Lämminverinen ravihevonen perhehevosena

rrrandom

Onko kenelläkään lämppäriä perhehevosena? :) Minkälaisia kokemuksia teillä on?

9

544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lämppäri tallissa

      Meillä on! Ex-ravuri siis kyseessä, on ollut ratsuna muutaman vuoden :) Oikein mukava ruuna, sietää todella hyvin aloittelevienkin käsittelyä (perheessä lukiolainen ja ala-astelainen). Ravihevoset ovat usein vauhdikkaampaa sorttia, mutta ne ovat tottuneet moniin asioihin eivätkä niin paljon ihmettele uusia juttuja. Varmastikin löytyy paljon poikkeuksia, mutta meillä päin ravimenneisyydestä ei ole haittaa ollut. Ex-ravuri on monipuolinen kaveri, koska sillä voi ajaa ja ratsastaa :) Tietenkään ratsuna ex-ravuri ei ole aivan ratsuhevosen veroinen, mutta kukaan ei estä ravuria pääsemästä eteenpäin ratsuna!
      Minusta perhehevoseksi lämminverinen on ihan yhtä hyvä kuin mikä tahansa muukin hevonen. Kyllä niistä poneistakin niitä ärhäköitä yksilöitä löytyy yhtä lailla kuin mistä tahansa muusta rodusta. Jokainen hevonen on loppujen lopuksi yksilö, vaikka rotumääritelmä onkin usein hyvin suuntaa antava :)
      Lämppäreitäkin löytyy moneen makuun, on niitä vauhdikkaampia ja sitten näitä rauhallisempia, kuten tämä meidän ruuna. Aluksi ruuna tuntui kauhean energiseltä ja vauhdikkaalta, mutta nyt tottuessaan uuteen kotiin on siitäkin tullut rauhallisempi. Hoitotoimenpiteissä se on aivan huippu, mikään ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia!

      Luulen, että useimpien mielestä lämppäri ei perhehevoseksi sovellu, koska ne ovat jalostettu ravikisoihin. Myös todella halvat hinnat saattavat hämätä, sillä useinhan hinta-laatu-suhde kulkee aikalailla käsikädessä, mutta myyjät eivät hinnoittele hevosiaan luonteen perusteella, vaan koulutuksen, suvun jne. avulla. Kukapa ostaisikaan hyvin koulutetun ratsuhevosen hinnalla remonttilämppäriä vain koska sillä on kultainen luonne? :D
      Toivottavasti vastauksestani oli jotakin hyötyä, minun kokemusteni pohjalta lämminveriset soveltuvat oikeastaan mihin vain.

    • ElPu

      Lämminverisissä on ja ei ole hyviä perhehevosia, niinkuin muissakin roduissa. Etsit rauhallisen ja varman lämppärin niin mikäs siinä.

      Itelläni kaksi lämppäriä, toinen on kiltti ja reipas ratsastaa, vanhempi sitten oikea jekkuilija jonka selkään en alottelijaa laittaisi. Molemmat todella hyviä maastoratsuja (varmoja ja rohkeita), voipi mennä myös kentällä.

    • Sormi pyy

      Hei! Tämä ei vissiin liity teidän asiaan mutta tietääkö kukaan että käykö lv ensi hevoseksi :)? Vastakkaahan

      • Lv:n ensi omistaja:)

        Käyhän se ensi hevoseksi.. Niinkun minun polleni on ensi hevoseni ja lämppäri.. Vaikka välillä on oikeesti saanu itkee ja toivonu että ois ostanu sittenkin jonkun koulutetun hepon.. Mutta kyllä se siitä jos vaan jaksaa puuhailla sen kanssa.. Riippuu tietenkin mitä ikä luokkaa on.. jos on nuori, niinkun hevoseni on (jonka kanssa olen saanut vääntä monta kertaa samaa asiaa.. ) tai sitten jo valmiiksi koulutettu, riippuu ihmisen jaksamisesta ;))


    • jennajenna

      Minun ensimmäinen hevoseni oli Cordial ex-ravuri joka kilpaili nuorena ja voittikin saalista 3 161 EUR =)) sitten tuli nää kaikki vaivat ja sitten ostettiin
      mulle =) itse oon 12 vuotias ja nyt mulla on toine lv =))

    • Jeebatze

      Itsekkin omistan LV tammoja kaksi kappaletta(ja on ollut myös kolmaskin). Soveltuu toki ensihevoseksikin, jos vain jaksaa touhuta ja on valmis harjoittelemaan todella paljon. Meillä myös perhehevosina kummatkin. Etsii itselleen tietysti perus kiltin, maastovarman ja hieman ratsastetun vanhemman hevosen itselleen. Nuoret LV:t ovat toki vaikeampia, ja paljon myös vauhdikkaampia. Omani ostin kun olin 10 vuotias ja hevoseni (Defi's Goldmine)(Minni) oli 6 vuotias. Nyt se on ollut itselläni jo 6 vuotta. Suoraan jäi ravitaustaisena itselleni, ja siitä sitten meidän tarina alkoi. Rakastuin hevoseen ja näin meidän ratsastus on alkanut, ja nyt viritellään esteitä ja mennään maastolenkkejä. Kyselkää toki minusta ja Minnistä lisää.

    • Crimson King<3
    • Crimson King<3
    • tyytyväinen lv:n om.

      Minulla on lämppäri ruuna, entinen ravuri, ratsuksi koulutettu. Nuorempana se oli kärsimätön ja pureskelikin välillä. Nyt se on 11-vuotiaana rauhoittunut ja pidän sitä melko luotettavana perhehevosena. Silti aikuinen on aina vastuussa kun lapsi touhuaa hevosen kanssa, enkä jättäisi 7- vuotiastani itsekseen touhuamaan hevoseni kanssa, 14- vuotias taas jo pärjää hienosti. Hevoseni ei ole aloittelijan hevonen, sillä se on varustettu kovin isolla egolla ja testaa kaikentasoisia ratsastajia aluksi. Hieno hevonen kun perusasiat, molemminpuolinen kunnioitus, on kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe