Miten se on mahdollista että Ellen Whiten kirjallinen tuotanto on niin isoa että perusteettiin jopa EGW-säätiö vaalimaan perinteitä?
Sinähän et ole vihitty pastori sattuneesta syystä mutta sitä ihmetellään jopa Adventtikirkon johdossakin että omistat koko Ellen Whiten tuotannon vähintän digitaalisessa muodossa?
Löytyykö muita adventistipappeja Suomesta jotka omistavat yhtäsuuren Ellen Whiten kirjallisen kokoelman niinkuin Timo Flink?
Timolle kysymys
11
98
Vastaukset
- Täynnä odotusta
Zapatti Zombiet odottavat.... odottavat..... odottavat kunnes sapattivainot alkavat?
- Tri. Flinkki
Vahingossa tulivat Whiten kirjat minulle.
Itse asiassa olin lastaamassa autooni seurakuntani kassakaappia, mutta kotona huomasin, että sen kaapin olikin joku jo kerennyt tyhjentää rahoista ja rahojen tilalle oli tungettu koko Whiten tuotanto.
Näin minulla sitten on kaikki Whiten kopioimat kirjat. Herramme siunatkoon Timo Flinkiä seuraavien saatesanojen myötä:
4.Moos.6:22 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
23 "Puhu Aaronille ja hänen pojillensa ja sano: Siunatessanne israelilaisia sanokaa heille:
24 Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua;
25 Herra valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen;
26 Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan.
Kunhan ensin opitte KESKUSTELEMAAN, saattaapi Timo kiireiltään joskus
ehtiä teille vastaamaan. Eikö teillä ole mitään asiallisia tietämisen tarpeita?Ellen White kirjoitti paljon. Ne on haluttu säilyttää, jotta hänen jälkeensä tulevat sukupolvet voivat niihin tutustua.
Sattuneesta syystä? Ehei. Se on ollut valintani. Minulle on tarjottu vihkimystä useammankin kerran. En ole sitä vastaanottanut, koska olen katsonut, etten täytä kaikkia siihen liittyviä vaatimuksia.
En usko, että kukaan nyt ihmettelee sitä, että minulla on Ellen Whiten kirjallinen tuotanto digimuodossa koneellani. Mitä muilla on, sitä sinun täytyy kysyä heiltä.Unohtui mainita, että minä en ole mikään valepastori. Olen seurakuntapastori ja minulla on seurakuntapastorin valtuudet (Ministerial License). Se ei ole sama asia kuin vihitty pastori, jolla on pastorin valtuudet (Ministerial Credentials).
- AnonyymiUUSI
Nämä ovat tärkeitä raamatullisia virkoja.
- tarkennusta.....
Paljonko adventtikirkossa on vihkimättömiä pastoreita Suomessa ja missä vihkimys tapahtuu?
Ensiksikin, pastoriksi vihkiminen koskee vain miehiä. Adventtikirkko ei vihi naista pastoriksi, vaikka voi myöntää naiselle pastorin valtuuden eli oikeuden toimi pastoraalisessa tehtävässä. Meitä on muutama mies, jotka olemme seurakuntapastoreita eli emme ole (vielä) vihittyjä pastoreita.
Adventtikirkko ei vihi pastoriksi teologisten opintojen jälkeen kuten luterilainen kirkko. Teologisten opintojen jälkeen alkaa kahden vuoden mittainen harjoittelujakso, jonka jälkeen kokelas haastatellaan ja hänen soveltuvuutensa pastoriaaliseen työhön tarkastellaan kokeneiden vihittyjen pastorien toimesta. Jos tämän seulan läpäisee, kirkko myöntää kokelaalle seurakuntapastorin valtuuden ja tässä tehtävässä hän palvelee vähintään 3-5 vuotta. Sen jälkeen ja vasta sen jälkeen pastoriksi vihkimys on mahdollista. Ts. työnkokemusta tulee olla väh. 5-7 vuotta ennen pastoriksi vihkimistä. Eikä vihkimys ole automaatio. Kirkko päättää kuka on kelvollinen saamaan vihkimyksen ja kuka ei. Adventtikirkossa vihkimys on maailmanlaajuinen ja elinikäinen.
Suomessa pastoriksi vihkiminen on perinteisesti suoritettu kirkon kesäjuhlilla yhtenä osana itse juhlaa kätten päälle panemisella. Se on julkinen tapahtuma.- AnonyymiUUSI
TimoFlink kirjoitti:
Ensiksikin, pastoriksi vihkiminen koskee vain miehiä. Adventtikirkko ei vihi naista pastoriksi, vaikka voi myöntää naiselle pastorin valtuuden eli oikeuden toimi pastoraalisessa tehtävässä. Meitä on muutama mies, jotka olemme seurakuntapastoreita eli emme ole (vielä) vihittyjä pastoreita.
Adventtikirkko ei vihi pastoriksi teologisten opintojen jälkeen kuten luterilainen kirkko. Teologisten opintojen jälkeen alkaa kahden vuoden mittainen harjoittelujakso, jonka jälkeen kokelas haastatellaan ja hänen soveltuvuutensa pastoriaaliseen työhön tarkastellaan kokeneiden vihittyjen pastorien toimesta. Jos tämän seulan läpäisee, kirkko myöntää kokelaalle seurakuntapastorin valtuuden ja tässä tehtävässä hän palvelee vähintään 3-5 vuotta. Sen jälkeen ja vasta sen jälkeen pastoriksi vihkimys on mahdollista. Ts. työnkokemusta tulee olla väh. 5-7 vuotta ennen pastoriksi vihkimistä. Eikä vihkimys ole automaatio. Kirkko päättää kuka on kelvollinen saamaan vihkimyksen ja kuka ei. Adventtikirkossa vihkimys on maailmanlaajuinen ja elinikäinen.
Suomessa pastoriksi vihkiminen on perinteisesti suoritettu kirkon kesäjuhlilla yhtenä osana itse juhlaa kätten päälle panemisella. Se on julkinen tapahtuma.Raamatussa kerrotaan tarkemmin tästä Adventtikirkon pastoriksi vihkimisestä ja siihen kuuluvista rituaaleista. Tosin en nyt muista missä kohtaa, mutta hakusanoilla voi etsiä lisää tietoa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Raamatussa kerrotaan tarkemmin tästä Adventtikirkon pastoriksi vihkimisestä ja siihen kuuluvista rituaaleista. Tosin en nyt muista missä kohtaa, mutta hakusanoilla voi etsiä lisää tietoa.
Raamatussa on myös jokin maininta siitä, kuinka naiselle voidaan antaa pastorina toimimisen valtuudet, kuten meillä adventtikirkossa menetellään.
En vain nyt muista missä kohtaa sellaisesta kirjoitetaan.
- AnonyymiUUSI
Raamatussa kerrotaan myös papeille uskotusta tehtävästä vihkiä avioliittoon sekä siunata kuolleet haudan lepoon. En vaan nyt muista missä kohtaa.
Häät ja hautajaiset hakusanoilla varmaankin löytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611175
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462555- 372246
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131771Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421664Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351256Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61066Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo102991