Miten se on mahdollista että Ellen Whiten kirjallinen tuotanto on niin isoa että perusteettiin jopa EGW-säätiö vaalimaan perinteitä?
Sinähän et ole vihitty pastori sattuneesta syystä mutta sitä ihmetellään jopa Adventtikirkon johdossakin että omistat koko Ellen Whiten tuotannon vähintän digitaalisessa muodossa?
Löytyykö muita adventistipappeja Suomesta jotka omistavat yhtäsuuren Ellen Whiten kirjallisen kokoelman niinkuin Timo Flink?
Timolle kysymys
11
176
Vastaukset
- Täynnä odotusta
Zapatti Zombiet odottavat.... odottavat..... odottavat kunnes sapattivainot alkavat?
- Tri. Flinkki
Vahingossa tulivat Whiten kirjat minulle.
Itse asiassa olin lastaamassa autooni seurakuntani kassakaappia, mutta kotona huomasin, että sen kaapin olikin joku jo kerennyt tyhjentää rahoista ja rahojen tilalle oli tungettu koko Whiten tuotanto.
Näin minulla sitten on kaikki Whiten kopioimat kirjat. Herramme siunatkoon Timo Flinkiä seuraavien saatesanojen myötä:
4.Moos.6:22 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
23 "Puhu Aaronille ja hänen pojillensa ja sano: Siunatessanne israelilaisia sanokaa heille:
24 Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua;
25 Herra valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen;
26 Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan.
Kunhan ensin opitte KESKUSTELEMAAN, saattaapi Timo kiireiltään joskus
ehtiä teille vastaamaan. Eikö teillä ole mitään asiallisia tietämisen tarpeita?Ellen White kirjoitti paljon. Ne on haluttu säilyttää, jotta hänen jälkeensä tulevat sukupolvet voivat niihin tutustua.
Sattuneesta syystä? Ehei. Se on ollut valintani. Minulle on tarjottu vihkimystä useammankin kerran. En ole sitä vastaanottanut, koska olen katsonut, etten täytä kaikkia siihen liittyviä vaatimuksia.
En usko, että kukaan nyt ihmettelee sitä, että minulla on Ellen Whiten kirjallinen tuotanto digimuodossa koneellani. Mitä muilla on, sitä sinun täytyy kysyä heiltä.Unohtui mainita, että minä en ole mikään valepastori. Olen seurakuntapastori ja minulla on seurakuntapastorin valtuudet (Ministerial License). Se ei ole sama asia kuin vihitty pastori, jolla on pastorin valtuudet (Ministerial Credentials).
- Anonyymi
Nämä ovat tärkeitä raamatullisia virkoja.
- tarkennusta.....
Paljonko adventtikirkossa on vihkimättömiä pastoreita Suomessa ja missä vihkimys tapahtuu?
Ensiksikin, pastoriksi vihkiminen koskee vain miehiä. Adventtikirkko ei vihi naista pastoriksi, vaikka voi myöntää naiselle pastorin valtuuden eli oikeuden toimi pastoraalisessa tehtävässä. Meitä on muutama mies, jotka olemme seurakuntapastoreita eli emme ole (vielä) vihittyjä pastoreita.
Adventtikirkko ei vihi pastoriksi teologisten opintojen jälkeen kuten luterilainen kirkko. Teologisten opintojen jälkeen alkaa kahden vuoden mittainen harjoittelujakso, jonka jälkeen kokelas haastatellaan ja hänen soveltuvuutensa pastoriaaliseen työhön tarkastellaan kokeneiden vihittyjen pastorien toimesta. Jos tämän seulan läpäisee, kirkko myöntää kokelaalle seurakuntapastorin valtuuden ja tässä tehtävässä hän palvelee vähintään 3-5 vuotta. Sen jälkeen ja vasta sen jälkeen pastoriksi vihkimys on mahdollista. Ts. työnkokemusta tulee olla väh. 5-7 vuotta ennen pastoriksi vihkimistä. Eikä vihkimys ole automaatio. Kirkko päättää kuka on kelvollinen saamaan vihkimyksen ja kuka ei. Adventtikirkossa vihkimys on maailmanlaajuinen ja elinikäinen.
Suomessa pastoriksi vihkiminen on perinteisesti suoritettu kirkon kesäjuhlilla yhtenä osana itse juhlaa kätten päälle panemisella. Se on julkinen tapahtuma.- Anonyymi
TimoFlink kirjoitti:
Ensiksikin, pastoriksi vihkiminen koskee vain miehiä. Adventtikirkko ei vihi naista pastoriksi, vaikka voi myöntää naiselle pastorin valtuuden eli oikeuden toimi pastoraalisessa tehtävässä. Meitä on muutama mies, jotka olemme seurakuntapastoreita eli emme ole (vielä) vihittyjä pastoreita.
Adventtikirkko ei vihi pastoriksi teologisten opintojen jälkeen kuten luterilainen kirkko. Teologisten opintojen jälkeen alkaa kahden vuoden mittainen harjoittelujakso, jonka jälkeen kokelas haastatellaan ja hänen soveltuvuutensa pastoriaaliseen työhön tarkastellaan kokeneiden vihittyjen pastorien toimesta. Jos tämän seulan läpäisee, kirkko myöntää kokelaalle seurakuntapastorin valtuuden ja tässä tehtävässä hän palvelee vähintään 3-5 vuotta. Sen jälkeen ja vasta sen jälkeen pastoriksi vihkimys on mahdollista. Ts. työnkokemusta tulee olla väh. 5-7 vuotta ennen pastoriksi vihkimistä. Eikä vihkimys ole automaatio. Kirkko päättää kuka on kelvollinen saamaan vihkimyksen ja kuka ei. Adventtikirkossa vihkimys on maailmanlaajuinen ja elinikäinen.
Suomessa pastoriksi vihkiminen on perinteisesti suoritettu kirkon kesäjuhlilla yhtenä osana itse juhlaa kätten päälle panemisella. Se on julkinen tapahtuma.Raamatussa kerrotaan tarkemmin tästä Adventtikirkon pastoriksi vihkimisestä ja siihen kuuluvista rituaaleista. Tosin en nyt muista missä kohtaa, mutta hakusanoilla voi etsiä lisää tietoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatussa kerrotaan tarkemmin tästä Adventtikirkon pastoriksi vihkimisestä ja siihen kuuluvista rituaaleista. Tosin en nyt muista missä kohtaa, mutta hakusanoilla voi etsiä lisää tietoa.
Raamatussa on myös jokin maininta siitä, kuinka naiselle voidaan antaa pastorina toimimisen valtuudet, kuten meillä adventtikirkossa menetellään.
En vain nyt muista missä kohtaa sellaisesta kirjoitetaan.
- Anonyymi
Raamatussa kerrotaan myös papeille uskotusta tehtävästä vihkiä avioliittoon sekä siunata kuolleet haudan lepoon. En vaan nyt muista missä kohtaa.
Häät ja hautajaiset hakusanoilla varmaankin löytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 853952
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.513268Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1583008Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,602931SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.762453Suomalainen lähti ilman takkia sotaan
Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.52276Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a251974Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s621951Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.1611912- 911311