Tuoretta tietoa: opetusluvalla tuli B-ajokortti maksamaan n. 550 euroa bensoineen. Poljin ja peili olivat valmiina perheessä. Jos ne olisi joutunut hankkimaan, olisi hinta ollut n. satasen kalliimpi. Sekä teoria- että ajokoe menivät ensimmäisellä yrittämällä läpi. Vertailuhinta päijät-hämäläisestä autokoulusta oli tänään kysyttäessä 1890 euroa. Aika huikea erotus. Suosittelen itse opettamista ehdottomasti, mikäli vain henkilökemiat toimivat ja aikaa riittää.
Opetusluvan kustannukset
41
892
Vastaukset
- inssi'
Tuota luokkaa se on ollut meilläkin. Ensimmäinen kerta v. 2006 oli 351 euroa ajot ehkä 150 euroa (auton kulut 15 snt/km, 1000km). Hintaan sisältyy peilit ja opiskelumateriaali. Silloin oli vuokrapoljin (pieni viskipullo). Toinen kerta v.2008 oli parikymppiä kalliimpi 40 euroa, kun ostin tuon aiemman polkimen. Nyt sitten on menossa kolmas kerta, kustannuksissa on taas muutaman prosentin nousu, bensassa ehkä kaikkein suurin.
- ...
Nii-in, eikö olekkin ihmellistä että työ maksaa?
- 87k
Itselläni tuli seuraavat kustannukset:
Opettajan teoriakoe 17€
Auton "Muutoskatsastus" 35€
Opetuslupahakemus 19€
Polkimen ja peilin laina tai arvon alenema 15€
Eli kaikenkaikkiaan B-kortti tuli maksamaan 86€, tietenkään kaikki ajo ei voinut millään olla hyötyajoa, joten bensoihin voidaan laskea vaikkappa 10€
Elikkäs 96€, siinä missä autokoulussa olisi sama hupi maksanut reilusti yli tonnin, eli yli kymmen kertaisesti, eikä opetuskaan ollut huonompaa tai vaarallisempaa tms. koska pääsin issin ja teorian ekalla kertaa läpi, ja tässähän ei edes autokoululaiset aina onnistu.
Ja hintoihin ei ole laskettu mukaan "viranomaiskuluja" eihän autokoulutkaan niitä koskaan laske hintoihinsa :)- -
Mites liukkaankelin radalla ajo???oliko ilmanen?Täällä ainakin yli 60€.
- 87k
- kirjoitti:
Oisko ollut jotain 70€ tms en muista tarkkaan.
Mutta tuokin hinta kuuluu "viranomaiskuluihin" joita autokoulukaan ei hintoihinsa sisällytä.
tosin tällainen laskutapa saa jollain raivon pintaan, mutta eikös autokoun ja opetusluvan hintoja kannata vertailla tosiaan niin että kumpaankin sisältyy samat asiat... - Että näin
- kirjoitti:
Liukkaan kelin rataharjoittelu sisältyy sekä tuohon lupaopetuksen kokonaishintaan että autokoulun kurssimaksuun. Lahden ajoharjoitteluradalla se maksoi helmikuun alussa kolmekymppiä, mitä pidin melko kohtuullisena.
Mainitsemani hinnat ovat siis kokonaishintoja, joissa on mukana kaikki maksut. Noilla hinnoilla saa käteensä 1-vaiheen jälkeen myönnettävän väliaikaisen ajokortin. 2-vaihe on sitten erikseen n. vuoden kuluttua ja sehän on opetusluvalla opetelleenkin pääsääntöisesti suoritettava autokoulussa. Sen hinta on siis molemmille sama (muistaakseni n. 250-300 euroa).
- Peehäme
Näinhän se menee, onpa B-kortti kallistunut Lahden seudun autokouluissa. Ja hinnat tietysti kaikilla samat. Ei opetuslupa ole lainkaan huono vaihtoehto.
- inssi'
Niin, voi kikkailla hinnoilla vaikka miten. Minua kiinnostaa (rahoittajana) kuitenkin kokonaiskustannukset. Ja tässä ne ovat v:lta 2006 kirjanpidon mukaan. Siis kaikki kulut 1-vaiheesta:
- opettajan kirjallinen 17
- auton muutoskatsastus 40
- passikuvat 10
- opetuslupa oppilaan hakemus poliisilta 79
- liukkaan kelin harjoittelu 75
- oppilaan kirjallinen 17
- inssi 36
- ajokortin lunastus 27
- opiskeluaineisto 35 15
- yhteensä 351 euroa ja ajot päälle noin 150 euroa. Puuttuu mahd. lääkärintarkastus, joka meillä hoitui nuorison terveystodistuksella, jonka sai aikanaan mopokorttia varten ilmaiseksi koulun terveydenhoitajalta. Nykyiset hinnat ovat tuosta nousseet ehkä 5%.
2- vaihe maksoi viime kesänä autokoulussa 290 euroa 80 euroa liukkaan kelin rata. - firman_piikkiin
Laitetaan Firman Piikkiin! Eiku oikeesti onneksi tohon "omaan opetukseen" tuli rajoitus :) Muuten maailma ois liian helppo ja nuoret leuhkia, kun on saaneet komiat B-kortit itse oon niin juntti tai vanhanaikainen et tuo AB on se kovisten kortti EIKÄ mikään B! Tosin itselläni on ABeC joten voin varmaan ottaa kantaa ja kaikki olen ajanut autokoulussa ja ekalla läpi :) Puhumattakaan, kun "rikkaat isit" ostaa 300tkm:n loppuun ajettuja pas*koja autoiks... Itse ajan omalla autolla ja itse sen hankkineena vm. 2004 ja kilsat n. 115tkm mittarissa...
- vain omaan pussiin
Ja turhan sitä muutekaan keneltäkään yrittäjältä palveluja ostamaan. Silleenhän tämä maa pelastetaan kun kukaan ei osta keneltäkään mitään. Minkä alan ihminen olet ja missä töissä; tiedän olla käyttämättä rahojani teidän firmaan.
- firman_piikkiin
Sori tuo on "nimimerkki" vaan... Mulla EI oo firman kanssa mitään tekemistä, enkä itse omista firmaa... Voin sanoa tiedän monta autokoulun opettajaa on ollut monen kanssa puhetta. Viimeks oli puhetta siitä, miten autokoulun autot pitäis laittaa vaihtoon ;)
- Aattelepa ite
opettajan palkka 15 ajotuntia 20 teoriatuntia, jos minimillä 13 e / tunti (lähdetkö töihin tuolla palkalla) = 455,00 x 1,6 (palkan sivukulut) = 728,00
550 728 = 1278,00 euroa
Alv 1890,00 eurosta on 353,41, eli netto 1536,59. Eikä autokouluilla juurikaan ole vähennettävää alv:tä...
Että katetta mm. vuokriin, auton hankintaan ja kuluihin, peruuttamattomiin ajotunteihin yms. jää tuolla Päijät-Hämeen autokoululla 258,59 euroa!!
Ja jossain myydään henkilöautokurssia n 1000 - 1200 euroa...- joku kohtuus
Ei mene noin. Tehokas ja ahkera (ei eläkeläinen) ope tekee vuodessa keposesti vähintään 80 asiakasta valmiiksi, jolloin tuolla esimerkkihinnalla liikevaihtoa 123 000€/v (alv 0%) eli keskimäärin 11 200€/ työkuukausi, joten kyllä tuollainen esimerkkihinta (1890€) on kiistatta hyvä ja kannattava hinta. Hintahaitari Suomessa vaihtelee B-opetuksessa 800€-1900€, joka kertoo kyllä siitä että jossain ei hallita taloushallintoa tippaakaan ja toisaalla tehdään hyvää tiliä.
- Etää näin
joku kohtuus kirjoitti:
Ei mene noin. Tehokas ja ahkera (ei eläkeläinen) ope tekee vuodessa keposesti vähintään 80 asiakasta valmiiksi, jolloin tuolla esimerkkihinnalla liikevaihtoa 123 000€/v (alv 0%) eli keskimäärin 11 200€/ työkuukausi, joten kyllä tuollainen esimerkkihinta (1890€) on kiistatta hyvä ja kannattava hinta. Hintahaitari Suomessa vaihtelee B-opetuksessa 800€-1900€, joka kertoo kyllä siitä että jossain ei hallita taloushallintoa tippaakaan ja toisaalla tehdään hyvää tiliä.
No ainakin keskustelua herätti ja vähän meni sivuraiteellekin. Mutta pääasia, että asioista jutellaan.
- Pääasia että puhutaa
Jos on se 80 oppilasta koko autokoulussa. Ja siihen kakkoset päälle: aika tiukka vuosi on tällaisella opella.
- joku kohtuus
Ei kovin tiukka. Jos vie teoriaopetuksen läpi 10X vuodessa, niin tuosta tulee semmoset 134 h/kk teholliseksi työajaksi. Kyllä siihen vielä 2-vaiheita ehtii tekemään. Tietysti jollekin voi olla 130-140hkk liikaa. Eihän tohon tarvi edes vääntää ylitöitä.
- !!
Sinut "joku kohtuus" otan heti töihin kun tulee tehtävää työtä: olet tehokas, etkä pelkää tehdä useampaa iltaa viikossa!! Mahtavaa; voit siinä sivussa opettaa muutamalle muullekin tehokkuutta ja järjestelmällisyyttä. (Siis todella olen tätä mieltä.)
Kyllä tuo 140 t/kk on etenkin ihan nuoremmalle polvelle liikaa, ja etenkin jos joutuu herämään aikaisin, siis kahdeksaan töihin, tai jos joutuu pari iltaa tehdä klo 16 jälkeen.- !!
Vielä kyllä hiukan jäin miettimään: vuodessa on n 52 vko, ja loma pitää jokaisen saada. Jos b-teoriakurssin vetää 10x ja 3 oppituntia illassa. Se tietää 70 iltaa...
- joku kohtuus
!! kirjoitti:
Vielä kyllä hiukan jäin miettimään: vuodessa on n 52 vko, ja loma pitää jokaisen saada. Jos b-teoriakurssin vetää 10x ja 3 oppituntia illassa. Se tietää 70 iltaa...
No eihän tuosta tule kuin pari iltaa viikossa teoriaa.
- !!
joku kohtuus kirjoitti:
No eihän tuosta tule kuin pari iltaa viikossa teoriaa.
Niin, vaan kun ajatettavaakin olisi klo 14 - 18 eniten. Kyllä sitä iltahommaa vaan piisaa... Ja kaipa sitä muutakin elämää olisi elettävä
- Ettämuariepoo
No niin, tässä kävi taas näin: keskustelun avaaja esitti asiallista tietoa opetusluvalla hankittavan 1-vaiheen kortin kustannuksista ja muutaman viestin jälkeen keskustelu muuttui saivarteluksi autokoulunopettajien tehokkuudesta. Huoh, olen väsynyt.
- MINUN mielestäni!
Ehkäpä opet ovat väsyneet työnsä aliarviointiin. HIrvittävän monessa yhteydessä otetaan esiin vain kustannukset.Tietty molemmissa porukoissa on monentasoista. Kuitenkin tilastot kertovat, että autokoulujen oppilaat saavat tutkintonsa paremmin ensiyrittämällä läpi. Ymmärrän opetuslupahomman kun siihen on todella perusteet. Esim. perheen talous, opetettavan aikataulua ( esim. koulu harrastukset) etäisyys autokouluun... Tottakai vaikkapa tukanleikuu äidin tekemänä tai talonrakennus hartiapankilla on halvempaa kuin ammattilaisen käyttäminen (ellei se äiti ole parturi tai hartiapankkirakentaja rakennusalan ammattilainen). Miksi lasten pitää käydä koulussakaan? Kai lähes kaikki vanhemmat osaavat suomea: voisivat opettaa äidinkielen, tai kertotaulun.... Tämä keskustelu ja vertailu ei tule loppumaan.
- verojakin saa maksaa
MINUN mielestäni! kirjoitti:
Ehkäpä opet ovat väsyneet työnsä aliarviointiin. HIrvittävän monessa yhteydessä otetaan esiin vain kustannukset.Tietty molemmissa porukoissa on monentasoista. Kuitenkin tilastot kertovat, että autokoulujen oppilaat saavat tutkintonsa paremmin ensiyrittämällä läpi. Ymmärrän opetuslupahomman kun siihen on todella perusteet. Esim. perheen talous, opetettavan aikataulua ( esim. koulu harrastukset) etäisyys autokouluun... Tottakai vaikkapa tukanleikuu äidin tekemänä tai talonrakennus hartiapankilla on halvempaa kuin ammattilaisen käyttäminen (ellei se äiti ole parturi tai hartiapankkirakentaja rakennusalan ammattilainen). Miksi lasten pitää käydä koulussakaan? Kai lähes kaikki vanhemmat osaavat suomea: voisivat opettaa äidinkielen, tai kertotaulun.... Tämä keskustelu ja vertailu ei tule loppumaan.
Mielestäni olisi oikeus ja kohtuus, että autokouluissa korttinsa hankkivat voisivat vähentää verotuksessa osan maksuista kotitalousvähennyksenä tai muilla keinoin. Ajokortin hinnassa kun vaan on niin älyttömästi veroa. Jo pelkästään opetuslupaopetuksen "verottomuus" tekee siitä todella houkuttelevan taxfree vaihtoehdon. Välittömiä veroja tulee alv:n muodossa jo 300 EUR/ kortti. Ja siihen lisäksi huomattava määrä välilisiä veroja mitä autokoulutoimintaan liittyy.
