Vuokra-asunnon kotivakuutus

vakuuttaako?

Jos vuokra-asunto on puoliksi kalustettu, kenen vastuulla on vakuuttaa vuokraisännän omistama omaisuus (esim. pesukone, sohva tms.)? Vuokraisäntä vakuuttaa rakennuksen, mutta onko vuokralaisen vastuulla vakuuttaa vuokra-asunnon kalusteet (joita ei itse omista)? Onko tästä vakiintunutta käytäntöä/sääntöä?

4

2258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyhop9

Omistaja vakuuttaa oman omaisuutensa. Toisinkin voi sopia.

• vakuutettu

Minulla on kotivakuutus, mutta olen vuokralla kaupungin omistamassa asunnossa. Kuuluuko itse kiinteän asunnon vakuuttaminen omistajalle automaattisesti? Jos syttyisi vaikkapa tulipalo kynttilän kaaduttua vahingossa tai putki menisi rikki ja tulisi iso vesivahinko niin kuuluuko minun korvata vakuutuksellani vai omistajan? Kyllä, olen juuri omilleni muuttanut niin en näistä tiedä mitään...

• rma06

Rakennuksen ja huoneistojen kiinteän kalustuksen (esim kiinteät kaapit, WC:n lavuaari ja istuin) vakuuttaa rakennuksen omistaja kiinteistövakuutuksella. Asukas vakuuttaa kotivakuutuksella oman irtaimistonsa. Tulipalon tai vesivahingon sattuessa kiinteistövakuutuksesta korvataan rakennukselle ja kiinteille kalusteille aiheutuneet vahingot ja kotivakuutuksesta korvataan asukkaalle aiheutuneet vahingot. Jos asukas on aiheuttanut vahingon huolimattomuuttaan (jättänyt kynttilän palamaan vartioimatta tai nukahtanut suihkuun lattiakaivon päälle), rakennukselle aiheutuneista vahingoista voidaan hakea korvausta hänen vastuuvakuutuksestaan.

Tarkempaa tietoa vakuutuksista ja niiden sisällöstä löytyy vakuutusyhtiöiden sivuilta tai Finen sivuilta (www.fine.fi).

• tietää vakuutuksista

Kun vuokraisännän omaisuus on vuokralaisen käytössä niin vuokralaisen vakuutus on ainoa joka vahingon korvaa. Jos vuokraisäntä on ottanut vakuutuksen vuokrattavaan asuntoon irtaimistolle, niin vakuutus on mitätön eikä sitä voi korvauksia saada.

Tästä syystä on erityisen tärkeää että vuokrasopimuksissa vaaditaan kotivakuutus, jos vuokranantajan omaisuutta on asunnossa vuokralaisen käytössä. Sama koskee myös kiinteitä sisusteita, esim. lattioita, seiniä, keittiönkaappia ja lavuaaria. Niitä ei kiinteistön vakuutus korvaa lainkaan vahingon sattuessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      2008
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1468
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1177
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1067
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1062
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      867
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      836
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      812
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe