Matojen suojelu

ent. kettutyttö

Vastustan matojen käyttöä onginnassa

500

1098

Äänestä

    Vastaukset

    • Kysyvä---

      Vastustatko onkimatojen käyttöä myös pilkinnässä?

      • Humantrash

        Hyttysen taposta vähintään 6 kk linnaa !!!


    • ent. kettutyttö

      Kyllä, miksi matoja saa tappaa ilman huonoa omaatuntoa?

    • näin se meneee

      Koska leijona tappaa sut tuntematta minkäänlaista tunnontuskia. Toisen epäonni on toisen onni.

      • Logiikkasi ontuu

        Jos onkimato tappaisikin sut niin en silti laittaisi matoa koukkuun, varsinkaan kun en syö kalaa vaan otan meren ravinteet suoraan merilevästä ja kasviplanktonkin on alkanut kiinnostamaan. Innokkaille onkijoille kuitenkin vihjeeksi, että Japanin itärannikolle ei kannata lähteä ongelle ainakaan juuri nyt.


      • Mato filosofi

        En usko, että madolla on sielua tai tunteita tai paljon muutakaan kuin vaistot, mutta näin filosofisesti ottaen tekeekö se madosta vähäarvoisemman? Madot ovat sitäpaitsi varsin hyödyllisiä kuohkeuttaessaan multaa.


      • ei oikeutta madoille
        Mato filosofi kirjoitti:

        En usko, että madolla on sielua tai tunteita tai paljon muutakaan kuin vaistot, mutta näin filosofisesti ottaen tekeekö se madosta vähäarvoisemman? Madot ovat sitäpaitsi varsin hyödyllisiä kuohkeuttaessaan multaa.

        Modot ovat alempia olentoja kuten hyönteisetkin. Siksi niillä ei niin ole väliä


      • Matojen puolesta
        ei oikeutta madoille kirjoitti:

        Modot ovat alempia olentoja kuten hyönteisetkin. Siksi niillä ei niin ole väliä

        Kuka on määrittänyt madot ALEMMIKSI olennoiksi? Mikä oikeus ihmisellä on tähän?


      • Se näkyy susta...
        Logiikkasi ontuu kirjoitti:

        Jos onkimato tappaisikin sut niin en silti laittaisi matoa koukkuun, varsinkaan kun en syö kalaa vaan otan meren ravinteet suoraan merilevästä ja kasviplanktonkin on alkanut kiinnostamaan. Innokkaille onkijoille kuitenkin vihjeeksi, että Japanin itärannikolle ei kannata lähteä ongelle ainakaan juuri nyt.

        Olet hyvä esimerkki pelkän kasviravinnon haittapuolista...


      • itsietA w31
        Matojen puolesta kirjoitti:

        Kuka on määrittänyt madot ALEMMIKSI olennoiksi? Mikä oikeus ihmisellä on tähän?

        Madon aivot eivät kykene samanlaiseen ajatteluun kuin ihmisen. ihminen on tietoinen omasta olemassaolostaan ja pystyy hahmottamaan tulevaisuuden käsitteitä. Ihminen on koko Aurinkokunnan älykkäin eliö. Mato sen sijaan myörii mudassa etsien orgaanista materiaa jonka voisi hajottaa, vapauttaen sen ravinteet takaisin kavien yms. tuottajaelijöiden käyttöön. Se on sen paikka ekosysteemissämme. Ihminen on niin älykäs, että on edennyt ravintoketjun huipulle, kykenee surmaamaan minkä tahansa eläinkunnan edustajan vain yhdellä sormen pienellä liikkeellä. Kuitenkin se on niin älykäs, että tappaa vain syödäkseen, ja elää omassa yhteiskunnassaan. Älykkyys erottaa ihmisen madoista ja muista eläimistä.


      • säälittävä
        itsietA w31 kirjoitti:

        Madon aivot eivät kykene samanlaiseen ajatteluun kuin ihmisen. ihminen on tietoinen omasta olemassaolostaan ja pystyy hahmottamaan tulevaisuuden käsitteitä. Ihminen on koko Aurinkokunnan älykkäin eliö. Mato sen sijaan myörii mudassa etsien orgaanista materiaa jonka voisi hajottaa, vapauttaen sen ravinteet takaisin kavien yms. tuottajaelijöiden käyttöön. Se on sen paikka ekosysteemissämme. Ihminen on niin älykäs, että on edennyt ravintoketjun huipulle, kykenee surmaamaan minkä tahansa eläinkunnan edustajan vain yhdellä sormen pienellä liikkeellä. Kuitenkin se on niin älykäs, että tappaa vain syödäkseen, ja elää omassa yhteiskunnassaan. Älykkyys erottaa ihmisen madoista ja muista eläimistä.

        Luepas Jussi Viitalan "Älykäs eläin". Viitala kyseenalaistaa kirjassaan pitkään vallinneen käsityksen, että ihminen olisi lajeista älykkäin.

        En kylläkään ole itse kyseistä kirjaa lukenut, heh.


    • huh, huh

      Syötiinpä maukasta kalakeittoa.
      Sitten ei varmaankaan mielestäsi saa tappaa hyttysiäkään. Täytyyhän niidenkin antaa elää lyhyt elämänsä. Mieluummin annat hyttysten syödä itseäsi niin paljon kuin ne haluavat.

    • Jos joku keksii hyvän keinomadon tai muun vastaavan koukkuun laitettavan tekotoukan, niin mielelläni sellaisia ostaisin.

      • VÄLKKY(87)

        Ost virveli ja uistimii...


    • on yks

      Niin mutta on yksi ongelma. Nimittäin kun tuottaa tuskaa kalalle jäädä koukkuun...

    • laposte

      Äänestä sitten perussuomalaisia.

    • en kalastele

      Kun matoparka pannaan koukkuun, se on vähän sama kuin ihminen pantaisiin lihakoukkuun.Kannattaisi vähän ajatella asiaa matojenkin kannalta.

      • Matoja käyttävä

        Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ja antoi luonnon ja siellä elävät olennot ihmiselle kohtuudella käytettäväksi, mutta ei turmeltavaksi


    • Mattojen suojelu

      ei saa kävellä matoilla, kuka tietää jos niihinkin sattuu;(

    • Mato on hyvä

      Kastemato on niin mukava olio kun se tekee reikää multaan ja kuohkeuttaa maata. Ei saisi laittaa onkeen sellaista.

    • vähän epäilen

      Entäs toukat esim. kärpäsen toukat, pitäiskös niitäkin suojella?

    • kiemura mikä lie

      Keitetty spagetti ajaa saman asian ja helpompaa käyttää.

    • matopää

      Tappakaa vaan matoja paskiaiset. Ne syö teidät kuitenkin joskus.

    • pölöjät

      Voi mooses mitä kommentointia aivan idioottimaiseen alustukseen. Hommatkaa ittellenne elämä.

      • maan matonen

        mato voi vaikuttaa ensi alkuun pieneltä ja mitättömältä, mutta matoja on maailmassa valtavasti ja niissä piilee valtava potentiaali. Ei, kyllä madoista keskustelu on tärkeää. Turha olla ylimielinen.


      • Kala on hyvää
        maan matonen kirjoitti:

        mato voi vaikuttaa ensi alkuun pieneltä ja mitättömältä, mutta matoja on maailmassa valtavasti ja niissä piilee valtava potentiaali. Ei, kyllä madoista keskustelu on tärkeää. Turha olla ylimielinen.

        >Otan kalalta silmän koukkuun,se on aika hyvä syötti.
        >Ekan kalan otan kyllä madolla.


    • PN

      En minäkään omaa rakasta siimamatoani koukkuun laittaisi.

    • Säälittävä

      Siimamato

    • PN

      Siimamato, tuo tunteiden tulkki.

    • Säälittävä

      Mato on onnellisimmillaan matkustaessaan vapaana omalla liaanillaan!!

    • höh höh

      Mites madon onnellisuutta voi mitata?

      • säälittävä

        Kun mato saa toteuttaa omaa matouttaan, niin uskon, että matoa vähän hymyilyttää :)


    • PN

      Miten kenenkään/minkään onnellisuutta voi mitata?

      • säälittävä

        Ehkä siimalla?


    • PN

      Tähän kohtaan voisin todeta, että siimalla ja onnellisuudella ei ole mitään tekemistä keskenään.

      • oikeutta siimalle

        Älä vähättele siiman merkitystä!


    • säälittävä
    • PN

      siimamato on sit asia erikseen, tietty.

    • PN

      hei maunomato

      • säälittävä

        Muuten hyvä, mutta toi ei oo sun tunne.


    • matofanittaja

      madot on kivoi :)

    • PN

      Ei tietenkään oo mun tunne. Eihän ne ikinä. Miksi mä en saa rakastua matoon?

    • säälittävä

      Saat sä, mutta muista antaa siimaa.

    • PN

      tässä kohtaa mennään madoilla.

    • säälittävä

      Ja ennen kaikkea matojen ehdoilla.. Voi mato, kaiversit itsesi syvälle limbiseen järjestelmääni.

    • PN

      kaiversin kaiversin ja möyhin multaasi.

    • säälittävä

      Hyvää yötä siimamato

    • PN

      Hyvää yötä

    • Suojelua syvältä

      Päiväkodin ovessa oli lappu, että olis kihomatoja tyrkyllä... jos ja kun niitä meikäläiselle tulee, niin onko vapaaehtoisia pelastamaan niitä? Muuten voi käydä raukoille huonosti.

    • Säälittävä

      Kuulostaa kivalta :)) Oon messissä!

    • ai niin
    • PN

      Kihomadot

    • säälittävä

      Rakastan parasiitteja

    • PN

      Onko siimamatokin parasiitti?

      • säälittävä

        No ei se kyllä oo.


    • i love worms

      maskar älskar lera och jord, de tycker inte om att bli fiskmat!

    • PN

      Ei niin. Siimamato on matojen aatelia.

    • PN

      en mask film

    • PN

      uutta matoa koukkuun!

      • Säälittävä

        Niinkö ajattelit?


    • säälittävä

      Tää on kuitenkin tärkeä asia. Onks tää maailman hylkäämistä tää matojen puolesta- läppä? vittu! Lontoossa sortuu kortteleita!

    • PN

      Niin. Asiolla on aikansa ja paikkansa. Nyt on matojen vuoro.

    • säälittävä

      Niin. Matojen kanssa on jotenkin turvallinen olo :)

    • PN

      Paljon turvallisempi ku siimojen kanssa.

    • Säälittävä

      Madot on vaan hiljaa. Ne on tavallaan aina samaa mieltä.

    • PN

      niin, eikä ne silleen aiheuta tunteita. pelkkää hyvää hymistelyä vaan.

    • säälittävä

      ainakin vihreät leijuvat siimamadot on sellasia, mutta sitten ne muut, ne voi olla pahojakin. tunteet -taas ne hyökkää.

    • PN

      Niin hyökkää. siimatunteet. mä haluan leijua matopumpulissa. En siimoissa.

    • Säälittävä

      Mä oon taas harsossa! Ne hyökkäs!!!!!!

    • PN

      matopalstalle.

      • säälittävä

        ei vittu!!! :D


    • PN

      etäytä siimat ja muut harsomeningit!

    • Säälittävä

      Sä kans! Oot muuten ihan siinä rajalla!

    • PN

      ai kuivilla?

    • säälittävä

      Ei vaan harson rajalla :D Mut ei ruokita sitä tunnetta, PN.

    • säälittävä
    • PN

      Ei jumalauta! Ei ruokita tunnetta, etäytä ja ajattele siimamatoa! hop!

    • PN

      Aika raskasta loppujenlopuks. Madot ja siimat. Niiden elämä ja kuolema. Mistä kaikki alkaa ja mihin päättyy. Suuria matokysymyksiä.

      • säälittävä

        kumpi oli ensin? mato vai siima??


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        kumpi oli ensin? mato vai siima??

        tässä tapauksessa siima. mut mato vei voiton.


    • säälittävä
    • PN

      Ei vittu!! kipeetä matokamaa!!! madot

    • veijo.reponen

      No en oo madon laittamista syötiks tuntenut kovin vasten mieliseks, mutta sitten kun laittaa sillä saadun pienen särjen selästä kii ja pian iskee 5 kiloinen Hauki.
      Ja sen syö yhteensä noin 250 kiloa olevat ihmiset.
      Eikö ole varsinaista luomuruokaa.
      Kysyjälle heittäisin, ettää tunnetko yhtään huonoa omaatuntoa kun astut autoon, metroon, sinulla on valot kotona tai käyt kaukomatkoilla. Ajatteletko silloin niitä pieniä matoja kun pilaat ilmastoa?

    • PN
    • PN

      Oppia mato kaikki.

    • säälittävä
      • säälittävä

    • säälittävä

      Kaikenlaisia asioita voi funtsailla, ja joskus jossakin mitättömältä vaikuttavassa asiassa aukeaakin kysymysten avaruus.. Pohtiessa madon lävistämisen eettisyyttä löytääkin itsensä hahmottamasta omaa suhdetta laajemmin muihin elollisiin. Se mitä tapahtuu, se miten ihminen maapalloa asuttaa, se on surullista, se on irvokasta. Tällainen on ihminen.

      No, olen kyllä onkinut mato-ongella tähän asti. Se on normaalia, niin toimitaan. On aika paljon normaalina pidettyjä asioita, jotka ovat elämänkielteisiä tai kyseenalaistettavissa. Ajan kuluessa syntynyt toistojen käytäntö kuitenkin oikeuttaa tietynlaista toimintaa.. Käytännöt ovat ihmisen tuottamia ja ihminen voi niitä muuttaa.

      Vau niitä aktiivisia ihmisiä, jotka jaksavat nostaa esiin, puuttua ja vaikuttaa omalla toiminnallaan. Itse tunnustaa kääntyneensä jo jonkinlaiseen fatalismiin. Tuntuu siltä, että ne muutokset, mitä omasta mielestä nyt vaadittaisiin, ovat niin radikaaleja, etteivät ne tule koskaan tapahtumaan.

      Sukellan leikin ja matojen maailmaan, pois todellisuudesta, joka on tullut hulluksi.

    • säälisukka
    • PN

      Hienoja matoasioita, mä arvostan tollasta. ja matoja noin yleensäkin. madot on mun taivas.

    • niin säälittävä
    • PN

      Tietenkin. mä otan kaikki haasteet vastaan. tuli mitä tuli, meni miten meni.

    • säälisukka
    • syntisukka

      Lisää Tomppaa

    • PN

      Mullan möyhiminen ja tunteet

    • syntisukka

      ärsyttää se mato, se on läpimätä, ilkee ku ite piru..

    • säälisukka

      se heittää tikareita suoraan mun sydämeen.. enkä mä osaa puolustautua.

    • PN

      Se on mato suoraan saatanasta. Vähän niinku siimakin, mut se ei ollu niin paha, tyhmä vain ja kiireinen siima. Nyt uudet madot ja uudet siimat, uusistä ympyröistä.

    • PN

      ehkä siihen tottuu? onks se mahdollista. voiko matojen iskuihin tottua?

    • minisukka

      en halua ikinä tottua tollaseen paskaan. eikä mun tarvi. mä suojelen sitä lasta mun sisällä, sitä lasta, joka mä oon joskus ollut. se elää ikuisesti, viis madoista. sussakin on se lapsi, erilainen ku mä, mut se asenne :)

    • PN

      niin onki, asenne ratkaisee. ja nyt oikeesti, pikkuetäytys. mitä tää on? madot on vallanneet meidän mielen?

    • sukkanen

      madot on syönyt meidät elävältä, hui :D mä en etäytä, en etäytä, en suostu. oon kiukkunen, shhhhhhhhhhhhhhhh.. äsh, mä haluun sut tänne mun portaille.

    • PN

      Rakas. huomenna otetaan madot meidän kanssa toisen kaupungin portaille. rakastan sua ja sun matoja

    • sääli

      ei oikeutta madoille!

    • matosukka

      ei oikeutta ikävälle :D

    • ei hellitä
    • <3 mato <3
    • PN

      Tyyppi on kuivilla!! Rohkeeta ja upeeta. Mä tuun perässä ja seuraan sun matojas.

    • ristiverinensukka

      Niin se menee :) Ilman kaikua rakkaus on vain surua.

    • sukka.

      ei oo mitään.

    • PN

      onhan, meillä on madot. nihkeet pikku siimat ja yks ihana siimamato. se tulee taas aamulla ja tekee meistä onnellisia. uskothan pikkumato?

      • säälittävä

        Nii-i. Se mitä on -sitä en halua. Se, mitä haluan -sitä en saa. Eli ei oo mitään. Oon tosi pieni mato, ja mulla on yks sukka. Onneks on tiistai.


    • PN

      Siis onneks on tiistai. Matotiistai

    • KN

      hyvä tiistai, musiikkia ja tanssia kuitenkin :)

    • KN

      Siimamato ei näyttäytynyt aamulla, mutta onneks tunnettiin kuitenkin sen läsnäolo, sellainen lämmin tunne :) Ehkä se kurkki meitä, kun nukuttiin. Leijaili liaanillaan yössä :)

    • säälittävä
    • PN

      mä luulen et mä näin siimamadon varjon!!! tää kaikki on ehkä siimamadon aikaansaamaa, tää hyvä hössötys.

    • hyvää yötä mato
    • KN!!
    • PN

      Ei vittu!!! mä kuolen!!
      Mato on luikerrellut mun sydämeen!!

    • säälittävä

      Ai lämmitetyllä ravilla? Mitä jengi kelaa.. Mä oon jotenkin onnellinen sun puolesta, vaikken ehkä sais, mut silti. Se on hyvä mato

    • PN

      nii. mä oon onnellinen, vaikken ehkä sais, eikä kannattais. tässä kohtaa kannattais vaan pelätä liikaa. madot syö kuitenkin, madot on tappajia.

    • säälittävin ikinä

      Madot on hajottajia :) No, mä paikkaan sut sit mun pieni takkutukkazombi.. Tiedätkö, mul on niin tyhmä olo, tuntuu vaan ihan sairaan pahalta.. Mitä mä oikein luulin? Mitä mä odotin? En oikeesti mitään. Ja silti sattuu.

    • PN

      Voi mussukka. Mato teki sulle tepposet (ei vittu, Tepponen). Mä haluan korjata sun madonreiät, kun vain keksis, että miten. MAdot hajottaa, ennenpitkää mutkin.

    • PN

      Mato Matala

    • säälittävä

      Madonreiät :D ja mustat aukot!!!! Nyt päästään varsinaisen asian äärelle. Tulee mieleen se absurdi tilanne dösäpysäkillä ja kuinka siitä saatiin hubaa. Kaikesta huolimatta täällä ollaan evakossa ja ihan kivastihan meillä menee :)) Oikein mukavasti. Niin. Ihana oli kuulla sun äänes.

      Tää biisi ei oo sulle, ei mulle, ei kellekään erityisesti. Halusin kuulla sen täällä yössä muistutuksena siitä, että mitä sitten. Me ollaan ystäviä aina.

      http://www.youtube.com/watch?v=VaW7EiSvjfM

    • PN

      Tää on meidän evakkotaivas ja meillä menee ihan kivasti

    • säälittävä
    • PN

      :D :D EI vittu!! Paras matokama ikinä. eikä jaksais suota enää, tarttee tehä jotain. mut mitä, sen madot vaan tietää.

    • säälittävä

      Ja hitto, sun pitäs olla täällä jo!! Sä oot jättänyt mut matojen armoille. Tajusin taas: mato on kyseenalaisella tavalla lahjakas siinä kyseenalaisessa hommassaan, enkä jaksa edes olla vihainen. Sekin on musta vaan suloista. Äsh, nyt mä lähden raatamaan

    • PN

      Ja hitto, missä sä oot. Meillä on suuria Suunnitelmia. Mä aloin just vihata kaikki vitun deadlineja ja allinnejä. Madot on syvältä.

    • säälittävä
    • säälittävä

      Oonks mä muuten nyt kettutyttö, kun mä hengailin sen ketun kanssa silloin yöllä?? Tai vaikuttaako se eilinen päästäinen tähän? Eläimet tulee mun luo :))

      • PN

        oot ja kaikki eläimet vaikuttaa kaikkeen. eläimet rakastaa sua, mieti sitä!


    • PN

      Ihanaa. onneks eläimet ja muut lapsoset on sentää turvassa. me ei olla. mut minkäs teet, matopsykoosi on aina matopsykoosi.

    • säälittävä

      niin, varmaan ihan yleinen olotila, nopee veikkaus. sellasesta ei vaan puhuta, mut onneks meil ei tunneta tabuja.. me niin pidetään kaikista huolta, etenkin madoista!

    • PN

      me eletään onneks ku avoimet kirjat, niin nää psykoositkin tuntuu kevyemmiltä. mä en jaksa tätä matotouhua. miks matojen pitää olla hajottajia?

    • säälittävä kirja

      Mäkään en jaksa, tapahtuis jo jotain. Mut joku muutos on tulossa oikeessa elämässä ja aikuisten oikeesti. Miks joku haluu olla hajottajamato? Ehkä me ollaan nyt tosi kuohkeeta maaperää jollekin uudelle. Ehkä ne tekee meidän savisesta maasta hyvää kasvualustaa jollekin, mutta mille. Vain madot tietää, me voidaan vaan arvoilla :)

    • PN

      muutos oikeessa elämässä ja aikuisten oikeesti. mut onks se hyvä vai paha muutos? puff olet paskana koko lopun elämäsi. siinä sitä muutosta sitten. voi vittu. mä haluan matoharmonian.

    • säälittävä
    • PN

      muutos paskempaan ei voi olla hirveen radikaali :D mutta toisaalta, onneks on ees Suunnitelmia ja tiukka aikataulutus.

    • säälittävä
    • PN

      "mä olen verta mä oon väkivaltaa
      mä haluan huutaa ja satuttaa
      mä luulin että viha väsyy
      suru sammuu tai himmentyy
      mä luulin et kipu häipyy
      menee kadoksiin

      mut se ei olekaan niin
      mä luulin et hallitsen tän
      mun mielen ja mun elämän
      joo, mä luulin että sinä ja hän
      jäätte unohduksiin" (maija vilkkumaa)

      tälläset matotunnelmat tänä aamuna. vittu!

    • Mertzi.H
      • PN

        mee pois.


      • säälittävä

        hyi!


    • säälittävä
    • PN

      Niiii. Madon elämä saattaa olla melko kovaa. Voi matoja. mulla on tunteita niitä kohtaan.

    • säälittävä

      Tänään tajusin, että oon ollut aika asiaton. Anteeksi, että piinasin sua mato. Tykkäsin susta!

    • PN

      Tyyppi alkaa kuivettua! Mä ooon tänään totuusmato tai oikeemmin ehkä realistimato. se mä oon ja se satuttaa mua vähän.

      • säälittävä

        No, vähemmästäkin näivettyy. Jostain syystä mun suonissa virtaa tänään järki. Ehkä olen vihdoin myöntänyt tappioni. Olen järkimato ja anteeksimato ja muistoksimato. Voih!

        http://www.youtube.com/watch?v=Ve6Rd0G4TK0

        Halaan sua mun pieni, mutta sitäkin rohkeampi realisti


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        No, vähemmästäkin näivettyy. Jostain syystä mun suonissa virtaa tänään järki. Ehkä olen vihdoin myöntänyt tappioni. Olen järkimato ja anteeksimato ja muistoksimato. Voih!

        http://www.youtube.com/watch?v=Ve6Rd0G4TK0

        Halaan sua mun pieni, mutta sitäkin rohkeampi realisti

        Mä halaan sua takas, reipas ja rohkea näivetysmato


    • muistoksi

      Och det va som hon flög
      Mot en rutas fönsterglas
      Slagen föll hon ner i sin egen världs extas

      Men inget kan vara verkligare, inget mera sant
      Det finns en plats där inte alla måste tänka likadant.
      Och hon kan finna allt det enkla på en plats hon själv valt ut
      Men då hon möter andras blickar tar det vackra alltid slut

      Himmelen kan öppna sig, regn kan falla ner
      Hon kan dansa i ett solregn på en plats där ingen ser
      Hon kan finna allt det enkla på en plats hon själv valt ut

      Men då hon möter andras blickar tar det vackra alltid slut

      Den flickan är främmande fågel

      http://www.youtube.com/watch?v=rOx6KkpY6XI&feature=grec_index

    • allan.H
      • Häivy!

        Oot kuvottava iljetys!


      • PN
        Häivy! kirjoitti:

        Oot kuvottava iljetys!

        mee pois.


    • PN

      optimistimato täällä hei! oletko koskaan, säälittävä, ajatellut että kaikki kääntyy vielä hyväksi. Meillä on hei toisemme, siimamato, aikataulut ja jotain mitä odottaa.

      "Se kaikki saa sut vielä väsymään
      Mut jos et välitä siitä
      Mä tuun sun syliin ja jään
      Mä olen kyllästynyt pelkäämään
      Ja mä en välitä muusta
      Mutta jos vain suostut mä jään

      Mä huudan mä valvon
      Mä huonoa palvon
      Mä uuvun mä luovun
      En tee mitä pitää
      Ja mitään en muista
      Sovituista
      Turtua haluan
      Valua pois hämärään"
      (maija vilkkumaa)

    • säälittävä

      Ihana PN

    • pääsenkö jäseneksi?
      • olenko jo täysjäsen

        enkös mie jostain "madosta" siinä puhu. tietoo on siitä hommasta


      • säälittävä
        olenko jo täysjäsen kirjoitti:

        enkös mie jostain "madosta" siinä puhu. tietoo on siitä hommasta

        täysjäsenyyteen vaaditaan tunnisteita muru :)


    • en kattonu

      Tietty jäseneks pääsee.. varsinkin noin kivoilla jutuilla :)) Pääasia, että oot matojen puolesta!

    • tuli vaan mieleen

      onko sulla muuten se touretten syndrooma tai mikä se nyt oli?

    • PN

      Käy muuten pikkuhiljaa vituttaa nää matomeiningit!

    • PN

      TODELLISUUTTA MATOSENI!

    • ne on kavereita.

      kuka pelastaa HYTTYSET! ei ollu kivaa mökillä ku vieraat tappo niitä nii et verilensi. mistä ne ees tietää onko niillä poikasia ja äiti on tapettu. mitä pahaa pieni hyttynen on tehny!!!!!

      • säälittävä

        They have fathers, they have mothers ,
        they have families and what´s more..

        they are living, spirit souls,
        who have their feelings and their goals.
        they are simple of course we know.
        they are playing the animal roles.

        you can not create an animal
        from a complex pile of chemicals.
        you cannot create the soul
        who is now playing the animal role.


    • onks nyt kivaa

      en kestä noita lapin veijareita, suksikaa suolle kupattavaks, se sopii teille paremmin ku hyvin :))

    • säälittävä

      Joku käärme yrittää luikerrella meidän matoparatiisiin..

      Oikeuksien puolesta!

      • säälittävä

        Nää on meidän ikiomat matomuistiinpanot.. madot on rakkautta


    • PN

      Käärmeet luikerrelkaa helvettiin. tää on meidän mesta, me ei tarvita eikä haluta teitä. me halutaan madot

    • säälittävä

      mä haluun mun oman elämän ja mun madon. miks kaikki on niin vaikeaa, päätösten tekeminen, muutokset.. isoja juttuja, tosi isoja juttuja, liian isoja mun madonsyömille aivoille. mut mä oon täysin valmis. valmista madonruokaa.

    • PN

      voi rakas. nyt on ilta, ilta on matojen aikaa. aamu tuo erilaiset tunteet mietintämadot. muutokset on saatanasta, mut kuitenkin aika kivoja, jossain vaiheessa. ajattele niiitä matomuutoksina, helpompaa.

    • säälittävä

      yöt on pahoja, mä oon niin bluuuuuuuuuuu. mun sydäntä riistää. taidan olla vähän hassu.. sulla ehkä toisin päin muru?

    • säälittävä

      eiks oo kiva, et sul on tällanen ystävä, jollei voi kertoo kaikki :D tullaanks tulokseen? suuret suunnitelmat & deadline

    • PN

      siis todella kiva, pikkuinen matoystävä. nyt on päivitetyt deaslinet ja suuret suunnitelmat. kaupunginvaihto tekee kuule parempaa kun aavistammekaan. se kaupunki tarjoaa meille uuden taivaan.

      • säälittävä

        ihan miten vaan, kevyempää settiä, musiikkia ja tanssia ja tietenkin juttelua, sulle jotain jännempää eli nopeet kaffet :)


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        ihan miten vaan, kevyempää settiä, musiikkia ja tanssia ja tietenkin juttelua, sulle jotain jännempää eli nopeet kaffet :)

        joo, mä käyn imasee pikaset ja sit lähtee meidän joukkue. kepeetä ja kaunista, kaukana madoista.


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        joo, mä käyn imasee pikaset ja sit lähtee meidän joukkue. kepeetä ja kaunista, kaukana madoista.

        miks mä en saa tulla mukaan? esiliinaksi.. kokemusta löytyy ja suosittelijoita. hmm.. taidat pelätä, että syön kuormasta ;)


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        miks mä en saa tulla mukaan? esiliinaksi.. kokemusta löytyy ja suosittelijoita. hmm.. taidat pelätä, että syön kuormasta ;)

        kokemusta ja suosittelijoita :D :D jaetaan saalis ;)


    • PN

      ja tiiäks, mä luulen että matopsykoosissa kaikki uus ja erilainen on vaan hyväks. nyt täytyy toimia, matojen puolesta!

      • säälittävä

        matopsykoosista on päästävä, mun pää tuntuu omituiselta :D no, uus kokemus tääkin. elämä on outoa, just ku on ihanassa balanssissa itsensä ja maailman kanssa, tapahtuu jotain tällaista. tähän kesään mahtuu silti niin paljon hyvää, kaikesta huolimatta


    • sellasta.
    • PN

    • säälittävä

      hyvää yötä karvaton pumpulimatoseni

    • kaalimatoon tutustu

      kaalimato.com Siellä se naisen ilo on.

    • säälittävä

      Mulle ei kyllä riitä pelkkä kaalimato. Haluan läheisyyttä, ihoa ja feromoneja, valvottuja öitä, loputtomia keskusteluja, ai niin suudelmia, niistä tykkään erityisesti.

      I want to look inside your head

    • PN

      Ei riitä, ei. valvotut yöt, tähdet, sade, hipaisut, tuuli, miljoonat pusut ja katseet, niitä kiitos

    • säälittävä

      Noista valvotuista öistä tässä ei kyllä muutenkaan näytä olevan pulaa. Mulla on niin silmät ristissä, huh, yritän näyttää ihmiseltä,, kohta on kiire.

      Olen kiinnostunut madosta, mutta rakastan sua PN

    • PN

      mun pommiinnukuttu aamu hymyilee. myöhästyin ekasta kiireestä ja samoin meinaa käydä tälle seuraavallekin. tukka takussa ja madot silmissä!!

      Rakastan sua säälittävä

    • PN

      matotunnelmia

    • säälittävä

      Voi pieni, kyl sen huomaa.. Kysymys on valinnoista. Lopulta kaikki on aika yksinkertaista, kun löytää ne oikeat kysymykset. Ja sä oot hyvä kysymään

    • säälittävä

      Lisa

    • PN

      mä luulen et mä tiedän ne oikeat kysymykset nyt, en vaan tiedä haluanko niihin ne vastaukset. alkaa olla hankalaa. mä en enää tykkää tästä matomonopolista. mä haluan olla lähtöruutu enkä rosvosektori. ihan paskaa loppujenlopuks.

      • säälittävä

        Niinpä. Sä ansaitset just sen, mitä sä haluat. Et yhtään vähempää.


    • PN

      samoin sä. lähdetään siitä, jooko?

      "Mut jos osaisin olla kuin ihmiset on
      jos osaisin olla hyvin
      niin me yhdessä soitaisiin
      niinkuin soi soinnuista syvin
      ja niin mä jäisin ihaniin nurkkiisi luuhaamaan
      kiertäisin kanssas koko huuhaa-maan
      voi mä poistaisin pimeen
      vaihtaisin nimee
      mä kauheudet löisin
      mä söisin sun suruista puolet
      ainakin puolet"
      (maija vilkkumaa=ihana)

      kiertäisin kanssas koko huuhaa-maan

    • säälittävä

      Huuhaa-maa -se kyllä jotenkin kosketti :D Jotain liikahti mun sisällä..
      Kuka kiertää kenenkin vuoksi?

    • PN

      munkin sisällä liikahti, ehkä mato? kuka kiertää kenenkin kanssa ja minkä takia? miksei ihmiset kiertäis niiden kanssa, joiden kanssa haluis. miks matokysymysten pitää olla niin helvetin vaikeita? vaiks loppujen lopuks kaikki on yksinkertaista, tee niinkuin tuntuu. hahahah.

    • säälittävä

      Me on kierrelty matojen ympärillä yhdessä ja erikseen, niiden vuoksi ja toistemme. Ihana on ollut taittaa tätä huuhaa-matkaa sun kanssa..

      Matokysymykset on vaikeita, koska madot on sellaisia lieroja.. matoa ei voi omistaa, ei madolle voi sanoa, sä kuulut mulle. Madot on vapaita, jos on onnekas, mato tulee sun luo. Mutta ei se aina mee niin. Loputtomiin ei voi odottaa, pitää jatkaa matkaa ilman matoa, madotonna.

      • säälittävä

        Madotonna oot sinä, ihminen, kaiken keskellä madotonna,
        madotta syntynyt oot, madotta sa lähtevä oot.
        Askelen, kaksi sa luulet kulkevas rinnalla madon,
        mutta jo eelläs mato on taikka jo jälkehes jäi,
        hetken, kaksi sa itseäs vastaan painavas luulet
        madon, kaltaises -- vierasta lämmititkin!
        Silmää löytänyt et, joka vois sun katsehes kestää,
        kättä sa et, joka ei liukunut luotasi pois.
        Kylmä on ystävän mieli ja kylmä on armahan rinta.
        Huulet liikkuvat vain, rinta on liikkumaton.
        Leikkihin kumppanin löydät, et toden riemuhun, tuskaan.
        Hiipua yksikseen tuntehes polttavin saa.
        Ystävän, armaan vain oma kaipuus sulle on luonut,
        houreen, jok' katoaa, kun sitä kohti sa käyt.
        Niin olet madotonna, sa ihminen, madotonna keskellä kaiken,
        madotta syntynyt oot, madotta sa lähtevä oot,
        madotta erhees kätket ja madotta kyyneles itket.
        Ainoa uskollinen on oma varjosi vain.


