näen unta, että näen unta

Laura0808

olen nähnyt kahdesti yhden vuorokauden aikana unen, missä näen unta. unien pääpointti ei ole niinkään tapahtumissa, vaan tietoisuus siitä, että olen unessa, josta herään, ja epätietoisuus siitä, olenko oikeasti hereillä.

nämä kirjoitin ylös heti herättyäni:

mä nukahdin tänään päivällä sohvalle, tosi syvään uneen. mä muistan nähneeni jotain unta, missä mä suutuin jollekin mimmille ihan silmittömästi, ja hakkasin sitä ja huusin sille. sitten tajusin olevani unessa, ja nipistin kättäni – en tuntenut sitä. tajuan, että näen unta ja että mun tarvii herätä. Seuraavaksi mä herään mun lapsuudenkodin kämpästä olohuoneen ruskeelta sohvalta ja mietin, millaista unta olin just nähnyt. ja jossain vaiheessa tajuan että tässäkin on nyt jotain mätää. nipistän mun kättä, enkä tunne sitä vieläkään, ja tajuan olevani edelleen unessa. mietin, että nyt on pakko päästä hereille, ihan oikeasti. sitten mun herätyskello soi, ja herään ihan oikeasti.

seuraavana yönä mä muistan nähneeni unta, että oon hotellihuoneessa, ja mä nukahdan. seuraavaksi mä herään samassa hotellihuoneessa, ja mä en enää tiedä oonko hereillä vai en, vai onko se sama uni kuin äsken. mulla on silitysrauta, ja mä pelkään että siellä huoneessa on joku. mä muistan että mä yritän suojella jotakin poikaa. mä muistan että se silitysrauta on mun kädessä, se on kuuma, ja mä mietin että jos mä oon unessa, ja kosken tohon silitysrautaan, se ei polta mua ja sitten mä heräisin oikeasti. mä en kuitenkaan uskalla tehdä sitä, mä mietin että jos mä en kohta saa selville onko tää todellisuutta vai ei, niin mä sekoan. musta ihan kirjaimellisesti tuntuu siltä että saan pian jonkun hysteria-tai paniikkikohtauksen. mua ahdistaa ja pelottaa ihan helvetisti. mä nipistän mun kättä ja tajuan, etten tunne sitä, nipistän moneen kertaan ja helvetin kovaa, enkä vieläkään tunne. taidan tässä vaiheessa herätä oikeasti hetkeksi.

sitten luulen olevani täysin hereillä, mutta oonkin oikeasti jo unessa. koitan siinä unessa miettiä (ihan kuin olisin saman hotellin tai muun vastaavan jossain kauneusosastolla tai jotain) että ota iisisti, ei toi unen näkeminen unessa voi toistua heti peräjälkeen kun oon semmoisen just nähnyt, nyt vaan rauhoitut ja mietit jotain kivaa tarinaa tai nättiä biisiä niin vaivut uneen. Ja mä rupeen miettimään semmoista hempeetä biisiä kuin "vem kan segla förutan vind", akustisen kitaran soidessa. mä nukahdan siinä unessa, ja seuraavaksi mä herään sen unen unessa siellä samassa hotellihuoneessa siihen kun joku soittaa sitä akkaria, alkaa rämpyttää yhtä sointua kovaa ja tulee ihan mun naaman eteen, ja tässä vaihessa tajuan unen olevan painajaista (oon tässä unen unessa nukkumassa siinä asennossa, missä ihan oikeasti nukuin), ja mun rintaa puristaa ja mua pelottaa ihan vitusti. yritän peittää kasvot käsilläni ja alan huutamaan niin kovaa kuin vaan ääntä lähtee, ja tässä vaiheessa tajuan että nyt on PAKKO herätä, ja alan ravistaa päätäni.

sitten havahdun oikeasti hereille, samasta asennosta kuin unen unessani olin ollut, ja menee pitkän aikaa, kun funtsin, oonko nyt unessa, vai unen unessa, ja jotenkin musta tuntuu aidolta. kuulen hengitykseni ja tunnen raajani. puren kieltäni, ja tunnen sen. nipistän vielä kättäni – tunnen senkin.

eipä huvittanut enää tämän jälkeen nukahtaa…

6

346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herätys...

      Jotkut ihmiset varta vasten opettelevat näkemään valveunia (lucid dreaming) eli unia joissa tiedät näkeväsi unta samalla kun näet sitä. Se vaatii keskittymistä. Sinulla se siis tapahtui ihan spontaanisti, hienoa! Voit opetella olemaan unessa tietoinen koko ajan ja muokkailla unen tapahtumia ja tehdä unessa mitä ikinä haluat tai kuvitella uneesi kenet haluat. Vain mielikuvitus on rajana. Sitten kun siitä vielä laajentaa tietoisia kykyjään niin voi huomata ettei tämä valveilla olokaan ole sen kummempaa... ;)

      • Hallusinaatio•○•

        Minäkin kärsin valveunista.

        Tästä on aikaa max.10v kun viimeeksi kärsin unihalvauksesta, niin sitten se vaihtui valveuneen. En nyt tiedä kumpi on parempi, mutta kiusallisia kummatkin.

        Tosin seinillä tai katossa ei pitäisi olla yhtään mitään, koska kärsin valveunista.


    • Laura0808

      tuo valveuni olisi hyvä juttu, jos pystyisin vaikuttamaan uniini enemmän. Nyt se on vain kiusallista. Ehkäpä tarvitsee ottaa selvää tuosta enemmän, koska millään tavalla tietoisesti en mielestäni muokkaa uniani. toki olen muissakin unissani huomannut käden nipistyksen tehoavan, jolloin tajuan näkevänii unta, mutta en silti ole tietoisesti sen jälkeen lähtenyt muokkaamaan uniani, ainoastaan yrittänyt saada itseni hereille. Tosin tässä kyseisessä unessa se tietoinen herääminen on herättänyt minut vain uuteen uneen.

    • tiedoks vaa

      Te nyt kyllä sekotitte valveunen ja selkounen eli lucid dream. Vanha keskustelu, mutta ihan tiedoksi vaan, että valveunessa ei tiedä onko valveilla vai unessa ja näin selitetään useat yliluonnolliset tapahtumat, kuten aaveiden, ufojen muiden humanoidien kohtaamiset.

    • näin mulla

      Sain loppumaan painajaiset opettelemalla lucid unien hallintaa.

    • Olen nähnyt useasti unia, joissa herään ja olen juuri siinä huoneessa tai muussa paikassa, jossa olin nukkumaan mennytkin. Olen mielestäni hereillä ja outoja asioita alkaa tapahtua. Saatan kävellä ikkunan äärelle ja katsella ulos.

      Näkymät eivät yleensä ole miellyttäviä, mutta näköala on kuitenkin paljon laajempi kuin todellisuudessa eikä mitään ole sidottu aikaan taikka paikkaan.
      Ikkunanäkymät eivät ahdista, niitä vain seuraa sivusta ja ihmettelee. Välistä näkee historian tapahtumia ja joskus tapahtumia, joita kuvittelen tuleviksi. Taivaallakin näen tällöin lentävän monenlaisia kohteita, joita en voi tunnistaa.

      Unet muuttuvat ahdistaviksi vasta kun lakkaan katselemasta ulos. Sisällä alkavat esineet liikkua ilman, että kukaan niitä liikuttelee ja hahmoja ilmestyy sekä katoaa. Joskus seinät heiluvat kuin kovassa tuulessa, vaikka ilma ei muuten liikukaan. Kaikessa on outo ja epätodellinen vaikutelma ja vähitellen ymmärrän näkeväni unta edelleen. Jos uni on hyvin ahdistava, ravistelen itseni väkisin hereille. Saatan tällöin huiskia oikeasti kovastikin ympäriinsä. Parivuode ei kohdallani toimi ainakaan suhdetta lujittavana asiana.

      Omalla kohdallani en keksi tälle ilmiölle muuta syytä kuin ajoittaisen aamuväsymyksen. Jatkan uniani vaikka tiedän, että pitää herätä. Osa minusta vakuuttaa, että olen jo hereillä. Voin siis jatkaa uniolotilaani. Toisaalta, osa minusta tietää, että jokin on vinossa ja sen sitten unessa huomaa.

      Mitä selkouniin tulee, niin aikoinaan pyrin hallitsemaan uniani ja onnistuinkin siinä jossain määrin. Olen tällaisia unia nähnyt edelleenkin silloin tällöin. En kuitenkaan enää tavoittele tilaa, jossa hallitsen untani.

      Tietyn asian ja tiettyjen mielihalujen toteuttaminen on selkounessa mahdollista. Olen kuitenkin havainnut, että unessa on aina rekvisiittaa, johon ei voi vaikuttaa. Ehkä joku kykenee arkkitehturoimaan koko unen, kuten elokuvassa tehtiin, mutta en oikein usko siihen. Mielenkiintoista selkounessakin on vain se rekvisiitta, johon ei olla vaikutettu. Mistä se on tullut? Miksi? Mitä siitä tulee mieleen?

      Mukavaa, että palstalla käy muitakin uniharrastajia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      153
      3352
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      97
      2274
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      323
      2146
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      126
      2060
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1819
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1465
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      102
      1274
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      29
      1265
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1140
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      103
      1029
    Aihe