Yläselän kipu

saniiliini12

Mistäköhän johtuu polttava ja puristava, joskus vihlovakin kipu yläselässä lapaluun ympärillä ja rintalastan yläosassa oikealla puoella. Kova puristava ja polttava kipu on myös alimpien kylkiluiden kohdalla selkäpuolella eikä kohdasta kärsi painaa ollenkaan kun sattuu tosi paljon.
Tätä jatkunut jo kuukausitolkulla. Jatkuvasti on myös sellainen huono olo, jotenkin kuvottava tunne.
Särkyä on myös oikean kainalon alta pitkin käsivarren alapuolta kyynärpäähän asti, kynärpään sivulla on myös kipeä kohta josta painettaessa sattuu ikäänkuin johonkin hermoon. Jos käden laittaa vaakasuoraan sivusuunnassa ja nostaa kämmentä ja sormia ylös, niin kiristää sormenpäihin asti, tälläistä ei ole siis vasemmalla puolella.
Voiko joku hermo olla jossain niin puristuksissa vai joku tosi tosi paha lihasjumi..
Selkäkipuja minulla on on ollut noin pari vuotta, ja lannerangan ja si-nivelten magneetti otettu, si-nivelissä pientä ödeemaa, ei kuitenkaan reumalääkärin mukaan reumaa. Rintarangan röntgen otettu, jossa ei mitään ihmeitä, oikealle pientä skolioosia.
Suurin pelkoni on että minulla joku syöpä joka kasvaa ja puristaa nyt jotain hermoa.
Selkäkipuni alkoivat aikoinaan pikkuhiljaa lähinnä ristiselän kipuna ja vannemaisena puristuksena vyötärön kohdalta. Sen jälkeen on sitten ollut si-nivelkipuja ja vaihtelevasti muita oireita ja tosiaan nyt tämä selkeä toispuoleinen kipu alkoi viime syksynä, jonka jälkeen pahentunut. Lääkärit ei osaa juuri sanoa mitään vaikka tuskat on joskus aikamoiset.
Kehottavat vaan jumppaamaan. Olen aina liikkunut paljon, en tupakoi, en ole ylipainoinen ja lihaskuntokaan ei mikään kovin huono voi olla ja syviä lihaksiakin tulee harjotettua. Ja tiedän että tämä kipu nyt ei ole sellaista laatuaan että liikunta siihen auttaisi, kun ei aina oikein edes kykene lähtemään liikkumaan vaikka halua olisi.
Tiezeäkään tämä ei lääkärin mukaan ole. Fibroakin olen ajatellut, mutta eikös siinä ole oireita symmetrisesti, kun itsellä tosiaan tuo oikea puoli oireilee enempi. Särky alkaa heti aamusta ja jatkuu iltaan kunnes nukahdan.

169

35755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaivainen...

      Tässä erilaisia karttoja. Kulje hiirellä selkärankaa pitkin.

      http://www.kolumbus.fi/kuntoutus-karppinen/oireet.html

      Täällä hieman epäselvä kartta, mutta näkyy miten sormiin asti tulee kaularangan alueelta heijasteita.

      http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Potilaan_neurologinen_tutkiminen#Koordinaation_tutkiminen

      Tässä yksinkertaisempi piirros.

      http://www.redy.info/erb/hermotus.html

      Oletko käynyt esim. dc kiropraktikolla? Jos si-nivelessä on vaivaa, niin silloin koko kroppa on viturallaan. Tervetuloa kerhoon, meitä vaivaisia on paljon, ja si-nivelestä löytyy tietoa vaikka kuinka.

      • saniliini12

        Kiitos linkeistä.
        Juu olen käynyt dc kirolla kolmisen kertaa yli vuosi sitten, puhui kyllä lantion vinoudesta ja että oikean puolen si-nivel ei toimisi oikein, mutta ei asialle mitään tehnyt,pari fysioterapaeuttia ei ole osannut sanoa kropastani juuri mitään, tosin en silloin ollut näin kipeä kuin nyt, viimeksi kävin omt-fysioterapeutilla, joka sanoi että ei uskalla tehdä selälläni mitään koska on niin ärtynyt koko oikea puoli ja käski lääkärille uudelleen. Hänen mielestään si-nivelet liikkuivat ihan hyvin.


      • mk
        saniliini12 kirjoitti:

        Kiitos linkeistä.
        Juu olen käynyt dc kirolla kolmisen kertaa yli vuosi sitten, puhui kyllä lantion vinoudesta ja että oikean puolen si-nivel ei toimisi oikein, mutta ei asialle mitään tehnyt,pari fysioterapaeuttia ei ole osannut sanoa kropastani juuri mitään, tosin en silloin ollut näin kipeä kuin nyt, viimeksi kävin omt-fysioterapeutilla, joka sanoi että ei uskalla tehdä selälläni mitään koska on niin ärtynyt koko oikea puoli ja käski lääkärille uudelleen. Hänen mielestään si-nivelet liikkuivat ihan hyvin.

        Jos asut lähellä pääkaupunkiseutua niin mene kuntoutus-karppiselle joka toimiin helsingissä malmilla ja siellä on ammattitaitoinen henkilokunta ja saavat kaikki nikamalukot auki ja säryt poistuu ja jos heidän hoidot eivät auta niin neuvovat mitä sen jälkeen tehdään. Itsellä menee kanssa selkä jumiin ja kunnon manipulaatio nikamille auttaa ja kuntosaliharjoittelu on myös hyvä selälle ja pitää aloittaa pienillä painoilla ja kun lihakset vahvistuu niin lisätä rasitusta.


      • Cattix

        Pyydä lähete ct-kuvaukseen, niin kyllä selviää vika, koska siinä kuvataan viipaleittain kaikki kipeän alueen kohdat, joten turha ihmetellä ja kärsiä vaan. Tietty se maksaa, jonkin verran, mutta Kela korvaa siitä takaisin ainakin vähän edes. Varautua saa muutamaan satkuun kyllä.

        Ei tosiaan kannata jättää asiaan tuolleen.


      • Nykyisin kivuton
        saniliini12 kirjoitti:

        Kiitos linkeistä.
        Juu olen käynyt dc kirolla kolmisen kertaa yli vuosi sitten, puhui kyllä lantion vinoudesta ja että oikean puolen si-nivel ei toimisi oikein, mutta ei asialle mitään tehnyt,pari fysioterapaeuttia ei ole osannut sanoa kropastani juuri mitään, tosin en silloin ollut näin kipeä kuin nyt, viimeksi kävin omt-fysioterapeutilla, joka sanoi että ei uskalla tehdä selälläni mitään koska on niin ärtynyt koko oikea puoli ja käski lääkärille uudelleen. Hänen mielestään si-nivelet liikkuivat ihan hyvin.

        Kuulostaa hyvin paljon samalta mitä itselläni oli. Eli hakeuduin työterveyslääkärille kärsittyäni yli vuoden aina vain pahenevista selkä/lantiokivuista. Viimeinen niitti tuli siinä, kun eräänä päivänä noustessani kyykystä ylös, vietin tuon "ylösnousemuksen" jälkeen 2-3 tuntia sohvalla aivan paikallani, kun myyta ei kipujen takia pystynyt.

        Kipujen takia liikkuminen oli todella vaivalloista eikä voinut edes kuvitellakkaan harrastavansa mitään ylimääräistä liikuntaa. Ainut, että töissä mentiin hampaat irvessä ja kotia päästyä leputeltiin selkää mahdollisimman pienellä rasituksella.

        Pahinta oli, kun kivut tuntuivat joka päivä olevan eri kohdassa. Milloin lonkan oikealla puolella, milloin vasemmalla. Välillä vihloi niin julmetusti keskiselästä ja välillä jaloissa alkoi olemaan puutumisen tunnetta, aivan varpaissa asti. Eräänä päivänä suihkussa ollessani huomasin myös, että lantioni kiertyi todella voimakkaasti vasemmalle ja vasemman jalan polvi taipui ikään kuin yli, suorassa seistessäni. Tuon saman kiertymän lääkärikin totesi ja passitti lannerangan RTG- kuvaan.

        Kuvissa ei näkynyt mitään ihmeellisyyksiä vaikka lausunnossa olikin käytetty kaikenlaista hienoa kieltä... Lähete on jossakin hukassa, joten en voi tarkempaa erittelyä siitä tehdä. Määrättiin jotain kevyttä tulehduskipulääkettä ja lihasrelaksantteja sekä fysioterapiaa. Siinä vaiheessa alkoi todellakin keittämään... Fysioterapiaa, kenelle siitä nyt on hyötyä. Ajattelin kuitenkin kokeilla ja onneksi työnantajallani oli näitä sopimuksia eri paikkojen kanssa ja satuinkin soittamaan eräässä listassa olleeseen yritykseen vaikka se olikin n. 100km:n päästä asuinpaikastani.

        Ensimmäisellä käynnillä kartoitettiin missä kipu tuntuu, kuinka voimakkaana, missä tilanteissa jne. eli ihan perussettiä. Kokeiltiin myös pieniä liikkeitä, mutta terapeutti keskeytti ne heti alkuunsa, koska kipuilu alkoi heti pienestäkin liikkeestä. Hänen suosituksestaan soitin lääkärille ja pyysin saikkua, koska muuten ei oikein pystyisi terapiaa aloittamaan.

        Terapiassa kävin viikon välein ja alkoi pikkuhiljaa muodostumaan diagnoosi ongelmastani. Kuulemma välilevy oli päässyt repeytymään, jolloin ne nesteet pursusivat selkäydinkanavaan ja ärsyttivät hermoa joka aiheutti kipuilut. Terapeutti löysikin heti oikean hoidon ja tuntui, että todella on omistautunut asialle... Eli minun selkäkipujen poistoon ja selän kuntouttamiseen. Noin 4:n viikon päästä pystyin jo viettämään hieman normaalimpaa elämää... Saattoi olla useita tunteja päivässä jolloin kivut pysyivät poissa. Mutta täytyy myöntää, että tein harjoituksia todella intensiivisesti joka edesauttoi todella paljon kuntoutumista.

        Terapiaa jatkettiin myös työnantajan maksaman osuuden jälkeen ja jatkan vielä nykyisinkin terapiassa käyntiä n. 1-2 kk:n välein. Eli omast pussista maksellaan, mutta kyllä kannattaa. Nyt on noin vuosi siitä, kun aloitin terapian ja viime kesä meni kesästä nauttien eikä kivuista kärsien. Sain aloitettua juoksuharrastuksen, punttien kanssa treenaamisen yms. Ja nyt kivut ovat pysyneet poissa kokonaan ties kuinka pitkän ajan. En olisi vielä vuosi sitten uskonut, että kivutonta elämää pystyn viettämään...

        En toki sano, että sun kivut ovat samasta syystä, mutta oireet olivat ainakin hyvin samankaltaisia... Tosin niin monen muunkin mitä olen lukenut viestiketjua.

        Avainsana oli minulla siis MDT- Fysioterapeutti ja hän on käynyt jonkun selkäklinikka härpätyksen, en nyt muista sitä oikeaa nimeä, mutta kuiteskin. :D Siihen lisätään vielä saikkua, että selkä saisi hieman rauhoittua ja jotain kipulääkkeitä, että pystyy liikkeet aloittamaan.. Oma motivaatio, että haluaa ne kivut pois niin avot.

        Tuossapa taas yksi tarina lisää ja tälläkertaa positiivinen kokemus. ;)


      • VELTTOILU SEIS

        Syynä on todennäköisesti lihaskipu joka johtaa hyvin kivuliaaseen lihas kramppiin,hoitamattomana.
        Sirdalus lääkitys,lihaksia on rasitettava sopivasti,aluksi rekistä roikkuen viikon päästä uinti ja halon hakkuu sekä puutarhatyöt pitävät lihakset kunnossa


      • Kokeillut
        mk kirjoitti:

        Jos asut lähellä pääkaupunkiseutua niin mene kuntoutus-karppiselle joka toimiin helsingissä malmilla ja siellä on ammattitaitoinen henkilokunta ja saavat kaikki nikamalukot auki ja säryt poistuu ja jos heidän hoidot eivät auta niin neuvovat mitä sen jälkeen tehdään. Itsellä menee kanssa selkä jumiin ja kunnon manipulaatio nikamille auttaa ja kuntosaliharjoittelu on myös hyvä selälle ja pitää aloittaa pienillä painoilla ja kun lihakset vahvistuu niin lisätä rasitusta.

        Kuntoutus-Karppista kannattaa miettiä tarkkaan! Menenee rahat, mutta vaivat jää. Voi olla että auttaa, tai sitten ei!


    • vaivainen...
    • mummo 56

      Saniliini 12. Itselläni on samantyyppiset oireet. Skolioosi lannerangassa rintarangassa scheuermanin tauti ja syrinx-ontelo. Kaksi kertaa leikattu lannerankaa ja kerran kaularankaa. Kärsinyt olen vaivasta yli 20 vuotta. Kipulääkkeenä mm. Tradolan Retard 150 mg. Kurkottelu ja rasitus saa kivun sietämättömäksi. Olen ollut Kysin potilaana pitkään pompottelua ja pompottelua lääkäriltä toiselle.....Imovanella nukun jotenkuten...

      • saniliini12

        Kaikkein tympeintä on juuri tuo pompottelu paikasta toiseen.Lääkeresepti vaan käteen ja käsketään jumpata, kyllä se siitä. Olen monet kerrat sanonut että vaikka jumppaisin ja venyttelisin 24h vuorokaudessa ei se auta vaivaani. Jos olisi auttanut,niin en kai huvikseen lääkärissä juoksisi.

        Tuntuu niin masentavalta ajatella että alle 40 vuotiaana olisi jo suunnilleen työkyvytön kipujen takia.

        Luulin, ettei minulle voisi ikinä tulla selkäongelmia, kun olen mielestäni terveellisesti yrittänyt elää ja liikuntaa harrastanut, mutta tässä sitä vaan ollaan kipeänä ja pahempaan päin on menossa.
        Tuntuu että koko oikea puoli menee aivan jumiin, kaikesta venyttelystäkin huolimatta. Tuntuu että kipu on jossain syvällä, kai tämä jotain hermokipuakin on jo kun ei lihasrelaksantit eikä tulehduskipulääkkeetkään meinaa auttaa aina.

        Kai vielä pitäisi jotain osteopaattia/naprapaattia kokeilla vaikken enää jaksa uskoa että kukaan osaisi auttaa..

        Tsemppiä vain kaikille kipuilijoille. Ei sitä osaa kuvitella miltä jatkuvat kivut tuntutuvat ellei niitä itse koe.


      • vaivainen...
        saniliini12 kirjoitti:

        Kaikkein tympeintä on juuri tuo pompottelu paikasta toiseen.Lääkeresepti vaan käteen ja käsketään jumpata, kyllä se siitä. Olen monet kerrat sanonut että vaikka jumppaisin ja venyttelisin 24h vuorokaudessa ei se auta vaivaani. Jos olisi auttanut,niin en kai huvikseen lääkärissä juoksisi.

        Tuntuu niin masentavalta ajatella että alle 40 vuotiaana olisi jo suunnilleen työkyvytön kipujen takia.

        Luulin, ettei minulle voisi ikinä tulla selkäongelmia, kun olen mielestäni terveellisesti yrittänyt elää ja liikuntaa harrastanut, mutta tässä sitä vaan ollaan kipeänä ja pahempaan päin on menossa.
        Tuntuu että koko oikea puoli menee aivan jumiin, kaikesta venyttelystäkin huolimatta. Tuntuu että kipu on jossain syvällä, kai tämä jotain hermokipuakin on jo kun ei lihasrelaksantit eikä tulehduskipulääkkeetkään meinaa auttaa aina.

        Kai vielä pitäisi jotain osteopaattia/naprapaattia kokeilla vaikken enää jaksa uskoa että kukaan osaisi auttaa..

        Tsemppiä vain kaikille kipuilijoille. Ei sitä osaa kuvitella miltä jatkuvat kivut tuntutuvat ellei niitä itse koe.

        Niinpä. Olen itse kertonut oman tarinani täällä. Ihmettelen todella mitä meidän lääkäreille koulussa opetetaan, kun tuntuu, että kukaan ei tiedä mistään mitään, ja potilaat ravaa paikasta toiseen saamatta apua.

        Lopulta sitten korjataan jo syntyneitä vaurioita, kun alkuperäistä syytä ei ole löydetty ajoissa. Tulee aika kalliiksi yhteiskunnalle, kun ihmiset on työkyvyttömiä alle 50 v.

        http://selkaliitto.captesting.net/viewtopic.php?f=1&t=240


      • KIPUPIIKKI ENSIN
        saniliini12 kirjoitti:

        Kaikkein tympeintä on juuri tuo pompottelu paikasta toiseen.Lääkeresepti vaan käteen ja käsketään jumpata, kyllä se siitä. Olen monet kerrat sanonut että vaikka jumppaisin ja venyttelisin 24h vuorokaudessa ei se auta vaivaani. Jos olisi auttanut,niin en kai huvikseen lääkärissä juoksisi.

        Tuntuu niin masentavalta ajatella että alle 40 vuotiaana olisi jo suunnilleen työkyvytön kipujen takia.

        Luulin, ettei minulle voisi ikinä tulla selkäongelmia, kun olen mielestäni terveellisesti yrittänyt elää ja liikuntaa harrastanut, mutta tässä sitä vaan ollaan kipeänä ja pahempaan päin on menossa.
        Tuntuu että koko oikea puoli menee aivan jumiin, kaikesta venyttelystäkin huolimatta. Tuntuu että kipu on jossain syvällä, kai tämä jotain hermokipuakin on jo kun ei lihasrelaksantit eikä tulehduskipulääkkeetkään meinaa auttaa aina.

        Kai vielä pitäisi jotain osteopaattia/naprapaattia kokeilla vaikken enää jaksa uskoa että kukaan osaisi auttaa..

        Tsemppiä vain kaikille kipuilijoille. Ei sitä osaa kuvitella miltä jatkuvat kivut tuntutuvat ellei niitä itse koe.

        LIHAS PITÄÄ SAADA RENTOUTUMAAN ENSIN,ESIM SIRDALUD LÄÄKITYKSELLÄ
        Sitten kun selkä lihas menee kramppiin puhuminenkin tekee hyvin kipeää


      • körsi vaan
        vaivainen... kirjoitti:

        Niinpä. Olen itse kertonut oman tarinani täällä. Ihmettelen todella mitä meidän lääkäreille koulussa opetetaan, kun tuntuu, että kukaan ei tiedä mistään mitään, ja potilaat ravaa paikasta toiseen saamatta apua.

        Lopulta sitten korjataan jo syntyneitä vaurioita, kun alkuperäistä syytä ei ole löydetty ajoissa. Tulee aika kalliiksi yhteiskunnalle, kun ihmiset on työkyvyttömiä alle 50 v.

        http://selkaliitto.captesting.net/viewtopic.php?f=1&t=240

        Eihän Suomessa ymmärretä kivusta eikä kipulääkkeistä enempää kuin sika hopealusikasta. Kokemusta on . Voi luoja , jos kertoisin tarinani.
        Nyt vain kärsitään sietämättömästä kivusta.


      • repa`
        saniliini12 kirjoitti:

        Kaikkein tympeintä on juuri tuo pompottelu paikasta toiseen.Lääkeresepti vaan käteen ja käsketään jumpata, kyllä se siitä. Olen monet kerrat sanonut että vaikka jumppaisin ja venyttelisin 24h vuorokaudessa ei se auta vaivaani. Jos olisi auttanut,niin en kai huvikseen lääkärissä juoksisi.

        Tuntuu niin masentavalta ajatella että alle 40 vuotiaana olisi jo suunnilleen työkyvytön kipujen takia.

        Luulin, ettei minulle voisi ikinä tulla selkäongelmia, kun olen mielestäni terveellisesti yrittänyt elää ja liikuntaa harrastanut, mutta tässä sitä vaan ollaan kipeänä ja pahempaan päin on menossa.
        Tuntuu että koko oikea puoli menee aivan jumiin, kaikesta venyttelystäkin huolimatta. Tuntuu että kipu on jossain syvällä, kai tämä jotain hermokipuakin on jo kun ei lihasrelaksantit eikä tulehduskipulääkkeetkään meinaa auttaa aina.

        Kai vielä pitäisi jotain osteopaattia/naprapaattia kokeilla vaikken enää jaksa uskoa että kukaan osaisi auttaa..

        Tsemppiä vain kaikille kipuilijoille. Ei sitä osaa kuvitella miltä jatkuvat kivut tuntutuvat ellei niitä itse koe.

        Ainoa keino päästä vaivoistasi, on KUNTOILU. Kun akuutti vaihe sairaudesta on selätetty, nii erilaista liikuntaa, kestävyys ja voimapuolella, nii kivut häviää.


    • ..ss..

      voisiko olla jotain sisätautia? itselläni esimerkiksi sappikivet aiheuttivat kipuja joita lääkärit hoitivat pitkään selän lihaskipuina.

      • saniiliini12

        Olen yrittänyt kysyä läkäreiltä että voiko johtua jostain sisäelimestä tuo kova puristus ja kipu. Huolestuttaa kovasti kun noin nelisen kuukautta sitten tuli verta virtsan mukana. Hieman tuota ennen tuo kova kipu tuossa alimpien kylkiluiden alla alkoi. Virtsa-ja verikokeet on otettu, niissä ei mitään häikkää.
        Olisikohan syytä pyytää vatsan ultraus tai jotain muuta kuvauksia?
        Tämä kipu on meinaan aivan erilaista mitä oli silloin kun selkäkipuni alkoivat. Nyt tuntuu että lääkärit vain sanovat että sinuthan on tutkittu jo yli vuosi sitten, ei sinulla mikään ole ja kehottavat tosiaan jumppaamaan.


      • vaivainen...
        saniiliini12 kirjoitti:

        Olen yrittänyt kysyä läkäreiltä että voiko johtua jostain sisäelimestä tuo kova puristus ja kipu. Huolestuttaa kovasti kun noin nelisen kuukautta sitten tuli verta virtsan mukana. Hieman tuota ennen tuo kova kipu tuossa alimpien kylkiluiden alla alkoi. Virtsa-ja verikokeet on otettu, niissä ei mitään häikkää.
        Olisikohan syytä pyytää vatsan ultraus tai jotain muuta kuvauksia?
        Tämä kipu on meinaan aivan erilaista mitä oli silloin kun selkäkipuni alkoivat. Nyt tuntuu että lääkärit vain sanovat että sinuthan on tutkittu jo yli vuosi sitten, ei sinulla mikään ole ja kehottavat tosiaan jumppaamaan.

        Munuaiset kannattaisi varmaan tutkia (ultrata). Mene jollekin yksityiselle sisätautilääkärille ja puhu kivuistasi, mutta älä puhu selkäkivuista, vaan juuri tästä ERILAISESTA kivusta.


      • Kivut on
        saniiliini12 kirjoitti:

        Olen yrittänyt kysyä läkäreiltä että voiko johtua jostain sisäelimestä tuo kova puristus ja kipu. Huolestuttaa kovasti kun noin nelisen kuukautta sitten tuli verta virtsan mukana. Hieman tuota ennen tuo kova kipu tuossa alimpien kylkiluiden alla alkoi. Virtsa-ja verikokeet on otettu, niissä ei mitään häikkää.
        Olisikohan syytä pyytää vatsan ultraus tai jotain muuta kuvauksia?
        Tämä kipu on meinaan aivan erilaista mitä oli silloin kun selkäkipuni alkoivat. Nyt tuntuu että lääkärit vain sanovat että sinuthan on tutkittu jo yli vuosi sitten, ei sinulla mikään ole ja kehottavat tosiaan jumppaamaan.

        Jos asuinalueesi keskussairaalassa on kipu-poli, niin pyydä lääkäriltäsi lähete sinne. Ei menneet puheet kivusta kuuroille korville, siellä kuunnellaan ymmärretään ja erioten tutkitaan. Suosittelen


      • helppoa ku
        saniiliini12 kirjoitti:

        Olen yrittänyt kysyä läkäreiltä että voiko johtua jostain sisäelimestä tuo kova puristus ja kipu. Huolestuttaa kovasti kun noin nelisen kuukautta sitten tuli verta virtsan mukana. Hieman tuota ennen tuo kova kipu tuossa alimpien kylkiluiden alla alkoi. Virtsa-ja verikokeet on otettu, niissä ei mitään häikkää.
        Olisikohan syytä pyytää vatsan ultraus tai jotain muuta kuvauksia?
        Tämä kipu on meinaan aivan erilaista mitä oli silloin kun selkäkipuni alkoivat. Nyt tuntuu että lääkärit vain sanovat että sinuthan on tutkittu jo yli vuosi sitten, ei sinulla mikään ole ja kehottavat tosiaan jumppaamaan.

        Vatsaa ei yleensä enää ultralla kuvata vaan endyskopiolla jossa tähystetään vatsalaukku pohjukkaisuoleen asti,se vaatii vähän itsehillintää jottei oksenna.
        Lisäksi saadaan otettua koepalat joka hieman nipistää ja lopuksi painetaan pallea täyteen ilmaa kamera ulos ja oksentamaan limaa,sekä piereskelemään palleasta ilma pois.
        Toimenpide kestää 30 - 40 minuuttia jos kaikki sujuu hyvin


      • riiriririiriri

        Sama tuli täälläkin mieleen... Sappikipu paikallistui hyvin voimakkaasti sinne lapaluiden tienoille ja säteili joka paikkaan.


      • mie vaa
        Kivut on kirjoitti:

        Jos asuinalueesi keskussairaalassa on kipu-poli, niin pyydä lääkäriltäsi lähete sinne. Ei menneet puheet kivusta kuuroille korville, siellä kuunnellaan ymmärretään ja erioten tutkitaan. Suosittelen

        Eipä toimi Etelä- Karjalassa!


      • saniiliini12
        vaivainen... kirjoitti:

        Munuaiset kannattaisi varmaan tutkia (ultrata). Mene jollekin yksityiselle sisätautilääkärille ja puhu kivuistasi, mutta älä puhu selkäkivuista, vaan juuri tästä ERILAISESTA kivusta.

        No nyt on kokovatsa ultrattu ja sieltä ei löytynyt mitään mikä selittäisi tämän kivun.
        Eli ilmeisesti on jotain tuki-ja liikuntaelinperäistä kuitenkin.
        Verivirtsaisuudellekaan ei löytynyt oikein kunnon selitystä., lääkäri vain sanoi että on voinut olla munuaiskiviä, jotain pieniä mitä ei kuulemma ultrassa näkyisi.

        Jotain tuolla oikealla puolella kropassa on kuitenkin pahasti vialla,selvittelyt jatkuu...


    • iköhjvi

      ylävatsan ultra ainakin olisi hyvä tehdä.

    • mammo

      ....oli myös epämääräisiä kipuja monta vuotta(verikoet olivat normaalit,myös selkärangan kuva jne.),löytyi kesällä ekassa 50-v mammografiassa rintasyöpä..

    • !!

      Sitä se istuminen tekee.

      • loukkaantunut

        !! sun kommenttisi, kun laitoit 8.4. sitä se istuminen tekee. oletko ajatellut että jotkut ihmiset istuvat pyörätuolissa. itselläni on cp-vamma


    • salimies88

      Itellä meni maastavedossa salilla selkä. 7 viikkoa mennyt eikä parantunut.

      Se on jännä että kipu piste muuttuu aina minne sattuu ja puristaa hermoja. Joskus tuntuu että se tulee jaloista tai pakaroista joskus tuntuu pisteenä lantiolla tai yläselässä.

      Hermo kipuahan tämä on. Veikkaavat että välilevy ois pullistunut tai on nikamalukko SI nivelessä.

      Yhden virhe liikkeen jälkeen alkoi vaivaamaan. Mitään aikaisempaa vaivaa ei ole ollut.

      Suosittelen sulle magnetti kuvia? kerta noin pitkään jatkunut. Jos sulla olisi syöpä niin et enää noin pitkän ajanjälkeen olisi kirjoittelemassa täällä kyllä kipu olisi sinut ambulanssilla sairaalaan vienyt, joten siitä ei kantse huolia.

      Mutta jotain muuta sulla saattaa olla vinksallaan. Alkoiko se jostain tietystä virhe liikkeestä/kaatumisesta tai sen sellaisesta?

      • terve taas:)

        Niin että syöpäkö antaa kovan kivun heti...no ei anna...itse olen siitä todiste....vasta loppuvaiheessa viedään pillit soiden ampulansiilla..ei se kipuna heti tunnnu...5v sit olin topakka vaadin imu-papan eli kohdusta otetaan...ja siellä oli 2cm alku joka olis vieny hautaan..oli pahaa laatua...leikattiin ja sädehoitoo ja tänään olen terve....kipu ei aina sano...vaan minulle tuli tuo verinen uloste ...kannattaa papa kokeet ja se imu-papakin tehdä joka vuosi....siitä kohtusyöpä ja kohdun kaularangan syövät löytyy..itsellä alussa niin selvisin ..ole täysin terve!


    • sappivaivainen

      Sappikivet vaivaa, hae lääkettä siihen kipuun.

    • AK2011

      Kehotan menemään tutkimuksiin, kuvauksiin ja muihin kokeisiin vaikka lääkärit väittäisivät toisin, mitä ne tietää sillä se kipu on sinulla.
      Ensimmäinen vaimoni oli urheilullinen ja erittäin aktiivinen ja 2007 alkoi valittaa selkäkipua, häntä popmoteltiin paikasta toiseen erillaisissa hoidoissa kunnes lopulta tuli esiin että hänellä oli luusyöpä mikä oli ehtinnyt levitä keuhkoihin (T4) eli se viimeinen kun ei enään voida tehdä mitään. Sitten lääärit olivat hätää kärsimässä, mutta aika loppui. On parempi saada selville mistä selkäkipu johtuu ja alkaa hoidot heti, sillä oli syy mikä tahansa se on toivottavasti parannettavissa.
      Syyn selville saamista ja paranemista toivoen.

      • saniiliini12

        Näkyykö tuo tuollainen luusyöpä millaisessa kuvauksessa?
        Itselleni tehtu muutamia viikkoja sitten rintarangan magneettikuvaus, jossa kaikki hyvin.
        Viime kesänä tehtiin lannerangan magneettii ja si-nivelistä myös, ainoastaan si.nivelissä vähäistä turvotusta, muutoin kaikki ok, tosin kesällä ei minulla ollut tälläistä kipua vielä kuin nyt.
        Nyt kävin ylävatsan ultrassa, jossa myöskin kaikki ok, vaikka aamuisin ollut jo monta päivää virtsassa verta, myös pientä lämpöilyä ollut jo usena päivänä.
        Virtsakokeessakaan ei näkynyt mitään.. Mitenköhä tuo veri ei tuossa näytteessä sitten näkynyt vai olisiko sen pitänyt olla se ihan ensimmäinen aamuvirtsanäyte?
        Kovasti olen huolisssani kun nyt on tullut repivää kipua ja voimattomuutta oikeaan jalkaankin, sisäreiteen.
        Koko oikea puoli on jotenkin omituisen oloinen ja tosiaan tuo kova kipuilu tuolla alimpinen kylkiluiden tienoilla selässä.

        Mihkäköhän sitä seuraavaksi lähtisi apua hakemaan ku nei omt fysioterapeutikkaan osannut auttaa.


    • Sellu82

      Onkohan alottajalla selvinnyt jotain? Kuullostaa meinaa ihan samanlaiselta mitä itsellä on.. Välissä parempia kausia ja sitten taas melkein päivittäin halaillaan vessanpyttyä kun kivun takia laatta lentää :/

    • Munuaiskivi

      Verta virtsan mukana ja kovia kipuja selässä, alimpien kylkiluidenkin kohdalla? Joku jo ehdotti munuaisten tutkimista. Ei hassumpi ehdotus. Veri virtsassa saattaisi hyvinkin olla munuaisperäistä. Munuaiskivet niitä esimerkiksi aiheuttavat ja osaavat olla tuskallisia! Tulehdus munuaisessa kannattaa aina hoitaa myös pois, jos vaikka siitä kyse olisi.

    • 16

      eiköhän se oo sitä kun emme ole vielä tottuneet kävelemään kahdella jalalla.
      luonto korjaa sitten.....odotellaan

    • T.Tulevaisuus

      Lääkärit eivät usko että on todellista kipua itselläni oli vuosia sitten rangassa murtuma mutta meni noin 5 kk enennkuin löysin lääkärin kuka uskoi kipuihini ... vaikka kotoa 2 :si kertaa ambulanssilla haettiin ei sairaalan lääkärit uskoneet .
      Pitivät minua narkomaanina koska jouduin syömään valtavat määrät särky/ kipu lääkkeitä .Sitten koitti se ihana päivä jolloin menin eräälle yksityiselle klinikalle ..kyseinen lääkäri sattui olemään myös erään sairaalan girurgi . Hän järjesti minut sisään sairaalaan ja tutkimuksiin missä todettiin murtuma..pikaiseen leikkaukseen . Leikkauksen jälkeisenä päivänä en suostunut kipulääkitystä ottamaan koska mielestäni se ei enää ollut tarpeen .Paha mieli jäi koska toisen sairaalan henk.kunta leimasi minut syyttä .Mutta elämä jatkuu atm kivuttomasti :)
      Paranemisia kaikille

    • mielenliikku

      Kannattaisi kokeilla ottaa myös henkisen puolen asiat huomioon. Monesti ko. vaivat johtuvat psyykkisistä lukoista tai mielen tukoksista, jotka heijastavat elimistöömme. Siis jonkinlaiset ahdistukset esimerkiksi saattavat johtaa kipuihin jne.
      Tutustupa esim Antti Heikkilän nettisivuihin tai lue hänen kirjoittama kirja Siunattu kipu. Mielestäni aika valaisevaa tuotosta.

      • ressiranne

        "Kannattaisi kokeilla ottaa myös henkisen puolen asiat huomioon. Monesti ko. vaivat johtuvat psyykkisistä lukoista tai mielen tukoksista, jotka heijastavat elimistöömme. Siis jonkinlaiset ahdistukset esimerkiksi saattavat johtaa kipuihin jne."
        Oon ihan samaa mieltä..Itselläni on "stressiranne", jonka kipuilu kertoo siitä, että on aika ottaa rauhallisemmin.


    • luonto lääkitsee

      Krooninen selkäkipu. Kannabis auttaa asiaan.

    • elämä jatkuu,,,,,,

      Mulla on samanlaisia oireita , mutta syy selvisi, ei ollut reumaa!
      Selkänikamien välissä on joku syy, että nikaman väliin kasvaa luupiikki joka painaa selkäydintä? Olikohan se 4-5 nikamaväli? Jalat puutuu, ei kärsi kävellä kuin 100 metriä ja on päästävä kipujen vuoksi istumaan tai makuulle? Se sitten säteilee koko selkään ja rintaankin? Vika löytyi varjoainekuvauksissa, piti juoda jotain radioaktiivista litkua ennen kuvausta? Minua pidettiin muutamavuosi miltei hulluna ja tyhjänvalittajana, mutta jatkoin sitkeästi! Sain työkyvyttömyyseläkkeen tapeltuani 2 vuotta kelan kanssa? Erkoislääkärin lausunnotkaan ei meinannut kelalle kelvata? Ei paljon raksahommiin kykene!
      Kannattaa mennä ihan oikealle erikoislääkärille ja kuvauttaa kaikki nikamat, kyllä se kipujen syy löytyy! Leikkausta eivät vähässä rupea tekemään, ellei ole pakko? Luultavasti selkäytimen vieressä luuntyöstö on aika riskialtista hommaa? Kyllä tää elämä on väliin yhtä särkypillerien syöntiä, mutta väliin mahtuu hyviäkin päiviä jos ei tee mitään, laiskottelee vaan!

      • avun saanut

        www.kansalaakintaseura.fi
        Tuolta löytyy kansaparantajia pitki suomea, kannattaa kokeilla, ei ole kivuliasta hoitoa, vaan lempeää sellaista.


      • avun saannut
        avun saanut kirjoitti:

        www.kansalaakintaseura.fi
        Tuolta löytyy kansaparantajia pitki suomea, kannattaa kokeilla, ei ole kivuliasta hoitoa, vaan lempeää sellaista.

        Se oli www.kansanlaakintaseura.fi


    • Autoileva mies

      Automiehen vinkki: muuta selkänojan asentoa välillä. Itse siirrän selkänojaa pykälän tai pari ryhdikkäämmäksi/rennommaksi, kun pysähdyn huoltoasemalle.

      • saniiliini12

        Juu enpä ajele autolla, joten eipä vaivat siitä johdu :)


      • autoileva mies
        saniiliini12 kirjoitti:

        Juu enpä ajele autolla, joten eipä vaivat siitä johdu :)

        Autoilu ei aiheuta selkävaivoja, mutta selkänojan asennon vaihtelu saattaa auttaa.


    • Mene hyvä ihminen lääkärin. Täällä tuskin on ketään lääketieteen ammattilaista antamassa diagnoosia. Lääkärissä ne selviää.

      • mummo 56i

        En minä ole ainakaan saanut kipuuni apua vaikka olen 20 vuotta lääkäreitä kiertänyt.


      • Masentavaa
        mummo 56i kirjoitti:

        En minä ole ainakaan saanut kipuuni apua vaikka olen 20 vuotta lääkäreitä kiertänyt.

        Sama täällä!

        Olen käynyt yksityisellä Mehiläisessä, jossa lääkäri totesi, ettei tiedä mistä johtuu, että reiteni puutuvat, enkä voi kävellä enkä pyöräillä. 400 euroa maksoi se lause.

        Terveyskeskuksessa olen yrittänyt piipittäää, että 4. - 5. lannenikaman kohdalla jokin painaa iskiashermoa / -ja. Turhaan.


      • totuus on..

        Ei sitä lääkärissä monikaan asia aina selviä. Useimmiten on itse vaan pidettävä puolensa, oltava riittävän topakka, uskallettava sanoa suoraan ja etsittävä apua sieltä, mistä sitä voisi kuvitella saavansa.


    • kasjhkasjdh.

      Millaista työtä teet, oletko oikea- vai vasenkätinen? Asentovirheet voivat pitkään jatkuessaan aiheuttaa pysyviä muutoksia tukikudoksiin ja lihaksistoon, ja oireilla mitä ihmeellisemmillä tavoilla. Oletko kokeillut vahvistaa vain toista puolta?

      Mutta kuten yllä on sanottu, kannattaa mennä eri lääkäriin ja olla itse puhumatta ensimmäisenä selkäkivusta. Mene sisätautien spesialistille ja kerro vain tuosta säteilevästä kivusta, saat lisätietoa mitä se voisi olla. Itsellänikin on kokemusta siitä, että jos papereissa lukee jokin vanha vaiva, ei myöhemmin saa millään asiallista suhtautumista epäilyyn että kyseessä olisikin joku muu vaiva :( Pitää vain etukäteen miettiä mitä sanoo, ja salata ne vanhat epäilyt jotta voidaan lähteä puhtaalta pöydältä.

      • saniiliini12

        Sisätautiläkärillä kävinkin , joka sitten laittoi ylävatsan ultraan ja tuohon virtsakokeeseen. Siltikin olen vielä huolissani kun tuota verta tosiaan vielä tulee virtsan mukana vaikka kaikki oli muka ok.


    • Sulla on rintarangassa nikamalukko. Joko kiropraktikko auttaa mm Neva, Karjalainen tai Mätäsniemi ovat hyviä ja tunnettuja. Jos et uskalla mennä käy ensimmäiseksi fysiatrilla Mauno Nissinen Helsingissä Ympyrätalossa on hyvä, on perehtynyt mm. hermosärkyihin jne.

      Olen itse tuskaillut näiden ongelmien kanssa n 10 vuotta ja puhun kokemuksesta. Lihaksia kannatta pitää kunnossa, käydä hierojalla aika ajoin kerran kuukaudessa ja kiropraktikolla 3-4 kertaa vuodessa, näillä omat selkäkivut ovat pysyneet siedettävinä, kovasta urheilusta huolimatta.


    • Um50+

      Moi.

      Itse kärsin aikanaan samoist oireist ja olivat tosi kovii välil, mutta onneksi lääkäri laittoi lisätutkimuksiin fysiatrille ja hän mangneettikuvaan ja selvisi että välilevyt kuluneet ja se vaikuttaa hermoihin.
      Kuntoutukses olin 9 4 4 ja nyt selkä aikas hyvä, mutta en voi tehdä kaikkea mitä haluan sil vieläkin selkä kipeytyy jos nostelen, kumaras työskentelen istun pidempään ym.
      Sain hyvät kuntoiluohjeet esim selän kiertoliikettä ei saa tehdä. Juosta hyppiä ei,
      kävely ym vesi leikit kyl sopii ym kunto-ohjelma joka erittäin tarkat liikkeet.
      Parempaa kevättä sinulle

    • kauris-leijona

      Selkäkivut hävisivät avioerohakemuksen jättämisen aikoihin. Empiirinenen havainto. En takaa, että toimii kaikissa tapauksissa.

      • Vaalipäivän loordi

        -Liekö nahassa ollut tuolloin joku adjektiivi säikky.


    • ota ero kivuista

      Jos ödemaa si-nivelissä ja pientä skolioosia, HERRANTÄHÄRE, se jo aiheuttaa taatusti vaivoja yllin kyllin. Pelkkä "pieni" skolioosi, pitää asentosi -kuten kiropraktikko jo maininnutn, lannetta vinossa. Se vinous heijastuu koko kroppaan. Mitä kauemmin se on ollut , sitä herkemmin se vaivaa. Pitkäkestoisenä niin si-alue kuin skolioosikin tulehduttaa.

      Niin surullista kuin onkin, vasta raskaan diagnoosin jälkeen sinä saat täsmähoitoa, eli särkytulehduslääkkyä ja rasvanlevityslappusen, jota fysikaalikseksi hoidoksi sanotaan.

      Tiedän , mitä on si-nivelalueen kipuilu, siitä jaksoin valittaa aikani, ei kuulemma ole pal mittä muutoksia, aikas pientä verrattuna minun valituskuvaani. Sitten alle vuoden sanottiin: lonkkaleikkaus.
      -Ei sun kodalla niin tarvi mennä, mutta hoida tulehduskipusi niin hyvin pois kuin mahdollista ja hakeudu hyvälle kansanparantajalle tai vastaavalle, joka ei rysäyttele vaan käyttää asiakkaan omaa liikerataa ohjaamalla nikamia, sillä pärjäät tovin.

      Kysy paikkakuntasi/lähialueesi terveyskekuksen fysiatrian polilta hk. kuntoutuskäyntejä ja sulle sopivia oikeidenmukaisia jumppaohjeita, noudata niitä. Niillä pärjäät paremmin kuin rasvalevittäjäkäynneillä jossain maksullisissa. Siis tuo terkkarin jummppari on pieni käyntimaksu kertaa kohden ja yksilöllinen kuntosali...suosittelen.

    • tiitu2011

      ota uudestaan ja uudestaan labra kokeita kyllä niissä ajan mittaan jotain näkyty

    • Usko_48

      Tervetuloa kerhoon,pääsit juuri selkäsairaiden ensimmäiseltä luokalta läpi :).Mulla on samoja oireita ja on välilevyt kulahtanu monestakin välistä pois ja aina vaan pahenee vaivat eli nauti kun oot vasta tossa vaiheessa,sit kun alkaa jaloista menemään tunto ja verenkierto niin huolestu sitten oikeesti.Jumppa on hyvä ja varsinkin lihasten vahvistaminen mutta ei se auta kovin pitkälle ei ainakaan särkyyn ja kuvottava tunnekkin kuuluu asiaan.Leikkaus voi auttaa mutta riskinsä siinäkin,suosittelen poikkeemaan Sairaala Neos turus,siel ainakin tiedetään asiat ja suosittelen sieltä Helttulan Ilmoa.

    • vaivaantumaton

      Moit.
      Hirvee määrä vastauksia olet sanut, joten en niitä ala lukemaan.. mutta jos sulla on lättäjalat esim. ym.. sieltä se pursuaa.. olin itse 15 kk. issiasvaivainen.. puukkoa kaupattiin kun ei muu auttanut.. menin kuitenkin kalevalaiseen jäsenhoitoon.. ja sieltä apu löytyi.
      Tuon systeemin taitajia löytyy ympäri suomea jonkun verran.(Googleta kalevalainen jäsenhoito) 4 x 2 tunnin hoito, ja sinne katosi kaikki, n. 30 v. kestäneet selkävaivat. Ei ollut edes toinen jalkakaan lyhyempi, mitä olin vuosia pitänyt selvyytenä "ammatti-ihmisten" sanomana.
      Monet kengät kustomoitiin eripituisten jalkojen mukaan..
      Nyt on selkä ollut vaivaton 3 vuotta, eikä kenkiäkään enää kustomoida.
      Tämä oikean avun antaja kertoi, että yli 90 prosenttia selkävaivoista johtuu jaloista.. en tiedä sinun tapauksessi tietenkään, mutta ota selvää..
      ja.. älä säästä muutamaa satasta. se on pieni hinta terveydestä.

      • paavali60

        mulla on selkä kipeä vasemmalta puolelta kyljestä.
        nyt on jo sit alavatsa myös kipeä.
        yöllä joutuu käymään virtsalla noin kahden tunnin välein.
        onkohan joku virtsarakko tulehdus vai munuainen sökö.
        vasen olkapää myös kipuilee.


    • saattaa auttaa

      Oletko kokeillut psykologilla käyntiä?

    • Tramalia ja sirralud

      Osta uusi patja näinkin pienestä asiat ovat joskus kiinni.

      Selkäleikattu -08 ja nyt suht oireeton pahimmillaan max 200m kävelyä ja pysähtyminen siinä tuntee itsensä todella pieneksi neurologisella maatessa.

      Virtsaaminen ja ulostus oli tuskaa.(lääkkeet aiheuttavat ummetusta)

      OMT- klinikalla kävin ennen leikausta ja siitä oli apua ennen ja jälkeen vaikka kuvitellaan että pelkkä puukko auttaa.

    • ei huuhaata

      http://www.joukoholma.com/
      Käyppä lueskelemassa tämän miehen sivuja. Hän on myös kouluttanut oppejaan muille ympäri suomen..

      • entinen selkävaivane

    • reiska`

      Jos lääkäri pois sulkee muut sisäelinsairaudet, ja jäljelje jää lihas ja nivelkivut. Nii tulehduskipulääkkeillä muutaman viikon kuuri, jotta tulehdukset poistuu. Sen jälkeen rankkaa liikuntaa, ja varotaan lämpötilanvaihteluita lihaksissa. Siitä se kuntoutus alkaa.

      • reiska`

        Ja osta medima-angoratuki lantioon, vältät vetoisia paikkoja, kylmää istuinta, jne, mikä laukaisee hermo ja lihaskivut/jumit ristiselässä. Jos kuitenki kipu jo palannut, lihaskramppia pakoroissa ja selässä, ja joka johtaa hermopinteisiin hermoradoissa. Niin taas se kuurimainen tulehduskipulääkitys, joka vie tulehdukset, hitaasti mutta varmasti.


      • saniliini12

        Tulehduskipukuureja kokeiltu ja vatsa sanoi poks, eli jonkinasteinen vatsahaava tässä juuri todettiin, eikä nuo lääkkeet pahimpiin kipuihin edes auttanut eikä todellakaan vienyt vaivaa pois.
        Liikuntaa olen aina harrastanut, sekä kevyttä lihaskuntoa ja niitä kuuluisia syviä lihaksia aerobista liikuntaa että liikunnan puute tai liika rehkiminen ei näihin kipuihin ole syynä.
        Toinen puoli kehosta vaan rupesi jostain syystä jäykistymään, aivan kuin olisi joku joka puristaisi sekä käden alahermoa tai jännettä kokoajan ja nyt sama jalassa takareidessä, ei ole lihaskireyttä vaan ihan kuin joku jänne olisi jossain tosi puristuksissa


    • mi.le.ne

      moi, mulla ollut sama ongelma mutta nyt löytynyt niin hyvä hieroja joka "kaivaa" kaikki ns, kovetumat ja selkäkivulle voipi sanoa - moro!!

      • reiska`

        Hieronta on humpuukia. Tulehtuneita lihaksia ei saa edes hieroa. Hieronta sopii terveille, jotka aktiivikuntoilijoita ja urheilijoita, ja heille hyöty on olennainen. Mutta tavan tallaaja saa mielihyvää koskettelusta, ja rentouttaa muuten kroppaa. Ei hieronnalla paranneta mitään, yksistään, vaikka lääkärit sitäkin osana hoitomuotona pitävätkin.


    • ASIANTUNTIA KOKENUT

      SINULLA ON IHAN SELVÄ VÄLILEVYN PULLISTUMA JOKA ON ERITTÄIN PAHA JOKA VÄLILEVYSSÄ LEVINNYT AIKA PAHASTI SIIHEN ON SELVÄNÄ HOITONA LEIKKAUS PÖYTÄ MINULLA OLI SAMOJA OIREITA MUUTAMA VUOSI SITTEN MUT ONNEKSI EIVÄT PÄÄSSEET PAHENEMAAN KOSKA NE HUOMATTIIN HYVISSÄ AJOISSA MANGEETTI KUVISSA TÄLLÄ HETKELLÄ SYÖN LÄÄKETTÄ SIIHEN LIIKUN AIKAS PALJON PÄIVÄN AIKANA KIPUJA ON HYVIN HARVON AINOSTAAN SILLON KUN ILMAT MUUTTUU NIIN PARIPÄIVÄÄ AIKASEMNIN SÄÄN MUUTOSTA SELKÄ ALKAA VIHOTTELEEN LÄÄKE SIIHEN AUTTAA

      • saniiliini12

        No ainakaan viime kesänä ei lanerangan magneetissa näkynyt mitään pullistuman oireita, ei kulumia eikä muutakaan vikaa..tosin onhan tuosta kuvauksesta jo aikaa..tuskinpa julkiselle puolelle pääsen kuvaukseen uudelleen näin pian ainakaan.


    • avun saanut

      http://www.joukoholma.com/
      Käyppä lueskelemassa tämän miehen sivuja. Hän on myös kouluttanut oppejaan muille ympäri suomen..

    • kivuton elämä

      En ehdi lukemaan kaikkia vastauksia nyt,mutta laitan sulle vinkkinä et Kalevalainen jäsenkorjaus vois olla sun juttu. Itse kärsin noidan nuolista ja nyt käytin äitiäni "korjauksessa" kun ei ole kävellyt 7 vko kunnolla kovista kivuista johtuen. itse otin "vaan" hieronnan,mutta noita vihlas kääntyessäni vatsalleni ja syynä on eripituiset jalat. Olen palveluammatissa ja kärsinyt aina alaselän kivuista ja noidan nuolista.. Tällä jäsenkorjaus menetelmällä saadaan vaivani kuntoon muutamalla käsittely kerralla. Äitini menee vielä toisen kerran, mutta on tänään käynyt jo kävelylenkillä ekaan kertaan 7 viikkoon.

    • ..............

      Monta syytä voi olla taustalla. Tuo fibro tuli minullakin enemmän mieleen.
      Ja toisena reuma..

      Itsellä on myös oikealla puolella (ja joskus vaihtaa vasemmalle) kipua lapaluun alaosassa ja kylkiluun alla. Ne on ainakin ruoansulatusvaivoja. Oletko varma ettei kyseessä ole maha? Ilmaa joka jää kiinni ylös suolenmutkiin, eikä liiku?
      Tuntuu muuten aivan oikeastikin joskus lihaskivulle! Ja joskus on ihan järkyttävä kipu.

      Kokeile närästys ja liikahappoisuus lääkkeitä, tai muuta mahalääkettä.
      Yritä myös nukkua niin että kipeä puoli on jotain tukevaa kovaa alustaa vasten.
      (Minulla ainakin vähentää kipua)

    • Isofaija

      Roiku kerran päivässä 5 min. ja hanki itsellesi rentoutumiskeinoksi joga tai meditointi! Kivut loppuu eikä tarvitse valittaa.
      Selkäkivut johtuvat 80 % lihasjännityksistä, koska ihminen on " toiskätinen" ja aina massa jaloillaan. Yritä ilmahoitoa eli roiku päivittäin. Vaihda myös kätisyyttä kantaessasi niin huomaat kipujen helpottavan jo sillä.
      Lähes 80 % selkäleikkauksista on turhia. Oikea akupunkio auttaa lihasten laukaisemisessa . Toispuolinen lihasjännitys on yleensä selkäkipujen aiheuttaja ja laukaisu poistaa suurimmassa osassa vaivoja nopeatikin kivut.
      Isofaija

      • saniiliini12

        Joogan aloitin syksyllä...ei tuntunut hyvälle kun kaikki venytykset tuntuivat hankalilta oikealla puolella kun se menee jotenkin tukkoon ja kokoajan vain pahenee...


    • Moro noissa selkä vaivoissa aika usein syynä on jalkojen lihasten "kiristyminen" eli jumitus.
      Itsellä menee ensin pohkeet ja etureidet jumiin jos en huomaa sitä niin sen jälkeen kipeytyy ristiselkä ja silloin ei auta kuin syödä sopivasti buranaa ja pyytä hierojaa avaamaan ensin jalkojen lihakset ja kevyesti selkää.
      Vaatii jumalattoman määrän jalkojen lihasten venytyksiä ja viikon pästä vaiva on suurin piirtein poistunut.
      Suosittelen hierojaa, jalkojen ja lantion lihasten venytyksiä, näillä keinoilla itsellä pysyy selkä kunnossa.

      • reiska`

        Mutta mistä noi lihasten kiristymiset tulee, ne ilmestyy kuin salama taivaalta kramppina. No ne tulee siitä lämpötilan vaihtelusta, johon monen ihmisen lihaksisto ja hermosto on herkkä. Se vetoinen tila, kylmät talvisäät, kylmäistuin, jne. on syypää. Jokainen keksii sen ajankohdan, paikan, lämpötilan, tilanteen, missä se lihaskramppi usein tulee. Ja hoitamattona nämä vaan pahenee päivä päivältä, vaikka sängyssä makais. Burana on yks hyvä lääke, jolla taudin parantuminen alkaa. Selkähermojen pinteen voi aiheuttaa lihasjumitkin, ei välttämättä ole kyse välilevyn tyristä, ym.. Mutta kysyjän kannattaa tarkistaa, ettei tosiaan mitään sisäelinsairauksia ole akuuttina, esim. sappikiviä, munuaiskiviä, ja mitä näitä vois olla.


    • riker1

      Kerroit, että kipu säteilee oikealle puolelle käsivarteen aina sormiin asti. Kerroit myös, että lanne- ja si-rangan MRI oli tehty eikä löydöksiä.
      Kovasti kuulostaa kaularangan ongelmalta eli mahdollisesti välilevypullistuma kaularangassa, joka on lannerangan vastaavaa harvinaisempi mutta samalla tavalla hoidettavissa. Onkohan rinta- ja kaularangan magneettikuvat katsottu? Mielellään varjoaineella. Ortopedit tai oikeastaan paremminkin neurokirurgit ovat erikoistuneet tämän alueen tutkimuksiin ja hoitoon. Jos tarvitaan leikkausta, se on rutiininomainen yliopistosairaalassa. Ei pieni mutta ei isokaan, parissa päivässä pääsee kotiin jos ei kommelluksia.

      • saniiliini12

        Aiheuttaako kaularangan pullistumat oireita alaraajoissa?


    • Päivikki1

      Itselläni oli vesijumppa tauon jälkeen samaa. Nyt juon vettä heti aamulla litran ja vesijumpaa taas 2-3x viikossa. Ja kävelyä. Kivut hellittäneet ja oireet hävinneet pikkuhiljaa. Olo fantastinen!

      Toki magneettikuvaukset paikallaan jos jumpat ei auta, Onnea avun löytymiseen ja hyvää kevättä sinulle!

    • salolauri

      Kiropraktikko luultavasti pystyy helpottamaan oloa hetkeksi, mutta tosiasia on että nykyään ihmisten selkärangan tukilihakset on onnettoman huonossa kunnossa. Minkä takia selkäranka painuu kasaan, kieroutuu yms. Ja silloinhan alkaa hermoja menemään puristuksiin. Itsekin koko ikäni urheillut, treenannut ja luullut olevani hyvässä kunnossa mutta sitten tuli kovat alaselkäkivut ja vihlonnat jalkoihin ja lopulta ei päässyt sängystä ylös. Mutta niinpä kovan lääkäreiden pompottelun jälkeen kävin asian osaavalla fysioterapeutilla joka totesi syvienvatsalihasten olevan ihan retuperällä. Sanot kyllä että olet niitä harjoittanut, mutta hyvän fysion avustuksella saa oikeaoppisen puristuksen lihaksiin (Syvien lihasten toimintakyvyn mittaaminen Stabilizerilla) ja oikeat liikkeet ja liikeradat. Kun saat tukilihakset iskuun, niin uskon että pääset vaivoista eroon. Ei uskoisi miten paljon nämä lihakset vaikuttaa asiaan mutta niin se vaan menee. Itse kävin fysiolla joku 5-6 kertaa 2-3 viikon välein ja nyt on selkä priima kunnossa, eikä vihlo. Päivittäin edelleen teen näitä harjotteita että pysyy kunnossa.

      Tässä on vielä se mun fysioterapeutin mailiosoite jos haluat olla häneen yhteydessä.
      [email protected]

      Toivotaan et saat paikat kuntoon.

      • reiska`

        Syvälihaksia, fasetteja ei varsinaisesti tarvii harjottaa ees, normi kävely ja liikunta päivittäin riittää. Ikänsä urheillut ja kuntoillut vaikuttaa joltai kuntosali voimailijalta, jolta voi odottaa tämän tyyppista tietoutta ja vaivoja. Suosittelenki kuntosalireenaajille jotai kestävyysliikuntaa lisäksi, juoksu, hiihto, uinti, kävely, rullailu, tehokkaimpia näistä on hiihto, rullailu, uinti. Ja heilläkin itse vaivan laukaisee yleensä lämpötilan vaihtelu. Ja tauti pitkittyy pitkistymistään, jos oikeeta lääkitystä ei heti oteta .


    • Selkäsairas

      Kirjoita YOUTUBE sivuille:
      parantunut reason for back pains

    • onehand

      Kuulostaa ihas TOS-syndroomalta. TOS= thoracal outlet syndrome. Tarkoittaa selväkielellä että solisluun ja ylimmäisen kylkiluun välistä tuleva hermo- ja verisuoninippu on puristuksisa. Tämä johtuu kireistä lihaksista ja jatkossa tulehduksesta. Elikkä oikeanlainen treenaus ja venyttely sekä mahd. tulehduskipulääke on suunatsi. Itselläni on yksikätisyydestä johtuen usein vaivaa tästä. Siihen on omat harjoitusohjelmat. Kysy fysioterapeutilta.

      • salolauri

        Selän kireät lihakset ei luultavasti ole kireitä vaan krampissa, johtuen selkarangan väärästä asennosta. Ja väärä asento johtuu tukilihaksien/ syvienvatsalihasten heikosta kunnosta. Lihasrelaxsantit auttaa kramppiin myös tulehduskipulääkkeiden ohella hetkellisesti mutta pidemmälle katsoen oikeanlainen tukilihasten treenaus on tie kuntoutumiseen.


    • juge369

      mulla oli puoli vuotta samankaltaiset oireet,länttäsin lapojen väliin orudiksen lämpölaastarin ja kivut katosivat.kylkiluu välihermo jotenkin jumissamtai jotain.kipu oli sietämätöntä kun 1600mg buranaa kerta annoksenakaan ei auttanut

    • Tutun tuntoisia oireita...hoidan sellaisia usein..teen kalevalaista jäsenkorjausta.
      Se lantion vinous on helposi oikaistavissa..josta johtuu skolioosi selässä..eli suomeksi...erilaisista syistä johtuen reisien lihasjännitys aihauttaa lantion kiertymän tai kallistuman..joka aiheuttaa lihasjännityksen selässä toisella puole vetävän ja toinen puoli työntävän...se vääntää selkärankaa mutkalle ...se on se skolioosi...siitä jännitys jatkuu niskaan ja hartioihin..näkyy mm...olkapäiden korkeuseroina...aiheuttaa hermopinteitä mm. lapojen alla..ja kyljissä jotka vaikuttavat käsiin..
      Suosittelen sinulle kalevalaista jäsenkorjausta..muutamalla hoitokerralla olo paranee...hoito kestää n.2 tuntia kerralla..
      kansanlääkintäseuran sivuilta löydät alueesi hoitajat katso www.kansanlaakintaseura.fi

    • ewwr

      onko kokeiltu:manuaaliterapeutti mynämäki, ei tietenkään, no siis sinne ja sen jälkeen tilaamaan aika www.tasapainopiste.fi ja sen jälkeen hoidat itsesi kondikseen. itse kanssa luulin olevani kunnossa, lääkärit heitti pihalle kun ei löytynyt syytä jalkojen puutumiseen ja käsien ja lapojen jumiin.

      liikuntaa harrastaneena luulin olevani kunnossa mutta tasapainopisteessä asialle pantiin piste. en ollut vaan lihakset oli ihan paskassa kunnossa vaikka luulin toista

    • helnas

      kärsin vaihtelevista alaselkä ongelmista.välillä särki reisiä ja välillä salpas alaselän.Sinnittelin vuoden ja kävin Raahessa jäsenkorjaajalla.Sinne jäi koko paska kipu,si-nivel pantiin oikeeseen asentoon :)

    • Koutsikertaavalkku

      Kurkkaappa www.bemer-partner.com/kimmonurminen. tekee kuulemma ihmeitä.

    • olipakerranterve

      Kyllä MRI-kuvassa olisi näkynyt kasvain/kasvaimet. Oletko käyttänyt paljonkin
      kipulääkitystä? Säteileekö vatsan kautta lapaluiden/kylkikaaren läpi tuntuen
      kuumottavana iskumaisena tunteena? Usein elimistö sappi/haima alkaa
      ottamaan ns."tukea" muualta elimistöltä, kun kipu on pitkittynyt. Panacod
      niminen opioidi voi aiheuttaa sappitiehyt vaivoja, pahimassa tapauksessa
      sappirakon tulehduksen, joka on hengen vaarallinen tila. Kannattaa seurata.

      T. Kokenut

    • Healing Room

      Hei! Älä pelkää! Tiesitkö, että HEALING ROOM on paikka, jossa rukoillaan sairaiden puolesta. Healing Room paikkoja on lähes jokaisessa isossa kaupungissa ja tosi monessa pienessä paikassa. Ne on yhteiskristillisiä paikkoja. Moni on parantunut, sillä Jeesus parantaa vielä tänäkin päivänä.

    • kipukuoleehuutamalla

      Kuulostaa varmaan taas pöhköltä, mutta oma vaikea hermokipuni lanneselästä jalkaan pysyy parempana juuri venyttelemällä, välttämällä istumista ja liikaa makaamista, hyvällä patjalla, iskuvaimennetuilla kengillä ja ummetuksen ehkäisemisellä. Elinehto on kunnon rintaliivit, tarpeeksi napakat ja suurikuppiset. Ja kulahtamattomat...
      Itse olen sairastunut myös vaikeaan masennukseen kipujen jatkuessa, vaikeutuessa ja pitkittyessä, estäessä kaiken normaalin sosiaalisesta elämästä työntekoon. Se on vaan niin, että kipu lisää alakuloa ja ahdistusta, ahdistus ja alakulo kipua ja särkyä. Sitä ei kannata hävetä, vaan hakea apua. Niin kauan on jotain tehtävissä, tai siis enemmän, kun pystyy ja tajuaa itse apua hakea.
      Stemppiä sinulle kaikkeen toipumiseen!

    • 987654we4r567

      Venyttely on myös liikuntaa. Tuli vaan mieleen, kun olet oikein erityisesti treenannut syviä lihaksia. Veikkaan pahojakin jännityksiä lihaksissa. Pyydäpä hierojan mielipide nykykunnostasi.

      • saniiliini12

        Venyttely kuului kyllä lähes joka iltaisiin rutiineihini, mutta kipu rupesi estämään myös sitä :(
        enkä tosiaan ole mikään himotreenaaja vaan muutamia kertoja viikossa olen vuosikausia käynyt jumpilla. tämä kipu on jotain niin ouodn tuntuista...
        LIhaskipuja ja jumituksa on ollut ennenkin, mutta ne laukeaa itsekseen, tämä kipu ei...:(


    • DeadWoman89

      Itselläni oli kanssa outoja selkäkipuja. ja se säteili rintalastaan.. kävin hieronnassa pariin eri otteeseen.

      Kun aloin treenata kuntosalilla selkä ja vatsalihaksia. sekä koko kropan lihaksia 3-4 kertaa viikossa. Ei ole ollut mitään

      Nyt pieni 3 viikon väli kuntosalilla käynnistä... Ni on alkanut koskea taas selkään hartioihin se on itselläni selvästi lihasheikkoutta.. tai ei ole vaan lihaksia pitämään kroppaa kunnossa. Toivottavasti selviää itsellesi pian minkä aiheuttaa kivun.

    • Orton

      Itselläni oli vastaava selkäkipu usean vuoden ajan. Kaikenlaista kuntoutusta yritettiin, mutta mikään ei auttanut.
      Kyllästyin jonottamaan erikoislääkärin vastaanottoa ja varasin ajan Sairaala Ortoniin. Ortonissa minulla todettiin selkäydinkanavan ahtauma. Ahtauma hoidettiin leikkauksella jonne pääsin ilman mitään jonotusta.

      Suosittelen käyntiä Ortonilla.

      http://www.sairaalaorton.fi/missa_kipu/selka/fi_FI/selkasairaudet/

    • Jalkojen kunto on mikä kannattaa tarkistuttaa, askel klinikka palautti minun työkyvyn! Se oli aivan uskomaton juttu kuinka selkäkivut helpottivat tukipohjallisilla ja eri pituisten jalkojen pituuden korjauksella. Maksaa maltaita kun kela ei juuri korvaa mitään, itse sain yli 300 euron laskusta kelalta jotain kahden kympin kieppeillä mutta kivutonta selkää ei rahalla mitata, se on korvaamaton! Kävin juuri vajaan vuoden käytön jälkeen ostamassa uudet kun asento on näin nopeasti korjaantunut niin paljon että entiset ei ihan enää istu jalkaan mutta hyvä puoli on että entisiäkin voidaan pikkusen modifioida joten sit on kakkos ortoreesitkin. Uskomatonta miten pieni jalkaterän virhe asento ja muutaman millin pituus ero jaloissa voi aiheuttaa melko kokonaisvaltaisia ongelmia tukirankaan. Yksi lihas tässä jumissa ja se säteilee seuraavaan, aiheuttaen jumin sinnekin ja lopulta koko kroppa jumissa... suosittelen jalkojen tutkimista ja ortoreeseja kaikille tukiranka ongelmaisille. Ja nehän myös on ihan elinehto esim reumaatikolle, isäni joka sairastaa nivelreumaa sai liikunnan ilon ortoreeseillä takaisin, vaikka reumaatikollahan se ilo ei kyl joka päiväistä ikävä kyllä ole. Myös fibroa sairastava siskoni sai ortoreesit ja hiukan helpotusta elämään!

    • pakkoityöauttaa

      laiskuutta....taas joku sosiaalituella elävä työtön valittaa...

      • Pyykkisäkki

        -Jo kolmattakerta puukkojunkkarilla eikä vaivaan sen kummenpaa apua.


    • Fustra

      Suosittelen Fustra-treeniä. Se avaa kyllä kaikki jumit sun muut. Itsellä auttanut ihan älyttömästi. Liikkeet tehdään pääosin omaa kehoa käyttäen, eli aika helppoaj mutta pirun tehokkaita. Suosittelen!!

      http://www.foreverclub.fi/fustra_-metodi

      • just joo

        Kävin erään kerran suosittelemallasi sivustolla, ja näköjään kuka tahansa voi kouluttautua Fustraksi, kun vaan maksaa siitä parituhatta euroa. Koulutus kestää 10 päivää, aikamoinen ops.


      • vKROKGB'PÅ<OK
        just joo kirjoitti:

        Kävin erään kerran suosittelemallasi sivustolla, ja näköjään kuka tahansa voi kouluttautua Fustraksi, kun vaan maksaa siitä parituhatta euroa. Koulutus kestää 10 päivää, aikamoinen ops.

        Kuka tahansa voi myös kouluttautua lääkäriksi! Hurrrrjaa! :P


    • Tietoa!!

      Juu.. ensiksi, käy genekologilla, katsomassa onko siellä kaikki hyvin, toiseksi sisätautien lääkärin juttusille, jos gynen puolella on kaikki OK!! Sen jälkeen hakeudut fysiatrille, joka osaa ohjata sinua eteenpäin oikealle ammattilaiselle. Jossakin on vika, kun on kipua. Kipu on aina todellinen. Yritä kuitenkin liikkua, kun liike on lääkettä. Vaikuttaa siltä, jotta siulla on kaksi eri vaivaa. Veikkaan gynen puolelta ns. endometrioosia sekä nikamalukkoa th-rangassa, alkupuolella.. tai sitten toi TOS. Tosin, jos olet käynyt KUNNON fysioterapeutilla niin noi molemmat olisi kyllä pitänyt tunnistaa. Käyt lääkärissä, ja toimit heidän ohjeiden mukaan kipulääkityksen suhteen, ja tilaat ajan KUNNON fysioterapeutilla. Hän voi sinua sitten kunnolla tutkia, kun kipu ja mahdollinen tulehduksesta johtuva ärsytys ei ole esteenä. Nyt se OMT ei ole juuri tuon takia voinut tehdä mitään, ja sitten taidat olla niin nuori, jotta kuulut vielä ns riskiryhmään. Kyllä se nyt niin valitettavasti on, jotta huonot lihakset ja liian kireällä, on syynä siun tilaasi yläselän ja käden osalta. Tsemppiä!!

    • rentoudu, minullakin ollut samanlaista, en ole lääkäri, mut rauhoitu

    • kipulii

      Mene yksityispotilaana Invalidisäätiön sairaala Ortoniin, uhraa hiukan MRI-kuvauksiin ja hyvään ortopediin.

    • OMI-fysioterapeutti

      Lapojen seudulle säteilevä kipu on klassinen oire kaularangan välilevyvaivasta, yläraajaan päin oireet tulevat myös useimmiten kaularangan alueelta, kaularangan alaosasta tai rintarangan yläosasta.
      Kuvailemasi kainalon seudun särky joka menee kyynärpäähän asti tulee segmenteistä T2-3, eli rintarangasta.
      Röntgen ei kerro mitään muuta kuin mahdolliset nikama yms vauriot, parhaimman tiedon antaa magneettikuvaus, jossa selviää myös siis jos on kasvain yms.
      Kuvaamasi alaselän kipu kuulostaa melko lailla siltä, että välilevy on painanut selkäydintä suojaavaa dura-pussia, koska muuten ei tule vannemaista kipua, ellei ole iso välilevyn pullistuma. SI-vaivat ovat erittäin harvinaisia, tietyt koulukunnat vaan tykkää laittaa lähes kaiken SI-nivelen aiheuttamaksi. Niissäkin tapauksissa yleisin aiheuttaja on välilevy, oire vain heijastuu SI-nivelten kohdalle usein.
      Suosittelen menemään lähimmän OMI-fysioterapeutin luokse. Siellä vaiva tutkitaan perinpohjin ja mikäli oireiden aiheuttaja on rangassa, rangan manipulaatop/mobilisaatiohoidoilla on erittäin hyvät vasteet! Ja jos näyttää siltä, että tarvitaan magneettikuvaus, sekin selviää siellä.
      Toinen hyvä koulukunta selkävaivoihin on McKenzie. Yhdistettynä nuo kaksi varsinkin toimivat loistavasti.
      Tai sitten voit suoraan mennä jollekin pätevälle fysiatrille tai ortopedille, jotka osaavat nämä hommat.

      Tsemppiä!! :)

    • wilson77

      Tuo kuulostaa ortopediselta vaivalta, ootko käyny sen alan erikoislääkärillä? Jos et niin suosittelen kovasti. Todennäköisesti kyseessä on joko tosi paha hermopinne tai sitten tosi paha lihaskramppi, eli sun lihas on niin kireänä, ettei sitä välttämättä kukaan uskallakaan hieroa ilman lääkärin lähetettä. Ite ortopedian osastolla työskennelleenä huomasin et välillä etenkin selkäkipujen syyn selvittely on ollu ihmisillä vaikeeta eikä tk-lääkäri ole saanu diagnoosia. Vasta ortopedi on osannu selvittää oikeet syyt ja selkä on alkanu paranemaan ja jos haluut Kelan korvauksia noihin fysioterapeutin hoitoihin, niin sä tarttet sen lähetteen. Noin pahaksi päässy tilanne ei edes välttämättä hoidu ihan heti, joten tarttet useita hoitokertoja.
      Tsemppiä sulle, toivottavasti vaivat selviää ja saat niihin oikeenlaista hoitoa.

    • as.

      Hanki itsellesi pätevä lääkäri ulkomailta, joka määrää sinulle vuosien mittaisen kevyen antibioottihoidon. Hoito tunnetaan nimeltä MARSHALL PROTOCOL, a curative treatment for Th1-spectrum diseases.

    • Onko päänsärkyä tai silmien särkyä. Katso diagnoosi Arnold Chiari I. Itselläni oli rintarangan kipuja, vähitellen jalkoihin ja käsiin säteilevää hermosärkyä. Voidaan todeta kaularangan magneettikuvassa. Onnea eteenpäin, älä luovuta!

    • Yuukkis

      Olen parin kuukauden päästä 20- vuotias. Selkäkipuni alkoivat kuukausi sitten. Ristiselässä oli kipua vain. Se oli kuin olisi puukolla vihlonut, pari kertaa koulussakin kaaduin, kun vihlaisi ja jalat petti alta.

      Varasin ajan kiropraktikolle, ja mulla oli toinen puoli lonkasta painuksissa, vatsaonteloonpäin mennyt. Se oli vetänyt koko oikeanpuolimmaista jalkaa 1,5 cm ylöspäin. Tällaisella 148 cm käppänällä se oli jo aika paljon. Tää oli kuulemma ollut mulla jo pari vuotta, ja vähän ounastelinkin sellaista jo vuonna 2008, jolloin polveni meni sijoiltaan ja seuraavat parivuotta oli yhtä sairaalarumbaa ja pari-kolme leikkaustakin siihen mahtui, ja kävelyni oli mitä oli.

      Kiropraktikko rusautti koko rankani, ja sanoi "nyt on jalat samanpituiset. näetkö?"

      Ja nyt kun opiskelen vaatetusalaa, niin kokeiltiin erästä ihonmyötäistä (mun mitoilla tehtyä) mekkoa mun päälle, se istui paremmin. Ennen tota kiropraktikolla käyntiä huomas selkeesti, että toinen puoli lantiosta on kaarevampi, ja se mekko veti jotenkin oudosti oikealle puolelle. Kiropraktikkokäynnin jälkeen olen symmetrisempi, eikä mekko käänny enää oikealle puolen.

      Kiropraktikko myöskin huomas mun lapaluiden välissä fasettilukon (jota en ollu ite ees huomannu) ja rusautti sen auki myös.

      • reiska`

        Juu, ne o humpuuki noi ruksautukset. Ei jalat ja nivelet voi sentti kaupalla olla pois paikoiltaan. Jos jollekin fysiatrille ton jutun kerrot, nii nauraa sulle. Nivellukot on mahdollisia, joskin ne paukkaa itsestäänkin paikalleen, ja lihaskrampit saa aikaan ne .


    • Poliisivaltio

      Tota minulla toi lapaluun kohdalla oleva kipu sai aikaan - ei yhtään mitään. Siis lääkärissä. Oli muita tärkeämpiä asioita. Vasemman olkapään lihaksiston venähdys kaatumisen vuoksi ja oikean käden tenniskyynärpää. Jne. Eli vasta ortopediltä sain lähetteen lääkärille takaisin. Että lääkäri päättää jos lähetetään fysiojollekinhoitajalle.

      Ilmeni pieni ongelma. Luottamusmies sanoi, että olen saanut potkut työstäni. Kumma kyllä ISS ei ole lähettänyt siitä minulle tietoa. Tai siis uusi työnjohtaja. Toki sain tietää luottamusmieheltä kuka on uusi työnjohtajani.

      Mutta asiaan. Oireet haisee jännetupintulehdukseen, mikä minulla on ollut kerran. Eikä mennyt kuin neljä kuukautta sairaslomaa ja lihasrelaksantteja rutkasti. Ja kipulääkkeitä. Eikä ne oikein riittänyt pitämään kipua poissa. Sain ihan jumppaohjeet joltain fysioterapiahoitajalta.
      Eikä niistä ollut mitään hyötyä kun käsi oli niskaan asti kipeä. Tai mahdollisesti hitusen.

      Tota ongelma on tietenkin siinä, että oikea olkapääni, lapaluun kohdalta yleensä särkee. Miksi helvetissä nyt, sairaslomalla ollessani vasen lapaluun lihaksisto? Vaikkei se ole rasituksen alaisena? Enkä ole ollut sairaslomalla kuin neljä ja puoli vuotta.

      Panacod on auttanut. Terveyskeskuslääkäri epäsi kerran tämän lääkkeen uusinnan. Minulla kuulemma on muutenkin niin paljon keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä. Ei muuten ole. En tunnusta. Terveyskeskuslääkäri vaihtui vain neljä kertaa viime vuonna. Voi minulla olla keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä. Ne vain ei tehoa juuri mitenkään. Sen paremmin kuin karkit. Panacod on poikkeus.

      Tosin sitä pitäisi ottaa useammin kuin lääkäri nyt määrää. Pitää mainita ensi kerralla lääkärille. Siis sille jota en ole edes nähnyt. Puhelimessa tuntui ihan ihmiseltä. Kiireiseltä ihmiseltä. Mutta Mehiläisessä Hakaniemen ympyrätalossa vasta oli kiireisiä työterveyslääkäreitä. Että aika oli loppu ja uusi reseptisi terveyskeskuksessa! Minulla ei ole auktoriteettipelkoa. Uusin reseptini Malmin terveyskeskuksessa.

      Eihän minulla ollut vaihtoehtoa. Jos halusin nukkua - uusin reseptini Helsingin Malmin terveyskeskuksessa. Niinhän minä tein. Sitä sentään terveyskeskuslääkärini ei evännyt. Vaikka voit uskoa, että unilääkkeiden ruinaaminen käy työstä. Vaikka nupin vuotaminen olisi syy unettomuuteen. Unilääkkeet ja voimakkaat särkylääkkeet ovat jotain mitä lääkärit ei helpolla jaa potilaille.

      En viitsi sanoa mitä mieltä olen käytännöstä. Minusta se ei kuulosta sairauksien hoidolta. Se kuulostaa sairauksien hoitamattomuudelta. Ihan tosissaan. Jos poliisi saa päättää kuinka potilaita hoidetaan - ollaan jo poliisivaltiossa.

      Jos kuvitellaan, että poliisi on farmakologian erityisasiantuntija, ollaan jo kaukana siitä mitä asiantuntijalla tarkoitetaan. Hyvin kaukana.

    • Kasapäintyhmiä

      Tramal. Serkku oli pöllyssä koko päivän ja äitini joka oli puoliksi halvaantunut aivoinfarktin seurauksena oksenteli joka päivä. Täyttä helvettiä joka päivä.

      Siirryttiin Lyricaan ja oksentelu loppui ja kivut sentään hellitti. Äitini muuten liikkui ennen sairastumistaan. Minäkin liikuin ennen aivoverenvuotoani. En usko pätkääkään siihen, että liikkuminen tai liikkumattomuus olisivat jotain syitä sairauksiin,

      En pätkääkään. Sen kun lääkärit luulevat. Tässä maailmassa on tyhmiä ihan kasapäin.

    • Mistäköhän johtuu

      korvien välissä

    • iskias

      taitaa ISKIAS vaivata..tuttuja oireita hakeudu hierojalle joka HIEROO eikä silittele

    • Äiti 66

      Punkin purema!
      EI kai?
      Itseäni on menneinä vuosina purrut punkki, joka aiheuttii todella vakavan sairauskierteen!
      Milloin aaltoileva kipu päänupissa, milloin olkavarsi hampaita särkee, selkää koskee eripuolelle, kipu välillä poissa, mutta sitten taas kk:sia mukana!
      Kyllä tämän kanssa on oppinut jo elämään!

    • SYVÄLIHAS

      OLEN TUTKINUT JA HOITANUT ESIM;VAIKEITA SELKÄ VAIVOJA JO YLI 20 VUOTTA,YLEENSÄ SYVÄT LIHAKSET POLVESTA SELKÄÄN JUMITUVAT NIIN TYÖTÄ TEKEVÄLLÄ KUIN URHEILIJALLA,SYVÄT LIHAKSET VETÄVÄT NIKAMIA JOKO KALLELLEEN TAI ALASPÄIN JA USEIN SYNTYY NIKAMAN VÄLINEN HERMOPURISTUS JOKA VIESTITTÄÄ VIHLOVALLA KIVULLA VOI MYÖS TURRATA JALKAAN ASTI,AINOA HOITOMENETELMÄ ON SYVIN LIHASTEN TARKKA HOITO 3-5 KERTAAN VIIKON VÄLEIN,VÄITÄN 99%:LLA ET SELKÄ TULEE KUNTOON,RASITUS VAIVAT ON HELPPO HOITAA.LÄÄKÄRIT VALITETTAVASTI EIVÄT KIINITÄ HUOMIOTA SYVIINLIHAKSIIN,EN MAINNOSTA JUURI HOITOANI KOSKA POTILAITA RIITTÄÄ,TÄLLÄ HETKELLÄ AINOA SUOMESSA JA PERUS SUOMALAINEN MENETELMÄ

      • kolmen äippä

        =) Mainostappa vähän itseäsi. Voisin olla kiinnostunut, missäpäin vaikutat? Yli 20v.selkäsärkyjä alkaa jo riittää, kun tuntuu ettei mistään apua saa. Laitatko vaikka s.postia [email protected] kiitos


      • reiska`

        Juu syvälihas saa leivän päälle muutakin kuin ylähuulta noilla jutuilla. Mutta neuvo suoraan potilaitasi, millä ne syvälihakset oikeesti saadaan kuntoon. Ei amatööriniksauttaja niitä varsinaisesti paranna, vaan se oikea oppinen liikunta- Ja lääkäriä tarvitaan aina, jos se kipu jo normielämää haittaa, eli lääkäriltä haetaan ne tulehdushoitolääkkeet, jolla vaivan parannus alkaa. Ei se kyläpraktikon jutuilla parane.


    • Akupunktioon
    • kolmen äiti

      Hei. Itsellä myös selkävaivoja, yli 20 vuotta. Nyt olen 32v ja viimeisimmällä fysiatria käynnillä lääkäri totesi minulla olevan juuri se fibromyalgia-> oireilee jokaisella eri tavalla, ei siis välttämättä symmetrisesti. Itselläni kipupaikat vaihtelevat miten sattuu, välillä sormet, toinen polvi, niska, selkä, lonkat jne.

      Tuo kipusi lapojen välissä, itselläni lukkiutuu nuo nikamat vähän väliä, ja välillä menee niin lukkoon juurikin lapojen välistä. Silloin on vaikea hengittää jne. voi hyvinkin lukko säteillä myös kainalon alle jos jokin hermo jää puristuksiin.

      Itse kävin niskan nikamalukon kanssa kiropraktikolla ja oli mulle kyllä pelastus. Sirdaludit ym.ei lukon aukeamiseen auttaneet 2krt.kiropraktikolla-> kipu poissa... uskomatonta mutta totta.

      Suosittelen siis oikeasti, että kävisit otettujen kuviesi kanssa kiropraktikolla. Näyttäisit kuvat, niin hän osaisi niistä katsoa ettei mitään estettä kiropraktialle ole.

      Tsemiä ja VAAADI jatkotutkimuksia ja pyydä lähetettä sellaiselle lääkärille esim.fysiatrikko joka osaa tehdä fibromyalgia kartoituksen.

    • pk515

      Olen 55v kärsinyt selkä vaivoista 35v nyt olen työkyvyttömyys eläkkeellä. antaisin neuvon mene lääkäriin yksityiselle, vaikka maksaakin suosittelen, pyydä magneettikuvausta niin selkärankaa kuin niskaakin.Minulta puutui molemmat kädet voimat meni molemmista käsistä,mitään ei voinut kantaa kaikki tavarat putoili käsistä. Magneettikuvista näky heti vaivojen syy, ei muuta kuin leikkaus pöydälle niska nikamia korjailtiin. Nyt on voimia käsissä eikä puutuile, ÄLÄ MENE ARVAUSKESKUKSEEN, VAAN LÄÄKÄRILLE, ja vaadi magneetti kuvausta!

    • klapimies

      Samanlaisia ongelmia selässä, juuri lapojen kohdilla ja säteilee käsivarsiin ja päähän. Selkä muutenkin ollut romuna jo vuosia ja lannenikamavälistä korjattiin pullistuma leikkaamalla. Ei tullut kokonaan kuntoon sekään, oireiden mukainen kipulääkitys pysyvä. Aamuvoimistelu vähentää oireita.

      Lavan alueen kipujen vähentämiseksi sain neuvon: Rullaa käsipyyhkeestä pötkö ja aseta se selän alle lapojen kohdalle, ja käy kovalle alustalle makaamaan. Alussa tuntuu vain sietämätöntä kipua mutta parin minuutin makailun jälkeen käsivarret elpyy. Makaa rullan päällä maksimissaan viisi (5 ) minuuttia. Toista vasta seuraavana päivänä.

      Yläselän vaivoihin auttaa myös nyrkeilysäkin hakkaaminen tai jos on mahdollista pieniä polttopuita niin siitäkin selkä tykkää. Alussa tulee paikat kipeemmiksi mutta helpotusta myöhemmin. Tsemppiä!

    • Lekurit on peestä

      Ei lääkärit viitsi tutkia potilaan vaivoja, kun eivät tiedä mistään mitään. Koulutuksessaan noin 5 vuodessa oppivat vain, että satojavuosia käyössä olleet hyviksi havaitut hoitomuodot ovat tehottomia.
      Söisihän se heidän toimeentuloaan jos jos menisi myöntämään niistä olevan apua.
      Itselläni selkä ollut kipeä ja jäykkä jo alle 10-vuotiaasta saakka.
      Lääkäreille olen asiasta sanonut koulussa, armeijassa, työterveystarkastuksissa ja käynyt erikseenkin lääkärillä juuri selkäkipujen vuoksi.
      Missään ei mitään muuta kuin sanotaan "venyttele ja voimistele".
      Sairastuin sitten muuten ja syy kun ei selvinnyt alettiin tyrkyttämään mielialalääkkeitä ja aika suoraan sanottiin minun kuvittelevan kipuni.
      Seuraavalla käynnillä ivallisesti lääkäri kysyi "onkos nyt ilmaantunut uusia kipuja?", kerroin lonkkan ja selän kipeytyneen ja hän lähettikin röntgeniin.
      Kummassakin löytyi synnynnäinen vika ja kulumaa.
      Selkä oli ollut joskus "poikki" ja luutunut poikkeavaan asentoon, oli lausunnon mukaan kasvuiän aikainen vamma.
      Jäin 8 vanhana auton alle jonka jälkeen makasin 9,5 viikkoa selälläni josta 7 viikkoa kipsissä, varmaa silloin on tuo selkä vioittunut ja "korjaantui" pitkällä levolla itsekseen.
      Ihmeellisintä on se, kun kesti 40 vuotta valitella selkäkipuja ja vasta sitten, kuin todistaakseen luulosairauteni lääkäri laittoi kuvaan.
      Olisi lääkärin ilme pitänyt saada kuvatuksi kun kysyin "kuvittelenkohan minä nämäkin kivut?"

    • Mulla on nyt ollu puoli vuotta alaselän kipuja. Opiskelen kyllä erittäin fyysistä alaakin. Käyny 3 lääkäris, ensimmäisen kerran kävin koulun lääkäril, se määräs vaa lääkkeit, toisen kerran määräs lääkkeit ja kävin röngtenis, kolmas niksautti mun selän ja määräs fysioterapiaa, kipuja on vielki.

      Ja kaks lääkäri kertaa oli yksityisiä. Ja kivut on välil sellasii ettei kärsi kävellä ja sitte illalla ku menee nukkumaa, ni ei kärsi asentoa vaihtaa. Harrastan kyllä liikuntaa, eikä mulla lapsena oo ollu koskaa mitää selkä kipuja:)

      • reiska`

        Lueppa pimatsu tuolta ylhäältä reiskan juttuja, ja etti niistä ittellesi sopivin. Iän myötä, kun aineenvaihdunta hidastuu, ilmestyy uusia vaivoja ja herkkiä kohtia, jota ei nuorempana ollut.


    • samat vaivat

      Niskan tai lapaluiden nikamien liikkuminen paikaltaan on voinut johtaa hermoratojen puristukseen, lihasten jäykistymiseen ja kipuun. Lavan ja rintalastan kivut viittaisivat juuri hermoratojen puristukseen. Jumppaaminen ja venyttely voi helopttaa kipua ja sitä että lihakset toimivat, muttei poista syytä. Nikamahoidot, naprapaatit jne. eivät ikävä kyllä kuulu kokonaan Kelan piiriin. Joka tapauksessa kannattaisi kuvauttaa koko selkäranka niskasta alaspäin: se ainakin kuuluu terveyskeskuksen alaisuuteen.
      Samoista vaivoista 20 vuotta kärsinyt.

    • Iskias

      1.5v kipua oli "Venyttely" autoi

    • kokenut-1

      Minä uskon tuon olevan välilevypullistuma. Kokeile Panacod poretabletteja. Ja nimen omaan poreena, vaikka lääkäri sanoisi mitä, että kapselissa on samat aineet, mutta itselläni auttoi vain tuo poretabletti.
      Kokeilin kaikkia muitakin kipulääkkeitä kovimpia huumeiksi luokiteltavia myöten ja ainoa mikä auttoi, oli suhteellisen mieto Panacod pore.
      Jos se auttaa sinulla, niin kyseessä on välilevyvaiva ja sinun pitäisi päästä magneettikuvaan, jos vaiva jatkuu vuoden tai yli. Toki ennemminkin, mutta leikkausta ei kannata tehdä, jos vaiva vain suinkin hellittää ajan kanssa.

      Samaa lääkettä suosittelen kaikille muillekin hermosäryistä ja iskiaksesta kärsiville. Kunhan vain muistatte pysyä kohtuudessa, sillä lääke osaa koukuttaa. Niin kummalta kuin se tuntuu, niin kroppa kehittää oikeaa kipua saadakseen Panacodia, jos syöt sitä kauan.

      Lääkkeen syömisessä kannattaa pitää tauko, jos sitä joutuu käyttämään kovin kauan.

    • HJGT

      Siirry gluteenittomaan ruokavalioon niin kivut poistuu.Ei tapahdu hetkessä vaan
      vie jonkin aikaa :)

      • kokenut-1

        HJGT, onko sinulla ollut samalainen vaiva? Valtaosa välilevyvaivoista paranee itsekseen jonkin ajan kuluessa ja uskoisin, että aniharva on huomannut siirtyä gluteiinittomaan. :)

        Tuosta Porepanacodista vielä sen verran, että jos lopettaessa tulee vieroitusoireita, niin koukussa ollaan ja kipu on kova. Jos kuitenkin kestät hetken, niin kipu saattaa siirtyä toiseen paikkaan, että josko sitten ottaisit Panacodia? Perhanan ovela lääke sinänsä. Huumetta siinäkin on, joten en sinänsä ihmettele, mutta sen erottaminen johtuuko kipu riippuvuudesta vai onko se ihan fyysistä, on todella vaikeaa, ellei mahdotonta.
        Minullekin se selvisi kuin vahingossa, kun vain päätin, että nyt saa riittää, ettei maksa poksahda. Kuukauden päästä kaikki kivut loppuivat, eli olin syönyt lääkkeitä riippuvuuden, enkä kivun takia.
        Mahtaako päteä muihin lääkkeisiin, sitä en tiedä. Paljon mahdollista kuitenkin.


      • klapimies
        kokenut-1 kirjoitti:

        HJGT, onko sinulla ollut samalainen vaiva? Valtaosa välilevyvaivoista paranee itsekseen jonkin ajan kuluessa ja uskoisin, että aniharva on huomannut siirtyä gluteiinittomaan. :)

        Tuosta Porepanacodista vielä sen verran, että jos lopettaessa tulee vieroitusoireita, niin koukussa ollaan ja kipu on kova. Jos kuitenkin kestät hetken, niin kipu saattaa siirtyä toiseen paikkaan, että josko sitten ottaisit Panacodia? Perhanan ovela lääke sinänsä. Huumetta siinäkin on, joten en sinänsä ihmettele, mutta sen erottaminen johtuuko kipu riippuvuudesta vai onko se ihan fyysistä, on todella vaikeaa, ellei mahdotonta.
        Minullekin se selvisi kuin vahingossa, kun vain päätin, että nyt saa riittää, ettei maksa poksahda. Kuukauden päästä kaikki kivut loppuivat, eli olin syönyt lääkkeitä riippuvuuden, enkä kivun takia.
        Mahtaako päteä muihin lääkkeisiin, sitä en tiedä. Paljon mahdollista kuitenkin.

        Pitää paikkansa, lääkkeisiin koukuttuu. Itselle ongelmaksi tuli Tramal, jossa myös mielialaan vaikutusta. Kipulääkkeenä hyvä mutta kun lopettaa Tramalin, saa vieroitusoireita.

        Gluteeniton ruokavalio ei auta selkäkipuun. Ruokavalio ollu 10 v. Sillä saa vain mahavaivat pois.


    • neurohoitaja

      Yksityiselle puolelle kannattaa nyt hakeutua, vaikka maksaakin. Ota selvää hyvistä neurokirurgeista suomessa,joilla yksityisvastaanotto. Sitä kautta luultavimmin asiantuntevaa hoitoa. Oireet viittaavat kyllä mielestäni selkäydin kanavan jonkinsortin ahtautumiseen, jonka toki voi aiheuttaa myös kasvain, välilevyn pullistuma taikka kuluma...Kaikki mahdollista.

      • saniiliini12

        Rintarangan selkäytimessä ei ainakaan näkynyt mitään poikkeavaa kun siinä kävin juuri muutama viikko sitten..


    • Avulias12

      Ei aina ole syyt itsessä voi olla ulkopuolisia tekiöitä, "saniliini12" oletko muuttanut
      esimerkiksi asuinpaikkaa, oletko siirtynyt nukkumaan esimerkiksi kotona toiseen huoneeseen , tahi siirtänyt sänkysi paikkaa ? Maasäteily on asia jota ei oteta riittävästi huomioon, etsitään vain itsestä vikaa ! Jos edellä mainittuja asioita olet tehnyt ja kivut alkoi sen jälkeen luulisin että voin auttaa !

    • tntMuru

      kokeille tätä on autannut mua ja tuttujani ... mut en tiiä autaako sua mut kansi kokeilla =)
      kaikkee pitää yritää vaikka mikä olisi =) jaksamista ja voimia sinulle =)




      Hermoratahieronta

      Alkuperäinen hermoratahieronta eli ääreishermoston tehokuntoutus on ihmisen kokonaisvaltaista hoitoa. Siinä käsitellään kehon ääreishermosto huomioiden pitkittäiset ja poikittaiset hermoradat, iso- ja pikkuaivot, keski- ja väliaivot sekä aistit. Hoidolla kuntoutetaan ihmisen ääreishermosto niin hyvin, että saadaan myös keskushermosto toimimaan kunnolla ja saadaan aivot huolehtimaan tehtävistään.

      Ihmisen hermosto jaetaan keskus- ja ääreishermostoon, joista keskushermoston alaisuuteen kuuluvat aivot ja selkäydin. Ääreishermosto käskee 12 aivohermoparia ja 31 paria selkäydinhermoja sekä tahdosta riippumattomia lihaksia ja elimiä.

      Hermoratahieronta on tehokasta tukihoitoa perinteisen koululääketieteen rinnalla ja auttaa tehokkaasti saavuttamaan kehon tasapainotilan, jolloin se on puolustuskykyisempi, ravinteiden imeytyminen paranee, erityselinten toiminta tehostuu ja hormonitoiminta tasoittuu eli keho elpyy parantamaan itse häiriintynyttä toimintaansa.

      Miksi keho sairastuu?

      Ellei ihmisen ääreishermosto pysy toimeliaana, on mahdotonta pitää keskushermostoakaan toimivana ja ihminen voi sairastua. Ilman hermotusta ihmiselle aiheutuu ravitsemushäiriö ja sitä kautta oma myrkytystila. Esim. reuma on juuri tällainen pitkäaikaisesta ravitsemushäiriöstä johtuva sairaus.

      Koska ihmisen terveenä pysyminen vaatii myös oikeaa ravintoa, hoidon tukena käytetään vitaaliaineita ja fytoterapeuttisia aineita. Vitaaliaineita ei määrätä summittain, vaan jokaisen yksilöllisen tarpeen mukaan. Hermoratahieronnan mestarit HRH ry:n jäsenillä on vaadittava ammattitaito myös ravitsemus puolelta. Hermoratahieronnan mestareita linkin takaa löytyy kaikki Suomessa toimivat rekisteröityneet yhdistyksen jäsenet.

      Hoitotapahtuma

      Hermoratahieronta ei ole mitään ihmeparantamista. Se on fysiologiaan perustuvaa hoitoa,joka vaatii oman aikansa. Hermoratojen kuntoutus on perusteellista ja aikaa vievää. Keho hoidetaan päästä varpaisiin käyttäen painavaa ja pyörittävää otetta (ei hermoja kaivellen - ei öljyjä käyttäen.)

      Yksi hoitokerta kestää 1,5 -2 tuntia. Käsittelykertoja otetaan 5-10 kertaa viikon välein, tällä tavoin saadaan kehon hermosolut toimeliaiksi ja hoidon piiriin, maksan entsyymikanta elpymään ja solun sisäinen tasapaino eli homeostaasi palautumaan. Tämän jälkeen hoitoa jatketaan yksilöllisesti 2-4 viikon välein usean kuukauden ajan.

      Kehon piilovaivat

      Hoidon alkuvaiheessa asiakkaalle saattaa tulla ns. paranemiskriisi eli kehon piilovaivat tulevat esille. Sen aiheuttaa kuona-aineiden tehokas poistuminen kehosta erityselinten toiminnan tehostuessa. Oireet ilmenevät ohimenevinä tuntemuksina esim. päänsärkynä, ihottumana, kipujen pahenemisena, kuumeena, ripulina jne. Nämä oireet ovat kuitenkin aina ohimeneviä ja häviävät hoidon jatkuessa. Kaikille näitä tuntemuksia ei kuitenkaan tule tai ne ovat niin lieviä, ettei henkilö niitä huomaakaan.

      Esteet hoidolle

      Hermoratahieronta sopii kaikille ja kaikenikäisille. Ainoana poikkeuksena on raskaus, juuri tehty leikkaus (2 kk väli leikkauksesta) ja elinsiirtopotilaat.

      Mihin sairauksiin on saatu apua?

      allergiat


      niska-, hartiakipu

      astma


      päänsärky
      diabetes reuma
      halvaantuminen

      ruoansulatus- ja imeytymishäiriöt
      hormonaaliset häiriöt selkäkipu
      ihottuma sydän-, maksa- ja munuaisvaivat
      kolmoishermovaivat unettomuus
      lapsettomuus vatsavaivat
      migreeni vauvan koliikki
      määrittelemättömät kivut tai vaivat, joita koululääketiede ei ole tunnistanut

      • Kulkuset kulkuset

        Pane alkuperäinen linkki äläkä copypastettele tänne senkin hevosnaamainen horo. Eikö ole mitään tapoja opetettu :D


      • mattiheikki
        Kulkuset kulkuset kirjoitti:

        Pane alkuperäinen linkki äläkä copypastettele tänne senkin hevosnaamainen horo. Eikö ole mitään tapoja opetettu :D

        Minulla oli outoja selkäkipuja vuosia jotka hävisivät sydämen ohitusleikkauksen jälkeen eikä ole sen jälkeen selkään koskenut.


      • Taannoin
        mattiheikki kirjoitti:

        Minulla oli outoja selkäkipuja vuosia jotka hävisivät sydämen ohitusleikkauksen jälkeen eikä ole sen jälkeen selkään koskenut.

        itellä havaittiin skolioosin syy,lyhempi vasen jalka,vasta kiropraktikolla. vuosia oli yhtä helvettiä autohommissa olla kun purkista olis saanu apua,mutta halusin apua syyhyn,en seuraukseen.ikää oli 25 eikä sairaseläke oikein vielä olisi napannu.kiropraktikko huomas et selkä on suora kun istun,nyt on 3 vuotta käytetty korokepalaa kenkunas ja tokikaan vaiva kokonaan poistunu mut pää kääntyy aamuisin eikä tarvi pyöriä sängystä alas.hauskinta,jos voi niin sanoo,oli se,että enimmäkseen vaivaa oli lapaluiden ja rintalastan paikkeilla,ei suinkaan selän


      • reiska`

        hermoratahierojalla on rentouttavaa istua ja olla, rentouttaa koko kropan, kenellä se on kunnossa. Mutta jolla on oikeesti sairauksia ja kipuja, nii ei hermoratahierojat sitä paranna. Varsinainen apu on etsittävä ihan muualta.


      • tntmuru
        Kulkuset kulkuset kirjoitti:

        Pane alkuperäinen linkki äläkä copypastettele tänne senkin hevosnaamainen horo. Eikö ole mitään tapoja opetettu :D

        itselläsi ei ole käytös tapoja kun haukut ihmisiä.... löysin vaan enkä mää mikään tietokone ihminen ole .... et painut sinne mis pippuri kasvaa.... =) kulkuset kulkuset.......


    • Syitä.

      Kipuun löytyy paljon. Välilevyjen pullistuma,lihas venähdys, paidassa oleva hakaneula,haava,niskalihasten lukko ym.Mutta jos haluat oikeasti tietää kivun aiheuttajan,niin mene ihmeessä lääkäriin.

    • helpottunut

      Onko närästystä tai vatsavaivoja? Mulla katosi selkäkivut kun sain kuurin vatsaoireisiin, ilmeisesti se jotenkin säteili selkään tai jännitin selällä kun vatsa oli kipeä ja selkä oli kai siksi aina jumissa. Lääkäri määräs nexiumia vatsaoireisiin ja selkäkivutkin katosi saman tien.
      Nyt on yleisvointikin hyvä. 44v mies.

      • saniiliini12

        Juu tällä hetkellä menee somac vatsapolttoon...vatsa alkoi oireilla ilmeisesti liiallisesta tulehduskipulääkkeiden käytöstä, mutta ei auta näihin muihin vaivoihin kyllä


    • hodgin

      minulla oli kuumottava kipu lapaluiden välissä kuukausia aina sillon tällön mutta vaiva paheni ja kädet alkoivat puutua.kivut alkoivat olla kovia .hermot puristuivat myös jalkoihin.Lopulta käveleminen vaikeutui.TK:ssa sanottiin ettei sinussa ainakaan syöpää ole.Odotin vauvaa ja neuvolan kautta pääsin yliopistosairaalaan,jossa makasin viikon ettei tutkittu.sen jälkeen pyysin lääkäriä tutkimaan kun hän tuli toista rouvaa tutkimaan.Lääkäri ajeli piikkipyörällä varpaista ylöspäin rinnan yläpuolella vasta oli tunto.Sen jälkeen alkoi tapahtua.Seuraavana päivänä kuvattiin muttei niissäkään oikein selvinny mikä on.Mutta syöpähän se oli.selkäydin kanavassa selkäytimen päällä.Leikkaava lääkäri sanoi ettei hänkään tiennyt mitä sieltä löytyy ennen leikkausta.Mutta kaikkien syöpähoitojen jälkeen olen nyt terve.Tsemppiä sinulle jolla samantapaisia oireita.

    • no jooo

      no oletkos käynyt hierojalla tai jäsenkorjaajalla. miten on elämäntilanne onko stressiä. minä aloittaisin hieronnasta, kolmen sarja jos pystyy . tietenkin kuulostella mitä tulee. sitten kahtelet jäsenkorjaajan joka on koulutettu työhönsä.

    • mummo 56

      Kyllä se on niin, että eipä taida lääketiede meidän oireista sairautta löytää johon olisisi parannuskeinoa....onhan tässä jo nähty niin monta kertomusta erilaisista kipuoireista.

    • Joogasta löysin avun vuosikausia vaivanneelle selälleni ja iskiasongelmille. Enää eivät lähde jalat alta ja selkäkin on oireeton. Kivun helpottivat jo muutaman kerran jälkeen, puolen vuoden jälkeen kokonaan. Nyt kolmen vuoden jälkeen ei vaivaa selkä, hartiat eikä oikeastaan mikään. Kiitos lihaksia vahvistavan Hatha-joogan ja pitkien syvävenytyksien Yin-joogan.

    • agfasgfagasgaga

      W‌‌‍W‌‌‍W.LEMONZ.ORG on asiasivusto tältä osa-alueelta!

    • Kimmo E Laine

      ORTONiin: Sinulla on huonot lääkärit. Itseään taas on turha ryhtyä tohtoroimaan. Hakeudu Invalidisäätiön sairaalan Ortonin Kipuklinikalle Helsinkiin anestesiologi Hilkka Lumpeen vastaanotolle, asuitpa missä tahansa ja vaikka todennäköisesti joudut maksamaan kaiken itse. Minä sain sieltä muutama päivä sitten ratkaisevan avun lähes invalidisoivaan lanneselkäkipuun. Laittoivat pitkäkestoisen puudutteen. Se ei varmastikaan ole ainut keino, paikan päällä valitsevat Sinulle sopivan.

    • 24+2

      Hae kirjastosta Antti Heikkilän Siunattu kipu. Siinä on vinkkejä ja hän on kokenut ortopedi.

    • apuasaanut

      Pitkälle perintönä lapsesta asti kehittynyt iskias, oikea etureisi 15-20 cm kiinni, vasen takapohje ja reisi kiinni, lähtee nousemaan ylöspäin tehden kylkeen kiinnikkeitä vetäen skolioosia lapojen kohdalle ja edelleen kaularankaan asti vaikuttaen käteenkin hermokipuna.
      Jostain pitäisi löytää osaava kunnon hieroja, ainut tosihoito.

    • Kipuilija

      Itselläni on noin 8v. ajan ollut vaivana alaselkä

      Alkunsa sai kaatumisesta ladulla (ladulle oli tehty miina johon kaaduin yöpakkasten jälkeen)

      Kärsin jatkuvasta alaselkäkivusta, kunnes n 4 vuotta sitten hain apua(taas)
      tällä kertaa selkäklinikalta.. jumppaa suosittelivat.. kuulemma lihakset
      veltot(vaikka muuten hyvässä kunnossa)

      Jumpattiin n.3 kk ja sen jälkeen kovennettiin(nostettiin mm. tempauspainoja)

      Harjoituksen muutoksen jälkeen alkoi tuntua vasemmassa jalkaterässä tikkuilua/puutumista.

      Lekurit edelleen ihmeissään.. pari kk. sitä ihmeteltiin ja ortopedi ehdotti kipujen vuoksi leikkausta(magneettikuvissa selvä pullistuma alaselässä) ja jäin miettimään asiaa.
      Varasin Holmalle ajan, kolmen käynnin ja n. 1,5 kk. jälkeen olin taas töissä.


      Itsellä on joka vuosi testit(töissä) kunnonkin puolelta joten omalta kohdalta
      vältyttiin ammatinvaihdolta.. toistaiseksi.

      Pari kertaa olen käynyt Karppisella.. mut se tuntuu lähinnä liukuhihnahommalta.. toivottavasti itse sen huomaavat ennenkuin kato käy.

    • dfdfdfdddffd

      Osta piikkimatto. Itse olen sellaista käyttänyt ja selkäkivut ovat sen jälkeen kadonneet lähes kokonaan. Piikit painavat lihaksiisi ja täten ne rentoutuvat. Melko loogista. Ei kannata käyttää rahaa kalliisiin lääkkeisiin.s

    • Piipi49

      Kuulostaa ihan fasettilukon oireilta. Minulla on ollut muutaman kerran ja kipu on sitä luokkaa, että se salpaa hengitystä. Suosittelen käyntiä naprapaatilla, sieltä minä sain avun. Jo ensimmäisen käynnin jälkeen oli helpompi olla, mutta toinen käynti vei koko kivun pois.

      • Eräs nainen

        Itselläni oli reilu puoli vuotta selkä kipeänä, välillä en päässyt muutamaa metriä enempää kävelemään. Juoksin lääkäristä toiseen, lääkekokoelma alkoi olemaan valtava. Ja siitä seurauksena tietysti vatsa meni huonoon kuntoon.

        Menin kokeilemaan jäsenkorjaajaa (vaikka en yleensä usko mihinkään tälläisiin), kävin jäsenkorjaajan luona 2 kertaa, sinne jäi selkäkivut. Tästä on nyt kulunnut noin vuosi, eikä selkävaivoja ole.

        Suosittelen!


    • aurinko156

      Mulla kuvaamasi kivut osottautuivat sappikiviksi.. Eli käypä sisätautilääkärillä asia voi selvitä yhdellä virtsakokeella..

    • Rii54a

      Onko yksikään lääkäri epäillyt ns. lisämunuaista.
      Oireesi viittavaat siihen. Itse kärsin samoista oireista, enkä saanut keneltäkään lääkäriltä minkäänlaista apua.
      Sitten satuin katsomaan Tampereen yliopistollisen sairaalan ohjelman ja sieltä löytyi vastaus ainakin omiini oireisiin jotka olivat aivan samat kuin sinulla.
      Ensimmäinen lääkäri naureskeli ehdotukselleni.
      Toinen lääkäri otti asia todesta ja alkoi tutkimaan.
      Ei tarvittu kuin ultraääni tutkimus ja diaknoosi oli selvä.
      Älä anna periksi!!

    • Moi

      Lainaa kirja SELKÄ / Antti Heikkilä, (kirurgi)

      Luin ja tein hänen ohjeiden mukaan, tuloksena 15 vuoden selkäkipupiina on ohitse.

      Olen todella tyytyväinen, nyt viimeiset 1,5 vuotta!!!

      Kohdallani se olikin todella pienestä kiinni, lue, et varmasti menetä mitään muutakuin selkäkipusi hyvin todennäköisesti :)

    • kohtalotoveri, vapaa

      Henkistä taakkaa, reppu painaa liikaa...kannatko muiden huolia/epätyydyttävässä parisuhteessa tms???

      Vapauta tunne-lukkosi !

      Vloa ja Voimia sinulle!

    • KipuliasKuntoilija

      Selkäkipujen syyt ovat moninaiset. Monesti kuitenkin se lantion seutu jollakin lailla vinossa noissa alaselän vaivoissa. Itsellä lähes kymmenen vuotta viiltävää jatkuvaa selkäkipua. Täyttä helvettiä.

      Harrastin kaikenlaista ja epäilytti kun kuuli, että joku on taas poissa töistä selkäkipujen vuoksi. Joo joo.

      Mutta muuttui ääni kellossa, kun oma selkä revähti rajusti ja siitä lähin jatkuva kipu. Ennen kipulääkitystä, en tajunnut esim. puhetta saati lukea jotain. Kipu oli jotain ihan infernaalista. Koko häntäluu oli sähkössä.

      Vieläkään eivät tiedä mikä asian aiheuttaa, mutta opioidit ja unilääkkeet auttavat ja ihan tasan niin, että sitä otan, mikä auttaa. Jos en ota olen täysin muussa maailmassa kivusta ja todella herkkä raivostumaan. Mitään tällaista ei aikaisemmin ollut. Kipu on myös tieto kropalle, että joku saattaa uhata. Ihan kuin eläimetkin, koiralta repesi joskus kynsi ja varmasti kivulias, näytteli hampaitaan jatkuvasti, kun yritti katsoa sitä kynttä. Samanlaista eläimellisyyttä ihmisessä on.

      Jumppa ja sali, käsikahvakuulat, OMT, kansanparantaja, monta kiropraktikkoa, selkäleikkaus, osteopaatti, akupunktio vieläkö joku jäi? Kaikkea tehnyt ja kaikkia useita kertoja eripuolilla Suomeakin.

      Kolme ensimmäistä tehokkaimmat, sopeuttaakseen itseä ja hankkimalla kunnon lihakset keskivartaloon, ne auttavat kulkemista ja istumista. Mutta toki harjoittelu tuo aina vaan enemmän kipua. Jos hermovamma ja lihasten repeytymä ja selkärangassa iso pullistuma, ei lihastreenillä sinällään mitään saavuta, hermot kasvavat ja uusiutuvat hitaasti, mutta ei sekään lopeta niitä vaurioituneita hermoja toimimasta, ainakaan vuosiin.

      Ihan liikaa painotetaan liikuntaa, niinkuin se olisi ratkaisu kaikkeen, on niitä muitakin keinoja, ei kannata tuijottaa yhteen kohtaan.

      Opioidilääkitykseen tottuu, mutta kipuvaste ei juurikaan huonone. Siten lääkkeeksi erittäin hyvä. Vaikka ensimmäiset pillerit saattavat tuntua ihan sekaselta, niin viikon päästä jo sivuvaikutukset hyvin pienet. Valitettavasti on myönnettävä, että ei tässä ihan täysillä mennä, kuitenkin paljon parempi kuin kivut. Vieroitusoireiden kivut muuten sellaista luusärkyä, erottaa ainakin omista kivuista helposti.

      Sanotaan tähän loppuun, että ihminen ruostuu paljon nopeammin paikoillaan, kuin pienessä liikkeessä. Silti liikunta ei ole vastaus ja lääke kaikkeen. Omien vammojeni syy on juuri liikunta (ja rakenteelliset seikat selkärangassa.).

      Juoksin 10-20km lenkkejä, salitin paljon, oli lihasmassaa riittävästi, en kuitenkaan ollut mikään hirven kokoinen. Hemmetin lihaksikas kroppa, ei paljoa rasvaa. Työpaikan selkärasitustesteistä täydet ihan kepposesti, Spiraali meni. Venyttelin ja olin melko notkea. Siis tollanen keskiverto kuntoilija.

      Näin vaan kävi.En käyttänyt alkoholia paljoakaan, enkä dopingia.

      Muistan kyllä, että lihakset menivät lukkoon sellaisen vaikean jutun vuoksi lapsuudesta, joskus aikaisemmin... Mutta käsitellyt ne asiat niin, etten käsitä minkä noidan luo sitten pitäisi mennä. No joo, taikauskot sikseen.

    • saman kivun kokenut

      Sinulla on nikamat väärissä asennoissa koko selkärangassa. Olen saanut samanlaiseen särkyyn avun naprapaatilta. Hän antoi ensiavun ja sitten neuvoi kuinka voin auttaa itseäni.

      Apuna käytät rullalle kiedottua froteepyyhettä. Ole varovainen liikkeiden kanssa kun hitaasti alat selällään ollessasi, rulla selän alla, siirrellä ensin toista kättä sivulle ja pään yli venytellen. Vaihda kättä samat liikkeet, sitten molemmat kädet . Kuulet itsekin kuinka selässä rutisee. Siirrä pyyherullaa alemmas , jos ilmenee liikaa kipua lopeta harjoitus. Tätä harjoitusta teet kahdesti vuorokaudessa.

      Jumpatessa ja kävelyllä on ensiarvoisen tärkeää hyvät kengät. Et saa käyttää niitä halvimpia vaan niitä joissa on kunnon "iskunvaimentimet"
      Kun kävelet ulkona lenkillä laita aina välillä kämmenpuolet ylöspäin jotta saat ryhtisi paremmaksi ja nikamat kannattelemaan selkärankaasi.

      Mutta kaikista ensimmäiseksi sinun tulisi saada pois tulehdus selästä ja käydä naprapaatilla.

    • Senkkä

      Just kolme kertaa kävin kiropraktikko vehviläisellä töölössä. Ja jo helpottaa. Yks yö vielä jonka varmuuden vuoksi vietän relaxanttipöllyssä. Mutta suosittelen vehviläistä,

    • ss

      kyllä selkä kipu voi johtua psyykkisistä ongelmista

    • me

      Taatusti hermopinne...säteilee sormiin ja voi olla lukkoja käydä jäsenkorjaajalla tai akupunktiossa

    • Kokemusta tästä
    • tuskaa1

      mulla alkanut yläselän vihlonta, selkää särkee ku vaikka imuroin, lensin vuosii sitten pesukoneeseen päin ja sen jälkee ajoittain vihlonu, nyt on kauheaa käydä nukkuu kun kääntyy vaik kylellee ni vihlasee niin kovaa et pitää huutaa, sit helpottaa yön aikana ku selkä rentoutuu, olisiko ylipainolla jotain tekemistä kivun kanssa, ja mikä olisi paras liikuntamuota ettei kipu pahene ???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe