Etuakselipalkin hitsaus

Miten on?

Tuli hylky katsastuksessa kun etuakselipalkissa oli pieni (sormenmentävä pehmeä kohta). Samaa palkkia on keskeltä hitsattu jo vuosi sitten kun oli sama juttu, nyt max. samankokoinen laho kohta oli reunassa. Katsuri sanoi että on Trafin ohjeistus että ei saisi hitsaamalla korjata. Mites on, kun ei tuollaisia vanhoja -87 vm auton palkkeja mistään purkaamoltakaan löydy lähiseudulta kun kysyin? Jos hitsaa vaan ja massaa päälle niin eikös ole sama asia lopputuloksen kannalta? Ihan turhauttavaa kun vika ei oikeasti ole vaarallinen, kovaa metallia kun on muuten koko palkki ja aiemminkin hitsihomma ok.

24

13216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rtyurr

      Jos etupalkissa pieni reikä, niin monesti se on suuremmalta alalta ohentunut jo ja lujuus heikentynyt.

      Etuakselipalkin hitsaus on sallittu jos katsastaja antaa siihen luvan, mutta siihen on vaikea ottaa muuten kantaa koska ei tiedä auton mallia ja minkä kuntoinen palkki muuten on.

      Paras tapa edetä asian suhteen on kysyä kyseiseltä katsastajalta tai aseman vastaavalta miten asiassa edetään ja kertoa asiaan liittyvät asiat.

      Parempi kysyä, koska katsastajahan se päättää onko se kelvollinen ja se massa siinä päällä ei vaikuta mitään, palkin korjaus pitää kuitenkin tehdä vahvasta tavarasta ja hitsata kunnolla.

      • Huikkapää

        No tietäähän (tai ainakin arvaa) sen minkä merkkinen auto on kyseessä. Veikkaisin VW ja malliksi Passat tai Golf.


      • Anonyymi
        Huikkapää kirjoitti:

        No tietäähän (tai ainakin arvaa) sen minkä merkkinen auto on kyseessä. Veikkaisin VW ja malliksi Passat tai Golf.

        Borasta tuli hylky etuakselipalkin vuoksi. Ei saanut korjata hitsaamalla.


    • iewogeporhbjpore

      Jos samaa palkkia on pitänyt hitsata jo aiemminkin, todennäköisesti palkki on sisäpuolelta aivan ruosteessa ja pelti ohentunut.
      Pyöräntuennan osissa jos rupeaa olemaan pehmeyttä niin kannattaisi paalata jo koko auto, alkaa olla aika pommi kun koteloiden / palkkien sisäpuolet varmaan kauttaaltaan ruosteessa ja pelti ohentunut.

      • Konstit käyttöön

        Ei kannata hyvää peliä hukata moisen takia!
        Minäkin törmäsin samaan vikaan ja hyvin tuli kuntoon kun meisselöin lahot kohdat esiin ja täytin ne kaikki lasikuitukitillä. Sitten vaan tasoitus ja päälle mustaa massaa. Kyllä hienosti tuli leima tällätavoin toimien.


      • jobejoppari
        Konstit käyttöön kirjoitti:

        Ei kannata hyvää peliä hukata moisen takia!
        Minäkin törmäsin samaan vikaan ja hyvin tuli kuntoon kun meisselöin lahot kohdat esiin ja täytin ne kaikki lasikuitukitillä. Sitten vaan tasoitus ja päälle mustaa massaa. Kyllä hienosti tuli leima tällätavoin toimien.

        Minä sulloin vanhan kolffin märäntyneen etupalkin sisälle siemennesteellä kostutetut kalsarit ja kusin päälle. Oli -21 astetta pakkasta ja tuli priima. Katsastusmies kehui auton olevan hyvässä kunnossa.


    • rempparane

      joo, kanaverkko ja pakkeli on lujempaa kuin millin pelti!!

    • 1+14

      Ohjauksen, pyöräntuennan ja jarrujen osia ei ole koskaan saanut hitsata, lämmittää tai taivuttaa. Näin siis periaatteessa.
      Sinun tapauksessasi korjaaminen on käytännössä mahdotonta, koska se on jo hylätty ja korjaaminen on kielletty. Jos korjaat ja peittelet paikan massalla, tyhmempikin katsastusmies näkee että palkkia on korjattu. Hanki suosiolla ehyt palkki, tai pistä koko raato paaliin.
      Palkki löytyy kyllä jostakin, vaikka sitä ei lähiromulassa olisikaan ja matkahuolto kuljettaa.

      • Miten on?

        Monenlaiset oli neuvot ja ohjeet kuten odottaa saattoi. Teenpä niin että kysyn asiaa nyt ko. asemalta ja sen mukaan sitten mennään. Palkkia tuskin kauheasti jaksaa metsästellä joten kun on aikaisemminkin kelvannut hitsaamalla korjaus niin miksei nytkin? Ammattimiehen tekemänä tietysti. Eikä ole mikään laho muuten ko. palkki, se on nyt kunnolla tutkittu.


    • rtyurr

      Niinkuin aiemmin kirjoitin, kannattaa kysyä kyseiseltä katsastajalta/konttorilta.

      Palkin hitsaamiseen ei voi muuta kantaa ottaa, kun ei tiedä mikä auto on kyseessä ja minkä kuntoinen palkki on.

      Palkin hitsaamiselle ei perusteeksi riitä, ettei jaksa uutta palkkia metsästää. Vaan, joko palkki on sellainen ja sen kuntoinen, että sen voi hitsata tai sitten kyseessä on malli johon ei ole saatavana osaa mistään.

    • Näin on.

      Katsuri on oikeassa, mutta: Voi harkintansa mukaan ja vaurion laajuutta silmälläpitäen myöntää hitsausluvan näihin ( etu ) akselipalkkeihin. Jos haluat leiman: Odota että korjausaika menee umpeen ja vie tämän jälkeen autosi toiselle kats-asemalle. Korjattuna sillä tavoin, että aiempi paikka uusiksi ja nykyinen reikä myöskin siistillä paikalla umpeen. Tähän päälle maali terva koko palkkiin.

      Vähän ne on aina kepulikorjauksia ja pääsääntöisesti mätä alustapalkki on ihan fiksua vaihtaa reilusti uuteen. Tai siirtyä autoissa 2010-luvun kalustoon.

    • 19

      lainaa kaverin autosta palkki siksiajaksi kun saat leiman,helppohomma

    • Minun Twingon palkki hylättiin ruostuneen reiän vuoksi ja määrättiin vaihdettavaksi ehjään. Uutta ei saanut ja en lähtenyt penkomaan purkaamoita koska siellä on samallaisia ruostuneita palkkeja. Irroitettiin palkki ja puhdistettiin, poistettiin ruostunut kohta ja hitsattiin n. 2 kertaan vahvempi teräslevy siihen sinkkimaalattiin ja massattiin. Nyt se on paikallaan entistä vahvempana. Nyt jännittää katsastajan reaktio.

    • BMWF11

      Sijoitit sitten rahaa romurautaan?! Mitä järkeä? Vielä vanha Twingo kyseessä? Kannattaisiko siirtyä 2010-luvun autoihin?

    • Hulf_Roggare

      Twingo on kylläkin jonkinmoinen klassikko jo, ja korjauskelpoisten hinnat ovat nousussa. BMW-planeetalla tämä voi toki olla vaikea ymmärtää.

    • arkiklassikko
    • Anonyymi

      Nuo kannattaa tarkastaa/hitsata ennen katsastusta niin luvallista. Ennen oli helppo kun meni vaan toiselle konttorille uuteen katsastukseen ja korjauskehotuksetkin tuli kuntoon hakemalla uusi rek.ote. nyt kaikki jää Trafin järjestelmään

      • Anonyymi

        Älä levitä väärää tietoa. Sillä ei (tietenkään) ole merkitystä onko hitsaus tehty ennen vai jälkeen katsastusta. Tuo edellisen kohta neljä vuotta sitten kirjoittamani kommentin jälkeen olen helposti toistakymmentä autoa hylännyt, joissa akselipalkkia oli ruostevauriokorjattu ennen katsastusta. Tosin katson että tuo koskee nimenomaan ruostevauriokorjausta. Korealaisten autojen akselipalkkien kierrevikakorjaukset aukileikkaamalla ja hitsaamalla olen hyväksynyt. Jotkut kollegat tosin eivät ole...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä levitä väärää tietoa. Sillä ei (tietenkään) ole merkitystä onko hitsaus tehty ennen vai jälkeen katsastusta. Tuo edellisen kohta neljä vuotta sitten kirjoittamani kommentin jälkeen olen helposti toistakymmentä autoa hylännyt, joissa akselipalkkia oli ruostevauriokorjattu ennen katsastusta. Tosin katson että tuo koskee nimenomaan ruostevauriokorjausta. Korealaisten autojen akselipalkkien kierrevikakorjaukset aukileikkaamalla ja hitsaamalla olen hyväksynyt. Jotkut kollegat tosin eivät ole...

        Mites sit jos uutta/ehjää apurunkoa ei ole enää saatavilla? Paaliin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites sit jos uutta/ehjää apurunkoa ei ole enää saatavilla? Paaliin?

        Mikäli ajoneuvoa ei voida voimassa olevien määräysten mukaisesti korjata, on se tullut elinkaarensa päähän. Elinkaarimalli. Oli sitten kyseessä Skoda Favorit tai joku muu.


    • Anonyymi

      Vai oli sormenmentävä pehmeä kohta. SE ON REIKÄ.

    • Anonyymi

      Muistakaahan sitten että 1998 vanhempien autojen akselipalkkien hitsausmahdollisuus ei ole tarkoitettu käyttöautoihin. Eli tuota vanhempiin voi kyllä joissain tapauksissa antaa luvan hitsata, mutta sitten auto tulee muutoskatsastaa. Kuulosti aluksi ihan pöhköltä, mutta kyllä asia todellakin noin on kun sitä selvitteli oikeita kanavia pitkin.

      • Anonyymi

        Tähän jäi näköjään melkein 3 vuotta sitten tarkentamatta, että luvan hitsaamiseen voi antaa mikäli varaosaa ei ole saatavissa. Asiasta tulee antaa luotettava kirjallinen selvitys muutoskatsastusasiakirjojen liitteeksi.


    • Anonyymi

      Typerää koko autoilu. Ajetaan vaan moottoripyörillä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe