopot mitä tyhmiä ole moni voi haluta näyttää kuinka sairas tämä yhteiskunta on.Tänne tulee halpatyövoimaa vieden monen työpaikat tai sinua ei yksinkertaisesti tarvita.Jos olet joutunut hoitoon työpaikan kautta niin älä luule että se pysyy esimiehen takana.Kun tulet seuraavana aamuna töihin tai kahvihuoneeseen niin puhe loppuu ja katsotaan alta silmäkulmien.Niin se siitä itsetunnosta tai muista hoidosta se kuule latistaa ihmisen ja varsinkin alkoholistin.

    • Se nyt vaan on niin, että alkoholismia ei voi väkisin hoitaa. Jos potilas ei itse sitoudu hoitoon, ei ole pientäkään toivoa menestyksestä. Se toivo on todella pieni silloinkin kun henkilö vapaehtoisesti hakeutuu vaikkapa sosiaalisairaalaan.
      Kokemuksesta voin kertoa, että pääsääntöisesti tuloksena on sen verran kunnon paranemista, että ihminen jaksaa juoda jälleen.
      Surullista, mutta totta. AA on antanut parhaat tulokset, mutta kun sinne on niin vaikea päästä. Pääsyvaatimuksena on nimittäin "halu lopettaa juominen" ja tätä halua ei yleensä alkoholistilla ole.

      • honkku

        Kun ihmisen jalka menee poikki, hän ei pysty kävelemään sillä. Jos hän saisi apua vain siinä tapauksessa, että itse kävelee hoitoon, sitä pidettäisiin kohtuuttomana. Kaikki tietävät, että katkenneella jalalla ei kävellä.
        Alkoholismiin kuuluu olennaisena osana haluttomuus ja kyvyttömyys hakeutua hoitoon. Miksi ei ole kohtuutonta, että alkoholistin "pitää kävellä katkenneella jalalla" päästäkseen hoitoon?
        Miksi on ihan OK, että yhteiskunta yllä pitää sairautta luomalla edelleytykset juomiselle? Sosiaalitoimistosta saa rahan elämiseen (juomiseen), kun sairaus vie kyvyn ansaita elanto. Miksi alkoholismin hoidon olennaisena osana on, että sairas itse osaa/kykenee hoitamaan itseään. Olen paljon tutkinut alkoholismin eri hoitomuotoja. Sairaus on monisyinen, viina on vain osa sairautta. Se näkyvä osa. Lisäksi on kaikki psyykkiset vammat, osa viinan aiheuttamia, osa sellaisia jotka aiheuttavat alkoholismia. Alkoholisti on kuin hyljätty auto tie poskessa. Bensa on loppunut ja kaikki on vähän vinksin vonksin. Bensaa lisämällä sen saa EHKÄ kulkemaan, mutta kunnossa se ei ole. Mutta voitaisiin ihan hyvin saada.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      88
      2313
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2019
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1853
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1400
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe