olenko valmis ostamaan ponin/hevosen?

smulanbest

Eli olen 14v, ja harrastanut hevosia 8v. tällä hetkellä valmennan ystäväni shetua mutta se on jo minulle liian pieni. tiedän paljon hevosista, mutten sano että tietäisin kaikkea! hevonen asuisi täyshoitotallilla, ja omistaja on todella mukava! minun ystävilläni on hevosia ja alkaa jo olla mitta täysi vaan kävellä heidän vieressään maastossa. tiedän myös kuinka paljon vastuuta hevosessa on, ja miten paljon se maksaa. ja saisin aina apua kun tarvitsisin. haluan nyt tietää teidän mielipiteenne!

eli olenko valmis hevoseen?

11

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mun mielipide...

      Musta oot valmis omaan hevoseen, mutta tää on vaan mun mielipide.

    • rosesnrainbows

      Kokemuksesi perusteella sanoisin, että voisit jo ainakin harkita oman hevosen ostoa, varsinkin kun sinulla on ammattitaitoista apua saatavill jos sitä tarvitset.

      Mutta sinuna miettisin vielä omaa elämäntilannettasi. Olet 14-vuotias ja lopetat kohta yläasteen ja sen jälkeen todennäköisesti käyt vielä paljon lisää kouluja. Mieti jos joudut muuttamaan toiselle paikkakunnalle esim. lukion perässä? Jääkö sinulle opintojen lisäksi aikaa hevosen hoitoon tai tiedätkö löytäväsi hevosellesi hoitajan, jos et siitä ehdi joka päivä huolehtimaan? Hevosesi tulee elämään todennäköisesti ja toivottavasti vielä monia vuosia hankinnan jälkeen ja tuossa iässä tulevaisuudensuunnitelmat ja elämäntilanne muuttuvat, ja kaiken muun sekaan ei ehkä kannattaisi vielä ottaa hevosta. Se on kaikille parempi vaihtoehto, ja saat odotusaikana vielä paljon lisää kokemusta ja varmuutta hevosten kanssa.

      Mikään ei kuitenkaan estä sinua ottamasta ylläpito- tai vuokrahevosta. Näin saat nauttia hevosenomistamisesta sitoutumatta hevoseen sen koko loppuelämäksi.

    • ..................

      Kyllä olet , jos jo valmennat tuossa iässä hevosia , olet ratsastanut nuin kauan ja hevonen tulisi täysihoitotallille ...

    • heppa höperö

      Olenko minä valmis omaan hevoseen? Ooon 13 v vanha ja olen harrastanut ratsastusta 3 ja puolivuotta. Tiedän hevosista aika paljon ja tiedän että hevosen omistamisessa on iso vastuu ja paljon paljon työtä! Hevonen tulisi asumaan läheisellä tallilla jossa käyn tunneilla sinne on 3 kilometrii matkaa joten pääsen kesäisin syksyisin pyörällä ja talvisin ja alku keväästä jalkaisin ja joskus kyydillä tallille. pääsisin joka päivä sinne ja jos olen vanhenpieni kanssa lähdössä esim. 2 viikon lomalla nii se sais tietty hoitajan ja liikuttajan siks ajaks ku ollaa lomalla . Rahat riittäs kyllä...

      • smulanbest

        ei pahalla heppa höperö, mut mun mielest sun ei viel kannattais ostaa hevosta/ponia. Kosk oot ratsastanu vast 3½ vuotta, eli sun kantsis viel hankkii lisää kokemust. Hanki vaik hoitohevonen nyt aluks, niinku ite kirjotin tonne ylös nii ite oon ratsastanu jtn 8 vuotta, mulla on kaverin shettis jota niinku opetan paljo muuta. Ja sitä paitsi kannattais vähä miettii et mitä jos hevoset ei sit enää parin vuoden pääst kiinnosta? mitä sillo sille hepalle käy? ja kouluunki kantsis panostaa. tos on nyt ainaki ne syyt miks mul ei oo omaa hevost, mut vuokris löytyy ja se onkin ku oma heppa =)


    • shetufan

      olet täysin valmis omaan hevoseen smulanbest :)

    • ihgdaaa

      oot valmis ! mulkii on oma poni ja oon harrastanu hevosii 6-7 vuotta ni 8 vuotta on jo tosi paljo !!

    • JuuliB

      Oot ainakin mun mielestä valmis hevoseen! Itse omistan 2 suokkia, ja ostamme kuukauden päästä toisen suokin :) HeppaOnnea sulle, jos oman hepsun saat! :)

    • isobella(ko)

      Ei kukaan voi tietä oletko valmis ostamaan hevosen. Sinun pitäisi itse tietää oletko oikeasti siihen valmis. Hanki ensin vaikka vuokra tai ylläpito hevonen jonka avulla saa aika paljon tuntumaa millaista olisi olla hevosen omistaja. 8 vuotta on aika paljon, mutta ei välttämättä tarpeeksi paljon. Jos itse tuntuu että olet oikeasti valmis, ja sinulla on joku/jotkut jotka tukee sinua hevosen hankkimisessa niin se on hyvä! Muista että oma hevonen kantaa hirvittäväsi vastuuta, ja siinä tulee aina valitettavasti alamäkiäkin ... Mutta mitäpä minä olen estelemään, jos tunnet että olisit siihen valmis ja ammattitaitoista apuakin tarvittaessa olisi tarjolla se olisi hyvä. Itselläni oli ensin pari vuotta ylläpitohevonen jonka jälkeen ostin kyseisen ylläpitohevoseni omakseni. Oman hevosen omistaminen on ihanaa, mutta rankkaa. Jos kaverit pyytävät sinua esimerkiksi elokuviin koulupäivän jälkeen, on varmasti ikävä sanoa: Ei minun pitää mennä tallille. Mietit nyt varmaan että tottakai menen mielummin oman hevoseni luo kuin elokuviin, mutta joudut sanomaan noin melkeimpä joka päivä. Omaan hevoseen pitää sitoutua! Toivottavasti oli jotain hyötyä.

    • Tidii!

      Omasta mielestä hyvinkin voi hankki hepon! Heppa on iso vastuu ja työn taakka, mutta jos ymmärtää sen, niin miksikäs ei. Itse ehkä hankin hevosen vuoden parin päästä, vaikka tällä hetkellä on vain 3 vutta ratsastuskokemusta, mutta halu tehdä ja hoitaa on suuri. Nyt kun 13 vuotta olen, ymmärrän jo itsekkin minkä kans pärjään jne. Itsellä on ajattelu tapana, jostakin on saanut/hankkinut, sitä pitää sitten hoitaa, piste! Toki kokemusta pitää olla ja apua jos sattuu tarvimaan. :)

    • Mävaan97752

      Mitä mieltä ootte ku oon harrastanu pikkusiskoni kanssa ratsastusta n. 3vuotta mutta talleilla ja hevosten kanssa ollaan oltu kauemmin. Omistamme tallin jossa on hevosia ylläpidossa ja olemme hoitaneet n. vuoden kahta hevosta. Vanhempamme osallistuisivat hevosen hoitoon ja tallilla on paljon asiantuntevia ihmisiä jos niitä tarvitaan. tiedämme hevosista minun mielestäni aika paljon. Olemme siis 15 ja 13 tyttöjä. Tiedän että hevosessa on iso vastuu mutta luulisin että pärjäämme. Kesällä hevonen saisi olla laitumella ja muulloin jos olemme poissa niin hoitaja varmasti löytyy. Eli teidän mielipiteenne : ))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe