Etuakselipalkin hitsaus

Miten on?

Tuli hylky katsastuksessa kun etuakselipalkissa oli pieni (sormenmentävä pehmeä kohta). Samaa palkkia on keskeltä hitsattu jo vuosi sitten kun oli sama juttu, nyt max. samankokoinen laho kohta oli reunassa. Katsuri sanoi että on Trafin ohjeistus että ei saisi hitsaamalla korjata. Mites on, kun ei tuollaisia vanhoja -87 vm auton palkkeja mistään purkaamoltakaan löydy lähiseudulta kun kysyin? Jos hitsaa vaan ja massaa päälle niin eikös ole sama asia lopputuloksen kannalta? Ihan turhauttavaa kun vika ei oikeasti ole vaarallinen, kovaa metallia kun on muuten koko palkki ja aiemminkin hitsihomma ok.

24

12737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rtyurr

      Jos etupalkissa pieni reikä, niin monesti se on suuremmalta alalta ohentunut jo ja lujuus heikentynyt.

      Etuakselipalkin hitsaus on sallittu jos katsastaja antaa siihen luvan, mutta siihen on vaikea ottaa muuten kantaa koska ei tiedä auton mallia ja minkä kuntoinen palkki muuten on.

      Paras tapa edetä asian suhteen on kysyä kyseiseltä katsastajalta tai aseman vastaavalta miten asiassa edetään ja kertoa asiaan liittyvät asiat.

      Parempi kysyä, koska katsastajahan se päättää onko se kelvollinen ja se massa siinä päällä ei vaikuta mitään, palkin korjaus pitää kuitenkin tehdä vahvasta tavarasta ja hitsata kunnolla.

      • Huikkapää

        No tietäähän (tai ainakin arvaa) sen minkä merkkinen auto on kyseessä. Veikkaisin VW ja malliksi Passat tai Golf.


      • Anonyymi
        Huikkapää kirjoitti:

        No tietäähän (tai ainakin arvaa) sen minkä merkkinen auto on kyseessä. Veikkaisin VW ja malliksi Passat tai Golf.

        Borasta tuli hylky etuakselipalkin vuoksi. Ei saanut korjata hitsaamalla.


    • iewogeporhbjpore

      Jos samaa palkkia on pitänyt hitsata jo aiemminkin, todennäköisesti palkki on sisäpuolelta aivan ruosteessa ja pelti ohentunut.
      Pyöräntuennan osissa jos rupeaa olemaan pehmeyttä niin kannattaisi paalata jo koko auto, alkaa olla aika pommi kun koteloiden / palkkien sisäpuolet varmaan kauttaaltaan ruosteessa ja pelti ohentunut.

      • Konstit käyttöön

        Ei kannata hyvää peliä hukata moisen takia!
        Minäkin törmäsin samaan vikaan ja hyvin tuli kuntoon kun meisselöin lahot kohdat esiin ja täytin ne kaikki lasikuitukitillä. Sitten vaan tasoitus ja päälle mustaa massaa. Kyllä hienosti tuli leima tällätavoin toimien.


      • jobejoppari
        Konstit käyttöön kirjoitti:

        Ei kannata hyvää peliä hukata moisen takia!
        Minäkin törmäsin samaan vikaan ja hyvin tuli kuntoon kun meisselöin lahot kohdat esiin ja täytin ne kaikki lasikuitukitillä. Sitten vaan tasoitus ja päälle mustaa massaa. Kyllä hienosti tuli leima tällätavoin toimien.

        Minä sulloin vanhan kolffin märäntyneen etupalkin sisälle siemennesteellä kostutetut kalsarit ja kusin päälle. Oli -21 astetta pakkasta ja tuli priima. Katsastusmies kehui auton olevan hyvässä kunnossa.


    • rempparane

      joo, kanaverkko ja pakkeli on lujempaa kuin millin pelti!!

    • 1+14

      Ohjauksen, pyöräntuennan ja jarrujen osia ei ole koskaan saanut hitsata, lämmittää tai taivuttaa. Näin siis periaatteessa.
      Sinun tapauksessasi korjaaminen on käytännössä mahdotonta, koska se on jo hylätty ja korjaaminen on kielletty. Jos korjaat ja peittelet paikan massalla, tyhmempikin katsastusmies näkee että palkkia on korjattu. Hanki suosiolla ehyt palkki, tai pistä koko raato paaliin.
      Palkki löytyy kyllä jostakin, vaikka sitä ei lähiromulassa olisikaan ja matkahuolto kuljettaa.

      • Miten on?

        Monenlaiset oli neuvot ja ohjeet kuten odottaa saattoi. Teenpä niin että kysyn asiaa nyt ko. asemalta ja sen mukaan sitten mennään. Palkkia tuskin kauheasti jaksaa metsästellä joten kun on aikaisemminkin kelvannut hitsaamalla korjaus niin miksei nytkin? Ammattimiehen tekemänä tietysti. Eikä ole mikään laho muuten ko. palkki, se on nyt kunnolla tutkittu.


    • rtyurr

      Niinkuin aiemmin kirjoitin, kannattaa kysyä kyseiseltä katsastajalta/konttorilta.

      Palkin hitsaamiseen ei voi muuta kantaa ottaa, kun ei tiedä mikä auto on kyseessä ja minkä kuntoinen palkki on.

      Palkin hitsaamiselle ei perusteeksi riitä, ettei jaksa uutta palkkia metsästää. Vaan, joko palkki on sellainen ja sen kuntoinen, että sen voi hitsata tai sitten kyseessä on malli johon ei ole saatavana osaa mistään.

    • Näin on.

      Katsuri on oikeassa, mutta: Voi harkintansa mukaan ja vaurion laajuutta silmälläpitäen myöntää hitsausluvan näihin ( etu ) akselipalkkeihin. Jos haluat leiman: Odota että korjausaika menee umpeen ja vie tämän jälkeen autosi toiselle kats-asemalle. Korjattuna sillä tavoin, että aiempi paikka uusiksi ja nykyinen reikä myöskin siistillä paikalla umpeen. Tähän päälle maali terva koko palkkiin.

      Vähän ne on aina kepulikorjauksia ja pääsääntöisesti mätä alustapalkki on ihan fiksua vaihtaa reilusti uuteen. Tai siirtyä autoissa 2010-luvun kalustoon.

    • 19

      lainaa kaverin autosta palkki siksiajaksi kun saat leiman,helppohomma

    • Minun Twingon palkki hylättiin ruostuneen reiän vuoksi ja määrättiin vaihdettavaksi ehjään. Uutta ei saanut ja en lähtenyt penkomaan purkaamoita koska siellä on samallaisia ruostuneita palkkeja. Irroitettiin palkki ja puhdistettiin, poistettiin ruostunut kohta ja hitsattiin n. 2 kertaan vahvempi teräslevy siihen sinkkimaalattiin ja massattiin. Nyt se on paikallaan entistä vahvempana. Nyt jännittää katsastajan reaktio.

    • BMWF11

      Sijoitit sitten rahaa romurautaan?! Mitä järkeä? Vielä vanha Twingo kyseessä? Kannattaisiko siirtyä 2010-luvun autoihin?

    • Hulf_Roggare

      Twingo on kylläkin jonkinmoinen klassikko jo, ja korjauskelpoisten hinnat ovat nousussa. BMW-planeetalla tämä voi toki olla vaikea ymmärtää.

    • arkiklassikko
    • Anonyymi

      Nuo kannattaa tarkastaa/hitsata ennen katsastusta niin luvallista. Ennen oli helppo kun meni vaan toiselle konttorille uuteen katsastukseen ja korjauskehotuksetkin tuli kuntoon hakemalla uusi rek.ote. nyt kaikki jää Trafin järjestelmään

      • Anonyymi

        Älä levitä väärää tietoa. Sillä ei (tietenkään) ole merkitystä onko hitsaus tehty ennen vai jälkeen katsastusta. Tuo edellisen kohta neljä vuotta sitten kirjoittamani kommentin jälkeen olen helposti toistakymmentä autoa hylännyt, joissa akselipalkkia oli ruostevauriokorjattu ennen katsastusta. Tosin katson että tuo koskee nimenomaan ruostevauriokorjausta. Korealaisten autojen akselipalkkien kierrevikakorjaukset aukileikkaamalla ja hitsaamalla olen hyväksynyt. Jotkut kollegat tosin eivät ole...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä levitä väärää tietoa. Sillä ei (tietenkään) ole merkitystä onko hitsaus tehty ennen vai jälkeen katsastusta. Tuo edellisen kohta neljä vuotta sitten kirjoittamani kommentin jälkeen olen helposti toistakymmentä autoa hylännyt, joissa akselipalkkia oli ruostevauriokorjattu ennen katsastusta. Tosin katson että tuo koskee nimenomaan ruostevauriokorjausta. Korealaisten autojen akselipalkkien kierrevikakorjaukset aukileikkaamalla ja hitsaamalla olen hyväksynyt. Jotkut kollegat tosin eivät ole...

        Mites sit jos uutta/ehjää apurunkoa ei ole enää saatavilla? Paaliin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites sit jos uutta/ehjää apurunkoa ei ole enää saatavilla? Paaliin?

        Mikäli ajoneuvoa ei voida voimassa olevien määräysten mukaisesti korjata, on se tullut elinkaarensa päähän. Elinkaarimalli. Oli sitten kyseessä Skoda Favorit tai joku muu.


    • Anonyymi

      Vai oli sormenmentävä pehmeä kohta. SE ON REIKÄ.

    • Anonyymi

      Muistakaahan sitten että 1998 vanhempien autojen akselipalkkien hitsausmahdollisuus ei ole tarkoitettu käyttöautoihin. Eli tuota vanhempiin voi kyllä joissain tapauksissa antaa luvan hitsata, mutta sitten auto tulee muutoskatsastaa. Kuulosti aluksi ihan pöhköltä, mutta kyllä asia todellakin noin on kun sitä selvitteli oikeita kanavia pitkin.

      • Anonyymi

        Tähän jäi näköjään melkein 3 vuotta sitten tarkentamatta, että luvan hitsaamiseen voi antaa mikäli varaosaa ei ole saatavissa. Asiasta tulee antaa luotettava kirjallinen selvitys muutoskatsastusasiakirjojen liitteeksi.


    • Anonyymi

      Typerää koko autoilu. Ajetaan vaan moottoripyörillä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ja taas ammuttu kokkolassa

      Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      58
      5545
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

      Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      95
      4491
    3. Helena Koivu on äiti

      Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      375
      2654
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

      Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      75
      1203
    5. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

      Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      334
      1072
    6. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

      Että näinkö se menee
      Ikävä
      62
      881
    7. Kuvaile elämäsi naista

      Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      28
      863
    8. Sydämeni on sinun luona

      Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      46
      846
    9. Trump ja Venäjä

      Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      106
      817
    10. Jatkuva stressitila

      On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      52
      799
    Aihe