Hevosen omistus

hevosen omistus:)

Olen jo pitkään halunnut omaa hevosta ja haluankin nyt kysyä teiltä hevosten ja ponien omistajilta, että...

1.Paljonko hevoseen kuluu rahaa kuukaudessa?
(karsinapaikka, ruuat, tunnit/valmennukset yms.)

2.Käytkö joka päivä tallilla?

3.Kauanko sinulla kuluu aikaa yleensä kun olet tallilla?

4.Millaista sinusta on omistaa oma hevonen/poni?

5.Kisaatko?
(Jos kisaat, niin mitä. voit kertoa muutakin)

6.Pystytkö itse tekemään kaiken, vai tarvitsetko johonkin apua?

7.Kuinka usein liikutat hevosesi/ponisi?

8.Millaista hevosta suosittelet minulle itse?
(15v, ratsastanut lähes 5v, vuokraponi, pituus 165cm, paino ~55kg)

9.Milloin sait ensimmäisen hevosesi?

KIITOS todella paljon, jos viitsit vastata!:)

9

1497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaajaaaaaaaa

      Vastailempa tässä
      1. Mulla kuluu noin 250e, mutta siitä otetaan pois ponini tuntien tekemä raha,
      2. Käyn kaksi kertaa viikossa.
      3. Olen tallilla noin neljä tuntia.
      4. Kivaa, jännää, hauskaa, rankkaa. . .
      5. Eh!
      6. No satulavyön kiristyksessä, joskus.
      7. Kaksi kertaa viikossa
      8. No jotain rauhallista peruspollea.
      9. Melkein vuosi sitte.

      • ir145

        Paljon saat rahaa yhtä tuntia vasten kun ponisi käy tekemässä tunnin ? :)


    • Mr Anderssen

      Hmm jos hevosenomistaja tarvitsee vielä apua satulavyön kiristämisessä niin ehkä kannattaisi käydä useamminkin siellä tallilla kun 2 kertaa viikossa. Kivaa, jännää, hauskaa, rankkaa. . . Miten se ehtii olla rankkaa neljässä tunnissa??

      Mulla on kotona lämppäri ja kaikki tehdään itse ja tallilla ollaan aamusta iltaan. Hevosen kävelyttäminen viimejuhannuksena 2h ennen lekurin saapumista ja kovilla pakkasilla loimia inhoavan hevosen loimitus.

    • oohhkki

      Eiköhän jokainen itse saa päättää? : ) noniin eli minäkin olen ottamassa vuonohevosen eli se on ollut ikänsä pihatossa ja syönyt pelkkää heinää. Knnaittaisiko minun jatkaa pihatossa vai läpimässä tallissa, kun täältä ei oikein pihatoita löydy?

    • ponny123

      (aikaisemmin hevosen omistin)

      1.Paljonko hevoseen kuluu rahaa kuukaudessa?
      (karsinapaikka, ruuat, tunnit/valmennukset yms.)
      Meillä maksoi yleensä n. 700€/kk, kisakausina jopa 1000€/kk.
      Tallivuokra oli 520€/kk, loppusumma tuli sitten kisoista, tunneista, ruuista, kengityksistä yms.

      2.Käytkö joka päivä tallilla?
      Kävin joo, ellei sitten äiti päässyt ratsastamaan (usein n. kerran kahdessa viikossa).

      3.Kauanko sinulla kuluu aikaa yleensä kun olet tallilla?
      Tallilla, jos ratsastin niin yleensä n. 2,5. Heti jos tein jotain "ylimääräistä" (pesin kamoja, harjasin huolellisesti yms.) meni kauemmin.

      4.Millaista sinusta on omistaa oma hevonen/poni?
      Hienoa, mutta aikaa vievää.

      5.Kisaatko?
      Kisasin esteitä aluetasolla 110cm

      6.Pystytkö itse tekemään kaiken, vai tarvitsetko johonkin apua?
      Pääosin kyllä, siis normaaleissa hommissa.
      Tietysti aina hevosen omistaja tarvii jossain apua, suitsien sovittamisessa, jumittuneen selän tutkimisessa, jalkavaivoissa... milloin missäkin.

      7.Kuinka usein liikutat hevosesi/ponisi?
      Heppa ratsastettiin yleensä 6krt/vk. Yleensä kunnolla 4-5krt, loput maastoilua.

      8.Millaista hevosta suosittelet minulle itse?
      (15v, ratsastanut lähes 5v, vuokraponi, pituus 165cm, paino ~55kg)
      Riippuu haluatko kilpailla, mihin lajiin tähtäät, minkälaiseen talliin hevosen viet... Moni asia vaikuttaa.
      Koska et oo enää ihan lapsi, ostaisin n. 165cm korkean hevosen. Jos koulu/esteet ja kisaaminen kiinnostaa, niin jonkun puoliverisen, muuten joku ihan suokki tms. voi myös olla kiva.

      9.Milloin sait ensimmäisen hevosesi?
      12-vuotiaana

    • 1.paljon, kaikki riippuu tallipaikan vuokrasta, joka vaihtelee eri paikkakunnilla.oma valmennukseni maksaa 20-25e
      2.En
      3. 2 h
      4.Melko raskasta, ei ole ruusuilla tanssimista, mutta on kivojakin päiviä paljon
      5.en kisaa
      6.hevoseni on täyshoitotallissa, pärjään ilman apua
      7.5 kertaa vko
      8.hannoverin tapaista tai isoa issikkaa tms.
      9.11-vuotiaana

    • hevosen omistus:)

      kiitos vastauksista:)

    • j.kenttala

      1. meillä on oma talli joten kaikki heinät,rehut,vesi,sähkö,aluset,varusteet ja kengitykset, raspaukset ym. maksetaan itse.riippuu kuukaudesta ja vuoden ajasta esim. jos on laitsalla, tai on paukku pakkaset jne. miten paljon maksaa:O

      2.jep joka päivä käyn hoitaa hepot mutta aamuisin jos on koulua äitini ja isäni hoitavat aamu tallin koska talli on hiukan kaukana ja täytyy lähteä kouluun joskus ennen 07:25. viikon loppuisin hoidamme siskoni kanssa aamu talit sun muut.

      3.jtn. 2h-5h riippuu päivästä

      4. Alku oli rankkaa ja olinkin kipeänä ja rasittunut kun ei ollut tottunut rutiineihin nykyään jaksaa vaikka mik ois. ei ole niin rankkaa hevosen hoito mitä antaa olettaa kirjat.päivät vaan sattuvat venymään pitkiksi O.o

      5.olen käynyt pikku kisoja ja aion omilla hepoilla alkaa kisata:)

      6. yleensä juu, mutta jos sattuu selkä vikaa tai ontumista yleensä ollaan soitettu lekuri tai hieroja, kengittäjä, alaan erikoistunut. arkipäivän jutut osaan kyllä yleensä eikä oo tarvinu kysyy kummempia

      7. yleensä 6 krt viikossa mutta paukku pakkasilla ei olla liikutettu siis yli -30 ja kelit ja maastot sen sanoo miten liikutetaan, ei varmaankaan loska keleillä kauheasti laukkasilla kun hevoset ovat vuohisia myöten jäässä ja mudassa://

      8.käy testailee eri heposii ja katso koon ja luonteen mukaan ja mihin tarkotukseen, kyllä se oikea löytyy kun jaksaa ettiä!:)

      9.14 v.

    • 12hepan12vuotiasystävä

      1. Meillä on pihalla oma talli, joten sähkö, vesi, kuivikkeet, ruuat, kengitykset, raspaukset yms. pitää maksaa itse. Kuukaudessa menee noin 1000-2000 euroa riippuen siitä onko kisoja. Tällä hetkellä kunnostamme vieläpä vanhasta navetasta tallia, koska tila alkaa loppua kesken. Poneja on 6 ja hevosia sama määrä, ja poneihinhan luonnollisesti kuluu hieman vähemmän rahaa.

      2. Joka päivä tallilla käyn. Joka päivä herätys on kello 6.00, heti tallille aluksi sapuskalle, sitten lasketaan hepat ulos ja lopuksi karsinoiden putsaus. Vanhemmat eivät aamutalliin osallistu, vaan minä ja kaksi siskoani (14 v. ja 8v., itse olen 12) hoidamme sen. Koulun jälkeen taas tallille, hevoset sisään ja ruoka eteen. Ruoan jälkeen hevoset sulattelevat ja sitten alkaa ratsastus. Siinä se aika sitten menee, illalla ruoka ja koko päivän ajan on tarjolle heinää heinäverkosta ja vettä juoma-automaatista. Hevosten hyvinvointia tarkkaillaan koko päivän ajan, ja ennen ratsastusta sekä sen suoritetaan pieni terveystarkastus, jota suosittelen jokaiselle :)

      3. Tallilla menee päivässä tällä hevosmäärällä noin 5-9 tuntia, riippuu päivästä.

      4. Aluksi ei olisi voinut olla kamalampaa. Välitunneilla en saanut hetken rauhaa kun kaikki vain kyselivät, härnäsivät, osoittivat kateuttaan ja ruinasivat päästä meille :(
      En tykännyt yhtään, mutta sain asian haltuun ajan myötä ja puhuessani asiasta. Nykyään olen kuitenkin tosi tyytyväinen että kestin alkuvaiheen! :)))

      5. Kaikki meidän perheestä kisaavat, jokainen eri tavallaan ja eri lajeissa. Itse kisaan esteillä, isä menee pieniä ravikisoja, äiti kouluratsastaa, pikkusisko käy kenttäratsastusvalmennuksessa ja on käynyt muutamissa kisoissa, ja isosisko on esteratsastaja ja menee maastoestekisoja.

      6. Kaikki osallistuvat meillä hoitamiseen, mutta kengittäjää, hevosiin erikoistunutta eläinlääkäriä ja valmentajia tarvitaan arjessa, esim. rokotukset, raspaukset sun muut hoitaa eläinlääkäri :)

      7. Meillä on tiistai ja torstai aina vapaapäiviä ratsastuksesta, eli 5 kertaa viikossa. Tietenkin tiineys, sairastumiset yms. vaikuttavat asiaan.

      8. Suosittelisin alkuun vaikka puoliverihevosta tai suokkia, riippuu mihin tarkoitukseen. Käy tutustumassa eri hevosiin, sen oikean kun löytää niin asiasta ei ole epäilystäkään. Se jonka luonne hurmaa sinut, sopii käyttötarkoituksiisi ja tuntuu oikealta on usein se, jonka kanssa voisit viettää loppu elämäsi.

      9. Meillä on ollut hevosia/poneja siitä asti kun olin 7 vuotta, mutta oman estekisaponini Lilyn sain vasta ollessani 11 v.

      Toivottavasti tästä oli hyötyä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe