KIRKOT - USKONPUHDISTUSTA tarvitaan!

meidän huoneemme

Olen ikäni maksanut kirkollisveroni.
Monet kirkot ovat sisätiloiltaankin kauniita, viehättäviä huoneita, ihan hyviä kokoontumispaikkoja nykyihmisille,
jotka vähemmän kuin ennen kutsuvat kylään toisiaan, eikä kutsumatta voi enää kylään mennä.

Kirkot täyttyvät "kauneimpien joululaulujen" laulajista.

Muuten kirkot, meidän rahoittamamme ja ylläpitämämme huoneet, kokoontumispaikat, ammottavat tyhjinä.

N.s. messuissa luetaan kuorossa luettelo, pitkä litania asioita, jotka muka uskon. No en usko!

Ensimmäisen uskon, mutta muu luettelo on täyttä blaa-blaata.
"Minä uskon isään, Jumalaan, kaikkivaltiaaseen taivaan ja maan Luojaan. Amen."

16

141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin on!

Miksi juuri kirkossa seksi on jotenkin aina rivien välissä?

Joissain lahkoissa se on aivan pääosassa (lestadiolaisuus).

Miksi jossain kristillisessä uskonnossa (katolisuus) papit, piispat ja munkit sekä nunnat eivät voi olla seksuaalisia olentoja luonnollisilla tavoilla?
      Pedofilia sitten kukoistaa siellä mustien kaapujen pimennoissa.

Kyllä uskonpuhdistus olisi paikallaan!

• ...........

"Joissain lahkoissa se on aivan pääosassa (lestadiolaisuus)."

Mistä tuo tuli mieleesi. Minusta lasten latominen on kaikkea muuta kuin seksiä.
        Eikä lestadiolaispiireissa seksistä ääneen puhuta, sen minäkin satun tietämään.

Tuo pedofiliahomma alkaa menemään jo hulluksi, kun jotkut näkevät sitä kaikkialla.
        Kauheaa ja tuomittavaa se on.

• sitroen.
        ........... kirjoitti:

"Joissain lahkoissa se on aivan pääosassa (lestadiolaisuus)."

Mistä tuo tuli mieleesi. Minusta lasten latominen on kaikkea muuta kuin seksiä.
        Eikä lestadiolaispiireissa seksistä ääneen puhuta, sen minäkin satun tietämään.

Tuo pedofiliahomma alkaa menemään jo hulluksi, kun jotkut näkevät sitä kaikkialla.
        Kauheaa ja tuomittavaa se on.

Kyllä muuten puhutaan!
        Ja touhutaan kans!

Jo kuutisenkymmentä vuotta sitten lestadialainen saarnamies saarnasi, kuinka vaikea on päästä sille ahtaalle portille ja kuinka suuri ilo ja autuus siitä seuraa, kun siitä sisälle pääsee. Ei kyllä jäänyt yhtään epäselväksi pojankoltiaisellekaan, mistä portista saarnasi.
        Saarnan jälkeen seurakunnan hartaasti veisatessa saarnamies meni naapurin vanhapiika-Toinin kanssa kamarin puolelle ja kovasti punaisin poskin ja loistavin silmin sieltä Toini aikanaan pois tuli. Ja hurskaat uskovat yhä hurskaasti veisasivat.

Ja mistäs se Tornionjokilaakson korpelalaisuus alkoikaan? Aivan oikein: lestadiolaisuudesta!
        Ainakin Bengt Pohjanen on kirjoittanut korpelalaisuudesta muutaman kirjan. Ei niin kovin hyviä, mutta lukeehan nuo itseään sivistääkseen. Yhden nimi oli Kolmen kyynärän jumalat. Muitten nimiä en enää muista.

Kannattaa ottaa asioista itsekin selvää.

• Tase pappa

Sitä Uskoahan on puhdisteltu vuosituhansia.
      Tulos on nähtävissä joka puolella maailmaa. Niistä "uskonpuhdistuksista" syntyneitä seurauksia on TV-Uutiset pullollaan. Illasta toiseen verisiä ruumiita ja parkuvia Uskovaisia Äitejä.

On sitä Vapahtajaa ja tätä Profeettaa. Kirkkokuntia on pilvin pimein. Kirkkorakennuksiin ja Moskeijoihin riittää rahaa, vaikka seurakunta nääntyisi nälkään. Papit ja Imaamit osaa kyllä puhua ja selittää.

Kaikilla Uskonnoilla lähtökohtana on sama Pyhä Kirja. Miten ihmeessä yhdestä Kokoomateoksesta löytyykin niin monta porttia taivaaseen.
      Varsinkin, kun niitä hieman eri tavalla tulkitsijoita, on joka uskonsuunnassakin vähän joka lähtöön. Joku jää, tai jätetään, vielä pysäkillekin.

Oliskohan aika palata taas palvomaan aurinkoa? Kaikkien..

• ?

Puhuit kuin minun suullani, mutta miten ihmeessä me onnistutaan viemään nyt äkkiä ja heti köyhän, lukutaidottoman ja alistetun kansan viimeinen oljenkorsi, kun meilläkin siihen meni 200 vuotta?
        Vai olemmeko mekään vielä irti raamatusta?

• Tase pappa
        ? kirjoitti:

Puhuit kuin minun suullani, mutta miten ihmeessä me onnistutaan viemään nyt äkkiä ja heti köyhän, lukutaidottoman ja alistetun kansan viimeinen oljenkorsi, kun meilläkin siihen meni 200 vuotta?
        Vai olemmeko mekään vielä irti raamatusta?

Stalin tuota yritti tuolla naapurissa. Epäonnistui.
        Uskonto, Papisto pääasiassa on pönkittänyt maallista valtaa.
        Kirkot siunaavat aseet, joilla käydään toisen uskovaisen kimppuun.

Jumalaan Uskovaiset saavat pommeja niskaansa, Jumalaan uskovien taholta.
        Harvapa lahkolainen tunnustaa että muuallakin Kristityssä yhteisössä on pääsy Paratiisiin.

Siitä Lestadiolaisuudesta.
        Pohjanmaalla et saanut töitä ellet kuulunut körttiläisiin tai lestadiolaisiin.
        Oli uskottomalla pakkolähtö maisemista.

Pikkumukulana ne valtavat telttakokoukset ja kirkossa istumiset. Lauluseurat ja karstakinkerit.
        Jeesuksen veri vuoti ja Saatana syöksi minut juuri nyt, ihan tällä hetkellä, helvetin pätsiin.

Lestadiolaisiakin oli kylällämme kahta sorttia. Toisiaan ei tervehditty.
        Tätini kuoili viidennentoista lapsen synnytykseen.
        Leskimiehellä oli selkeät sävelet asiasta. "Jumala halusi antaa minulle uuden Vaimon".

Lauantaina kellu kuuden jälkeen illalla jouduimme sisareni kanssa sisälle. Oli alkanut Herran Sabatti. Tutkittiin valtavaa Bibliaa.
        Muut mukulat jivät pelaamaan kymmentä tikkua kylän raitille.

Näitä, peräkamarissa nuorille naisille annettua "syntien anteeksi saarnaamista" tapahtui pohjoisessa aivan yleisesti.
        Niin ahnetta ja sisäänpäin sulkeutunutta, henkisesti manipuloivaa ja hirvittävää porukkaa en ole sen jälkeen tavannut. Enpä ole pahemmin hakenutkaan.

Raamatusta ei tarvitsekaan välttämättä päästä irti. Ei vaan anneta sille opukselle, tai sen vasalleille, ylivaltaa Valtiolliseen tai yksityiseen elämään.
        Poistetaan Kirkoilta ja Uskonnoilta oikeus verottaa tai kerätä palkoista kymmenyksiä. Irroitetaan Kirkko valtiosta. Älkääkä väittäkö, ettei meillä ole Valtionkirkkoa. Se on. Uskonnot samaan arvoon kaikissa valtioissa.
        Sitten nähdään ne tosi uskovaiset.

• ...

Ei sekoiteta arkkitehtuuria ja uskontoa liiaksi.

Minä käyn mielelläni kirkoissa, olkoot mitä vaan. Ne on aina suurella pieteetillä rakennettuja monumentteja ja nähtävyyksiä. Sitäpaitsi kirkoissa sellainen erikoisuus kuin kirkkourut. Ei niitä muualla kuule.

Mä siis pidän kirjoista. Tokikin ajat sitten kirkosta eronnut ja kai virallisemmin pakanaksi luokiteltava, mutta ei mun mielstä kirkoissa mitään pahaa ole muuta kuin uskonto.

=DW=

• Tomumajalainen

Sattuu vaan olemaan niin että se kirkko edustaa uskontoa.
        Sääli että vain kirkko, kuningas, yliopisto ja miljardäärit pystyvät rakentamaan monumentteja.

• jocus*

Kirkoissa on pahaa tuhlailu. Pietarinkirkkoja ei synny ilman kunnollisia aneita, mutta luulisi vähemmänkin riittävän. Ei katedraaleja kannata rakentaa vain satunnaisia ihailijoita varten, eikä usko ole kiinni rakennusten koosta ja komeudesta. Vaatimattomampiinkin temppeleihin mahtuisivat sanankuulijat. Säästyneet rahat voisi käyttää hyväntekeväisyyteen, mutta ei missään nimessä lähetystyöhön, kun sen mukana kulkee tämä länsimainen tuhoon johtava elämäntapa: maapallo tuhotaan, kun se on joillekin niin kannattavaa.

Siellä, missä seksuaalisuus kielletään, se saa usein outoja ja kieroutuneita muotoja. Yleensä seksuaalisuuden typistäminen johtaa fanaattiseen uskovaisuuteen, mutta toisinaan, kun pato murtuu, se voi tuottaa insestiä ja jopa sadismia. Tätä ei pidä nähdä syytöksenä lestadiolaisuutta saati Laestadiusta kohtaan. L:n elämäntyön kokonaisuuden näen jopa positiivisena. Katolisten pappien poikaseksin yleisyys taasen johtunee siitä, että selibaattia vaativaan papin virkaan hakeutuvat helpoimmin ne miehet, joilla ei ole tarvetta hetero- vaan homoseksiin.

• saimaantaka*
        jocus* kirjoitti:

Kirkoissa on pahaa tuhlailu. Pietarinkirkkoja ei synny ilman kunnollisia aneita, mutta luulisi vähemmänkin riittävän. Ei katedraaleja kannata rakentaa vain satunnaisia ihailijoita varten, eikä usko ole kiinni rakennusten koosta ja komeudesta. Vaatimattomampiinkin temppeleihin mahtuisivat sanankuulijat. Säästyneet rahat voisi käyttää hyväntekeväisyyteen, mutta ei missään nimessä lähetystyöhön, kun sen mukana kulkee tämä länsimainen tuhoon johtava elämäntapa: maapallo tuhotaan, kun se on joillekin niin kannattavaa.

Siellä, missä seksuaalisuus kielletään, se saa usein outoja ja kieroutuneita muotoja. Yleensä seksuaalisuuden typistäminen johtaa fanaattiseen uskovaisuuteen, mutta toisinaan, kun pato murtuu, se voi tuottaa insestiä ja jopa sadismia. Tätä ei pidä nähdä syytöksenä lestadiolaisuutta saati Laestadiusta kohtaan. L:n elämäntyön kokonaisuuden näen jopa positiivisena. Katolisten pappien poikaseksin yleisyys taasen johtunee siitä, että selibaattia vaativaan papin virkaan hakeutuvat helpoimmin ne miehet, joilla ei ole tarvetta hetero- vaan homoseksiin.

Taas, niinkuin usein ennenkin, olen samaa mieltä kanssasi Jocus ;-)

Uskontoon jotenkin liittyvää tekstiä laitoin tämän päivän nimissä myös 50-palstalle. Siitä en ole ihan varma oletko samaa vai eri mieltä...

• Kamalia bunkkereita ovat nämä uudet kirkot. Ei mitään henkisyyttä eikä hengellisyyttä löydä niistä.
      Ennen tehtiin kauniita ja arvokkaita kirkkoja.
      Ja muussa vastauksessani olen Tase papan kanssa täysin samaa mieltä. siihen ei tarvi mitään lisätä minusta.

• Aloittaja*

>Siellä, missä seksuaalisuus kielletään, se saa usein outoja ja kieroutuneita muotoja. Yleensä seksuaalisuuden typistäminen johtaa fanaattiseen uskovaisuuteen, mutta toisinaan, kun pato murtuu, se voi tuottaa insestiä ja jopa sadismia.<

Tuosta olen kovasti samaa mieltä, noin siinä käy.
      Outoa, että vielä vuonna 2011 on käytäntönä jotain noin hullua!

Ja sitä mieltä olen, että me, jotka kirkollisveromme olemme ikämme makselleet, saamme puuttua kirkon sanoman siältöön!

Ei enää Jukolan veljesten tapaan kuorossa hoettuja "tunnustuksia" - ja kirkoista on saatava kokoontumispaikkoja laulun ja seuraelämän merkeissä, kunhan -holit ja huumeet pidetään sen ulkouolella!
      Muita vaatimuksia ei ole kuin terveet ihmistavat!

.

• tienhaarassa

sitä en ymmärrä, et kirkko ei hyväksy avioeroa, vai onko näin? Eihän kaikki mene kirkossa vihille vaan nykyisin käydään useimmin miatraatissa.
      Minusta seksin ei pitäisi kirkolle kuulua ollenkaan.

• Rauhaajarakkaus

Raamattu hyväksyy avioerot sillä Jeesus sanoo käänökset huomioiden: on niitäkin jotka eivät ole avioliittoon soveliaita...eikä mikään kohta raamatussa kehota olemaan "ei soveliaan" ihmisen puolisona. Kun lukee ensimmäisiä suomeksi käännettyjä tekstejä niissäkin on jo huomattavia eroavaisuuksisa nykyiseen suomennokseen verattuna. Joten tulkinnat vain lisääntyvät eri uskontokuntien ja lahkojen välillä. Pitää valita se tie mikä on hengessä ja rakkaudessa oikea. Ei ole oikein kiduttaa itseään tai pahimmassa tapauksessa lapsiaan ja myös phaatekevää aviopuolisoaan pitämällä väkisin yllä tuhoavaa suhdetta. Sillä juuri se suhde tuhoaa ja tekee lissäntyvässä määrin tuhoa ihmisen sielulle ja ruumiille. Ihminen on muuttuva olento. Ympärillä oleva maailma muuttuu ja kaikki virtaa etteenpäin. Jo se on suuri saavutus että elää niin ettei kärsi itse eikä tuota kärsimystä kenellekään toiselle, ei ihmiselle, ei eläimelle, eikä luonnolle.

• Susiparina

Minusta avioliiton ei pitäisi kuulua kirkolle ollenkaan, siis sen juridinen puoli. Olisin halunnut kirkollisen siunauksen nykyiselle parisuhteellemme, mutta juridista sitoutumista en halua. Kyllä yhden avioeron rahatappelut riitti minulle, ikinä en enää sekoita "vieraan" ihmisen kanssa omia rahojani ja lasteni mahdollista perintöä.
      Avioliitto on sopimus, joka kuuluu tehdä joko paperilla tai maistraatissa. Siunaus liitolle on ihan eri asia, siitä ei pitäisi lainkaan seurata juridista sitoutumista.
      Uskon Jumalaan ja hänen siunaukseensa ja esirukouksen voimaan. Minun on myös helppo noudattaa lakeja enkä yleensä niitä arvostele.

• Nimimerkkini-on

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      135
      6151
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      57
      4376
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      59
      2841
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2778
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1875
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1544
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      34
      1412
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      25
      1395
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      30
      1240
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1151
    Aihe