Kurkistus

TaikisN

lifestylepalstalle. :)

Aamu on valjennut harmaana ja vetisenä, lämpöasteita jopa kuusi. Lumen pinta on pudonnut vuoroakudessa kaksikymmentä senttiä, nyt taitaa tulla kesä.

46

218

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PerErik

      Moikka!
      Etiäisetkö lienee taas olleet asialla ja kuiskutelleet "akselin" korvaan, että kurkkaa tänne palstalle :)
      Vettä sattaa täälläkin ja paikoin on hyvin hyvin liukasta, mutta tästä se Kevät alkaa kunnolla edistymään. Nyt on toivoa jonkinnäköisestä hankikelistä, jos viikolla vielä kymmenen asteen yöpakkasia tulee, mutta voihan se viedä lumet kerrallakin aika vähiin ja aiheuttaa jopa tulvia alavilla paikoilla.

      • Huh, ihan säikähdin kun huomasin vastauksen aloituksessani. :) Joskus tulee kurkittua tällenkin palstalle, tulihan täällä aikoinaan paljonkin kirjoiteltua. Joskos ne etiäiset kuiski minunkin korviini, "tee tyttö lifelle aamunavaus" :))
        Katselin tuossa Suomi24:n nimipäiväsankareiden nimiä, Ferdinand ei lie kovin yleinen suomalaismiehen nimi, mun omassa kalenterissa luki tämän päivän kohdalla nimipäiviään viettäviksi Sampi ja Veeti, samoin näytti MTV3:n ja psonera Plazan sivuilla olevan.Onkohan Suomi24 saanut vaikutteita ruotsalaisomistuksestaan ;)

        Nythän vasta muutenmuistinkin,viestisi seurauksena että sehän vaati suojasään jälkeisen pakkasen, ennenkun kunnon kantohanki voi muodostua.
        Takapihallani lainehtii, jään päällä on muutama sentti vettä. Toivottavasti ei mene nurmikko piloille.


      • TaikisN kirjoitti:

        Huh, ihan säikähdin kun huomasin vastauksen aloituksessani. :) Joskus tulee kurkittua tällenkin palstalle, tulihan täällä aikoinaan paljonkin kirjoiteltua. Joskos ne etiäiset kuiski minunkin korviini, "tee tyttö lifelle aamunavaus" :))
        Katselin tuossa Suomi24:n nimipäiväsankareiden nimiä, Ferdinand ei lie kovin yleinen suomalaismiehen nimi, mun omassa kalenterissa luki tämän päivän kohdalla nimipäiviään viettäviksi Sampi ja Veeti, samoin näytti MTV3:n ja psonera Plazan sivuilla olevan.Onkohan Suomi24 saanut vaikutteita ruotsalaisomistuksestaan ;)

        Nythän vasta muutenmuistinkin,viestisi seurauksena että sehän vaati suojasään jälkeisen pakkasen, ennenkun kunnon kantohanki voi muodostua.
        Takapihallani lainehtii, jään päällä on muutama sentti vettä. Toivottavasti ei mene nurmikko piloille.

        KÄÄK...Ei tietenkään Sampi...vaan Sampo. *änkyttää tulipunaisena*


    • Hih..ei se kesä voi vielä tulla kun mun varpaat on ihan jäässä vaikka on villasukat jalassa. Mittaria en ole vielä edes kurkkinut, mutta vesipisaroita näyttää oksilla olevan joten suojakeli ainakin on.

      Mää ennustan et kesä alkaa viikon päästä..nih..:)))

      • Ai sinulla toimii varpaat lämpömittarina :)

        Luin jostain että Helsinki on sumun peitossa, ylettyykö sumuverho sinne Espooseenkin?


      • TaikisN kirjoitti:

        Ai sinulla toimii varpaat lämpömittarina :)

        Luin jostain että Helsinki on sumun peitossa, ylettyykö sumuverho sinne Espooseenkin?

        Kyllä täällä jonkin verran sumua tai jotain näkyy, mutta eilen oli vielä pahempi.
        Juu, mun varpaat on ihme mittarit. Jos ne on jäässä ei kannata ulos lähteä tai silleen. :)))


    • Paula-tyttöskä

      Ah! Joka päivä, jona olen Suomi-saittia hiljaksiin essuntassun ajellut, olen odottanut mihin mun muusien matka?

      Sitä se teettää tää elämäntapa..

      Niin että sanotaanpa kerrankin näin päin:

      Tervetuloa vaan tällekin palstalle, TaikisN:nä!

      Ai, että äläs kurki perään tai ainakaan ihan joka paikkaan?;D

      • Heh..eihän taikis täältä ole koskaan mihinkään edes poistunut niinkuin en minäkään. Toisinaan vain olemme jossain muualla. :))


      • Ahhah, täällä tänään hänkin :)
        Lepopäivän ratoksi elämäntapailua...vaihtelu virkistää.

        Kiitän , murisen ja olen iloinen tervetuliaisitoivotteluista. Juuri kävin niskoihin hieroskelemassa kylmägeeliä, että pysyisin edes hitusen kiinni ajatuksenvirrassassassasi, oi kaisa.;D


      • Nittaminax kirjoitti:

        Heh..eihän taikis täältä ole koskaan mihinkään edes poistunut niinkuin en minäkään. Toisinaan vain olemme jossain muualla. :))

        Niin, toinen jalka nyt lifen oven välissä kuitenkin...... Varpaat mittaamassa palstalämpötilaa :D


      • Paula-tyttöskä
        Nittaminax kirjoitti:

        Heh..eihän taikis täältä ole koskaan mihinkään edes poistunut niinkuin en minäkään. Toisinaan vain olemme jossain muualla. :))

        Jou!
        Se on jotenkin tarttuvaa sekin, se poissaolevuus?:)

        Tarttuvuus on sinänsä mielenkiintoinen ilmiö.

        Annan esimerkin:

        Kaksipuoleista ulkokäyttöönkin soveltuvaa vahvaa teippiä apuna käyttäen yritin saada hyvin kevyen maustehyllyn pysymään keittiön tasaisessa takaseinässä. Olin kuullut itseäni viisaampien näet sanovat, että mausteet pilaantuvat yleensä hellan yläpuolelle vielä vanhempien asuntojen aikaan asennetuissa, vaikkakin jopa ovellisissa hyllyköissä.

        Ja että on se vaan semmoista teippiä, että yhdessä perheessä sitä käytettiin kuuleman mukaan perheen yhden ADHD-lapsen kantapäissä, että pysyisi joskus edes hetken paikoillaan. Siinä yhteydessä minulla ei riittänyt siviilirohkeutta ilmoittaa sen perheen vanhemmista lastensuojeluun. On se niiden iskä nääs kuuleman mukaan niitä hullun lailla stereotakin napsivia bodareita.

        Niin että pitihän sitä kokeilla. Sitä teippiä.

        Mageen näköinen hylly, maustepurkitkin hankittu niin sävy sävyyn, sitä mukaa nyt nyt tällänen uusavuton ulkoaohjautuva tulee yhtä sun toista kokeilleeks, erilaisia mausteita ihan niiden Pirkka-mainostenkin orjuuttamana. Kaikkeen halpaan sitä tuleekin menneeks.

        Mutta jou! Maustehyllyhän pysyi seinällä, eikä tarttelu yhtään porailla.

        Porailun mä jätän suosiolla jollekin, jollon muutenki niin paljon porailun aihetta, ett on tullu hankkineeks itelleen oman poran. Niinku joku bodari varmaan, että sillä ois tarpeen tullen jotain kättä pitempää tai jotain...

        Mutt jossain vaiheessa ne aina putoo.. Bodaritki. Niinku mun maustehyllykin seinältä.

        Ja mä siihen, että kattia kans tonkin jutun pitävyyden kans.

        No, mä keräsin purkit lattialta tiskipöydälle ja aattelin tunkee sen pirulaisen maustehyllyn kiireimmäks aikaa yhen komeron uumeniin.

        Mutt sitt mä tulin toisiin ajatuksiin.
        Tilasin yhen tutun poraileen. Ja mä selitin sille, ett toi maustehylly ja maustepurkit ja mä tartten nyt sittenki ne neljä reikää.

        Bodari joutu käyttämään lihaksiaan oikein tosissaan. Jo ennen poraamistaan. Nimittäin silloin sekin yritti kiskoa irti komeron hyllyyn tiukasti liimautunutta maustehyllyä.

        Sitten se siitä suivaantuneena porasi jokaiseen maustepurkkiin varalta viisi reikää.

        Ja kun se alko osotteleen jo minua kohti sillä poralla, ja kyseleen, ett mitä kohtaa mä poraan, niin mä sille, ett aattele nyt prkl iteki joskus niillä omilla aivoillas, jos sulla vielä sellaset on. Ett niinku mussa on jo kaikki välttämättä tarpeelliset reiät.

        Niin, että mitä sitä taas tästäkin opimme?


      • Paula-tyttöskä kirjoitti:

        Jou!
        Se on jotenkin tarttuvaa sekin, se poissaolevuus?:)

        Tarttuvuus on sinänsä mielenkiintoinen ilmiö.

        Annan esimerkin:

        Kaksipuoleista ulkokäyttöönkin soveltuvaa vahvaa teippiä apuna käyttäen yritin saada hyvin kevyen maustehyllyn pysymään keittiön tasaisessa takaseinässä. Olin kuullut itseäni viisaampien näet sanovat, että mausteet pilaantuvat yleensä hellan yläpuolelle vielä vanhempien asuntojen aikaan asennetuissa, vaikkakin jopa ovellisissa hyllyköissä.

        Ja että on se vaan semmoista teippiä, että yhdessä perheessä sitä käytettiin kuuleman mukaan perheen yhden ADHD-lapsen kantapäissä, että pysyisi joskus edes hetken paikoillaan. Siinä yhteydessä minulla ei riittänyt siviilirohkeutta ilmoittaa sen perheen vanhemmista lastensuojeluun. On se niiden iskä nääs kuuleman mukaan niitä hullun lailla stereotakin napsivia bodareita.

        Niin että pitihän sitä kokeilla. Sitä teippiä.

        Mageen näköinen hylly, maustepurkitkin hankittu niin sävy sävyyn, sitä mukaa nyt nyt tällänen uusavuton ulkoaohjautuva tulee yhtä sun toista kokeilleeks, erilaisia mausteita ihan niiden Pirkka-mainostenkin orjuuttamana. Kaikkeen halpaan sitä tuleekin menneeks.

        Mutta jou! Maustehyllyhän pysyi seinällä, eikä tarttelu yhtään porailla.

        Porailun mä jätän suosiolla jollekin, jollon muutenki niin paljon porailun aihetta, ett on tullu hankkineeks itelleen oman poran. Niinku joku bodari varmaan, että sillä ois tarpeen tullen jotain kättä pitempää tai jotain...

        Mutt jossain vaiheessa ne aina putoo.. Bodaritki. Niinku mun maustehyllykin seinältä.

        Ja mä siihen, että kattia kans tonkin jutun pitävyyden kans.

        No, mä keräsin purkit lattialta tiskipöydälle ja aattelin tunkee sen pirulaisen maustehyllyn kiireimmäks aikaa yhen komeron uumeniin.

        Mutt sitt mä tulin toisiin ajatuksiin.
        Tilasin yhen tutun poraileen. Ja mä selitin sille, ett toi maustehylly ja maustepurkit ja mä tartten nyt sittenki ne neljä reikää.

        Bodari joutu käyttämään lihaksiaan oikein tosissaan. Jo ennen poraamistaan. Nimittäin silloin sekin yritti kiskoa irti komeron hyllyyn tiukasti liimautunutta maustehyllyä.

        Sitten se siitä suivaantuneena porasi jokaiseen maustepurkkiin varalta viisi reikää.

        Ja kun se alko osotteleen jo minua kohti sillä poralla, ja kyseleen, ett mitä kohtaa mä poraan, niin mä sille, ett aattele nyt prkl iteki joskus niillä omilla aivoillas, jos sulla vielä sellaset on. Ett niinku mussa on jo kaikki välttämättä tarpeelliset reiät.

        Niin, että mitä sitä taas tästäkin opimme?

        No ainakin tarinan opetus on se, ettei kannata pyytää bodaria porasiksi =:O

        Ja keittiön seinä olisi kannattanut karhentaa hiomampaperilla(tulevien teippauskohtien osalta) ennen hyllyn kiinniteippaamista. Silloin teippi olis tarttunut paremmin kiinni.


      • Paula-tyttöskä
        TaikisN kirjoitti:

        No ainakin tarinan opetus on se, ettei kannata pyytää bodaria porasiksi =:O

        Ja keittiön seinä olisi kannattanut karhentaa hiomampaperilla(tulevien teippauskohtien osalta) ennen hyllyn kiinniteippaamista. Silloin teippi olis tarttunut paremmin kiinni.

        Mutt selitä mulle suomeks vielä sekin, miks se teippi päätti jo kerran käytettynä ja maalauksen murusia itseensä kiinni imaisseena tarrautua niin maan perhanan lujasti siihen komeron sileeseen melamiinihyllyyn, ettei muuten lihaksillaan pullisteleva bodarikaan sitä aivan ensi kättelyssään siitä irti saanut?

        Mutta kiitos vinkistä, vastaisten vastusten varalle.:)


      • Paula-Tyttöskä
        TaikisN kirjoitti:

        Ahhah, täällä tänään hänkin :)
        Lepopäivän ratoksi elämäntapailua...vaihtelu virkistää.

        Kiitän , murisen ja olen iloinen tervetuliaisitoivotteluista. Juuri kävin niskoihin hieroskelemassa kylmägeeliä, että pysyisin edes hitusen kiinni ajatuksenvirrassassassasi, oi kaisa.;D

        Oi, TaikisN:nä!

        Tämä on jo toinen palsta, jolla näen ko. nimimerkin takaa kirjoitetun jostakin hemmetin kaisasta!

        Tosin, on se toisaalta suomalaiselle urheilulle nannaa, että eräs Kaisa voitti peräti maailmanmestaruuden, niin ettei sentään kaikkien suomalaisten tarvitse tyytyä maaliviivan tienoilla perässähiihtamiseen.


        Kerronko toisen tarinan? No, kerron kumminkin.

        Olipa kerran Jolanda (nimi muutettu), joka tiesi olevansa utopiamaan prinsessa. Lyhyestä virsi kaunis kaikuvi kaikilla Suomen saloilla.


      • Paula-tyttöskä kirjoitti:

        Mutt selitä mulle suomeks vielä sekin, miks se teippi päätti jo kerran käytettynä ja maalauksen murusia itseensä kiinni imaisseena tarrautua niin maan perhanan lujasti siihen komeron sileeseen melamiinihyllyyn, ettei muuten lihaksillaan pullisteleva bodarikaan sitä aivan ensi kättelyssään siitä irti saanut?

        Mutta kiitos vinkistä, vastaisten vastusten varalle.:)

        Ihmeelliset ovat teippien aivoitukset ja toimintakäyttäytymiset :)

        Mutta näin maalaisjärjellä(vaiko järjettömyydellä..?) mietiskellen...jos siellä komerossa on hiukan kosteampaa... melamiinipinta, onko se kenties hiukan huokoista? ei ainakaan rasvaista ?


      • Paula-Tyttöskä kirjoitti:

        Oi, TaikisN:nä!

        Tämä on jo toinen palsta, jolla näen ko. nimimerkin takaa kirjoitetun jostakin hemmetin kaisasta!

        Tosin, on se toisaalta suomalaiselle urheilulle nannaa, että eräs Kaisa voitti peräti maailmanmestaruuden, niin ettei sentään kaikkien suomalaisten tarvitse tyytyä maaliviivan tienoilla perässähiihtamiseen.


        Kerronko toisen tarinan? No, kerron kumminkin.

        Olipa kerran Jolanda (nimi muutettu), joka tiesi olevansa utopiamaan prinsessa. Lyhyestä virsi kaunis kaikuvi kaikilla Suomen saloilla.

        Sellaisia ne muusit ovat, muistavat yhtä sun toista. Mitä eivät muista, ovat muistavinaan ;)

        Jolandan prinsassataru näyttäisi olevan katkolla, onneksi uudistuneen sivun myötä otsakkeet eivät käy ihan päälle.


      • Paula-Tyttöskä
        TaikisN kirjoitti:

        Ihmeelliset ovat teippien aivoitukset ja toimintakäyttäytymiset :)

        Mutta näin maalaisjärjellä(vaiko järjettömyydellä..?) mietiskellen...jos siellä komerossa on hiukan kosteampaa... melamiinipinta, onko se kenties hiukan huokoista? ei ainakaan rasvaista ?

        Tiedä sun komeroistas, mutt mun kaapeissa ei pesi yhtään ho... , siis ettei oo mun komeroissa mitenkään kosteeta, ett niinku hometta joku päivä tai jotain pääsis kehittymään tai päivänvaloon ilmestymään.

        Se on fakta niin, ettei tosiaankaan mun melamiineilla oo mitään rasvaista.
        Eikä sen puoleen mun keittiön seinilläkään.

        Mä oon puhdas tyyppi.

        Mutt ihan kiva. Kirjoitella viisaita jonkus jonkun saman tasoisen kanssa. ;D


      • Paula-Tyttöskä
        TaikisN kirjoitti:

        Sellaisia ne muusit ovat, muistavat yhtä sun toista. Mitä eivät muista, ovat muistavinaan ;)

        Jolandan prinsassataru näyttäisi olevan katkolla, onneksi uudistuneen sivun myötä otsakkeet eivät käy ihan päälle.

        Ah, tämä keskustelu ns. on niin herkullista, että tuli mieleeni eräs kakku;

        Allerin arvokakku:

        http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/50275_170246242491_2252653_n.jpg

        Se säilyy ikuisesti tuoreena, ainakin siitä annetussa kuvassa mm. Facebookissa. Toisin kuin esim. Johanna Tukiainen kuluu myös Seiskan käytöössä.

        Surullista.


      • Paula-Tyttöskä kirjoitti:

        Tiedä sun komeroistas, mutt mun kaapeissa ei pesi yhtään ho... , siis ettei oo mun komeroissa mitenkään kosteeta, ett niinku hometta joku päivä tai jotain pääsis kehittymään tai päivänvaloon ilmestymään.

        Se on fakta niin, ettei tosiaankaan mun melamiineilla oo mitään rasvaista.
        Eikä sen puoleen mun keittiön seinilläkään.

        Mä oon puhdas tyyppi.

        Mutt ihan kiva. Kirjoitella viisaita jonkus jonkun saman tasoisen kanssa. ;D

        No no...

        Eihän mun nyt ollut tarkoitus edes ajatella komerosi olevan homeessa =:O voi jestas tätä keskustelua :D (Pitänee jo leikata kuvasi kaakusta kimpale.)

        Selitetäänpäs.... Jos sulla on keittiössäsi koneellinen ilmanvaihto ja käytät myös liesituuletinta ahkerasti, keittiössäsi käy ilmanvirtaus joka kuivattaa seiniäkin. Komeroon(joka on oven takana, oletan?) tuo ilamvirtaus ei pääse niin voimakkaasti, joten sitäkautta ilamankosteus saattaa olla hitusen korkeampi kuin ilmavirtausten kuivattamassa keittiössä.... Joka taas ei kuitenkaan tarkoita sitä että komero kuitenkaan kärsisi kosteusvaurioista :))


      • Paula-Tyttöskä
        TaikisN kirjoitti:

        No no...

        Eihän mun nyt ollut tarkoitus edes ajatella komerosi olevan homeessa =:O voi jestas tätä keskustelua :D (Pitänee jo leikata kuvasi kaakusta kimpale.)

        Selitetäänpäs.... Jos sulla on keittiössäsi koneellinen ilmanvaihto ja käytät myös liesituuletinta ahkerasti, keittiössäsi käy ilmanvirtaus joka kuivattaa seiniäkin. Komeroon(joka on oven takana, oletan?) tuo ilamvirtaus ei pääse niin voimakkaasti, joten sitäkautta ilamankosteus saattaa olla hitusen korkeampi kuin ilmavirtausten kuivattamassa keittiössä.... Joka taas ei kuitenkaan tarkoita sitä että komero kuitenkaan kärsisi kosteusvaurioista :))

        Taas sitä ollaan TaikisN:nä siellä sun täällä tekemässä tai tekevinään siellä sun täällä niitä oikeita johtopäätöksiä?

        Yritetään välttää mediaseksistisyyttä lukematta vaivihkaisia viitteitä jonkun toisen kaapeissa hikoileviin ho... ho... ho... ei edes makuukamarin puolella.

        Olen viime aikoina syystä tai toisesta tullut pienessä mielessäni pohtineeksi viihdekirjoittamista.

        En tarkoita sillä viihdekirjoiksi pääätyneisiin kirjoihin kirjoittamista. Kirkonkirjalla en nyt tarkoita Sanaa. Vaan esim. kirkonkirjoja.

        Monet esim. sukututkijat viihtyisivät historiallisten teosten äärellä. Aina kun mahdollista.

        Tosin joihinkin sukuselvityksiin riittää jonkun antama DNA.
        Perintöriidat. Siinäpä aihetta kansan viihteeksi kirjoittavalle.
        Ja mitä Herlinien sukuun tulee, joka ns. kunnon journalistille.

        Käy vaikka kurkkaamassa taannoisia kunniallisia sanomalehtiä, jos et jo kurkkaissutkin.

        Mun piti googlata mitä toi =:O mahtaa tarkoittaa.


      • Paula-Tyttöskä
        TaikisN kirjoitti:

        No no...

        Eihän mun nyt ollut tarkoitus edes ajatella komerosi olevan homeessa =:O voi jestas tätä keskustelua :D (Pitänee jo leikata kuvasi kaakusta kimpale.)

        Selitetäänpäs.... Jos sulla on keittiössäsi koneellinen ilmanvaihto ja käytät myös liesituuletinta ahkerasti, keittiössäsi käy ilmanvirtaus joka kuivattaa seiniäkin. Komeroon(joka on oven takana, oletan?) tuo ilamvirtaus ei pääse niin voimakkaasti, joten sitäkautta ilamankosteus saattaa olla hitusen korkeampi kuin ilmavirtausten kuivattamassa keittiössä.... Joka taas ei kuitenkaan tarkoita sitä että komero kuitenkaan kärsisi kosteusvaurioista :))

        Ps. Minkä siivun TaikisN:nä tuli leikanneeksi?

        Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta Aller on ilmiö sinänsä.

        Allerin arvot
        1. Luotamme vapaaseen sanaan.
        2. Kunnioitamme avointa vuorovaikutusta.
        3. Kehitymme yhdessä.
        4. Rohkaisemme innovatiivisuuteen.
        5. Toimimme kannattavasti.


      • Paula-Tyttöskä
        Paula-Tyttöskä kirjoitti:

        Ps. Minkä siivun TaikisN:nä tuli leikanneeksi?

        Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta Aller on ilmiö sinänsä.

        Allerin arvot
        1. Luotamme vapaaseen sanaan.
        2. Kunnioitamme avointa vuorovaikutusta.
        3. Kehitymme yhdessä.
        4. Rohkaisemme innovatiivisuuteen.
        5. Toimimme kannattavasti.

