Karenssia työn vastaanottamisesta

aktivoitu

Sain vihdoinkin oman alani töitä, tosin vain kolmen viikon sairausloman sijaisuuden. Epäonnekseni olin mennyt aloittamaan työvoimakoulutuskurssin, jonka joudun nyt keskeyttämään työn takia. Työvoimatoimistosta sanottiin, että noin lyhyt työsuhde ei ole riittävän hyvä syy kurssin keskeyttämiselle, ja että karenssia on todennäköisesti tulossa.

Miten voi olla mahdollista, että työn vastaanottamisesta rangaistaan karenssilla? Kuinka pitkä karenssi on tulossa? Voinko välttää karenssin (ja siis nälkäkuoleman) menemällä vaikka harjoitteluun tms?

21

1462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gggggggggggggggggggg

      Kun ei näytä työkkäriläiseltä tulevan vastausta, niin vastataanpa alan entisenä työntekijänä.

      ''''''''''''Miten voi olla mahdollista, että työn vastaanottamisesta rangaistaan karenssilla? '''''''''''''

      Noinhan se homma pahimmillaan toimii. Kun työkkäreissä ei kyetä ajattelemaan laaja-alaisemmin, niin työtönhän siitä kärsii.

      Minusta lyhytkin PALKKAtyösuhde kannattaisi ottaa, sillä koskaan ei tiedä sitä, mitä tuollainen voisi jatkossa poikia. Vaan nyt saattaa ja todennäköisesti tuleekin rangaistus riippuen tietysti vähän siitä, minkälaisessa ja minkäkestoisessa koulutuksessa olet.

      '''Kuinka pitkä karenssi on tulossa? '''

      Riippuu vähän tilanteestasi.

      Jos olet päivärahan saaja eikä sinulla ole pohjalla karenssia, selviät kahden kuukauden karenssilla.

      Jos olet saanut alle 500 pvää työmarkkinatukea ja olet 25-v täyttänyt tai iästä riippumatta olet ammattikoulutettu, niin selviät 2 kk:n karenssilla, jos et ole aikaisemmin saanut karenssia.

      Sen sijaan jos olet saanut yli 500 pvää työmarkkinatukea tai olet alle 25-v ja ammattikouluttamaton, niin paukahtaa 5 kk:n rangaistustyössäoloehto.

    • valkoinen orja

      Asun maaseudulla ja täältä on viety julkinen liikenne pois kokonaan, kuitenkin työkkäri määräsi noin kolmen kymmenen kilometrin päähän osa-aikatyöhön, josta ansio olisi ollut puhtana noin 22 € päivässä. En omista omaa kulkuvälinettä, eli ainoa kulkuväline olisi ollut taksi ja sen päivä kustannukset olisivat olleet noin 180 € päivässä. Kaiken lisäksi olen vajaa kuntoinen, joten työkkärin osoittamaan työhön en olisi pystynyt lääkärinkään mukaan. En voinut ottaa työtä vastaan ja näin ollen karenssi astui välittömästi voimaan. Tosin monien mutkien kautta tein valituksen ja onneksi Kela kumosi tämän karenssin. Työkkärin virkailia totesi, kun kysyin kulkemisesta, eipä ole hänen murheensa millä kuljet, mutta kulkemaan on pystyttävä, kehottaen vielä ostamaan auton ja jokainen varmasti tietää ettei tällaisilla tuloilla ostella autoja, saati yllä pidetä niitä härveleitä. Herää kysymys, missähän on tämän päivän inhimillyys Suomessa. En ihmettele yhtään, kun kyseiseen toimistoon on tehty- 08 pommiuhkaus. Virkailijan kielen käyttö on tosi ala arvoista, loukaavaa ja hänen tarkoituksensa onkin pelkästään syyllistää ja kyykyttää työtöntä, joka viimekädessä on kuitenkin syytön tähän tilanteeseen. Lopuksi vielä, paikka kunnalla on oltu non kolme vuotta ja yhtään oikein mennyttä päätöstä ei ole tullut, kaikista on pitänyt valittaa ja ne on vieläpä menneet läpi.

      • ei oo yksinkertaista

        Mulla ihan sama tilanne.
        Olis pitänyt ostaa auto 2 kuukauden työkkärin pakkokurssin ajaksi. Lykkäsivät kurssin vieläpä alkukesäksi, jolloin loputkin bussit lakkaavat kulkemasta. Millähän tuota härveliä tosiaan ylläpitäisi, ei ainakaan sillä 9 euron kulukorvauksella, jota kurssin ajalta kuulemma saa.

        Tuon lisäksi sen rahan pitäisi riittää vielä lapsenhoitokuluihin. Mahdollisesti vielä yksityiseen hoitajaan, kun kuvio on tällä hetkellä sen verran monimutkainen.

        Ei ole kuulemma heidän huolensa, niinpä ei varmaan, ....mutta tällaiselle vähävaraiselle työttömälle siinä on jo ihan liikaa huolta kerrakseen.
        Aivan eri juttu olis, jos olis kunnolla palkattua työtä, mutta kun ei ole. Ei nämä asiat tosiaan ihan tällä systeemillä toimi.


    • Mittee sie virkailet

      Vaikka ne ovat siellä virkailemassa veronmaksajien rahoilla, on niillä myös esimies, jolle kannattaa valittaa.
      Luojan kiitos, ettei tarvitse käydä näiden virkailemassa olevien pakeilla.

      • valkoinen orja

        Ei kannata, vetävät varmasti yhtä köyttä. Tämän virkailija esinainen on näyttnyt kyntensä


      • vastaan
        valkoinen orja kirjoitti:

        Ei kannata, vetävät varmasti yhtä köyttä. Tämän virkailija esinainen on näyttnyt kyntensä

        Onhan se tiedossa ettei Suomessa työttömällä ole mitään arvoa, eikä oikeuksia


      • ei oo yksinkertaista
        valkoinen orja kirjoitti:

        Ei kannata, vetävät varmasti yhtä köyttä. Tämän virkailija esinainen on näyttnyt kyntensä

        Niin vetävät.
        Itse valitin esimiehelle, mutta samaa linjaa tuntui tosiaan vetävän.


    • Jos työtön kokee joutuvansa mielivaltaisesti pompoteltavaksi, niin ehkä hän parhaiten säilyttää ihmisarvonsa kieltäytyen pompottelutoimista ja koettaen selviytyä sillä sosiaalitoimiston 60-prosenttisella toimeentulotuella, joka jumpittelijallekin pitää myöntää. Kokonaan rahatta ei ketään voida jättää.
      Mutta onko sosiaalitoimiston työntekijällä kuitenkin mahdollisuus entisestään hankaloittaa tällaisen työttömän asemaa?

    • työtön työtön

      No mietis tätä. Oli työssä yhellä tyänantajalla. Se oli kuukauden mittainen kesätyö. No työkkäri oli sopinut haastattelun toiseen työpaikkaan. No haastattelija sanoi mulle et pääsen töihin yheksi päiväksi koska ne tarvii apua.
      Sanoin et en voi tulla koska olen jo toisessa työpaikassa ja se työ loppuu vasta parin viikon päästä. No haastattelija ymmärsi hyvin. No työkkäri ei ymmärtänyt.
      Sain karenssin sen takia koska kieltäydyin siitä työstä vaikka mulla oli sopimus toiseen työpaikkaan. Työkkärin mukaan mun olis pitänyt erota siitä kesätyöstä ja mennä päiväksi töihin kantamaan jotain saatanaan laatikoita. Karenssi on ollut jo kaksi vuotta voimassa. Olen valittanut ja haastanut oikeuteen. Koska olen työtön ja rahaa ei ole. Veronmaksajat maksaa tämänkin oikeuden käynnin joka on maksanut jo kymmenen tuhatta. Siis ihan uskomatonta toimintaa työkkäriltä. Mulla on hyvä asianajaja ja saan varmasti yli kahden vuoden työmarkkinatuet jotka työkkäri vei ja muitakin korvauksia saan. Eli työkkärin idioottimaisuuden takia saan ainakin kymppitonnin korvauksia. No pimeitä töitä on aina ja niitä olenkin tehnyt ihan kiitettävästi ja tienaan hyvin niillä.

      • alinna

        Hienoa, että olet jaksanut taistella. On aivan uskomatonta miten ihmistä voidaan kohdella noin törkeästi. Täytyy vain toivoa, että sen eestään löytää minkä on taakseen jättänyt ja saavat kokea sen karvaasti. Kyllähän työttömälläkin täytyy olla ihmisarvonsa. Työkkäri on niin kankea ja vanhakantainen byrokraattinen firma, ettei siellä osata asettua ihmisen asemaan.


    • tyokkari

      Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi.

      Työ- ja elinkeinotoimisto (TE-toimisto) pyytää sinulta omaa selvitystäsi työvoimakoulutuksesta eroamisesta, jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi työn päätyttyä. Jos TE-toimisto katsoo, että sinulla ei ole ollut pätevää syytä erota työvoimakoulutuksesta menetät oikeutesi työttömyysetuuteen 60 päivän ajaksi tai toistaiseksi.

      Jos koulutuksesta eroamisen syynä on ollut työn vastaanottaminen, TE-toimisto kiinnittää ratkaisua tehdessään huomiota esimerkiksi sinun aiempaan koulutukseen, työhistoriaan, kurssin kestoon, työn ammatin mukaisuuteen jne. Lyhytaikaiset kokoaikatyöt tai osa-aikatyöt eivät ole pääsääntöisesti päteviä koulutuksesta eroamisen syitä.

      Eräiden työllistymistä edistävien palveluiden, esimerkiksi työharjoittelun, aikana voit saada työttömyysetuutta myös silloin, kun työttömyysetuuden saaminen työttömänä ollessasi on estynyt esim. korvauksettoman määräajan eli karenssin takia ennen työharjoitteluun menoasi.

      Sinun kannattaa ilmoittautua TE-toimistoon työnhakijaksi, jos työsi eivät kolmen viikon jälkeen jatku. Työttömyysetuutta saadaksesi myös muut työttömyysetuuden saamisen edellytykset tulee täyttyä.

      terveisin Teppo työkkäristä

      • Pakkopullia maitanut

        #Työ- ja elinkeinotoimisto (TE-toimisto) pyytää sinulta omaa selvitystäsi työvoimakoulutuksesta eroamisesta, jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi työn päätyttyä. Jos TE-toimisto katsoo, että sinulla ei ole ollut pätevää syytä erota työvoimakoulutuksesta menetät oikeutesi työttömyysetuuteen 60 päivän ajaksi tai toistaiseksi.#

        No tulisi ainakin minun mieleen sellainen tapaus, että kurssin voisi jättää kesken sen ajaksi kun on työssä ja jatkaa kurssia kun työ loppuu. Ei kait kukaan eroa kurssilta lyhyen työsuhteen vuoksi, kun tietää, että karenssia tulee. Mutta kun tulkinnat olla niin, että kun menee töihin vähäksi aikaa kurssin aikana, niin työkkäri katsoo kurssilaisen eronneen kurssilta. O'Temore O'Mores.


      • 9mm burana

        Ootkos Tepi koskaan ajatellut että 3 viikon sijaisuudesta voi poikia vaikka mitä. Jos sijaisuden aikana työn antaja huomaakin että tämä ihminen pystyy tekeen työt hyvin ja voidaan palkata sitten kun on tarvetta uudelle henkilöstölle. No kun uuden työntekijän palkkaus tulee ajankohtaiseksi selviääkin että ko.henkilö on sijoittanut 9mm buranan aivoihinsa. ihan vaan siksi kun työkkärin Tepi ei ymmärtänyt halua tehdä töitä. Vaan päätti rangaista kun henkilö ei halunnut istua Tepin haista vittu kurssilla, vaan tehdä töitä.


    • TyöttömienYhdistysX

      Heipä hei Teppo työkkäristä!

      Vuonna 2008 minulle kertoi Turun työkkärin työvoimaviranomainen, että työministeriö on kieltänyt työvoimaneuvojia suhtautumasta inhimillisesti työttömiin.

      Kysymys oli kohdallani siitä, että minun piti vastaanottaa työ, johon liittyi minun sairastumisvaara, ja tiedot tästä oli työkkärillä. Tämä työttömyysturva-palsta sisältää useita esimerkkejä, joissa työvoimaviranomainen on heittänyt hasta la vistat terveen järjen käytölle käsitellessään työttömän asioita.

      Keskustelu kyseisen työvoimaviranomaisen kanssa on tallennettu. Sairastuin silloin vakavasti, ja tämä asia sai olla.

      Nyt kysäisen vielä sinulta:

      - Onko todellakin niin, että työministeriö on kieltänyt työvoimaneuvojia päätöksiä tehdessään suhtautumasta inhimillisesti työttömiin?

      - Oletko havainnut työmaallasi /työkkärissä saman kuin tälle palstalle kirjoittaneet työttömät, sen että karenssin antava työvoimaneuvoja ei huomioi työttömän sanoja? (syynä kuulema se, että työtön puhuu aina omassa asiassaan, eikä siksi hänen puheensa ole luotettavaa)

      - Entä mitä Sinun mielestäsi, työkkärin näkökulmasta katsottuna, minun kannattaisi tehdä kyseisen tallenteen kanssa? Onko Sinun mielestäsi työkkäreissä käskystä harjoitettu epäinhimillisyys työttömiä kohtaan yhteiskunnallisesti tärkeä asia julkisestikin keskusteltavaksi?

    • Saramina

      Hei! En nyt ole työkkäri-Teppo, mutta ei työministeriö tai nykyinen työ- ja elinkeinoministeriö varmasti kiellä suhtautumasta inhimillisesti työttömiin työnhakijoihin. Inhimillisesti, asiallisesti ja selkeäsanaisesti pitää suhtautua. Tämä ei tietenkään tarkoita, ettei laki olisi kaikille sama. Mitä laki ja säädökset sanovat, niin on virkavelvollisuus tehdä, mutta ystävällisesti ja selvittäen, mihin lakiin päätökset perustuvat. Kiusanteko ei mitenkään kuulu työnkuvaan, sehän on selvä. Joskus virkailija joutuu toimimaan vastoin omaakin mielipidettään, muuten olisi pian tiskin toisella puolella!

    • ylimielisiä kaikki

      Mä sain karenssia kun VAIN kysyin työhaastattelussa, että kun on alle kouluikäinen lapsi, en mielelläni olisi iltavuoroja vaan tekisin aamuvuorot. En halunnut jättää 6 v lasta yksin illaksi.

      Haastattelija käsitti että kieltäydyin työstä, ja kertoi sen työkkäriin ja karenssia tuli. Sain sitten ilamistyöpaikan jotta tuli 5kk työtä täyteen ja karenssi poistui.

      Ei siis kannata haatattelussa kysyä mitään. Nyökkäillä vaan ja olla samaa mieltä.

      Kyllä 6 vuotiaan lapsen voi jättää vaikka yöksi yksin, tottakai..... heh...

    • Jurppii ja paljon

      Tuli kerran 5 kk työssäoloehto kun kävin haastattelussa ja olin valmis menemään töihin, mutta työnantaja oli ilmoittanut työkkäriin, että ei se halunnut töihin. Ei auttanut valitukset. Näin Turussa.

