Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mitäs pitäs tehä kun

hoitsuni on

karsinassa aikas possu =) Hoitsuni puree ja yrittää potkia. Joskus se yrittää "lytätä" minut seinään. Minusta tuntuu että se ei myöskään tykkää siitä kun sitä siirtää sivummalle karsussa. Se rupeaa heti luimimaan ja huiskimaan hännällä. Se myöskin luimii heti kun menen karsinaan. Hoitsuni on kyllä muuten todella ihana, se aina joskus kun harjaan sitä niin se nostaa päänsä olkapäälleni

5

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gret---u

      Eli....Tunnen samantapaisen (kylläkin pahemman!) shetlanninponiVARSAN. Se puri,potki,ei väistänyt ikinä ja tahallaan tuli aina tielle (jos esim karsinasta ulos piti päästä oviaukon eteen tuli tai pihatosta kun paskoja putsaa ni kottareitten eteenyms.) yleensä siinä tilanteessa jäpäkkä sana "NYT!" "EI!" riittää (tälle tuntemalleni ponille ei tehoa voimakkaat konstit), toki jos poni tottelee myös kovempia konsteja se auttaa eli voit läppästä sitä (ihan kovemminkin tarvittaessa), huitaista, läpsäyttää käsiä yhteen yms. Yleensä, kun vielä uhkailen ponia sanomalla vihaisesti ja jämerästi "NYT!" nii vielä tulen lähemmäs ponia kädet levällään ja saatan välillä tömistellä jalkojani, niin että näyttäisin isolta ja uhkaavalta. Silloin poni ei kehtaa enään uhkailla minua. Nyt on alkanut pikkuhiljaa kunnioittamaan minua. Suutun nimittäin tosissani jos se pikkupirulainen puree minua ! ja toinen juttu tuo pää olkapäälle vaikuttaa uhkaavasti sinun tilaan tunkeutumista. Ihan samalla tavalla hevoset/ponit "puskevat" ihmistä (ratsastuksen jälkeen tai joskus muulloinkin), vaikka ne EIVÄT missään nimessä saisi niin tehdä ! Hevosten kuin ponienkin pitää kunnioittaa ihmisen omaa tilaa eivätkä ne saa nojailla tai puskea sinua (tai muulla tavalla tunkeutua tilaasi ellet itse anna lupaa siihen) ponin kyllä pitää antaa ihmisen koskettaa sitä, mutta ihmiseen he eivät saa koskea ilman lupaa... mutta huom! se on kuitenkin ihmiseltä epäkunnioittavaa alkaa nojailemaan poniin/hevoseen vaikkei ne mitenkään siihe reakoisikaan, niin ei saa vain tehdä.

      Kysy jos jäi epäselvää (:

    • Gret-u

      Tuosta pää olkapäille vielä. Luin "Hyvät hevosmiestaidot" kirjasta tämän : "Monet sellaiset hevosen tekemiset, jotka ovat meidän mielestämme "söpöjä", saattavat olla hevosten maailmassa puhtaasti dominoivia eleitä (pomottaja eleitä). Kyse ei ole niinkään siitä, että hevonen tuntisi tarvetta dominoida, vaan että me houkuttelemme sitä käyttäytymään niin. Hevosen ei tarvitse olla yhtään aggressiivinen ollakseen dominoiva. Esimerkiksi, kun hevonen painaa päänsä olkapäällesi ja vastaat siihen rapsuttamalla ja hyväilemällä sitä, olet samalla tullut hyväksyneeksi hevosen dominoivan käytöksen. Tulkitsemme käyttäytymisen usein ystävyyden osoitukseksi, mutta hevosten maailmassa se on tapa osoittaa, kenellä on korkein asema. "

      Eli älä anna hevosen puskea tai laskea päätänsä olkapäällesi !

    • puskuriponi

      laita se kiinni karsinassa:) ja mieluiten vaikka harjaa se jossain tolpassa, älä karsinassa

    • Shettisksen omistaja

      Minulle on opetettu että ponia ei kannata läpsiä nimittäin se hermostuu siitä enemmän ja voi myös luulla sitä kehumiseksi eli minä annan tälläisen neuvon jos poni puree läimäytä kerran oikein napakasti ja sano samalla ei tai nipistä sitä huulesta. (Ostin vähän yli kuukaus sitten 3v ori shettiksen ja kun se tuli meille se puri ja kovaa mutta nyt kun olen käyttänyt noita neuvoja mitä kerroin niin ei pure enään vain koittaa harvoin näykkiä) Voisiko puolestaan joku kertoa miten shettistä vois opettaa ratsastukseen?

      • Ratsuttajalle

        Jos sul ei oo tietoo et miten hevonen sisäänratsastus tehään nii vie vaan suosiolla jonkun kokeneen kouluttajan luokse. Näin ainaki minimoidaan sitä riskii et myöhemmin tulee jotai ongelmii. Jos vaikka joskus joudut myymään ponin niin jos vaikka heittää ratsastajia kokoajan selästään niin ostajan löytäminen on vähän vaikeempaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2228
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1926
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      74
      1625
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1588
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1492
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1393
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1311
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe