Nyt tarvitsen apua kassabudjetin laatimiseen, kun ei voi ymmärtää... );
Eli en ymmärrä tuota kassastamaksu kohtaa...
Eli miten lasken tuon arvolisäveron, ennakonpidätykset ja sotumaksut, alv jne..
Kiitoksia paljon avusta, jos joku viitsisi valaista minulle hieman asiaa...
Kassastamaksut
- arvonlisävero
- käteisostot
- ostovelkojen maksut
- palkat
- ennakonpidätys ja sotumaksut
- vakuutukset
- vuokrat
- korot
- verot
- investoinnit
- muut
alkavan yrityksen kassabudjetti
13
1140
Vastaukset
- helppoakuinheinä
"Nyt tarvitsen apua kassabudjetin laatimiseen"
Se on yllättävän helppoa.... sun ei niitä tarvitsekkaan laatia. Siihen on ihan omat ammattilaiset => tilitoimistot - ei ymmärrä..
Kunpa ei tarvitsisikaan itse sitä laatia, mutta tällä hetkellä joudun väkertämään sellaisen itse... ); eikä oi ymmärtää koko budjettin tekoa...
- kjhwefkihefolf
Lue vaan sitä oppikirjaa, kotitehtävät on sitä varten että opit samalla ; )
- Hojo2
Ei se ole vaiketa - ajattelet vain kaiken sen mukaan kun joudut eri asiat maksamaan ! - eli merkitset kassabudjettiin kaikki maksut niiden ennakoidun maksupäivän mukaan.
- ei ymmärrä...
Hojo2...kunpa olisikin oppikirja kotona...mutta ei...apua tarvitsisin enemmänkin arvolisäveron maksamisesta ja työntekijämaksuista jne..eli laskukaavoista olisi kyse...
- Hojo3
No tuosta alvista: sehän maksetaan alvin kertymiskuuikautta seuraavan kuukauden 12. päivään mennessä. Eli laske se näin: 1. paljonko on (tai arvioit olevan) tammikuun myynnistä kertyä arvonlisävero 2: paljonko on (tai arvioit olevan) tammikuun ostoista ja kuluista kertyvä vähennettäva arvonlisävero. 3. Laske näiden erotuksesta syntyvä maksettava (tai taikaisin tuleva) arvonlisävero ja merkitse se kassabudjettiin maaliskuun 12. päivän kohdalle.... näin helppoa
Huomaat varmaan, että joudut laskemaan näitä asioita ennusteiden ja arvioiden perusteella - siksi on helpointa, että laadit ensin kuukausikohtaisen TULOSbudjetin jonka sitten muuta maksuperusteiseksi.
Ei muuta kuin kokeilemaan ! - Hojo3
Hieman täsmennystä tuohon edelliseen - siis se alvi tilitetään kertymisuukaudesta ei seuraavan vaan sitäseruraavan kuukauden 12. päivä - eli tammikuun alvi maaliskuun 12. päivä kuten tuossa kirjoitinkin....
- xfjyu
Mihin tarkoitukseen sinun on kassabudjetti laadittava? Mikä taho sitä vaatii ja miksi?
- Kokemusta on
No pankki tai Finnvera tai muu rahoittaja osaa ja älyää kyllä vaatia kassabudjettia jos vähääkään näyttää siltä, että yrityksen ja varsinkin alkavan yrityksen talous ei välttämättä ole heti tasapainossa - se on nimittäin aika ikävää olla parin kuukauden päästä kinuamassa lisää rahaa kun sattui yllättäen "käyttöpääoma" loppumaan kesken !
- 93
Kannattaa käyttää valmista budjettipohjaa, joka laskee nuo automaattisesti. Sellaisen itse toimitin finnveralle viime viikolla.
- finnveran asiakas
No jos Finnveralta aikoo jotakin saada, kannattaa laskelma teettää osaajalla. Siihen käy mm.kirjanpitäjä, jotkut yritysneuvojat jne, sillä päin peetä ( siis mutu-tuntumalla ) tehdyllä ei mitään saa..
- wr6r32
heh heh - 95 % kirjanpitäjistä ei osaa tehdä kassabudjettia oikein....
- Kirjanpitäjätäti
Kassabudjetti on varsin helppo laatia. Siinähän ajatellaan rahan liikkeitä pankkitilin kautta. Yleensä tästä ideasta saajokainen yrittäjä kiinni, toisin kuin pitkistä tuloslaskelmista ym.
Olen itse käyttänyt netistä lataamaani valmista pohjaa, johon on näppärä naputella kassaan tulevat ja sieltä lähtevät maksut.
http://www.tuottola.fi/kassabudjetti/
Niin ja tossa on ihan näppärä, kun samalla taulukolla voi tehdä karkeamman suunnitelman vuositasolle kuukausittain ja tarkemmat suunnitelmat lyhyemmille aikaväleillä. Suosittelen!
terveisin,
kirjanpitäjä 10 vuoden työkokemuksella
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628