Apua veroilmoituksen täyttöön?

Pienesti yrittävä

Täällä ollaan äitiysloman ohella nyt toista vuotta toimivan yrityksen veroilmoituksen täytössä... Ja myöhässä, tietenkin.. :(

Harmaita hiuksia tuottaa Kohta IX Oman pääoman erittely.

Mitä tulee kohtaan Oma pääoma tilikauden alussa? Entä oma pääoma tilikauden lopussa? Muut kohdat olenkin hoksannut, mutta nämä nyt tuottavat hankaluuksia... Eli mitä pitävät sisällään? Kirjanpidon olen tehnyt Tappio-ohjelmalla elikkäs sieltähän luvut tähän vedetään, mutta mistä kohdin?

Kiitokset jo etukäteen

5

3475

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • styjfgh

Kerro vähän tarkemmin, onko kyseessä lomake 5 vai 6B, eli tmi vai oy? Oletan että toiminimi.

Kaikki mainitsemasi luvut voi kylläkin katsoa suoraan taseen vastattavaa puolelta oman pääoman alta. Tappiosta en tiedä mutta yleensä kirjanpito-ohjelmista saa tulostettua ns. pitkän taseen jossa on tase tileittäin eriteltynä.
      Virallisessa taseessa ei ole kaikkia tilejä eriteltynä.

Omapääoma tilikauden alussa on sama kuin edellisen tilikauden päätös ompääoma.

Toiminimen omapääoma muodostuu seuraavasti:

Omapääoma tilikauden alussa(peruspääoma) pääomasijoitukset(yksityispanot) - Yksityisotot rahana - muut yksityisotot tilikauden voitto = omapääoma.

Seuraava tilikausi taas alkaa sillä pääomalla joka on ollut päättyneen tilikauden omapääoma.

Nämä asiat on ihan perusjuttuja ja tuntuukin uskomattomalta ettet näitä tiedä jos olet kuitenkin tehnyt kirjanpitoa tilikauden aikana?

Jos taas et ole tehnyt itse kirjanpitoa niin mikset anna sen henkilön tehdä veroilmoitusta joka on tehnyt kirjanpidonkin?

• yrittäjänä 18v

No aloittaja on näitä Suomi24 keskustelupalstan avulla yritystä pyörittäviä ja sitten seuraavaksi haukutaan verottaja, kun sieltä paukahtaa mätkyjä.

• Suokmi-24 sekasin

>No aloittaja on näitä Suomi24 keskustelupalstan avulla yritystä
        >pyörittäviä ja sitten seuraavaksi haukutaan verottaja

Toi Suomi-24:n järjestelmän ylläpito on nykyään jo paljon suurempi saatana kuin edes itse pääverottajan pirulainenkaan!

Nämä keskustelut laitettiin kuukausi sitten selaiseksi sotkuksi ettei täältä enää edes löydä mitään verovinkkejäkään. Eikä muita yrityksen pyörittämisessä ennen tulleita muita hyviä Suomi24-alueen vinkkejä.

Niiden vinkkien perusteella saattoi ihan hyvin tehdä firman kirjanpitonsa ja veron maksamiset pysyi maltillisilla tasoilla. Löytyi uusia asiakkaita ja tavarantoimittajia jne.

Nyt tää on sellainen sa..tanan sekametelisoppa tämä koko Suomi-24:n keskustelualue. Enkä ole ainoa joka on tasan tätä mieltä.

Ne suurimmat yrittämistä haittavat jarrut ja pahantekijät, ne löytyy nykysin Suomi24:stä itsestään, organisaationa.

• Pienesti yrittävä

Kiitos styjfgh! Eli saan nuo kuitenkin taseesta suoraan. Jotenkin on vain hassua, että oma pääoma on plussalla, kun yritys ei kuitenkaan ole mitään tuottanut... Vaan itse olen ylläpitokustannukset maksanut, mutta noin se sitten vaan menee. Ja kirjanpidon olen tehnyt itse, kyllä, jotenkin minun pitää vaan aina ymmärtää asiat (kirjanpito on ihan loogista), mutta tuntuu oudolta, että omapääomaluvut on plussaa, kun tosiaan yritys on viime vuoden vain "ollut lepotilassa". Nettisivukulut yms. tietysti on...

• fsgndfgnh

Oma pääoma menee plussalle kahdella tavalla eli silloin kun teet voittoa tai sijoitat omistasi yritykseen enemmän kuin nostat sieltä ulos.
        Oman pääoman tileinä kun on myös ne yksityistilit. Jos olet ostanut tavaraa ja maksanut juoksevia menoja omistasi niin ne ovat olleet sijoituksia jotka parantaa omaa pääomaa jos vain ne on kirjattu kirjanpitoon oikein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      362
      3898
    2. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      252
      3081
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      67
      2523
    4. Kuka lääketeollisuuden lahjoma "professori" on tämän takana

Lääkäri Ari Miettinen on otettu kiinni poliisin toimesta. Ari on avoimesti tuonut esiin lääketeollisuuden bisneksen vast
      Helsinki
      4
      1757
    5. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      182
      1570
    6. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      25
      1560
    7. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1513
    8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      16
      1109
    9. 61
      1022
    10. 94
      988
    Aihe