Olen perustanut toiminimen (yksityinen elinkeinonharjoittaja) ja tulen tarvitsemaan työssäni autoa päivittäin. Yksityisajoon tarvitsen autoa vain harvoin, eikä minulla tällä hetkellä olekaan mitään menopeliä.
Verotus- ja automatikka vaan ei tunnu luonnistuvan lainkaan minulta. Mitä mieltä olette, kannattaako auton huoltoleasing toiminimelle? Miten nuo kulut käyttäytyvät verotuksessa, jos työajoa on vaikka 80%?
Vai pitäisikö ennemmin ostaa auto omaksi ja sitten vähennellä kilometrit?
Vai joku muu ratkaisu?
Auttakaa ikänsä autotonna ollutta hölmöä :)
Tmi - kannattaako autoleasing?
10
2972
Vastaukset
- Kysy kirjanpitäjältä
Ei ikinä leasingautoa !
Muista leasingaika 3-5 vuotta, maksat kuollutta lehmää !
Mitäs jos vuoden jälkeen huomaat, ettet tarviikkaan autoa?
maksat loppuajan, lue tarkkaan ehdot joka muuttuu vielä vuosittain...
Osta osamaksulla, voit realisoida kinnerin jos tulee rahavaikeuksia.- liisatako
Niinpä...
Toisaalta omistusauton arvo tippuu kuin lehmän häntä, arvonalennuskin on huomioitava omistusauton kanssa kuluna, samoin kuin mahdollisesti tarvittavan autolainan korot. Jonkin verran olen valmis myös maksamaan ihan vain siitä, että autoilu on huoletonta - toki jos leasing tulee paljon kalliimaksi, niin sitten se ei ole sen väärti.
Olen ollut myös siinä käsityksessä, että leasing auton kuluja voi vähentää tehokkaammin verotuksessa kuin omistetun? Olenko tajunnut väärin? - Nyt omalla ajava
liisatako kirjoitti:
Niinpä...
Toisaalta omistusauton arvo tippuu kuin lehmän häntä, arvonalennuskin on huomioitava omistusauton kanssa kuluna, samoin kuin mahdollisesti tarvittavan autolainan korot. Jonkin verran olen valmis myös maksamaan ihan vain siitä, että autoilu on huoletonta - toki jos leasing tulee paljon kalliimaksi, niin sitten se ei ole sen väärti.
Olen ollut myös siinä käsityksessä, että leasing auton kuluja voi vähentää tehokkaammin verotuksessa kuin omistetun? Olenko tajunnut väärin?Tuo ei ole ihan yksiselitteinen juttu. Toisaalta siinä maksaa kuollutta lehmää eli leasingajan jälkeen sinulla ei ole edes sitä ison osan arvostaan menettänyttä autoa. Mikäli keskeytät liisarin kesken kauden, joudut maksamaan sopimussakkoa esim. kolmen kuukauden leasinmaksut. Itselläni oli kaksi ensimmäistä autoa liisarilla, nyt käytössä oleva on liisattuja autoja edullisempi mutta uutena ostettu. Auto on yritykseni tärkein tulonhankintaväline, yksi syy liisaukseen oli huolettomuus (huollot, sijaisauto...). Liisauksestahan ei ole muita kuluja kuin leasingmaksu, jonka voi vähentää kokonaisuudessaan. Kysy tarjousta molemmista vaihtoehdoista.
- yrittaja...
Toiminimessä työajojen osuus kaikista ajoista ratkaisee sen miten autoa käsitellään verotuksessa, sinun tapauksessa auto kuluineen menee toiminimelle ja oikaiset sitten veroilmoituksessa yksityiskäytön osuudella.
Missä tahansa yritysmuodossa jossa olet omistajana miettisin työsuhdeauton järkevyyttä? Kun ostat yksityishenkilönä on kulut yleensä kaikessa pienemmät ja toiminimessähän olet itse vastuussa kaikesta.
Leasingsopimus kannattaa lukea tarkkaan sillä jossain muodossa sinut laitetaan vastaamaan arvonalennuksesta joka tapauksessa. - liisatako
Kiitos vastauksista, lisääkin näkökantoja ja kokemuksia saa esittää :)
Olen ehkä hiukan kallistumassa siihen, että ostan käytetyn auton yksityishenkilönä. Minun hommissani kun auton arvo alenee helposti vielä perusajoa nopeammin eikä ole oikein haluja laittaa kauhean isoa summaa kiinni menopeliin. Leasinginssa alkaa ehkä hintaa enemmän haittaamaan sopimusten vaikeaselkoisuus... - yrittaja...
Mikäli ajat yli 50tkm laskutettavia ajoja kannattaa ottaa joku navigointiin perustuva ajopäiväkirjaohjelma, se maksaa itsensä takaisin nopeasti kun kaikki ajot tulee kirjattua. Ja verottaja tulee ennen pitkää kyselemään ajopäiväkirjaa.
Toiminimessä kilometrit hyvitetään vasta veroilmoituksella kun taas osakeyhtiössä voit ne maksaa heti. - Osa M Aksu
Osamaksusopimuksesta pääsee aina irti. Poistot menevät bruttohinnasta. Rahoitusleasing on huonoin vaihtoehto ehelliselle.
Minulla on auto tmi:n kirjanpidossa. Puolet palautuu tuloon. Ongelmia ei ollut 20 vuoteen. Auto on usein hankittu osmaksuna, ja maksetu pois kun rahaa on myöhemmin tullut. - Iso Tulo
Auton arvo tuloutuu, kun auto luovutetaan. Tulee iso tulo, jo jäännösarvo on 15-30 %.
- kardemummanyössä
Toiminimellä jos työajoa on yli 50% auto katsotaan verotuksessa yrityksen autoksi ja maksat yksityisajoista autoetua. Jos yli puolet on yksityisajoa laitat työkilsat vähennyksiin. Molemmissa tapauksissa ajopäiväkirja pitää olla. Niitä on ilmaisiakin mobiilisovelluksia saatavilla. Itse käytän kynää ja paperia=)
- ...............
Itse "myin" oman autoni KY:lleni ja käytän sitä työsuhdeautona josta maksan veroa luontaisedun verran. Saan ajaa siviiliajoa ja työajoa ilman ajopäiväkirjaa , firman tililtä maksetaan kaikki auton kulut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15974Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829