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        Madotonna oot sinä, ihminen, kaiken keskellä madotonna,
        madotta syntynyt oot, madotta sa lähtevä oot.
        Askelen, kaksi sa luulet kulkevas rinnalla madon,
        mutta jo eelläs mato on taikka jo jälkehes jäi,
        hetken, kaksi sa itseäs vastaan painavas luulet
        madon, kaltaises -- vierasta lämmititkin!
        Silmää löytänyt et, joka vois sun katsehes kestää,
        kättä sa et, joka ei liukunut luotasi pois.
        Kylmä on ystävän mieli ja kylmä on armahan rinta.
        Huulet liikkuvat vain, rinta on liikkumaton.
        Leikkihin kumppanin löydät, et toden riemuhun, tuskaan.
        Hiipua yksikseen tuntehes polttavin saa.
        Ystävän, armaan vain oma kaipuus sulle on luonut,
        houreen, jok' katoaa, kun sitä kohti sa käyt.
        Niin olet madotonna, sa ihminen, madotonna keskellä kaiken,
        madotta syntynyt oot, madotta sa lähtevä oot,
        madotta erhees kätket ja madotta kyyneles itket.
        Ainoa uskollinen on oma varjosi vain.

        Hui!


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        Hui!

        voiks sanoo madotonna? onks se suomee? vai madotta? kuulostaa tylsältä.. madotonna?


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        voiks sanoo madotonna? onks se suomee? vai madotta? kuulostaa tylsältä.. madotonna?

        madotonna


    • PN

      huuhaa-matkalla madotonna

      • säälittävä

        mut eikö me jo hymyillä ja naureta :) :D


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        mut eikö me jo hymyillä ja naureta :) :D

        no joo :D Onneks! muuten olis melko säälittävää.. :D


    • PN

      EVVK!

      • PN

        enkä mä ees oikeesti ajattele noin. millä mä sit eläisin? mihin mä heräisin? mihin mä menisin? helvetin matomaailma.


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        enkä mä ees oikeesti ajattele noin. millä mä sit eläisin? mihin mä heräisin? mihin mä menisin? helvetin matomaailma.

        niin, en mäkään, tai sehän ei ookaan mikään yllätys. mutta niin mä ajattelen, että sinne se sit luikerteli saavuttamattomiin. se oli ihana mato, mä oisin mielellään tutkinut sitä lähemmin. se oli mun unelmamato. sellainen. fyysisesti ja älyllisesti puoleensavetävä. ihana preesenssi. todella kauniit silmät, jotka mustuu, kun se vihastuu. pehmeät kädet, joilla ei koskaan oo tehty töitä. hauska ja hulvaton, mutta samalla vakava. vähän hullu. höpsö. sinne meni. oon madotonna.


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        niin, en mäkään, tai sehän ei ookaan mikään yllätys. mutta niin mä ajattelen, että sinne se sit luikerteli saavuttamattomiin. se oli ihana mato, mä oisin mielellään tutkinut sitä lähemmin. se oli mun unelmamato. sellainen. fyysisesti ja älyllisesti puoleensavetävä. ihana preesenssi. todella kauniit silmät, jotka mustuu, kun se vihastuu. pehmeät kädet, joilla ei koskaan oo tehty töitä. hauska ja hulvaton, mutta samalla vakava. vähän hullu. höpsö. sinne meni. oon madotonna.

        niin. sä mokasit, niin se vaan meni. pitää antaa mennä, vilkuttaa luikertelevan kusipään perään. mäkin mokasin ja kohta mokaan uudelleen, on siinäkin vilkuttamista sit, saatana.

        madotonna.


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        niin. sä mokasit, niin se vaan meni. pitää antaa mennä, vilkuttaa luikertelevan kusipään perään. mäkin mokasin ja kohta mokaan uudelleen, on siinäkin vilkuttamista sit, saatana.

        madotonna.

        ei se oo kusipää. en mä niin kelaa. hey, se ei vaan ollut kiinnostunut. se on ihan sallittua, täysin.


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        ei se oo kusipää. en mä niin kelaa. hey, se ei vaan ollut kiinnostunut. se on ihan sallittua, täysin.

        täysin.


    • PN

      "Minut ympäröin tyhjyydellä
      jotta voisin nähdä
      Jotta oppisin itse mitä tunnen
      Ja tietäisin sen

      Nyt on mentävä yksin
      Kulkee pitää ilman varjoo
      Osan jäätävä taakse
      jotta toinen voi loppuun löytää

      Tätä hetkeä kartoin
      Tätä väistin
      Tätä niin pelkäsin
      Sen on tultava loppuun
      Nyt on aika

      Viimeiseen tiimaan
      Tähän päättyy paljon hyvää
      Paljon kaunista
      Jonka raajat kuolleet on
      Tän täytyy mennä näin
      Vaikka tahtoisin kieltää
      koittaa säilyttää
      Mutta tiedän et on turhaa
      Armoo viivyttää

      Pahat enteet hiljaisuuden
      kaiken täyttää
      Niin tuskaisen läsnä
      joka hetki vaikka pään pois kääntää

      Vaikka sulkisi silmät
      kuva säilyy eikä mee minnekään
      Muttei silti tule luo
      vaan tuijottaa tuijottamistaan

      Tämä tie meidät kaataa
      Ei voi jatkaa
      Ei voi olla näin
      Sen on tultava loppuun
      Nyt on aika"
      (apulanta)

      AUTS.

    • säälittävä

      surullista :(

      • PN

        ihan helvettiä. kyyneleitä.


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        ihan helvettiä. kyyneleitä.

        muruu


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        ihan helvettiä. kyyneleitä.

        se sattuu ihan vitusti, mut siitä selviää. oikeesti.

        oikeesti.


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        se sattuu ihan vitusti, mut siitä selviää. oikeesti.

        oikeesti.

        pakkohan se on. onneks vaihtoehtoja ei oo. mä halaan sua ja pussaan. sä oot kaunis ja tärkeä


    • säälittävä

      lauantai on pian

    • PN

      aamumadot: hitusen parempi mieli.

      • PN

        ja paljon keloja. missä helvetissä sä oot? matounissa?


    • säälittävä

      Pitää tehdä välillä muutakin. Madot nappaa muuten.. Sä oot ihan koukussa. Miten me ikinä päästään matopalstalta pois :D :D

    • PN

      ei mitenkään, eikä ikinä. :D :D

      • säälittävä

        ja halutaanko päästäkään? madot on kuitenkin meidän taivas, tärkeintä elämässä :))


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        ja halutaanko päästäkään? madot on kuitenkin meidän taivas, tärkeintä elämässä :))

        ei todellakaan haluta. matotaivas


    • Sinäkin raatoseni

      Ajatelkaa kun kuolette. Olette matoja täynnä. Suu, silmät, aivot, kokokroppa kuhisee matoja. Silloin on ihanaa olla ystävien eli matojen lähellä kun muut jättää..Kuolema on matojen todellinen kaveri.

    • säälittävä
    • vv
    • hauska video
    • säälittävä

      No ihan kauhee!!! KAUHEE!!! Mitä sä sitä samaa kamaa tänne lykkäät? Ei kukaan oo tollanen, just niin TOLLANEN!!

      • PN

        Tollanen ÄÄLIÖ.


    • kaalimanne
      • kaalemato

    • antaa heittää

      Pyhä yksinkertaisuus. Ankeeta läppää, ei taida nyt oikeen irrota. Vittuillakin voi tyylikkäästi, mutta sä taidatkin olla vaan ja ainoastaan tyhmä. Voi voi.

      • PN

        Helvetin tyhmä. aika rankkaa olla noin taukki.


    • säälittävä
      • kaunis kaale

        Samoin sinulle. http://www.youtube.com/watch?v=ImMAZFplNdg


      • PN


    • säälittävä

      sun motiivit haiskahtaa läpi. mitä sä siitä tiedät, mitä se on. kuka sinä olet sanomaan, mikä on oikein. et sinä tiedä, mitä se on ollut. ja olen mä yrittänyt. tää on mun elämä ja teen sillä mitä haluan. mulla on oikeus olla onnellinen. sä et voi tietää, mikä on parhaaksi kenellekin. et voi tietää, mitä toisten ihmisten välillä on. olkoon sun kaveri. ja sori, mutta nyt on vaan liian myöhäistä, olla läsnä, kuunnella, jakaa, kohdata, liian myöhäistä rakastaa. ei enää. tilaisuuksia oli paljon, annoin kolmasosan elämästäni hänelle. se riittää. riittää se yksinäisyys. nyt olen hänelle sellainen, millainen hän on ollut minulle koko ajan. ja kohta olen poissa.

      • PN

        voi rakas. rohkea rohkea pieni mato. tärkee tärkee, iso hali


    • PN

      Mitä vittua täällä tapahtuu, menkää helvettiin muut.

      • kukkakaalee

      • säälittävä

      • säälittävä

      • säälittävä

    • säälittävä

      en ikinä uskonut, että voisin olla näin välinpitämätön ketään kohtaan niin monen yhteisen vuoden jälkeen. niin paljon on jätetty puhumatta, niin paljon on padottu, vain siksi, ettei haluta pilata tunnelmaa, ei haluta pysähtyä kohtaamaan, ei muka löydy aikaa ja paikkaa, sopivaa hetkeä. mä huusin ja raivosin ja itkin, puhu mulle, ole mulle olemassa. en enää, mä en edes katso suhun. ja sä leikit, että kaikki on hyvin. mua harmittaa sun puolesta, mä tiedän, että sä haluisit pitää mut. ehkä haluisit vielä yrittää. mäkin haluisin, mutta en enää tunne mitään. silloin ei enää voi, vaikka kuinka haluaisi. pitkään aikaan ei ollut enää eroa sillä, olet sä paikalla vai et. huomasitko kuinka lopetin soittamasta ja kysymästä, joko sä tuut. liian paljon pettymyksiä. oli paljon hyvääkin, ei ole enää. oon pahoillani. mitä sä luulit, että mulle riittää joku materia ja se, että arki pyörii. mä en oo koskaan ollut kiinnostunut sellaisesta. sunkin pitäisi se tietää. mä olen aina elänyt pienesti ja vaatimattomasti, suorastaan köyhästi, mutta mun elämässä on ollut silti kauneutta ja rakkautta, hetkiä täällä, jotka muistan aina. sellaista elämää mä haluan elää, mun näköistä elämää.

      • PN olet paljastunut

      • kaalimanne

      • PN

        voi rakas pieni kulta. sä ilmaisit itseäsi tossa hienosti. mä tunnen sun tunnelmat, mä oon elänyt noin. sä olet rohkeampi kuin minä, mä jäin odottamaan, että joku päättää puolestani. mä ihailen sua, pikkumato


      • PN

        voi rakas pieni kulta. sä ilmaisit itseäsi tossa hienosti. mä tunnen sun tunnelmat, mä oon elänyt noin. sä olet rohkeampi kuin minä, mä jäin odottamaan, että joku päättää puolestani. mä ihailen sua, pikkumato


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        voi rakas pieni kulta. sä ilmaisit itseäsi tossa hienosti. mä tunnen sun tunnelmat, mä oon elänyt noin. sä olet rohkeampi kuin minä, mä jäin odottamaan, että joku päättää puolestani. mä ihailen sua, pikkumato

        kertaus on opintojen äiti :) one more time!


    • säälittävä

      Ei oo niin paha tilanne, en oo sen tyyppinen. Ja nyt käärmeet, antaa heittää, tää on meidän matomaailma.

      • kaalimatto

        Mato sulla on housussas. Ei se suojelua tartte vaan käyttöä


    • säälittävä

      Oiski, ei se oo. Tai oota mä tarkistan.

      • bermudan kolmio

        Joo, ei se ollu, mutta kaikkee muuta roinaa oli vahingossa sujahtanu sinne, yks kirjotuspöytä ja parit sukat nimittäin.


    • säälittävä

      Varo PN, joskus toiveet toteutuu ja sä saatat saada just sen, mitä sä haluat.

      • PN

        ja mitäs sit? madot apuun!!


      • Tino-Allan ja merzi
        PN kirjoitti:

        ja mitäs sit? madot apuun!!

        Täältä riennetään apuuna. frendiä autetaan aina
        kaalimato.com


      • säälittävä
        Tino-Allan ja merzi kirjoitti:

        Täältä riennetään apuuna. frendiä autetaan aina
        kaalimato.com

        on ilmeisesti omakohtaista kokemusta tosta kaalimadosta..



        iih! Tino allan


    • PN

      aikamoista tykitystä. omituinen matopäivä. mä oon ihan poikki ja huhhuh.

    • säälittävä

      no vähemmästäki :) hei tiesitsä, että puhelimet ja meilit ja naamakirjat on olemassa? et, jos halutaan voidaan vaihtaa ajatuksia myös sitä kautta :) niin. mitä tää on? miks tää on täällä julkisella palstalla? onks tää jokin kirjoitusmetodi? tavallaan, kun kirjoittaa tänne, vaikkakin anonyymisti, niin, se on sellaista, se on julkista. se on erilaista, mitä me kirjoitetaan muuten. ja kun jutellaan puhelimessa, ilmaistaan itseämme eri tavalla. ja kun nähdään, ollaan taas toisella tapaa. välineellä on väliä. väline on viesti.

      pitää mennä.

      • PN

        tää on kato taidetta :D täysin erilaista, kun muu. mä tykkään olla eri sun kanssa eri välineissä. kiitos kun oot olemassa.


      • mulkukka.
        PN kirjoitti:

        tää on kato taidetta :D täysin erilaista, kun muu. mä tykkään olla eri sun kanssa eri välineissä. kiitos kun oot olemassa.

        Tarkottaako PN =pillun nuolija? Hö. hölmö nimimerkki.


        http://www.youtube.com/watch?v=Yv0dQzSzsbc


      • Matotaisto

    • PN

      mä en kestä teitä, menkää pois. oikeesti.

    • säälittävä

      Onhan tää yhteiskunnallisesti merkittävä keskustelu! Kyse on kuitenkin matojen suojelusta!!

      Mietin tässä, että onhan tää aika absurdia.. Mutta tää on ollut hauskaa ja antoisaa. Ei kyllä ole koskaan tullut mieleen käsitellä omakohtaisia tunteita matojen suojelun valossa. Miksi niin sitten kävi, se on sattumaa. Kun kaksi erilaista kontekstia kohtaavat, syntyy uutta. Luovuus on sitä, että asioita yhdistetään uudella tavalla. Usein ihminen toimii luovasti vahingossa.

      Riittääkö tästä läppää loputtomiin vai alkaako tää olla jo tässä? Tietyllä tavalla nää tunkeilijat myös ravitsee tätä ketjua. Ne rikkoo sitä kaavaa. Ja taas voi syntyä jotain tosi erityistä :D Miten niiden kommentit vaikuttaa meidän väliseen vuorovaikutukseen? Löydetäänkö me joku yhteys niiden kanssa? Voiko niin erilaiset maailmat kohdata?

      Tää myös kiinnostavalla tavalla tuo esiin sukupuolten välisiä eroja. Jos kaalimadot paljastuisivat naisiksi, se olisi aika hupaisaa. Ja silloin kyseessä olisi varmasti rooli. Voiko mikään muu olento kuin mies ajatella, että nainen tarvitsee vain jotain täytettä sisuksiinsa. Onneksi ei ole tarvinnut henk. koht. olla lähikontaktissa sellaisten tyyppien kanssa.

    • PN

      Sä oot huikea ja sulla on upeita ajatuksia. Mua pelottaa tää kaikki, pelottaa ihan hirvittävästi. Tässä tapahtuu tai on tapahtumatta niin isoja asioita, että mä tunnen itseni ihan liian pieneks niiden rinnalla. Koivunoksat hakkaa ja nyt voi oikeesti alkaa toivotella niitä syksyn jatkoja. Ihan pimeetä, me ollaan vedetty tätä tunnelmaa tai näitä tunnelmia jo tosi pitkään. Sä oot mulle ihan helvetin tärkee. Kukaan ei oo koskaan jakanut mun kanssa mitään tällästa, matopsykoosia. Kiitos kun oot olemassa ja kiitos kun oot siinä.

      • säälittävä

      • PN

      • säälittävä

        Se mitä me ollaan jaettu on uniikkia. Me ollaan yhdessä rakennettu tää side meidän välille. Me ollaan luotu meidän oma matomaailma. Sä olet suunnattoman tärkeä


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        Se mitä me ollaan jaettu on uniikkia. Me ollaan yhdessä rakennettu tää side meidän välille. Me ollaan luotu meidän oma matomaailma. Sä olet suunnattoman tärkeä

        todellakin. kaikki nää jutut ja kaikki tulevat jutut, ainutlaatuista ja helvetin tärkeetä. onneks ME ollaan olemassa


      • helkkari vaa

    • säälittävä

      Tää kesä, nää oudot tapahtumat ja ne suuret tunteet -kaikki oli kokemisen arvoista. Sä olit mun muusani. Kaiken, mitä sanoin sanoin intohimosta ja kaikkea tarkoitin. Ne sanat olivat totta siinä hetkessä ja siinä tunnetilassa. Mä odotin, että siitä olisi tullut jotain enemmän. Siitä tuli jotain muuta, merkityksellistä sekin. Sellaista on elämä. Mikä valtava määrä tunteja kului täällä palstojen valtameressä seikkaillessa. Joku voisi ajatella, että se on turhaa ja senkin ajan olisi voinut käyttää paremmin. Varmasti asia on osittain niin. Kuitenkin oli mukavaa kirjoittaa, koska sitä tulee tehtyä niin vähän. Se, että sain kokea ne tunteet, se oli erityistä. Se, että sain jakaa tän retken jonkun kanssa, se oli poikkeuksellista. Viimeiset kaksi kuukautta olen kulkenut pää sumussa ja toiminut tunteella. Nyt, kun se verho vihdoin on alkanut väistyä, mä huomaan, miten se analyyttinen ja harkitseva alkaa vallata tilaa mun ajattelussa. Pystyn jälleen ajattelemaan kirkkaasti, ehkä kirkkaammin kuin ennen. Mun aivot on todellakin olleet narikassa, ja se tuli tietyssä mielessä tarpeeseen. Mä tarvitsin sitä. Kiitos kaikesta Mato

    • PN

      • säälittävä

        Mä jatkan matomatkaa sun rinnalla syksyä kohti ;D
        Nukahdetaan näihin tunnelmiin. Love´s the greatest thing


    • säälittävä
    • säälittävä
    • pee_n

      matokeskiviikko

    • saalittava

      Hei peeän! Me ollaan totta :)

    • pee_n

      me ollaan totta ja melko säälittäviä. matoliemessä :D

      • säälittävä

        sä oot kirjautunu :) mä en taaskaan muista mun salasanoja, mä unohan ne aina, kyl ne taas kohta muistuu.


    • säälittävä

      uh, mikä päivä.. mieli kirkas, mutta mulle tuli taas tunteita. ei kukaan kaipaa jotain tuntematonta ihmistä näin kauan, ei kukaan, paitsi mä.

      • säälittävä

        Tänään funtsailin sellaista, että miks mä päädyn niin usein sellaisiin tragikoomisiin tilanteisiin. Mun duunit on sellasii ja mun elämä vähän muutenkin. Se on tahatonta. Oon tavallaan aika vakava ja tosissaan, mutta sit asiat vaan menee jotenkin hassusti ja muuttuu koomisiksi. Aina ei tiedä pitäskö nauraa vai itkeä. Ehkä molempi parempi. Ja muiden mielestä se on vaan hauskaa, kun mä kerron näitä mun juttuja, ja mä itsekin nauran niille. Mut sit samalla on ne muut tunteet. En mä tiedä. Ei se aina oo paha se tragikoomisuus, töissä se on hyvä, yksityiselämässä joskus tuottaa hankaluuksia. Tavallaan sekin, että tää juttu piti viedä näin pitkälle, eikä osaa lopettaa, vaikka ois pitäny jo aikoja sitten suuntaa ajatukset toisaalle. Mä vaan ajattelen, et mä nyt oon vähän höpsö, et kyl mä saan tehdä tätä, kun mä tykkään tästä.


    • pee_n

      sä ootkin erityinen

      • säälittävä

        Sulla on ollu ihan hirvee päivä!! Mut tavallaan, eiks se tunnu hyvältä, kun kaikki janoaa sua nyt? Senkin ihana muija! Mä tänään funtsailin kans sitä, miten poikkeuksellinen ihminen sä oot.. Sun olemukses valaisee pimeimmänkin huoneen


    • pee_n

      tiiäks, mä funtsailin samaa susta. mua lämmitti paljon, kun sä olit ollu huolissas musta. sun läsnäolos saa mut jotenkin olemaan olemassa, eritavalla kun muualla. se on kaunista.

      Sä oot ihana muija

    • saalittava

      Saako tunteita näyttää?

    • PN

      Tientenkin saa ja mun mielestä on pakkokin. mä vihaan leppiksiä, ne lentää ja kusee. mä vihaan kaikkia sellaisia, jotka kävelee ja lentää. ennen kaikki hymyhäkkiset ja kaikki maailman hyönteiset oli musta ällöjä, nykyään mä tuun toimeen suurimman osan kanssa.

      mun pää on täynnä pumpuliunelmia ja kultaa ja kimallusta. ja mä oon taas onnellinen, kunnes romahdan ja romahdan ja romahdan. miksen mä voi saada sitä mitä mä haluan?

    • saalittava

      nyt sä alat todella otttaan mua pannuun. sulla on olosuhteisiin nähden paras mahdollinen tilanne, ja sä vaan valitat. älä valita nainen!!!! nauti!

    • PN

      :D voi vittu. mikä helvetin paras mahdollinen tilanne? ja okei, tajusin pointin.

    • saalittava

      Hyvä homma. Hih, mun pitää mennä. En tiedä pärjäänkö kylillä ilman talutushihnaa. Pus ja moi!

    • PN

      mun pieni mato. mä rakastan sua niin paljon et se täyttää mut hymyillä, harsoilla, nihkeellä, kauniilla ja inhottavalla. mut mä rakastan sua ja se on totta. omituista, jonkun syli voi olla taivas, jonkun puhe voi olla taivas, jonkun teksti voi olla taivas, mut sit se todellisuus voi olla helvetti. kaikenlaista kamaa. mä oon onnellinen. matotaivas, utopistista ja pimeetä.

    • saalittava

      Ihana päivä! Ja ihana sinä ja hän! Se on sitä, sitä se on :D

      Oonhan mä kuitenkin sun vaimo

    • saalittava

      Kirjoitan vielä vähän, sanon vielä jotain, vaikka olen sanonut jo liikaa. En tiedä oletko täällä jossain, luetko niitä juttuja tai näitä täällä. Joskus ajattelin, että se olet sinä. Ja silloin yhtenä yönä tunnistin sinut. Mutta olitko se silloinkaan sinä? En minä tiedä. En tiedä mitään. Tahtoisin ymmärtää, tahtoisin tulla ymmärretyksi. Tahtoisin selittää sen, mitä on tapahtunut täällä. En uskalla enää ottaa yhteyttä. Siksi kirjoitan tänne. En voi sanoa kaikkea, mitä haluaisin. En voi luottaa, enkä voi saada luottamustasi. Täällä. Jääkö kaikki mysteeriksi? Näenkö sinua enää koskaan?

      • saalittava

        Näenkö sinua enää koskaan kevyemmissä tunnelmissa?


    • saalittava

      keskustellaan asiallisesti ja ilman mun tunteita. sitä mä haluan.

    • PN

      vaimo

    • PN

      Ollaankohan me maanis-depressiivisiä? jotenkin ihanaa. Ei vittu!!!

      matojamatojamatoja, ne hajottaaaaaa mut ja mä vaaan saatana NAURAN niille.

    • saalittava

      niin tai vaan maanisia? monenlaista diagnoosia vois heittää kehiin, joo, niin se on.

      “According to Cooper, madness is not ‘inside’ a person, but in the system of relationships of which that person is involved. People don’t become ‘mad’ all on their own, because we never think all on our own”

    • PN

      nii, ehkä vaan maanisia. jotenkin ihanaa sekin. kaikenlaista kimppahulluutta. meidän oma pikkupsykoosi.

      ja EVVK vois PIKKUHILJAA liittyä seuraan, saatana!

    • saalittava

      joo niin ehkä vois, tähän tarvitaan nyt aikuista miehistä näkökulmaa.. vaik se on kyllä ihan yhtä sekasin ku me.

    • PN

      ROHKEA MATO

    • evvkoo

      Tää on aaltoliikettä, heilahtelua siiman varassa. Kun vauhti kasvaa, jonain päivänä tämä mato katkaisee siimansa, juuri oikeassa kohdassa, ja lentää kauas kauas taivaaseen.

      • PN

        nyt just musta tuntuu, et sä et tee sitä ikinä. mun evvkoo, sua ei ehkä oo?


    • evvkoo

      Oon mä. ja teen ja tuun. vaiks nyt onkin paskaa. vmp.

    • PN

      nyt just mä en usko mihinkään. mä en uskalla, mä en pysty. nyt just ja taas tää kaikki sattuu liikaa. mee sun kotiin, sun täydellisen matoperheen luokse. Sano mulle taas aamulla -isin. matohommia, aika vitun hanurista.


      "Mut jos osaisin olla kuin ihmiset on
      jos osaisin olla hyvin
      niin me yhdessä soitaisiin
      niinkuin soi soinnuista syvin
      ja niin mä jäisin ihaniin nurkkiisi luuhaamaan
      kiertäisin kanssas koko huuhaa-maan
      voi mä poistaisin pimeen
      vaihtaisin nimee
      mä kauheudet löisin
      mä söisin sun suruista puolet
      ainakin puolet"

      kiitos kun olet olemassa.

    • PN

      "sanoja vaikeita, sanoja haikeita"

      Liikaa.

      iso R ja paljon sitä kaikkea siitä vierestä.

    • PN

      "Niin mä olen monta yötä levotonta
      tahtonut sun kainaloon
      päättänyt mä juoksen vielä sinun luokse
      sanon vain mä tässä oon
      ja että oon kuin luulet aivan kuten tuulet
      rauhoitu en mihinkään
      mä väännyn ja mä murrun öihini mä turrun
      hukuttaudun ikävään"

      Kiitos Maija. Sä olet jollain tavalla todellinen ja olemassa.

    • PN

      kuka vittu hajotti mun lokerosta seinät??

    • säälittävä

      Jaahas, täällä on oltu ihan madoissa.. Antaa lokeroiden paukkua,, tänään on matolauantai!

    • PN

      madoissa, maan alla ei matotaivaassa. aika jännää, että matotaivaasta maan alle matohelvettiin on loppujen lopuks liian lyhyt matka.

    • säälittävä

      Shit! En oo synkronissa sun kanssa. Mä en tiedä miks, mutta mä oon ihan helvetin onnellinen. Täällä on ihana hulina, ja ihmiset vaan hymyilee :) Tuu tänne, mä otan sut matosyleilyyn ja puhallan pois öiset varjot. Olet rakas, tiedät sen

    • PN

      ehkä ihan hyvä, et välillä ollaan eri matomoodissa. mä luulen et siitä on vaan hyötyä. ja totuushan on kuitenkin, että mua rakastetaan ja mä saan rakastaa, se ei missään tapauksessa voi olla huono juttu. mun säälittävä, oot RAKAS

    • saalittava

      evvkoo, pidä huoli madoista :)) tytöt lähtee rimpsalle!

    • Pn

      terveiset madoille. haistakaa kaikki vittu.

    • säälittävä

      PN vetelee syvissä, mä pidä siitä huolta, yritän. Mitäs täs.. kieli kitalakeen ja suupielet ylöspäin :))

    • saalittava

      Totuuspalsta, argh, mä en haluu puhuu totta.

    • PN

      arg. emmäkään. sellanen matolauantai. ooks syvissä?

    • saalittava

      no, en varsinaisesti. inhottavaa tehdä näin. mutta en mä kyllä tähän tilanteeseen halua ketään pyörimään. en kuitenkaan oo valmis mihinkään vielä, ja ei se muutenkaan tuntunut ihan sellaiselta, no tiedät kyllä. plaraan mun post-it lappuja ja valmistaudun sanomaan ei. onneks on kuitenkin olemassa Pokaus & dumppaus & damage control Oy. vitun säälittävää.

    • PN

      Pokaus & dumppaus & damage control Oy

      • saalittava

        :D Niin tai ainakin silloin tällöin.. kyllä mä uskon, että se järjestyy. Mitkäs on fiilikset ja suuret suunnitelmat?


      • PN
        saalittava kirjoitti:

        :D Niin tai ainakin silloin tällöin.. kyllä mä uskon, että se järjestyy. Mitkäs on fiilikset ja suuret suunnitelmat?

        fiilikset on aika jees, matomustaa ja matovaaleenpunasta. tuska on kova, mutta onneks on REKVISIITTAA :D suuret suunnitelmat auki ja jäissä. onneks sulla menee kivasti :D :D :D


      • saalittava
        PN kirjoitti:

        fiilikset on aika jees, matomustaa ja matovaaleenpunasta. tuska on kova, mutta onneks on REKVISIITTAA :D suuret suunnitelmat auki ja jäissä. onneks sulla menee kivasti :D :D :D

        Jälkiviisaus on paras.. vai pitäskö kuitenkin ottaa käyttöön HARKINTA?


      • PN
        saalittava kirjoitti:

        Jälkiviisaus on paras.. vai pitäskö kuitenkin ottaa käyttöön HARKINTA?

        Ei vittu!!!! harkinnalla mennään jatkossa!


    • saalittava

      http://www.youtube.com/watch?v=F29dlYbbVHM

      In this garden full of good
      Lies a garden full of evil
      Awaits strange, bizarre,
      Unusual people
      Here is where
      Tripping and nobody cares
      Here is where
      The setting sun is never feared
      It goes on and on and on
      Oh, it never ends
      It goes on and on and on
      Welcome My Friends...

      Beneath The Tree of heaven
      Lies The Horror Of The Clay
      Beneath The Tree of heaven
      Come as you please, do as you may

      Crooked minds
      Like a crooked tree
      Never caring where one's branches have been
      or where they're gonna be
      People so seedy
      People so greedy
      But in the end,
      Ain't we all a little needy?

    • PN

      mun matopää on ihan jumissa. tarttis pumpulia ja tikareita. voivoivoi. on tää niin sellasta, matoelämää, pää täynnä keltasia post-it lappuja. missä me oikein vedetään ja millä mittarilla? Kireitä siimoja!

    • saalittava

      Kuka vittu on käyny jossain Matojen suojelu-palstalla?

      • PN

        :D :D kikatuskuolema heti aamusta.

        kaikenlaisia matoasioita. onneks rehellisyyttä osataan arvostaa ja pää selkenee. huhhuh. voi meitä ja meidän matotilanteita. ens matoreissuille pitää ehkä ottaa post-it lappuja mukaan ja käyttää Harkintaa.


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        :D :D kikatuskuolema heti aamusta.

        kaikenlaisia matoasioita. onneks rehellisyyttä osataan arvostaa ja pää selkenee. huhhuh. voi meitä ja meidän matotilanteita. ens matoreissuille pitää ehkä ottaa post-it lappuja mukaan ja käyttää Harkintaa.

        Pidetään asiat yksinkertaisina, kaikille helpompaa. En käänny tästä risteyksestä, vaan jatkan suoraan eteenpäin. Oho, tein juuri valinnan. Kaikkia katuja ei voi kulkea. Mahdollisuuksien avaruudesta sataa vain hippusia. Huomaanko, ehdinkö ottaa kiinni ja lopulta osaanko olla ihminen. Olen tässä, no, en niin täydellisenä. Silti, tässä olen.


    • säälittävä
      • PN

        ei vittu!!! miten joku voi ajatella noin, madosta???? vihreestä siimamadosta?? meitä on moneen junaan.


    • säälittävä

      Musta kuitenkin pidetään huolta.

    • säälittävä
    • PN

      niin. sain linkin aiheeseen, mut se ei toimi. tärkeet on kourut ja aukot, tietty.

      evvkoo, mulla on ikävä sua. ja oot muuten aika laiskamato näissä päivitysasioissa!

      säälittävä: iskuun vaan! matoa tiskiin

    • säälittävä

      en ota mitään epäsopivaa, kiitti vaan ystävä.. kauhee, jos tulis yllättäen tunteita.

    • PN

      mut tunteita tulee anyway. parempi et niille on joku kohde. mut älä ota epäsopivaa, ne on yök. ja niiltä saa sammakonkutua eikä tähtisadetta. oot rakas

    • saalittava

      hallitus on kokoontunut. päätöksiä on tehty. jatkoaikaa on myönnetty. hankkeita on lakkautettu.

    • evvkoo

      Kiitos hallitus. PN tarvis matokuurin kun on niin surkeena. Vaaleenpunasta matolääkettä.

    • PN

      niin tarvisin

      • säälittävä

        Tuonko sulle troppia muru? Tehomadon? Iso pusu!


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        Tuonko sulle troppia muru? Tehomadon? Iso pusu!

        Tuo


      • PN
        PN kirjoitti:

        Tuo

        vittu viulu ei soi :D


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        Tuo

        Pumpulia.. maailman kaunein rakkausruno :) Haluun kieron lieron


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        vittu viulu ei soi :D

        Onneks koteloissa löytyy :D


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        Pumpulia.. maailman kaunein rakkausruno :) Haluun kieron lieron

        Ei vittu!!!! mistä sä kaivat tota matokamaa?? sä oot paras kaikista, pitkä, liukas ja soukka


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        Ei vittu!!!! mistä sä kaivat tota matokamaa?? sä oot paras kaikista, pitkä, liukas ja soukka

        :D :D Sä oot vaan liukas ja soukka, mutta sitäkin lierompi


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        :D :D Sä oot vaan liukas ja soukka, mutta sitäkin lierompi

        pikkuliero :D


    • säälittävä

      Kuuletko kuinka madot yskii, köh-köh.
      Maahan ne kolon kaivertaa!
      Sitten ne kääntyy, sitten ne vääntyy
      - ei niitä näy ollenkaan!
      On madot poissa - on kolo vaan,
      ne tulee takaisin, on kolo paikallaan!

      Kuuletko kuinka madot yskii, köh-köh...

      • PN

        sä oot niin hassu


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        sä oot niin hassu

        Ja sä oot niin rassu, että mä ihan pakahdan


    • säälittävä

      Kun mokaa tosi rajusti, vois ajatella, että se vähäinenkin itsetunto rapisis ihan olemattomiin, mutta eipäs se menekään niin. Mokasin tosi isosti ja näyttävästi, mut hey, tässä suihkitaan eteenpäin madoista huolimatta. Hämärää! All in!! Ja välillä saa koko potin :D Ihanaa. Kaiken tän paskan jälkeen ei voi olla tapahtumatta jotain hyvääkin. Silti vaikeaa on elämä madotonna, tunkion herkkupidoista vain uneksien. Kaikella on aikansa.

      • säälittävä

        silti loppupeleissä kaikki on vaan aika perseestä!!


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        silti loppupeleissä kaikki on vaan aika perseestä!!

        niin. mokiakin on varmaan monenlaisia. isoja ja pieniä. jonkun mittarilla sun pikkumoka voi olla maanjäristys ja toisinpäin. ja mitä jos moka onkin moka vaan yhteen suuntaan? ?

        yhdessä suihkitaan eteenpäin madoista huolimatta ja niiden kanssa. All in aina ja kaikessa :D voi vittu. eikä madotonna elämistä kauaa kestä, muista suuret matosuunnitelmat!!!


      • PN

        tunkion herkkupidot!! Ei vittu!!! no sitä just ja kympillä.


    • PN

      tiäks sellaset fläsäripäivät? tulee matofläsäreitä. kokoajan. mä suhtaudun niihin vähän ristiriitaisesti, toisaalta ne on jees, toisaalta niistä tulee painajaisia. me saadaan pian oma pikkumato ja tulitikkuleikit voi alkaa. Onkohan se SE juttu, mitä ollaan venailtu? ei vittu oo.

    • säälittävä

      Ei, se ei oo se juttu, ei, se ei oo, ei oo. vittu sun kanssa. Sä jos kuka oot SÄÄLITTÄVÄ!!

      • PN

        no älä :D mut nyt me tiedetään et pikkusammakosta ei tartte olla huolissaan. huh. vaiks ajatus meistä matolaatikon reunalla vetämässä röökiä onkin kiehtova.


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        no älä :D mut nyt me tiedetään et pikkusammakosta ei tartte olla huolissaan. huh. vaiks ajatus meistä matolaatikon reunalla vetämässä röökiä onkin kiehtova.

        Niin, oudolla tavalla aloin lopulta lämpeen ajatukselle. Sun hössötykses saa munkin jätättävän kellon tikittään. Vaan mato puuttuu, haha.


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        Niin, oudolla tavalla aloin lopulta lämpeen ajatukselle. Sun hössötykses saa munkin jätättävän kellon tikittään. Vaan mato puuttuu, haha.

        Suuret suunnitelmat! mä innostuin tästä, säkin. Jotain mitä odottaa :D ja älä huoli, kyllä meille madot löytyy ja jos ei, ni sit siirrytään harkinnan kautta huijaamiseen. iisiä kato.


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        Suuret suunnitelmat! mä innostuin tästä, säkin. Jotain mitä odottaa :D ja älä huoli, kyllä meille madot löytyy ja jos ei, ni sit siirrytään harkinnan kautta huijaamiseen. iisiä kato.

        lokakuussa meistä leivotaan hedelmällisyyden jumalattaret :D


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        lokakuussa meistä leivotaan hedelmällisyyden jumalattaret :D

        mä rakastan meitä


      • PN
        PN kirjoitti:

        mä rakastan meitä

        All In sai ihan uuden merkityksen :D :D


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        All In sai ihan uuden merkityksen :D :D

        Kaikki sisään!!! :D :D


      • alfanaaras :)

      • PN

    • säälittävä

      Kaikesta huolimatta, hyvät naiset ja herrat: MATOKESKIVIIKKO!!

      • PN

        wormwednesday


    • säälittävä

      osaa pussata tai ei osaa, symppis tai ylimielinen, hyvännäköinen tai semi. mitä millään väliä, kun ei kukaan oikeasti kiinnosta. ei mua mistään tavoita, en kerro mun nimee edes, ei mua kiinnosta.

      • säälittävä

        no on sulla kurjasti asiat!


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        no on sulla kurjasti asiat!

        Niin, tosi kurjasti. onneks meillä on matoarvoa ja kaikki siltä osin kunnossa. ja aina voidaan jakaa saalis, ei vittu!! mä haluisin, et sä olisit täällä. mulle tulee vähän säälittävä olo ilman sua.


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        Niin, tosi kurjasti. onneks meillä on matoarvoa ja kaikki siltä osin kunnossa. ja aina voidaan jakaa saalis, ei vittu!! mä haluisin, et sä olisit täällä. mulle tulee vähän säälittävä olo ilman sua.

        Mut täällähän mä oon sun kanssa. Yövuorossa.


    • JK

      ET KAI

    • säälittävä
    • PN

      Ei vittu mitä kamaa taas. Ikävä sua.

    • säälittävä

      Ai on vai? Pitäsköhän sun vaihtaa palstaa? Tiedät kyllä minne.

      • PN

        hahahahahaha. sä oot ykköstykittäjä.


    • säälittävä

      Ne teidän jutut on ä l l ö j ä. Mä en haluu, että te ees puhuttu sellasia. Oikeesti.

    • PN

      hahahahaha. mun murulainen

      • säälittävä

        oikeasti mä oon vaan vähän surullinen. vieläkin.


    • säälittävä
    • PN

      Aika paljon porukkaa on tänä kesänä virrannut näiden käsien läpi. Ei vittu. matohommia.

      tiiäks, siinä yhdessä biisissä lauletaan: viimeiseen tiimaan, sen voi myös laulaa et: viimeiseen siimaan :D :D

      • PN

        Ei meillä lasketa!


    • säälittävä

      vittu, mitä kamaa!! viulu ei soi!

    • PN

      ei soi ei, todellakaan. vittu mitä matomeininkiä. mä en kestä. onneks on matolauantai, wormsaturday

      • säälittävä

        matoviikonpäivät, mihin tää kaikki johtaa?? kohta alkaa se kuukausi ja ne viikot, mitä me sit tehään?


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        matoviikonpäivät, mihin tää kaikki johtaa?? kohta alkaa se kuukausi ja ne viikot, mitä me sit tehään?

        ongelmiin varmaan, mut mitäs sit


    • säälittävä

      huh. huomenna sä soitat viulua. ja mä vuodan verta.

    • PN

      sä oot klonkku

      • säälittävä

        meidän huominen on tärkee


    • PN

      oikeestaan ihan mielettömän tärkee. kaikkein tärkein

    • säälittävä

      Lauantai on totta!

    • PN

      Kerrankin jotain todellista. mä luulen et huominen on erittäin hyvä päivä. Ihana päivä. kaikenlaista saattaa tapahtua tai olla tapahtumatta.

    • säälittävä

      huominen on arvoitus

    • PN

      Ihana neljässadas: huominen on arvoitus

    • saalittava

      Sydämellisesti tervetuloa

    • PN

    • PN

      Haista pasla koko maailma

    • PN

      hyvä yöpäivitys. vittumitäpaskaa.

    • säälittävä

      aamulla vähän ahistusta ja itku. eilisen illan keloja. mä pelkään, että mä oon sellainen millaisena sä mut näit. epävarmana kyselen, varmistan, etten häiritse. ne kysyy, mitä sä hoet. usko jo. äsh. sanoja, suoria ehdotuksia. moikka. peeännän sohvalle ei matoja kanneta. hyvä niin. keloja ja erilaisten ruokalajien valmistusta. alfanaaraan päikkärit.

      • säälittävä

        laastarit ei tapahtunuttu poispyyhityksi tee. jossain hetkessä, jossain kohtaamisessa, jossain ihmisessä voi olla kaikki. kaikki mitä sielu huutaa ja ikävöi. niin se oli, niin se on. kesä, syksy. minun todellisuudessani.


      • säälittävä
        säälittävä kirjoitti:

        laastarit ei tapahtunuttu poispyyhityksi tee. jossain hetkessä, jossain kohtaamisessa, jossain ihmisessä voi olla kaikki. kaikki mitä sielu huutaa ja ikävöi. niin se oli, niin se on. kesä, syksy. minun todellisuudessani.

        http://www.youtube.com/watch?v=_ZXjuka1VYI


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=_ZXjuka1VYI

        hyvin tehty. Omituinen päivä kaksoisliekkien perässä, vaeltelua lähitulevaisuudessa. menneisyyttä vaan vähän, koitetaan katsoa eteenpäin. kauniisti katetut kahden ruokalajin ateriat, myrkytystä odotellessa. ihanaa hiljaisuutta ja ihana pulinaa. evvkoo on sanonut, että joskus meidän kikattaminen on ärsyttävää, mä ymmärrän sen, mut vastaan aina et mä rakastan kikattaa sun kanssa. mun vaimo ja mun evvkoo, pällit


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        hyvin tehty. Omituinen päivä kaksoisliekkien perässä, vaeltelua lähitulevaisuudessa. menneisyyttä vaan vähän, koitetaan katsoa eteenpäin. kauniisti katetut kahden ruokalajin ateriat, myrkytystä odotellessa. ihanaa hiljaisuutta ja ihana pulinaa. evvkoo on sanonut, että joskus meidän kikattaminen on ärsyttävää, mä ymmärrän sen, mut vastaan aina et mä rakastan kikattaa sun kanssa. mun vaimo ja mun evvkoo, pällit

        Hyvin tehty!


    • säälittävä
    • säälittävä

      Meitä on moneen junaan, mutta vaunut ei riitä :D :D


      ..voitko täsmentää??

      • PN

        tää on vähän vaikee :D

        mä vihasin eilen, mä vihasin sitä kun kaks mun elämää törmäs ja kontrasti oli liian suuri. salamavalot ja nintendo wii ei vaan jotenkin toimi kimpassa. mä haluisin toimia kimpassa, oikeesti haluisin.

        Mitä me etitään??? oikeesti. itseasiassa. arvaa mitä, säälittävää. Mitä vittua.


      • säälittävä
        PN kirjoitti:

        tää on vähän vaikee :D

        mä vihasin eilen, mä vihasin sitä kun kaks mun elämää törmäs ja kontrasti oli liian suuri. salamavalot ja nintendo wii ei vaan jotenkin toimi kimpassa. mä haluisin toimia kimpassa, oikeesti haluisin.

        Mitä me etitään??? oikeesti. itseasiassa. arvaa mitä, säälittävää. Mitä vittua.

        Sotamaskit naamassa lanne vatkaa, katse etsii ja löytää. Hauskaa oli, moikka :D Ei siinä oo mitään järkee. Skannausta, jonka ainoa realistinen päämäärä on dumppaus. Sulla on sun mato, mulla on normaali suru. Ens matotiistai ollaan himassa KN.


    • PN

      Siis ei mitään järkee. Ollaan himussa, juodaan tequilaa ja ollaan KN. Ihanaa jotenkin. parasta.

    • PN

      Mä oon onnellinen. Kiitos mato

      • säälittävä

        Rohkee mato


      • PN
        säälittävä kirjoitti:

        Rohkee mato

        helvetin rohkea mato


    • säälittävä

      Om jag snubblat efter vägen
      Om jag skrubbat mina knän
      ...

      Och om inga goda skördar
      Nånsin fötts ur allt mitt slit
      Kan jag ändå konstatera
      Allt som skett har lett mej hit
      Allt som skett har lett mej hit


      http://www.youtube.com/watch?v=49tsQ05CdeU

    • säälittävä

      hupsis!

      • säälittävä

        mikä liikennemerkki toi on????!!!!!!!!!!


    • PN

      Onks tää liikenneympyrä?? emmätiä :D

      Miks noi autot ei liiku? Ei vittu, ne on parkissa!!

    • säälittävä

      Ei unohdeta vilkkua kurveissa :D

    • säälittävä
    • PN

      Ei toimi sun linkkis, kuule. naikkonen.

    • säälis
    • PN

      okei.

      remppahommia ja kiireitä.

    • PN

      aamumatotervehdys. tänään mulle paistaa aurinko, mä oon onnellinen. mun elämä menee eteenpäin, onkohan mulla kaksoisliekki? mä herään ystävyyden vierestä, kuulen rakkautta joka suunnasta ja tänään mä mietin, et mä ehkä selviydyn. kiitos kauniit.

      ja vaimo, mulla on ikävä sua. tää on omituista, mut mulla on Ikävä sua.

    • säälittävä

      Tänään on ihana päivä ja oot ollut mun ajatuksissa

    • PN

      NIII. Täysin sama täällä. meidän ihanat päivät ja SE. mä odotan sitä. täällä on autiota ja ihanaa. vien roskat. oot RAKAS

    • säälittävä

      täällä ollaan..madotontiistai, mikäs siinä

    • sääläri

      tequilamato = pahamato

    • sääläri

      syksy on täällä. kaalikeittoa venäläisittäin. tässä hetkessä on jotain lämmintä ja turvallista, mutta samalla on kyse luopumisesta ja surusta ja metamorfoosista. haluan kokea ne kaikki tunteet. se, että on hankalaa, ei välttämättä ole huono asia. en ole osannut toimia oikein tai hyvin. opettelen.

    • sääläri

      myöhäiset sateen tahdittamat treenit Geen kanssa, muutamia puheluita ja sähköposteja, menkat alkoi ja vatsaan sattuu. otan sinisen pillerin. pitäisi pakkailla, mutta löydänkin itseni lämmittämästä saunaa yötä vasten. ulkona on pimeää, niin pimeää.

    • sääläri

      pidä madoista huolta

    • PN

      mä hoidan madot ja itteni. kello on liikaa, itkettää. tänä yönä en tiedä mistä itku, onko se iloa, onnea, surua vai pelkkää olemista. liikaa musiikkia, liikaa ystäviä, liikaa rakkautta ja ehkä vaan liikaa tunnetta.

      mä en pääse nukkumaan, mustaan uneen. kaikki nää musat menee läpi mun pään ja saa mun silmät loistamaan ja huutamaan. tää tuntuu hyvältä, mut oonks mä sekaisin, onks tää totta, kuvitteleks mä kaiken.

    • PN

      mitä ihmettä. jos tässä kohtaa yötä hymyilee ja itkee samaan aikaan, ei asiat voi olla täysin huonosti. jos mä uskoisin johonkin, mä ehkä pyytäisin et anna tän mennä hyvin. nyt ainoo mahdollisuus on luvata itelleen, et tekee kaikkensa. se on aika helvetin iso lupaus, paljon enemmän ku joku vitun rukous. mä uskon muhun, mun on pakko.

      hyvää yötä maailma.

    • PN

      Tiiäks mitä vaimo, mä en kestä ku sä meet matkoilles. mua naurattaa meidän ihanat ja tyhmät jutut ja erityisesti yölliset puhelut. mä lupasin huolehtia madoista, mut yksinpuhelu on vähän jotenkin säälittävää, mut näillä mennnään. tuu pian takaisin. mulla on sua ikävä. ja kohta on lokakuu.

      onko röökinvetäminen pakko lopettaa?

      • säälittävä

        Hyvinhän toi monologi sulta sujuu :) Tupangi on pian historiaa ja meistä tulee käveleviä munasoluja


    • PN

      Toiset päivät ovat parempia kuin toiset
      kyllä sen ymmärrät
      kovin paljon on myös itsestäs kiinni miten
      tämänkin kuvan värität

      Mene edeltä kyllä se jää kantaa
      ole rauhassa, tiedät mä sua seuraan
      kyllä se jää kantaa, sulje jo silmäsi

      Tunne kuinka tuuli
      sun kasvoillesi maalaa värin uuden
      ei ole hätä ääni jonka kuulet
      on aamun kuiskaus, hiljaa se sut herättää

      Kovin helppoa on vajota hetkiin
      joissa tunne on valhetta
      sielusi kadotat vain öisiin retkiin
      syntyy syviä haavoja

      Sano sana ja tiedät mä tuun vastaan
      ole rauhassa vielä mä sua seuraan
      kyllä se jää kantaa
      (nyt) kuule mun lauluni

      Tunne kuinka tuuli
      sun kasvoillesi maalaa värin uuden
      ei ole hätä ääni jonka kuulet
      on aamun kuiskaus, hiljaa se sut herättää

      Mene edeltä kyllä se jää kantaa

      (stella)

      aamupäivän matotunnelmia.

    • PN

      Mieti jos sillä olis ollu joku naamari!! Ei vittu! :D :D

      • PN

        yks retki vielä, hoida se itelles vapaaks. pakko.


      • sääläri
        PN kirjoitti:

        yks retki vielä, hoida se itelles vapaaks. pakko.

        oon muuten la-ilta duunis, ei onnistu.. voi harmi :D


      • sääläri

        mua ei huolestuta niinkään se naamari, vaan se mahdollinen ja todennäköinen laminointi :)


      • PN
        sääläri kirjoitti:

        mua ei huolestuta niinkään se naamari, vaan se mahdollinen ja todennäköinen laminointi :)

        Ei vittu!!!! mä kuolen tohon vitun laminointiin!!! hoidat sit adoption!!


      • sääläri
        PN kirjoitti:

        Ei vittu!!!! mä kuolen tohon vitun laminointiin!!! hoidat sit adoption!!

        Tietty hoidan ja yritän pitää pokkaa muistotilaisuudessa. Hirveetä, oo oikeesti varovainen sen vekottimen kanssa. Mä pelkään et sä litistyt!


      • PN
        sääläri kirjoitti:

        Tietty hoidan ja yritän pitää pokkaa muistotilaisuudessa. Hirveetä, oo oikeesti varovainen sen vekottimen kanssa. Mä pelkään et sä litistyt!

        mä välttelen litistymistä viimeiseen siimaan. eihän tää kaikki voi niin päättyä, se olis jotenkin liian meitä :D


    • PN

      mun elämässä on selkeesti yhden kaiken nähneen lampun mentävä aukko. mä ikävöin sitä ja sen elämänkokemusta. tuo se mulle!!

      ja mun elämässä on myös yks evvkoon mentävä aukko, mut se on onneks hoidossa. enää puuttuu lamppu. sit kaikki on hyvin :D

      • sääläri

        Se lamppu on niin viattoman näköinen, mutta ulkonäkö pettää. Se on sellainen abjekti. Mä oikeesti uskon, että sä saat kikattaa evvkoon kanssa riittävästi kynttilänkin valossa :D


    • evvkoo

      Pitkästä aikaa.... hei kaikki, PN ja Säälittävä :) Musta lamput ei oo niin tärkeitä, nyt kun on syksy ja pimeetä niin myrskylyhdyt tai kynttilät on ihan jees. Niitä voi aina hommata lisää sit kun entiset loppuu. PN, mä oon tulossa. Lähtölaskenta on jo alkanut, aikaa sitten. Vedän henkeä, odotan että siima heilahtaa taas (nykyään se heiluu jo siihen malliin että katkeaa hetkenä minä hyvänsä) Mä haluan oman omenan, johon kaivaa just sopivat kolot ja käytävät. Mut lupaan tulla sunkin onkaloihis tutkailemaan.... Tää mato haluaa olla yksin, täydellinen mato ihan ilman ketään. Etupää ja takapää samassa soirossa. Kaikki muut lierot on sitten boonusta... ja mä tiedän että siellä käytävässä kun myllää niin sä tuut vastaan, ja me voidaan kietoutua ja sulautua. Olipas tää nyt taas yhtä luikeroa koko juttu....

      • PN


    • PN

      en tietenkään pysynyt ja pysyin. oikeestaan mä rakastan näitä valvottuja ja torkuttuja öitä yksin. kaikkeen tuntuu olevan joku syy ja tarkoitus ja mulla on merkitystä.

      ajattelen lämmöllä.

      • PN

        okei, en rakasta. aamumasis, paljon surullista musiikkia ja alakuloa. mä aina unohdan tän, että valvotuista öistä seuraa darra, jossa vituttaa se ettei oo ollu ees kivaa. missä se mun aamuöinen merkitys ja tärkeys nyt on? nyt mä oon vaan vähän surullinen pikkumato, jonka suupielet kääntyy alaspäin ja silmät kastuu hiukan.

        vituttaa sekin, että pienistä asioista täytyy tehdä itselleen jotenkin merkityksellisiä, vaan siks et vois olla hajalla. ei niin mitään vitun järkeä ja tässä ollaan taas. pelataan näitä ihania pelejä, koska me ollaan niin saatanan hyviä niissä!! ei me mitään olla opittu, meitä vituttaa ihan samalla tavalla, vaikka tiedettäiski miten tää paskamaailma toimii.

        tuu takas jo, madot on tyhjiä ilman sua. mä rakastan sua


    • PN

      imurointi onneks auttaa ja autosta löydetty maailman paras levy. levy pomppii ja on naarmuilla, mut niin mäkin, joten mitä väliä. mua pelottaa et jään koukkuun imuroimiseen ja ahdistukseen. kiva elämä. mieti nyt: ai jotain kivaa tiedossa? emmä pysty, pakko imuroida ja olla ahdistunut.

      tyhjää ilman ilmaria. se on ihana ja ihan hölmö. se rakastaa sua.

      • PN

        rööki on kova juttu kans, imuroimisen ja levyn lisäks.


      • sääläri
        PN kirjoitti:

        rööki on kova juttu kans, imuroimisen ja levyn lisäks.

        tuu imuroimaan mun kotiin, ku oot niin helvetin säälittävä!


      • PN
        sääläri kirjoitti:

        tuu imuroimaan mun kotiin, ku oot niin helvetin säälittävä!

        ei sun kotona voi imuroida. siellä on liikaa kamaa, ihanaa kamaa. mun kotona on autiota ja mun sisälläkin taitaa olla. apua. mä oon menettänyt jotain itestäni vai tuleeks jotain tilalle?


      • saalittava
        PN kirjoitti:

        ei sun kotona voi imuroida. siellä on liikaa kamaa, ihanaa kamaa. mun kotona on autiota ja mun sisälläkin taitaa olla. apua. mä oon menettänyt jotain itestäni vai tuleeks jotain tilalle?

        Miksi sun sisällä on autiota? Mä kun luulin, et siel on ihan liikaa kamaa, kaikki hujan hajan niinkuin mun kodissa. Mun sisällä on niin tyhjää. En mä oo koskaan ollut näin, paitsi joskus teininä. Osaankohan mä olla yksin? Tuntuu vaan niin oudolta, ei ole ketään, jonka syliin kaipaisin.


      • PN
        saalittava kirjoitti:

        Miksi sun sisällä on autiota? Mä kun luulin, et siel on ihan liikaa kamaa, kaikki hujan hajan niinkuin mun kodissa. Mun sisällä on niin tyhjää. En mä oo koskaan ollut näin, paitsi joskus teininä. Osaankohan mä olla yksin? Tuntuu vaan niin oudolta, ei ole ketään, jonka syliin kaipaisin.

        ootkin ihan oikeessa, mut onko se kaikki kama oikeesti autiota? sitä mä tässä mietin mun sumusilmillä. mitä mä täytän sillä kamalla? sitä et ilman sitä kaikkea kamaa hujan hajan siellä saattais olla autiota. ja sitä mä en halua enkä uskalla kohdata, varmaan pitäis.

        tiiäks, kun pörrää ja surisee ja sotkee ei tarvii ajatella mitään oikeeta?


    • PN

      "Mutta jos heijastat vähän
      niin saat sen säteen takaisin
      Jos vain verhoudut mustaan
      niin näetkö itsekään
      Heijasta vähän ja saat sen säteen takaisin
      Ollaan valon säteen peilejä yössä"
      (Stella)

      Tota vois koittaa. Ei vittu, mua AHDISTAAAAA! maailman vittumaisin tunne. ja se on bäk. jeejee.

    • PN

      ei ahista enää. elämä on kivaa. evvkoo on tosijees

    • benedi

      Raamatussakin suojellaan matoja!

      Onhan kirjoitettu: " Heidän ( siis jumalattomien) matonsa ei kuole, eikä tuli sammu"

      Helvetin tulessa siis matojen suojelijat kuolevat, mutta madot eivät...kuka selvittää tämän Raamatullisen mysteerin?

      Minä. Mutta koettakaa te ensin.

      • sääläri

        Pyhän Hengen pilkkaa ei saa koskaan anteeksi.


      • benedi
        sääläri kirjoitti:

        Pyhän Hengen pilkkaa ei saa koskaan anteeksi.

        Käy vaikka ripari uudelleen....madot eivät
        ole tiettävästi Pyhästä Hengestä, vaikka Jumala joka on Henki
        ne loikin, samalla viikolla kuin ihmisenkin.

        Luomisen muistomerkkinä on hyvä levätä, ja ongiminenkin on sallittu.

        Ihmisten kalastajaksihan seurakunnan väkeä kutsutaan...joten ei kun uuttaa matoa koukkuun!


      • säälittävä
        benedi kirjoitti:

        Käy vaikka ripari uudelleen....madot eivät
        ole tiettävästi Pyhästä Hengestä, vaikka Jumala joka on Henki
        ne loikin, samalla viikolla kuin ihmisenkin.

        Luomisen muistomerkkinä on hyvä levätä, ja ongiminenkin on sallittu.

        Ihmisten kalastajaksihan seurakunnan väkeä kutsutaan...joten ei kun uuttaa matoa koukkuun!

        Pyhän Madon pilkkaa ei saa koskaan anteeksi.


    • PN

      Ei jumalauta, oikeesti! hupsis vaan ja kaikki on taas tidii ja sekaisin. madotmadotmadot, miettikääs vähän!

      • sääläri

        Matojen sarjatulelta ei voi välttyä. Elämä on valintoja.


      • sääläri
        sääläri kirjoitti:

        Matojen sarjatulelta ei voi välttyä. Elämä on valintoja.

        Madoista on todellakin pidetty huolta


      • benedi
        sääläri kirjoitti:

        Madoista on todellakin pidetty huolta

        Uudessa maassa matoja on edelleen, sillä ihmiset pitävät siellä puutarhoja, ja madot ovat välttämättömiä puutarhoissa.

        Siksi jumalattomien ihmisten madot, jotka heitä kalvaa, ei kuole,
        mutta jumalaton ihminen helvetin tulessa kuolee, kun kuumuus on niin kova.
        Tuhansia asteita


      • sääläri
        benedi kirjoitti:

        Uudessa maassa matoja on edelleen, sillä ihmiset pitävät siellä puutarhoja, ja madot ovat välttämättömiä puutarhoissa.

        Siksi jumalattomien ihmisten madot, jotka heitä kalvaa, ei kuole,
        mutta jumalaton ihminen helvetin tulessa kuolee, kun kuumuus on niin kova.
        Tuhansia asteita

        Ihan tuhansia asteita :) helvetti on ihmisten keksintö. Madot eivät ole ihmisen keksintö. Jos tietää, ei tarvitse uskoa. En tiedä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, en edes tiedä mitä ennen kuolemaa tapahtuu. En usko jumalattoman olemassaoloon. Kaikessa olevaisessa virtaa henki tai energia kirkkaana valona, pienenä kajona, tummina varjoina, niin uskon. Siksi tämä (Matt. 22:34–40) on mielestäni tärkein kohta siinä ihmisten kirjoittamassa kirjassa.


      • sääläri
        sääläri kirjoitti:

        Ihan tuhansia asteita :) helvetti on ihmisten keksintö. Madot eivät ole ihmisen keksintö. Jos tietää, ei tarvitse uskoa. En tiedä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, en edes tiedä mitä ennen kuolemaa tapahtuu. En usko jumalattoman olemassaoloon. Kaikessa olevaisessa virtaa henki tai energia kirkkaana valona, pienenä kajona, tummina varjoina, niin uskon. Siksi tämä (Matt. 22:34–40) on mielestäni tärkein kohta siinä ihmisten kirjoittamassa kirjassa.

        There's just one face babe it's your face
        I can you see it shining trough

        http://www.youtube.com/watch?v=VaW7EiSvjfM


      • benedi
        sääläri kirjoitti:

        Ihan tuhansia asteita :) helvetti on ihmisten keksintö. Madot eivät ole ihmisen keksintö. Jos tietää, ei tarvitse uskoa. En tiedä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, en edes tiedä mitä ennen kuolemaa tapahtuu. En usko jumalattoman olemassaoloon. Kaikessa olevaisessa virtaa henki tai energia kirkkaana valona, pienenä kajona, tummina varjoina, niin uskon. Siksi tämä (Matt. 22:34–40) on mielestäni tärkein kohta siinä ihmisten kirjoittamassa kirjassa.

        Sääläri, et nyt ymmärrä:

        Ensinnäkin helv...ti ei ole ihmisten keksintöä, eikä Jumalakaan ole sitä keksinyt
        .." sillä katso, se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi..Malakia 4: 1, 3...Joten sen keksiminen on tulevaisuutta, ei ole ainuttakaan olentoa nyt helvetissä.

        Joten, jos joku nyt opettaa, että helvetti on, niin se on ihmisen keksintöä.
        Oikeassa olet tuo Matt kohta on tärkein kohta.

        " Jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt"
        Jos rakastat Jumalaa noudata esimmäistä 4 käskyä,
        os rakastat lähimäistäsi noudatat loppuja 6 tta

        Kuoleman jälkeen , henki joka teki ihmisen eläväksi, palajaa sinne, kuka sen on antanutkin.
        Ihminen , lihat ja luut pannaan hautaan.

        On olemassa ylösnousemus. sekä vanhurskaitten että vääräin.

        No, nyt tiedät senkin.


      • sääläri
        benedi kirjoitti:

        Sääläri, et nyt ymmärrä:

        Ensinnäkin helv...ti ei ole ihmisten keksintöä, eikä Jumalakaan ole sitä keksinyt
        .." sillä katso, se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi..Malakia 4: 1, 3...Joten sen keksiminen on tulevaisuutta, ei ole ainuttakaan olentoa nyt helvetissä.

        Joten, jos joku nyt opettaa, että helvetti on, niin se on ihmisen keksintöä.
        Oikeassa olet tuo Matt kohta on tärkein kohta.

        " Jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt"
        Jos rakastat Jumalaa noudata esimmäistä 4 käskyä,
        os rakastat lähimäistäsi noudatat loppuja 6 tta

        Kuoleman jälkeen , henki joka teki ihmisen eläväksi, palajaa sinne, kuka sen on antanutkin.
        Ihminen , lihat ja luut pannaan hautaan.

        On olemassa ylösnousemus. sekä vanhurskaitten että vääräin.

        No, nyt tiedät senkin.

        Ajattelen niin, että helvetti on täällä maan päällä. Siitä voi lukea lehdistä päivittäin. En usko, että kuoleman jälkeen olisi joku viimeinen tuomio. Elämä eletään niinkuin se eletään, hyvin tai huonosti, vain elämää itseään varten, siksi, että halutaan elää hyvin, pyrkiä hyviin ajatuksiin ja tekoihin, tai sitten niin, ettei ole niin väliksi tai halutaan elää huonosti ja tehdä pahoja asioita. Eikä se pyrkimys hyvään aina riitä, tarvitaan myös vähän onnea, ja siltikin epäonnistutaan. Se, että pedataan jotain taivaspaikkaa, on minulle vieras ajatus.

        Heidegger puhuu olemisesta kohti kuolemaa (Sein zum Tode). Vasta tuntiessamme kuoleman läsnäolon, tunnemme elävämme, olemme elossa.
        Mitä elämä olisi ilman kuolemaa? Maailma olisi hullu paikka ilman sitä. Ajattele! Kuolema, mikä fantastinen idea! Jumala on sadisti ja nero.

        Katsoessani arkussa makaavan isoäitini ruumista, hänen hyvinpalvellutta kehoaan, kylmää ja jähmettynyttä, tyhjää, ajattelin, kaikki ei voi olla tässä. Mutta yhtähyvin kaikki voi olla tässä. Onko olemassa jokin toinen olemassaolon muoto tai onko vain tyhjää, ei mitään? Kukaan ei tiedä. Kukaan ei tiedä sitäkään.


      • benedi totisena
        sääläri kirjoitti:

        Ajattelen niin, että helvetti on täällä maan päällä. Siitä voi lukea lehdistä päivittäin. En usko, että kuoleman jälkeen olisi joku viimeinen tuomio. Elämä eletään niinkuin se eletään, hyvin tai huonosti, vain elämää itseään varten, siksi, että halutaan elää hyvin, pyrkiä hyviin ajatuksiin ja tekoihin, tai sitten niin, ettei ole niin väliksi tai halutaan elää huonosti ja tehdä pahoja asioita. Eikä se pyrkimys hyvään aina riitä, tarvitaan myös vähän onnea, ja siltikin epäonnistutaan. Se, että pedataan jotain taivaspaikkaa, on minulle vieras ajatus.

        Heidegger puhuu olemisesta kohti kuolemaa (Sein zum Tode). Vasta tuntiessamme kuoleman läsnäolon, tunnemme elävämme, olemme elossa.
        Mitä elämä olisi ilman kuolemaa? Maailma olisi hullu paikka ilman sitä. Ajattele! Kuolema, mikä fantastinen idea! Jumala on sadisti ja nero.

        Katsoessani arkussa makaavan isoäitini ruumista, hänen hyvinpalvellutta kehoaan, kylmää ja jähmettynyttä, tyhjää, ajattelin, kaikki ei voi olla tässä. Mutta yhtähyvin kaikki voi olla tässä. Onko olemassa jokin toinen olemassaolon muoto tai onko vain tyhjää, ei mitään? Kukaan ei tiedä. Kukaan ei tiedä sitäkään.

        Kyllä sillä on suuri merkitys, jos kuolee oikeamielisen kuoleman, eikä väärämielisen!

        Katsos kun jumalattomuus tulee jumalattomista...ihminen on mitä on.
        Jos elämä ja kuolema olisi ihmisten keksintöä, niin eikö kukaan olisi maksanut jo tälle keksijälle, että saisi elää?

        Samoin, eivät vanhemmat maksa, ettei lapsia tule, kun ei ole kelle maksaa.
        Täsät jo tietää ettei elämä ja kuolema oli ollenkaan ihmisen keksintöä.

        Apostoli Johannes, istui vankilassa, niin hän epäuskossaan lähetti ystäviään kysymääm Jeesukselta_:

        " Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman" Matt 11: 3

        " Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: " Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä kuulette ja näette"
        jae 4

        " sokeat saavat näkönsä, pitaaliset puhdistuvat, ja rammat kävelevät, kuurot kuulevat , ja kuolleet herätetään,
        ja köyhille julistetaan evankeliumi"
        jae 5

        Kun nämä menivät ja kertoivat kaiken tuon hänelle, tämä
        sai rauhan ja levon,..ja kohtasi kuolemansa vankilassa...pää poikki tarjottimella, kuningattaren tyttärelle palkaksi tanssimisesta, oli äidin vaatimus tyttärensä puolesta.

        Miksi Jeesus ei sitten herättänyt kuollutta, Johannesta..jolta oli pää poikki?
        Jeesus teki maanpäällä vain sitä , mitä hänen Isänsä käski tehdä!
        Jeesus kuitenkin herätti paljon kuolleita Matt 9: 24, 25


      • sääläri
        benedi totisena kirjoitti:

        Kyllä sillä on suuri merkitys, jos kuolee oikeamielisen kuoleman, eikä väärämielisen!

        Katsos kun jumalattomuus tulee jumalattomista...ihminen on mitä on.
        Jos elämä ja kuolema olisi ihmisten keksintöä, niin eikö kukaan olisi maksanut jo tälle keksijälle, että saisi elää?

        Samoin, eivät vanhemmat maksa, ettei lapsia tule, kun ei ole kelle maksaa.
        Täsät jo tietää ettei elämä ja kuolema oli ollenkaan ihmisen keksintöä.

        Apostoli Johannes, istui vankilassa, niin hän epäuskossaan lähetti ystäviään kysymääm Jeesukselta_:

        " Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman" Matt 11: 3

        " Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: " Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä kuulette ja näette"
        jae 4

        " sokeat saavat näkönsä, pitaaliset puhdistuvat, ja rammat kävelevät, kuurot kuulevat , ja kuolleet herätetään,
        ja köyhille julistetaan evankeliumi"
        jae 5

        Kun nämä menivät ja kertoivat kaiken tuon hänelle, tämä
        sai rauhan ja levon,..ja kohtasi kuolemansa vankilassa...pää poikki tarjottimella, kuningattaren tyttärelle palkaksi tanssimisesta, oli äidin vaatimus tyttärensä puolesta.

        Miksi Jeesus ei sitten herättänyt kuollutta, Johannesta..jolta oli pää poikki?
        Jeesus teki maanpäällä vain sitä , mitä hänen Isänsä käski tehdä!
        Jeesus kuitenkin herätti paljon kuolleita Matt 9: 24, 25

        Niin, ihminen ei ole keksinyt elämää ja kuolemaa. Elämä on. Kuolema on. Ei ole välttämättä ketään tai mitään keksijää, on henki, maailmankaikkeuden energia, joka on aina ollut. Voi olla niinkin, että kuolemassa ihminen vain kuolee, ja ihmisen henki imeytyy valtavaan sulatusuuniin, josta muotoillaan uusia akkoja ja ukkoja ja parit madot. Ehkä kuolemassa ihmisen tietoisuus ja persoona katoaa, ja sitten ei voikaan enää pähkäillä näitä vaikeita kysymyksiä, koska ei ole enää olemassa, ei ole enää. Elämä yksilönä on lopulta ehkä vain luopumista, kulkemista kohti ei mitään. Siksi pitää elää omannäköistä elämää niin, että voi sanoa "ainakin yritin", koska meillä on vain yksi elämä. Se elämä on tässä ja nyt -täällä madoissa :)

        ps. voi myös olla, että kaikki ei kuole, me ei tiedetä sitäkään.


      • benedi
        sääläri kirjoitti:

        Niin, ihminen ei ole keksinyt elämää ja kuolemaa. Elämä on. Kuolema on. Ei ole välttämättä ketään tai mitään keksijää, on henki, maailmankaikkeuden energia, joka on aina ollut. Voi olla niinkin, että kuolemassa ihminen vain kuolee, ja ihmisen henki imeytyy valtavaan sulatusuuniin, josta muotoillaan uusia akkoja ja ukkoja ja parit madot. Ehkä kuolemassa ihmisen tietoisuus ja persoona katoaa, ja sitten ei voikaan enää pähkäillä näitä vaikeita kysymyksiä, koska ei ole enää olemassa, ei ole enää. Elämä yksilönä on lopulta ehkä vain luopumista, kulkemista kohti ei mitään. Siksi pitää elää omannäköistä elämää niin, että voi sanoa "ainakin yritin", koska meillä on vain yksi elämä. Se elämä on tässä ja nyt -täällä madoissa :)

        ps. voi myös olla, että kaikki ei kuole, me ei tiedetä sitäkään.

        Voi myös olla etteivät kaikki kuole?

        " Totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat,
        ne saavat elää" Joh 5: 25

        "Elävät tietävät kuolevansa, mutta kuolleet eivät tiedä mitään,

        Mutta kun Jumala puhuu lkuolleille Jumalan Pojan kautta, niin kuolleet heräjävät henkiin!

        " Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki ( tietty tunti) tulee, jolloin kaikki jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä"
        Joh 5: 28

        "Ja tulevat esiin, ne jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.
        jae 29

        Jumala katsoo että homo tekee pahaa Jumalan silmissä, kun homoilee,...sillä eivät miesten kanssa makaavat miehet peri Jumalan valtakuntaa.

        Mutta periväthän he eduskunnan...eikös se jo riitä..ja EU- parlamentti paikat lisäksi?

        Eihän nyt sovi makeaa mahantäydeltä, niin että Jumalan valtakunnankin homo perisi.

        Armo on hyvä, mutta armon saanut tuottaa kiitosta Jumalalle...


      • sääläri
        benedi kirjoitti:

        Voi myös olla etteivät kaikki kuole?

        " Totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat,
        ne saavat elää" Joh 5: 25

        "Elävät tietävät kuolevansa, mutta kuolleet eivät tiedä mitään,

        Mutta kun Jumala puhuu lkuolleille Jumalan Pojan kautta, niin kuolleet heräjävät henkiin!

        " Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki ( tietty tunti) tulee, jolloin kaikki jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä"
        Joh 5: 28

        "Ja tulevat esiin, ne jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.
        jae 29

        Jumala katsoo että homo tekee pahaa Jumalan silmissä, kun homoilee,...sillä eivät miesten kanssa makaavat miehet peri Jumalan valtakuntaa.

        Mutta periväthän he eduskunnan...eikös se jo riitä..ja EU- parlamentti paikat lisäksi?

        Eihän nyt sovi makeaa mahantäydeltä, niin että Jumalan valtakunnankin homo perisi.

        Armo on hyvä, mutta armon saanut tuottaa kiitosta Jumalalle...

        Uskotko Jumalaan, Benedi?


      • benedi
        sääläri kirjoitti:

        Uskotko Jumalaan, Benedi?

        En usko Jumalaan, vaan uskon Jumalaa!!
        Siis, sitä mitä hän on sanonut.

        Mitäs se hyödyttää jos uskot Jumalaa, uskoohan itse belsebuubkin
        että Jumala on, kun oli hänellä töissä, ..hänen pyhällä vuorellaan, ..sitten en tiedä kuinka kauan.

        Lähestyihän hän Jumalaa, kun Jumala tuli lihaksi tänne...suullaan, ja kunnioitti häntä huullillaan, mutta piti sydämensä Jumalasta kaukana, opettaen omia käskyjään.

        Jeesuksen Isähän rakastaa meitä, koska me ensin rakastettiin Poikaa, ja pidetään hänen Isänsä käskyt, ..!
        ilman Poikaahan me ei voida lakia , eli käskyjä pitää

        Rakastan Poikaa, koska uskon, että hän on lähtenyt Isänsä tyköä, ja tullut maailmaan pelastamaan minua, joka olen
        syntinen eli lain rikkoja.

        Nyt minulla ei ole liittoa kuoleman kanssa, vaan elämän kanssa, joka on Jeesus Kristus.

        Onhan toki täällä maailmassa ahdistus, mutta Kristus voitti
        maailman ja maailmassa olevan Lusiferin pään murskasi
        1 Moos 3: 15
        Joten kun pahan pää on murskattu, on murskattu hänen joukkonsa, nuo henget, joita on legioonittain.

        Miksi paha on sitten maailmassa edelleen.?
        Eihän Jumalalle mikään luotu ole näkymätöntä, joten hän näkee langenneet engelit ja p-keleen.
        Lusifer tuo p..kele ei ole elämän kirjaan kirjoitettu,
        siksi hänet heitetään tuliseen järveen Ilm. 20: 15 ja Ilm 20: 10

        " Ja p-kele heidän villitsijänsä heitetään,
        tuli-ja tulikivijärveen...

        Mutta se määräpäivä ei ole vielä tullut, mutta se on tuleva!!
        kts. Malakia 4: 1
        Kaikellahan on määräaikansa, auringon alla.

        Tulikivijärvi tulee siitä, että kivet sulavat, viimeistään silloin kun alkuaineetkin kuumuudesta sulavat ja palavat.

        Kun kivet palavat, niin silloin kaikki muukin kiveä ja alkuaineita pehmeämpi tavara on maapallolta palanut, ja silloinhan katseltavana on tuli-ja tulikivijärvi..eli vuoretkin, mm. Mont Everest yms. palavat, ja muuttuvat tulikivijärveksi.

        Ihminen ei tietenkään maanpäällä ole silloin enää elossa, sillä ihminen on lihaa ja vettä...ja hänen polttamiseen ei tarvita samaa lämpömäärää kuin vuoren polttamiseen.


      • saalittava
        benedi kirjoitti:

        En usko Jumalaan, vaan uskon Jumalaa!!
        Siis, sitä mitä hän on sanonut.

        Mitäs se hyödyttää jos uskot Jumalaa, uskoohan itse belsebuubkin
        että Jumala on, kun oli hänellä töissä, ..hänen pyhällä vuorellaan, ..sitten en tiedä kuinka kauan.

        Lähestyihän hän Jumalaa, kun Jumala tuli lihaksi tänne...suullaan, ja kunnioitti häntä huullillaan, mutta piti sydämensä Jumalasta kaukana, opettaen omia käskyjään.

        Jeesuksen Isähän rakastaa meitä, koska me ensin rakastettiin Poikaa, ja pidetään hänen Isänsä käskyt, ..!
        ilman Poikaahan me ei voida lakia , eli käskyjä pitää

        Rakastan Poikaa, koska uskon, että hän on lähtenyt Isänsä tyköä, ja tullut maailmaan pelastamaan minua, joka olen
        syntinen eli lain rikkoja.

        Nyt minulla ei ole liittoa kuoleman kanssa, vaan elämän kanssa, joka on Jeesus Kristus.

        Onhan toki täällä maailmassa ahdistus, mutta Kristus voitti
        maailman ja maailmassa olevan Lusiferin pään murskasi
        1 Moos 3: 15
        Joten kun pahan pää on murskattu, on murskattu hänen joukkonsa, nuo henget, joita on legioonittain.

        Miksi paha on sitten maailmassa edelleen.?
        Eihän Jumalalle mikään luotu ole näkymätöntä, joten hän näkee langenneet engelit ja p-keleen.
        Lusifer tuo p..kele ei ole elämän kirjaan kirjoitettu,
        siksi hänet heitetään tuliseen järveen Ilm. 20: 15 ja Ilm 20: 10

        " Ja p-kele heidän villitsijänsä heitetään,
        tuli-ja tulikivijärveen...

        Mutta se määräpäivä ei ole vielä tullut, mutta se on tuleva!!
        kts. Malakia 4: 1
        Kaikellahan on määräaikansa, auringon alla.

        Tulikivijärvi tulee siitä, että kivet sulavat, viimeistään silloin kun alkuaineetkin kuumuudesta sulavat ja palavat.

        Kun kivet palavat, niin silloin kaikki muukin kiveä ja alkuaineita pehmeämpi tavara on maapallolta palanut, ja silloinhan katseltavana on tuli-ja tulikivijärvi..eli vuoretkin, mm. Mont Everest yms. palavat, ja muuttuvat tulikivijärveksi.

        Ihminen ei tietenkään maanpäällä ole silloin enää elossa, sillä ihminen on lihaa ja vettä...ja hänen polttamiseen ei tarvita samaa lämpömäärää kuin vuoren polttamiseen.

        Itse en ole paljonkaan Raamattua lukenut, sieltä täältä jotakin. Olen muutaman kerran yrittänyt kahlata sitä läpi yleissivistyksen vuoksi. Pari kertaa aloitin uudesta testamentistä, mutta kyllästyin jo alkumetreillä, kun samat jutut kerrottiin uudelleen ja uudelleen. No vanha testamentti, siellä on kyllä hurjia juttuja ja kaikki ihmisetkin ovat niin vanhoja. Raamatun tekstit on sidoksissa tiettyyn aikaan ja paikkaan, ne eivät ole universaaleja. Raamattu on vertauskuvallista kieltä, niinkuin kuvat.

        Mutta Benedi,, Miten tunnet Raamatun niin hyvin? Ja mikä on suhteesi Raamatun teksteihin?


      • benedi
        saalittava kirjoitti:

        Itse en ole paljonkaan Raamattua lukenut, sieltä täältä jotakin. Olen muutaman kerran yrittänyt kahlata sitä läpi yleissivistyksen vuoksi. Pari kertaa aloitin uudesta testamentistä, mutta kyllästyin jo alkumetreillä, kun samat jutut kerrottiin uudelleen ja uudelleen. No vanha testamentti, siellä on kyllä hurjia juttuja ja kaikki ihmisetkin ovat niin vanhoja. Raamatun tekstit on sidoksissa tiettyyn aikaan ja paikkaan, ne eivät ole universaaleja. Raamattu on vertauskuvallista kieltä, niinkuin kuvat.

        Mutta Benedi,, Miten tunnet Raamatun niin hyvin? Ja mikä on suhteesi Raamatun teksteihin?

        Raamatun kirjoitukset ovatkin sidoksissa tiettyyn aikaan,
        ja tiettyihin tapahtumiin.

        Raamattu kertoo ihmisten elämästä eri aikakausina. mutta ensisijaisesti se kertoo Jumalan Pojasta.

        Jeesus sanoi: " Mooses on minusta kirjoittanut"..Ja todellakin koko 5 Mooseksen kirjaa kertoo koko ajan Herrasta, eli Jeesuksesta.

        Jeesushan kertoi mm. vertauksen : "Rikas mies ja Lasarus"
        Ja vertauksen lopussa sanoi Abrahamina esiintyen:

        " Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, ei se auta, jos joku kuolleistakin nousisi ylös" Luuk 16: 31

        Tässä Jeesus vihjaisi että hän on se "JOKU"..joka kuolleista nousee ylös, ja silti kaikki eivät usko.

        Viittaus "joku" sopii myös Lasarukseeen, Martan veljeen , joka kuoli..ja jo neljäntenä päivänä haisi..ja oli jo haudattu..
        niin ,Jeesus meni kansanpaljouden kanssa haudalle, ja huusi luolaan, " Lasarus tule ulos"..ja tämä tuli tiukasti kääriliinoihin sidottuna.
        Tästä huolimatta, kansa ei uskonut, ..ja papit ja ylipapit suunnittelivat Lasaruksen surmaamista...eli palauttamista hautaan.

        Suuri suuttumus iski hengen miehiin,kun Jeesus pystyi kutsumaan mädänneen kuolleen ulos haudasta,
        niin että Lasarus halasi ja jutteli tuttujensa kanssa.

        " ja ilman vertausta hän (Jeesus) ei puhunut heille" Mark. 4: 34

        Opetuslapsilleen hän kuitenkin puhui suoraan, ...mutta muille kaikki tuli vertauksissa...Olet oikeassa.

        Mutta Mooses ja profeetat on kirjoitettu suoraan , ilman vertauksia.
        Eli jos haluat tietoa jostakin asiasta, ilman vertausta , se tieto löytyy " Mooseksesta ja profeetoista"!!

        Miksi niin?

        Siksi että silloin vasta oppii ymmärtämään kirjoituksia

        " Kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa, profeetoissa ja psalmeissa! Luuk 24: 44

        " Silloin hän avasi heidän (opetuslasten) ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset" jae 45

        Kristitythän ovat opetuslapsia kts. Apost 11: 26

        Joten jos et ymmärrä Jeesuksen opetuksia, eli vertauksia,
        niin sinun pitää verrata niitä Mooseksen ja profeettojen
        kertomukseen samasta asiasta.

        Lue esim. Luuk. kertomus rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta...no , eihän sitä voi käsittää mitenkään järjellä, jos ei tiedä miten asiat kuolleitten kohdalla oikeasti on!!

        Moose ja profeetat kertovat, ettei kukaan, rikas tai köyhä ole elossa tuonelassa, eikä lasarukset ole taivaassa, eikä Aabraham ole elossa.
        Jeesus on elossa, hän joka ko. kertomuksen kertoi..mutta kaikki muut vertauksen osapuolet eivät hengitä..vaan makaavat kuolleina.

        Maapallo oli ennen vedenpaisumusta ja jääkautta, aivan toisenlainen,...aivan meille käsittämättömän erilainen.

        Oli valtavia eläimiä, dinosauruksia ja mammutteja ym. ym.
        Ihmiset , kuten Aadam oli yli 4m pitkä..ehken 4m 50 cm
        Ja ihmiset elivät oikeasti alussa pitkään.

        Miksi? Ilmasto, maan hedelmällisyys, ravinto, geeniperimä
        oli puhdas taudeista jne....joten oli mahdollista elää 800vuotta ja yli, lähelle tuhat.
        Vuodet olivat tuolloinkin 12 kk pituisia. Lue Nooan ajasta, jos et usko.
        Ja viikossa oli 7 päivää!

        Raamatun kirjoitukset ovat syntyneet Jumalan hengen vaikutuksesta... 2 Tim. 3: 16
        Tarkoittaa että kirjoittaja puhuu totta asioista, joita nyt on ylen
        ihmeellistä käsittää....elämä tuolloin oli kovin toisenlaista,
        kuin nykyään.
        Raamattuun on kirjoitettu ylös, hullujen ja terveitten puheita,
        Jumalan ja s-tanan puheita, ...mutta noin ne sitten tapahtuivat.


      • benedi
        saalittava kirjoitti:

        Itse en ole paljonkaan Raamattua lukenut, sieltä täältä jotakin. Olen muutaman kerran yrittänyt kahlata sitä läpi yleissivistyksen vuoksi. Pari kertaa aloitin uudesta testamentistä, mutta kyllästyin jo alkumetreillä, kun samat jutut kerrottiin uudelleen ja uudelleen. No vanha testamentti, siellä on kyllä hurjia juttuja ja kaikki ihmisetkin ovat niin vanhoja. Raamatun tekstit on sidoksissa tiettyyn aikaan ja paikkaan, ne eivät ole universaaleja. Raamattu on vertauskuvallista kieltä, niinkuin kuvat.

        Mutta Benedi,, Miten tunnet Raamatun niin hyvin? Ja mikä on suhteesi Raamatun teksteihin?

        Raamattu on pääasiassa profeettojen kirjoittama.
        Mooses oli profeetta, samoin lähes kaikki raamatun kirjoittajat.

        Siksihän Jeesus sanoi: " Elleivät he ( siis me) usko Moosesta ja profeettoja, ei se meitä auta, jos joku Jeesuskin on kuolleista noussut.

        Usko syntyy kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta.

        Jolla on korvat, hän kuulkoon, mitä Henki Raamatun kautta sanoo!

        " Sillä ei koskaan mitään profetiaa ole tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta" 2 Piet. 1: 21

        Jumala antoi aikoinaan Nooalle profetian että Hän hävittää vedellä silloisen tunnetun maailman...ja tapahtui niin, mutta
        ei heti..vaan Nooa, tuo vanhurskauden saarnaaja
        puhui tulevasta tulvasta, joka peittäisi alleen korkeimmatkin vuoret... ja tapahtui juuri niin.

        Apostolit ja profeetat ovat ennustaneet meille, että :
        " Nykyiset taivaat ja nykyinen maa , on talletettu tulelle,
        kadotuksen päivää varten.

        Jos nykyiset taivaat ja maa tuhottaisiin vedellä, niin koko maapallo olisi paskan peitossa..kun kaikki maailman kaatopaikat leviäisivät ympäri sademetsiin ja viidakoihin.

        ja ydin jätteet , muun paskan kanssa pilaisivat vedet ja vesilähteet.

        Jumala ei ole tyhmä..Hän tietää että vain tulella voidaan maapallo puhdistaa synnistä ja paskasta!


      • sääläri
        benedi kirjoitti:

        Raamattu on pääasiassa profeettojen kirjoittama.
        Mooses oli profeetta, samoin lähes kaikki raamatun kirjoittajat.

        Siksihän Jeesus sanoi: " Elleivät he ( siis me) usko Moosesta ja profeettoja, ei se meitä auta, jos joku Jeesuskin on kuolleista noussut.

        Usko syntyy kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta.

        Jolla on korvat, hän kuulkoon, mitä Henki Raamatun kautta sanoo!

        " Sillä ei koskaan mitään profetiaa ole tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta" 2 Piet. 1: 21

        Jumala antoi aikoinaan Nooalle profetian että Hän hävittää vedellä silloisen tunnetun maailman...ja tapahtui niin, mutta
        ei heti..vaan Nooa, tuo vanhurskauden saarnaaja
        puhui tulevasta tulvasta, joka peittäisi alleen korkeimmatkin vuoret... ja tapahtui juuri niin.

        Apostolit ja profeetat ovat ennustaneet meille, että :
        " Nykyiset taivaat ja nykyinen maa , on talletettu tulelle,
        kadotuksen päivää varten.

        Jos nykyiset taivaat ja maa tuhottaisiin vedellä, niin koko maapallo olisi paskan peitossa..kun kaikki maailman kaatopaikat leviäisivät ympäri sademetsiin ja viidakoihin.

        ja ydin jätteet , muun paskan kanssa pilaisivat vedet ja vesilähteet.

        Jumala ei ole tyhmä..Hän tietää että vain tulella voidaan maapallo puhdistaa synnistä ja paskasta!

        Näitkö Benedi hienon kuutamon viime yönä ja sitä edellisenä yönä halon kanssa? Minä näin kuinka kuu valaisi nopeasti liikkuvat pilvet ja kuulin jäniksen huutavan tuskissaan kuin lapsi. Poltin tupakkaa ja kuuntelin yötä.


      • benedi
        sääläri kirjoitti:

        Näitkö Benedi hienon kuutamon viime yönä ja sitä edellisenä yönä halon kanssa? Minä näin kuinka kuu valaisi nopeasti liikkuvat pilvet ja kuulin jäniksen huutavan tuskissaan kuin lapsi. Poltin tupakkaa ja kuuntelin yötä.

        En nähnyt kuutamoa, kun nukuin. Kuun Jumala teki tiistaina 1 Moos 1: 16
        Kuu hallitsee yötä, ja aurinko päivää!

        Huono homma tuo kuun kuunteleminen.

        " Jos kuulet Herran sinun Jumalasi ääntä
        ja pidät tarkoin kaikki hänen käskynsä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, niin Herra Jumala asettaa sinut korkeammaksi kaikkia kansoja maan päällä" 5 Moos 28:1
        ja luepas jatko mitä siunauksia saat siitä kuulemisesta...2--

        Kuuta ja jänistä kun kuuntelet, niin kirottu olet sinä kaupungissa ja kirottu olet kedolla...jakeesta 16...eteenpäin

        Muuta nyt elämäsi suuntaan..äläkä jatkossa kuuntele niitä,
        jotka eivät voi sinua auttaa....kuten kuuta, tähtiä ja aurinkoa, sekä käsintehtyjä epäjumalia.


      • saalittava
        benedi kirjoitti:

        En nähnyt kuutamoa, kun nukuin. Kuun Jumala teki tiistaina 1 Moos 1: 16
        Kuu hallitsee yötä, ja aurinko päivää!

        Huono homma tuo kuun kuunteleminen.

        " Jos kuulet Herran sinun Jumalasi ääntä
        ja pidät tarkoin kaikki hänen käskynsä, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, niin Herra Jumala asettaa sinut korkeammaksi kaikkia kansoja maan päällä" 5 Moos 28:1
        ja luepas jatko mitä siunauksia saat siitä kuulemisesta...2--

        Kuuta ja jänistä kun kuuntelet, niin kirottu olet sinä kaupungissa ja kirottu olet kedolla...jakeesta 16...eteenpäin

        Muuta nyt elämäsi suuntaan..äläkä jatkossa kuuntele niitä,
        jotka eivät voi sinua auttaa....kuten kuuta, tähtiä ja aurinkoa, sekä käsintehtyjä epäjumalia.

        Todistettavasti Benedi on ollut hereillä 01:05, joten älä yritä! Et vain huomannut kaunista kuutamoa, ja valehtelet kaiken lisäksi. Kuuntelin yötä, katsoin kuuta ja taivaan tähtiä, kuulin jäniksen kuolevan mahd. ketun hampaisiin. Kuuntelin yön elämää, kaunista ja raadollista, niinkuin luonto on. (, ja pimeyden hän KUTSUI yöksi) Rakastan öitä ja aamuja


    • sääläri is back

      Hupsis vaan, ei ollut pitkä matka, mutta hyvä sellainen. Mulla on juuret, vähän mädät, mutta juuret kuitenkin, tiedän ja tunnen mistä tulen. Mun juuret kasvaa kohti tuntematonta matojen möyhimää maata. Elämä on mysteeri. Tänään olen kannettu.

    • sääläri

      Minulla on syystakki. Sain sen halvalla. Se on ikivanha. Vuori oli risainen, enemmän rikki kuin ehjä. Kaksi iltaa parsin sitä kokoon, siirsin nappeja, siistin ja upotin santelipuun tuoksuun. Rakastuin tuohon elämässä rähjääntyneeseen lumppuun. Kuka sitä on kantanut? Missä se on kulkenut? Nyt se lämmittää säälittävää kehoani syksyn viimassa. Rakastan kaikkea, mitä elämä on koskettanut, rakastan patinaa, uurteita ihmisten kasvoilla, monimutkaisia muistivekkoja, käytettyjä sydämiä, sellaista, mikä on rikkinäistä ja ehjää yhtäaikaa, arpeutunutta, verestävää, koteloitunutta. Poisheitettävä jätös, roska? Throwaway juoksi ja voitti. Eikö niin?

    • saalittava

      Mulla on sua PN ikävä, vaikka sä olit just siinä, portailla

      • PN

        mulla on ikävä sua.

        tiesiks et maailman paras ehkäisykeino on jälkiviisaus? pitää hakee post-it-lappuja pokaus, dumppaus & damage controllin toimistolta. Sieltä ehdotetaan varmaan harkintaa. se on aika plaaaahh.


      • saalittava
        PN kirjoitti:

        mulla on ikävä sua.

        tiesiks et maailman paras ehkäisykeino on jälkiviisaus? pitää hakee post-it-lappuja pokaus, dumppaus & damage controllin toimistolta. Sieltä ehdotetaan varmaan harkintaa. se on aika plaaaahh.

        Kylhän sul on niitä post-it lappuja Darling! Vai oot sä muka hassannu jo kaikki? Niin, kyl se on se harkinta, mitä nyt pitäs käyttää. Mut sä oot jo päättänyt muuta, ethän sä ketään kuuntele. Jos mitenkään pystyt, niin mieti vielä. Mä en haluis, et sä rikot ittees ja ihmisiä sun ympärillä, mä rakastan sua mun pikku ystäväiseni. Tää on ystävän neuvo.


      • PN
        saalittava kirjoitti:

        Kylhän sul on niitä post-it lappuja Darling! Vai oot sä muka hassannu jo kaikki? Niin, kyl se on se harkinta, mitä nyt pitäs käyttää. Mut sä oot jo päättänyt muuta, ethän sä ketään kuuntele. Jos mitenkään pystyt, niin mieti vielä. Mä en haluis, et sä rikot ittees ja ihmisiä sun ympärillä, mä rakastan sua mun pikku ystäväiseni. Tää on ystävän neuvo.

        mä luotan remppahommiin, niitä on pakko tulla. kaikki sanoo, älä mee. miks mun on mentävä? ehkä siks mitä sanoin tuolla ylempänä jossain: jos tarpeeks pörrää, surisee ja sotkee, ei tarvii ajatella oikeesti eikä oikeita? helppoa katsos pikkuystäväiseni.

        sä oot järjettömän tärkeä. tuu tänne, mennään kirmaamaan päät selviksi (hahahah).

        mä en osaa itse täyttää niitä post-it lappuja, mä tarviin apua.


      • sääläri
        PN kirjoitti:

        mä luotan remppahommiin, niitä on pakko tulla. kaikki sanoo, älä mee. miks mun on mentävä? ehkä siks mitä sanoin tuolla ylempänä jossain: jos tarpeeks pörrää, surisee ja sotkee, ei tarvii ajatella oikeesti eikä oikeita? helppoa katsos pikkuystäväiseni.

        sä oot järjettömän tärkeä. tuu tänne, mennään kirmaamaan päät selviksi (hahahah).

        mä en osaa itse täyttää niitä post-it lappuja, mä tarviin apua.

        Syksyinen metsä ja hiki


      • PN
        sääläri kirjoitti:

        Syksyinen metsä ja hiki

        laitetaan päät pensaaseen, silmät kiinni ja juostaan vaan. annetaan tuulen mennä meidän ajatusten läpi ja havahdutaan hillittömään hedariin. onneks pikkunugetti on iskussa ja rakastaa mua. se on mulle tosi tärkeä ja jos mä tässä maailmassa oon jonku tyttö niin sen.

        ennaltaehkäisy alkaa taas lipsua jälkiviisauden puolelle, annan puol tuntia harkinnalle.


    • sääläri

      Eipäs lorvita siellä PN, sä oot yövuorossa!!

      • PN

        jumalauta. mä todella olin yövuorossa. meinasin kuolla sinne. nyt on sumusilmät ja sumumieli eikä uni oikeen tuu. ja kun tulee se on pelkkää inhottavaa kelaa kaikista muista ja musta itestäni.

        mulla ei taida kuule mennä kovin hyvin. laitan pään pensaaseen ja silmät kiiinni ja juoksen niin vitusti.


    • PN

      "Kun puhalletaan tulta tähän
      sammuvaan hiileen,
      se savullansa meitä tukehduttaa.
      Ja jos vain muistellaan,
      jäädään kiinni ikuisuuteen.
      Eikä eletä ollenkaan,
      kaikki tämä vähäkin vain tuhotaan,
      rohkeempaa on luovuttaa.

      Kyllä sinä muistat, kuinka katse viiltelee.
      Kyllä sinä tiedät, miten lehdet putoilee.
      Kaikki on jo nähty, siksi pisteen nyt teen.
      Anna jo olla.
      Anna mun olla ja unohtaa.

      Kun nyt jutellaan,
      voidaan hyvin katsoa silmiin,
      on nähty nämä seinät ennenkin.
      Mut ei saa koskettaa,
      ne aamut meidät imee vain kuiviin.
      Ei tästä tule näin valmiimpaa,
      ehkä on jo aika irroittaa,
      kai saa nyt luovuttaa.

      Kyllä sinä muistat, kuinka katse viiltelee.
      Kyllä sinä tiedät, miten lehdet putoilee.
      Kaikki on jo nähty, siksi pisteen nyt teen.
      Anna jo olla.
      Anna mun olla ja unohtaa.

      Anna jo olla.
      Anna mun olla ja unohtaa.

      Kyllä minä tiedän, kuinka kehomme kietoutuu.
      Kyllä minä muistan, kelle ihosi tuoksuu.
      Jos tulevatkin vuodet käsiimme
      vain rikkoutuu.
      En jaksaisi olla, anna mun olla ja unohtaa…"

      Voimia kulta

    • säälittävä
    • PN

      voi madot. uni vei voiton eilen ja jäitte oman (ja onneks säälittävän) onnenne nojaan. mä luulen, että sun pitäis vähän sotkea, että näkisit. ei tyhjyydessäkään mitään nää ja se on inhottavaa. mun ei missään tapauksessa pitäis sotkea, mut onneks mä pidän tän kämpän siistinä.

      mä siirryn ehkä jäädytettyihin joutseniin. ja tää aamu toi taas erilaiset fiilikset suhteessa laminointiin. arg.

      • saalittava

        Ehkä elämä sotkee mun puolesta, ei tarvitse itse hämmentää enää tän enempää. Tunnustan myös, että ansaitsen nyt tän kylmän suihkun.. vaikken sinänsä ole mitään pahaa kenellekään tarkoittanut, mutta silti vähän sotkenut ja säätänyt. Uh, kun aika on kypsä, niin nappaan itselleni jonkun ihanan madon. En ketään hywä hywää, vaan jonkun oikeasti ihanan.


    • PN

      evvkoo sano et se raja on joku 10000 ainaki, et ei kuule mitään häätää matoseni

    • sääläri

      mistä se evvkoo aina tietää kaiken?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3161
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      110
      2582
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      385
      2513
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      159
      2066
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1897
    6. 173
      1315
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1297
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1131
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      990
    Aihe