        Pääsi unohtumaan se lähde!
        Aller näyttäytyy tällaisena myös Facebookissa.
        Missäs sitä ei enää näyttäytymässä näkisi?

        http://www.facebook.com/group.php?gid=170246242491


      • Paula-Tyttöskä kirjoitti:

        Ps. Minkä siivun TaikisN:nä tuli leikanneeksi?

        Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta Aller on ilmiö sinänsä.

        Allerin arvot
        1. Luotamme vapaaseen sanaan.
        2. Kunnioitamme avointa vuorovaikutusta.
        3. Kehitymme yhdessä.
        4. Rohkaisemme innovatiivisuuteen.
        5. Toimimme kannattavasti.

        Täällähän Paula-Tyttöskä on päästellyt monen viestin voimin tekstejänsä eetteriin :) Jos mä nyt sitten valkkaisin vaikka siivun tuosta kolmoskohdasta. Yhdessähän tässä Paula-Tyttöskän kanssa ainakin nyt kehitämme keskusteluamme, mihin suuntaan......jää nähtäväksi.


      • Paula-Tyttöskä
        TaikisN kirjoitti:

        Täällähän Paula-Tyttöskä on päästellyt monen viestin voimin tekstejänsä eetteriin :) Jos mä nyt sitten valkkaisin vaikka siivun tuosta kolmoskohdasta. Yhdessähän tässä Paula-Tyttöskän kanssa ainakin nyt kehitämme keskusteluamme, mihin suuntaan......jää nähtäväksi.

        Mietin tämän päivän tekstejä vääntäessäni jälleen niin tutuiksi käyneitä Mika Waltarin sanoja kirjoittavan tehtävästä: osoittaa ja näyttää.

        Tänään on tietyllä kahdella palstalla jälleen osoitettu ja näytetty, osoiteltu ja näytelty jälleen kiitettävästi (ns. sivistymättömiä keinoja kaihtamatta) ja päivän saldo on ollut, sanotaanko hyvinkin kuvaava tietynlaisesta paltsatoiminnasta ja jos sun vaikka mistä. Ja antoisa, eli esiin on tullut se, mitä on haettukin jälleen vanhaan, jo ennalta arvattavaan tyyliin, ja läpinäkyvään.

        Se, miksi ja mitä kirjoittavat ihmiset kulloinkin ja missäkin tilanteessa päätyvät syystä tai toisesta, jotka syyt ja toiset eli syyt, jotka motivoivat kunkin kirjoittajan, jokainen kirjoittaja parhaiten itse tietää, kirjoittamaan mitä tulevatkin kirjoittaneeksi.

        Siitä joukosta vain ns. fiksut ymmärtävät ja tietävät, mistä oikeasti on kyse. Niin, ja olletikin ylläpito. Tai ainakin sen pitäisi olla kyllin fiksua tietääkseen.

        Tiettyjä tapoja esittää asioita ei tarvitsekaan ymmärtää.:)


      • Paula-Tyttöskä
        Paula-Tyttöskä kirjoitti:

        Mietin tämän päivän tekstejä vääntäessäni jälleen niin tutuiksi käyneitä Mika Waltarin sanoja kirjoittavan tehtävästä: osoittaa ja näyttää.

        Tänään on tietyllä kahdella palstalla jälleen osoitettu ja näytetty, osoiteltu ja näytelty jälleen kiitettävästi (ns. sivistymättömiä keinoja kaihtamatta) ja päivän saldo on ollut, sanotaanko hyvinkin kuvaava tietynlaisesta paltsatoiminnasta ja jos sun vaikka mistä. Ja antoisa, eli esiin on tullut se, mitä on haettukin jälleen vanhaan, jo ennalta arvattavaan tyyliin, ja läpinäkyvään.

        Se, miksi ja mitä kirjoittavat ihmiset kulloinkin ja missäkin tilanteessa päätyvät syystä tai toisesta, jotka syyt ja toiset eli syyt, jotka motivoivat kunkin kirjoittajan, jokainen kirjoittaja parhaiten itse tietää, kirjoittamaan mitä tulevatkin kirjoittaneeksi.

        Siitä joukosta vain ns. fiksut ymmärtävät ja tietävät, mistä oikeasti on kyse. Niin, ja olletikin ylläpito. Tai ainakin sen pitäisi olla kyllin fiksua tietääkseen.

        Tiettyjä tapoja esittää asioita ei tarvitsekaan ymmärtää.:)

        En malta, sen vuoksi, koska juuri tähän tapaan laadittuun tekstiini ilmestyy säännönmukaisesti joku helkutin plussa:) tarkentaa hieman. Tosta tekstistä saattaa saada muunkinlaisen käsityksen kuin mitä tarkoitin. On saatu esille vanha, ennalta arvattava tyyli, ja läpinäkyvä palstatoiminta.

        Ja ns. sivistymättömiä keinoja ei ole kaihtanut mikään, kukaan palstatoimintaan osallisista. Entä ylläpito?

        Kun omat sanat eivät riitä kertomaan, niin käytetäänpä jälleen lainasanoja.
        Jonkun sönkkelön siellä toisella palstalla esiinotettua Eino Leinon runoutta,
        se innosti etsimään käsiini samaisen teoksen, jossa eräs läpileikkaus:

        Kumpi on kauniimpi?

        Kumpi on kauniimpi:
        uskoa että vapaus koittaa,
        toivoa, että valkeus voittaa,
        ja taistella valkeuden eestä,
        vai taistella
        tietäen, ettei valkeus koita,
        tietäen, ettei vapaus voita,
        ja sentään taistella?

        Kumpi on kauniimpi:
        aatella: ellei vapausvoita,
        tuumia: ellei valkeus koita,
        miksi ma taistelen sitten?
        vai aatella:
        laps olen auringonlaskun, en koiton,
        mies olen valkeuden, vaikka en voiton,
        siks mun murtua täytyy.

        Teoksesta Sulle laulan...

        Ja PS.
        Oletan, että minkään vessan seinäkirjoituksista ei kukaan fiksu ja järkevä ihminen menisi vetämään herneitä nenäänsä.


