Velkajärjestelyn raukeaminen

Lijla

Kuinka pienestä maksamatta jääneestä summasta tulisi hakea velkajärjestelyn raukeamista? Miten raukeamista haetaan? Velkajärjestelyn ehdoksi kirjattiin että velallisen tulee maksaa elatusapu täysimääräisenä ajallaan joka kuukausi, järjestelyn raukeamisen uhalla. Nyt toinen kuukausi meneillä jolloin maksua ei ilmaantunut. Mitään velallinen ei ole ilmoittanut että pitäisi jotain "maksuvapaata" heti järjestelyn kärkeen. Velkajärjestelyyn liittyvät kulut meni valtion piikkiin joten niistäkään ei voi maksamattomuudessa olla kyse.

14

5127

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elatusturva...

Miksi et laittanut ko elatusapua kulkemaan elatusturvan kautta, ihmettelen? Sain elatusturvan kautta elatusavun ja se taas otti ulosoton kautta ex-mieheltä pois. Hyvin toimi sillä lailla ja maksu tuli ajallaan. Elatusapu menee aina kaikkien muiden velkojen edelle, joten muille veloille jäi vähemmän maksuvaraa, mutta homma toimi loppuun saakka.

• noin...

Elikkä elatusmaksun pitäisi tulla joka kuukausi ja rästit ei kuulu velkajärjestelyn piiriin ? Jos noin on, niin marssippa Kelalle ja ilmoita asiasta, niin saat elatusmaksut ja he laittaa ne ulosoton kautta perittäväksi.

• Nuorikolli

Hae suoraan velkajärjestelyn raukeamista. Käräjäoikeudet tosin eivät paljoa velkojien edusta välitä, mutta sehän on hyvä vaan meille velallisille. Mistä löytyisi hyvä paikka jossa olisi tietoa velkajärjestelystä? En viitsisi alkaa soittelemaan ja varailemaan aikaa velkaneuvojillekaan...

• kotisiili71

Mitä iloa olisi nyt hakea VJ:n raukeamista? Jos ajatellaan lapsen etua niin kai se on sitä myös että toinen vanhempi saa asiansa kuntoon. Yrittäkää saada asia sovittua. En muuten kauheasti usko tuohon elatusmaksun kirjaamiseen ja sen ehtoihin... jos lapsesi isä suurissa veloissa niin kyllä sen elatusmaksun sinulle maksaa kela, ei ex. On sitten kelan ja exän asia kuinka hoitavat takaisinperinnän. Erotilanteessa sitä jostain omituisesta syystä halutaan pelkkää pahaa ex kumppanille, tätä en ole koskaan tajunnut; miksi kun eihän se enää oma päänsärky ole? Ja kun kerran yhteinen lapsi tehty niin väleissä kannattaisi pysyä?!

• ap.

VJ:n raukeamisesta olisi se ilo että näkisin joskus ne 10 000 jotka velallinen on minulle velkaa, nykyisellä nollaohjelmalla kun en niitä ikinä tule näkemään. Lasten rahat on nyt Kelan huoli, eli elatustuen tulen saamaan, ylimenevää summaa eli elatusapua tuskin kuitenkaan näen. Lapsiaan velallinen on omasta halustaan lakannut tapaamasta jo vuosia sitten vaikka se ei asiaan mitenkään kuulukkaan. En silti tahdo mitään pahaa entiselleni (toisin kuin kotisiili vihjaili), toivon että hän saa asiansa kuntoon mutta mielestäni ei ole oikein velkojien maksaa hänen pelivelkojaan, ryyppyvelkojaan, telkkareita, kännissä rytättyä vakuuttamatonta autoa josta jäi velat ym ym ym ym.

• 0-ohjelma
        ap. kirjoitti:

VJ:n raukeamisesta olisi se ilo että näkisin joskus ne 10 000 jotka velallinen on minulle velkaa, nykyisellä nollaohjelmalla kun en niitä ikinä tule näkemään. Lasten rahat on nyt Kelan huoli, eli elatustuen tulen saamaan, ylimenevää summaa eli elatusapua tuskin kuitenkaan näen. Lapsiaan velallinen on omasta halustaan lakannut tapaamasta jo vuosia sitten vaikka se ei asiaan mitenkään kuulukkaan. En silti tahdo mitään pahaa entiselleni (toisin kuin kotisiili vihjaili), toivon että hän saa asiansa kuntoon mutta mielestäni ei ole oikein velkojien maksaa hänen pelivelkojaan, ryyppyvelkojaan, telkkareita, kännissä rytättyä vakuuttamatonta autoa josta jäi velat ym ym ym ym.

Tuo on aika epärealistista, että saisit ikinä sitä kymppitonnia, koska jo vj on tehty 0-ohjelma tai on päädytty 0-ohjelmaan. Eli miehen tulot ja niiden todisteet näyttävät, että ei ole varaa maksaa, koska 0-ohjelma. Sitä ei hevin saa, tiedän kokemuksesta. Elatusavun/tuen saa kun vie saatavan elatusturvaan. Ottavat sen sitten velalliselta jos saavat.

• ap.
        0-ohjelma kirjoitti:

Tuo on aika epärealistista, että saisit ikinä sitä kymppitonnia, koska jo vj on tehty 0-ohjelma tai on päädytty 0-ohjelmaan. Eli miehen tulot ja niiden todisteet näyttävät, että ei ole varaa maksaa, koska 0-ohjelma. Sitä ei hevin saa, tiedän kokemuksesta. Elatusavun/tuen saa kun vie saatavan elatusturvaan. Ottavat sen sitten velalliselta jos saavat.

Toivo koko rahasta on jo mennyt mutta jos velkajärjestely raukeaa ja suojaosuudella hänelle jätettäisiin rahaa (mies ja neljä lasta), saataisiin kuukaudessa perittyä kuitenkin n.300 kuten ennen järjestelyn alkua, ja kun rahaa perittäisiin se 15vuotta sen velkajärjestelyn ajan sijaan saisi siitä edes osan omistaan. Tosin velkojiakin on monta että aika monelle rahat jakautuisi mutta olisi sekin jo jotain.

Ylipäätään järjetöntä että toiselle suodaan tälläinen mahdollisuus selvitä veloistaan eikä hän viitsi edes sopimuksen ehtoja noudattaa.

Tietääkö joku että kun velallinen nyt uutta velkaa ulosottoon kerryttää jättämällä elatusmaksut maksamatta niin selviääkö hän näistä uusistakin veloista kun järjestely joskus loppuu vai joutuuko edes ne takaisin suorittamaan?

• ent.suomimummo

Minun mielestäni valtio on vastuussa nykytilanteesta, koska jo antiikin ja suonkaivuun ajoista VAIN tavan työntekijältä on vaaditu, että pitää jaksaa enemmän ja - sairastumatta. Olet huono ihminen, jos et jaksa. Näin ovat vaatineet aina ne, jotka ovat käskijöitä, joiden itse ei tarvitse tehdä raskasta urakkatyötä tai ylipitkiä työpäiviä ihan eri sekunnin tarkkuudella ja työvauhdilla, kuin mitä näiden penkkityöntekijöiden tahti on. Hehän ovat poistaneet nyt lopulta kaiken vastuun itseltään ja ainoaksi syylliseksi on jäänyt se heikoimpaan lenkkiin eli käskettävän asemaan joutunut.

Nyt jo nuoret sairastuvat, koska eivät jaksa, entä elatusvelvollinen -? Sitten otetaan ulkomaalaisia pimeän työn tekijöitä, jotka tekevät työt miten tekevät ja vaativat vasta jälkeenpäin kansainvälisiltä oikeuksilta korvauksia huonosta kohtelusta, jos kaikki ei ole sujunut itseä rikastuttavalla tavalla.
        Raa´an rikoksen tehneetkin pääsevät terveydellisten tutkimusten piiriin, joten myös vanhemmat, joiden lapsen kasvatusvastuusta on tullut pelkkää elatusmaksujen maksamista, heidänkin psyykkinen terveytensä pitää huomioida eli kysellä, miten voit, miten pärjäät? ON myös paljon naisia, jotka tarkkaan laskevat, miten paljon he saavat etua itselleen siitä, jos eroavat.
        Valtion johto on Suomen tilanteen saattanut tähän pisteeseen, jossa se nyt makaa, joten valtion on myös otettava vastuu tekemisistään. On helekutin väärin, että jatkuvasti vaaditaan "enemmän rahaa sinne valtion kirstuun", mutta toisaalla nostetaan vain heidän itsensä jo ennestäänkin korkeita palkkoja ja muita etuuksia mitä härskeimmällä tavalla ja viedään rahat ulkomaille.
        Raskaan ja ylikuormittavan työn tekeminen on seurausta heidän jatkuvista vaatimuksista ja Suomen valtio on syypää siihen, kun ihmisten terveys pettää. Vielä herkemmin se pettää pelkäksi yksinjääneeksi joutuneella elatusvelvollisella, kun yksin asuessa pitäisi maksaa vielä korkeammat kustannukset yksinasumisesta ilman tukiaisia ja sitten pitäisi olla rahaa myös lasten elättämiseen, vaikka kenties ero on ollut sen puolison syytä, joka on halunnut vain erota sen vuoksi, kun haaveet paremmasta elämästä ovat illuusion tasolla.
        On jo korkea aika valtionkin laskea, miten elatusvelvollinen pärjää näin helekutin kalliiksi muodostuneessa yhteiskunnassa ja heidänkin pitää tunnustaa nämä olemassaolevat tosiasiat eikä keksiä uusia perusteluja siten, miten saisi asiat näyttämään sellaisilta, joissa vastuun jälleen voisi siirtää henkilölle itselleen. Kun elämän into häviää, on se taatusti merkki siitä, että oma jaksaminen on loppu, amen.
        Mutta eihän pörssisuomessa saa edes sanoa, että olen loppu, en jaksa enää, olen sairas tai ei saa suuttua, kun vaaditaan, vaaditaa, vaaditaan aina vain enemmän ja niitä neuvoja haetaan vielä jopa ulkomailta asti, joille on suuri ilo se, kun suomalaiset päättäjät itse tuhoavat omat kansalaisensa!

• 23

tuolta www.velkajarjestely.fi osoitteesta voisi löytyä tietoa tuosta...

• kotisiili71

No en kyllä tajua tästä asiasta yhtään mitään. Elatusmaksu, elatustuki, elatusapu; onko ne kolme eri asiaa? VJ:n ehdoksi ei kai voida kirjata elatusavun suorittamista, en ole tällaista koskaan kuullut. Vai oletko yksi velkojista, silloin siinä olisi jotain järkeä...silloin jos suoritukset jäävät maksamatta niin VJ kaatuu, näinhän se on.
      Mitä tarkoitat osilla omistasi? Laskennallista elatusapua jota et ole koskaan saanut? Jonkun pykälän mukaan ex ei kai ole sinulle mitään velkaa. Velkahan muodostuu siitä että lainataan jollekin ja velallinen maksaa sitten takaisin.
      En vihjailut että juuri sinä haluat pahaa entiselle puolisollesi, se vaan on niin pirun yleistä :)
      Ei sinun olisi tarvinut selvittää kuinka paska tuo on, ei halua lapsiaan nähdä jne. Jossain vaiheessa tulee lastenne etu vastaan: kun heidän isänsä kuolee, peritäänkö sieltä velkoja vai jotain muuta (jos hän vaikka saisi asiansa kuntoon). Nyt tietenkin huudat että ei varmaan saa, mutta tuli vain tällainen ajatus mieleeni.

• ap.

Elatustuki on se osa minkä kela maksaa, elatusapu on se osa mikä maksetaan jos elatusmaksun määrä ylittää elatustuen määrän (ja jos sen saa perittyä elatusvelvolliselta).. Eli esim kelan maksama määrä on hiukan päälle 140, jos elatusmaksut on määrätty 180 € suuruisiksi niin siitä jää 40€/kk/lapsi saamatta jos elatusvelvolliselta niitä ei saa perittyä.. Jos jättää ne maksamatta toistuvasti kertyy joka vuosi melkoinen summa taas ulosottoon..

Pyysin elatusmaksujen kuukausittaisen suorittamisen täysimääräisinä (järjestelyn raukeamisen uhalla) kirjattavan velkajärjestelyyn ja näin myös tehtiin. Syynä se että tiesin ettei niitä muuten tule ikinä näkymään.. Tosin ei kirjaaminenkaan auttanut koska ei paljoa näytä kyseistä henkilöä hetkauttavan että noudattaako järjestelyään vai ei.

Osat omistani.. On ne velat jotka hän on minulta lainannut ja velkajärjestelyyn kirjattu, joista saisin edes osan jos hänen velkajärjestelynsä keskeytyisi (kuten edellisessä viestissä sanoin).. Olen siis velkoja.

• kotisiili71

No sittenhän järjestely raukeaa, näinhän se menee. Itse VJ:n läpikäyneenä voin kertoa että halu oli suuri saada asiat hoidettua ja maksuerät maksettua. Ihmettelen kovasti että entisesi on edes järjestelyä hakenut kun kerran ei sitä kuitenkaan halua/viitsi hoitaa kunnialla loppuun. Ymmärrän nyt kantasi paremmin. Jos entisen miehesi velat palautuvat ulosottoon, voi käydä niin ettet kuitankaan tule rahoja saamaan. Ainakaan kovin nopeasti. Luulisin että ulosottossa maksetaan suurimmalle velkojalle ensin ja sitten siitä seuraavalle jne. En kyllä ihan varma ole tästä.

• zädäm

pelirahaa, ei riskiä, ei talletusta eikä kierrätysvaatimusta, voitot kotiin 2 päivässä.

http://www.bingoon.fi?i=mimmuliini

linkin kautta 10€ pelirahaa, ilman koodia mimmuliini 5€ pelirahaa. Eikä ole huijausta eikä tule spämmiä, eikä maksa mitään!!!

Oikeesti voitin tuolta just monta sataa egeä! Kannattaa kokeilla.

• ent.suomimummo

Jospa velallinen on sairastunut masennnukseen, oletko kysellyt hänen psyykkistä jaksamisen ja terveyden tilaa? Monet eronneethan sairastuvat ja näistä syistä johtuen elämän tilanne ajautuu siihen, että oma hallintakyky pettää. Tätä edesauttaa sivullisten jatkuvat vaatimukset, miten pitää tehdä enemmän ja enemmän työtä, mutta kukaan ei kysy: Miten jaksat? Miten itse voit? Nykysuomi on täysin sairas. Onhan se hyvä jatkuvasti toiselta vaatia, mutta entä jos sinultakin vaadittaisiin vähän enemmän, eihän ero ole vain yhden ihmisen syytä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59