Tuli hylky katsastuksessa kun etuakselipalkissa oli pieni (sormenmentävä pehmeä kohta). Samaa palkkia on keskeltä hitsattu jo vuosi sitten kun oli sama juttu, nyt max. samankokoinen laho kohta oli reunassa. Katsuri sanoi että on Trafin ohjeistus että ei saisi hitsaamalla korjata. Mites on, kun ei tuollaisia vanhoja -87 vm auton palkkeja mistään purkaamoltakaan löydy lähiseudulta kun kysyin? Jos hitsaa vaan ja massaa päälle niin eikös ole sama asia lopputuloksen kannalta? Ihan turhauttavaa kun vika ei oikeasti ole vaarallinen, kovaa metallia kun on muuten koko palkki ja aiemminkin hitsihomma ok.
Etuakselipalkin hitsaus
22
10415
Vastaukset
- rtyurr
Jos etupalkissa pieni reikä, niin monesti se on suuremmalta alalta ohentunut jo ja lujuus heikentynyt.
Etuakselipalkin hitsaus on sallittu jos katsastaja antaa siihen luvan, mutta siihen on vaikea ottaa muuten kantaa koska ei tiedä auton mallia ja minkä kuntoinen palkki muuten on.
Paras tapa edetä asian suhteen on kysyä kyseiseltä katsastajalta tai aseman vastaavalta miten asiassa edetään ja kertoa asiaan liittyvät asiat.
Parempi kysyä, koska katsastajahan se päättää onko se kelvollinen ja se massa siinä päällä ei vaikuta mitään, palkin korjaus pitää kuitenkin tehdä vahvasta tavarasta ja hitsata kunnolla.- Huikkapää
No tietäähän (tai ainakin arvaa) sen minkä merkkinen auto on kyseessä. Veikkaisin VW ja malliksi Passat tai Golf.
- Anonyymi
Huikkapää kirjoitti:
No tietäähän (tai ainakin arvaa) sen minkä merkkinen auto on kyseessä. Veikkaisin VW ja malliksi Passat tai Golf.
Borasta tuli hylky etuakselipalkin vuoksi. Ei saanut korjata hitsaamalla.
- iewogeporhbjpore
Jos samaa palkkia on pitänyt hitsata jo aiemminkin, todennäköisesti palkki on sisäpuolelta aivan ruosteessa ja pelti ohentunut.
Pyöräntuennan osissa jos rupeaa olemaan pehmeyttä niin kannattaisi paalata jo koko auto, alkaa olla aika pommi kun koteloiden / palkkien sisäpuolet varmaan kauttaaltaan ruosteessa ja pelti ohentunut.- Konstit käyttöön
Ei kannata hyvää peliä hukata moisen takia!
Minäkin törmäsin samaan vikaan ja hyvin tuli kuntoon kun meisselöin lahot kohdat esiin ja täytin ne kaikki lasikuitukitillä. Sitten vaan tasoitus ja päälle mustaa massaa. Kyllä hienosti tuli leima tällätavoin toimien. - jobejoppari
Konstit käyttöön kirjoitti:
Ei kannata hyvää peliä hukata moisen takia!
Minäkin törmäsin samaan vikaan ja hyvin tuli kuntoon kun meisselöin lahot kohdat esiin ja täytin ne kaikki lasikuitukitillä. Sitten vaan tasoitus ja päälle mustaa massaa. Kyllä hienosti tuli leima tällätavoin toimien.Minä sulloin vanhan kolffin märäntyneen etupalkin sisälle siemennesteellä kostutetut kalsarit ja kusin päälle. Oli -21 astetta pakkasta ja tuli priima. Katsastusmies kehui auton olevan hyvässä kunnossa.
- rempparane
joo, kanaverkko ja pakkeli on lujempaa kuin millin pelti!!
- 1+14
Ohjauksen, pyöräntuennan ja jarrujen osia ei ole koskaan saanut hitsata, lämmittää tai taivuttaa. Näin siis periaatteessa.
Sinun tapauksessasi korjaaminen on käytännössä mahdotonta, koska se on jo hylätty ja korjaaminen on kielletty. Jos korjaat ja peittelet paikan massalla, tyhmempikin katsastusmies näkee että palkkia on korjattu. Hanki suosiolla ehyt palkki, tai pistä koko raato paaliin.
Palkki löytyy kyllä jostakin, vaikka sitä ei lähiromulassa olisikaan ja matkahuolto kuljettaa.- Miten on?
Monenlaiset oli neuvot ja ohjeet kuten odottaa saattoi. Teenpä niin että kysyn asiaa nyt ko. asemalta ja sen mukaan sitten mennään. Palkkia tuskin kauheasti jaksaa metsästellä joten kun on aikaisemminkin kelvannut hitsaamalla korjaus niin miksei nytkin? Ammattimiehen tekemänä tietysti. Eikä ole mikään laho muuten ko. palkki, se on nyt kunnolla tutkittu.
- rtyurr
Niinkuin aiemmin kirjoitin, kannattaa kysyä kyseiseltä katsastajalta/konttorilta.
Palkin hitsaamiseen ei voi muuta kantaa ottaa, kun ei tiedä mikä auto on kyseessä ja minkä kuntoinen palkki on.
Palkin hitsaamiselle ei perusteeksi riitä, ettei jaksa uutta palkkia metsästää. Vaan, joko palkki on sellainen ja sen kuntoinen, että sen voi hitsata tai sitten kyseessä on malli johon ei ole saatavana osaa mistään. - Näin on.
Katsuri on oikeassa, mutta: Voi harkintansa mukaan ja vaurion laajuutta silmälläpitäen myöntää hitsausluvan näihin ( etu ) akselipalkkeihin. Jos haluat leiman: Odota että korjausaika menee umpeen ja vie tämän jälkeen autosi toiselle kats-asemalle. Korjattuna sillä tavoin, että aiempi paikka uusiksi ja nykyinen reikä myöskin siistillä paikalla umpeen. Tähän päälle maali terva koko palkkiin.
Vähän ne on aina kepulikorjauksia ja pääsääntöisesti mätä alustapalkki on ihan fiksua vaihtaa reilusti uuteen. Tai siirtyä autoissa 2010-luvun kalustoon. - 19
lainaa kaverin autosta palkki siksiajaksi kun saat leiman,helppohomma
Minun Twingon palkki hylättiin ruostuneen reiän vuoksi ja määrättiin vaihdettavaksi ehjään. Uutta ei saanut ja en lähtenyt penkomaan purkaamoita koska siellä on samallaisia ruostuneita palkkeja. Irroitettiin palkki ja puhdistettiin, poistettiin ruostunut kohta ja hitsattiin n. 2 kertaan vahvempi teräslevy siihen sinkkimaalattiin ja massattiin. Nyt se on paikallaan entistä vahvempana. Nyt jännittää katsastajan reaktio.
- BMWF11
Sijoitit sitten rahaa romurautaan?! Mitä järkeä? Vielä vanha Twingo kyseessä? Kannattaisiko siirtyä 2010-luvun autoihin?
- Hulf_Roggare
Twingo on kylläkin jonkinmoinen klassikko jo, ja korjauskelpoisten hinnat ovat nousussa. BMW-planeetalla tämä voi toki olla vaikea ymmärtää.
- arkiklassikko
23.01.2017 voimaan tulleessa ruostevaurio-ohjeessa on akselipalkkien hitsaaminen vallan kielletty. Vanhan ohjeen mukaan se oli mahdollista "vähempimerkityksisissä kohdissa". Aika ikävä tiukennus, mutta sen mukaan on toimittava. Tuota ennen suoritetut hitsaukset hyväksytään toki jatkossa.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1483450909/e38d8d172d95d98be8b524c6ac63175b/23593-Ruostevaurioiden_tarkastaminen.pdf - Anonyymi
Nuo kannattaa tarkastaa/hitsata ennen katsastusta niin luvallista. Ennen oli helppo kun meni vaan toiselle konttorille uuteen katsastukseen ja korjauskehotuksetkin tuli kuntoon hakemalla uusi rek.ote. nyt kaikki jää Trafin järjestelmään
- Anonyymi
Älä levitä väärää tietoa. Sillä ei (tietenkään) ole merkitystä onko hitsaus tehty ennen vai jälkeen katsastusta. Tuo edellisen kohta neljä vuotta sitten kirjoittamani kommentin jälkeen olen helposti toistakymmentä autoa hylännyt, joissa akselipalkkia oli ruostevauriokorjattu ennen katsastusta. Tosin katson että tuo koskee nimenomaan ruostevauriokorjausta. Korealaisten autojen akselipalkkien kierrevikakorjaukset aukileikkaamalla ja hitsaamalla olen hyväksynyt. Jotkut kollegat tosin eivät ole...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä levitä väärää tietoa. Sillä ei (tietenkään) ole merkitystä onko hitsaus tehty ennen vai jälkeen katsastusta. Tuo edellisen kohta neljä vuotta sitten kirjoittamani kommentin jälkeen olen helposti toistakymmentä autoa hylännyt, joissa akselipalkkia oli ruostevauriokorjattu ennen katsastusta. Tosin katson että tuo koskee nimenomaan ruostevauriokorjausta. Korealaisten autojen akselipalkkien kierrevikakorjaukset aukileikkaamalla ja hitsaamalla olen hyväksynyt. Jotkut kollegat tosin eivät ole...
Mites sit jos uutta/ehjää apurunkoa ei ole enää saatavilla? Paaliin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mites sit jos uutta/ehjää apurunkoa ei ole enää saatavilla? Paaliin?
Mikäli ajoneuvoa ei voida voimassa olevien määräysten mukaisesti korjata, on se tullut elinkaarensa päähän. Elinkaarimalli. Oli sitten kyseessä Skoda Favorit tai joku muu.
- Anonyymi
Vai oli sormenmentävä pehmeä kohta. SE ON REIKÄ.
- Anonyymi
Muistakaahan sitten että 1998 vanhempien autojen akselipalkkien hitsausmahdollisuus ei ole tarkoitettu käyttöautoihin. Eli tuota vanhempiin voi kyllä joissain tapauksissa antaa luvan hitsata, mutta sitten auto tulee muutoskatsastaa. Kuulosti aluksi ihan pöhköltä, mutta kyllä asia todellakin noin on kun sitä selvitteli oikeita kanavia pitkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1601754Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671636Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä761404En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311312- 461208
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik104982- 173977
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke184782Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60764Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42717