      • Paula-Tyttöskä kirjoitti:

        En malta, sen vuoksi, koska juuri tähän tapaan laadittuun tekstiini ilmestyy säännönmukaisesti joku helkutin plussa:) tarkentaa hieman. Tosta tekstistä saattaa saada muunkinlaisen käsityksen kuin mitä tarkoitin. On saatu esille vanha, ennalta arvattava tyyli, ja läpinäkyvä palstatoiminta.

        Ja ns. sivistymättömiä keinoja ei ole kaihtanut mikään, kukaan palstatoimintaan osallisista. Entä ylläpito?

        Kun omat sanat eivät riitä kertomaan, niin käytetäänpä jälleen lainasanoja.
        Jonkun sönkkelön siellä toisella palstalla esiinotettua Eino Leinon runoutta,
        se innosti etsimään käsiini samaisen teoksen, jossa eräs läpileikkaus:

        Kumpi on kauniimpi?

        Kumpi on kauniimpi:
        uskoa että vapaus koittaa,
        toivoa, että valkeus voittaa,
        ja taistella valkeuden eestä,
        vai taistella
        tietäen, ettei valkeus koita,
        tietäen, ettei vapaus voita,
        ja sentään taistella?

        Kumpi on kauniimpi:
        aatella: ellei vapausvoita,
        tuumia: ellei valkeus koita,
        miksi ma taistelen sitten?
        vai aatella:
        laps olen auringonlaskun, en koiton,
        mies olen valkeuden, vaikka en voiton,
        siks mun murtua täytyy.

        Teoksesta Sulle laulan...

        Ja PS.
        Oletan, että minkään vessan seinäkirjoituksista ei kukaan fiksu ja järkevä ihminen menisi vetämään herneitä nenäänsä.

        Huomenta Paula-Tyttöskä. Mitähän tänään mietittäsiin. Kiittäen runosta, saanen vastalahjoittaa Yhden Lauri Pohjanpään klassikon, teille ja meille ja kaikille.

        Kaksi vanhaa , vanhaa varista
        nuokkuu hiljaa pellon aidalla.
        Ruskea on rinta kaisliston
        taivas harmaa. Sataa. Syksy on.

        "Kurkikin jo lähti", veljelleen
        toinen virkkaa niinkuin itsekseen.
        Pitkä hiljaisuus. Jo toinenkin
        "niin maar, lähti", sanoo takaisin.

        Sitten vanhukset taas vaikenee.
        Järven pintaa sade soittelee.
        Sukii siivenselkää toisen pää.
        Toinen joskus silmää siristää.

        Höyhenihin niskat kyyristyy.
        Sataa. Hiljaista on. Hämärtyy
        yli pellon mustan kynnöksen
        tuntuu riihen tuoksu etäinen.

        Kaksi märkää, vanhaa varista
        nuokkuu aatoksissaan aidalla.
        "täytyy tästä.." toinen havahtuu,
        lentoon verkkaisesti valmistuu.
        "käyhän taaskin tarinoimassa.
        Oli oikein hauska tavata."


      • Paula-Tyttöstä
        TaikisN kirjoitti:

        Huomenta Paula-Tyttöskä. Mitähän tänään mietittäsiin. Kiittäen runosta, saanen vastalahjoittaa Yhden Lauri Pohjanpään klassikon, teille ja meille ja kaikille.

        Kaksi vanhaa , vanhaa varista
        nuokkuu hiljaa pellon aidalla.
        Ruskea on rinta kaisliston
        taivas harmaa. Sataa. Syksy on.

        "Kurkikin jo lähti", veljelleen
        toinen virkkaa niinkuin itsekseen.
        Pitkä hiljaisuus. Jo toinenkin
        "niin maar, lähti", sanoo takaisin.

        Sitten vanhukset taas vaikenee.
        Järven pintaa sade soittelee.
        Sukii siivenselkää toisen pää.
        Toinen joskus silmää siristää.

        Höyhenihin niskat kyyristyy.
        Sataa. Hiljaista on. Hämärtyy
        yli pellon mustan kynnöksen
        tuntuu riihen tuoksu etäinen.

        Kaksi märkää, vanhaa varista
        nuokkuu aatoksissaan aidalla.
        "täytyy tästä.." toinen havahtuu,
        lentoon verkkaisesti valmistuu.
        "käyhän taaskin tarinoimassa.
        Oli oikein hauska tavata."

        Heinikkoa laidunsi hevonen.
        Entinen työjuhta raviratojen.
        Siitä moneen kertaan oli lyöty vetoa.

        Nyt se nyhti aivan omaan tahtiinsa
        ketoa, rullas turpaansa.

        - Sumuista, se tuumas.
        Se on se small talk turvallista
        märehtiä ja..

        Sitten se oli oivaltavinaan
        ja virkkoi varikselle:

        Ai, että mitä uutisia
        vain maksusta
        hurjastelevista Duudsoneista?

        Jos ne oliskin itse keksineet
        Suomen maassa,
        eikä edellensä ehtineet ois
        saksalaiset teinit,

        niin jo leviäisi maailmalla
        deeveedeinä Duudsoneiden
        humalaltumis hikkelöinti?

        Kaupaks kävis Tampax, ja se Libresse.
        Entistä kuulummaksi kävis
        myös se aito suomalainen vodka.

        Varis rätkähdytti siipiään,
        muttei se lentoon enää
        sentään yhtenään..

        - Mutt Maria kun sitä niiltä pyysi,
        loihevat lausumahan:

        - Noin ei meitä kyllä
        talk show Maria-tuotantotiimi nyysi!
        Onpas alhaista!
        Meillä tässä syytä on olla vihaista!

        Me nääs tuottavammin
        pyllistellään jossain muualla -

        ja ilman narua.

        - Laidun on suhteellisen vapaa!
        kaapaisi siihen hevonen.

        - Ja mulla taivas vain on rajana,
        laulahti varis,

        niin että talon kissaltakin
        päiväunet silmistänsä karis.


      • Paula-Tyttöstä kirjoitti:

        Heinikkoa laidunsi hevonen.
        Entinen työjuhta raviratojen.
        Siitä moneen kertaan oli lyöty vetoa.

        Nyt se nyhti aivan omaan tahtiinsa
        ketoa, rullas turpaansa.

        - Sumuista, se tuumas.
        Se on se small talk turvallista
        märehtiä ja..

        Sitten se oli oivaltavinaan
        ja virkkoi varikselle:

        Ai, että mitä uutisia
        vain maksusta
        hurjastelevista Duudsoneista?

        Jos ne oliskin itse keksineet
        Suomen maassa,
        eikä edellensä ehtineet ois
        saksalaiset teinit,

        niin jo leviäisi maailmalla
        deeveedeinä Duudsoneiden
        humalaltumis hikkelöinti?

        Kaupaks kävis Tampax, ja se Libresse.
        Entistä kuulummaksi kävis
        myös se aito suomalainen vodka.

        Varis rätkähdytti siipiään,
        muttei se lentoon enää
        sentään yhtenään..

        - Mutt Maria kun sitä niiltä pyysi,
        loihevat lausumahan:

        - Noin ei meitä kyllä
        talk show Maria-tuotantotiimi nyysi!
        Onpas alhaista!
        Meillä tässä syytä on olla vihaista!

        Me nääs tuottavammin
        pyllistellään jossain muualla -

        ja ilman narua.

        - Laidun on suhteellisen vapaa!
        kaapaisi siihen hevonen.

        - Ja mulla taivas vain on rajana,
        laulahti varis,

        niin että talon kissaltakin
        päiväunet silmistänsä karis.

        Vaikka kaappien ovat ovat kilvan sinkoilleet auki, se on siltikin vielä maassamme tabu.

        Vietolan ohjelmista ensimmäistäkään ei ole tullut katsottua, mutta ohjelman ympärillä vellovien puheiden perusteella mitään ei siinä ole tullut menetettyä.
        Ihan ok että kieltäytyivät viinatamponinäytöksestä. Mille ikä- tms ryhmälle Vietolan ohjelma on oikein suunnattu, onko tietoa?


      • Paula-Tyttöskä
        TaikisN kirjoitti:

        Vaikka kaappien ovat ovat kilvan sinkoilleet auki, se on siltikin vielä maassamme tabu.

        Vietolan ohjelmista ensimmäistäkään ei ole tullut katsottua, mutta ohjelman ympärillä vellovien puheiden perusteella mitään ei siinä ole tullut menetettyä.
        Ihan ok että kieltäytyivät viinatamponinäytöksestä. Mille ikä- tms ryhmälle Vietolan ohjelma on oikein suunnattu, onko tietoa?

        Ehkäpä Suomen ammatttimaiset viihdetrokarit ovat tulleet pohtineeksi kohderyhmänsä. Tilaus mitä ilmeisimmin sillekin ohjelmanumerolle on?

        Vain lehden luin. Duudsonit ovat ainakin vetävinään sentään jotakin rajaa?

        http://www.iltalehti.fi/viihde/2011040213479783_vi.shtml


      • Paula-Tyttöskä kirjoitti:

        Ehkäpä Suomen ammatttimaiset viihdetrokarit ovat tulleet pohtineeksi kohderyhmänsä. Tilaus mitä ilmeisimmin sillekin ohjelmanumerolle on?

        Vain lehden luin. Duudsonit ovat ainakin vetävinään sentään jotakin rajaa?

        http://www.iltalehti.fi/viihde/2011040213479783_vi.shtml

        Hiukan kyllä vaikuttaa....

        no, ainakin Venlagaalassa (olikohan se Venla vai Emma vai mikälie niistä monista palkitsemistilaisuuksista...) oli moraali niin löyhällä että yksi Duusoni veti housut kinttuihin tmennessään hakemaan palkintoaan.
        Tällaisen vanhan variksen mielestä se ei ollut laisinkaan hyvä idea.


    • Onkohan mulla kysessä joku allergia kun silmät tuntuu niin kuivilta joka päivä ja käsivarsiin tulee jotain ihme punasia paukamia.
      Kamala kun kutisee. Ei mulla ennen oikeastaan tälläsiä ole tullu, no viimevuonna alko ja kesti koko kesän.

      • Kurkkaappa googlella nokkosihottuma, toiselta nimeltä nokkosrokko tai urtikaria Se liittyy allergisiin reaktioihin.


      • TaikisN kirjoitti:

        Kurkkaappa googlella nokkosihottuma, toiselta nimeltä nokkosrokko tai urtikaria Se liittyy allergisiin reaktioihin.

        Pahasti oireet viittaavat tohon suuntaan. Ne paukamat todellakin kestää vain muutamia tunteja ja sit häipyy tullakseen aamulla takasin. :)


      • Nittaminax kirjoitti:

        Pahasti oireet viittaavat tohon suuntaan. Ne paukamat todellakin kestää vain muutamia tunteja ja sit häipyy tullakseen aamulla takasin. :)

        Minulla yksi lääke teki nokkosihottumaa, sittemmin se vaihdettiin toiseen ja oireet hävisivät.

        Sun kannattaa tarkkailla onko jotain muuttunut ruokavaliossa tai lääkkeissä, sellaista joka selittäisi paukurat. Tosin katupölykin saattaa herkistää nokkosihottumalle.


      • TaikisN kirjoitti:

        Minulla yksi lääke teki nokkosihottumaa, sittemmin se vaihdettiin toiseen ja oireet hävisivät.

        Sun kannattaa tarkkailla onko jotain muuttunut ruokavaliossa tai lääkkeissä, sellaista joka selittäisi paukurat. Tosin katupölykin saattaa herkistää nokkosihottumalle.

        Minä epäilen et se "aspiriini" ASA saa aikaan noita oireta, mutta katsotaan nyt. Kiitos muuten yleensäkin tuosta vinkistä nokkosihottumasta. :)


    • varm.

      Syyhypunkki

    • Teemuna

      Kur-kur-kurkistus. Jokos tippaleivät leivottuna?

      • Eihän nyt sentään vielä....

        Tippikset on vappuevästä, katsotaan kuukauden päästä tuleeko innostuttua niitä väsäämään. Se on kyllä aika työlästä touhua :)


    • Heippati hei Taikis ja muut palstakaverit!

      Aurinkoinen päivä tänään vaihteeksi.
      Ei saisi kitistä palstan uutta lookkia, mutta kitisen kuitenkin ;) Ei tule lähimainkaan niin helposti sukellettua suoleen, jotenkin niin päällekäyvä on etusivu. Nuo juoksevat viestit nappaavat otteeseensa ja sitä menee pieni ihminen ihan päästään pyörälle.

      Täytyypi jatkossakin kurkistaa tänne kun kurkitus aiheutti kurkistuksen :)

      • No heippa Tintti, pitkästä aikaa. Kiva nähdä nikkiäsi. !!
        Sullahan oli jotain kirjautumisvaikeuksia jossain vaiheessa, muistan nähneeni sellaisen viestin jollain palstalla.? Hyvä että ne on ohi. Joo ei tää uusi Suomi24:n ilme ole entisenveroinen näillä keskustelupalstoillakaan. Mun ei tule käytyä etusivulla juurikaan, on tullut tallennettua suosikeihin pari suomipalstaa joten tulee sukellettua suoraan keskusteluihin :)

        Täälläkin arska paistaa täyttä häkää, nyt jos koskaan on otettava tukeva ote niskavilloistaan ja viuhahdettava lenkille. Kunhan täsä nyt vähän ensin huilaan.:)


      • TaikisN kirjoitti:

        No heippa Tintti, pitkästä aikaa. Kiva nähdä nikkiäsi. !!
        Sullahan oli jotain kirjautumisvaikeuksia jossain vaiheessa, muistan nähneeni sellaisen viestin jollain palstalla.? Hyvä että ne on ohi. Joo ei tää uusi Suomi24:n ilme ole entisenveroinen näillä keskustelupalstoillakaan. Mun ei tule käytyä etusivulla juurikaan, on tullut tallennettua suosikeihin pari suomipalstaa joten tulee sukellettua suoraan keskusteluihin :)

        Täälläkin arska paistaa täyttä häkää, nyt jos koskaan on otettava tukeva ote niskavilloistaan ja viuhahdettava lenkille. Kunhan täsä nyt vähän ensin huilaan.:)

        Äläs ny kun minä olen huilannut jo yli kolmen tunnin ajan niskat jumissa koneen ääressä. Tiukkaa otetta vaaditaan täällä etten sanoisi vieläkin tiukempaa ;)

        Huomio huomio ulkona on vielä kylmä, vaikka arska paistaakin. . . meinaan tuota viuhahtamista :D

        Nyt se pakko otti kiinni niskavilloista ja nosti mun irti penkistä.
        Palaillaan, hyvää päivän jatkoa ja aurinko paistakoon ihan iltaan saakka!


    • Kurkistus täältäkin ja yllätyksekseni huomasin uutta viestiä pukanneen palstalle pitkästä aikaa. :)

      • Juuh.... Tuli yhtäkkiä sunnuntaiaamuna älynväläys tehdä avaus tänne.
        Nytpähän tulee testatuksi kurkkijat :)) Tulee sitä aina välillä vilkaistua palstoja joilla on tullut vuosien varrella kirjoitelleeksi.



        ps.Meni ekana väärään kohtaan vastaus, se on tuo poistettu :)


      • TaikisN kirjoitti:

        Juuh.... Tuli yhtäkkiä sunnuntaiaamuna älynväläys tehdä avaus tänne.
        Nytpähän tulee testatuksi kurkkijat :)) Tulee sitä aina välillä vilkaistua palstoja joilla on tullut vuosien varrella kirjoitelleeksi.



        ps.Meni ekana väärään kohtaan vastaus, se on tuo poistettu :)

        Ihan hyvä testaillakin. Mä en tälle palstalle yleensä oo kurkkinu kovinkaan tiiviisti, ehkä noin kerran viikossa, kahvikeskusteluihin tiiviimmin. Mutta ihan mukava yllätys nyt pitkästä aikaa.


      • pz.n kirjoitti:

        Ihan hyvä testaillakin. Mä en tälle palstalle yleensä oo kurkkinu kovinkaan tiiviisti, ehkä noin kerran viikossa, kahvikeskusteluihin tiiviimmin. Mutta ihan mukava yllätys nyt pitkästä aikaa.

        Harvakseen
        mullakin tullut tänne kurkittua, mutta joskus aina kuitenkin. Tietty nyt parina päivänä oon käynyt useinkin kun pitää "emännöidä" aloitustaan :)
        Viiskymppisiin vilkaisen joskus ja Elämäniloihin, kaffelassa oon kurkkimisen lisäksi kirjoitellutkin jonkinverran. Siinäpä ne meitsin Suomipalstat onkin joissa tulee käytyä. Onko itselläsi miten laaja palstavalikoima Suomi24:llä ?


      • TaikisN kirjoitti:

        Harvakseen
        mullakin tullut tänne kurkittua, mutta joskus aina kuitenkin. Tietty nyt parina päivänä oon käynyt useinkin kun pitää "emännöidä" aloitustaan :)
        Viiskymppisiin vilkaisen joskus ja Elämäniloihin, kaffelassa oon kurkkimisen lisäksi kirjoitellutkin jonkinverran. Siinäpä ne meitsin Suomipalstat onkin joissa tulee käytyä. Onko itselläsi miten laaja palstavalikoima Suomi24:llä ?

        Taitaapa rajoittua oikeastaan näihin kahteen. Viisikymppisissä en oo käyny kolmeen-neljään vuoteen vai olisko vieläkin pidempi aika. Elämäniloissakaan en oo käyny miesmuistiin. Siinäpä ne sitten olikin. Liekö musta tullut laiska tai jotain?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe