Taloyhtiön autopaikat

kevättä kohti..

Muutin pari kuukautta sitten taloyhtiöön vuokralle, jossa asuu lähinnä vanhoja ihmisiä.
Vuokranantaja pariskunta sanoi, että vapaita autopaikkoja on 5 ja mahdollista olisi jonottaa autokatospaikkoja.
Kävin isännöitsijälle sanomassa minkä autopaikan otan ja sain samalla lämmitystolpan avaimen.
Isännöitsijä lupasi lämmitystolppaan laitattaa varattu kyltin.
Kylttiä ei ole kuulunut ja laitoin sitten tolppaan oma tekemän kyltin, koska ihmiset ajoivat jatkuvasti paikalleni auton.
Kun tälläinen pakkastalvi on/oli on ilmeisenkin selvää että autoa pitää pitää lämmityksessä.
Teen 3-vuorotyötä joten joudun lähtemään välillä aikaisinkin aamulla.
Kävin to kysymässä tästä kyltistä ja isännöitsijä sanoi, että kyltti on tilattu huoltofirmalta.
Sitten kuulin, että nämä taloyhtion osakkaat 6 kpl ikähaitari 70-85 olivat pitäneet keskenään palaverin ja yksi heistä oli käynyt isännöitsijälle sanomassa ettei saa antaa autopaikkaa.
Minulla loksahti suu auki ja melkein kävin nauramaan.
Heillä jokaisella on oma autopaikka ja taloyhtiössä on 5 nyt 4 paikkaa vapaana, niin heidän vieraiden autot eivät nyt mahdu vapaille paikoille.
Kaikilla heillä ei ole edes autoa, vaikka on autopaikka.
Isännöitsijä sanoi, että osakkaat juttelevat vielä keskenään asiasta ja tulevat hänelle juttelemaan. Isännöitsijä myös sanoi, että totta kai saat pitää autopaikan, että hän tulee tekemään kaikkensa, jos siitä syntyy vielä sanomista.
Itse en hirvesti tiedä taloyhtiönasioista, mutta olisi mielenkiintoista tietää että osakkaat vaiko isännöitsijä päättää tälläisistä asioista, että saako vapaan autopaikan vaiko ei??

4

1000

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nvhjkdj

      Kyllä osakkaat päättää, isännöitsijä on useinmiten ulkopuolelta palkattu henkilö, joka hoitaa vain isännöintiä, palkkaa vastaan. Isännöitsijä ei siis tee päätöksiä ohi taloyhtiön hallituksen/osakkaiden.

      Kummallista sensijaan on osakkaiden ajatus... eikö autopaikasta makseta kuitenkin taloyhtiölle vuokraa? Näin ainakin meilläpäin tapahtuu, vuokraa maksaa autopaikoistaan yhtälailla osakkaat kuin vuokralaisetkin. Se, jolla paikkaa ei ole, ei tietenkään siitä maksa.

      • kevättä kohti..

        Kiitos viestistäsi.
        Maksan autopaikasta 4e/kk.
        Käytössä on tälläiset uudemmat ajastimella toimivat tolpat.
        Ihmettelen tälläistä käytäntöä suuresti, kun vapaana on kerta vielä 4 autopaikkaa.
        Missään edellisissä asunnoissa en ole tälläiseen asiaan törmännyt, enkä ole kenenkään tuttavani kuullut mitään tälläistä kertovan.
        Minusta isännöitsijän olisi siinä vaiheessa jopitänyt kysyä osakkailta tätä asiaa kun muutin asuntoon 15.12.10.
        Nyt jälkeenpäin osakkaat sitten käyvät asiasta keskustelu.
        Ihmettelen tätäkin asiaa, eikö yleensä asunnon omistajalla, jossa olen nyt vuokralla, niin ole jo autopaikka valmiina?
        Eikö se yleensä kuulu asuntoon?
        Autokatospaikat tietysti pitää erikseen ostaa.
        Iäkkäämpi pariskunta jolta asunnon vuokrasin, niin hekin olivat asunnon vasta vähän ennen vuokrausta ostaneet.
        He nimenomaan sanoivat, että autopaikkoja on vapaana ja autokatospaikkoja voi jonottaa halutessaan.
        Eikö vuokralaisella ole sitten mitään oikeuksia autopaikkaan, jos nyt käy niin että joudun siitä luopumaan?
        Tarvitsisin kuitenkin paikkaa ainakin näin talvella, että auto lähtee käyntiin kun lähden joskus aikaisinkin aamulla töihin.


      • Pari kommenttia
        kevättä kohti.. kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi.
        Maksan autopaikasta 4e/kk.
        Käytössä on tälläiset uudemmat ajastimella toimivat tolpat.
        Ihmettelen tälläistä käytäntöä suuresti, kun vapaana on kerta vielä 4 autopaikkaa.
        Missään edellisissä asunnoissa en ole tälläiseen asiaan törmännyt, enkä ole kenenkään tuttavani kuullut mitään tälläistä kertovan.
        Minusta isännöitsijän olisi siinä vaiheessa jopitänyt kysyä osakkailta tätä asiaa kun muutin asuntoon 15.12.10.
        Nyt jälkeenpäin osakkaat sitten käyvät asiasta keskustelu.
        Ihmettelen tätäkin asiaa, eikö yleensä asunnon omistajalla, jossa olen nyt vuokralla, niin ole jo autopaikka valmiina?
        Eikö se yleensä kuulu asuntoon?
        Autokatospaikat tietysti pitää erikseen ostaa.
        Iäkkäämpi pariskunta jolta asunnon vuokrasin, niin hekin olivat asunnon vasta vähän ennen vuokrausta ostaneet.
        He nimenomaan sanoivat, että autopaikkoja on vapaana ja autokatospaikkoja voi jonottaa halutessaan.
        Eikö vuokralaisella ole sitten mitään oikeuksia autopaikkaan, jos nyt käy niin että joudun siitä luopumaan?
        Tarvitsisin kuitenkin paikkaa ainakin näin talvella, että auto lähtee käyntiin kun lähden joskus aikaisinkin aamulla töihin.

        Kuten tuossa on jo sanottukin, niin isännöitsijä ei autopaikoista voi päättää.

        Eikä autopaikka kuulu yleensä asunnon omistajalle, vaan ne ovat yhtiön hallinnassa.

        Koska vuokralaisena sinulla ei ole mitään sananvaltaa yhtiön päätöksiin, niin ota yhteyttä vuokranantajaasi, eli asunnon omistajaan, ja pyydä häntä selvittämään tuo asia vaikkapa taloyhtiön hallituksen kanssa.

        Päätös voi tietysti olla sekin, että taloyhtiön hallitus päättää, että vuokralaisille ei autopaikkaa anneta. Siihen on sitten sinun tyytyminen.


    • Näkijäkokija

      Jokaisessa taloyhtiössa on se "jengi" joka pihaparlamentissa yrittää päättää talon asoista kun on ylimääräistä aikaa ja halua puuttua kaikkeen. Useimmiten järjissään olevat osakkaat saavat pidettyä nämä kurissa muttta valitettavasti eivät aina. Isännöitsijälle voivat olla todellinen painajainen, varsinkin jos saavat edustajansa hallitukseen.
      Byrokratiahan menee niin että yhtiökokous eli osakkaat valitsevat hallituksen hoitamaan käytännön asiat ja isännöitsijä on hallituksen käsikassara joka hoitaa juoksevat asiat. Normaaliyhtiössä nuo pihaparlamentin päätökset saadaan sivuutettua. Joskus saavat kuitenkin yhtiökokoukseen enemmistön ja hallitukseen enemmistön. Silloin ammattitaitoinen isännöitsijä ottaa lopputilin, älykkäät osakkaat myyvät pikaisesti kämppänsä ja fiksut vuokralaiset lähtevät vapaaehtoisesti ennenkuin elämä muuttuu sietämättömäksi. Tämän jengin toimintaohjeiden kärkipäässä kun säännönmukaisesti on autopaikkojen, saunavuorojen ja pesutuvan yms kieltäminen vuokralaisilta. Pihan grillikatoksen purkaminen. Tupakoinnin kieltäminen koko yhtiön alueella (siis pihan ja parvekkeen lisäksi myös asunnoissa) etc.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe