S60 ja E10

lantrattu bensa

Minulla on tasan 10vuotta vanha s60. Se 140hv bensakone siis. Ajettu 185tkm ja täydellinen huoltohistoria. Itse olen tuosta ajanut 115tkm.
Ja nyt kun tuli tuo bensamuutos (etanoli) niin samaan aikaan huomasin muutoksen. Kun käynnistän kylmänä tai vaikkapa lämmittimestä moottorin niin se pöläyttää oikein kunnon savut. Huomasin peilistä ja nenäänkin haistoin, mutta vaikka se pisti epäilemään niin en siihen sen kummemin reagoinut. No, nyt oli auto pari päivää seisonut ja kun käynnistin niin tupsahti taas selkeästi. Ajettuani 20km ilmoitti ajotietokone, että "pakokaasuja, huollata pian"
Onko kyseisen auton katalysaattori miten pitkäikäinen teillä toisilla?
Eikö se kuitenkin viittaa sinne "kattiin" päin tuo?
Pakostakin tulee myös mieleen tuo syy-yhteys tuohon "pirtubensaan".
Minä kun joisin nuo etanolit ja polttaisin moottoreissa bensaa:)

7

711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+2

      Oma S80 vm. -99 savutti myös tuolla E10 bensalla. Tuli kunnon tuprauksia peräpäästä. En uskaltanut enää laittaa. 98 bensalla ei tupruttele. Katalysaattori kestää kuulemma sen 10 v./ 250 tkm, joten vähän ehkä aikaista olisi kohdallasi tuo ongelma. Tai sitten jos kyseinen bensa on sen hajottanut ja tupruttelee sen vuoksi. Mene ja tiedä??

    • lantrattu bensa

      Näyttää siltä että tuo E10 ei välttämättä suosituksista huolimatta oikein käy. Nyt tankissa 98:a ja ainakaan eilen käynnistyksessä en huomannut tuota savua. Eikä ole herjannut tuokaan tietokone ainakaan vielä.
      Soitin huollon työnjohtajalle ja hän sanoi, että ilman ulkoista vauriota ei ole volvon kattia tarvinnut noilla ajoilla vaihtaa. Sen sijaan antoi ymmärtää, että vaikka tuo E10 pitäisikin sopia niin hänkään ei laittaisi sitä ainakaan yli 15v autoihin. Käsitin, että etanoli liuottaa kaikki polttoainejärjestelmän epäpuhtaudet ja tankissa olevan veden ja sitten voi tulla hieman ongelmia.
      Minä rohkenen jopa väittää, että kun tuo laatu vaihtui niin ainakin olin kuulevinani kylmän koneen tyhjäkäyntiäänessä eroa edellisiin. Luulenpa, että vielä jossain päin maatamme käräjöidään. Bensan hinta nousee kohisten ja samalla sitä jollain paskalla lantrataan.

    • lantrattu bensa

      Kyllä ainakin minua vituttaa ja raskaasti. Taas tuli kylmäkäynnistyksessä sellaiset savut, että kaikki ei taatusti ole kohdillaan. En ole tarkemmin tutkinut, koska nykyisin ajan niin vähän. Taidanpa viedä kuitenkin tutkimuksiin tuon. Ei nimittäin toimiva katalysaattorikone tupsauta tuolla tavalla.
      En oikein tunne tuota bensan syöttöjärjestelmää. Pitää tässä siihen syventyä seuraavaksi. Periaatteessa vika on vähän samansuuntainen kuin dieselissä, jossa vaikkapa vain kylmänä yksi suihku "kusee".

    • vikaa jossain?

      Kummallista. Itselläni on V70 -02 140 hp malli, käytän tässä sitä 95 e10 bensaa enkä ole huomannu mitään eroa vanhaan 95:een. Auto on 198 ajettu.

    • Miau

      Ovlov S60 2.4t -01 ei sovi e10 bensa. Kone kylmänä käy huonosti, meinaa sammua kunnes lämpenee. 98 bensalla ei ongelmia.

    • Bensaasuoniin

      Itse en ole huomannut mitään eroa, mutta käytän nykyään varmuuden vuoksi 98 bensaa. Ehkä ne ongelmat tulevat pitemmällä tähtäimellä ajoin silloin aika vähän.

    • olikovaauto

      Volvo Amazon on vieläkin kova peli, itselläni oli joskus sellainen B20-moottorilla, Amazoneja näkee vieläkin liikkeellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe