Syntisistä suurin

Eräs henkilö "haukkui" minua eilen puhelimessa erittäin syntiseksi ihmiseksi.
Vastasin, että niin olenkin "syntisistä suurin".
Jatkoin, että jollei Jumala armahtaisi minua, niin olisin kadotettu.

Vastasinko oikein?
Mitä sinä olisit vastannut?

45

159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikein vastasit. Eikä tuo henkilö Sinua haukkunut vaan sanoi pelkän totuuden. Harva meistä on todellisesti päässyt kilvoittelussa niin pitkälle, että sanoo Paavalin tavoin olevansa syntisistä suurin.

>>Mitä sinä olisit vastannut?

• jukka.finland:
        "Eikä tuo henkilö Sinua haukkunut vaan sanoi pelkän totuuden".
        ------
        Niin sanoi!
        Kiitinkin tätä henkilöä tästä "haukkumisesta".

Joh.16:8-11
        --
        16:8 Ja kun hän (Pyhä Henki) tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
        16:9 synnin, koska he eivät usko minuun;
        16:10 vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe;
        16:11 ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.

• Armo Armollinen

No en minä Tapio tiennytkään että sinä olet
      vainonnut uskovia ja jopa tappanut ja tapattanut heitä.
      Jos todella näin olet tehnyt, voit asettua Paavalin kanssa samalle viivalle ja sanoa: "Olen syntisistä suurin".
      Jos näin ei kuitenkaan ole sinun kohdallasi, olet teeskentelijä ja valehtelija kun väität olevasi yhtä suuri syntinen kuin Paavali. Ja valehteleminen on syntiä. Milloin teet parannuksen siitä synnistä?

• Armo Armollinen:
        "No en minä Tapio tiennytkään että sinä olet
        Jos todella näin olet tehnyt, voit asettua Paavalin kanssa samalle viivalle ja sanoa: "Olen syntisistä suurin".
        ------------------
        Jeesus opettaa Vuorisaarnassaan "Älä tapa"-käskystä:
        Matt.5:21-22
        -
        21. "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion.

22. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion.
        Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen".
        --
        Oletko sinä "armo armollinen" rikkonut koskaan "Älä tapa"-käskyä?

• Kyssärin esittäjä
        Tapio522 kirjoitti:

Armo Armollinen:
        ------------------
        Jeesus opettaa Vuorisaarnassaan "Älä tapa"-käskystä:
        Matt.5:21-22
        -
        21. "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion.

22. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion.
        Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen".
        --
        Oletko sinä "armo armollinen" rikkonut koskaan "Älä tapa"-käskyä?

Oletko luterilainen? Käsitykseni mukaan luterilaiset uskovat käskyt. En tiedä uskovatko helluntailaiset käskyihin ollenkaan. Siksi pidän luterilaisuutta lähempänä Jumalaa olevana.

• Kyssärin esittäjä kirjoitti:

Oletko luterilainen? Käsitykseni mukaan luterilaiset uskovat käskyt. En tiedä uskovatko helluntailaiset käskyihin ollenkaan. Siksi pidän luterilaisuutta lähempänä Jumalaa olevana.

VIIDES KÄSKY: ÄLÄ TAPA

MITÄ SE MERKITSEE?
        VASTAUS:
        Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme aiheuta lähimmäisellemme mitään vahinkoa tai kärsimystä, vaan autamme ja tuemme häntä kaikissa elämän tarpeissa.

Vuorisaarnassaan Matt.5-7 luvut Jeesus antaa ohjeita (Kuten 5. käskyyn), miten meidän-sinun ja minun- tulee toimia yksityiselämässämme lähimmäisiämme kohtaan.
        Minun ei ole lupa surmata ketään, en saa vihata ketään tai kostaa pahaa pahalla.
        Minun on seurattava Jeesuksen esimerkkiä ja rakastettava vihollisiani ja rukoiltava heidän puolestaan, jotka tekevät minulle pahaa henkilökohtaisesti.

Voiko kukaan väittää, ettei olisi koskaan rikkonut viidettä käskyä?
        Esim. vihastunut veljeensä tai vähätellyt lähimmäistään?

• Tänäänkin
        Tapio522 kirjoitti:

VIIDES KÄSKY: ÄLÄ TAPA

MITÄ SE MERKITSEE?
        VASTAUS:
        Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme aiheuta lähimmäisellemme mitään vahinkoa tai kärsimystä, vaan autamme ja tuemme häntä kaikissa elämän tarpeissa.

Vuorisaarnassaan Matt.5-7 luvut Jeesus antaa ohjeita (Kuten 5. käskyyn), miten meidän-sinun ja minun- tulee toimia yksityiselämässämme lähimmäisiämme kohtaan.
        Minun ei ole lupa surmata ketään, en saa vihata ketään tai kostaa pahaa pahalla.
        Minun on seurattava Jeesuksen esimerkkiä ja rakastettava vihollisiani ja rukoiltava heidän puolestaan, jotka tekevät minulle pahaa henkilökohtaisesti.

Voiko kukaan väittää, ettei olisi koskaan rikkonut viidettä käskyä?
        Esim. vihastunut veljeensä tai vähätellyt lähimmäistään?

Kukaan rehellinen ei väitä, että ei olisi koskaan rikkonut viidettä käskyä, mutta Jeesusta seuraavat kiittävät siitä sanomattoman suuresta armosta, mikä heitä on kohdannut siinä, että heidän ei tarvitse enää rikkoa viidettä käskyä. Armo on niin suuri ja avara, että se johdattaa pahimmankin käskyjen rikkojan parannuksen kautta vapauteen ja irti käskyjen rikkomisesta. Usko Jeesukseen muuttaa lain alla vaeltavan lihallisen ihmisen Jeesuksen kuvaksi, eli Hengessä vaeltavaksi. Raamattu opettaa selkeästi, että usko antaa voiman vastustaa syntiä ja, että usko pitää ihmisen vapaudessa, ei jatkuvasti lain alla olevanana, vaan täytettyyn lakiin päässeenä.

Jeesus oli kuuliainen Jumalalle hamaan ritinkuolemaan asti ja siksi VOITTI. Hän pysyi uuden liiton laissa, joka on tällä hetkelläkin liitonarkissa ja ihmisen hengelliseen ihmiseen kirjoitettuna. Enää ei tarvita lihan ympärileikkauksia, joita Paavali jatkuvasti joutui vastustamaan, sillä nyt laki on hengessä ja tarvitaan hengen ympärileikkaus, jotta laki tulee voimaan ja jää voimaan ja siitä Paavali opetti, että usko Jeesukseen saa lain voimaan. Uskovaisen kärsivällisyys on JUMALAN KÄSKYT JA JEESUKSEN USKO.

Uudestisyntyminen tapahtuu siellä, missä liha naulataan ristille Jumalan lain mukaan. Sana tekee kaiken uudeksi, jos Sana uskotaan kokonaisena.

• Tapio522eikirj

Armo Armollinen, mitä sinä vastaisit, jos joku väittää sinun olevan erittäin syntinen?

Olenko minä mielestäsi vähemmän syntinen, kuin Paavali?
      (Muutkin voivat vastata!)

• Vastaukseni Tapio522:lle.
        Jos joku väittäisi minun olevan erittäin syntinen, vastaisin näin:
        ”Jumala ole minulle syntiselle armollinen”.

Jotkut luulevat olevansa vanhurskaita. Ja heille Jeesus kertoi vertauksen.

Luk 18:9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
        Luk 18:10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
        Luk 18:11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
        Luk 18:12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
        Luk 18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
        Luk 18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."

Publikaani meni kotiinsa vanhurskaana, ei tuo toinen, joka luotti itseensä ja luuli olevansa vanhurskas.
        Vertaus lienee ongelmallinen, niille, jotka pitävät itseään synnittöminä ja niille, jotka eivät sanojensa mukaan voi koskaan langeta syntiin.
        Tällaisia ovat nämä luulottelijat, joiden ei omasta mielestään tarvitse enää pyytää armoa. Koska ovat sen jo kerran saaneet.

Minä taas pyydän armoa, kunnes olen päässyt päämäärään, pelastukseen ja taivaan Isän kotiin.
        Vasta silloin kun olemme saaneet kirkastetun ruumiin, ei meidän tarvitse enää armoa anoa.

• Armo Armollinen

>>>Armo Armollinen, mitä sinä vastaisit, jos joku väittää sinun olevan erittäin syntinen?

• "Olenko minä mielestäsi vähemmän syntinen, kuin Paavali?
        (Muutkin voivat vastata!) "

Paavali ei sanonut olevansa syntisin ihminen. Kaikki me yhtä syntisiä ollaan, mutta Paavali halusi korostaa syntinsä merkittävyyttä, koska sillä oli vaikutusta muihinkin, kuin häneen itseensä.

Paavali sanoi olevansa syntisistä suurin, koska oli vainonnut seurakuntaa.
        Hän tietysti luuli silloin olevansa Jumalan asialla. Mutta myöhemmin tajusi olleensa väärässä. Paavali varmasti Gamalielin oppipoikana tunsi hyvin kirjoitukset ja tiesi, että Messias on kerran tuleva. Kun tämä Messias sitten pysäytti Paavalin, niin hän tajusi olleensa totaalisesti väärässä.
        Syntisistä suurin onkin sellainen, joka opettaa väärin Jumalasta, koska se joka eksyttää ihmisiä pois Jumalasta, tekee hallaa paitsi itselleen, niin myös muille.

Jumala suhtautuu hyvin vakavasti siihen, jos Hänestä opetetaan väärin, eli eksyttämiseen.

Matt. 18:6

Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

• Armo Armollinen kirjoitti:

>>>Armo Armollinen, mitä sinä vastaisit, jos joku väittää sinun olevan erittäin syntinen?

Armo Armollinen sanot viestissäsi:
        "Minä en katso olevani suuri syntinen".

Palaan vielä kysymykseeni ja aikaisempaan viestiisi, Armo Armollinen, jossa väität:

Kysynkin siis sinulta edelleen:
        Oletko sinä "Armo Armollinen" rikkonut koskaan "Älä tapa"-käskyä?

(Jos todella näin olet tehnyt ,voit "Armo Armollinen" asettua Paavalin kanssa samalle viivalle ja sanoa: "Olen syntisistä suurin". Tässä mukaelen omia sanojasi minusta, joka olen "syntisistä suurin")

• jari-pek-ka kirjoitti:

"Olenko minä mielestäsi vähemmän syntinen, kuin Paavali?

Paavali ei sanonut olevansa syntisin ihminen. Kaikki me yhtä syntisiä ollaan, mutta Paavali halusi korostaa syntinsä merkittävyyttä, koska sillä oli vaikutusta muihinkin, kuin häneen itseensä.

Hän tietysti luuli silloin olevansa Jumalan asialla. Mutta myöhemmin tajusi olleensa väärässä. Paavali varmasti Gamalielin oppipoikana tunsi hyvin kirjoitukset ja tiesi, että Messias on kerran tuleva. Kun tämä Messias sitten pysäytti Paavalin, niin hän tajusi olleensa totaalisesti väärässä.
        Syntisistä suurin onkin sellainen, joka opettaa väärin Jumalasta, koska se joka eksyttää ihmisiä pois Jumalasta, tekee hallaa paitsi itselleen, niin myös muille.

Jumala suhtautuu hyvin vakavasti siihen, jos Hänestä opetetaan väärin, eli eksyttämiseen.

Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

jari-pek-ka:
        "Paavali ei sanonut olevansa syntisin ihminen. Kaikki me yhtä syntisiä ollaan, mutta Paavali halusi korostaa syntinsä merkittävyyttä, koska sillä oli vaikutusta muihinkin, kuin häneen itseensä".
        -------------
        Lueppa seuraava linkki:
        http://www.sro.fi/radio/radioluennot/2006/07-02-2006.htm

Lainauksia siitä:

"”Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä”, sanoi Johannes Kastaja katsellessaan Jeesusta.
        Monien vanhojen kristittyjen kokemus on, että he ovat tulleet vain huonommiksi.
        - ”Mitä kauemmin elämme Hengen koulussa, sitä syvemmin opimme tuntemaan heikkoutemme.” (C.O. Rosenius)

Moni ehkä kyselee, mitä kasvua se tuollainen kasvu oikein on. Mutta näin Raamattu opettaa.
        Paavalin mukaan Jumalan voima tulee täydelliseksi heikkoudessa (2 Kor 12:9).
        Tämän kasvun välineitä ovat myös ahdistus ja koettelemukset (Room 5:3-5; Jaak 1:3-4).
        ............
        Jeesus julisti autuaiksi ne joilla on vanhurskauden nälkä ja jano.
        Tai jotka kokevat Hengen köyhyyttä.
        Hän sanoi, että vanhurskaana meni kotiinsa se, joka sanoi: Jumalani ole minulle syntiselle armollinen.
        Hän vei paratiisiin sen, joka sanoi: Muista minua".
        (Lainaus loppu)

• Jonah kirjoitti:

Vastaukseni Tapio522:lle.
        Jos joku väittäisi minun olevan erittäin syntinen, vastaisin näin:
        ”Jumala ole minulle syntiselle armollinen”.

Jotkut luulevat olevansa vanhurskaita. Ja heille Jeesus kertoi vertauksen.

Luk 18:9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
        Luk 18:10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
        Luk 18:11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
        Luk 18:12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
        Luk 18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
        Luk 18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."

Publikaani meni kotiinsa vanhurskaana, ei tuo toinen, joka luotti itseensä ja luuli olevansa vanhurskas.
        Vertaus lienee ongelmallinen, niille, jotka pitävät itseään synnittöminä ja niille, jotka eivät sanojensa mukaan voi koskaan langeta syntiin.
        Tällaisia ovat nämä luulottelijat, joiden ei omasta mielestään tarvitse enää pyytää armoa. Koska ovat sen jo kerran saaneet.

Minä taas pyydän armoa, kunnes olen päässyt päämäärään, pelastukseen ja taivaan Isän kotiin.
        Vasta silloin kun olemme saaneet kirkastetun ruumiin, ei meidän tarvitse enää armoa anoa.

Jonah:
        "Vasta silloin kun olemme saaneet kirkastetun ruumiin, ei meidän tarvitse enää armoa anoa".

Virsi 547

1.
        Joka aamu on armo uus,
        miksi huolta siis kantaa!
        Varjot väistyy ja vajavuus,
        Jeesus voimansa antaa.
        Kiitos Herran, hän auttaa tiellä,
        meidän kanssamme nyt ja aina on,
        täällä suo Isän suosion,
        rauhan luonansa siellä.

2.
        Joka aamu on armo uus,
        huolet voimme siis heittää.
        Rangaistuksenkaan ankaruus
        ei voi armoa peittää.
        Herran hoidosta kiittäkäämme,
        kun hän taivasta varten kasvattaa,
        murheen allakin armahtaa,
        hänen turviinsa jäämme.

3.
        Kaikki entinen katoaa,
        itkun, riemunkin aiheet,
        moni arvoitus ratkeaa,
        uudet alkavat vaiheet.
        Kohta koittaa jo päivä Herran,
        se on hänellä yksin tiedossaan.
        Siksi kiitosta veisaamaan,
        hänen voitto on kerran!

• Tänäänkin
        jari-pek-ka kirjoitti:

"Olenko minä mielestäsi vähemmän syntinen, kuin Paavali?

Jari-Pekka, olemme samoilla linjoilla tuossa syntisyys asiassa. Paavali kertoo olevansa lain alaisille lain alainen ja täydellisille täydellinen ja käskee meidänkin mennä lain alaisten rinnalle ja puhua täydellisten kanssa täydellisyyttä.
        Paavali ei TODELLAKAAN SANO JÄÄNEENSÄ SYNTIIN, vaan varoittaa ihmistä vaeltamasta lihantadossa ja käskee uskovaisen vaeltaa Hengessä, jotta synti ei saisi uudelleen orjuuteen sidottua ihmistä. Jeesus opettaa, että rakkaus täyttää lain ja joka on saanut Pyhän Hengen johdattamana tulla tuntemaan Jumalan Sana, tahtoo hän tulla tuohon rakkauden- ja vapaudenlakiin ja näin vaeltaa Hengessä, ei lihassa.

Paavali opettaa lain alaisia heidän tasoltaan kertoen olevansa syntisistä suurin sen takia, että hän vainosi Jumalan kansaa ja antoi jopa nimensä tuon kansan tappamisen puolesta, mutta hän myös kertoo, että kun Jeesus tuli sai hänkin tulla tuntemaan lain ja se laki ajoi hänet Kristukseen ja sen jälkeen hän on saanut VOIMAN vaeltaa Hengessä, eikä hänen tarvitse enää täyttää lihantahtoa. Hän käskee kaikkien lain alla olevien naulata lihan tahto ristille, jotta vapaus koittaisi ja alkaisi uusi elämä.

Surullista onkin se, että moni etsiväkin jää ristin luokse ja lain alle, koska he eivät tahdo uskoa vapauteen, ihanaan elämään, jonka rakkaus tuo ja siksi he eivät naulaa lihantahtoaan ritille, vaan jatkavat syntisistä suurimpina.

Laki on hyvä, sillä se näyttää synnin ja kuoleman, mutta Jeesukseen uskovan ei tarvitse jäädä laille vastuuseen, eli lain alle, vaan usko muuttaa ihmisen kykeneväksi vaeltamaan Hengessä. Hengessä laki on voimassa, sillä käskyn päämäärä on RAKKAUS. Rakkaus täyttää koko lain.

• Tänäänkin kirjoitti:

Jari-Pekka, olemme samoilla linjoilla tuossa syntisyys asiassa. Paavali kertoo olevansa lain alaisille lain alainen ja täydellisille täydellinen ja käskee meidänkin mennä lain alaisten rinnalle ja puhua täydellisten kanssa täydellisyyttä.
        Paavali ei TODELLAKAAN SANO JÄÄNEENSÄ SYNTIIN, vaan varoittaa ihmistä vaeltamasta lihantadossa ja käskee uskovaisen vaeltaa Hengessä, jotta synti ei saisi uudelleen orjuuteen sidottua ihmistä. Jeesus opettaa, että rakkaus täyttää lain ja joka on saanut Pyhän Hengen johdattamana tulla tuntemaan Jumalan Sana, tahtoo hän tulla tuohon rakkauden- ja vapaudenlakiin ja näin vaeltaa Hengessä, ei lihassa.

Paavali opettaa lain alaisia heidän tasoltaan kertoen olevansa syntisistä suurin sen takia, että hän vainosi Jumalan kansaa ja antoi jopa nimensä tuon kansan tappamisen puolesta, mutta hän myös kertoo, että kun Jeesus tuli sai hänkin tulla tuntemaan lain ja se laki ajoi hänet Kristukseen ja sen jälkeen hän on saanut VOIMAN vaeltaa Hengessä, eikä hänen tarvitse enää täyttää lihantahtoa. Hän käskee kaikkien lain alla olevien naulata lihan tahto ristille, jotta vapaus koittaisi ja alkaisi uusi elämä.

Surullista onkin se, että moni etsiväkin jää ristin luokse ja lain alle, koska he eivät tahdo uskoa vapauteen, ihanaan elämään, jonka rakkaus tuo ja siksi he eivät naulaa lihantahtoaan ritille, vaan jatkavat syntisistä suurimpina.

Laki on hyvä, sillä se näyttää synnin ja kuoleman, mutta Jeesukseen uskovan ei tarvitse jäädä laille vastuuseen, eli lain alle, vaan usko muuttaa ihmisen kykeneväksi vaeltamaan Hengessä. Hengessä laki on voimassa, sillä käskyn päämäärä on RAKKAUS. Rakkaus täyttää koko lain.

- - Tänäänkin
        Hengessä laki on voimassa, sillä käskyn päämäärä on RAKKAUS. Rakkaus täyttää koko lain. - -

Niin, laki on voimassa, mutta millä tavalla? Laki näyttää, että olet syntinen ja tarvitset Kristusta. Synnintunto tulee siis lain kautta. Mutta kun olet Jeesuksen oma, niin et ole enää lain alainen. Laki ei ole siis enää se, mikä näyttää sinulle oikean ja väärän, vaan oikean ja väärän, eli synnin näyttää nyt Pyhä Henki.

Laki on kyllä aina voimassa, koska laki on kasvattaja Kristukseen. Laki näyttää, että olet kadotettu. Jumalalla olisi täysi syy jopa uskovinakin hylätä meidät. Ainoa syy miksi kelpaamme Jumalalle, on Jeesus Kristus.

Lain tehtävä, ainoa tehtävä, on ajaa meidät Kristukseen armon alle, pois laista Hengen alle. Pyhässä Hengessä ei ole pisaraakaan lakia.

Room. 7:6
        mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Gal. 2:19
        Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,

Kol. 2:14
        ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

Pyhä Henki on paljon enemmän kuin laki. Laki kasvatti minut Kristukseen. Nyt kun olen Kristuksessa, on kasvattajani Pyhä Henki. Laille olisi mahdotonta, että olisin Kristuksessa sellainen kuin nyt olen. Pyhä Henki näyttää minulle synnin, jota en lakia tutkimalla välttämättä tulisi tuntemaan. Mutta samalla Pyhä Henki on myös Armon Henki ja vapaus, koska olen Jeesuksen kanssa ristiinnaulittu.
        Rakkaus täyttää koko lain, mutta Rakkaus on vielä enemmän, paljon enemmän.

• Tänäänkin
        jari-pek-ka kirjoitti:

- - Tänäänkin
        Hengessä laki on voimassa, sillä käskyn päämäärä on RAKKAUS. Rakkaus täyttää koko lain. - -

Niin, laki on voimassa, mutta millä tavalla? Laki näyttää, että olet syntinen ja tarvitset Kristusta. Synnintunto tulee siis lain kautta. Mutta kun olet Jeesuksen oma, niin et ole enää lain alainen. Laki ei ole siis enää se, mikä näyttää sinulle oikean ja väärän, vaan oikean ja väärän, eli synnin näyttää nyt Pyhä Henki.

Laki on kyllä aina voimassa, koska laki on kasvattaja Kristukseen. Laki näyttää, että olet kadotettu. Jumalalla olisi täysi syy jopa uskovinakin hylätä meidät. Ainoa syy miksi kelpaamme Jumalalle, on Jeesus Kristus.

Lain tehtävä, ainoa tehtävä, on ajaa meidät Kristukseen armon alle, pois laista Hengen alle. Pyhässä Hengessä ei ole pisaraakaan lakia.

mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,

ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

Pyhä Henki on paljon enemmän kuin laki. Laki kasvatti minut Kristukseen. Nyt kun olen Kristuksessa, on kasvattajani Pyhä Henki. Laille olisi mahdotonta, että olisin Kristuksessa sellainen kuin nyt olen. Pyhä Henki näyttää minulle synnin, jota en lakia tutkimalla välttämättä tulisi tuntemaan. Mutta samalla Pyhä Henki on myös Armon Henki ja vapaus, koska olen Jeesuksen kanssa ristiinnaulittu.

Kyllä. Usko on siitä ihmeellinen, että se jättää lain voimaan, mutta samalla johdattaa lain alta pois. Eivät kaikki uskovaiset ole vielä tänään laista vapaita, vaan monet ovat ristin luona naulaamassa lihaansa samalle ritille, missä Jeesus kuoli synnit sovittaen.

Laki on rakas, sillä se avaa hengellisen kanavan käsittää Jumalan Tahto, jonka perustalla ihminen saa oikeuden tehdä parannuksen ja tulla uudeksi.

Laki on vartija niin kauan kunnes uskovainen on kasvanut täyden iän ja opin määrään ja pois lain alta.

Jostakin syystä täällä on pajon heitä, jotka ohittavat lain ja hylkäävät sen ja paljon myös heitä, jotka kerskaavat lain alla olemisestaan, eivätkä yritäkkän päästä siitä vapauteen lain edessä lihan ristiin naulaamisen kautta.

Kultainen kesitie on hämärretty monien väärin opettavien kautta.

• Tänäänkin kirjoitti:

Kyllä. Usko on siitä ihmeellinen, että se jättää lain voimaan, mutta samalla johdattaa lain alta pois. Eivät kaikki uskovaiset ole vielä tänään laista vapaita, vaan monet ovat ristin luona naulaamassa lihaansa samalle ritille, missä Jeesus kuoli synnit sovittaen.

Laki on rakas, sillä se avaa hengellisen kanavan käsittää Jumalan Tahto, jonka perustalla ihminen saa oikeuden tehdä parannuksen ja tulla uudeksi.

Laki on vartija niin kauan kunnes uskovainen on kasvanut täyden iän ja opin määrään ja pois lain alta.

Jostakin syystä täällä on pajon heitä, jotka ohittavat lain ja hylkäävät sen ja paljon myös heitä, jotka kerskaavat lain alla olemisestaan, eivätkä yritäkkän päästä siitä vapauteen lain edessä lihan ristiin naulaamisen kautta.

- - - Tänäänkin
        Jostakin syystä täällä on pajon heitä, jotka ohittavat lain ja hylkäävät sen ja paljon myös heitä, jotka kerskaavat lain alla olemisestaan, eivätkä yritäkkän päästä siitä vapauteen lain edessä lihan ristiin naulaamisen kautta.- - -

Joo niitä on, jotka lukevat(käsittävät) Raamatusta, että lakia ei enää ole ja silloin laki ei voi koskaan toimia heidän kohdallaan. He eivät koskaan pääse Armon alle, koska laki ei voi heitä tuoda armon alle. Ei ole, eikä tule synnintuntoa.

- - - Laki on rakas, sillä se avaa hengellisen kanavan käsittää Jumalan Tahto- - -

Tarkoitat kai tässä juuri sitä, että ihminen tulee pois lain alta, pois laista Hengen alle. Minulle ei laki avaa mitään kanavia, vaan Pyhä Henki avaa mun ymmärryksen käsittää Jumalan tahto. Laki ei ole siinä mitenkään mukana. Minä olen kuollut pois laista. Laki ei ole minun kasvattajani, vaan Pyhä Henki.

• Tänäänkin
        jari-pek-ka kirjoitti:

- - - Tänäänkin
        Jostakin syystä täällä on pajon heitä, jotka ohittavat lain ja hylkäävät sen ja paljon myös heitä, jotka kerskaavat lain alla olemisestaan, eivätkä yritäkkän päästä siitä vapauteen lain edessä lihan ristiin naulaamisen kautta.- - -

Joo niitä on, jotka lukevat(käsittävät) Raamatusta, että lakia ei enää ole ja silloin laki ei voi koskaan toimia heidän kohdallaan. He eivät koskaan pääse Armon alle, koska laki ei voi heitä tuoda armon alle. Ei ole, eikä tule synnintuntoa.

- - - Laki on rakas, sillä se avaa hengellisen kanavan käsittää Jumalan Tahto- - -

Tarkoitat kai tässä juuri sitä, että ihminen tulee pois lain alta, pois laista Hengen alle. Minulle ei laki avaa mitään kanavia, vaan Pyhä Henki avaa mun ymmärryksen käsittää Jumalan tahto. Laki ei ole siinä mitenkään mukana. Minä olen kuollut pois laista. Laki ei ole minun kasvattajani, vaan Pyhä Henki.

Laki luultavasti kasvatti sinutkin Kristukseen. Hengen ympärileikkaus tarkoittaa juuri sitä, että henkeen kirjoitettu laki tulee todeksi ja ihminen alkaa tavoitella laissa elämistä. Ilman Pyhää Henkeä ihminen ei ikinä kykene elämään Jumalan Tahdossa ja siksi Jumala käskee jokaisen aivan anoa Pyhää Henkeä, joka kasvattaa ihmisen lain alta vapauteen.

Sinäkin tiedät, että jos synti tulee houkuttamaan sinua ajatustasolla, sinun ei tarvitse mennä syntiin. Mistä tunnet synnin? Tunnet sen Jeesuksen opetusten kautta, jotka kaikki perustuvat lakiin. Laki on rakkaudessa täytetty, sillä rakkaus ei riko yhtäkään käskyä. Jeesus sanoi käskyjen olevan voimassa niin kauan kuin on taivas ja maa.

• Tänäänkin
        jari-pek-ka kirjoitti:

- - - Tänäänkin

Jari-Pekka sanot, että sinulle laki ei avaa mitään kanavaa, mutta kyllä se avaa, vaikka et sitä vielä ehkä käsittäkkään. Laki ei poistu, vaan se täyttyy Jeesuksen uskollisuuden ja siitä tulleen voiton takia, ei sinun oman tekosi takia, vaan sen teon takia, minkä Jumalan Poika teki puolestasi ja josta sinä saat voiman tehdä Jumalan vaikuttamia tekoja. Jeesuksen usko on niin suuri voima, että se pitää koko lain voimassa. Pyhä Henki ja Jumalan Sana on lähde syntiä vastaan.
        Jaakobin kirje 2
        1 Veljeni, älköön teidän uskonne meidän kirkastettuun Herraamme, Jeesukseen Kristukseen, olko sellainen, joka katsoo henkilöön.
        2 Sillä jos kokoukseenne tulee mies, kultasormus sormessa ja loistavassa puvussa, ja tulee myös köyhä ryysyissä,
        3 ja te katsotte loistavapukuisen puoleen ja sanotte: "Istu sinä tähän mukavasti", ja köyhälle sanotte: "Seiso sinä tuossa", tahi: "Istu tähän jalkajakkarani viereen",
        4 niin ettekö ole joutuneet ristiriitaan itsenne kanssa, ja eikö teistä ole tullut väärämielisiä tuomareita?
        5 Kuulkaa, rakkaat veljeni. Eikö Jumala ole valinnut niitä, jotka maailman silmissä ovat köyhiä, olemaan rikkaita uskossa ja sen valtakunnan perillisiä, jonka hän on luvannut niille, jotka häntä rakastavat?
        6 Mutta te olette häväisseet köyhän. Eivätkö juuri rikkaat teitä sorra, ja eivätkö juuri he vedä teitä tuomioistuimien eteen?
        7 Eivätkö juuri he pilkkaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?

8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;
        9 mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia.
        10 Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.
        11 Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja.

12 Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva.
        13 Sillä tuomio on laupeudeton sille, joka ei ole laupeutta tehnyt; laupeudelle tuomio koituu kerskaukseksi.
        14 Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
        15 Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
        16 ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
        17 Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
        18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.

• Tänäänkin kirjoitti:

>>>Kultainen kesitie on hämärretty monien väärin opettavien kautta.

• Tänäänkin kirjoitti:

Laki luultavasti kasvatti sinutkin Kristukseen. Hengen ympärileikkaus tarkoittaa juuri sitä, että henkeen kirjoitettu laki tulee todeksi ja ihminen alkaa tavoitella laissa elämistä. Ilman Pyhää Henkeä ihminen ei ikinä kykene elämään Jumalan Tahdossa ja siksi Jumala käskee jokaisen aivan anoa Pyhää Henkeä, joka kasvattaa ihmisen lain alta vapauteen.

Sinäkin tiedät, että jos synti tulee houkuttamaan sinua ajatustasolla, sinun ei tarvitse mennä syntiin. Mistä tunnet synnin? Tunnet sen Jeesuksen opetusten kautta, jotka kaikki perustuvat lakiin. Laki on rakkaudessa täytetty, sillä rakkaus ei riko yhtäkään käskyä. Jeesus sanoi käskyjen olevan voimassa niin kauan kuin on taivas ja maa.

- - -Tänäänkin

Hengen ympärileikkaus tarkoittaa juuri sitä, että henkeen kirjoitettu laki tulee todeksi ja ihminen alkaa tavoitella laissa elämistä.- - -

Mun henkeeni Jumala ei kirjoittanut pisaraakaan lakia. En ole lain alla, vaan olen pois laista. Olen Hengen alla. Hengessä. Jumala kirjoitti lain sydämeeni. Mutta se ei ole Mooseksen laki. Jumala ei kirjoita Mooseksen lakia ihmisten sydämiin. Tähän ei tarvi pitkiä selityksiä. asia on hyvin yksinkertyainen. Se käy ilmi tästä: Roomalaiskirje 8

Elämän hengen laki, Jumalan rakkaudenlaki, sen Jumala kirjoittaa sydämiimme.

Vapauteen Kristus vapautti minut. En ole lain orja. Jumalan rakkaudenlaki on täydellinen.

Jaak. 1:25

Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.

Minä pysyn vapauden laissa, eli Pyhässä Hengessä.

• Tänäänkin
        jaikal kirjoitti:

>>>Kultainen kesitie on hämärretty monien väärin opettavien kautta.

Miksi sinä ajaudut nykyään kauemmaksi ja kauemmaksi Jumalasta? Eikö sinun pitäisi olla sisäpuoella ja johdattamassa ulkopuolella olevia rakkaudenlakiin parannukseen, eli ristille?

Jotakin on tapahtunut sinulle ja nyt sinun pitää nöyrtyä tutkiskelemaan itseäsi. Et sinä ole synnitön, mutta osaatko enää erottaa edes syntiä, jota sinunkin pitäisi kyetä vastustamaan.

Laki ja armo kuuluvat yhteen, etkä sinä voi niitä kumota omilla opietuksillasi.

• Tänäänkin
        Tänäänkin kirjoitti:

Miksi sinä ajaudut nykyään kauemmaksi ja kauemmaksi Jumalasta? Eikö sinun pitäisi olla sisäpuoella ja johdattamassa ulkopuolella olevia rakkaudenlakiin parannukseen, eli ristille?

Jotakin on tapahtunut sinulle ja nyt sinun pitää nöyrtyä tutkiskelemaan itseäsi. Et sinä ole synnitön, mutta osaatko enää erottaa edes syntiä, jota sinunkin pitäisi kyetä vastustamaan.

Tarkoitin Jaikailille kirjoitukseni. Toivon, että Jaikail tutkiskelee nyt itseään Jumalan Sanan kautta, ei helluntalaiskirjoitusten kautta, joita hän kertoo lukevansa.

• kolkuttaja
        Tänäänkin kirjoitti:

Tämän opetusvideon olisi jokaisen Kristusta seuraajaksi itseään sanovan katsottava!

http://www.tv7.fi/vod/player.html?id=8934

• Einari,.
        jari-pek-ka kirjoitti:

- - Tänäänkin

...Laki ei ole siis enää se, mikä näyttää sinulle oikean ja väärän, vaan oikean ja väärän, eli synnin näyttää nyt Pyhä Henki.
        Miksi sinä poistat lain etkä hyväksy sitä vanhan ihmisen tähden?
        Tällaista opetusta kuulee lahkoissa ja valhekristillisyydessä.

• Tänäänkin

Roomalaiskirje 6
      1 Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
      2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
      3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
      4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
      5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
      6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
      7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
      8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
      9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
      10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
      11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.

• *jukka.finland

Paavali kirjoitti lainaamasi sanat paljon ennen kuin kirjoitti olevansa syntisistä suurin. Pelkka Raamatun sisälukutaito lienee riittää lukijaa ymmärtämään, ettei Paavali voi sanoillaan "olen syntisistä suurin" tarkoittaa, että hän olisi elänyt jossain synnissä.

Nämä ovat asioita, joista on kirjoitettu kokonaisia kirjoja puolesta ja vastaan. Kaidan tien kulkijan tärkein asia on kuitenkin huolehtia siitä, että hänen oma suhteensa Jumalaan on kunnossa ja että Jeesus todellisesti asuu hänen sydämessään.

"Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta" (2.Kor. 13:5).

• Tänäänkin

Tapio 522, sinä olet saanut aivan oikean alkuopetuksen, jossa ihminen tietää lain edessä seisoessaan olevansa syntisistä suurin. Perustus, jolla seisot on niin luja, että se ei murene minkään edessä. Kiitos Jeesukselle, että usko Jeesukseen vapautti lain alta ja synnin orjuudesta ja teki Jumalan lapseksi.
      Tässä Paavali opettaa selkeästi näistä tärkeistä asioista:
      Galatalaiskirje 5
      1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
      2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
      3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
      4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
      5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
      6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
      7 Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
      8 Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu.
      9 Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
      10 Minulla on teihin se luottamus Herrassa, että te ette missään kohden tule ajattelemaan toisin; mutta teidän häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka hyvänsä.
      11 Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
      12 Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!
      13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
      14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
      15 Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
      16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
      17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
      18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
      19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
      20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
      21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
      22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
      23 Sellaista vastaan ei ole laki.
      24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
      25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
      26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.

• Hei!

Joku sanoi, että uskova pyhittyessään tajuaa yhä syvemmin itsensä eli
      lihansa mädännäisyyden, ja näin onkin, ja sitä kautta uskova saa todeta,
      että hän ei voi luottaa muuhun, kuin sydämeensä saamaansa Pyhään
      Henkeen, eikä uskova siis itsestään eli lihastaan voi tuottaa mitään
      Jumalalle otollista ja kelpaavaaa,sillä Sana sanoo selvästi!

18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
      19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
      20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
      21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
      22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
      23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
      24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
      25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

Lihassani ei asu YHTÄÄN MITÄÄN hyvää!

Eli liha sotii siis kaikkea Hyvää ja Otollista vastaan, ja niin Paavalin sanojen
      mukaan tulee jatkumaan koko elämämme, ja kuten hän tuossa lopussa
      sanoo, niin tämmöisensäni palvelen Hegessä Jumalan lakia, mutta jos
      lihan tekoja teen, ne ovat vihollisuuutta, eli syntiä!

Asia vahvistuu:
      Gal. 5:16
      Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.

Siis nuo kaksi ovat ja pysyvät maallisen elämämme ajan, mutta meistä
      riippuu, haluammeko parhaan kykymme mukaan Jumalan Voimalla
      elää Hengessä ja siten Jumalan tahdossa, vai vaellammeko omassa
      tahdossamme, ja siten täytämme vääjäämättä lihan himoja!

Näin siis täysin syntinen on samalla Pyhä, koska Jeesus on Pyhä,
      ja Hän asuu Henkensä kautta meissä!

Mutta meidän siis pitää tulla täysin syntisisksi, eli tajuta että olemme
      itsessämme täysin kelvottomia, ja emme enää itse itsessäämme(lihassamme) yritä tehdä, niin sitä kautta Henki saa tilaa toimia!

Mihin päädymme:

• Tapio522eikirj

lateraalinen,oikein siis Luther opettaa:
        "Kristitty tuntee joka päivä vaivaa synnistään,
        ja joka päivä hän parannuksessa ja uskossa kääntyy Kristuksen puoleen.
        Pyhän Hengen työ hänen sydämessään johtaa hänet yhä syvempään SYNNIN JA ARMON tuntoon" (Luther).

Jaikalin opin mukaan Pyhän Hengen työ johtaisi kristityn "yhä syvempään SYNNITTÖMYYDEN JA ARMON tuntoon".
        Herää kystymys, mihin itseään synnittömänä pitävä Jumalan armoa tarvitsee?

• >>>Vastasinko oikein?
      Mitä sinä olisit vastannut?

• Jaikal vastasit, että et ole syntinen. Näin olet opettanut.

Jaikalin synnittömyysoppia:

Jaikal 8.1.2010:
        >Uskova on vanhurskas. Vanhurskas ei tarkoita synnittömyyttä.<

Jaikal 12.1.2010:
        >Uskova tekee syntiä koska hänestä ei ole tullut synnitöntä.
        Hän on vanhurskas vaikka hän tekee syntiä (lankeilee syntiin).<

Jaikal 25.1.2010:
        >Vanhurskas ja syntinen ovat toistensa vastakohdat.<

Jaikal 10.10.2010:
        >Huomasitko? Kun olet uskossa, olet sisällä Kristuksessa. Ja HÄNESSÄ OLET YHTÄ VANHURSKAS JA VIATON KUIN JEESUS ON. <

Jaikal on yhtä vanhurskas ja viaton kuin Jeesus!!! Aika poika.

Jaikal ei niin ollen tarvitse Jumalan armoa. Eihän synnitön ja viaton enää mitään armoa tarvitse, eikä hänen sitä enää tarvitse pyytääkään, kuulemma.
        Mihinkähän se Jeesuksen uhrauksen merkitys meidän syntiemme sovitukseksi katosi?

Tällä palstalla on näköjään kahdenlaisia synnittömiä.
        Toiset ovat saaneet VOIMAN vastustaa syntiä, eivätkä siihen voi enää langeta (niinkuin Nm. Tänäänkin). Toiset SYNNITTÖMIÄ ja puhtaita niinkuin Jeesus oli (niinkuin Nm. Jaikal). Kumpikaan joukko ei tarvitse enää mitään armoa, omasta mielestään. Kun he ovat sen jo saaneet.

1Jn 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        1Jn 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        1Jn 1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

Että sillä lailla. Sopii pohtia, kuka sanoo, ettei meillä ole syntiä. Onko se eksyttäjä?
        Ja onko totuus silloin hänessä, joka näin sanoo.

• Jonah kirjoitti:

Jaikal vastasit, että et ole syntinen. Näin olet opettanut.

Jaikal 8.1.2010:

Jaikal 12.1.2010:

Jaikal 25.1.2010:

Jaikal 10.10.2010:
        >Huomasitko? Kun olet uskossa, olet sisällä Kristuksessa. Ja HÄNESSÄ OLET YHTÄ VANHURSKAS JA VIATON KUIN JEESUS ON. <

Jaikal ei niin ollen tarvitse Jumalan armoa. Eihän synnitön ja viaton enää mitään armoa tarvitse, eikä hänen sitä enää tarvitse pyytääkään, kuulemma.
        Mihinkähän se Jeesuksen uhrauksen merkitys meidän syntiemme sovitukseksi katosi?

Toiset ovat saaneet VOIMAN vastustaa syntiä, eivätkä siihen voi enää langeta (niinkuin Nm. Tänäänkin). Toiset SYNNITTÖMIÄ ja puhtaita niinkuin Jeesus oli (niinkuin Nm. Jaikal). Kumpikaan joukko ei tarvitse enää mitään armoa, omasta mielestään. Kun he ovat sen jo saaneet.

1Jn 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        1Jn 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        1Jn 1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

Että sillä lailla. Sopii pohtia, kuka sanoo, ettei meillä ole syntiä. Onko se eksyttäjä?

Eiköhän se olisi parempi rukoilla niinkuin publikaani:
        Jumala ole minulle syntiselle armollinen.

Ja katsella vain lattiaa, nöyränä.
        Eikä rehvastella synnittömyydellään ja viattomuudellaan.

Rev 3:17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
        Rev 3:18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.

• Tapio522eikirj
        Jonah kirjoitti:

Jaikal vastasit, että et ole syntinen. Näin olet opettanut.

Jaikal 8.1.2010:

Jaikal 12.1.2010:

Jaikal 25.1.2010:

Jaikal 10.10.2010:

Jaikal 10.10.2010:

Miten vajavainen ihminen voi olla " YHTÄ VANHURSKAS JA VIATON KUIN JEESUS ON"?

Jos olemme yhtä vanhurskaita ja synnittömiä, kuin Jeesus on, niin miksi kuitenkin synti asuu meissä?

(1.Joh. 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.)

• Tapio522eikirj

jaikal:
        "Vastasit väärin. Sinä et ole syntisistä suurin.
        Se titteli on yksin Saulus Tarsolaisella.
        Sinä et ole edes syntinen".
        ----

Siis Saulus Tarsolainen oli ennen kääntymystään syntisempi kuin minä ?
        Mutta nyt uskovina olemme Paavalin kanssa yhtä synnittömiä, kuin Jeesus on.
        Vai miten vastauksesi on tulkittavissa?
        (Paavali oli Saulus Tarsolainen ennen kääntymystään.)

(Paavali kylläkin käyttää ON-aikamuotoa, siis PREESENSIÄ; "OLEN syntisistä suurin"!)

• jaikali
        Tapio522eikirj kirjoitti:

jaikal:
        "Vastasit väärin. Sinä et ole syntisistä suurin.
        Se titteli on yksin Saulus Tarsolaisella.
        Sinä et ole edes syntinen".
        ----

Siis Saulus Tarsolainen oli ennen kääntymystään syntisempi kuin minä ?
        Mutta nyt uskovina olemme Paavalin kanssa yhtä synnittömiä, kuin Jeesus on.
        (Paavali oli Saulus Tarsolainen ennen kääntymystään.)

(Paavali kylläkin käyttää ON-aikamuotoa, siis PREESENSIÄ; "OLEN syntisistä suurin"!)

>>>Mutta nyt uskovina olemme Paavalin kanssa yhtä synnittömiä, kuin Jeesus on.

• jaikali kirjoitti:

>>>Mutta nyt uskovina olemme Paavalin kanssa yhtä synnittömiä, kuin Jeesus on.

jaikali:
        1.Joh 4:17
        "Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä SELLAINEN KUIN HÄN ON, SELLAISIA MEKIN OLEMME tässä maailmassa."

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
        Filipp. 3:12
        "Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut TAI ETTÄ JO OLISIN TULLUT TÄYDELLISEKSI, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut".

-Onko Johannes eri mieltä Paavalin kanssa?

-Voiko epätäydellinen ja vajavainen ihminen olla yhtä viaton ja synnitön, kuin mitä Jeesus oli?
        (Paavalikin lukeutui vajavaisiin ihmisiin!)

• Nimenomaan näin

asia on, kuin kirjoitat, nimim. Lateraalinen.

Gal. 5:16-18

Sillä liha himoitsee henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan;
      nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee
      sitä, mitä tahdotte.
      Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.

Uskovia kehoitetaan vaeltamaan Hengessä. Se ei merkitse
      lihallista ponnistelua määräysten ja ohjeiden lainomaista
      täyttämistä tai yleensäkään lain tekoja, vaan Pyhä Hengen
      johtoon suostumista. Preesensmuodossa oleva käsky sisältää ajatuksen jatkuvasta Pyhään Henkeen luottamisesta
      toisin sanoen luottamuksesta Hengen toimintaan.

"Eläkää Hengessä" on kehotus elämään Jumalan Pyhän
      Hengen ohjaamana. Hänen voittovoimansa ja armonsa alla.
      Pyhittyminenkään ei tapahdu tekojen vaan uskon kautta;
      se ei ole oman yrittämisen tulos, vaan seurausta Jumalan
      Hengen työstä.

"Liha" viittaa vanhaan, uudestisyntymättömään luontoon,
      joka on uskovassa uuden luonnon rinnalla.
      Kun me uskomme, Jumala ottaa ohjat käsiinsä.
      Jumala pyhittää; itse emme siihen pysty.
      Vanhan ja uuden luonnon alituinen taistelu osoittaa, että
      vain niillä, jotka ovat "Hengen kuljetettavina" on täydellinen
      voitto. Vain he pääsevät vapaiksi omien yritysten orjuudesta
      siitä kierteestä, jossa yritetään elää Jumalan mielen
      mukaisesti lain tekojen avulla.

• Hei!

Mieleeni nousi tuo paikka, joka jo nostettiin esiin, ja se on jännä paikka:

Johanneksen ilmestys 3
      16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
      17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
      18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
      19 Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.

Siis tuossa on se sama sydämen asenne, kuin siinä bublikaani fariseus
      paikassa, eli fariseus LUULEE olevansa itsessään rikas, vaikka ei ole,
      ja bublikaanilla taas oli sydämen asenne kohdallaan, sillä hän tiesi
      olevansa viheliäinen ja kurja ja köyhä ja alaston itsessään!

Uskova, jonka Herra on päässyt riisumaan omavoimaisuudestaan ja omasta
      vanhurskaudestaan, ei enää luule itse itsessään olevansa mitään, eikä
      omistavansa itsessään mitään, vaan TIETÄÄ, ettei ei ole muuta kuin se,
      viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.

Eli tuo on meidän oikea asemamme ihmisenä Herran Jumalan edessä,
      siinä ihminen on löytänyt oikean asemansa ja Jumala on oikeassa
      asemassa !

Mutta jotta joku ei ymmärrä väärin, niin otetaan toinen paikka joka selittää
      asiaa vielä!

2. Korinttolaiskirje 6
      4 vaan kaikessa me osoittaudumme Jumalan palvelijoiksi: suuressa kärsivällisyydessä, vaivoissa, hädissä, ahdistuksissa,
      5 ruoskittaessa, vankeudessa, meteleissä, vaivannäöissä, valvomisissa, paastoissa;
      6 puhtaudessa, tiedossa, pitkämielisyydessä, ystävällisyydessä, Pyhässä Hengessä, vilpittömässä rakkaudessa,
      7 totuuden sanassa, Jumalan voimassa, vanhurskauden sota-aseet oikeassa kädessä ja vasemmassa;
      8 kunniassa ja häpeässä, pahassa maineessa ja hyvässä, villitsijöinä ja kuitenkin totta puhuvina,
      9 tuntemattomina ja kuitenkin hyvin tunnettuina; kuolemaisillamme, ja katso, me elämme, kuritettuina emmekä kuitenkaan tapettuina,
      10 murheellisina, mutta aina iloisina, köyhinä, mutta kuitenkin monia rikkaiksi tekevinä, mitään omistamatta, mutta kuitenkin omistaen kaiken.

Siis paradoksiksiko sitä sanotaan, että me emme itsessämme siis omista
      mitään, mutta Kristuksessa olemme rikkaita, eli Hänessä meillä on KAIKKI,
      ja tämä tulee ilmi seuraavasta!

Joh. 3:27
      Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.

Jos ei tätä asiaa vielä ymmärrä, niin uskova on paljolti vielä oman vanhurskautensa varassa, ja silloin on ilman Voimaa, sillä elää
      omassa voimassa, vaikka muuta väittäisikin!

En halua ketään kuitenkaan loukata, sillä kukin me kasvamme Jumalan
      antamaa kasvua Jumalan aikataulussa, ja itse olen käynyt omaa riisumistani
      läpi pitkään, eikä se helppoa ole ollu, ja kukaan ei voi kasvuaan paljon
      jouduttaa, ainoastaan voimme keskittyä enemmän Hengellisiin maallisten
      sijaan:

1. Tim. 4:15
      Harrasta näitä, elä näissä, että edistymisesi olisi kaikkien nähtävissä

1. Kor. 3:7
      Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa.

Ja tämä on hyvä huomata myös!

Filippiläiskirje 3
      15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
      16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

• s.toppari

Aloittaja asettui marttyyriksi. Joku oli kuulemma nokerrellut häntä.
      Aloittaja armousko viittaa luterilaisuueen.

Mistä tiedämme, millä tavalla hän haukkuu muiden suuntien uskovia. Palsta kirjoittelu kuvaa uskovien keskeistä mahtavaa keskinäistä kyrää.
      Ja täytyyhän uskovien tulla toimeen uskonnottomienkin kanssa. Heitä näes alkaa Suomessa olla enemmistö.

Imeliä marjoja aloittajalta. Ja vielä lisäksi 5. käsky: Älä tapa.
      Hyvä lause, oikea elämänohje. Mitä teet sen puolesta? Toimitko sotalaitosten poistamiseksi Suomesta ja maailmalta. Toimitko rauhanliikkeissä? Tuomitsetko Libyan sisällisodan. Tuomitsetko "Lännen" pommitukset?

Sanat ja puheet eivät yksin ratkaise. Täytyy olla tekoja ja toimintaa oikeiden asioiden puolesta. Eikö vieraan valtion alueen pommittaminen ole syntiä.

• Tapio522eikirj

s.stoppari kysyt:
      "Toimitko sotalaitosten poistamiseksi Suomesta ja maailmalta. Toimitko rauhanliikkeissä? Tuomitsetko Libyan sisällisodan. Tuomitsetko "Lännen" pommitukset"?
      llllllllllllll
      "Esivalta ei TURHAAN miekkaa kanna" (Room.13:4).

Milloin mielestäsi esivallan on lupa käyttää miekkaa?

• "Esivalta ei TURHAAN miekkaa kanna" (Room.13:4).

Kerro mitä tarkoitat?
      Libyasta saatoimme nähdä ensi kuvista, että ns. mielenosoittajilla oli aseet käsissä ja ne ampuivat. Nämä myös pelottelivat aseilla satoja tuhansia vierastyöläisiä maanpakoon. Hallituksen puolellako?

Libyan hallitus kävi aseiden avulla aseellisia kapinallisia vastaan. Egyptin mielenosoittajat eivät turvautuneet aseisiin. Kapinallistenko puolellako?

Suuri Länsi asettui pommittamaan hallituksen asemia ja joukkoja. Siis tukemaan esivaltaa vastaan nousseita asemiehiä. Lännen mahtavan aseistuksen puolellako? Länsikö (kansainvälinen yhteisö!) edustaa esivaltaa.
      Lännen ja kapinallisten puolellako Kristus on?
      Vaiko pelkästään Länsi on oikea esivalta?

Älä tee enää avauksia tai mielistele lausetta "älä tapa", jos kerran kannat kainalossa Room. 13:4

• Kallis vapaus

Voi lapsi rakas että olet ulalla maaliman asioista. Egypti ja Libya ovat kuin yö ja päivä. Libyassa ei aseeton vallanvaihto ole mahdollinen. Gaddafi tapattaa kaikki mielenosoittajat oli niillä aseita tai ei. Hänhän on lahjonut aseilla ja autoilla lisää tappajia riveihinsä. Toimiiko demokratia tuolla tavalla. Gaddafi käyttää kansaansa ihmiskilpinä. Hän on sanonut että hän ei luovu vallasta. Libya tulee kylpemään veressä hänen oman kehuskelunsa mukaan. Onko tuo rakastavan kansanjohtajan puhetta. Kerrankin YK:sta on jotain hyötyä kun se yrittää lopettaa hirmuvaltiaan 40 vuotta kestäneen sortovallan. Kansalla on jotain toivoa tulevaisuudessa. Moni kyllä kuolee eikä tule näkemään tuota vapautusta. Libya on lunastettu kalliilla verellä heidän jälkeläisilleen.

• Suuri Länsi on siis esivalta ja jota uskovan tulee palvella. Kannanotto oli selkeä.
      Jeesus puhui.

Saudi-Arabia tappaa mielenosoittajat heti tai telkeää ne vankilaan. Kuningassuku on esivalta. Sitä ei valita vaaleilla. Se vetää öljytuloista kerman päältä.
      Maassa on miljoonia vierastyöläisiä. Oikeampi sana olisi miljoonia orjia. Lähes ruokapalkalla, täysin oikeudettomia.
      En kannata maan pommittamista. Itse ratkaiskoon asiansa. Mutta voisiko Länsi edes hieman kysellä saudien maan ihmisoikeuksien perään.

En oikein jaksa uskoa, että Lännen aseilla viety valtiojärjestys toimii pitkän päälle. Ja yleensä maailmankatsomuksen vieminen aseiden avulla - nurinkurinen teoria.
      Nyt hetkellisesti ehkä hurmaudutaan Lännen sotatekniikan ylivoimaisuuteen.

Aseet vaikuttavat moneen suuntaan. Niillä voi ampua myöds itseään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3504
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      437
      2944
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      22
      2801
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1867
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1497
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1370
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      92
      1145
    8. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      101
      1117
    9. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1113
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      31
      930
    Aihe