Mitäs pitäs tehä kun

hoitsuni on

karsinassa aikas possu =) Hoitsuni puree ja yrittää potkia. Joskus se yrittää "lytätä" minut seinään. Minusta tuntuu että se ei myöskään tykkää siitä kun sitä siirtää sivummalle karsussa. Se rupeaa heti luimimaan ja huiskimaan hännällä. Se myöskin luimii heti kun menen karsinaan. Hoitsuni on kyllä muuten todella ihana, se aina joskus kun harjaan sitä niin se nostaa päänsä olkapäälleni

5

356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gret---u

Eli....Tunnen samantapaisen (kylläkin pahemman!) shetlanninponiVARSAN. Se puri,potki,ei väistänyt ikinä ja tahallaan tuli aina tielle (jos esim karsinasta ulos piti päästä oviaukon eteen tuli tai pihatosta kun paskoja putsaa ni kottareitten eteenyms.) yleensä siinä tilanteessa jäpäkkä sana "NYT!" "EI!" riittää (tälle tuntemalleni ponille ei tehoa voimakkaat konstit), toki jos poni tottelee myös kovempia konsteja se auttaa eli voit läppästä sitä (ihan kovemminkin tarvittaessa), huitaista, läpsäyttää käsiä yhteen yms. Yleensä, kun vielä uhkailen ponia sanomalla vihaisesti ja jämerästi "NYT!" nii vielä tulen lähemmäs ponia kädet levällään ja saatan välillä tömistellä jalkojani, niin että näyttäisin isolta ja uhkaavalta. Silloin poni ei kehtaa enään uhkailla minua. Nyt on alkanut pikkuhiljaa kunnioittamaan minua. Suutun nimittäin tosissani jos se pikkupirulainen puree minua ! ja toinen juttu tuo pää olkapäälle vaikuttaa uhkaavasti sinun tilaan tunkeutumista. Ihan samalla tavalla hevoset/ponit "puskevat" ihmistä (ratsastuksen jälkeen tai joskus muulloinkin), vaikka ne EIVÄT missään nimessä saisi niin tehdä ! Hevosten kuin ponienkin pitää kunnioittaa ihmisen omaa tilaa eivätkä ne saa nojailla tai puskea sinua (tai muulla tavalla tunkeutua tilaasi ellet itse anna lupaa siihen) ponin kyllä pitää antaa ihmisen koskettaa sitä, mutta ihmiseen he eivät saa koskea ilman lupaa... mutta huom! se on kuitenkin ihmiseltä epäkunnioittavaa alkaa nojailemaan poniin/hevoseen vaikkei ne mitenkään siihe reakoisikaan, niin ei saa vain tehdä.

Kysy jos jäi epäselvää (:

• Gret-u

Tuosta pää olkapäille vielä. Luin "Hyvät hevosmiestaidot" kirjasta tämän : "Monet sellaiset hevosen tekemiset, jotka ovat meidän mielestämme "söpöjä", saattavat olla hevosten maailmassa puhtaasti dominoivia eleitä (pomottaja eleitä). Kyse ei ole niinkään siitä, että hevonen tuntisi tarvetta dominoida, vaan että me houkuttelemme sitä käyttäytymään niin. Hevosen ei tarvitse olla yhtään aggressiivinen ollakseen dominoiva. Esimerkiksi, kun hevonen painaa päänsä olkapäällesi ja vastaat siihen rapsuttamalla ja hyväilemällä sitä, olet samalla tullut hyväksyneeksi hevosen dominoivan käytöksen. Tulkitsemme käyttäytymisen usein ystävyyden osoitukseksi, mutta hevosten maailmassa se on tapa osoittaa, kenellä on korkein asema. "

Eli älä anna hevosen puskea tai laskea päätänsä olkapäällesi !

• puskuriponi

laita se kiinni karsinassa:) ja mieluiten vaikka harjaa se jossain tolpassa, älä karsinassa

• Shettisksen omistaja

Minulle on opetettu että ponia ei kannata läpsiä nimittäin se hermostuu siitä enemmän ja voi myös luulla sitä kehumiseksi eli minä annan tälläisen neuvon jos poni puree läimäytä kerran oikein napakasti ja sano samalla ei tai nipistä sitä huulesta. (Ostin vähän yli kuukaus sitten 3v ori shettiksen ja kun se tuli meille se puri ja kovaa mutta nyt kun olen käyttänyt noita neuvoja mitä kerroin niin ei pure enään vain koittaa harvoin näykkiä) Voisiko puolestaan joku kertoa miten shettistä vois opettaa ratsastukseen?

• Ratsuttajalle

Jos sul ei oo tietoo et miten hevonen sisäänratsastus tehään nii vie vaan suosiolla jonkun kokeneen kouluttajan luokse. Näin ainaki minimoidaan sitä riskii et myöhemmin tulee jotai ongelmii. Jos vaikka joskus joudut myymään ponin niin jos vaikka heittää ratsastajia kokoajan selästään niin ostajan löytäminen on vähän vaikeempaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?

Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      2282
    2. Mitä tunteita tunnet

Häntä kohtaan?
      Ikävä
      98
      1374
    3. Martina tienasi taas enemmän kuin Sofia

Tuskinpa tuo ketään yllättää.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      1197
    4. Milloin viimeksi tavattiin?

Onko siitä, päivä, viikko, vuosi, monta vuotta Minä vuonna?
      Ikävä
      53
      1165
    5. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      68
      1111
    6. Mikä naisessa on

On söpöä?
      Ikävä
      43
      997
    7. Hienoa SDP 24,8%

Kyllä eilisessä hallituksen kyselytunnilla näkyi miten tyhjää puhetta pääministerin sijaisella Purralla oli. Hän ei vast
      Maailman menoa
      163
      913
    8. Olen rakastunut

työkaveriin, Pakko ilmaista jonnekin.
      Ikävä
      49
      849
    9. Mua ei kiinnosta ikäiseni

Mutta hyvää loppuiltaa ja hyvää yötä. 😊✨❤️🥱💤
      Ikävä
      115