ulosteinkontinenssi

mamikolmelle

Minulle tulee useinkin aivan huomaamatta, siis ilman vessahätää kakat housuun. Se on vähän inhottavaa, kun töissäkin tulee, niin sitten on kiva olla haisevana työpaikalla lopun päivää. Olen ajatellut, että se on ihan normaalia, alushousut vaan pesuun ja taas menoksi. Nyt olen kuitenkin alkanut ajattelemaan, että ei se ihan normaalia taida olla... Onko teillä kokemuksia? Miten sitä on hoidettu?

44

11609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haittaa arkea

      Hei
      Minulla meni selkäleikkauksen seurauksena ulosteenpidätyskyky ja siinä samassa tuli virtsaumpi. Tämä oli 24. 11.2011. Tammikuussa laitettiin kysto jonka kautta virtsa sitten valuu. Toisinaan kokeilen virtsaamista normaalia kautta ja se onnistuu kohtuullisesti.
      Ulosteongelmaan ei tunnu löytyvän apua eikä neuvoja mistään. Lääkäruun ja suolen mittaukseen pääsen vasta toukokuun lopulla.
      Mistä neuvoa esim. lihasten harjoitukseen?

      • mamikolmelle

        Hei!

        Tapahtuiko leikkauksessa jokin virhe? Minkä ikäinen olet? Mahtaisiko apua olla, jos jännittäisi pyllyreiän ympäristön lihaksia, jos näin saisi kehitettyä lihaksia.

        Minä keksin jos yyn omiin ongelmiini. Olen käyttänyt glukosemiinia nivelrikkoon. Nyt kun kokeilin olla ilman muutaman päivän, niin ongelmat loppuivat kuin seinää.

        Tsemppiä sulle!


    • tenatätikkä

      Selkäydinkanavan ahtauma leikattu 3 v sitten, aiheutti virtsaummen ja ulosteinkontinenssin. Tosin vaiva ei poistunut. Kuitupitoisuus on ruuassa hyvä mutta tenaan tulla turisee, huomaamatta. Hajuhaittaa kyllä on.

      Olen keski-ikäinen, työkyvyttömyyseläkeläinen. Ja lääkärit ei ota mitään kantaa. Lihakset ei pysty supistumaan, yrityksistä huolimatta.

      On kai niitä anaalitamponeita tai sellaisia... ei kokemusta niistä.

      • Falskaa

        Mun ongelma on tuhrinta. Kakka ei tule housuihin, mutta päivän mittaan liikkuessa pääsee ohutta ulostetta/suolen eritettä peräaukosta niin että pyllyn vako kostuu ja iho ärtyy. Kiusallista kun alkaa kutiamaan ja alushousut likaantuu.
        Millähän tuon peräaukon saisi tiiviimmin sulkeutumaan?
        Onko kuinka yleinen vaiva?


      • mamikolmelle
        Falskaa kirjoitti:

        Mun ongelma on tuhrinta. Kakka ei tule housuihin, mutta päivän mittaan liikkuessa pääsee ohutta ulostetta/suolen eritettä peräaukosta niin että pyllyn vako kostuu ja iho ärtyy. Kiusallista kun alkaa kutiamaan ja alushousut likaantuu.
        Millähän tuon peräaukon saisi tiiviimmin sulkeutumaan?
        Onko kuinka yleinen vaiva?

        Mulla on juuri tuo sama ongelma, tai siis oli. Sain sen loppumaan kaikkien tutkimusten ja kokeilujen jälkeen maitohappobakteereilla. Kokeilin niitä viimeisenä oljenkortena, kun mikään muu ei ole auttanut. Mites sulla? Miten sinun tilanteesi on edennyt?

        Kannattaa kokeilla maitohappobakteereita. Minulla on käytössä sellainen, missä on muistaakseni seitsemää eri bakteerikantaa.


      • Falskaa
        mamikolmelle kirjoitti:

        Mulla on juuri tuo sama ongelma, tai siis oli. Sain sen loppumaan kaikkien tutkimusten ja kokeilujen jälkeen maitohappobakteereilla. Kokeilin niitä viimeisenä oljenkortena, kun mikään muu ei ole auttanut. Mites sulla? Miten sinun tilanteesi on edennyt?

        Kannattaa kokeilla maitohappobakteereita. Minulla on käytössä sellainen, missä on muistaakseni seitsemää eri bakteerikantaa.

        Tilanne on ennallaan. Uloste on kiinteää, mutta pehmeää. Sulkeutuessaan peräaukko jää pitkulaiseksi viiruksi, ei sulkeudu jokapuolelta suppuun. Jonkinlaista pukamakudosta toisella reunalla. Tähän on tyytyminen.


      • Falskaa kirjoitti:

        Mun ongelma on tuhrinta. Kakka ei tule housuihin, mutta päivän mittaan liikkuessa pääsee ohutta ulostetta/suolen eritettä peräaukosta niin että pyllyn vako kostuu ja iho ärtyy. Kiusallista kun alkaa kutiamaan ja alushousut likaantuu.
        Millähän tuon peräaukon saisi tiiviimmin sulkeutumaan?
        Onko kuinka yleinen vaiva?

        Kaaduin pari vuotta sitten selälleni, ja sen seurauksena oli ulosteinkontinenssi. Kävin viikko sitten naprapaatilla, ja sen jälkeen suoli on toiminut normaalisti.


      • Anonyymi
        Falskaa kirjoitti:

        Mun ongelma on tuhrinta. Kakka ei tule housuihin, mutta päivän mittaan liikkuessa pääsee ohutta ulostetta/suolen eritettä peräaukosta niin että pyllyn vako kostuu ja iho ärtyy. Kiusallista kun alkaa kutiamaan ja alushousut likaantuu.
        Millähän tuon peräaukon saisi tiiviimmin sulkeutumaan?
        Onko kuinka yleinen vaiva?

        Mene lääkäriin siitä ei ole pakko kulkea haisevana, sillä lääkäristä saat erilaisia apuja vaivaasi , riippuen mistä vaivasi johtuu. Ja laita vaippa housuihin niin voit sen vaihtaa tarpeen vaatiessa ei kai sitä nyt tartte housujakaan turvata tämän vaivan vuoksi .
        Ihmettelen kovasti sitä että ihmiset kulkevat viikko kausia näiden vaivojen kanssa eivätkä hakua edes niitä korjata . Lääkäreillä on niin monia keinoja saada nämä vaivat pois


    • Haittaa arkeen

      Virtsa ummen kanssa lääkäri sanoi, että höyläys auttaa tai sitten ei. Suositteli kystofixia ja antoi 2 minuuttia aikaa miettiä: nyt sitten on kysto kosta virtsa sitten liruaa. Mutta onpa tuo ruvennut myös kulkemaan normaalia kauttakin jos kovasti ponnistaa.
      Vatsan ritän pitää Vi-Siblen (toimii hyvin) ja tarvittaessa imodiumin avulla suht kovana. Sillä tavaääa keskimäärin pitää pärjätä, en ole saanut mistään oppia lihasten harjoitukseen.
      Vatsan tyhjennys onnistuu ponnistaen jotenkin ja loput on sitten käsityötä eli sitä kaivamista.
      Se vaan vituttaa kun sairaalasta lähtiessä annettiin muutamia keräilypusseja kouraan ja neuvottiin että mistä saa vaipat ym. Siinä oli se evästys miten selvitä arjessa inkontienssien kanssa. Jos jollakin on vinkkejä niin kaikki on tervetulleita.

    • viuuhvauh

      Kyskää onko alueellanne ns ulostekontinenssi-hoitajaa tai lantion alueen toimintahäiriöihin erikoistunutta polia..keski-suomessa ainakin on sairaalassa lantionpohjan tutkimusyksikkö...

    • tuttua on...

      Minulla on tuota satunnaisesti, liittyy päiviin jolloin vatsa on normaalia löysemmällä. Juuri tuo huomaamatta alkkareiden sotkeentuminen on tosi hankalaa.

      Etenkin kaikissa vähänkin isommissa ponnistusvaiheissa, siis vaikkapa liikunnan yhteydessä ongelma kasvaa. Olenkin jo pitkään käytttänyt alkkareissa aina ns. pikkuhousunsuojaa, sillä usein saan ne "pikkutirautukset" hoidettua, siis riittää, kun vaihdan uuden pikkuhousunsuojan. Ei tule ihan tajuttomia pyykkimääriä eikö tarvi esim. töihin varapikkareita raahata.

      Mulla tärkein hoito on ollut yritys pitää vatsan tuotos tarpeeksi kiinteänä, sillon ei noita "vahinkoja pääse niinkään tulemaan.

      • mamikolmelle

        Miten saat vatsan tuotoksen kiinteäksi?


    • Lapane

      Minulla on synnytyksessä tullut trauma mikä jäi diagnosoimatta ja hoitamatta aikoinaan. (Sulkijalihaksen repeämä mikä ei näkynyt päällepäin.) Kun tulee vessahätä, pitää olla tosi nopea sillä pidätyskykyni on todella heikko, löysempi tulee suoraan housuun. Olen sinnikkäällä lihasharjoittelulla saanut hiukan tuloksia aikaan, mutta ilman kunnon suojia en voi lähteä ulos. Minä koetan pitää säännöllistä päivärytmiä ja ruokavaliota että voin lähteä liikkeelle tyhjällä suolella. Minä käytän vähintäänkin muotovaippoja jotka auttavat myös virtsankarkailussa.

    • johan repes

      Hei, jos joku vaan osais neuvoa milla saa tuotoksen "sopivan kiinteäksi"?

      • mamikolmelle

        Kirjoitin aikaisemmin, että maitohappobakteerit veivät ongelman pois. Ei se sitten ollutkaan täydellinen ratkaisu, vaikka auttoi kylläkin. Nyt tuntuu, että ongelma on loppunut, kun lopetin magnesiumvalmisteiden käytön.


      • Anonyymi

        Itse syön pari kourallista maa pähkinöitä päivässä niillä on ainakin itselläni tullut kiinteämmäksi


    • Falskaa

      Onko tietoa, mitkä pikkuhousunsuojat olisivat riittävän ilmavat ja riittävän kokoiset jokapäiväiseen käyttöön pyllyn suojaksi? On vähän ikävä päivittäin laittaa likaantuneita pikkareita muun pyykin joukkoon.

      • Anonyymi

        No jos on inkontinenssia niin ei siinä mitkään pikkuhousun suojat auta , hanki isompi vaippa käyttöön , sillä pikkuhousun suojat ei ole valmistettu näihin tarkoituksiin ainoastaan imukyky niissä on minimaalinen , joten se isoin vaippa on paras, sitten voi käydä tervyssisaren juttusilla niin heillä on oikeat tavarat näitä asioita varten


    • Lapane

      harmi, magnesiumi on minulla määrätty lisäravinne. :( toisaalta kova uloste voi heikentää sitä pidätyskykyä mitä harjoittelulla on saavutettu, joten en tiedä mitä tekisin.
      Falskaa: suojista ainoastaan riittävän pitkät ovat avuksi.
      minä kun kastelenkin, en pärjää pikkuhousunsuojilla, mutta arvaan että yökäyttöön tarkoitetut olisivat sopivan mittaisia.

    • konstit on monet

      minä olen elänyt heikon pidätyksen kannsa jo 18v. Kiitos kun ei silloin otettu kantaa siihen miiten synnytyksen jälkeen pidätyskyky toimii. Minulla on ollut vuosia apuna ihan seksikaupoista saatava tulppa mikä istuu paikoillaan ja estää vuodot. Käyttökelpoinen kun tulee sellainen tilanne eteen, ettei vahingot sovi protokollan.

    • Fecal

      Kyllä hoitoa on saatavissa niin ummetukseen, rakkoon kuin pidätyskyvyttömyyteenkin, kunhan tietää kysellä hoitavilta lääkäreiltä. Potilasyhdistys www.anniko.fi osaa opastaa. Tietoa myös sivuilta www.medtronic.fi/terveytesi/ulosteenpidaetysvaikeuksiin/ . Laitteita on laiteetu jo 14 vuotta Suomessa.

    • mamikolmelle

      Heippa!
      Nyt keksin parannuskeinon ongelmaani: Siirryin vähälaktoosisesta ruokavaliosta täysin laktoosittomaan. Lääkärit ottivat kaikenmaailman kokeita, mutta ei älynneet puhua laktoosivaivasta. Onneksi itse älysin. Olen ennenkin huomannut, että monesti tietää paremmin kuin lääkärit...
      Jättäkää te muutkin saman ongelman kanssa painivat laktoosi kokonaan pois, vai oletteko te jo kokeilleet?

    • Anonyymi

      en osaa auttaa... minulla on jokin tämmöinen ongelma paskat tulee housuun tahdosta riippumati... pitää hermona.. olen ajatellut jos ei vaiva ratkea niin perkele sitten se saatanan suoli avanne jos ei muuta voi.

      • Anonyymi

        Vaipat sä tarttee,et mitään muuta. Voisi varmaan vähän noloa olla. Mut siihen varmaan tottuu


      • Anonyymi

        Toivottavasti et ottanut. Vaipat sä tarvitset. Ei ne paranna,mutta estää paskn leviämisen jokapuolelle.


      • Anonyymi

        Oletko käynyt lääkärissä vaivastasi . Ei se kivaa ole kun ei ole pidätys kykyä , mutta näihinkin asioihin on monia eri hoitomenetelmiä
        Mielestäni nämäkin asiat ovat lisääntyneet ihmisillä viimeisten 10 vuoden aikana , panee miettimään onko ruuassa jotakin mitä ihmisten vatsat eivät kestä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaipat sä tarttee,et mitään muuta. Voisi varmaan vähän noloa olla. Mut siihen varmaan tottuu

        Eihän niitä vaippoja kukaan näe , eikä siinä mitään no,on pitäisi olla vaikka näkisikin, ei kai ihminen itse voi mitää sille että potee sairautta.


    • Anonyymi

      V-Siblin rakeet auttavat siihen että suolen toiminta tasaantuu ja ei ole löysää eikä liian kovaakaan. Minulla on jatkuvasti turhintaa. Löysää en pysty pidättämään ja kiinteämmän vain vaivoin. Jos sopivan annostuksen on löytänyt nijn voi saada helpotusta siihen.

    • Kävin lääkärillä tästä ongelmasta, mutta hän ei osannut neuvoa mitään. Sanoi vain vaivan olevan melko yleinen vanhemmilla naisilla. Olen ottanut Cuplaton pillerit avuksi silloin, kun on lähdettävä johonkin. Ei tule ainakaan ilmaa, jonka mukana saattaa tulla muutakin ulos. Kurja vaiva on

    • Anonyymi

      No ei se normaalia ole, jos sulkijalihas on jotenkin vaurioitunut, et sanonut oletko mies vai nainen , naisilla näihin asioihin saattaa olla eri syitä kun miehillä

      • Olen ikääntynyt nainen. Voisikohan tähän syynä olla se, kun kaaduin selälleni, ja selkä oli pitkään kipeä eikä ilmeisesti koskaan tule ennalleen.


      • Anonyymi
        patarouva2 kirjoitti:

        Olen ikääntynyt nainen. Voisikohan tähän syynä olla se, kun kaaduin selälleni, ja selkä oli pitkään kipeä eikä ilmeisesti koskaan tule ennalleen.

        Voipa hyvinkin. On kyllä kurjimmasta päästä oireita tämä!

        Monisairas


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voipa hyvinkin. On kyllä kurjimmasta päästä oireita tämä!

        Monisairas

        Kävin viikko sitten naprapaatin käsittelyssä selkävaivoistani, ja ulosteongelmakin korjaantui. Toivottavasti tämä on pysyvää, koska elämä helpottui huomattavasti.


      • Anonyymi
        patarouva2 kirjoitti:

        Kävin viikko sitten naprapaatin käsittelyssä selkävaivoistani, ja ulosteongelmakin korjaantui. Toivottavasti tämä on pysyvää, koska elämä helpottui huomattavasti.

        Oho ja todellakin 👍👍👍 Osaatko sanoa mihin se voi perustua?
        Pidätyskyvyttömyyden perussyy tavallisesti sulkijan heikkous, jossa ei naprapaatit käsittääkseni auta. Jos pelkkää ponnistusinkontinenssia, sillon voi olla heikot lantionpohjanlihakset ja tähän auttaa lihasjumppa.

        Pintapuolisesti ajalteltuna tulis mieleen, että on sulkijoita ohjaava hermo vapautunut pinteestä jollain ihme konstilla. Tämäkin auttaa kait vain, jos vaurio ollut suhteellisen vähän aikaa. Tai sinulla on ollut vimmattu suoliärsytys, joka aiheuttanut liian kovaa painetta sulkijoille ja tämä on parantunut.

        PS. Persiilleen on myös lennetty todella kovaa, ihme ettei häntäluu ole murtunut. Lisäksi on kaikkea muuta ollut, tuntohäiriöitä välilihan alueellakin, elektolyyttiepäsuhdalla (nestehukka) varmaan oma roolinsa, sitten pikku mysteeri erään anestesian kanssa (tiedän kyllä normaalituntemukset kun ollut useampikin noita)

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho ja todellakin 👍👍👍 Osaatko sanoa mihin se voi perustua?
        Pidätyskyvyttömyyden perussyy tavallisesti sulkijan heikkous, jossa ei naprapaatit käsittääkseni auta. Jos pelkkää ponnistusinkontinenssia, sillon voi olla heikot lantionpohjanlihakset ja tähän auttaa lihasjumppa.

        Pintapuolisesti ajalteltuna tulis mieleen, että on sulkijoita ohjaava hermo vapautunut pinteestä jollain ihme konstilla. Tämäkin auttaa kait vain, jos vaurio ollut suhteellisen vähän aikaa. Tai sinulla on ollut vimmattu suoliärsytys, joka aiheuttanut liian kovaa painetta sulkijoille ja tämä on parantunut.

        PS. Persiilleen on myös lennetty todella kovaa, ihme ettei häntäluu ole murtunut. Lisäksi on kaikkea muuta ollut, tuntohäiriöitä välilihan alueellakin, elektolyyttiepäsuhdalla (nestehukka) varmaan oma roolinsa, sitten pikku mysteeri erään anestesian kanssa (tiedän kyllä normaalituntemukset kun ollut useampikin noita)

        Monisairas

        Elikkä suoliärsytys vois johtua vaikka tämmösestä mekanismista (Selkäkanava):
        Pitkäaikaiseen iskiaskipuun liittyy tahdosta riippumattoman eli autonomisen hermoston säätelyhäiriö, missä aikaerovaihtelu sydämen sykeiskujen välillä (sykevariaatio) on vähentynyt. Alhainen sykevariaatio liittyy stressiin, masennukseen ja sydänsairauksiin. Kivussa elintoimintoja kiihdyttävä sympaattinen hermosto on yliaktiivinen, mikä liittyy alhaiseen sykevariaatioon.

        Sykevariaatio paranee liikunnalla, hengitys- ja rentousharjoituksilla. Silloin elimistöä rauhoittava ja paranemista edistävä parasympaattinen hermosto rauhoittaa sydämen sykettä ja hengitystä, vähentää lihasjännitystä ja poistaa stressiä. Myös ajatusmalleihin vaikuttava kognitiivinen kuntoutus harjoittelun ohella vakauttaa autonomista hermostoa.

        Monisairas


    • Anonyymi

      No laita vaippa housuihin että saat käydä vaihtamassa sen kun vahinko tapahtuu, niin ei haise .

    • Anonyymi

      Harvinaisen typerä ilmaisu tuo "kakka" mitä mediassakin käytetään kun puhutaan paskasta. Se sopii tilanteeseen, kun pikkulapselta kysytään, "tuliko kakka?". Ihan hyvin muuten voidaan puhua suoraan paskasta, ulosteesta tai vaikka jätöksestä. Naurettavaa sievistelyä.

