keskusteluryhmän muodostumisesta...

Tuli tässä mieleen sellainen juttu, että jos ajatellaan tässä rauhallisessa kulmauksessa kirjoittelevia ns. vakionaamoja ja heidän keskinäistä käsitystä toisistaan, olemme väkisinkin muodostaneet ryhmän. Ryhmän muodostumisessa on tietyt vaiheet, joista ensimmäistä voisi kuvailla muotoutumisvaiheeksi, jota kuvannee parhaiten sana kosiskelu, jolloin keskitytään lähinnnä positiiviseen sävyyn yhteishengessä keskusteluun. Minusta olemme tämän vaiheen käyneet läpi ja tämä ryhmä kirjoittelijoita on avoin myös uusille. Luonnollisesti tuota muotoutumisvaihetta seuraa kuohuntavaihe, jota kuvannee parhaiten sana sooloilu, jonka aikana rooleja testaillaan ja vaiheeseen kuuluu erilaisia riitoja. Näyttäisi siltä, että tässä avoimessa ryhmässämme olemme hiljalleen ohittamassa tätä vaihetta ja pääsemässä normien luomisvaiheeseen, jossa palstalle syntyy s24:n sääntöjen lisäksi nippu sanattomia sääntöjä eri kirjoittajien välille jne.. välillä näyttäisi siltä, että pieni kirjoittelijoiden ryhmä on päässyt myös toteuttamisvaiheeseen, eli keskustelemaan narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä, mikä tässä ympäristössä on mielestäni aikamoinen saavutus ja varmasti aiheuttaa tietyissä persoonissa kateutta ja tunnetta siitä, että täällä olisi jokin sisäpiiri. Tällaisen kateellisen persoonan ilmestyessä paikalle ryhmä taantuu ensin kosiskeluvaiheeseen, sitten kuohuntavaiheeseen, jossa roolit jaetaan jälleen uudelleen, normivaiheeseen ja sitten mahdollisesti takaisin toimivaksi keskusteluryhmäksi ...

Mitä mieltä olette, selittäisikö tämä palstan avoimmuus sen, että välillä täällä on asiallista keskustelua ja välillä asiatonta?

74

238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jannelle v.nytSinde

Kaikkien keskusteluryhmien Suomessa tulee perustua tämän laajahkon aihepiirin osalta mun psykoterapiaan.

Narsismi on mm. synnäriräpsyittä olemista. Miten sä voit siirtyä normivaiheeseen Snl 11:1-19 kohdilla? Siitä siirrytään normivaiheeseen mun mielestä yhteiskunnassa ihmissyönnillä, jos kysymyksessä demokraattinen vaaratilanne. Demokraattinen aviollinen vaaratilanne; onko tämä jotenkin liian sairas sinulle tämä yksityisyydensuoja tai henkiökohtaisuuden suoja? Tämänkin kohdan tulee perustua tasa-arvoisuuteen. Mikään sun päässä ei ole 30-vuoteen perustunut tasa-arvoisuuteen... Mä koen ja elän näitä päivittäin tasa-arvoisesti nöyryytettynä, siksi aviota ja demokraatiaa ei luokitella ihmiskehon ja ympäristön väli- ja valtakappaleiksi.

• Sindemann v.nytSinde

Missään olosuhteissa ei tule poiketa hormonitoiminnallisesta huoltajuudesta. Siitähän tämäkin taas johtuu lestadiolais-vankeudesta.

• Toi oli kyllä hemmetin hyvä analyysi tilanteesta, ja komppaan näkemystäsi!(tiedostaen senkin mitä vääriä tulkintoja komppailu saattaa aiheuttaa)

Keskusteluryhmä ja sisäpiiri on jatkuvassa muutostilassa eikä sitä kenenkään pitäisi pitää uhkana, ja sinne on jokainen tervetullut. Tosin kateelliset ja vihaiset törmäävät ryhmäkuriin tai vallitsevaan kulttuuriin :)

• Toistaiseksi, niin :)

Onko rauhallinen ryhmämme niin harvinainen tänä päivänä, että houkuttelee susia näykkimään. Tietyssä syklissä täällä jotkut asiat tuntuu menevän, kuten nuo esiin pompsahtavat sivunikki-epäilyt osoittaa. Huoh! :)

• henna...
        yxex kirjoitti:

Toistaiseksi, niin :)

Onko rauhallinen ryhmämme niin harvinainen tänä päivänä, että houkuttelee susia näykkimään. Tietyssä syklissä täällä jotkut asiat tuntuu menevän, kuten nuo esiin pompsahtavat sivunikki-epäilyt osoittaa. Huoh! :)

"Onko rauhallinen ryhmämme niin harvinainen tänä päivänä, että houkuttelee susia näykkimään. Tietyssä syklissä täällä jotkut asiat tuntuu menevän, kuten nuo esiin pompsahtavat sivunikki-epäilyt osoittaa. Huoh! "

Susia näykkimään??? Minä olen kokenut tuon kritiikkinä "ryhmäänne" kohtaan. Onko tunteisiin vetoavan kommenttisi tarkoitus vaientaa kaikki kritiikki heittäytymällä vähän niinkuin uhriksi, joka on joutunut susien hyökkäyksen kohteeksi? Itse uskon että suurin osa joskus täällä lukevista/lukeneista ei viitsi antaa edes sitä kritiikkiä, ovat todenneet että palsta on mitä on ja eivät halua täällä osallistua mitenkään keskusteluunl Entäpä jos sivunikkiepäilytkin ovat suuren joukon ihmisiä epäilyjä? Jos näin on niin silloin varmaan pitäisi katsoa sinne peiliin eikä yrittää vaientaa aiheesta puhumista?

• M.B.
        henna... kirjoitti:

"Onko rauhallinen ryhmämme niin harvinainen tänä päivänä, että houkuttelee susia näykkimään. Tietyssä syklissä täällä jotkut asiat tuntuu menevän, kuten nuo esiin pompsahtavat sivunikki-epäilyt osoittaa. Huoh! "

Susia näykkimään??? Minä olen kokenut tuon kritiikkinä "ryhmäänne" kohtaan. Onko tunteisiin vetoavan kommenttisi tarkoitus vaientaa kaikki kritiikki heittäytymällä vähän niinkuin uhriksi, joka on joutunut susien hyökkäyksen kohteeksi? Itse uskon että suurin osa joskus täällä lukevista/lukeneista ei viitsi antaa edes sitä kritiikkiä, ovat todenneet että palsta on mitä on ja eivät halua täällä osallistua mitenkään keskusteluunl Entäpä jos sivunikkiepäilytkin ovat suuren joukon ihmisiä epäilyjä? Jos näin on niin silloin varmaan pitäisi katsoa sinne peiliin eikä yrittää vaientaa aiheesta puhumista?

Muistan ala-asteeltani matematiikan ryhmätyötunnin. 3 tyttöä ja 1 poika. Lasku oli vaikea, meidän piti ihan itse perehtyä siihen, miten lähtisimme ongelmaa ratkaisemaan. Teimme niin, että sovimme yhdessä mitä laskussa haetaan ja miten se tulisi tai olisi hyvä ratkaista. Teimme jokainen osamme, yritimme jokainen tahollamme ratkaista ongelmaa. Vastauksia vertailtaessa meillä oli kolme samaa vastausta ja yksi eriävä.

Pidimme itsestään selvänä, että enemmistö on oikeassa ja että kolme samaa vastausta on oikea vastaus, sitä yhtä vastaan....

No, kaikkea sitä elämän varrellaan oppiikin :)

• henna... kirjoitti:

"Minä olen kokenut tuon kritiikkinä "ryhmäänne" kohtaan. Onko tunteisiin vetoavan kommenttisi tarkoitus vaientaa kaikki kritiikki heittäytymällä vähän niinkuin uhriksi, joka on joutunut susien hyökkäyksen kohteeksi?"

Jos sanot "ryhmäänne", tunnut haluavan kuulua sen ulkopuolelle? Se olisi sääli, sillä sun kommenteilla on arvoa, ja sulla on paljon lukijoita. Mutta jokainen voi mieltää tämän paikan itselleen sopivassa muodossa, ryhmänä, tai tuntemattomien tuttujen tapaamispaikkana :)

En kykene vaimentamaan kritiikkiä. Ihmiset saa kommentoida ihan mitä päähän pälkähtää.

Jos kaveeraan sun kanssa jonkin aikaa niin jo kohta joku sanoo että henna ja yxex on yksi ja sama nikki, se tässä on outoo, henna-hyvä-kultakamu ;-D

• Lesta-Sini82

Synnäriräpsyt eivät muodosta keskusteluryhmiä tarpeellisen tasoisesti.

"Päteminen laitonta sosiaalityössä, mitään keskusteluryhmiä muodostu. "

• Lesta-Sinivm-82

Muistaakseni normit luodaan näillä synnäriräpsyillä alle puoli vuotiaalle lapselle... Mä en voi mitään psykoosillesi.

• Psykiatri-Sinde-82
        Lesta-Sinivm-82 kirjoitti:

Muistaakseni normit luodaan näillä synnäriräpsyillä alle puoli vuotiaalle lapselle... Mä en voi mitään psykoosillesi.

Maaseudun rauha-ryhmän on näin aika mennä mielisairaalaan. Miksi ei? Maaseudun rauha-ryhmä naisten kanssa ei saa ihan vielä olla tekemisissä. Miksi luostari on otollinen hoitomalli mulle?

Meidän kaupungissa kopioitiin jopa virheellinen luostari mun huoltajuuden perusteella, mun sotusta, mun yksityisyydensuojasta. Luostari-malli on täysin väärä päihdehoitomalli, siksi sitä ei perusteta. Yksinkertainen ja yksittäinen Jumalkäsitys ovat oikeasti liian suppeita kaikkien hoitoon ympäristöllä, aviolla ja demokratialla.

• M.B.

En tiedä onko palstan avoimuus sinänsä selitys sille, että välillä on asiallista ja välillä asiatonta keskustelua?

Olen ollut huomaavinani, että toisinaan myös asiallisella tavalla asiatonkin keskustelu halutaan suitsia takaisin täysasialliseksi, mutta siinäkään ei sitten saisi mennä ikään kuin yli. Eli pitäisi pysyttäytyä yleisellä tasolla keskitiessä. Keskustelu ei saisi heilua kuten känninen ukko tien laidasta laitaan, vaikka eteenpäin menisikin..

Kuin mummo lumessa kuitenkin...

• marian-aave.

Enemmänkin kiinnostaisi kuulla, mitä ovat ne normit, joita palstalle olette luoneet. On äärimmäisen vaikea kuvitella, että s24:llä olisi palsta, jonka yhteishenki olisi niin hyvä, että ryhmän normit olisi pystytty yhdessä luoman ilman ainuttakaan erimielistä sanaa.
      Eivätkö ylläpitäjän säännöt riittäisi?

Kuka on johtaja, miten valittu? Entä mikä on tavoite? Miten määritelty?

• Yksi sanaton sopimus 'ryhmän' jäsenten välillä on se ettei loukata toisiamme. Joskaan emme muitakaan :) Johtajaa ei ole, 'Keskustele narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä' yhdistää meitä.

• marian-aave.

Tuon säännön on kirjoittanut meille ylläpitäjä, jonka palstallakin kirjoitamme.

Ajattelinkin jo, ettei tämä voi pitää paikkaansa s24:llä! Tai sitten on tarvinnut muuttua todella paljon sitten viime lukeman....mikä tietenkin olisi voinut olla mahdollista. Mutta sitten taas ei, kun muistan, missä tilanteessa itsekin tänne eksyin.

• M.B.

Haha :DD Palstaloma paikallaan.. avasin ketjun sen kummemmin katsomatta päivämäärää ja ihmettelin kun törmäsin omaan ensimmäiseen kommenttiin.. :)) Huh huh...

Ehkä palstan tärkeys on olemassa vain niille, jotka palstalla kirjoittavat. En usko, että ylläpitoa oikeasti kiinnostaa muu kuin asiattomaksi ilmoitetun viestin poistaminen..

• On huono homma, jos poistamisia tehdään vain pyynnön perusteella, tarkastelematta. Se tarkoittaa sitä sitten, että mikä vaan menee mikä myytäväksi kelpaa. Mutta enempi olen huolissani ongelmasta, joka istuu poistatusanojan päässä. Motiivit voivat olla erilaisia. Mitä kenelläkin. Ja jos emme pysty suojelemaan mitenkään kirjoituksiamme, niin eihän tässä ole mitään tolkkua. Ja jos lakkaamme kirjoittamasta, kuka maksaa ylläpidon leivän jatkossa? Pelkät mainostajatko?

• No sehän se jännä juttu onkin, kun en kirjoittele. Pari kommenttia joskus jonnekin nikillä. Olen laittanut senkin merkille, että profiiliani seurataan aika tiuhaan. Enkä näe muuta yhteyttä kuin tämä N-palsta. Koska ei mulla ole deittiprofiiliakaan tai en chattaa. En kirjoittele myöskään blokeille. Olen hyvin tuntematon, eli kirjoitukseni elävät vain täällä. Eikä kukaan tunne minua täältä, siis tietääkseni.

• M.B.

Mikä on atte-palsta?

• M.B.

Tuntuu kanssa hieman siltä, että johtajana tällä pastalla on tuo yleinen jokaisen oikeus osallistua keskusteluun, erityisesti omista lähtökohdistaan käsin ja oman kiinnostuksensa mukaisesti.

En tiedä tuosta, että ei loukata muita.. tullu kyllä välillä laukaistua sellaista sanasoopaa, että ikäänkuin hernepyssyllä tasaiseen tahtiin takuttanu menemään.. Se vaan, että miten ne lähtee itämään ne herneet sitten..

*kastelu, valon määrä ja sopiva lämpötila*

Määrittelemätön tarve määritellä kaikki joko oikeaksi tai vääräksi lienee eräänlainen perustarve. Tuli mieleen lähihistorian palstatapahtumista..

Toisaalta, mikäli Temppu oot käyny huutelemassa miehen logiikassa apujoukkoja paikalle, herää mieleen tämän aloituksesi jälkeen sellainen, että suorititko empiiristä tutkimusta kenties :D

*lisää kahvia tosiaan*

• Noo, mua et ainakaan ole koskaan loukannut, eikä muutkaan tunnetut nimimerkit...ja toivon etten ole itsekään loukannut ketään, silleen tahattomasti vaikka, koska sanoistakin tulee joskus väärinkäsityksiä.

Se että sussa on tempperamenttia, ja vastaat hernepyssy ammuskeluun...ei paha...se on sinua! :)

• M.B.
        yxex kirjoitti:

Noo, mua et ainakaan ole koskaan loukannut, eikä muutkaan tunnetut nimimerkit...ja toivon etten ole itsekään loukannut ketään, silleen tahattomasti vaikka, koska sanoistakin tulee joskus väärinkäsityksiä.

Se että sussa on tempperamenttia, ja vastaat hernepyssy ammuskeluun...ei paha...se on sinua! :)

Mua et ainakaan ole loukannut :) Ja sä taidat muutenkin olla tuollainen rauhanylläpitäjärakentajatyyppi enemmänkin, ainakin tällä palstalla.

Ehkä meillä kaikilla on oma roolimme täällä omina itseinämme. Ei ihme sitten jos sellainen syyttelevähkö yleisöryntäys saa aikaiseksi kuohuntaa..

Jos loukkaannun, loukkaannun enemmän yleisellä tasolla vaikka sellaisesta, että joku vain viitsii öykkäröidä tai kiroilla ja syytellä milloin mistäkin. Tietyntyyppinen "kovuus" saa mun tempperamentin kyllä kuohahtamaan.

• marian-aave.
        M.B. kirjoitti:

Mua et ainakaan ole loukannut :) Ja sä taidat muutenkin olla tuollainen rauhanylläpitäjärakentajatyyppi enemmänkin, ainakin tällä palstalla.

Ehkä meillä kaikilla on oma roolimme täällä omina itseinämme. Ei ihme sitten jos sellainen syyttelevähkö yleisöryntäys saa aikaiseksi kuohuntaa..

Jos loukkaannun, loukkaannun enemmän yleisellä tasolla vaikka sellaisesta, että joku vain viitsii öykkäröidä tai kiroilla ja syytellä milloin mistäkin. Tietyntyyppinen "kovuus" saa mun tempperamentin kyllä kuohahtamaan.

"Jos loukkaannun, loukkaannun enemmän yleisellä tasolla vaikka sellaisesta, että joku vain viitsii öykkäröidä tai kiroilla ja syytellä milloin mistäkin. Tietyntyyppinen "kovuus" saa mun tempperamentin kyllä kuohahtamaan. "

Näin oli omallakin kohdallani, kunnes tajusin, että toiset viihdyttivät itseään sillä, että kouhuttivat temperamenttiani. Lopetin sen viihdyttämisen sillä, etten suonut heille enää sitä iloa.

• -t-
        marian-aave. kirjoitti:

"Jos loukkaannun, loukkaannun enemmän yleisellä tasolla vaikka sellaisesta, että joku vain viitsii öykkäröidä tai kiroilla ja syytellä milloin mistäkin. Tietyntyyppinen "kovuus" saa mun tempperamentin kyllä kuohahtamaan. "

Näin oli omallakin kohdallani, kunnes tajusin, että toiset viihdyttivät itseään sillä, että kouhuttivat temperamenttiani. Lopetin sen viihdyttämisen sillä, etten suonut heille enää sitä iloa.

S24 opettaa enemmän, kuin arvata saattaa - sarjassamme, kaikella on tarkoitus

• -t- kirjoitti:

S24 opettaa enemmän, kuin arvata saattaa - sarjassamme, kaikella on tarkoitus

Totta, vaikka toiset on mieltä että ihminen - varsinkaan narsisti - ei muutu, niin koettu totuus on että joka kerta kun psyyke toimii, se myös liikahtaa johonkin suuntaan - ja samalla muista suunnista poispäin.

Ehkäpä tämä kommenttinikin liikauttaa jotakin ihmistä jossain, ja toivottavasti positiiviseen suuntaan :)

*miettii, ovatkohan valaistuneet niitä, jotka ovat löytäneet kaikkien suuntien keskipisteen*

• henna...

Kylläpä 1-muutama henkilö jaksaa käyttää paljon energiaa rakentaakseen palstasta mielikuvan rauhallisesta kulmauksesta tai heidän itsensä haluaman kaltaisesta paikasta, jossa rakkaudelliset älykkäät ihmiset keskustelevat korkeatasoisesti aiheesta narsistinen persoonallisuushäiriö ja jolle "ne muut" ovat joskus jopa kateellisia.

En tiedä tyhmäkö olen mutta en ole täällä koskaan huomannut sellaista, mikä viitaisi kateuteen "ydinryhmää" kohtaan, sen olen kyllä huomannut että tätä ydinryhmää kohtaan tunnetaan ärtymystä ja kyllästymistä, sen kertoo sekin että mielestäni uusia kirjottajia jotka todella haluavat tuoda julki mielipiteitään ja kokemuksiaan, on hyvin vähän. Palstaa hallitsevat nimimerkit pikemminkin lilluvat keinotekoisessa kuplassa jossa kamutetaan toisiaan ja pääasiassa kikkaillaan monimutkaisilla, psykiatriaan kuuluvilla tutkimuksilla, joista herää epäilys että kirjoittajat eivät pohjimmiltaan itsekään ymmärrä paljon mitään.Tai täytetään palsta joutavilla aiheeseen liittyvillä höpinöillä joita mielestäni voisi harrastaa vaikka chaittaillen, ei niille yleisöä tarvitse. Ehkä sen näyttäminen muille lukijoilla ettei ylläpito puutu esim loputtomiin juutuubeihin mitä lähetellään toinen toisilleen luo jonkinlaisen tunteen vallasta palstalla?

En pysty olemaan kateellinen tuollaisesta, pikemminkin tunnen kyllästymistä ja turhautumista. Koen että tämänkin ketjun sisältämät asiat ovat kupla, jolla on kirjoittajille itselleen joku tarkoitus, mihin he pyrkivät ja että tällainen karkottaa suurimman osan asiasta kiinnostuneita kirjoittajia. Ihmettelen myös sitä että jos olen oikeassa että tällainen karkoittaa suurimman osan asiasta kiinnostuneita niin mitä tämä antaa palstan ydinjoukolle, niille muutamalle, jotka sitten keskustelee lähinnä keskenään toisiaan kamuttaen ja suoltaen kovin tieteelliseltä kuulostavaa tekstiä mitä kilvankeskenään kehuvat. Kertooko se jotain että palstalle ei ilmaannu myös suuri joukko uusia kirjoittajia (kun lukijoita kuitenkin kai jonkin verran on) jotka olisivat yhtä hurmaantuneita näistä tieteellisistä totuuksista, joita tämän joukon kirjoittamaan tipahtelee?

Tämä oli vain minun mielipiteeni palstasta ja ajattelin että jos täällä tästä edespäin kommentoin niin kommentoin vain sellaisia tekstejä jotka itsekin ymmärrän enkä kommentoi sellaisia kirjoituksia joiden tarkoituksen aistin olevan joku muu kuintiedon, oman mielipteen tai kokemuksen esittäminen (esim. oman persoonansa ylimitoitettu korostamien ja oman aseman palstan nokkimisjärjestyksessä korostaminen tms), joiden kanssa olen kokenut että kommenttini herättävät vain sanoilla kikkailua joka on loputon suo ja millä on tarkoitus todistaa vain omaa erinomaisuuttaan.

• henna...

Tässä esimerkki siitä, mitä koen turhaksi tästä lähtien kommentoida. Mitä se kertoo että kukaan ole puuttunut kateusajatukseen tässä ketjussa? Ei yhtään mitään. Tästäkin saisi kanssasi pitkän kikkailu-väännön mutta en tosiaan viitsi.

• henna... kirjoitti:

Tässä esimerkki siitä, mitä koen turhaksi tästä lähtien kommentoida. Mitä se kertoo että kukaan ole puuttunut kateusajatukseen tässä ketjussa? Ei yhtään mitään. Tästäkin saisi kanssasi pitkän kikkailu-väännön mutta en tosiaan viitsi.

Yhdessä pitkässä viestiketjussa ei juutuubailtu ollenkaan (paitsi ihan lopussa vähän lipsahti) Mutta ei siitä tullut myönteistä palautetta sulta eikä metall-leidiltä. Mokomatkin naiset ;-D

• marian-aave.

Arvokas kommentti. En tunne sinua lainkaan, mutta se mistä puhut tunnen tasan tarkkaan - jostain aikaisemmasta elämästäni.

Kun haluaa tutustua johonkin asiaan, kannattaa lukea sen kritiikki. Oli aika, jolloin minäkin olin kiinnostunut eri ideologioista, mutta kun tutustuin niiden kritiikkiin tajusin, että ne eivät ole minua varten.

Ilman esitettyä kritiikkiä jatkumo seisahtuu - olettaen, että esille otetusta kritiikistä opitaan. Jos tarkoituksena on kaikille hyvä paikka kommentoida, silloin kritiikkiin pitää suhtautua todella vakavasti.

Joillakin on taito nähdä tarkemmin. Kunnioittakaamme sitä.

• marian-aave.
        marian-aave. kirjoitti:

Arvokas kommentti. En tunne sinua lainkaan, mutta se mistä puhut tunnen tasan tarkkaan - jostain aikaisemmasta elämästäni.

Kun haluaa tutustua johonkin asiaan, kannattaa lukea sen kritiikki. Oli aika, jolloin minäkin olin kiinnostunut eri ideologioista, mutta kun tutustuin niiden kritiikkiin tajusin, että ne eivät ole minua varten.

Ilman esitettyä kritiikkiä jatkumo seisahtuu - olettaen, että esille otetusta kritiikistä opitaan. Jos tarkoituksena on kaikille hyvä paikka kommentoida, silloin kritiikkiin pitää suhtautua todella vakavasti.

Joillakin on taito nähdä tarkemmin. Kunnioittakaamme sitä.

#&*§... tätä uutta systeemiä!
        Edellinen oli hennalle ja lisään vielä tässä, että ne youtube-linkit ovat todella ärsyttäviä ketjun keskellä - ilman muuta aiheeseen liittyvää sisältöä.
        Mutta asianhan voi hoitaa niin, että tekee avauksen, josta jokainen voi päätellä, että se on pelkkää youtubea tai musiikkia. Näin se välttyy lukemasta, joka sitä ei halua lukea ja se, joka haluaa piristää omaa ja muiden päivää musiikilla, voi tehdä sen.

Järjestelykysymyksiä.

• A

> Omalta osaltani kuitenkin olen tullut siihen tulokseen, että omien tunne- ja viretilojen kuvaaminen on hedelmällisempää omin sanoin.

Itse etsin katseita, kuvia, rytmejä. Sanat eivät ole nyt juuri mitään.

• henna...

"Tai täytetään palsta joutavilla aiheeseen liittyvillä höpinöillä joita mielestäni voisi ... "

Huomasin kirjoitusvirheen tekstissäni, piti kirjoittaa "aiheeseen LIITTYMÄTTÖMILLÄ" eikä liittyvillä.

• 15

Tuota.. sen verran voisi positiivista palautetta antaa, että nykyään (viime aikoina) tällä palstalla on ollut ihan hyvääkin keskustelua. Tietenkin jokainen voi itse määritellä sen mikä on hyvää ja mikä ei, mutta lähinnä tarkoitan sellaista keskustelua, jossa ei hyökätä tai osoitella sormella ketään, ei edes sitä narsistia vaan mietitään enemmän omia tuntemuksia ja omaa osuutta asioiden kulkuun. Välillä on noita juutuubi -kevennyksiä jotka hieman haittaavat keskustelun seuraamista tällä nykymallilla, jossa ei ole sitä viestipuuta, muuten ne voi vaan sivuuttaa, mutta ne tekevät ketjuista välillä turhan pitkiä.

Tuossa "miksi sorruin" -ketjussa oli taas enemmän sitä jaottelua hyvä - paha, jolla kai on oma merkityksensä, mutta johon en saanut minkäänlaista kosketusta henk.kohtaisesti, vaikka kokemuksissa varmasti jotain samaa olikin mitä itselläni.

Noin yhteenvetona voisi todeta, että mahtuuhan tänne erilaista lukijaa ja kirjoittajaa, mutta luottamuksellisen ilmapiirin luominen voi olla vielä työn takana.

Vielä vois miettiä onko näillä palstoilla samanlainen ilmiö kuin yleensä ryhmissä, eli roolit ym. mutta koska palsta on avoin, se tuo oman erityispiirteensä siihen.

• 33

Yksi selitys voisi olla se, että tämä on avoin palsta, joten uusia kirjoittajia kun välillä ilmestyy pakka tavallaan hajoaa järjestyäkseen uudelleen.

Toinen selitys se, että palstalla on narsisti tai useampia narsisteja jotka tahallaan sekoittavat välillä pakkaa. Voi toki muutkin häiriöt olla syynä tähän. Ryhmällä on kuitenkin aina taipumus järjestyä uudelleen.

Tuli muuten mieleen kalaparvi, jossa yhden liike aiheuttaa koko parven liikkumisen tiettyyn suuntaan. Kaikki eivät ehkä kuitenkaan ui samassa parvessa?

• M.B.

Ehkä olemme kuin kalaparvi, joka saalistajan hyökätessä hajaantuu ja saalistajan kadotessa taas kokoontuu oman ravinnon perässä pyörteilyyn, joka parhaimmillaan on kuin tanssia..

Prismassa oli mielenkiintoinen ja osin hyvin kaunis dokumentti eläinten laumoista ja parvista.

• M.B.
        33 kirjoitti:

Yksi selitys voisi olla se, että tämä on avoin palsta, joten uusia kirjoittajia kun välillä ilmestyy pakka tavallaan hajoaa järjestyäkseen uudelleen.

Toinen selitys se, että palstalla on narsisti tai useampia narsisteja jotka tahallaan sekoittavat välillä pakkaa. Voi toki muutkin häiriöt olla syynä tähän. Ryhmällä on kuitenkin aina taipumus järjestyä uudelleen.

Tuli muuten mieleen kalaparvi, jossa yhden liike aiheuttaa koko parven liikkumisen tiettyyn suuntaan. Kaikki eivät ehkä kuitenkaan ui samassa parvessa?

:DDDD Tuolla ylhäällä juuri kävin vastaamassa Tempulle, ja tänne alemmas vastauksen perässä ruudun selauduttua, huomaan käyttäneeni samoja sanoja kuin sinä!! Mielenkiintoista. Mutta olemmehan valtaosiltaan saman valtakulttuurin kasvatteja :)

• 33
        M.B. kirjoitti:

:DDDD Tuolla ylhäällä juuri kävin vastaamassa Tempulle, ja tänne alemmas vastauksen perässä ruudun selauduttua, huomaan käyttäneeni samoja sanoja kuin sinä!! Mielenkiintoista. Mutta olemmehan valtaosiltaan saman valtakulttuurin kasvatteja :)

Samassa ryhmässä pitkään olleiden naisten kuukautiskierto alkaa lähentyä toisiaan samaan kuun vaiheeseen. Eikö olekin mielenkiintoista? :)

• M.B.
        33 kirjoitti:

Samassa ryhmässä pitkään olleiden naisten kuukautiskierto alkaa lähentyä toisiaan samaan kuun vaiheeseen. Eikö olekin mielenkiintoista? :)

Synkronoituu niin sanotusti. Ja miehen hien tuoksu saa sen pahimman hormonitoiminnan mielenailahtelun tasoittumaan, mikäli mies on oikea... Mielenkiintoista tosiaan :)

• :-D

• henna...
        33 kirjoitti:

Tyypillinen hyvän tahtoisen tuntuinen muka vitsin varjolla heitetty kommentti jolla tuntuisi olevan perimmäisenä tarkoituksena mitätöidä naisten esittämä kritiikki kuukautisista johtuvaksi turhaksi kiukutteluksi.

• henna...
        henna... kirjoitti:

Tyypillinen hyvän tahtoisen tuntuinen muka vitsin varjolla heitetty kommentti jolla tuntuisi olevan perimmäisenä tarkoituksena mitätöidä naisten esittämä kritiikki kuukautisista johtuvaksi turhaksi kiukutteluksi.

"Samassa ryhmässä pitkään olleiden naisten kuukautiskierto alkaa lähentyä toisiaan samaan kuun vaiheeseen. Eikö olekin mielenkiintoista? :) "

Tuo siis. Mitätöintiä.

• M.B.
        henna... kirjoitti:

"Samassa ryhmässä pitkään olleiden naisten kuukautiskierto alkaa lähentyä toisiaan samaan kuun vaiheeseen. Eikö olekin mielenkiintoista? :) "

Tuo siis. Mitätöintiä.

Ai? Mun mielestä se on tieteellisesti todistettu tosiasia?? Eikö nainen itse suhtautuessaan tuollaiseen kommentointiin määrittele itse itsensä mitätöidyksi??

Ymmärrän tavallaan sua, mutta tavallaan en.

Toki, kommentin VOI tulkita mitätöinniksi, mutta voimallinen siitä tulee vasta vastaanottajan kokiessa/tulkitessa sen mitätöinniksi.

Kaikkeen maailmassa ja elämässä voi suhtautua pelkästään vaikka sitten vinoiluna. Mutta jos se ei tuo mitään sille, joka suhtautuu asioihin juuri niin, niin olisiko varaa tarkistaa omaa suhtautumistaan asioihin vai varaa syyttää kaikkia vinoilijoiksi ja vaatia heitä lopettamaan vinoilunsa.

Joskus on vara valita. Ja pitänee kaiken teeskentelyksi nimeämisen uhallakin lisätä, että tämä on vain minun mielipide, jonka ilmaisemiseen koen olevani ihan yhtä oikeutettu kuin kuka tahansa muukin.

*väsyttävää*

• 9
        M.B. kirjoitti:

Ai? Mun mielestä se on tieteellisesti todistettu tosiasia?? Eikö nainen itse suhtautuessaan tuollaiseen kommentointiin määrittele itse itsensä mitätöidyksi??

Ymmärrän tavallaan sua, mutta tavallaan en.

Toki, kommentin VOI tulkita mitätöinniksi, mutta voimallinen siitä tulee vasta vastaanottajan kokiessa/tulkitessa sen mitätöinniksi.

Kaikkeen maailmassa ja elämässä voi suhtautua pelkästään vaikka sitten vinoiluna. Mutta jos se ei tuo mitään sille, joka suhtautuu asioihin juuri niin, niin olisiko varaa tarkistaa omaa suhtautumistaan asioihin vai varaa syyttää kaikkia vinoilijoiksi ja vaatia heitä lopettamaan vinoilunsa.

Joskus on vara valita. Ja pitänee kaiken teeskentelyksi nimeämisen uhallakin lisätä, että tämä on vain minun mielipide, jonka ilmaisemiseen koen olevani ihan yhtä oikeutettu kuin kuka tahansa muukin.

*väsyttävää*

Kyllä, tulkintakysymys nimenomaan. Ja tarviiko sitä aina olla niin paskantärkeä kaikessa, en tajua?

• M.B.
        9 kirjoitti:

Kyllä, tulkintakysymys nimenomaan. Ja tarviiko sitä aina olla niin paskantärkeä kaikessa, en tajua?

Joo, mutta ymmärrän tavallaan hennaakin.. Jos tosiaankin on ollut ihka oikean narsistimiehen kanssa muutaankin vuoden, niin siinä on saattanut muutamaan kertaan saada kuulla miten sen naisen oma mieleipide, ollessaan N:lle vastainen, on pelkkää niskurointia hormonihuuruissa..

Asian naisten kuukautiskierrosta voi ymmärtää, mutta parisuhteessa siitä keskustelun tulisi olla valtaosin naisen käsissä, mikäli siitä on jotakin kesksuteltavaa. Parisuhteessa jatkuva kommentointi äänensävyineen ja tilaisuuksineen kommentoida kaiken mahdollisen johtuvan naisen kuukautisista, ei ole ymmärtävää eikä naista tukevaa, vaan juurikin mitätöivää.

Asiaan ja vastaavaan reagoiminen saattaa tosin jäädä päälle, mutta mielestäni se kuuluu siihen kokonaisuuteen, jota voisi kutsua traumaattiseksi kokemukseksi. Asiaan tulisi kiinnittää erityistä huomiota, jos henkilö itse kokee, että reagoiminen on oman persoonansa vastaista vielä kauan eron jälkeen.

• 9
        M.B. kirjoitti:

Joo, mutta ymmärrän tavallaan hennaakin.. Jos tosiaankin on ollut ihka oikean narsistimiehen kanssa muutaankin vuoden, niin siinä on saattanut muutamaan kertaan saada kuulla miten sen naisen oma mieleipide, ollessaan N:lle vastainen, on pelkkää niskurointia hormonihuuruissa..

Asian naisten kuukautiskierrosta voi ymmärtää, mutta parisuhteessa siitä keskustelun tulisi olla valtaosin naisen käsissä, mikäli siitä on jotakin kesksuteltavaa. Parisuhteessa jatkuva kommentointi äänensävyineen ja tilaisuuksineen kommentoida kaiken mahdollisen johtuvan naisen kuukautisista, ei ole ymmärtävää eikä naista tukevaa, vaan juurikin mitätöivää.

Asiaan ja vastaavaan reagoiminen saattaa tosin jäädä päälle, mutta mielestäni se kuuluu siihen kokonaisuuteen, jota voisi kutsua traumaattiseksi kokemukseksi. Asiaan tulisi kiinnittää erityistä huomiota, jos henkilö itse kokee, että reagoiminen on oman persoonansa vastaista vielä kauan eron jälkeen.

Joo, yritän ymmärtää ja ehkä olen saanut hieman toisenlaisen kuvan Hennasta hänen kirjoitustensa perusteella. Tuota pimeässä huitomista tulee varmaan harrastettua toisinaan itsekin. Eikä olisi (mun) tarvinnut reagoida noin ärhäkästi, mutta kun kerrankin uskaltaa hieman laskea puolustuksiaan tuleekin jäävettä niskaan enkä muutenkaan pidä tuollaisesta hyökkäävästä tyylistä joka tosin tuntuu olevan jonkinlainen keskustelupalstojen yleisesti hyväksytty normikäyttäytyminen tänä päivänä. Ja jos ei ole kokemusta muunlaisesta netissä käytävästä keskustelusta niin tuollainen malli voi jäädä päälle. Mene ja tiedä.

Ja se kommenttini oli tarkoitettu ihan vaan MB:lle, ei kenellekään muulle vaikka onkin tuossa kaikkien näkyvillä ja julkista "riistaa". Ehkä se oli sitten juuri sellainen sisäpiirijuttu jota ei kaikki ymmärrä :)

• M.B.
        9 kirjoitti:

Joo, yritän ymmärtää ja ehkä olen saanut hieman toisenlaisen kuvan Hennasta hänen kirjoitustensa perusteella. Tuota pimeässä huitomista tulee varmaan harrastettua toisinaan itsekin. Eikä olisi (mun) tarvinnut reagoida noin ärhäkästi, mutta kun kerrankin uskaltaa hieman laskea puolustuksiaan tuleekin jäävettä niskaan enkä muutenkaan pidä tuollaisesta hyökkäävästä tyylistä joka tosin tuntuu olevan jonkinlainen keskustelupalstojen yleisesti hyväksytty normikäyttäytyminen tänä päivänä. Ja jos ei ole kokemusta muunlaisesta netissä käytävästä keskustelusta niin tuollainen malli voi jäädä päälle. Mene ja tiedä.

Ja se kommenttini oli tarkoitettu ihan vaan MB:lle, ei kenellekään muulle vaikka onkin tuossa kaikkien näkyvillä ja julkista "riistaa". Ehkä se oli sitten juuri sellainen sisäpiirijuttu jota ei kaikki ymmärrä :)

:) Toisinaan kylmä jäävesi on virkistävää... Kyllä tähän mereen muutama sinilevälauttakin mahtuu.. 8')

Mutta PTSD kannattaa googlata jos huomaa toistuvaa reagointia tavalla, millä ei olisi esimerkiksi ennen suhdetta reagoinut johonkin asiaan.. Liittynee hypotalamuksen reititykseen sellainen traumareaktion toistuvuus.. HPA-akselin yliaktiivisuutta eli ihminen stressaantuu samantein reagoidessaan tuttuun ärsykkeeseen.. Olemalla vähimmässäkin määrin tietoinen asiasta, tilaan voi vaikuttaa itsekin aktiivisesti harjoittamalla..

Itse keikun kiikunkaakun, ja vihainen lapsi sisälläni polkee jalkaa ja huutaa: mutku en haluu!! :DD

Hmm.. olen selvästikin viehtynyt ihmisen aivotoiminnasta sosiaalisen vuorovaikutuksen lisäksi.. Kuinkahan vanhana ne ottais vielä lääkikseen, jos nyt aktiivisesti alkaisin lukemaan itteni ensin sisään, sitten aivotutkijaksi.. ;)

• 9
        M.B. kirjoitti:

:) Toisinaan kylmä jäävesi on virkistävää... Kyllä tähän mereen muutama sinilevälauttakin mahtuu.. 8')

Mutta PTSD kannattaa googlata jos huomaa toistuvaa reagointia tavalla, millä ei olisi esimerkiksi ennen suhdetta reagoinut johonkin asiaan.. Liittynee hypotalamuksen reititykseen sellainen traumareaktion toistuvuus.. HPA-akselin yliaktiivisuutta eli ihminen stressaantuu samantein reagoidessaan tuttuun ärsykkeeseen.. Olemalla vähimmässäkin määrin tietoinen asiasta, tilaan voi vaikuttaa itsekin aktiivisesti harjoittamalla..

Itse keikun kiikunkaakun, ja vihainen lapsi sisälläni polkee jalkaa ja huutaa: mutku en haluu!! :DD

Hmm.. olen selvästikin viehtynyt ihmisen aivotoiminnasta sosiaalisen vuorovaikutuksen lisäksi.. Kuinkahan vanhana ne ottais vielä lääkikseen, jos nyt aktiivisesti alkaisin lukemaan itteni ensin sisään, sitten aivotutkijaksi.. ;)

"Hmm.. olen selvästikin viehtynyt ihmisen aivotoiminnasta sosiaalisen vuorovaikutuksen lisäksi.. Kuinkahan vanhana ne ottais vielä lääkikseen, jos nyt aktiivisesti alkaisin lukemaan itteni ensin sisään, sitten aivotutkijaksi.. ;)"

Sekaan vaan vaikkei seisoiskaan.

Tuosta reagointiärsykkeestä tuli mieleen kuinka narsistin kanssa joskus joutui sellaiseen kiehumispisteeseen joka ei todellakaan ollut lähtöisin itsestäni. Jotenkinhan senkin piti sitten purkautua kun narsistin kanssa se purkautuminen ei ollut mahdollista. Lähinnä se purkautui sitten ulkopuolisten niskaan vaikkei ollut varsinaisesti kenellekään tarkoitettu. Sitä saattoi vain ihmetellä omaa käytöstään, ikäänkuin ei olisi siihen millään ilveellä voinut itse vaikuttaa. Eikä siinä mylläkässä voinut tietenkään edes selittää syytä käytökselleen kun oli itsekin pelkkänä öönä.

• A
        9 kirjoitti:

"Hmm.. olen selvästikin viehtynyt ihmisen aivotoiminnasta sosiaalisen vuorovaikutuksen lisäksi.. Kuinkahan vanhana ne ottais vielä lääkikseen, jos nyt aktiivisesti alkaisin lukemaan itteni ensin sisään, sitten aivotutkijaksi.. ;)"

Sekaan vaan vaikkei seisoiskaan.

Tuosta reagointiärsykkeestä tuli mieleen kuinka narsistin kanssa joskus joutui sellaiseen kiehumispisteeseen joka ei todellakaan ollut lähtöisin itsestäni. Jotenkinhan senkin piti sitten purkautua kun narsistin kanssa se purkautuminen ei ollut mahdollista. Lähinnä se purkautui sitten ulkopuolisten niskaan vaikkei ollut varsinaisesti kenellekään tarkoitettu. Sitä saattoi vain ihmetellä omaa käytöstään, ikäänkuin ei olisi siihen millään ilveellä voinut itse vaikuttaa. Eikä siinä mylläkässä voinut tietenkään edes selittää syytä käytökselleen kun oli itsekin pelkkänä öönä.

> Jotenkinhan senkin piti sitten purkautua kun narsistin kanssa se purkautuminen ei ollut mahdollista. Lähinnä se purkautui sitten ulkopuolisten niskaan vaikkei ollut varsinaisesti kenellekään tarkoitettu.

Aggressiota ei tarvitse "purkaa". Kyseessä on kielikuva, jolla on perusteltu fyysisesti vahvemman arkaaista oikeutta toimia väkivaltaisesti. Aggressioita syntyy ja kasvaa ja niitä koulitaan ja hoidetaan, pääasiassa ne käsitellään omin käsin. Erityistä draamaa niihin ei ole tarpeen liittää, ei varsinkaan turhauma-aggressioihin eikä itsetehostusaggerssioihin, joita on valtaosa kaikista aggressioista.

Asialliset hommat hoidetaan.

• 9
        A kirjoitti:

> Jotenkinhan senkin piti sitten purkautua kun narsistin kanssa se purkautuminen ei ollut mahdollista. Lähinnä se purkautui sitten ulkopuolisten niskaan vaikkei ollut varsinaisesti kenellekään tarkoitettu.

Aggressiota ei tarvitse "purkaa". Kyseessä on kielikuva, jolla on perusteltu fyysisesti vahvemman arkaaista oikeutta toimia väkivaltaisesti. Aggressioita syntyy ja kasvaa ja niitä koulitaan ja hoidetaan, pääasiassa ne käsitellään omin käsin. Erityistä draamaa niihin ei ole tarpeen liittää, ei varsinkaan turhauma-aggressioihin eikä itsetehostusaggerssioihin, joita on valtaosa kaikista aggressioista.

Asialliset hommat hoidetaan.

Ei välttämättä tarvitsekaan purkautua mikäli on käsitellyt kaikki omat kipupisteensä tarpeeksi hyvin. Joskus se painekattila vaan höyryää yli, en sano koskaan ei koskaan. Määrittele asiallinen homma?

• A
        9 kirjoitti:

Ei välttämättä tarvitsekaan purkautua mikäli on käsitellyt kaikki omat kipupisteensä tarpeeksi hyvin. Joskus se painekattila vaan höyryää yli, en sano koskaan ei koskaan. Määrittele asiallinen homma?

> Määrittele asiallinen homma?

Omaehtoinen rakenteellisesta väkivallasta vapaa, ei-ikävystynyt, ei-uhattu, ei-välineellinen, sadistista sosiaaliluonnetta mallioppimisena uudistamaton tapa toimia - > "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat".

• Esimerkillästän tämän keskustelupalstan työyhteisöksi. Siinä on lukuisia erilaisia jäseniä. Jokainen tyntekijä laittaa likoon oman panoksensa; ominaisuuksensa, tuotteliaisuutensa, voimavaransa. Jakaessaan nämä muiden yhteisön jäsenten kanssa saadaan aikaan tuottava ja kehityskelpoinen toimintamalli. Jokainen voi oppia toiselta, saada itselleen ikäänkuin aktorilta hiljaisena tietona. Ja kasvaessaan pystyy jakamaan saamiaan tietoja ja taitoja uusille jäsenille.

Ellei erilaisuutta olisi, emme kehittyisi. On hyvä, että täällä näkee erilaisia kirjoittajia. Jos alamme liian tiukkaan ruotuun "jäseniä" laittamaan, jäämme pysähtyneisyyden tilaan. Emme ole sillon kehittyviä. Voimakkaasti narsistinen ihminen ei omaa laajaa näkökulmakykyä ja hänellä voi olla heikko itsensä kehityskyky. Vaikka hän sanoiltaan olisi hyvinkin liberaali, niin tuo vapausajattelu yleensä pohjautuu vain häneen itseensä. Hän ei anna sitä tilaa muille. Katsoisin että meillä kaikilla on enempi tai vähempi tarvetta kehittyä, kasvaa, miksi muuten kuluttaisimme aikaamme täällä?

Työyhteisössäkin luovuutta ruokkii hyväksyväisyyden ilmapiiri. Luovuuteen tarvitaan muusoja, virikkeitä. Ja välillä siihen tarvitaan kykyä olla pois ajattelutyöstä; aivot-narikkaan-tyyliin. Keventäminen, nauraminen ja ilon lähteiden etsintä ovat merkittäviä tekijöitä pois kuormittavasta ajattelutyöstä. Siksi me tarvitsemme sitä myös täällä; asioiden lekkeriksi laittamista, jotta pystymme tyhjentämään välillä liian, annamme päämme ikäänkuin rentoutua, jotta se taas pystyy vastaanottamaan ja antamaan. Huvittelijoiden rooli ei välttämättä ole pelkkää ryhmädynamiikan aikajärjestystä, se on myös keino vapauttaa itsensä. Ja elämässähän me tarvitsemme toki tietoa ja viisautta, mutta tarvitsemme myös iloa ollaksemme luovia. Kirjoittamisen ja mielipiteiden vaihdon iloa kaikille!

• A kirjoitti:

http://www.edu.lahti.fi/~jjsundbe/Taustakuvat/taivas.jpg

Kyllä. Sen voi kuvata juuri tuolla tavalla. Sinulla on kuvien näkemisen ja jakamisen taidon lahja, monen muun lisäksi. Valokuvaatko itse? Minä en ole voinut...katsella kuvia pitkiin aikoihin. Alan nyt opetella sitäkin, tässä lomassa.

• Sussa elisakettu aistii sellaista positiivista suvaitsevaisuuden energiaa jonka soisin leviävän kaikkialle, ja lisäksi luolakarhun klaanin Izaa, tarinankertojan lisäksi :)

• yxex kirjoitti:

Sussa elisakettu aistii sellaista positiivista suvaitsevaisuuden energiaa jonka soisin leviävän kaikkialle, ja lisäksi luolakarhun klaanin Izaa, tarinankertojan lisäksi :)

Ööö, tuota. Suvaitsevainen, omalla tavallani, rajallisesti kuitenkin. Haluan tuoda positiivisuutta ympärilleni, se on totta. Mutta en ole uhrautuvainen Izan tapaan; hän oli mielestäni hieman liian lammasmaisesti alistumassa teuraalle. Izassa on jokin muu arvostamani hyve kyllä, mutta en viitsi nyt omia sitä itselleni.

• elisakettu kirjoitti:

Ööö, tuota. Suvaitsevainen, omalla tavallani, rajallisesti kuitenkin. Haluan tuoda positiivisuutta ympärilleni, se on totta. Mutta en ole uhrautuvainen Izan tapaan; hän oli mielestäni hieman liian lammasmaisesti alistumassa teuraalle. Izassa on jokin muu arvostamani hyve kyllä, mutta en viitsi nyt omia sitä itselleni.

Olisikohan palstalle mahdollista luoda sellainen kaikkia tyydyttävä keskitie? Osa kun antaa kritiikkiä tuubailusta ja sivuvierityksistä ja olemattomista sisäpiireistä, muttei kerro miten tää homma pitäis hoitaa. Miten tää homma pitäis hoitaa? :)

• yxex kirjoitti:

Olisikohan palstalle mahdollista luoda sellainen kaikkia tyydyttävä keskitie? Osa kun antaa kritiikkiä tuubailusta ja sivuvierityksistä ja olemattomista sisäpiireistä, muttei kerro miten tää homma pitäis hoitaa. Miten tää homma pitäis hoitaa? :)

No onhan meillä noita viestiketjuja. Osa niistä saisi sisältää kaikkea maan ja taivaan väliltä, osa pyhitetään teorialle ja asialle, ja ehdottamasti pitää olla linkki- ja hömppäketjuja.

Tosin kuka piru ne määrittelee, mitä saa kirjoittaa minnekin (tai kuka?)? Aloittajan aloitustekstissä seisoisi että tänne saa kirjoittaa vain harvat ja valitut pelkästään aiheeseen tai vitseihin perehtyneet henkilöt....nej, nej, ei hyvä...

Ja taas en pidä karsinoimisesta. Ei me mitään lastentarharyhmiä olla (eikun ollaanpas, jos tarkemmin ajatellaan, mutta kukapa tätäkään kommenttiani taas ymmärtää). Jaottelusta. Rotuerottelusta. Haiskahtaa taas vahvasti nars...

Milloin opimme ymmärtämään että soppaan tarvitaan lihan lisäksi monen värisiä juureksia ja mausteita, että se maistuisi hyvälle?

• elisakettu kirjoitti:

No onhan meillä noita viestiketjuja. Osa niistä saisi sisältää kaikkea maan ja taivaan väliltä, osa pyhitetään teorialle ja asialle, ja ehdottamasti pitää olla linkki- ja hömppäketjuja.

Tosin kuka piru ne määrittelee, mitä saa kirjoittaa minnekin (tai kuka?)? Aloittajan aloitustekstissä seisoisi että tänne saa kirjoittaa vain harvat ja valitut pelkästään aiheeseen tai vitseihin perehtyneet henkilöt....nej, nej, ei hyvä...

Ja taas en pidä karsinoimisesta. Ei me mitään lastentarharyhmiä olla (eikun ollaanpas, jos tarkemmin ajatellaan, mutta kukapa tätäkään kommenttiani taas ymmärtää). Jaottelusta. Rotuerottelusta. Haiskahtaa taas vahvasti nars...

Milloin opimme ymmärtämään että soppaan tarvitaan lihan lisäksi monen värisiä juureksia ja mausteita, että se maistuisi hyvälle?

"Tosin kuka piru ne määrittelee, mitä saa kirjoittaa minnekin (tai kuka?)? Aloittajan aloitustekstissä seisoisi että tänne saa kirjoittaa vain harvat ja valitut pelkästään aiheeseen tai vitseihin perehtyneet henkilöt....nej, nej, ei hyvä..."

Narsistisella tuulella oleva ei suvaitse.

Empaattinen taas suvaitsee ja antaa tilaa, hyväksyy elämän monimuotoisuuden, pitää muita yhtä arvokkaina kuin itseään. Empaattinen yrittää jopa nähdä suvaitsemattoman ihmisen kritiikin taakse. :)

• M.B.
        yxex kirjoitti:

"Tosin kuka piru ne määrittelee, mitä saa kirjoittaa minnekin (tai kuka?)? Aloittajan aloitustekstissä seisoisi että tänne saa kirjoittaa vain harvat ja valitut pelkästään aiheeseen tai vitseihin perehtyneet henkilöt....nej, nej, ei hyvä..."

Narsistisella tuulella oleva ei suvaitse.

Empaattinen taas suvaitsee ja antaa tilaa, hyväksyy elämän monimuotoisuuden, pitää muita yhtä arvokkaina kuin itseään. Empaattinen yrittää jopa nähdä suvaitsemattoman ihmisen kritiikin taakse. :)

Lienee yliempaattista sellainen touhu. Ei ne pirun normaalitkaan yritä keskenään nähdä toistensa taakse.. eiku..

http://www.youtube.com/watch?v=kkshHySfRD8&feature=related

• maljojen_prinsessa

Vaaau mikä ketju. I - ha - na. Ja erityisesti aloitus - kiitos temppuilija, joka oli oikein nätisti pohtinut ryhmädynamiikan sosiologiaa :D

"tämä ryhmä kirjoittelijoita on avoin myös uusille"
      Hih, niin on, kiitoksia lämpimästä vastaanotosta, söpöläiset!

Jokaiseen ryhmään muodostuu myös minun käsitykseni mukaan tuo sisäpiiri. Kaikki eivät pääse ineen, kaikki eivät edes halua ineen ja molemmat on ihan hyvä. Se on yhtä arvaamatonta tämä ihmisten ryhmässä oleminen kuin lintuparvi, joka muodostelee huikeita muotoja taivaalla. Koskaan ei tiedä, millainen muoto seuraavaksi tulee.

• M.B.

*peilailee itseään juomakaukalosta*

Villat keritty, kovin kaljun näköinen ja auringon punaama lammas, tiedä tuosta olenko itse niin söpö.

Mutta ryhmät vaikuttavat. Esimerkiksi uusi työntekijä työpaikalla, miten sulahtaa vakiintuneeseen työporukkaan. Joillakin on ihan oikeasti se tyyli, että suoraan korkeakoulusta marssitaan ensimmäiseen kokoukseen haukkumaan 20 vuotta hyvin toiminut järjestelmä täysin paskaksi. Sitten ihmetellään kun ei juttu luista kahvitauoilla... ja ehkä syytetään puolihuolimattomasti loukkaantuneena sitä työporukkaa sisäänpäinlämpiävyydestä.

• metall-leidi

En jaksa sen kummemmin ottaa kantaa keskusteluryhmän muodostumisesta. Kyllä minäkin kuohahtelin ja pirskahtelin kun olin niin hämilläni kun aloitin kirjoittamaan tänne.
      Kunhan nyt välillä työnnyn tänne mielipiteineni.
      Teidän kirjoitelmienne sisältö ja ketjujen pituus herpaannuttaa minut enkä jaksa sitten oikein lukea.Eli saa olla porukka kasassa, sillä minä en voi kiukutella toisten kamutuksista ja sisäpiirijutuista.
      Kun en jaksa kirjoittaa tai tekstit menevät yli hilseen niin pois pääsee. Ei mua kukaan netin ääreen naulaa.
      No jaa alankohan mennä narsu-ystävättärestäni irtaantumisessa eteenpäin kun en enää tälle palstalle kirjoittelussa tunne sen suurempia intohimoja.

• A

> Olen havainnut samaa intohimottomuutta omassa asennoitumisessani tänne kirjoitteluun.

Olen kasvanut ja hiukan muuttunut ja ymmärrän nyt enemmän kuin 9 kuukautta sitten, jolloin ensi kerran tulin tähän maailmaan. Juuri nyt tunnen hyvin voimakasta hylätyksitulemisentuntoa, joka muistuttaa minua jostakin jonka olen unohtanut. Uskon eläväni.

Muistan vain käyneeni jossakin missä oli hyvin kaunista. Sen jälkeen on ollut vaikeata taistella tiensä ristiriitaisuuksien maailman läpi. Näen että siellä on toisia ja tämä jollakin tavalla pehmentää valoja ja varjoja. Näen ohikulkijan kasvot.

Sieltä mistä lähdin on hyvin pitkä matka sinne missä olen nyt. Tiedän etten palaa.

http://www.youtube.com/watch?v=x_duizu-b7c&feature=related

Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      93
      4498
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      3106
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2859
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1645
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1442
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      102
      1224
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      15
      967
    8. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      184
      854
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      18
      821
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      37
      818
    Aihe