Kolme asiaa, joita Jeesus ei arvostanut..

Kolme asiaa, joita Jeesus ei arvostanut..

KOTI:

Matt:
12:48 Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
12:49 Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
12:50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."


USKONTO:

Matt.
21:42 Jeesus sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet kirjoituksista: 'Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi; Herralta tämä on tullut ja on ihmeellinen meidän silmissämme'?
21:43 Sentähden minä sanon teille: Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä.
21:44 Ja joka tähän kiveen kaatuu, se ruhjoutuu, mutta jonka päälle se kaatuu, sen se murskaa."
21:45 Kun ylipapit ja fariseukset kuulivat nämä hänen vertauksensa, ymmärsivät he, että hän puhui heistä.


ISÄNMAA:

Joh:
18:36 Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta;

1

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teapot

      Esimerkki mielivaltaisesta asioiden tulkinnasta.

      Samalla tavalla yhdistellen voidaan tehdä jos mitä kummallisia tulkintoja toisten sanomisista jos ei tahdota nähdä asioiden eri ulottuvuuksia ja alkuperäistä kontekstia.

      Mistään kohdasta Raamattua et löydä tukea väittämälle ettei Jeesus arvostaisi kodin merkitystä ihmiselle. Vielä ristillä hän kehotti opetuslasta ottamaan Marian elätettäväkseen, Joh.19:26,27.

      Varsin hyvin tiedät että kristittyinä pidämme Jeesusta Jumalan Poikana ja tämä näkökulma on selkeästi esillä UT:ssa esim. näissä lainaamissasi kohdissa.

      Kodin ja isänmaan merkitys tulee esiin monessa kohtaa Raamattua niin myönteisessä valossa että on kiistattoman selvää että Jumala ja niin ollen Jeesuskin huomioi ja arvostaa niiden merkityksen ihmiselle.

      Uskontoa on monenlaista. Yleisestä näkökulmasta kristinusko on vain uskonto uskontojen joukossa. Yleiseltä ja uskontotieteelliseltä kannalta katsoen sitä voidaan tarkastella ja analysoida sellaisena. Silloinkin kristinuskon perustavanlaatuinen väite Jeesuksesta kuuluu että Vapahtajana hän on kaikkien uskontojen ja uskomusten yläpuolella: "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa". Kristinuskon väite siis on, että kaikki ihmiset kaikkialla - kuuluvat mihin uskontokuntaan tahansa tai ovat kuulumatta - ovat sovitettuja, ja saavat pelastuksen uskoessaan Jeesukseen.

      UT myös määrittelee tätä uskoa. Selvästikään se ei ole vain uskomista johonkin vaan Jeesuksen sisällisessä vastaanottamisessa syntyvä tila, yhteys Jumalaan; siksi puhumme "elävästä uskosta" erona uskonnollisuuteen. Kuitenkin myös kristillisyyttä voidaan harrastaa ilman kristillistä uskoa eli avoimuutta Jumalan todellisuudelle. Sellainen kristillisyys on pelkkää uskonnollisuutta. Uskonnollisuus - inhimillisenä toimintana ilman Jeesuksen vastaanottamista - tapahtuu vain inhimillisellä tasolla, ihmisen ajatteluna ja tunteiluna. Siitä puuttuu Pyhän Hengen synnyttämä hengellinen elämä.

      Siellä missä Jeesuksen vastaanottaminen puuttuu puuttuu myös Hänen tuntemisensa: Jumala jää käsitteen tasolle, ei ole tunnettava ja koettava persoona.

      Kristinuskoakin (pelkkänä uskonnollisena harrasteluna) voidaan siis käyttää Jumalasuhteen korvikkeena. Siinä voi olla rukousta ja tunteellisia hartaudenkokemuksia, mutta Jumala tietää onko se hapuilua Häntä kohti vai Hänen korvaamistaan jollakin, joka Hänen täytyy murtaa saattaakseen ihminen yhteyteensä. Uskonnollisuutta harrastava ihminen ei tahdo tehdä todellista ratkaisua ja valintaa Jeesuksen puoleen.

      Ihmisen luontainen uskonnollisuus, edustakoon ulkonaiselta muodoltaan kristinuskoa tai mitä tahansa uskontoa, on Jumalan pakenemista, ei Hänen lähestymistään. Luonnostaan syntinen ihminen ei tahdo asettua alastomana Jumalan eteen Hänen tutkittavakseen ja määriteltäväkseen. Synnin pettämänä hän haluaa itse määritellä uskomisensa ja uskonnonharjoituksensa rajat.

      Jeesuksen asenne tällaiseen uskonnollisuuteen käy ilmi lainauksestasi Matt. 21:42 - 45.

      Kristillisyys merkitsee koko elämän luovuttamista toiselle, Jumalalle. Siksi se synnyttää egoistisessa ihmisessä pelkoa, on uhka hänen itseriittoisuudelleen.

      Kristitylle Jeesus on Vapahtaja ja Herra. Hän merkitsee taivaan valtakunnan osallisuutta ja elävää yhteyttä Jumalaan. Hän tarjoaa jotakin laadullisesti hyvin paljon enemmän kuin uskonto. Uskonnossa ei ole elämää. Jeesus on elämä.

      Iankaikkinen elämä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      58
      5030
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      54
      4552
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      121
      4472
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      288
      1582
    5. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      228
      1298
    6. 81
      1291
    7. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      68
      1245
    8. 305
      988
    9. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      199
      930
    10. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      50
      810
    Aihe