      • Anonyymi

        Juuri muuten puhuttiin ystävän kanssa tuosta, kun hän kertoi että hänen appensa käy kakalla , ja hän oli sanonut laelle että paskallahan sinä käyt ja että vaan lapset käyvät kakalla . Kyllä se vähän kummalta tuntuu kun mies joka on melkein kaksimetrinen tukeva pakkaus ja menee kakalle 😂😂😂😂


    • Anonyymi

      Nomei se nyt mitään normaalia ole paskat housuissa olla työpaikalla . Mene lääkäriin että saat avun siihen. Ja laita sinne housuihis vaippa niineitartte alkkareita pestä koko ajan

      • Anonyymi

        No ei niitä niin vaan korjata, jos on semmonen tilanne kuin ketjun alkupuolella. Näin se on myös itsellä, vähän kaikkea on aihepiiriin liittyen. Ei aivan täydellisenä mutta kumminkin. Olis pitänyt puuttua heti alkuunsa näiden kanssa mutta näin ei toimittu, eikä ole papereihinkaan kirjattu kaikkea ollenkaan ja niinku pitäisi - paitsi liian myöhään! Mun oirekuvaan syntyyn on vaikuttaneet useat tahot, niin lääkärit kuin muutkin! Tämä tietysti on eräs syy miksi on ns. kierretty kuin kissa kuumaa puuroa. Sitten olen ollut välillä täysin työkykyinen ja välillä täysin kehitysvammainen....

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei niitä niin vaan korjata, jos on semmonen tilanne kuin ketjun alkupuolella. Näin se on myös itsellä, vähän kaikkea on aihepiiriin liittyen. Ei aivan täydellisenä mutta kumminkin. Olis pitänyt puuttua heti alkuunsa näiden kanssa mutta näin ei toimittu, eikä ole papereihinkaan kirjattu kaikkea ollenkaan ja niinku pitäisi - paitsi liian myöhään! Mun oirekuvaan syntyyn on vaikuttaneet useat tahot, niin lääkärit kuin muutkin! Tämä tietysti on eräs syy miksi on ns. kierretty kuin kissa kuumaa puuroa. Sitten olen ollut välillä täysin työkykyinen ja välillä täysin kehitysvammainen....

        Monisairas

        ..eräs puoli on se, että osa sähläämisistä ja virheistä on tehty ylimmällä sairaalatasolla. Osa on hyvin simppeleitä juttuja ja osa haitta-asteeltaan suht vakavia ts. onhan se vähän noloakin töppäillä perusjutuissa ja tässä mielessä huonot, puutteelliset, jopa täysin väärät kirjaukset sekä kiertämiset ymmärtää. Eihän ihminen voi edes olla kevakaan ellei sitten todella ole ja luulis oireiden silloin ainakin olevan kirjattu asianmukaisesti, eikä sellanen voi kevaksi muuttua mikä aiemmin on toiminut normaalisti - sen nyt ymmärtää pöllömpikin!
        Mutta sanotaan: liha tottelee terästä....🫢

        Monisairas


    • Anonyymi

      tämä vaiva voi alkaa varomattoman anaalisexin takia.

      • Anonyymi

        Parempi olisi olla harrastamatta kokonaan!

        Monisairas


    • Anonyymi

      Itsellä on ongelmana satunnainen tuhriminen (menee vähän kausittain, välillä ei juurikaan ole ollenkaan ja sitten taas pahempaa). Suurena ongelmana on myös ilman karkailu, ilman mitään ennakkovaroitusta suolistokaasua karkailee melkein jatkuvalla syötöllä. Huomaan siis pitkin päivää olevani paskan hajuinen tuon kaasuttelun takia vaikka en ole edes pieraissut, sitä vaan tulee huomaamattomasti ja paljon.
      Tunnen kyllä normaalit pierut, mutta sitten sitä ilmaa jotenkin suhuaa myös tosiaan huomaamattomasti.
      En tiedä mikä on ongelmana ja lääkärille menon kynnys on suuri??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1366
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1181
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe