Uudessa autossa jakopään ketjun kiristin rupesi ääntämään. Autoa tutkittiin useaan otteeseen, useammissa korjaamoissa ja ääni tulkittiin viaksi kaikissa korjaamoissa. Merkkiliikkeissä ongelmalle ei haluttu lähteä tekemään mitään, koska ongelman aiheuttajaa ei saatu paikannettua.
Yllättäin vian aiheuttajaksi paljastui Fram-merkkinen öljynsuodatin. Epäilykset suodatinta kohtaan heräsivät kun jakopään ääni hävisi öljyn ja suodattimen vaihdon jälkeen.
Leikkasin jakopään ääntämisen aiheuttaneen suodattimen auki ja vertailun vuoksi avasin toisen saman merkkisen ja samaa mallia olevan suodattimen. Yllättäen kahden keskenään samaa merkkiä ja mallia olevien suodatinten sisäosat olivat tyystin erilaisia. Suodatinpatruunoille oli kokoeroa oli 30 %, kiinalaista tekstiä sisältävässä suodattimessa sisäosat oliva metallia ja osia oli enemmän kuin ei-kiinalaista tekstiä sisältävässä suodattimessa. Kumpikin suodatin on ostettu samasta suuresta suomalaisesta varaosia myyvästä liikkeestä. TM:n suodatinvertailun nojalla olen pitänyt Fram'ia merkkisuodattimena, mutta näköjään suodattimien laatu vaihtelee kelvollisesta kuraan.
Fram-öljynsuodattimet, varokaa!
36
6216
Vastaukset
- 5747554745753
Miten perustelet että suodatin aiheutti tuon äänen ? Itse en ainakaan ymmärrä kuinka suodatin voi aiheuttaa jakopäässä ääntä. Laitettiinko täysin samanlaista öljyä ?
- Aktiivi-autoilija
Ilmeisesti on niin, että suodattimen aiheuttama painehäviö on liian suuri. Olen itse omin käsin vaihtanut öljyt uudest saakka. Öljyn viskositeetti nimenomaa ko. moottoriin suositeltua. Öljyn merkki ja malli samaa alusta asti. Pidin tapanani ostaa ostaa Fram-merkkisiä suodattimia aina puoli muovikassillista kerrallaan kun yksi ja sama malli sattuu sopimaan kaikkeen kuljetuskalustoomme (3 autoa).
Ääntämismekanismi se että suodatin aiheuttaa liian suuren painehäviön, jolloin jakopään öljynpainetoiminen ketjunkirististin ei saa tarpeeksi painetta. Jakopää äänsi 1,5 vuoden ajan, kunnes ääni hävisi erään öljynvaihdon yhteydessä. Ääni oli sydäntä särkevän kuuloinen, mikä todettiin kaikissa korjaamoissa.
Niissä Fram-suodattimissa, joissa on kiinankielistä tekstiä kyljessä, suodatinpatruunan korkeus on vain alle puolet suodattimen korkeudesta ja kun koko suodatin on vain kahvikupin kokoinen, suodatinpatruuna on aivan naurettavan pienikokoinen.
- Suo Datu
Voi prkl... Just kävin hakeen öljyt ja suodattimen ja minkäs ne sieltä iski tiskiin... FRAM. Kotona ku aloin katteleen tarkemmin niin eikös näissä suodattimissa pitäs olla ohivirtausventtiili tuolla pohjalla päädyssä joka päästää öljyn läpi jos suodatin tukkeutuu, tässä FRAMissa vaan pelkkä umpinainen pelti! Eli jos suodatin tukkoon niin kone hajalle? Tohtiikohan tätä edes laittaa... Kovin oli niin qualityä painettu pahvilaatikkoon, että. Ja oikeen takuun kanssa että korvaavat moottorivahingot, mutta eipä ne taida itse suodatinta parantaa.
- öljyukko2
Suo Datu Laitas kuva siitä framin "ohivirtausventtiilistä"
- Suo Datu
http://postimage.org/image/p74boqifb/
Eikös tuolla pohjalla pitäs se turvaventtiili olla? Vai onko sellainen kenties auton koneessa sisäänrakennettuna ettei sitä tarvi? Vaikuttaa vähintäänki oudolta koska tähän mennessä on aina suodattimissa tuo venttiili ollut (mutta eivät olleetkaan FRAMeja). - Suo Datu
Suo Datu kirjoitti:
http://postimage.org/image/p74boqifb/
Eikös tuolla pohjalla pitäs se turvaventtiili olla? Vai onko sellainen kenties auton koneessa sisäänrakennettuna ettei sitä tarvi? Vaikuttaa vähintäänki oudolta koska tähän mennessä on aina suodattimissa tuo venttiili ollut (mutta eivät olleetkaan FRAMeja).Niinja ekakertaa siis tähän koslaan öljyjä vaihtamassa (nissan), ehkä kuuluu asiaan, ehkä ei.
- Rampe7
Suo Datu kirjoitti:
http://postimage.org/image/p74boqifb/
Eikös tuolla pohjalla pitäs se turvaventtiili olla? Vai onko sellainen kenties auton koneessa sisäänrakennettuna ettei sitä tarvi? Vaikuttaa vähintäänki oudolta koska tähän mennessä on aina suodattimissa tuo venttiili ollut (mutta eivät olleetkaan FRAMeja).Pakko siellä on ohivirtausventtiili olla vaikkei siltä näyttäisikään. Suodatinhan olisi muuten täysi pommi. Ainakin vanhassa Tekniikan Maailmassa (2/2003) kaikista suodattimista, myös Framista, löytyi ohivirtausventtiili. Kylmän öljyn viskositeetti on niin suuri, ettei se läpäise kunnolla suodatinpaperia. Kylmäkäynnistyksen aikana käsittääkseni öljy menee poikkeuksetta aluksi ohivirtausventtiilin kautta. Kun kone lämpiää ja öljy muuttuu juoksevammaksi, venttiili menee kiinni ja varsinainen suodatus vasta alkaa.
http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf - Suo Datu
Rampe7 kirjoitti:
Pakko siellä on ohivirtausventtiili olla vaikkei siltä näyttäisikään. Suodatinhan olisi muuten täysi pommi. Ainakin vanhassa Tekniikan Maailmassa (2/2003) kaikista suodattimista, myös Framista, löytyi ohivirtausventtiili. Kylmän öljyn viskositeetti on niin suuri, ettei se läpäise kunnolla suodatinpaperia. Kylmäkäynnistyksen aikana käsittääkseni öljy menee poikkeuksetta aluksi ohivirtausventtiilin kautta. Kun kone lämpiää ja öljy muuttuu juoksevammaksi, venttiili menee kiinni ja varsinainen suodatus vasta alkaa.
http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdfTuollaiset 10v takaiset testit tuskin enää pätee nykyään kun suodattimien valmistuksessa on voinut tapahtua vaikka mitä muutoksia?
Ei sitä venttiiliä ainakaan suodattimessa ole, missä muualla se voi siellä olla ellei tuolla päädyssä joka nyt tässä suodattimessa on täysin umpinainen? Voihan se tietysti olla moottorissa valmiina siellä minne suodatin ruuvataan ja näinollen suodattimissa sitä venttiiliä ei tarvita, mutta mistäs sen tietää. Primera-tietäväisiä? Pitääkö se vaan katsoa sitten onko vanhassakaan suodattimessa venttiiliä, ei se ainakaan kylmänä startatessa ole mitenkään kalistellut. Jos ei siinäkään ole venttiiliä niin kai tuon sitten voi uskaltaa ruuvata paikalle. - Rampe7
Suo Datu kirjoitti:
Tuollaiset 10v takaiset testit tuskin enää pätee nykyään kun suodattimien valmistuksessa on voinut tapahtua vaikka mitä muutoksia?
Ei sitä venttiiliä ainakaan suodattimessa ole, missä muualla se voi siellä olla ellei tuolla päädyssä joka nyt tässä suodattimessa on täysin umpinainen? Voihan se tietysti olla moottorissa valmiina siellä minne suodatin ruuvataan ja näinollen suodattimissa sitä venttiiliä ei tarvita, mutta mistäs sen tietää. Primera-tietäväisiä? Pitääkö se vaan katsoa sitten onko vanhassakaan suodattimessa venttiiliä, ei se ainakaan kylmänä startatessa ole mitenkään kalistellut. Jos ei siinäkään ole venttiiliä niin kai tuon sitten voi uskaltaa ruuvata paikalle.Suodattimen pääty voi tosiaan olla täysin umpinainen. Joissain suodattimissa ohivirtausventtiili on ovelasti heti suodattimen alkupäässä, siis sen ympyrälevyn takana piilossa, jossa ovat sisäänvirtausreiät ja ulostuloputki. Se ei näy ulospäin.
Epäilen, että se ohivirtausventtiili sieltä kyllä löytyy, mutta en laittaisi suodatinta kiinni ennen kuin olisin varma asiasta. Ohivirtausventtiili on välttämätön varsinkin näillä pakkaskeleillä. - Suo Datu
Rampe7 kirjoitti:
Suodattimen pääty voi tosiaan olla täysin umpinainen. Joissain suodattimissa ohivirtausventtiili on ovelasti heti suodattimen alkupäässä, siis sen ympyrälevyn takana piilossa, jossa ovat sisäänvirtausreiät ja ulostuloputki. Se ei näy ulospäin.
Epäilen, että se ohivirtausventtiili sieltä kyllä löytyy, mutta en laittaisi suodatinta kiinni ennen kuin olisin varma asiasta. Ohivirtausventtiili on välttämätön varsinkin näillä pakkaskeleillä.Löysin tätä frammia vastaavan K&N-merkkisen öljynsuodattimen eräältä sivulta ja siinä selkeästi sanottiin ettei siinä(kään) ole ohivirtausventtiiliä. Ellei suodatinvalmistajat tieten tahtoen halua tuhota näitä moottoreita, kai se venttiili sitten täytyy olla koneessa sisäänrakennettuna. Muuten vaikuttaa aika käsittämättömältä että noin merkittävä moottoria suojaava ominaisuus jätetään modernista suodattimesta pois.
- öljyukko2
Suo Datu kirjoitti:
http://postimage.org/image/p74boqifb/
Eikös tuolla pohjalla pitäs se turvaventtiili olla? Vai onko sellainen kenties auton koneessa sisäänrakennettuna ettei sitä tarvi? Vaikuttaa vähintäänki oudolta koska tähän mennessä on aina suodattimissa tuo venttiili ollut (mutta eivät olleetkaan FRAMeja).Jossain Frameissa on pohjapellissä jäykistyspala pohjan keskellä. Ohivirtausventtiili on usein toteuttettu niin että pohjapelti toimii ventiilinä kun pellin takana oleva jousi painuu kasaan paineen noustessa kun suodatin osa tukkeutuu.
Jos et uskalla asentaa Framia niin pura suodatin ja laita tulokset kuvien kanssa tänne niin saadaa muutkin tietoa Framien rakenteesta. - sairasta säästöä
öljyukko2 kirjoitti:
Jossain Frameissa on pohjapellissä jäykistyspala pohjan keskellä. Ohivirtausventtiili on usein toteuttettu niin että pohjapelti toimii ventiilinä kun pellin takana oleva jousi painuu kasaan paineen noustessa kun suodatin osa tukkeutuu.
Jos et uskalla asentaa Framia niin pura suodatin ja laita tulokset kuvien kanssa tänne niin saadaa muutkin tietoa Framien rakenteesta.Jälleen opettavainen tarina siitä miksi kannattaa käyttää alkuperäisiä suodattimia tai korkeitaan Mann-Filteriä. Muutaman euron säästön takia ei kannattaisi riskeerata.
