S60 ja E10

lantrattu bensa

Minulla on tasan 10vuotta vanha s60. Se 140hv bensakone siis. Ajettu 185tkm ja täydellinen huoltohistoria. Itse olen tuosta ajanut 115tkm.
Ja nyt kun tuli tuo bensamuutos (etanoli) niin samaan aikaan huomasin muutoksen. Kun käynnistän kylmänä tai vaikkapa lämmittimestä moottorin niin se pöläyttää oikein kunnon savut. Huomasin peilistä ja nenäänkin haistoin, mutta vaikka se pisti epäilemään niin en siihen sen kummemin reagoinut. No, nyt oli auto pari päivää seisonut ja kun käynnistin niin tupsahti taas selkeästi. Ajettuani 20km ilmoitti ajotietokone, että "pakokaasuja, huollata pian"
Onko kyseisen auton katalysaattori miten pitkäikäinen teillä toisilla?
Eikö se kuitenkin viittaa sinne "kattiin" päin tuo?
Pakostakin tulee myös mieleen tuo syy-yhteys tuohon "pirtubensaan".
Minä kun joisin nuo etanolit ja polttaisin moottoreissa bensaa:)

7

758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+2

Oma S80 vm. -99 savutti myös tuolla E10 bensalla. Tuli kunnon tuprauksia peräpäästä. En uskaltanut enää laittaa. 98 bensalla ei tupruttele. Katalysaattori kestää kuulemma sen 10 v./ 250 tkm, joten vähän ehkä aikaista olisi kohdallasi tuo ongelma. Tai sitten jos kyseinen bensa on sen hajottanut ja tupruttelee sen vuoksi. Mene ja tiedä??

• lantrattu bensa

Näyttää siltä että tuo E10 ei välttämättä suosituksista huolimatta oikein käy. Nyt tankissa 98:a ja ainakaan eilen käynnistyksessä en huomannut tuota savua. Eikä ole herjannut tuokaan tietokone ainakaan vielä.
      Soitin huollon työnjohtajalle ja hän sanoi, että ilman ulkoista vauriota ei ole volvon kattia tarvinnut noilla ajoilla vaihtaa. Sen sijaan antoi ymmärtää, että vaikka tuo E10 pitäisikin sopia niin hänkään ei laittaisi sitä ainakaan yli 15v autoihin. Käsitin, että etanoli liuottaa kaikki polttoainejärjestelmän epäpuhtaudet ja tankissa olevan veden ja sitten voi tulla hieman ongelmia.
      Minä rohkenen jopa väittää, että kun tuo laatu vaihtui niin ainakin olin kuulevinani kylmän koneen tyhjäkäyntiäänessä eroa edellisiin. Luulenpa, että vielä jossain päin maatamme käräjöidään. Bensan hinta nousee kohisten ja samalla sitä jollain paskalla lantrataan.

• lantrattu bensa

Kyllä ainakin minua vituttaa ja raskaasti. Taas tuli kylmäkäynnistyksessä sellaiset savut, että kaikki ei taatusti ole kohdillaan. En ole tarkemmin tutkinut, koska nykyisin ajan niin vähän. Taidanpa viedä kuitenkin tutkimuksiin tuon. Ei nimittäin toimiva katalysaattorikone tupsauta tuolla tavalla.
      En oikein tunne tuota bensan syöttöjärjestelmää. Pitää tässä siihen syventyä seuraavaksi. Periaatteessa vika on vähän samansuuntainen kuin dieselissä, jossa vaikkapa vain kylmänä yksi suihku "kusee".

• vikaa jossain?

Kummallista. Itselläni on V70 -02 140 hp malli, käytän tässä sitä 95 e10 bensaa enkä ole huomannu mitään eroa vanhaan 95:een. Auto on 198 ajettu.

• Miau

Ovlov S60 2.4t -01 ei sovi e10 bensa. Kone kylmänä käy huonosti, meinaa sammua kunnes lämpenee. 98 bensalla ei ongelmia.

• Bensaasuoniin

Itse en ole huomannut mitään eroa, mutta käytän nykyään varmuuden vuoksi 98 bensaa. Ehkä ne ongelmat tulevat pitemmällä tähtäimellä ajoin silloin aika vähän.

• olikovaauto

Volvo Amazon on vieläkin kova peli, itselläni oli joskus sellainen B20-moottorilla, Amazoneja näkee vieläkin liikkeellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      12
      3846
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      29
      3208
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      294
      3153
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      8
      2030
    5. 253
      1848
    6. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      8
      1808
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1408
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      80
      1375
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      42
      1169
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1123
    Aihe