Ihminen oli ihan kuin minä kun olin minun seurassani. Eleet ja ilmeet samanlaisia, joskin liioiteltua, samoin puhetapa, jopa murre. Kun tuli toinen ihminen huoneeseen saattoi tyyli vaihtua silmänräpäyksessä. Myös kiinnostuksen kohteet vaihtuivat ihmisten mukaan..
Jos en olisi itse nähnyt, en uskoisi. Niin uskomattoman taitavasti matkii ihmisiä..
Narsisti kopioi käyttäytymistä
58
4924
Vastaukset
- 13+1
Matkiminen kuuluu narsun keinovalikoimaan, kun hän tekee ihmiseen vaikutusta, luo nopeasti suhteita. Joskus apinointi on varmaan tietoista toimintaa, mutta usein näyttää tulevan ihan selkäytimestä. Useimmat ihmiset tykkäävät oitis samoista mielipiteistä, arvoista ja näkemyksistä kuin itsellä. Yhteiset luonteenpiirteet, puhetapa ja samojen ilmaisujen käyttö lisää tuttuuden tunnetta. Narsulla on sattumoisin aina myös samoja elämänkokemuksia kuin juttukaverilla. Hovipiireissä näkee ilmiön, että narsulla ja hänen tukijalla alkaa olla yhteisiä ulkoisia merkkejä, kuten hiustyyli.
- lottamari<3
Kyseessähän on ihminen, joka on sisältä tyhjä eikä hänellä ole omaa identiteettiä. Hän ei kykene muodostamaan minkäänlaisia omia mielipiteitä asioista vaan kopioi kaiken ulkoapäin ihailemiltaan ihmisiltä. Narsistin hoviin kuuluvat ovat usein näitä heikkoitsetuntoisia reppanoita, jotka hohtavat kuin hattivatit narsistin ympärillä keinotekoista valoa. Itse narsisti taas saa voimansa omista fantasioistaan ja idoleistaan, joita hän seuraa ja joihin hän haluaa samaistua.
Toisaalta me kaikki opimme ainakin lapsina matkimisen, jäljittelyjen avulla. Mm. työhön opastettaessa samoin.
http://notes.helsinki.fi/halvi/tiedotus/vanhatvaitokset.nsf/504ca249c786e20f85256284006da7ab/1c094337583a4bf2c2256e04002e6af1?OpenDocumentcapt.cöpenick kirjoitti:
Toisaalta me kaikki opimme ainakin lapsina matkimisen, jäljittelyjen avulla. Mm. työhön opastettaessa samoin.
http://notes.helsinki.fi/halvi/tiedotus/vanhatvaitokset.nsf/504ca249c786e20f85256284006da7ab/1c094337583a4bf2c2256e04002e6af1?OpenDocumentOlin kerran matkoillani savossa pitemmän aikaa. Huomasin viikkojen jälkeen että 'miekin viännän savvoo'. Mietin sitä jälkeenpäin, miten helposti murre tarttuu, ja että johtuiko se
-halusta oppia kieli
-halusta sopeutua valtaväestöön
-halusta olla ymmärrettävämpi ja miellyttää
Vai mistä. Epämiellyttävää se ei ollut :) Erkki Liikanen = Erkki Yljmiäränen (hulluja nuo savolaiset, hih hih..;) )
Peilisolut lienee asialla..yxex kirjoitti:
Olin kerran matkoillani savossa pitemmän aikaa. Huomasin viikkojen jälkeen että 'miekin viännän savvoo'. Mietin sitä jälkeenpäin, miten helposti murre tarttuu, ja että johtuiko se
-halusta oppia kieli
-halusta sopeutua valtaväestöön
-halusta olla ymmärrettävämpi ja miellyttää
Vai mistä. Epämiellyttävää se ei ollut :) Erkki Liikanen = Erkki Yljmiäränen (hulluja nuo savolaiset, hih hih..;) )
Peilisolut lienee asialla..Huh huh...huomaan ketjun viesteissä epämiellyttävän paljon vanhaa itseäni; kopioinut, plagioinut, peilannut, imenyt vaikutteita ja asioita minkä kerennyt. En silti suostu olemaan kuin korkeintaan sekarotuinen N.
elisakettu kirjoitti:
Huh huh...huomaan ketjun viesteissä epämiellyttävän paljon vanhaa itseäni; kopioinut, plagioinut, peilannut, imenyt vaikutteita ja asioita minkä kerennyt. En silti suostu olemaan kuin korkeintaan sekarotuinen N.
Kaikki ollaan kopioitu(esim Suomen kieli ja Ojalan laskuoppi), ei kenenkään viisaudet ole itsestään mielessä kasvaneita, vaan tulosta monesta monesta lähteestä, jonka tiedon sitten kokoamme kukin persoonalliseen tapaamme.
' Elämä saattaa olla karu selli. Tee siitä itsellesi karuselli' -tuntematon-
Hymy ja nauru tarttuu helposti :)yxex kirjoitti:
Kaikki ollaan kopioitu(esim Suomen kieli ja Ojalan laskuoppi), ei kenenkään viisaudet ole itsestään mielessä kasvaneita, vaan tulosta monesta monesta lähteestä, jonka tiedon sitten kokoamme kukin persoonalliseen tapaamme.
' Elämä saattaa olla karu selli. Tee siitä itsellesi karuselli' -tuntematon-
Hymy ja nauru tarttuu helposti :)Hyvä! Lohdullinen ajatus tähän elämän vaellukseen...
Mukavaa muutenkin myönteinen ajattelusi :) Hymyä!elisakettu kirjoitti:
Hyvä! Lohdullinen ajatus tähän elämän vaellukseen...
Mukavaa muutenkin myönteinen ajattelusi :) Hymyä!;)
- shtrrr
Minä en ole mitään ennenkuin joku on vieressäni. Olen ihmisenä sitä enemmän mitä enemmän toinen minua huomaa. Puhun kuin hän. Vitsailen kuin hän. Olen kuin hän. Kaikki minussa mikä on samaa kuin hänessä korostuu niin että jos seurassani on esimerkiksi vanhempia ystäviäni he huomaavat että olen täysin erilainen. Olen lähes täysin kykenemätön olemaan samassa huoneessa sekä uusien että vanhojen ystävieni kanssa, sillä lyöttäydyn välittömästi persoonana vahvemman vaikutuspiiriin. Jos tämä vahvempi persoona on esimerkiksi ystäväni ystävä, saa ystäväni katsoa vierestä kun vaihdan puolta hänen luotaan tuon kaverin kaverin luo.
Pyrin olemaan enemmän kuin tämä vieressäni oleva uhrini. Pyrin valtaamaan sen mitä hän on omalla olemuksellaan saanut. Pyrin olemaan enemmän ja saamaan täten huomion hänestä itseeni, varastan kaiken, käyn läpi asiat yksi kerrallaan ja hylkään ne läpikäytyäni hänelle takaisin. Lopulta olen imenyt tämän ihmisen kuiviin, ja kun en saa häneltä enää mitään, minulla on tyhjä olo ja vaihdan seuraavaan uhriin. Välivaihe on pahin. Masennusta. Olemattomuutta. Koska enhän ole mitään jos en saa mitään muilta.- j.o.k.u.
Vaikea samaistua...Paitsi tyhjyydentunteeseen. :)
Sekin iskee vain, jos ei ole tekemistä, eli oikeastaan hyvin harvoin. ( pidän nimittäin huolen, että tekemistä riittää... )
Kopioin toki juttuja muilta, mutta se on enemmänkin alitajuista, ei tietoista...Joskus vaihdan huvikseni tyylin kerrallaan uusiksi...Lempivärit, harrastukset, vaatetus...Kaikki saa vaihtua, kun elämä alkaa käymään turhan tylsäksi. ( palaan kuitenkin yleensä samaan tuttuun tyyliin jossain vaiheessa...vaihtelu virkistää. ) Hakeudun myös vaistomaisesti ihmisten seuraan, jotka sopivat sen hetkiseen elämäntilanteeseeni.
Jos kaipaan jännistystä, hakeudun ihmisten seuraan, keiden seurassa saan sitä kokea...Miten milloinkin. Kun elämäntilanne vaihtuu, nämä ihmisetkin unohtuvat...
"Minä en ole mitään ennenkuin joku on vieressäni."
Kuulostaa jonkunlaiselta läheisriippuvuudelta minusta...
Itse olen yleensä se, johon muut haluavat samaistua...Jolta saavat "voimaa", jota kadehditaan...Varsinkin silloin, kun iskee sellainen vaihde päälle, että itsetuntoni leijailee pilvissä ja menee lujaa.
Tutustun tuona aikana useisiin kymmeniin ihmisiin, joiden nimet unohdan kun tulee hiljaisempi kausi, ja palaan takaisin ylhäiseen yksinäisyyteeni lataamaan taas akkuja... :) - tahtoo tietää
j.o.k.u. kirjoitti:
Vaikea samaistua...Paitsi tyhjyydentunteeseen. :)
Sekin iskee vain, jos ei ole tekemistä, eli oikeastaan hyvin harvoin. ( pidän nimittäin huolen, että tekemistä riittää... )
Kopioin toki juttuja muilta, mutta se on enemmänkin alitajuista, ei tietoista...Joskus vaihdan huvikseni tyylin kerrallaan uusiksi...Lempivärit, harrastukset, vaatetus...Kaikki saa vaihtua, kun elämä alkaa käymään turhan tylsäksi. ( palaan kuitenkin yleensä samaan tuttuun tyyliin jossain vaiheessa...vaihtelu virkistää. ) Hakeudun myös vaistomaisesti ihmisten seuraan, jotka sopivat sen hetkiseen elämäntilanteeseeni.
Jos kaipaan jännistystä, hakeudun ihmisten seuraan, keiden seurassa saan sitä kokea...Miten milloinkin. Kun elämäntilanne vaihtuu, nämä ihmisetkin unohtuvat...
"Minä en ole mitään ennenkuin joku on vieressäni."
Kuulostaa jonkunlaiselta läheisriippuvuudelta minusta...
Itse olen yleensä se, johon muut haluavat samaistua...Jolta saavat "voimaa", jota kadehditaan...Varsinkin silloin, kun iskee sellainen vaihde päälle, että itsetuntoni leijailee pilvissä ja menee lujaa.
Tutustun tuona aikana useisiin kymmeniin ihmisiin, joiden nimet unohdan kun tulee hiljaisempi kausi, ja palaan takaisin ylhäiseen yksinäisyyteeni lataamaan taas akkuja... :)keneltä olet kirjoitustyylisi kopioinut?
- j.o.k.u.
tahtoo tietää kirjoitti:
keneltä olet kirjoitustyylisi kopioinut?
En tietääkseni keneltäkään. :)
Sekin kyllä vaihtelee mielialan mukaan...
Voihan olla, että joitain juttuja tarttuu sieltä sun täältä...
En halua tietoisesti kopioida ketään. Joidenkin puhetyyli tarttuu kyllä ärsyttävän helposti...En ihaile ketään, joten en myöskään ala kenenkään tietyn henkilön ominaisuuksia "omimaan"...
- ;(
Hirveän surullista. Tunnut tiedostavan asian hyvin ja olet onneton. Olen pahoillani puolestasi.
Sinä olet silti sinä älä unohda sitä. - A
> Lopulta olen imenyt tämän ihmisen kuiviin, ja kun en saa häneltä enää mitään, minulla on tyhjä olo ja vaihdan seuraavaan uhriin.
Kyseenalaistan tuonkin itsepetoksenasi. Et ime kuiviin ketään. Sinulle vain tulee tyhjä olo ja halu jakaa pahoinvointisi. Riippumatta siitä miten toinen tämän kokee, johtaa todellisuuspakoinen mielesi edellä itse luonnehtimaasi vahingoittamiseksi ymmärtämääsi käsitykseesi todellisuudesta.
Kaikkea hyvää sinulle. Tunnetko piankin tukehtuvasi hyvyyteen ja hakeutuvasi kärsimystä kohti? Kilpailua sinun ja maailman välillä ei silti ole olemassa.- M.B.
Mun on ihan pakko kysyä, että mitä tässä lukee..
"johtaa todellisuuspakoinen mielesi edellä itse luonnehtimaasi vahingoittamiseksi ymmärtämääsi käsitykseesi todellisuudesta."
Tulee mieleen eräs virke, joka piti lukea sataan kertaan, ennen kuin ymmärsin, että siinähän ihan oikeasti kirjoitettiin asiaa.. Nyt en saa hännänpäästä kiinni millään..
Kiitos etukäteen. M.B. kirjoitti:
"johtaa todellisuuspakoinen mielesi edellä itse luonnehtimaasi vahingoittamiseksi ymmärtämääsi käsitykseesi todellisuudesta."
Tulee mieleen eräs virke, joka piti lukea sataan kertaan, ennen kuin ymmärsin, että siinähän ihan oikeasti kirjoitettiin asiaa.. Nyt en saa hännänpäästä kiinni millään..
Kiitos etukäteen.Tarkoittaako tämä jotain sellaista että loikkaa siihen itse kaivettuun valheen kaivoon, joka olikin vain kuoppa?
- A
M.B. kirjoitti:
Kiitos etukäteen.Nyt ei auta kuin lukea sata kertaa uudestaan. Virke on vaikea mutta yksiselitteinen. :DD
Taustaksi:
N:n todellisuudentaju on hiukan hukassa. Hän on läheisriippuvainen, mustasukkainen, helposti säikkyvä, manipuloi säilyttääkseen herkän pikkulapsen tasapainonsa. Omassa suuruudenkuvitelmassaan hän ylentää itsensä Narsistiksi. Tällöin hän mieltää toimintansa vahingoittavan toisia. No, hän kokee kaiken kilpailuksi ja kaikki muut uhkaksi. Tuo reppana tahtoo kuitenkin kohentaa oloaan muiden kustannuksella ja leikkii Pahaa.
Narsisti on aina uhri. Osa narsisteista uhraa myös muita kuin itsensä. Tähän tulee tarvittaessa ankarasti puuttua. Oma yliminä useimmiten siihen riittää. :)
Terveisiä tutuille. - M.B.
A kirjoitti:
Nyt ei auta kuin lukea sata kertaa uudestaan. Virke on vaikea mutta yksiselitteinen. :DD
Taustaksi:
N:n todellisuudentaju on hiukan hukassa. Hän on läheisriippuvainen, mustasukkainen, helposti säikkyvä, manipuloi säilyttääkseen herkän pikkulapsen tasapainonsa. Omassa suuruudenkuvitelmassaan hän ylentää itsensä Narsistiksi. Tällöin hän mieltää toimintansa vahingoittavan toisia. No, hän kokee kaiken kilpailuksi ja kaikki muut uhkaksi. Tuo reppana tahtoo kuitenkin kohentaa oloaan muiden kustannuksella ja leikkii Pahaa.
Narsisti on aina uhri. Osa narsisteista uhraa myös muita kuin itsensä. Tähän tulee tarvittaessa ankarasti puuttua. Oma yliminä useimmiten siihen riittää. :)
Terveisiä tutuille.En kysyisi, ellen jo olisi sataan kertaan yrittänyt :) Ainakin noin sataan kertaan :DD
N ei ole neutraali esimerkkikirjain tyypistä, heti tulee mieleen nainen... Narsistin lisäksi..
eli..
Riippumattaa siitä miten toinen tämän kokee, on todellisuuspakoinen mielesi pussittanut sinut luomaasi harhaan omasta "pahuudestasi".. Eli normiherkän ihmisen ulospäin suuntautuva viha, joka saa ilmenemismuotonsa käyttäytymisessä, joka mieltyy joko kokemusperäiseksi, opiskelluksi tai oletetuksi narsismiksi tyypin itsensä mielestä, satuttaa häntä itseään kuitenkin eniten ja siinä sivussa mahdollisia muita....
Jotenkin noin tajuan tuon selvennyksen jälkeen, että "ylentää itsensä narsistiksi ja muiden kustannuksella leikkii pahaa."
*vähän hitaalla päällä, mikä ei liene huono asia* - A
M.B. kirjoitti:
En kysyisi, ellen jo olisi sataan kertaan yrittänyt :) Ainakin noin sataan kertaan :DD
N ei ole neutraali esimerkkikirjain tyypistä, heti tulee mieleen nainen... Narsistin lisäksi..
eli..
Riippumattaa siitä miten toinen tämän kokee, on todellisuuspakoinen mielesi pussittanut sinut luomaasi harhaan omasta "pahuudestasi".. Eli normiherkän ihmisen ulospäin suuntautuva viha, joka saa ilmenemismuotonsa käyttäytymisessä, joka mieltyy joko kokemusperäiseksi, opiskelluksi tai oletetuksi narsismiksi tyypin itsensä mielestä, satuttaa häntä itseään kuitenkin eniten ja siinä sivussa mahdollisia muita....
Jotenkin noin tajuan tuon selvennyksen jälkeen, että "ylentää itsensä narsistiksi ja muiden kustannuksella leikkii pahaa."
*vähän hitaalla päällä, mikä ei liene huono asia*Jotenkin noin. Normiherkkä kuulosti osuvalta. Alankin kopioida sitä tässä yhteydessä. :)
(Kyllä N viittaa nimenomaan neutriin. Kafkalta olen muistaakseni sen kopioinut. Hänen kirjoituksissaan esiintyy usein N. Mutta muillakin. ) - M.B.
A kirjoitti:
Jotenkin noin. Normiherkkä kuulosti osuvalta. Alankin kopioida sitä tässä yhteydessä. :)
(Kyllä N viittaa nimenomaan neutriin. Kafkalta olen muistaakseni sen kopioinut. Hänen kirjoituksissaan esiintyy usein N. Mutta muillakin. ):) ole hyvä.. sun käytössä sillä on varmasti osuva paikkansa..
Itse olen suorastaan rakastunut sanoihin normi- , ja normaali.. ainakin toistaiseksi. Ne tarjoavat lähes poikkeuksetta sen "epänormaaliksi" määritellyn läsnäolon ilmaantuessan puheeseen/kirjoitukseen, samalla kun mukavasti kuvittavat sanaa "yleisesti" ja "keskiverto" .
Ja ianikuinen sanomaton normi...herkkua.. M.B. kirjoitti:
:) ole hyvä.. sun käytössä sillä on varmasti osuva paikkansa..
Itse olen suorastaan rakastunut sanoihin normi- , ja normaali.. ainakin toistaiseksi. Ne tarjoavat lähes poikkeuksetta sen "epänormaaliksi" määritellyn läsnäolon ilmaantuessan puheeseen/kirjoitukseen, samalla kun mukavasti kuvittavat sanaa "yleisesti" ja "keskiverto" .
Ja ianikuinen sanomaton normi...herkkua..Poistettakoon normaali ja epänormaali ajatuksistamme tällä nuijankopautuksella *kops*
Uusi ideologia; kaikki mikä tapahtuu, on totta :)- M.B.
yxex kirjoitti:
Poistettakoon normaali ja epänormaali ajatuksistamme tällä nuijankopautuksella *kops*
Uusi ideologia; kaikki mikä tapahtuu, on totta :)Viikko vielä, niin susta tulee täydellinen Yes-mies :)
Minkäs parissa mun ajatukset sitten askaroitsee, jos ei normaalin ja epänormaalin määrittelemässä todellisessa epätodellisuudessa...?
*ja pääni on oleva onttouttaan kumiseva vaski* M.B. kirjoitti:
Viikko vielä, niin susta tulee täydellinen Yes-mies :)
Minkäs parissa mun ajatukset sitten askaroitsee, jos ei normaalin ja epänormaalin määrittelemässä todellisessa epätodellisuudessa...?
*ja pääni on oleva onttouttaan kumiseva vaski*Yes :-D
Olet älykäs ihminen, ja tiedät sen itsekin =)
Et ainoastaan elä, vaan mietit elämää. Tunnen sen tänne avaruuden halki.. :)- M.B.
yxex kirjoitti:
Yes :-D
Olet älykäs ihminen, ja tiedät sen itsekin =)
Et ainoastaan elä, vaan mietit elämää. Tunnen sen tänne avaruuden halki.. :):D Voihan aika-avaruusjatkumo ja ihmisen fyysinen sijainti siinä.. Elämä on mielenkiintoinen ilmiö.
http://www.youtube.com/watch?v=6yfxca-2BU0
- muuankummajainen
Narsisti menee aina sieltä missä aita matalin,narsisti on pohjimmiltaan rassukka apinoidaan kaikki eikä osaa päättää edes sitä asiaa että kumpaa sukupuolta on vai onko sekin aina tilanteen mukaan?
- A
Niin ... Tuo kuulostaa ymmärtäväiseltä ja lämpimältä ja hyödylliseltä lähestymistavalta. Ehkä enintä osaa narsisteista voisi juuri tästä näkökulmastasi ymmärtää ja joitain heistä kenties auttaa kasvamaan. :)
- Pilvi_1
Taitaa KopioKallella olla termit sekaisin.
Tutustu vaikka täällä aiheeseen:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsismi
Esimerkiksi minuun tarttuu todella herkästi toisten ihmisten puhetapa ja eleet. Huomaan tuon itsekin ja se häiritsee minua. En todellakaan tee sitä tahallani vaan eläydyn niin syvästi mukaan siihen mitä toinen ihminen sanoo ja tekee. Huomaan myös, että samalla kun kerron jollekin toiselle ystävälleni jostakin ystävästäni niin alan elehtiä samalla tavalla kuin tämä ystäväni josta kerron. Ei tuo siltikään tee minusta narsistia.... - nbvfdrgthjkltgb
Uskomatonta. Ihanko olette tosissanne? Ilmankos ne tekevät ilmaiskuja milloin minnekin. Narsistit myös kopioivat vanhempiensa geenejä.
Onko mahdollista narsistin käytökselle, että pyritään tekemään nk uhrista naamion itsensä kaltainen? Täsmennän; esimerkiksi naisesta miehen kaltainen, muutetaan pukeutumista miesten vaatteilla, karsitaan vähiin naiselliset merkit? Halu vaikuttaa hiustyyliin, ehostukseen. Vai onko kyse jostain muusta (esim. naisviha, itsensä ihailu, seksuaalinen suuntautuneisuus)? Vai onko tämä osa nujertamista, manipulointia?
- M.B.
Jos on kyseessä suhde, jossa mies on narsistisempi osapuoli, ja suhteessa naisen kanssa, voisin kuvitella että se "naisviha" on sille miehelle tavallaan tiedostamatonta, mutta joka tulee esiin sanoitta siinä suhteessa siihen naiseen. Itse en ole kovin naisellinen vaikka nainen olenkin, ja usein miettiessäni omia suhteitani, on päällimmäiseksi noussut epäilys joko suoranainen naisviha tai pelko. Mutta kuitenkin niin, että se toinen on ylikorostetusti hakenut oikeutta omalle naiselliselle puolelleen.. esim. loukkaantunut sanoista: "olepa nyt mies ja kanna tää kassi..". Että se, selvä roolijako on myös osaltaan sellainen ehkä jopa narsismilta suojaava tekijä, mikäli asiat otetaan vain asioina, eikä henkilööön suuntautuvana loukkauksena. Esim. miehet hakkaa halot ja naiset hoitaa pääasiassa lapset.
Joustavaa sitten siinä on se, jos toinen ei loukkaannu toisen tehdessä jotakin ohi roolinsa. Esimerkiksi mies käyttää lasta lääkärissä ja nainen autoa korjaamolla.. Suhteessa jossa narsismia on vallalla, sellaisesta joustavuudesta saattaisi kasvaa kilpailutekijä: mies on parempi nainen ja nainen on se mies talossa ja se paremmin kuin yksikään mies.... ehkä.
Omassa henkilökohtaisessa narsismissaan huippuunsa nousseet omat itsensä ovat sitten luku sinänsä.. terveisiä j.o.k.u:lle :D
*edelleen viheriään vivahtava* M.B. kirjoitti:
Jos on kyseessä suhde, jossa mies on narsistisempi osapuoli, ja suhteessa naisen kanssa, voisin kuvitella että se "naisviha" on sille miehelle tavallaan tiedostamatonta, mutta joka tulee esiin sanoitta siinä suhteessa siihen naiseen. Itse en ole kovin naisellinen vaikka nainen olenkin, ja usein miettiessäni omia suhteitani, on päällimmäiseksi noussut epäilys joko suoranainen naisviha tai pelko. Mutta kuitenkin niin, että se toinen on ylikorostetusti hakenut oikeutta omalle naiselliselle puolelleen.. esim. loukkaantunut sanoista: "olepa nyt mies ja kanna tää kassi..". Että se, selvä roolijako on myös osaltaan sellainen ehkä jopa narsismilta suojaava tekijä, mikäli asiat otetaan vain asioina, eikä henkilööön suuntautuvana loukkauksena. Esim. miehet hakkaa halot ja naiset hoitaa pääasiassa lapset.
Joustavaa sitten siinä on se, jos toinen ei loukkaannu toisen tehdessä jotakin ohi roolinsa. Esimerkiksi mies käyttää lasta lääkärissä ja nainen autoa korjaamolla.. Suhteessa jossa narsismia on vallalla, sellaisesta joustavuudesta saattaisi kasvaa kilpailutekijä: mies on parempi nainen ja nainen on se mies talossa ja se paremmin kuin yksikään mies.... ehkä.
Omassa henkilökohtaisessa narsismissaan huippuunsa nousseet omat itsensä ovat sitten luku sinänsä.. terveisiä j.o.k.u:lle :D
*edelleen viheriään vivahtava*Täsmennän aiempaani; suhteessa ei ollut minkäänlaista roolijakoa. Tarkemmin ajateltuna nainen saattoi tehdä niin perinteiset naisen kuin miehenkin tehtävät. Sopimuksia tai sääntöjä näistä ei ollut. Mutta miehen yleisessä suhtautumisessa, puheissa; halveksi naisia ja piti heitä mm oppurtunisteina ja femineisteinä. Vai kokiko alitajunnassaan naisen ehkä uhkana, dominoivana (nainen ei tietoisesti ollut tätä harrastanut)?
- M.B.
elisakettu kirjoitti:
Täsmennän aiempaani; suhteessa ei ollut minkäänlaista roolijakoa. Tarkemmin ajateltuna nainen saattoi tehdä niin perinteiset naisen kuin miehenkin tehtävät. Sopimuksia tai sääntöjä näistä ei ollut. Mutta miehen yleisessä suhtautumisessa, puheissa; halveksi naisia ja piti heitä mm oppurtunisteina ja femineisteinä. Vai kokiko alitajunnassaan naisen ehkä uhkana, dominoivana (nainen ei tietoisesti ollut tätä harrastanut)?
Olen kuullut, että miehestä tulee ns. munaton liian läheisessä suhteessa naiseen, ja että olisi hyväksi jopa pakotettu äijä-porukka, jossa jakaa miehisyyttään toisten miesten kanssa sen miehisyyden kääntymättä naisvihaksi tai halveeraukseksi.
- M.B.
M.B. kirjoitti:
Olen kuullut, että miehestä tulee ns. munaton liian läheisessä suhteessa naiseen, ja että olisi hyväksi jopa pakotettu äijä-porukka, jossa jakaa miehisyyttään toisten miesten kanssa sen miehisyyden kääntymättä naisvihaksi tai halveeraukseksi.
http://www.youtube.com/watch?v=FLR9yyI9CHg&feature=related
Spandau Ballet M.B. kirjoitti:
Hyvä huomio; ei mieskavereita.
- buugibäägi
M.B. kirjoitti:
Määkipääkiböökibääki laukoo totuutta munattomista ja tohon perustuu kans naisten miesviha mikä näkyy miestä kohtaan halventamisena,siis poikatytöt sukupuolettomat.
- M.B.
buugibäägi kirjoitti:
Määkipääkiböökibääki laukoo totuutta munattomista ja tohon perustuu kans naisten miesviha mikä näkyy miestä kohtaan halventamisena,siis poikatytöt sukupuolettomat.
Höpöhöp... En lauo mitään totuutta munattomista.
Sivistyneesti. Mies ei ehkä eksy niin herkästi omaan miehisyyteensä suhteessa naiseen, jos miehellä on edes jonkinlainen kaveripiiri, joka koostuu miehistä.
Miesten kesken, mikäli kaverisuhde on hyvä, miehet voivat olla miehiä. Usein naisen seurassa se miehenä oleminen on joko tiedostamatonta kukkoilua ja vaikutuksen tekoyritystä, täyttä hämmentymistä tai avautumisen yhteydessä kuvitelmaa siitä, että kaikki valta meni samantien. Enkä sano, että pätee kaikkiin, ehkä sellaiseen perusnormimieheen.
Huvittavaa kyllä, jos miehellä on pääasiassa naispuolisia kavereita, tietyntyyppinen "naisten kesken" - käytös saattaa paistaa pitkällekin. Toki on niitäkin, jotka onnistuvat olemaan kadottamatta itseään miehenä laumaan naisia.
Kasvaville tytöille olisi jokaiselle hyvä olla uskottu vanhempi elämää kokenut ja elänyt ja nähnyt viisas nainen tukihenkilönä. Eikä haittaisi jos tällä tukihenkilönaisella olisi oma hyvinvoiva suhde. Sellaista perustervettä roolimallimeininkiä... Niissä elämän perusasioissa. Jotenkin tuntuu, että sellainen on kadonnut jonnekin tästä kulttuurista - ihkaelävä, itseensä ja elämäänsä tyytyväinen, punnitsevainen ja viisas, läsnäoleva joku kaikkien elämässä.. Ihmiset eivät ole vähentyneet.
Poikatyttöys tai tyttöpoikaus ei ole varsinaisesti halventamista? Mielestäni tasa-arvon käsittäminen kaiken samanlaistamisen kautta on ehkä aikaansaanut paljon tiedostamatonta pahaa. Oikeammin tasa-arvoista olisi kaikille yhtälainen oikeus olla oma itsensä, mikäli se tapahtuu lakien puitteissa, mutta mikäpä ihmisen muuttaisi..
Poikatyttöys ei yksinään halvenna miestä, vaan on enemmänkin yksilön valitsema tapa tai tyyli ilmaista omaa itseään. Jos siihen liittää miestä halventavaa käytöstä, kyse lienee huonosta käytöksestä tai poikatytön tiedostamattomasta asenteesta syystä tai toisesta. Mikäli mies kokee poikatyttöyden halventavan miestä, kyse ei ole siitä että poikatyttöys halventaisi miestä, vaan siitä, että tämä tietty mies tulkitsee poikatyttöyden halventavaksi, joko syystä tai toisesta.
Usein valittuun tapaan ilmentää itseään jollakin tyylillä, liittyy enemmän asian ihannointia ja asiaan liitettyjä positiivisia ominaisuuksia, kuin kenenkään suoranaista halventamista. Myös tarve sulautua joukkoon menettämättä omaa yksilöllisyyttään on ihmiselle ihan perushuttua ihmisyydessänsä. Yleisesti ei haluta pistää silmään ja erottua epäedukseen, mutta tavalla tai toisella olisi hyvä positiivisesti erottua edukseen kaikista muista. M.B. kirjoitti:
Höpöhöp... En lauo mitään totuutta munattomista.
Sivistyneesti. Mies ei ehkä eksy niin herkästi omaan miehisyyteensä suhteessa naiseen, jos miehellä on edes jonkinlainen kaveripiiri, joka koostuu miehistä.
Miesten kesken, mikäli kaverisuhde on hyvä, miehet voivat olla miehiä. Usein naisen seurassa se miehenä oleminen on joko tiedostamatonta kukkoilua ja vaikutuksen tekoyritystä, täyttä hämmentymistä tai avautumisen yhteydessä kuvitelmaa siitä, että kaikki valta meni samantien. Enkä sano, että pätee kaikkiin, ehkä sellaiseen perusnormimieheen.
Huvittavaa kyllä, jos miehellä on pääasiassa naispuolisia kavereita, tietyntyyppinen "naisten kesken" - käytös saattaa paistaa pitkällekin. Toki on niitäkin, jotka onnistuvat olemaan kadottamatta itseään miehenä laumaan naisia.
Kasvaville tytöille olisi jokaiselle hyvä olla uskottu vanhempi elämää kokenut ja elänyt ja nähnyt viisas nainen tukihenkilönä. Eikä haittaisi jos tällä tukihenkilönaisella olisi oma hyvinvoiva suhde. Sellaista perustervettä roolimallimeininkiä... Niissä elämän perusasioissa. Jotenkin tuntuu, että sellainen on kadonnut jonnekin tästä kulttuurista - ihkaelävä, itseensä ja elämäänsä tyytyväinen, punnitsevainen ja viisas, läsnäoleva joku kaikkien elämässä.. Ihmiset eivät ole vähentyneet.
Poikatyttöys tai tyttöpoikaus ei ole varsinaisesti halventamista? Mielestäni tasa-arvon käsittäminen kaiken samanlaistamisen kautta on ehkä aikaansaanut paljon tiedostamatonta pahaa. Oikeammin tasa-arvoista olisi kaikille yhtälainen oikeus olla oma itsensä, mikäli se tapahtuu lakien puitteissa, mutta mikäpä ihmisen muuttaisi..
Poikatyttöys ei yksinään halvenna miestä, vaan on enemmänkin yksilön valitsema tapa tai tyyli ilmaista omaa itseään. Jos siihen liittää miestä halventavaa käytöstä, kyse lienee huonosta käytöksestä tai poikatytön tiedostamattomasta asenteesta syystä tai toisesta. Mikäli mies kokee poikatyttöyden halventavan miestä, kyse ei ole siitä että poikatyttöys halventaisi miestä, vaan siitä, että tämä tietty mies tulkitsee poikatyttöyden halventavaksi, joko syystä tai toisesta.
Usein valittuun tapaan ilmentää itseään jollakin tyylillä, liittyy enemmän asian ihannointia ja asiaan liitettyjä positiivisia ominaisuuksia, kuin kenenkään suoranaista halventamista. Myös tarve sulautua joukkoon menettämättä omaa yksilöllisyyttään on ihmiselle ihan perushuttua ihmisyydessänsä. Yleisesti ei haluta pistää silmään ja erottua epäedukseen, mutta tavalla tai toisella olisi hyvä positiivisesti erottua edukseen kaikista muista.Olipa hieno vastaus määbää. Tuo tasa-arvoistamis-juttu, niinpä. Olen kokenut että jo pelkkä sana saa useammat takajaloilleen; mennään reagointitasolla heti punaisen mittarin puolelle ja aletaan korostuneesti puhua feminismistä tai sovinismista. Eihän siitä ole kyse. On vain karkeita karikaesimerkkejä näistä; pienempi prosentti väestöstä ja ajattelutyylistä, kaikki eivät ole ääriryhmiin kuuluvia tai soveltuvia. Tasa-arvoistaminen; yksilöiden (ei pelkästään sukupuolijakauman) kesken terveellä tavalla, se olennaisinta, kloonautumatta.
elisakettu kirjoitti:
Olipa hieno vastaus määbää. Tuo tasa-arvoistamis-juttu, niinpä. Olen kokenut että jo pelkkä sana saa useammat takajaloilleen; mennään reagointitasolla heti punaisen mittarin puolelle ja aletaan korostuneesti puhua feminismistä tai sovinismista. Eihän siitä ole kyse. On vain karkeita karikaesimerkkejä näistä; pienempi prosentti väestöstä ja ajattelutyylistä, kaikki eivät ole ääriryhmiin kuuluvia tai soveltuvia. Tasa-arvoistaminen; yksilöiden (ei pelkästään sukupuolijakauman) kesken terveellä tavalla, se olennaisinta, kloonautumatta.
Ehkä sekä mies että nainen ovat puolikkaita sydämiä(?)
Ehjiä vain yhdessä.
Ehkä siitä johtuu ristiriidat.
Puutteelinen....halu omistaa toinen.
Riippuvainen....halu olla osa toista.yxex kirjoitti:
Ehkä sekä mies että nainen ovat puolikkaita sydämiä(?)
Ehjiä vain yhdessä.
Ehkä siitä johtuu ristiriidat.
Puutteelinen....halu omistaa toinen.
Riippuvainen....halu olla osa toista.Hieno kielikuva -puolikkaita sydämiä- . Niin, elämä menee sen sydämen riekalaita liimaillessa toiseen rikkonaiseen, palat eivät sovikaan yhteen, kun molemmat puoliskot ovat omilla tavoin särkyneitä. Joista ne ristiriidat. Ehjää toimivaa sydäntä ei näin saa, vaan ne tulisi eheyttää ensin omaksi kokonaisuudekseen. Kun kauniit kokonaisuudet sitten kohtaa; voisi toimiva suhde olla mahdollista, edellyttäen että niiden antaa sykkiä omassa tahdissaan, hiljaa omalla rytmillään, mutta vierekkäin kulkien.
elisakettu kirjoitti:
Hieno kielikuva -puolikkaita sydämiä- . Niin, elämä menee sen sydämen riekalaita liimaillessa toiseen rikkonaiseen, palat eivät sovikaan yhteen, kun molemmat puoliskot ovat omilla tavoin särkyneitä. Joista ne ristiriidat. Ehjää toimivaa sydäntä ei näin saa, vaan ne tulisi eheyttää ensin omaksi kokonaisuudekseen. Kun kauniit kokonaisuudet sitten kohtaa; voisi toimiva suhde olla mahdollista, edellyttäen että niiden antaa sykkiä omassa tahdissaan, hiljaa omalla rytmillään, mutta vierekkäin kulkien.
Kommentoin ensin saatteeksi sulle tähän linkkiin..mietin..kumitin pois. Musta tuntuu että sä ymmärrät kuitenkin..
http://www.youtube.com/watch?v=41qsbRoW3es&feature=related- M.B.
yxex kirjoitti:
Kommentoin ensin saatteeksi sulle tähän linkkiin..mietin..kumitin pois. Musta tuntuu että sä ymmärrät kuitenkin..
http://www.youtube.com/watch?v=41qsbRoW3es&feature=relatedhttp://www.youtube.com/watch?v=BDncsdVl6x0&feature=related
miehiä ja naisia, vaikka luodon maijaa ei oo voittanutta :) M.B. kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=BDncsdVl6x0&feature=related
miehiä ja naisia, vaikka luodon maijaa ei oo voittanutta :)Onni...suru...luopuminen...sen maija oppi.
Olen kiikun kaakun jossain masennuksen ja vitutuksen rajoillla..pieni projekti, heh.. :/
Millainen Nainen on?- M.B.
yxex kirjoitti:
Onni...suru...luopuminen...sen maija oppi.
Olen kiikun kaakun jossain masennuksen ja vitutuksen rajoillla..pieni projekti, heh.. :/
Millainen Nainen on?Moninainen :)
Vaikka tällainen..
http://www.youtube.com/watch?v=BtJeI4Q9nBE&feature=related
Masennuksen ja vitutuksen rajoilla voi istahtaa alas, siihen rajalle, ja heilutella jalkoja molemmilla puolilla.. :) M.B. kirjoitti:
Moninainen :)
Vaikka tällainen..
http://www.youtube.com/watch?v=BtJeI4Q9nBE&feature=related
Masennuksen ja vitutuksen rajoilla voi istahtaa alas, siihen rajalle, ja heilutella jalkoja molemmilla puolilla.. :)Kiitos!
- M.B.
yxex kirjoitti:
Kiitos!
Naurua masennukseen ja vitutukseen..
http://www.youtube.com/watch?v=zK-My1XbHfA - M.B.
M.B. kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=zK-My1XbHfAJa lisää..http://www.youtube.com/watch?v=-RZ9ynuzIkU&feature=related
- M.B.
M.B. kirjoitti:
Ja lisää..http://www.youtube.com/watch?v=-RZ9ynuzIkU&feature=related
jotta oho
http://www.youtube.com/watch?v=-RZ9ynuzIkU&feature=related M.B. kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=zK-My1XbHfAHellät hyvänyön toivotukset sulle, josko milloin koska meetkin nukkumaan! Yxex lupaa olla nukkumattinasi ensi yönä :)
yxex kirjoitti:
Hellät hyvänyön toivotukset sulle, josko milloin koska meetkin nukkumaan! Yxex lupaa olla nukkumattinasi ensi yönä :)
määbäälle:
http://www.youtube.com/watch?v=WqeWH65BEEc&feature=relatedyxex kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=41qsbRoW3es&feature=relatedPahoitteluni aloittajaa ja aihetta kohtaan, kun tälläinen välikommentti taas.
yxex se Myrsky oli varmaan määbäälle, mutta mulle postattiin. Halusin pikaisesti kommentoida sen.
Minulla olisi paljonkin sanottavaa siitä kappaleesta, mutta kumitin pitkän tarinani pois, kuten ymmärtänet varmaan. Itkin niin vuolaasti, että kyyneleet eivät pelkästään valuneet, ne lähinnä roiskuivat. Niitä ajatuksia tarkemmin kommentoin tuonnempana toisessa yhteydessä.
niinkuin sanonta kuuluu riski otettava ja kuunneltava... http://www.youtube.com/watch?v=Y6nypZLLqz4
..ja miksi- M.B.
elisakettu kirjoitti:
Pahoitteluni aloittajaa ja aihetta kohtaan, kun tälläinen välikommentti taas.
yxex se Myrsky oli varmaan määbäälle, mutta mulle postattiin. Halusin pikaisesti kommentoida sen.
Minulla olisi paljonkin sanottavaa siitä kappaleesta, mutta kumitin pitkän tarinani pois, kuten ymmärtänet varmaan. Itkin niin vuolaasti, että kyyneleet eivät pelkästään valuneet, ne lähinnä roiskuivat. Niitä ajatuksia tarkemmin kommentoin tuonnempana toisessa yhteydessä.
niinkuin sanonta kuuluu riski otettava ja kuunneltava... http://www.youtube.com/watch?v=Y6nypZLLqz4
..ja miksiKyllä se oli sulle, senkin kettuliini. Kyllä tuo yxexä on jo niin vanha palstakonkari, että osaa uudellakin systeemillä pistää viestejä.
Olet kovin, surullinen? Itkeminen usein helpottaa, ja joskus pitää itkeä itkut loppuun asti. Sitten aikanaan koittaa se päivä, kun huomaa, että ei tule kyyneltäkään, ja aikoinaan kovinkin paljon liikuttaneen kappaleen kuittaa kuuntelemalla tyynen rauhallisesti.. Voimia kevääseen.. - lottamari<3
M.B. kirjoitti:
jotta oho
http://www.youtube.com/watch?v=-RZ9ynuzIkU&feature=related:DDDDD
http://www.youtube.com/watch?v=ZXcS6m53Gm0&NR=1
Rosvopaistia a`la narsisti :) - M.B.
lottamari<3 kirjoitti:
:DDDDD
http://www.youtube.com/watch?v=ZXcS6m53Gm0&NR=1
Rosvopaistia a`la narsisti :)Tuulen viemää armeniaksi :)
http://www.youtube.com/watch?v=zxLNCg-AIwY&feature=related - M.B.
yxex kirjoitti:
määbäälle:
http://www.youtube.com/watch?v=WqeWH65BEEc&feature=relatedIndigo-lasten unilaulu, sininen uni :)
http://www.youtube.com/watch?v=Q3Kvu6Kgp88
Pariisin varpunen yöhösi siipiä räpsyttämään.. elisakettu kirjoitti:
Pahoitteluni aloittajaa ja aihetta kohtaan, kun tälläinen välikommentti taas.
..ja miksi=)
Kyllä se myrsky-linkki oli sulle elisakettu, se tuli mieleeni sanoistasi;
"Kun kauniit kokonaisuudet sitten kohtaa; voisi toimiva suhde olla mahdollista, edellyttäen että niiden antaa sykkiä omassa tahdissaan, hiljaa omalla rytmillään, mutta vierekkäin kulkien. "
Tarkoitukseni ei ollut itkettää sua. Mutta saa ihminen olla heikko ja hauraskin välillä. Kaksi puuta-kappale on yksi mun itkukappaleeni...kyllä, itken minäkin, vaikka mies olenkin..
Myötätuntoni, ja halaukseni sulle..M.B. kirjoitti:
Indigo-lasten unilaulu, sininen uni :)
http://www.youtube.com/watch?v=Q3Kvu6Kgp88
Pariisin varpunen yöhösi siipiä räpsyttämään..Kiitti, kuuntelin tuon herätessäni. Kun menin aamukahville kuistille, näin pihapuussa yksinäisen sinitiaisen. Sekin katseli minua.. =)
yxex kirjoitti:
=)
Kyllä se myrsky-linkki oli sulle elisakettu, se tuli mieleeni sanoistasi;
"Kun kauniit kokonaisuudet sitten kohtaa; voisi toimiva suhde olla mahdollista, edellyttäen että niiden antaa sykkiä omassa tahdissaan, hiljaa omalla rytmillään, mutta vierekkäin kulkien. "
Tarkoitukseni ei ollut itkettää sua. Mutta saa ihminen olla heikko ja hauraskin välillä. Kaksi puuta-kappale on yksi mun itkukappaleeni...kyllä, itken minäkin, vaikka mies olenkin..
Myötätuntoni, ja halaukseni sulle..määbäälle ja yxex:lle : itkeminen ei ole aina pahasta, mutta se on yksi aidoimmista tavoistamme kokea sisällämme olevia tunteita. Syviä tunteita, joista herää muistoja ja tuo esille myös kuoremme alla olevia kipeitä toiveita ja tarpeita.
Ajattelin niin paljon sitä aitoutta tässä ketjussa, ja sitä miten pystymme myös kopioimaan tunteita, peilaamaan, niin halutessamme, mitä narsistikin tekee, ahnaasti tarkkailee toisten reaktioita johonkin tilanteeseen käyttäen toisen sanoja hyväkseen pitäen niitä omina tunteinaan.
Kiitos Sakusta; antoi toivoa...ja halauksia sinnekin päin! :)yxex kirjoitti:
Hellät hyvänyön toivotukset sulle, josko milloin koska meetkin nukkumaan! Yxex lupaa olla nukkumattinasi ensi yönä :)
Postistani löysin tämän: no meni minne meni, sininutulle tämä tarkoitus:
"Joka ilta kun lamppu sammuu ja saapuu oikea yö
niin valkokettu nousee ja ovehen hiljaa lyö
Se hiipii ovesta sisään ja ..."
Hähä :D
(tuli mieleen siitä yhdestä opiston videosta minkä mulle kerran tyrkkäsit)
Levollista yötä ja keväisiä unia :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175610
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus03841Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2252819- 412515
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella432211Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon332146Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731727Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme141548- 381410
- 1681327