- firman_piikkiin
Kyllä isit rikkaat isit maksavat ;) Toisin, kun allekirjoittanut eli mä oon aina ite maksanut ;) Ps. Autokoulun opet on ammattilaisia työssään , toisin kun nämä "kotiopetus ite opettavat" Mukavaa kevään odotusta kaikille! T:ABeC löytyy
- ´+
No siinä meillä taas tosi Pelle.
- firman_piikkiin1
´+ kirjoitti:
No siinä meillä taas tosi Pelle.
firman_piikkiin kiittää saamansa palautteesta! :) mukavaa kesää :) mikähän siinä, ei anna orginaalil nimellä vastata...
- 87k
Tässä pieni laskelma opetusluvan kustannuksissa perustilanteessa, jossa kaikki menee "nappiin"
Oppilaan teoriakoe 26
Opettajan teoriakoe 26
Ajokoe 55
Ajokortin lunastus 30
Opetuslupa 19
Ajokorttilupa 60
Auton muutoskatsastus 40
Opetuspoljin 100
Opetuspolkimen jälleenmyntiarvo -60 €
Peilit, opetusmateriaali yms 50 €
Peilin, opetusmateriaalin yms jälleenmyyntiarvo -25
Polkimen asennutus 250
Asennuksen purku 50
Ajot 300 km á 0,46€/km 138
Liukkaan kelin rata 70
Opettajan ansionmenetyksen opetuksen aikana (palkaton vapaa) 25h 350
Asiointikulut, puhelut yms. 25
Oppilaan lääkärintodistus 60
Oppilaan passikuvat 15
Yhteensä 1279€
Kun taasen A M M A T T I L A I S E N antama opetus autokoulussa maksaa 1020€ - lsdkf
Joo polkimen voi asentaa itse -300e koulusta saatu terveystodistus riittää ei lää, tod.-60e
Palkaton vapaa? kukaan ei maksa palkkaa vapaaajalta , ainakaan mulle .-350e
polkinen sain kirpparilta 30e
Voimme siis vähentää laskelmastasi ainakin 700 euroa .
Kerro yksikin autokoulu mistä kortin saa tonnilla Sisältäen viranomaiskulut .- 87k
No kun "opettaja" joutuu ottamaan töistä vapaata opetusta varten, niin ei hän taatusti siitä palkkaa saa, eli se näkyy kokonaiskustannuksissa.
Ja tuo laskelma oli "helpomman mukaan" tai luuletko että joku 17v teinityttö ja sen 35v äiti asentaa tosta vaan ite polkimet xD
Mutta kuten olen sanonut, kun kikkaillaan laskelmien kanssa, saadaan tulos kuin tulos.
Voin antaa myös toisen laskelman
Opettajan teoriakoe 26
Opetuslupa 19
Auton muutoskatsastus 40
Polkimen laina 20€
Eli yhteensä 105€
Päälle tietenkin tulee ne samat viranomaiskulut jotka tulee autoululaisilla, mutta eihän autokoulukaan niitä laske mukaan hintoihinsa :)
Eli eikös ole kumma että kun vähän kikkailaan laskutoimitusten kanssa, saadaan kaksi reliastista hintaa samalle asialle, tosin toinen on yli 10 kertaa kalliimpi :) - Tui tui kikkuraiseni
87k kirjoitti:
No kun "opettaja" joutuu ottamaan töistä vapaata opetusta varten, niin ei hän taatusti siitä palkkaa saa, eli se näkyy kokonaiskustannuksissa.
Ja tuo laskelma oli "helpomman mukaan" tai luuletko että joku 17v teinityttö ja sen 35v äiti asentaa tosta vaan ite polkimet xD
Mutta kuten olen sanonut, kun kikkaillaan laskelmien kanssa, saadaan tulos kuin tulos.
Voin antaa myös toisen laskelman
Opettajan teoriakoe 26
Opetuslupa 19
Auton muutoskatsastus 40
Polkimen laina 20€
Eli yhteensä 105€
Päälle tietenkin tulee ne samat viranomaiskulut jotka tulee autoululaisilla, mutta eihän autokoulukaan niitä laske mukaan hintoihinsa :)
Eli eikös ole kumma että kun vähän kikkailaan laskutoimitusten kanssa, saadaan kaksi reliastista hintaa samalle asialle, tosin toinen on yli 10 kertaa kalliimpi :)johtuu varmaankin siitä ettet osaa ottaa huomioon tossa jälkimmäisessä kaikkia kuluja jotka on ensimmäisessä laskelmassa mukana. tai sitten et vain osaa laskea kurten et kirjoittaakaan. ps. tarkoitit varmaankin "-kaksi REALISTISTA hintaa,eikä RELIASTISTA... ;D
- ´hvg
Miks pitää ottaa töistä vapaata . Sinähän kirjoitit vapaaajasta .
No sinähän tunnetusti et tiedä asioista vaan olet tietävinäsi .- 87k
"Miks pitää ottaa töistä vapaata ." no autokouluhan ei kuluta vanhempien VAPAA-AIKAA joten miksi opetuluvan pitäisi sitä kuluttaa ;)
Kutan sanoin, laskentatapa vaikuttaa, laskettin sitten opetusluvan, tai autokoulun hintaa - kaksi tytärtä opetta
87k kirjoitti:
"Miks pitää ottaa töistä vapaata ." no autokouluhan ei kuluta vanhempien VAPAA-AIKAA joten miksi opetuluvan pitäisi sitä kuluttaa ;)
Kutan sanoin, laskentatapa vaikuttaa, laskettin sitten opetusluvan, tai autokoulun hintaaJos jätetään noi kikkailut pois ja kerrotaan tosiasiat niin opetusluvalla kortti tulee 1000-1500 eur edullisemmaksi kuin autokoulussa ,
- ymmyrkäinen
kaksi tytärtä opetta kirjoitti:
Jos jätetään noi kikkailut pois ja kerrotaan tosiasiat niin opetusluvalla kortti tulee 1000-1500 eur edullisemmaksi kuin autokoulussa ,
"kortti tulee 1000-1500 eur edullisemmaksi kuin autokoulussa"
Eikä helvetissä. Jos B-kurssi maksaa 1200 eur., niin miten siitä voi saada vielä 1500 halvemman? - 87k
kaksi tytärtä opetta kirjoitti:
Jos jätetään noi kikkailut pois ja kerrotaan tosiasiat niin opetusluvalla kortti tulee 1000-1500 eur edullisemmaksi kuin autokoulussa ,
Kuten sanoin, kaikki on kiinni siitä miten LASKETAAN toisessa esimerkissä laskin kaikki mahdolliset kulut, ja hinnaksi tuli 1279€ (kyllä, tuo laskema piti täysin paikkansa)
Toisessa laskin vain pakolliset kulut (ns. autokoulun osuuden) ja hinnaksi tuli 105€ (tuokin laskelma pitää täysin paikkansa, se siältää samat kulut mitä autokoulun opeuts)
Eli voitanee sanoa, että opetuslupa tulee maksamaan 105-1300€ - kaksi tytärtä opetta
ymmyrkäinen kirjoitti:
"kortti tulee 1000-1500 eur edullisemmaksi kuin autokoulussa"
Eikä helvetissä. Jos B-kurssi maksaa 1200 eur., niin miten siitä voi saada vielä 1500 halvemman?Meillä päin b kortti maksaa autokoulun kautta kaikkine kuluineen
1900 euroa .
- qwåp
87k
Mitä sää tässä ketjussa nyt kirjoittelet noita tyhmyyksiäsi. Ole mies, ja vastaa ketjussa "kartelli murtuu" väitteisiisi siitä, että autokoulu voisi myydä B-kurssin hintaan 500e.
Vai loppuiko järki heti kättelyssä, ja ajattelit siirtyä toiseen ketjuun.- 87k
Johan sanoin, kaikki on kiinni laskutavasta, toisella laskutavalla saadaan autokoulunkin hinnaksi 500€ ja toisella laskutavalla vaikka 2000€
Jotkut ovat muuten laskeneet opetuslupaan "säätöksi" jopa bussimatkat, joita ei tule kun ei autokouluun tartte mennä ;)
- qwåp
87k
Millä laskutavalla lopputulokseksi saadaan 500e ?
Kerro nyt kaikille. - ___Veronmaksaja___
Mietiskelin jotta:
- Taidan lopettaa parturissa käynnin ja leikata itse
- Taidan alkaa tekemään autoon kaikki korjaukset itse
- Taksikyydin sijasta tulen baarista kotiin kävellen tai pummaan kyydin
- Tästälähtien säästän ja teen pelkästään kotiruokaa, perunat omasta pellosta
- Otan myös töihin eväät mukaan, säästän lounaan hinnan
- Keskustaan voin ottaa kahvit termospulloon ja juoda espalla
- Vaatekaupat on ihan turhia kun kirpparilta saa kaikki tarvittavan
Näinhän tämä yhteiskunta toimii ja näin luomme lisää työpaikkoja- JUICE-------
Taidat maksaa veroja autokoulu opettajan työstä????
Oletko vähän katkera kun leipääsi syödään itse opetteluna......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759