Etuakselipalkin hitsaus

Miten on?

Tuli hylky katsastuksessa kun etuakselipalkissa oli pieni (sormenmentävä pehmeä kohta). Samaa palkkia on keskeltä hitsattu jo vuosi sitten kun oli sama juttu, nyt max. samankokoinen laho kohta oli reunassa. Katsuri sanoi että on Trafin ohjeistus että ei saisi hitsaamalla korjata. Mites on, kun ei tuollaisia vanhoja -87 vm auton palkkeja mistään purkaamoltakaan löydy lähiseudulta kun kysyin? Jos hitsaa vaan ja massaa päälle niin eikös ole sama asia lopputuloksen kannalta? Ihan turhauttavaa kun vika ei oikeasti ole vaarallinen, kovaa metallia kun on muuten koko palkki ja aiemminkin hitsihomma ok.

27

14186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rtyurr

      Jos etupalkissa pieni reikä, niin monesti se on suuremmalta alalta ohentunut jo ja lujuus heikentynyt.

      Etuakselipalkin hitsaus on sallittu jos katsastaja antaa siihen luvan, mutta siihen on vaikea ottaa muuten kantaa koska ei tiedä auton mallia ja minkä kuntoinen palkki muuten on.

      Paras tapa edetä asian suhteen on kysyä kyseiseltä katsastajalta tai aseman vastaavalta miten asiassa edetään ja kertoa asiaan liittyvät asiat.

      Parempi kysyä, koska katsastajahan se päättää onko se kelvollinen ja se massa siinä päällä ei vaikuta mitään, palkin korjaus pitää kuitenkin tehdä vahvasta tavarasta ja hitsata kunnolla.

      • Huikkapää

        No tietäähän (tai ainakin arvaa) sen minkä merkkinen auto on kyseessä. Veikkaisin VW ja malliksi Passat tai Golf.


      • Anonyymi
        Huikkapää kirjoitti:

        No tietäähän (tai ainakin arvaa) sen minkä merkkinen auto on kyseessä. Veikkaisin VW ja malliksi Passat tai Golf.

        Borasta tuli hylky etuakselipalkin vuoksi. Ei saanut korjata hitsaamalla.


    • iewogeporhbjpore

      Jos samaa palkkia on pitänyt hitsata jo aiemminkin, todennäköisesti palkki on sisäpuolelta aivan ruosteessa ja pelti ohentunut.
      Pyöräntuennan osissa jos rupeaa olemaan pehmeyttä niin kannattaisi paalata jo koko auto, alkaa olla aika pommi kun koteloiden / palkkien sisäpuolet varmaan kauttaaltaan ruosteessa ja pelti ohentunut.

      • Konstit käyttöön

        Ei kannata hyvää peliä hukata moisen takia!
        Minäkin törmäsin samaan vikaan ja hyvin tuli kuntoon kun meisselöin lahot kohdat esiin ja täytin ne kaikki lasikuitukitillä. Sitten vaan tasoitus ja päälle mustaa massaa. Kyllä hienosti tuli leima tällätavoin toimien.


      • jobejoppari
        Konstit käyttöön kirjoitti:

        Ei kannata hyvää peliä hukata moisen takia!
        Minäkin törmäsin samaan vikaan ja hyvin tuli kuntoon kun meisselöin lahot kohdat esiin ja täytin ne kaikki lasikuitukitillä. Sitten vaan tasoitus ja päälle mustaa massaa. Kyllä hienosti tuli leima tällätavoin toimien.

        Minä sulloin vanhan kolffin märäntyneen etupalkin sisälle siemennesteellä kostutetut kalsarit ja kusin päälle. Oli -21 astetta pakkasta ja tuli priima. Katsastusmies kehui auton olevan hyvässä kunnossa.


    • rempparane

      joo, kanaverkko ja pakkeli on lujempaa kuin millin pelti!!

    • 1+14

      Ohjauksen, pyöräntuennan ja jarrujen osia ei ole koskaan saanut hitsata, lämmittää tai taivuttaa. Näin siis periaatteessa.
      Sinun tapauksessasi korjaaminen on käytännössä mahdotonta, koska se on jo hylätty ja korjaaminen on kielletty. Jos korjaat ja peittelet paikan massalla, tyhmempikin katsastusmies näkee että palkkia on korjattu. Hanki suosiolla ehyt palkki, tai pistä koko raato paaliin.
      Palkki löytyy kyllä jostakin, vaikka sitä ei lähiromulassa olisikaan ja matkahuolto kuljettaa.

      • Miten on?

        Monenlaiset oli neuvot ja ohjeet kuten odottaa saattoi. Teenpä niin että kysyn asiaa nyt ko. asemalta ja sen mukaan sitten mennään. Palkkia tuskin kauheasti jaksaa metsästellä joten kun on aikaisemminkin kelvannut hitsaamalla korjaus niin miksei nytkin? Ammattimiehen tekemänä tietysti. Eikä ole mikään laho muuten ko. palkki, se on nyt kunnolla tutkittu.


    • rtyurr

      Niinkuin aiemmin kirjoitin, kannattaa kysyä kyseiseltä katsastajalta/konttorilta.

      Palkin hitsaamiseen ei voi muuta kantaa ottaa, kun ei tiedä mikä auto on kyseessä ja minkä kuntoinen palkki on.

      Palkin hitsaamiselle ei perusteeksi riitä, ettei jaksa uutta palkkia metsästää. Vaan, joko palkki on sellainen ja sen kuntoinen, että sen voi hitsata tai sitten kyseessä on malli johon ei ole saatavana osaa mistään.

    • Näin on.

      Katsuri on oikeassa, mutta: Voi harkintansa mukaan ja vaurion laajuutta silmälläpitäen myöntää hitsausluvan näihin ( etu ) akselipalkkeihin. Jos haluat leiman: Odota että korjausaika menee umpeen ja vie tämän jälkeen autosi toiselle kats-asemalle. Korjattuna sillä tavoin, että aiempi paikka uusiksi ja nykyinen reikä myöskin siistillä paikalla umpeen. Tähän päälle maali terva koko palkkiin.

      Vähän ne on aina kepulikorjauksia ja pääsääntöisesti mätä alustapalkki on ihan fiksua vaihtaa reilusti uuteen. Tai siirtyä autoissa 2010-luvun kalustoon.

    • 19

      lainaa kaverin autosta palkki siksiajaksi kun saat leiman,helppohomma

    • Minun Twingon palkki hylättiin ruostuneen reiän vuoksi ja määrättiin vaihdettavaksi ehjään. Uutta ei saanut ja en lähtenyt penkomaan purkaamoita koska siellä on samallaisia ruostuneita palkkeja. Irroitettiin palkki ja puhdistettiin, poistettiin ruostunut kohta ja hitsattiin n. 2 kertaan vahvempi teräslevy siihen sinkkimaalattiin ja massattiin. Nyt se on paikallaan entistä vahvempana. Nyt jännittää katsastajan reaktio.

    • BMWF11

      Sijoitit sitten rahaa romurautaan?! Mitä järkeä? Vielä vanha Twingo kyseessä? Kannattaisiko siirtyä 2010-luvun autoihin?

    • Hulf_Roggare

      Twingo on kylläkin jonkinmoinen klassikko jo, ja korjauskelpoisten hinnat ovat nousussa. BMW-planeetalla tämä voi toki olla vaikea ymmärtää.

    • arkiklassikko
    • Anonyymi

      Nuo kannattaa tarkastaa/hitsata ennen katsastusta niin luvallista. Ennen oli helppo kun meni vaan toiselle konttorille uuteen katsastukseen ja korjauskehotuksetkin tuli kuntoon hakemalla uusi rek.ote. nyt kaikki jää Trafin järjestelmään

