Plan kummilapsi

rizzlan

Tuli tässä mieleen kun katselin taannoin suomalaista hyväntekeväisyyskonserttia jossa kerättiin varoja suuressa hurmossa ns Plan kummilapsille.
Eräällä julkkiksella, muistaakseni Anne Kukkohovi lipsahti melkoinen sammakko poikineen, kun hän hehkutti että hänellä on tällainen kummityttö ja on niin ihanaa saada kuvia hänestä ja olisi niin kivaa lähettää joku koru tai jotain suoraan tytölle mutta säätiö kieltää tämän, kaikki raha ja muu varallisuus menee planin kautta.

Niin, tämä perhehän voisi tällä tytölle lähetetyllä korulla ostaa itsensä riippumattomaksi säätiöstä, ostaa vaikka lehmän, viljaa yms.

Eivätkö ihmiset todellakaan tajua, että tällaiset kehitysapusäätiöt ovat lähinnä säätiöiden rikastuttamista varten .
Toisena räikeänä esimerkkinä jonkin luonnonkatastrofin yllättäessä esim Haitin luonnonkatastrofi, voi sitä rahan pumppaamisen määrää (mm kirkon ulkomaanapu useita kymmeniä miljoonia) mutta mitä ihmettä uutiskuvia katastrofialueesta katsottaessa näyttää siltä ettei siellä ole tapahtunut juuri mitään tilanteen korjaamiseen osoitetuilla rahoilla.
Köyhyys on bisnes. Mutta ei köyhille.

10

401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikki tietävät

      ettei se rahalahjoitus perille mene.
      Onko se sitten hyvä vai huono asia...Miettikööt jokainen itse oman kantansa.

      Minun mielestäni avun jakaminen lisää avun "tarvitsijoita", kun apua tulee, niin eivät viitsi edes tehdä mitään.
      Esim. haiti on hyvä esimerkki.

    • rizzlan

      Anteeksi, mutta jos rahalahjoitus ei mene perille niin miten se sitten synnyttää semmoisen paradoksin ettei viitsitä tehdä mitään kun apua tulee?

      Voihan se tietty olla niinkin että esim Haitiin suunnatut miljoonat jäävät suurimmilta osin ns "matkan varrelle" ja itse kohteeseen saapuu lähinnä vain ruokapaketteja joilla pakolaisleireillä asuvat ihmiset elävät päivä kerrallaan.
      Kenties siihen tottuu, niin ettei oman kodin ja yksityisemmän elämän rakentaminen tunnu enää niin tärkeältä?

      Avustusjärjestöthän tästä lähinnä hyötyvät, voidaan näyttää ihmisille että vieläkin tuhansia ihmisiä asuu leireillä vailla kotia ja taas saadaan ihmiset syytämään lisää rahaa.

      Olen osittain samaa mieltä siitä, että avun jakaminen lisää avun tarvitsijoita ja tietyllä tapaa passivoi, mutta miettiä voi myös avustustapojen kestävyyttä, annetaanko ihmisille sellaista apua joka mahdollistaa omavaraisuutta ja jatkuvuutta, kannustetaanko siihen vai luodaanko tällaista päiväkerrallaan mentaliteettia.

      Sehän pitää apua tarvitsevat ihmiset riippuvaisena avustusjärjestöstä jos annetaan pelkkiä jauhoja sen sijaan että annettaisiin resursseja viljellä itse.

      Edellä mainittu esimerkki lienee hieman naiivi ja "romanttinen" mutta pointti tuli kai selväksi.
      Yhtäkaikki olkoonkin niin, että avustettavien maiden kansalaiset olisivat laiskoja ja passiivisia, avustusjärjestöille tämä varmaan sopii oikein hyvin.
      Money talks bullshit walks.

    • 8+14

      "Sehän pitää apua tarvitsevat ihmiset riippuvaisena avustusjärjestöstä jos annetaan pelkkiä jauhoja sen sijaan että annettaisiin resursseja viljellä itse"

      Se jauhopaketti on helpompi antaa. Esimerkiksi Afrikan maatalous on tuhottu rikkaiden länsimaiden viljelijöiden ja suuryhtiöiden toimesta. Afrikan viljelijöille voidaan antaa toimintamahdollisuus vain lopettamalla rikkaiden maiden maataloustuet ja länsimaisten yritysten toiminta siellä.

    • sddddddddddddddd

      Plan toimii näin. 80% rahasta menee plan projektiin, 20% kattaa ylläpitokustannukset.
      Lapsi hyotyy siitä mutkan kautta kun kerran plan rakennuksessa on jonkilaista kerhotoimintaa.
      Et voi lähettää lahjoja, koska kukaan ei voi edes sitä taata että lapsi sen saisi.
      Tuttavallani oli 3 plan lasta 3 eri maassa. Sai sana-sanalta aivan samanlaisen kirjeen kummaltakin lapselta. Heillä on jonkinlainen templetti ja lähettävät sen saman jokaiselle sponsorille

      • Paremminkin näin

        80 prossaa tuotosta menee matkusteluun ja huvitteluun, toki ne klaanipäälliköt lahjuksiakin tarvitsevat.
        20 prossaa kuluu uskomattoman suuren akkalauman palkkoihin.


    • närkästynyt

      Jos joskus olen vielä työelämässä ollessani ajatellut ryhtyväni kummiksi niin en enää. Plan rahastaa nostoautomaatilla törkeästi. Niihin on tullut nappula josta saa lahjoittaa järjestölle euron. Se piti olla huhtikuun ajan vaan olipas jo maaliskuun viimeisenä. Hämmästyi kun olin nostamassa rahaa. Teksti vilahti nopeasti ohi ja ilmestyi nappula nosto lahjoituksella tai ilman. Automaateilla käy myös vanhoja ja huononäköisiä ihmisiä. Heiltä saattaa vahingossa mennä se euro minkä itsekin tarvitsevat. Reklamaatio on hankala tehdä. Onko tämä laillista touhua tällainen.Luulen että Plan-järjestö ampui omaan jalkaansa tällä kampanjalla. Ihmiset ovat närkästyneitä ja luulen että seuraavassa planillassa tulee vähemmän uusia kummeja.
      Eikö ole enää mitään rajaa kerjäyksellä.

    • Tyhmää touhua...

      Eikö ole enää mitään rajaa ihmisten tyhmyydellä ja sinisilmäisyydellä??? Eivätkö ääliöt kuoliaaksiymmärtäjät tajua että tuo on ihan samanlaista bisnestä kuin esimerkiksi greenpeace ja muut hörhöilybisnekset... Arvatkaas vaan miten esim. greenpeacen johtoa naurattaa Karibialla kun ääliöt naiivit teinit kerää niille rahaa miljoonia vuodessa ja kriminaalien ei tarvitse muuta kuin tilata kylmiä juomia uima-altaalla ja lennellä yksityiskoneilla ympäriinsä:)

    • Jeppejeee

      Mikä estää tämän. Liityt plan kummiksi, et siirrä penniäkään rahaa planin kautta. Otat kummilapsen yhteystiedot ja siirrä rahaa vaikka western unionin kautta.
      Ei siinä välikäsiä tarvitse olla, kiittää voit plania siitä että antoi yhteystiedot, Sitten voitkin lopettaa kummiuden ja jatkaa sitä omatoimisesti ilman välikäsiä.

      • Ja toimii ???

        Hyvä vitsi !


    • :)

      No mut miettikääs jos tulee joku luonnonkatastrofi ja sit miljoonilt menee koti ja ihmisii kuolee ja ei oo ruokaa nii vaikka sinne veisit sen 10 miljoonaa nii se ei silti oo ihme et telkus näkee kodittomii ihmisii... Sillä rahalla hankitaan lääkäreitä ja huopia ja jotain ruoanjakelu systeemejä. Mun yks tuttu matkustaa aina auttamaan tollasen luonnonkatastrofin sattuessa. Se oli nyt Japanissa on muute vieläki. Kyllä ainaski ruoka on niille menny perille. Avun tarvitsojoita on vaan yksinkertaisesti sillon liikaa. Ja esim. UNICEF on kyl luotettava ja ne oikeesti hankkii niillä rahoilla kaikkee esim koulupaketteja, ruokaa, rokotuksia, malariahyttysverkkoja ja rakentaa kaivoja. :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1733
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      175
      1350
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1148
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1128
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      52
      969
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      77
      937
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      870
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe