"Kuuma" puheenaihe on tuntunut olevan viime viikkoina E10 bensiini. Syynä etanolin lisäämiselle bensiiniin on taas jotkut typerät eu-direktiivit, vai mitkälie?
Noo, hiilidioksidipäästöjen laskeminen lienee taustalla, ellei sitten piilotettu varojen keruu.
Minä olen nyt kuukauden aikana testaillut kahta muuten täysin samanlaista autoa, mutta toinen turbodiesel ja toinen bensiinikäyttöinen.
Dieselin keskimääräinen kulutus pysyi kuin nakutettu 3,5 l/100 km todellisen 90:n nopeudessa. Koneessa tehoa 90 hp ja vääntöä 190 nm.
Bensavehkeellä meni 4,7 myötätuulessa ja vastatuuleen hörsi jo kuutisen litraa sadalle!
No niin, eikös tuo ole hölmöä lantrailla bensaa hiilidioksidien vähentämiseksi, kun esim. dieselveron poistamisella saataisiin ihmiset hankkimaan pienikulutuksisia dieseleitä. Siihen vielä biodiesel-polttoaine, niin piisais sitä etanolia tärkeämpäänkin käyttöön, kun bensavehkeet vähenis.
Sananen polttoaineista
12
95
Vastaukset
- vuonna 1984
Hiilidioksidiin pohjautuva päästömalli on muutenkin aivan täydellistä sontaa, kuten koko vallitseva ilmastonmuutoshysteriakin. Hyvä veruke jolla sälyttää kansalaisten niskaan lisää veroja, lupamaksuja, byrokratiaa, rajoituksia, valvontaa ja kaikkea muuta mukavaa - siinä kaikki.
Tietenkin olisi järkevää että porukka ajaisi vähän kuluttavilla ajoneuvoilla...paitsi siinä mielessä että kun ne kuluttavat vähemmän, niin valtion verotulot putoavat ja sehän tulee estää! - ököjökö
Keittäkää pontikkaa ja lantrakkaa sitä 98.iin
Ja maailma pelastuu Väärinkäyttöä!
Jos nyt vielä täällä uusavuttomien keskuudessa joku osaa kunnon ponua valmistaa, niin ei sitä missään nimessä pidä tankkiin kaataa.
Ponu sisältää myös aina vettä jonkin verran ja sehän ei ole hyväksi moottorille, mutta toisaalta karstojahan poistettiin ennen moottorista lipittämällä hiljalleen juomalasillinen vettä kaasariin koneen käydessä.- j00 pa j00..
Tuoda tuoda. Sinä varsin tiedät, vieläkö ponun tislaukseen tarvittavia välineita myydään Norjassa. Joskus, kauan sitten niitä tilailtiin suomeenkin.
j00 pa j00.. kirjoitti:
Tuoda tuoda. Sinä varsin tiedät, vieläkö ponun tislaukseen tarvittavia välineita myydään Norjassa. Joskus, kauan sitten niitä tilailtiin suomeenkin.
No en tiedä, mutta olen kuullut, että tuossa naapurimaan puolella joku olis valmistanut sellaisia vehkeitä, jolla tulee hyvää. Jonkinlainen yhteystietokin on, mutta itse en ole ollut kyseisen laitteiston tarpeessa, koska olen lopettanut jo kauan sitten kirkkaiden alkoholijuomien käytön lähes tyystin. Muttamutta, jos löytäis alkoholin säilytykseen soveltuvia tammitynnyreitä jostain...
- j00 pa j00..
Kairakettu kirjoitti:
No en tiedä, mutta olen kuullut, että tuossa naapurimaan puolella joku olis valmistanut sellaisia vehkeitä, jolla tulee hyvää. Jonkinlainen yhteystietokin on, mutta itse en ole ollut kyseisen laitteiston tarpeessa, koska olen lopettanut jo kauan sitten kirkkaiden alkoholijuomien käytön lähes tyystin. Muttamutta, jos löytäis alkoholin säilytykseen soveltuvia tammitynnyreitä jostain...
Niih. Jonkinmoista konjamiinia saisia aikaseksi, tai helpommin "wiskiä".
Pontikankeitto on hieno harrastus, jota voi harrastaa vaikka H:gissä. Kokeiltu on.
Vain kerran elämässäni olen saanut kunnon ponua. Raakaineetkin vaikuttavat. Se kaveri teki rankin perunoista. Perunat pakkaseen palentumaan ja sitten käyttöön. Perunan sokeripitoisuus nousee hurjasti kun se pakastuu ensin.
Kumma, että potun makukin jäi osittain.
jokos sinä sinne itämaille kohta? Otahan läppäri mukaan. j00 pa j00.. kirjoitti:
Niih. Jonkinmoista konjamiinia saisia aikaseksi, tai helpommin "wiskiä".
Pontikankeitto on hieno harrastus, jota voi harrastaa vaikka H:gissä. Kokeiltu on.
Vain kerran elämässäni olen saanut kunnon ponua. Raakaineetkin vaikuttavat. Se kaveri teki rankin perunoista. Perunat pakkaseen palentumaan ja sitten käyttöön. Perunan sokeripitoisuus nousee hurjasti kun se pakastuu ensin.
Kumma, että potun makukin jäi osittain.
jokos sinä sinne itämaille kohta? Otahan läppäri mukaan.On mulla läppäri mukana, viimeksi tosin kiintolevy hajosi näinkin uudesta ja laitoin kuntoon vasta täällä suomessa. Huomenna odottelen taas jotain tietoa sieltä, mutta voi se mennä juhannukseen, ennen kuin sinne taas.
- hassu-1
Läträtään vaikka millä, sellaisia pojat ovat.
Bensa on sivutuote, mitä diesel ei niinkään, joten ilman verotuksen vääristymää, se olisi järkevin litku autoon.
Kehityksen suunnan tietäen, käytämme aika piakkoin enemmän ja enemmän sähköä kulkuveuvoissa. Tokihan se on tulevaisuutta, vaikkakin ihan lähi sellaista.
Viimeksimainittu oli pakko sanoa, tuntien ketun taipumuksen saivarteluun.
Jokatapauksessa se on lähempänä kun kuvittelettekaan ja kaverisi j00 pa j00.. :n voisi käyttää sitä veneessään.
Kun teidän kompassinne usein näyttää itään, niin voisitte vilkaista iltalukemiseksi, sen suunnan juttuja. Ovat edelläkävijöitä tietyissä kuvioissa tutkimuksen saralla, mikä luultavasti kiinnostaa, luulisin.
Googleen haku TORSION Field ru ja uudenlainen maailma avautuu jossain määrin. j00 pa j00.. voi käyttää Chromea selaimena "käytän itsekin", niin kääntyy ihan siedettävästi, tai sitten hakea suoraan kyseisen maan kielellä.
Tekniikkaa on jo käytössäkin, vaikkei julkistettuna, uskokaa tai älkää.Kompassi etelään. Eihän siitä ole kauankaan, kun kirjoitin tänne avauksen, että Viro ottaa ensimmäisenä maana maailmassa käyttöön koko maan kattavan sähköautojen pikalatausjärjestelmän.
Sähköautojen lämmitys talviaikana on sitten hoidettava ilmeisesti jotenkin muuten kuin sähköllä?
- hassu-1
Vanhanaikaista tekniikkaa, mutta ymmärrettävää, sillä uuden tekniikan käyttöönotto vaatii ajattelutavan muutoksen, jopa aika radikaalin sellaisen.
Taidan olla vähän kärsimätön tuon uuden tekniikan suhteen, sillä mitä enemmän siitä tiedän, niin sitä nopeammin haluaisin sen yleiseen käyttöön, huolimatta siitä, ettei se ole kaikilta osin valmista kauraa, vielä.
Sitten osuivat jalat maahan taas vaihteeksi.
Lämmitys ja viilennys myös, ovat todellakin eräs kompastus nykytekniikalla, vaikka esim: etanoili sopisi siihen mainiosti sellaisenaan, ollen samalla suht.. saasteetonta. - paljonko???
huoltoasemat myyE10 ysi kasina?
- päivitä.tietosi
Tästä vanhasta ketjusta huomaa kuinka pihalla jengi on joskus ollut. No onneksi polttomoottorit poistuvat eikä polttoaineilla tarvitse enää spekuloida.
"dieselveron poistamisella saataisiin ihmiset hankkimaan pienikulutuksisia dieseleitä"
Miksi pitäisi hankkia sellaisia moottoreita joita ei saa kohta enää edes käyttää? Dieseleitä tulisi sen sijaan ryhtyä verottamaan entisäkin ankarammin, jotta autokanta päivittyisi puhtaammaksi.
"Ponu sisältää myös aina vettä jonkin verran ja sehän ei ole hyväksi moottorille"
Höpöhöpö. Jäänestoaine on "ponua". Nykyään ei tarvitse enää bensaan lisäillä erikseen masinoleja, kun etanolia on seassa valmiiksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1523406Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t512389Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu121194- 1121169
Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per48937Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va9913Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 2019870- 46864
- 36692
Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt196666