      • Anonyymi

        Älä levitä väärää tietoa. Sillä ei (tietenkään) ole merkitystä onko hitsaus tehty ennen vai jälkeen katsastusta. Tuo edellisen kohta neljä vuotta sitten kirjoittamani kommentin jälkeen olen helposti toistakymmentä autoa hylännyt, joissa akselipalkkia oli ruostevauriokorjattu ennen katsastusta. Tosin katson että tuo koskee nimenomaan ruostevauriokorjausta. Korealaisten autojen akselipalkkien kierrevikakorjaukset aukileikkaamalla ja hitsaamalla olen hyväksynyt. Jotkut kollegat tosin eivät ole...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä levitä väärää tietoa. Sillä ei (tietenkään) ole merkitystä onko hitsaus tehty ennen vai jälkeen katsastusta. Tuo edellisen kohta neljä vuotta sitten kirjoittamani kommentin jälkeen olen helposti toistakymmentä autoa hylännyt, joissa akselipalkkia oli ruostevauriokorjattu ennen katsastusta. Tosin katson että tuo koskee nimenomaan ruostevauriokorjausta. Korealaisten autojen akselipalkkien kierrevikakorjaukset aukileikkaamalla ja hitsaamalla olen hyväksynyt. Jotkut kollegat tosin eivät ole...

        Mites sit jos uutta/ehjää apurunkoa ei ole enää saatavilla? Paaliin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites sit jos uutta/ehjää apurunkoa ei ole enää saatavilla? Paaliin?

        Mikäli ajoneuvoa ei voida voimassa olevien määräysten mukaisesti korjata, on se tullut elinkaarensa päähän. Elinkaarimalli. Oli sitten kyseessä Skoda Favorit tai joku muu.


    • Anonyymi

      Vai oli sormenmentävä pehmeä kohta. SE ON REIKÄ.

    • Anonyymi

      Muistakaahan sitten että 1998 vanhempien autojen akselipalkkien hitsausmahdollisuus ei ole tarkoitettu käyttöautoihin. Eli tuota vanhempiin voi kyllä joissain tapauksissa antaa luvan hitsata, mutta sitten auto tulee muutoskatsastaa. Kuulosti aluksi ihan pöhköltä, mutta kyllä asia todellakin noin on kun sitä selvitteli oikeita kanavia pitkin.

      • Anonyymi

        Tähän jäi näköjään melkein 3 vuotta sitten tarkentamatta, että luvan hitsaamiseen voi antaa mikäli varaosaa ei ole saatavissa. Asiasta tulee antaa luotettava kirjallinen selvitys muutoskatsastusasiakirjojen liitteeksi.


    • Anonyymi

      Typerää koko autoilu. Ajetaan vaan moottoripyörillä

    • Anonyymi

      Vuosimalli 88 ja sitä uudempia missä on ruuviliitokset ei saa hitsata.
      Vanhempia malleja saa hitsata.

      • Anonyymi

        Ei mene noin. Vanhempia kuin 1998 saa hitsata. Mutta se edellyttää muutoskatsastukseen ja hitsausselvityksen. Eli akselipalkki pitää irroittaa, tarkastaa ja korjata tarkoitukseen sopivalla materiaalilla ja hitsauslisäaineilla. Hitsari kirjoittaa sitten asiasta selvityksen. Ei kannata kuin niissä tapauksissa, joissa uutta tai ehjää ei ole saatavissa.


    • Anonyymi

      Vm 98, ja vanhempien autojen apurunkojen hitsaus on sallittu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      74
      6294
    2. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      41
      5358
    3. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      59
      4233
    4. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      73
      4092
    5. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      65
      3860
    6. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

      Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      69
      1147
    7. Anteeksi kaikesta...

      Olin tosi hölmö...
      Ikävä
      48
      913
    8. Onko kaivattusi muuttunut sinä aikana

      Kun olet hänet tuntenut? Jos, mihin suuntaan? Mistä epäilet muuttumisen johtuneen?
      Ikävä
      29
      797
    9. Toivotko, että

      Toivotko, että hän yrittäisi jutella sinulle? Vai toivotko, että itse voisit mennä juttelemaan?
      Ikävä
      62
      791
    10. Mitä hyvää olet

      aiheuttanut kaivatullesi?
      Ikävä
      55
      758
    Aihe