      • huhuhuhuhuhuh

        Pari kertaa tullut karessia noista työkkärin "määräämistä" haastatteluista. Sama juttu, olin halukas töihin, mutta vastapuoli sanoi toisin. Turhaa valitat, kun työkkäri ja kela päättää niin ne pitää.


    • kommentoi jo teijo-t

      Sitä onkin tullut ihmeteltyä, että miksi työnantajan ei tarvitse todistaa sanomisiaan työkkärille. Ja miksi työttömän työnhakijan sanomisia ei työkkäri usko, vaan pitää työnantajan puheita uskottavimpina.

      Itse ilmoitin kerran Turun työkkärille, että jos jatkuvaa palkkatukea saava työnantaja valehtelee työkkärille, mmiksi irtisanoi minut koeajalla, niin vien asian oikeuteen. Olin ollut yhteydessä oikeusaputoimistoon, ja sieltä olisi lähdetty ajamaan asiaani.

      Kehoitin Turun työkkärin työvoimaviranomaista soittamaan työnantajalle (joka oli yhdistys työttömien asialla) ja kysymään syytä irtisanomiselleni. Työvoimaviranomainen oli kertonut tälle työnantajalle, että olen viemässä irtisanomistani oikeuteen.

      Työnantaja vastasi työkkärin esittämään kysymykseen, että hän irtisanoi minut koeajalla, eikä irtisanominen johtunut minun omasta toiminnastani.

      Keskusteluni työpaikalla työnantajan kanssa alkoi siitä, että vaadin työpaikalla työsuojelulain noudattamista, esim. toimistotyöntekijän työergonomian parantamista kuten jo työpaikan työterveyshuolto oli kehoittanut.

      Noni. Ei tullut karenssia. Huvittavinta on, että työnantaja kuitenkin kirjoitti irtisanomiseni yhteydessä minulle paperin,jossa hän väitti irtisanovansa minut, koska en ollut palvelualtis jne.

      Myöhemmin yksi työpaikan yhdistysaktiivi kertoi, että siellä on aiemminkin iertisanottu joku joka oli vaatinut, että työnantaja noudattaa työsuojelulakia.

      Ei ihme, että pitkäaikaistyöttömien työkunto vaan huononee ns. työvoimapoliittisissa toimenpiteissä, kun niissä ihmiset pistetään työolosuhteisiin, jotka sairastuttavat. Niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.

    • Turun tautinen

      Itse olen kysynyt työnantajalta että saako haastattelun nauhoittaa jos olen joutunut Turussa työkkärin ehdottelemiin duuni haastatteluihin. Syyksi sanonut että on monesti tullut karenssia kun työkkäri/kela on niin päättänyt että olen muka kieltäytynyt työstä.

    • epäinhimilliset

      Saramina, kyllä vaan näin on minulle Turun työkkärin työvoimaviranomainen sanonut.

      Eli: "Vuonna 2008 minulle kertoi Turun työkkärin työvoimaviranomainen, että työministeriö on kieltänyt työvoimaneuvojia suhtautumasta inhimillisesti työttömiin."

      Keskustelu on tallennettu ja myösTurun työkkärin johtajan tiedossa, oletan.

      Se, että työministeriö ei olisi tällaista vaatimusta esittänyt, mutta Turun työkkärin viranomaiset saamiaan ohjeitaan näin tulkitsevat, onkin sitten jo...

      Viranomaisia sitoo virkamieslaki ja virkamiesrikoksista on erikseen omat lakipykälät.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      219
      13410
    2. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      307
      2332
    3. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      89
      1501
    4. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      55
      1087
    5. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      61
      982
    6. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      43
      918
    7. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      60
      917
    8. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      35
      902
    9. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      41
      864
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      51
      862
    Aihe