- Ktotkotkto
sairasta säästöä kirjoitti:
Jälleen opettavainen tarina siitä miksi kannattaa käyttää alkuperäisiä suodattimia tai korkeitaan Mann-Filteriä. Muutaman euron säästön takia ei kannattaisi riskeerata.
Näyttäs Nissanin alkuperäissuodattimet olevan juuri FRAMeja valepuvussa. Monella sivulla revitty Nissanin suodatin auki ja suodatinelementin päädyt pahvista, sattumoisin samoin kuin FRAMin suodattimissakin...
- ktotktokto
Ktotkotkto kirjoitti:
Näyttäs Nissanin alkuperäissuodattimet olevan juuri FRAMeja valepuvussa. Monella sivulla revitty Nissanin suodatin auki ja suodatinelementin päädyt pahvista, sattumoisin samoin kuin FRAMin suodattimissakin...
- En ymmärrä
öljyukko2 kirjoitti:
Jossain Frameissa on pohjapellissä jäykistyspala pohjan keskellä. Ohivirtausventtiili on usein toteuttettu niin että pohjapelti toimii ventiilinä kun pellin takana oleva jousi painuu kasaan paineen noustessa kun suodatin osa tukkeutuu.
Jos et uskalla asentaa Framia niin pura suodatin ja laita tulokset kuvien kanssa tänne niin saadaa muutkin tietoa Framien rakenteesta.En ole nähnyt yhtään Fram merkkistä suodatinta jossa olisi kiinan kielistä tekstiä kyljessä,oma autoni on tällä hetkellä Mazda 6 1.8 -07 ja Fram öljynsuodatin on tälläkin hetkellä kiinni.Suodattimen kyljessä ei ole sanaakaan Kiinaa,englantia,saksaa ja ranskaa muistaakseni löytyy.Jos löytyy Kiinaa,se arveluttaa,itse olen pitänyt Fram suodatinta laatutuotteena.
- ktotkotkot
ktotktokto kirjoitti:
Ja vähän lisää
http://honda-tech.com/showthread.php?t=2899575
Että viehän suosiolla se vessapaperirulla takaisin ja pyydä tilalle kunnon suodatin. - ktotkotko
ktotkotkot kirjoitti:
Ja vähän lisää
http://honda-tech.com/showthread.php?t=2899575
Että viehän suosiolla se vessapaperirulla takaisin ja pyydä tilalle kunnon suodatin.http://www.tacomaworld.com/forum/technical-chat/123608-toyota-oil-filter-made-thailand-vs-competition.html
Tuolla myös tuo "huippulaadukas" MANN. Ohivirtausventtiili pahvista ja suodatinpaperi repesi käsiin.
Taitaa iso osa muistakin hyväksi luulluista suodattimista olla pelkkää halpaa pahvipaskaa, alkaa olla melkeen sama laittaako sen framin vai jonkun "hyvän" suodattimen kun laadusta ei voi avaamatta tietää kun voi pahimmassa tapauksessa olla tällaista. - kunnon osat
ktotkotko kirjoitti:
http://www.tacomaworld.com/forum/technical-chat/123608-toyota-oil-filter-made-thailand-vs-competition.html
Tuolla myös tuo "huippulaadukas" MANN. Ohivirtausventtiili pahvista ja suodatinpaperi repesi käsiin.
Taitaa iso osa muistakin hyväksi luulluista suodattimista olla pelkkää halpaa pahvipaskaa, alkaa olla melkeen sama laittaako sen framin vai jonkun "hyvän" suodattimen kun laadusta ei voi avaamatta tietää kun voi pahimmassa tapauksessa olla tällaista.sitä "pahviakin" on montaa laatua ja kaikkihan on jotain vastaavaa tai sinnepäin, mutta ei Mann tee paskaa. En paljon laittasi jonkun yksityisen raiskaajan avaamille paljoakaan painoa ja täytyy muistaa, että kaikkea kinkit kopio ja tekee piraatteja, siksi ei kannata tärkeitä osia ja tarvikkeita ostaa ihan joka halpisliikkeen hyllystä.
- Suo Datu
En ymmärrä kirjoitti:
En ole nähnyt yhtään Fram merkkistä suodatinta jossa olisi kiinan kielistä tekstiä kyljessä,oma autoni on tällä hetkellä Mazda 6 1.8 -07 ja Fram öljynsuodatin on tälläkin hetkellä kiinni.Suodattimen kyljessä ei ole sanaakaan Kiinaa,englantia,saksaa ja ranskaa muistaakseni löytyy.Jos löytyy Kiinaa,se arveluttaa,itse olen pitänyt Fram suodatinta laatutuotteena.
No omassa framissa on jotain harakanvarpaita suodattimen kyljessä pitkä litania, mutta pahviloota väittää että olis valmistettu briteissä. Suodattimessa ei lue mitään missä tehty. Öljyt edelleen vaihtamatta, mutta vain oman aikaansaamattomuuden takia :-)
- äläihankaikkiausko
Autojen huoltoliikkeiden tekevien asentajien puheisiin ei voi täysin luottaa. On kokemusta. Pistäävät aina omat mokat toisille.
- öljyukko2
Kannattaa käyttää suomalaisia suodattimia,ei ole ainakaan kiinan paskaa.
- PSjannu
niinpä. huonoimmat suodattimet mihin olen ikinä törmännyt ovat valitettavasti kotimaista valmistetta. ilmanputsarit ahtaita, automaattin suotimet ruosteessa tehtaan paketista tai sitten niin kieroja ettei mene paikoilleen, hydysuotimet tehty vääriin mittoihin ja keskireiän tiivisteet väärin mitoin. Tiivistepaperi väärin päin ja niin edelleen. Kannata toki kotimaista jos siltä tuntuu. Niin minäkin, mutta en tässä kohtaa. Niin paljon vituttaa kallita vehkeitä pilata.
- 3miljoonaa
Käyttänyt aina framin,,sen 15vuotta ja hyvin toimii,,kilometrejä jo takana 3miljoona,,,
paskaa jauhatte turhaan.... - EU vs USA 100-0
Fram suodattimissa on hyviä ja huonoja.
Leikkasin auki kaksi mallia joista toinen oli made in USA ja toinen euroopassa valmistettu
Usa malli PH30 oli täyttä kuraa, suodatinelementin päädyt pahvia jne.
Euroopassa valmistettu Fram suodatin sen sijaan oli sellainen kuin suodattimen kuuluukin olla, takaisku ja ohitusventtiili löytyy ja elementin päädyt metallia - jatsukki
Jos filtteri on reikä ylöspäin niin mitään takaiskuja EI tarvita,eihän se öljy sieltä mihinkään karkaa jos taas suodatin on reikä alespäin tai vaakassa on vaara että suodatin valuttaa öljy öljypohjaan ja ekassa startissa ei riitä öljyä heti kiertoon!
NÄIN mm rikottiin 70-80 luvuilla Corolla KE-20 moottoreita kun siinä putsari pystyssä reikä koneeseen päin ja halvoissa suotimissa ei ollu takaiskua! - Aktiivi-autoilija
Ohessa aloittajan samalla kaksi mallimerkinällä varustettua Fram suodatinta, sisäkalut tyystin erilaiset. Huomatkaa oikeanpuoleisen suodatinpatruunan koko. Suodatin kuorineen on kahvikupin kokoluokkaa ja patruunan suodatuspinta-ala puolet kuoren sisällöstä. Jos on auton öljypumppua roplannut, tietää että tuotto on reipas ja talvisolosuhteissa tavara on jäykkää.
http://aijaa.com/O5TWJ9
Vahingosta viisastuneena siirryin käyttämään Toyota (Camryn) suodatinta, malli 90915-YZZF1 (Thailand), joita ei saa Suomesta. On erinomainen suodatin, suodatuspinta-ala ainakin kolminkertainen Fram 4967 nähden. Painehäviö suodattimen yli merkittävästi pienempi kuin piskuisella Framilla. Youtubesta löytyy vertailuja sekä suodattimen aukileikkauskuvia. Omat havaintoni aukileikatuista kuvista samat kuin jenkeillä youtubessa. - Marbar
Vaihdoin juuri Rover v8 fram filtterin. Alkoi kuulua nakutusta alhaisilla kieroksilla. Olen käyttänyt aikaisemmin samaa filtteriä ei ollut ongelmaa. Uusi filtteri on väritykseltä valk. Edellinen musta. Nakutuksen takia aloin etsiä ongelmaa ja päädyin tähän keskusteluun. Nyt täytyy vaihtaa toisen merkkiseen ja katsoa kuinka käy.
- Aktiivi-autoilija
Suosittelen. Suomen olosuhteissa, jos on kylmäkäynnistyksiä ja tykkää harrastaa, kannattaa harkita alkuperäistä isompitilavuuksista suodatinta. Kylmässä kaikki öljyt ovat jäykkiä kun öljypumppu työntää paineella paperisuodattimen läpi. Isompi suodatuspintala = pienempi painehäviö. Öljyn lämmettyä pienempikin suodatin riittää.
- filsuKalle
Fram ja Mann on laatua. Sievin laatu on heikko.
- genuineparts
Täytyy ostaa orginaali perkele, tilalle!
- JaaHmm
Nykyään Astrassa Hengst ja Teboil Diamond. Ennen Fram ja Mobil RF. Moottorin ääni siistimpi yhdistelmällä Fram ja Mobil. Syy miksi siirryin pois Mobilista ja oli se että tiivisteet alkoivat vuotaa, TB pysyy paremmin sisällä. Framin vaihto Hengstiin johtui taas ostopaikan vaihtamisella.
- Rempparepa
Mulla hajos moottpri muutama päivä sitten ensin jakoketju alko pitäö pientä ääntä lopuksi oljynpaineet katos moottorista tarkastukse jälkeen framin oljynsuodatin oli vetänyt itsensä ruttuun ja mennyr tukkoon aiheuttaen öljynpaineen hitaan alentumisen ja jakoketjun löystymiaen ja koneesta meni alakerran laakerit väliäksi nyt eilen laitoin koevaus hakemuksen franille öljynvaihdon ja suodattimen vaihdon jälkeen autolla oli ajettu 4750km että vikoja on juuri näissä suodattimissa voinko käyttää ensimmäistä kommenttia tukena koevaus vaateessa jos voi niin kiitos 😣
- koevaus
Joopa joo....
- Anonyymi
No onkos tullut mieleen että noissa suodattimissa on kiina feikkejä markkinoilla, päällepäin oikeen näkösiä mutta sisältä tayttä paskaa, sitä ne vinosilmät suoltaa linjoiltaan markkinoille. Katsos piratismi on kovinkin tuottoisa markkina-ala nääs ja tuottaa miljardeja-miljardeja tekijälleen, mutta kuluttaja parka joka ostaa shaibaa on se kärsiän asemassa oleva, ja niitä piraatti ukkoja sehän ei kiinnosta paskan vertaaa. Pääasia että fyffee virtaa nii perskeleesti.
- Anonyymi
Miten se ketjunkiristin äänteli? 🤣
- Anonyymi
En tiedä varmaksi oliki ääntäjä ketjunkiristin vai öljykalvon repeäminen kampiakselin laakereissa. Sellainen voimakas sydäntäsärkeävä parkuminen Voimakas resonanssiääni moottorista) se oli kun kiihdytti kevyesti tai voimakkaammin. Parkumista esiintyi vain jollakin kierrosalueella, olisiko ollut vähän alle 2000 rpm. Sama parkuminen kaikilla vaihteilla. Parkumista kesti 2 vuotta ja siihen se loppui kun vaihdoin Camryn suodattimeen. Auto on ajossa edelleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko821619- 401269
En malta odottaa mies että tulet minuun
Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu87966Siltojen varjoissa
Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja201926- 61853
- 53845
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon20830Vanhemmalle naiselle
Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.55791- 37779
- 33769