Miksi en voi kannattaa Keskustaa?

kapu-vaari

Olen puoluekannaltani ”villi ja vapaa”, mutta silti olen äänestänyt aina kaikissa vaaleissa. Asiat ja henkilö, ei puolue sinänsä, ovat aina ratkaisseet sen, minne ääneni olen antanut. Luulen, että nyt alkaa jo olla minulle selvää, mitä puoluetta ja ketä ehdokasta äänestän tulevissa ek-vaaleissa. Perusteita sille olen saanut puoluejohtajien ja poliitikkojen eri tilaisuuksissa sanomisista, heidän kirjoittelustaan ja puolueiden julkistamista vaalitavoitteista. Ehkäpä tuo tänä iltana MTV 3:lta tuleva suuri vaalikeskustelu antaa vielä lisäperusteita ja sinetöi päätökseni.

Tämänhetkisiä puoluenäkemyksiäni koskevat päälinjat todetakseni voisin sanoa, että SDP vetoaa minuun eniten sosiaalisilla tavoitteillaan ja rehellisimmällä näkemyksellään tulevista vaikeuksistamme, persut muista puolueista suuresti poikkeavilla railakkailla näkemyksillään ja kokoomus sittenkin ehkä kokonaisuutena vastuullisimmalla ja uskottavimmalla ohjelmallaan.

Yksityiskohdissa eri puolueiden ohjelmissa on asioita, joita kannatan:

Persujen kanssa olen samaa mieltä siitä, että lähinnä pankkien ja sijoittajien holtittomuuden seurauksena konkurssitilaan ajautuneiden EU-maiden auttaminen on järjetöntä, kun siitä voi koitua suuri lasku veronmaksajillemme. Myös demarit näkyvät suhtautuvan epäilyksellä auttamisen järkevyyteen. Kokoomus ja kepu saavat minulta tässä asiassa pitkän miinuksen. Silti en haluaisi Suomea pois EU:sta enkä eurostakaan, kuten persut haluavat.

Suurimittaisia kuntaliitoksia pidän välttämättömyytenä. Uskon vahvasti sillä saataviin säästöihin samalla kun keskittämällä voidaan parantaa ihmisten palveluita, sillä niitä ei kerta kaikkiaan voida tuoda kaikkia joka kirkonkylään, jos kunnan asukasmäärä ei riitä niiden kustantamiseen. Kuntaliitosten tarpeessa kokoomus ja SDP ovat järkevimmillä linjoilla ja kepu järjettömimmillä.

Työurien pidentämisen tarpeen ymmärrän hyvin veronmaksajien määrän säilyttämiseksi, sillä ikääntyneen väestön määrän koko ajan kasvaessa veronmaksajien määrä vastaavasti putoaa. Minulle, yhdelle eläkkeelle jo 45-vuotiaana ja toisellekin jo 63-vuotiaana päässeenä olisi sopimatonta kannattaa eläkeiän nostoa, mutta en oikein usko SDP:n esittämien keinojen riittävään tuloksellisuuteen. Joten valitettavasti olen taipuvainen kokoomuksen näkemysten kannalle, ja samoin kai nähdään kepussakin.

Meitä eläkeläisiä rassaava epäkohta on ns. taitettu indeksi, joka takaa sen, että eläkkeet jäävät jatkuvasti jälkeen palkoista. Persuissa on hyvin tuntemani ehdokas, evp-upseeri, joka on luvannut taistella asian puolesta, jos pääsee eduskuntaan. Melkein jo olin varma, että hän saa ääneni, mutta parin viikon takaisissa Suomenlinnan evp-tilaisuuksissa sain kuulla kaikissa nykyisissä hallituspuolueissamme asialle olevan hyvin vahvaa vastustusta, ja eilinen Ajankohtainen kakkonen kertoi samanlaisesta vastustuksesta myös työnantaja- ja työntekijäliitoissa, joten ei sitä kukaan pystyne muuttamaan. Ihmeellistä, kun eläkerahastot vain paisuvat ja paisuvat!

Puolueiden suhtautuminen puolustusmäärärahoihin taitaa olla asia, joka ratkaisee, mihin suuntaan vaakani kallistuu. SDP:n mielestä myös puolustusmäärärahoista tulee ottaa siivu välttämättömään velanmaksutaisteluun. Kokoomuksessa ja persuissa ollaan määrärahojen koskemattomuuden kannalla. Asia on minulle, evp-sotilaalle, maamme turvallisuustarpeet tuntien ja periaatteellisestikin niin tärkeä, että SDP menettänee mahdollisuuden saada ääneni.

Pitäneekö minun siis vetää pitkää tikkua kokoomuksen ja persujen kesken? Tuskinpa vain, sillä taidan jo olla varma, kumpaa puoluetta äänestän, ja taitaapa ehdokkaanikin jo olla selvillä, mutta jääkööt nuo sentään salaisuudeksi – ainakin toistaiseksi.

Miksi sitten kepu ei ole ollenkaan mukana harkinnoissani, miksi en voi kannattaa sitä tai jotakin sen ehdokasta? Sen tekee minulle mahdottomaksi yksin se, että olen helsinkiläinen, ja kepu vastustaa Helsingin kehitysmahdollisuuksia ja siten etujamme, vaikka täältä rahallisesti suuresti tuetaan kepukuntia. Kepulla on historiassaan paljon sellaista ulko- ja valtapoliittista rasitetta, joka sitä silmissäni painaa edelleen. Kepulle eläkeläisten kuten palkansaajienkin asiat ovat hyvin toisarvoisia monien muiden asioiden rinnalla. On myös usein nähty, että kepun ja sen poliitikkojen sanomisten ja tekemisten, vaalilupausten ja vaalien jälkeisen toiminnan kesken on suurempi ristiriita kuin millään muulla puolueella. Sekin on syy, miksi en voi luottaa kepuun, sillä tuonkin tosiasian valossa mielestäni aivan totta on vanha hokema ”kepu pettää aina”.

53

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kapu-vaari

      Huomautan vielä, että tietenkin edellä esittämäni on subjektiivinen näkemykseni, mutta samanalaisiahan ovat aina kaikkien muidenkin täällä esittämät. Esitin näkemykseni omakohtaisesti eri puolueiden esittämää itseeni ja omiin etuihini ja omiin arvoihini soveltaen, koska pidän sitä tapaa rehellisimpänä ja perustelluimpana pohjana poliittistenkin näkemysten esittämiselle, hyvin paljon perustellumpana ja uskottavampana kuin väitteet "keskusta on rikkaus", "keskusta on koko Suomen asialla" ja muut vastaavat, täällä yleisimmät perustelemattomat heitot.

    • Aidosti utelias

      Miten voit äänestää Kokoomusta, jos eläkeasia on sinulle tärkeä? Olisi mukava saada perustelut?

      • kapu-vaari

        Eläkeasia on minulle elälekäisenä tietysti tärkeä - monen muun asian ohella - ja kokoomuksen kanta eläkeindeksin muuttamiseen on nihkeä, mutta niin se on muillakin puolueilla ja jopa työnantaja- ja työntekijäliitoilla. Työntekijäliittojen asennetta ihmettelen, sillä eläkeläisiähän aikanaan tulee niistä heidän jäsenistäänkin.

        Eläkeiän nostaminen ei minua enää koske, mutta solidaarisena nuoremmille en sitä voi kannattaa. Mielelläni kannattaisin siinä demarien näkemyksiä, mutta en oikein jaksa uskoa heidän esittämien keinojen tuloksellisuuteen niin, että nykyisen eläkelain mukaisilla työntekijä- ja veronmaksajamäärillä saataisiin riittävästi varoja yhä kasvavan eläkeläisten määrän eläkkeisiin. Toisaalta kyllä ihmetyttää, että eläkeiän nostoa tuolla perusteella vaativilta jää huomaamatta, että eläkerahastot ovat mahtavat ja paisuvat yhä niin kuin eilisessä Ajankohtaisessa kakkosessa tuotiin esille. Mutta voivathan ne poliitikot vielä hupuloida nekin, vaikkapa heidän politiikkana seuraamuksena tulleiden valtavien velkojemme maksuun.

        En ole ilmoittanut, että äänestäisin kokoomuksen ehdokasta, kun en ole vielä tehnyt asiasta varmaa päätöstäkään. Mutta näillä näkymin kyllä eräs kokoomuksen ehdokas taitaa olla vahvimmilla. Ellei sitten tuo mainitsemani persujen ehdokas. Eikähän se ole vielä ihan poissuljettua sekään, etteikö sosiaalinen omatuntoni ja uskoni demarien eläkeiän ennallaan pitämisen mahdollisuuksiin voittaisi, mutta ehkä sittenkin minussa pääsee voiton puolelle itsekkyyteni - varsinkin, kun demareilla on puolustusmäärärahoihin näkemykset, joita e voi kannattaa.


    • Perussuomalaisten osalta olet tullut Paavo Väyrysen linjoille? Väyrynen kertoo Kauhajokilehdessä, että mieluisimmat puolueet hallituksessa olisivat Keskusta ja Perussuomalaiset, perustelutkin liittyvät talouteen! Kiviniemi taas käytännössä on keskittynyt Perussuomalaisten haukkumiseen, tämä näkyy mm keskustan nettimainoksissa. Nyt ei yhdenkään puolueen kannattaisi mennä lupailemaan suuria tuloja tai kevennyksiä kenellekään, lainamäärämme on yksinkertaisesti kestämättömän kova ja inflaation laukkaa yhä kovemmin, samaan aikaan ruuan ja energianhinta on nousemassa huippuunsa.

      http://www.kauhajoki-lehti.fi/

      • kapu-vaari

        Vai onko niin, että Paavo Väyrynen on tullut Perussuomalaisten linjoille? Eri linjoilla hän ainakin kepun "virallisen" politiikan osalta, eri Mari Kiviniemen ja häntä tukevan kepujohdon kanssa hän näkyy olevan.

        Paavolla vaan on silmissäni niin paljon muuta, vanhaa rasitetta, että enpä kai voisi kepua kannattaa, vaikka siellä voittaisi tuo hänen "linjansa", joka ei kyllä minulle kokonaisuudessaan kovin selvä ole. Maalaisliiton vahva mies aikoinaan, Kekkosen kova vastustaja Viljami Kalliokoski sanoi, että "Urho Kekkosen politiikan ainoa sisältö ja päämäärä on Urho Kekkonen". Olisina taipuvainen uskomaan samoin myös Paavo Väyrysestä.


      • kapu-vaari kirjoitti:

        Vai onko niin, että Paavo Väyrynen on tullut Perussuomalaisten linjoille? Eri linjoilla hän ainakin kepun "virallisen" politiikan osalta, eri Mari Kiviniemen ja häntä tukevan kepujohdon kanssa hän näkyy olevan.

        Paavolla vaan on silmissäni niin paljon muuta, vanhaa rasitetta, että enpä kai voisi kepua kannattaa, vaikka siellä voittaisi tuo hänen "linjansa", joka ei kyllä minulle kokonaisuudessaan kovin selvä ole. Maalaisliiton vahva mies aikoinaan, Kekkosen kova vastustaja Viljami Kalliokoski sanoi, että "Urho Kekkosen politiikan ainoa sisältö ja päämäärä on Urho Kekkonen". Olisina taipuvainen uskomaan samoin myös Paavo Väyrysestä.

        Kekkosen aikaan ei keskustalaisilla varmaan ollut muuta mahdollisuutta, kuin veisata Kekkosen pillin mukaan, nuoreen Väyryseen vaikuttanut varmaan hyvinkin voimakkaasti, mutta toisaalta sai hyvää oppia ja noista ajoista on jo sen verran, että kyllä Väyrynenkin on paljon oppinut. Mutta kyllä Vanhaseen ja Kiviniemeen verrattuna Väyrynen on poliitikko. Sain suoraan kuulla perheyrittäjien kokoukseen osallistuneelta, että olivat erittäin pettyneitä Kiviniemen vastauksiin ja linjauksiin. Eräs kokoukseen osallistunut sanoi, että yhtään suoraa vastausta ei tullut yhteenkään kysymykseen Kiviniemeltä ja totesi lakonisesti, että tyhjäksi havaitsivat Kiviniemen, en usko, että Väyrynen olisi kylmäksi heitä jättänyt, Väyrynen on sentään itse yrittäjä.


      • PRO-SOSSU

        TOVERilta TOVEREILLE...

        ...hienosti olette jälleen marssineet meidän yhteisen aatteemme puolesta. Pitäkäämme punalippumme jatkossakin korkealla kepun saitilla. Olisiko vaihtelun vuoksi syytä harkita muutosta marssi järjestykseen. Tavaksi on tullut, että että Kapi avaa ja sinä prokeskusta tulet heti välittömästi myötä-laulamaan kertosäettä avauksen aiheesta. Ota sinä aatteen lippu rohkeasti käteesi ja tee uskottavampia ja lyhyempiä ja nasakampia avauksia.Ikähän painaa Kapia ja avaukset menee usein jonninjoutavaksi pitkäveteiseksi höpinäksi ja löpinäksi. Kapihan voisi siten tulla perässäsi kulkevaksi RUUTI-UKOKSI siinä hän olisi omimmillaan.
        Ps. Asian tynkääkin vähäsen tästä taitetusta indeksistä. Sehän tehtiin 90-luvun laman hoitamiseksi, jolloin kaikilta leikattiin. Eläkeläiset maksoivat osuutensa tässä muodossa. Ovatko 1500-2000 euroa ansaitsevat eläkeläiset niitä jotka ovat ensisijaisesti avun tarpeessa. Onko oikein, että he pohjattomassa ahneudessaan ryöstävät eläkerahastot tyhjiksi jälkipolvilta? Toinen vaihtoehto etuuden palauttamisen rahoittamiseen on, että korotettaisiin nyt työssä käyvien eläkemaksuja. Heidän etujärjestönsä eivät tule koskaan hyväksymään sitä.
        Joten näyttää siltä, että eläkeläiset saavat jatkossakin tyytyä nykyisiin kaukomatkoihinsa.


      • Psykiatri...
        PRO-SOSSU kirjoitti:

        TOVERilta TOVEREILLE...

        ...hienosti olette jälleen marssineet meidän yhteisen aatteemme puolesta. Pitäkäämme punalippumme jatkossakin korkealla kepun saitilla. Olisiko vaihtelun vuoksi syytä harkita muutosta marssi järjestykseen. Tavaksi on tullut, että että Kapi avaa ja sinä prokeskusta tulet heti välittömästi myötä-laulamaan kertosäettä avauksen aiheesta. Ota sinä aatteen lippu rohkeasti käteesi ja tee uskottavampia ja lyhyempiä ja nasakampia avauksia.Ikähän painaa Kapia ja avaukset menee usein jonninjoutavaksi pitkäveteiseksi höpinäksi ja löpinäksi. Kapihan voisi siten tulla perässäsi kulkevaksi RUUTI-UKOKSI siinä hän olisi omimmillaan.
        Ps. Asian tynkääkin vähäsen tästä taitetusta indeksistä. Sehän tehtiin 90-luvun laman hoitamiseksi, jolloin kaikilta leikattiin. Eläkeläiset maksoivat osuutensa tässä muodossa. Ovatko 1500-2000 euroa ansaitsevat eläkeläiset niitä jotka ovat ensisijaisesti avun tarpeessa. Onko oikein, että he pohjattomassa ahneudessaan ryöstävät eläkerahastot tyhjiksi jälkipolvilta? Toinen vaihtoehto etuuden palauttamisen rahoittamiseen on, että korotettaisiin nyt työssä käyvien eläkemaksuja. Heidän etujärjestönsä eivät tule koskaan hyväksymään sitä.
        Joten näyttää siltä, että eläkeläiset saavat jatkossakin tyytyä nykyisiin kaukomatkoihinsa.

        No täällä nyt vaan pari punikkia puuhastelee. TToinen sairas aliupseeri evp ja juoppohullu taitaa olla tuo toinenkin ellei ole aliupseerin alterego...;)


      • kapu-vaari
        PRO-SOSSU kirjoitti:

        TOVERilta TOVEREILLE...

        ...hienosti olette jälleen marssineet meidän yhteisen aatteemme puolesta. Pitäkäämme punalippumme jatkossakin korkealla kepun saitilla. Olisiko vaihtelun vuoksi syytä harkita muutosta marssi järjestykseen. Tavaksi on tullut, että että Kapi avaa ja sinä prokeskusta tulet heti välittömästi myötä-laulamaan kertosäettä avauksen aiheesta. Ota sinä aatteen lippu rohkeasti käteesi ja tee uskottavampia ja lyhyempiä ja nasakampia avauksia.Ikähän painaa Kapia ja avaukset menee usein jonninjoutavaksi pitkäveteiseksi höpinäksi ja löpinäksi. Kapihan voisi siten tulla perässäsi kulkevaksi RUUTI-UKOKSI siinä hän olisi omimmillaan.
        Ps. Asian tynkääkin vähäsen tästä taitetusta indeksistä. Sehän tehtiin 90-luvun laman hoitamiseksi, jolloin kaikilta leikattiin. Eläkeläiset maksoivat osuutensa tässä muodossa. Ovatko 1500-2000 euroa ansaitsevat eläkeläiset niitä jotka ovat ensisijaisesti avun tarpeessa. Onko oikein, että he pohjattomassa ahneudessaan ryöstävät eläkerahastot tyhjiksi jälkipolvilta? Toinen vaihtoehto etuuden palauttamisen rahoittamiseen on, että korotettaisiin nyt työssä käyvien eläkemaksuja. Heidän etujärjestönsä eivät tule koskaan hyväksymään sitä.
        Joten näyttää siltä, että eläkeläiset saavat jatkossakin tyytyä nykyisiin kaukomatkoihinsa.

        Prokeskustalle ilkeilläksesi esiinnyt tällä kertaa PRO-SOSSUna, vaikka aikaisemmin olet tunnettu monilla muilla nikeilläsi. Heiluttele vaan punalippuasi, mutta turhaan pyydät minua ja varmaan Prokeskustaakin sen lipun takana marssiviin joukkoihisi liittymään. Asian olisi pitänyt tulla selväksi tervepäiselle ja puolipäisellekin jo aina ennenkin, ja viimeistään nyt avauksestani ja jatkoviesteistäni, kuten myös Prokeskustan viesteistä hänen kohdaltaan.

        On se naurettavan avutonta yrittää paeta tuolla tavalla sitä, ettei pysty asialliseen keskusteluun. Rehdinpää olisi tunnustaa suoraan, että sellaiseen ei ole kykyjä, ei tietoja eikä taitoja.

        Miksi ihmeessä pidät punikkeina muita, jos omasta mielestäsi 1500-2000 euroa ansaitsevat eläkeläiset ovat rikkaita porhoja? Kyllä minun eläkkeeni ovat huomattavasti suuremmat, nettoeläkekin reippaasti tuon 2000 euron yläpuolella, enkä silti koe olevani mikään porho, mutta niin hyvinvoiva kuitenkin, ettei minulla ole aihetta lähteä punalippujesi taakse.


      • PROSOSSU
        kapu-vaari kirjoitti:

        Prokeskustalle ilkeilläksesi esiinnyt tällä kertaa PRO-SOSSUna, vaikka aikaisemmin olet tunnettu monilla muilla nikeilläsi. Heiluttele vaan punalippuasi, mutta turhaan pyydät minua ja varmaan Prokeskustaakin sen lipun takana marssiviin joukkoihisi liittymään. Asian olisi pitänyt tulla selväksi tervepäiselle ja puolipäisellekin jo aina ennenkin, ja viimeistään nyt avauksestani ja jatkoviesteistäni, kuten myös Prokeskustan viesteistä hänen kohdaltaan.

        On se naurettavan avutonta yrittää paeta tuolla tavalla sitä, ettei pysty asialliseen keskusteluun. Rehdinpää olisi tunnustaa suoraan, että sellaiseen ei ole kykyjä, ei tietoja eikä taitoja.

        Miksi ihmeessä pidät punikkeina muita, jos omasta mielestäsi 1500-2000 euroa ansaitsevat eläkeläiset ovat rikkaita porhoja? Kyllä minun eläkkeeni ovat huomattavasti suuremmat, nettoeläkekin reippaasti tuon 2000 euron yläpuolella, enkä silti koe olevani mikään porho, mutta niin hyvinvoiva kuitenkin, ettei minulla ole aihetta lähteä punalippujesi taakse.

        TOVERILTA TOVERILLE...

        ...Kalikka kalahti ja(KOIRA ÄLÄHTI)kapi-toveri pillastu kuin pahanteosta yllätetty pojan kloppi. Niin vaan veti herneen karvaiseen nenäänsä. Kyllä totuus tekee kipeää, mutta kyllä se siitä. Minunkin vaarikultani ruukasi aina joskus piuhahtaa.Ei se kuullut eikä se nähnyt siinä tilassa, kun se oli niin ihtiään täynnä. KYllä kapi-toverikin siitä asettuu, järkiintyy ja palaa uutena miehenä yhteiseen rintamaamme, kuten aina ennenkin. KEPUN SAITTI KUTSUU VASTUSTAMATTOMASTI.
        -"Ps. Asian tynkääkin vähäsen tästä taitetusta indeksistä. Sehän tehtiin 90-luvun laman hoitamiseksi, jolloin kaikilta leikattiin. Eläkeläiset maksoivat osuutensa tässä muodossa. Ovatko edes 1500-2000 euroa ansaitsevat eläkeläiset niitä jotka ovat ensisijaisesti avun tarpeessa. Onko oikein, että he pohjattomassa ahneudessaan ryöstävät eläkerahastot tyhjiksi jälkipolvilta? Toinen vaihtoehto etuuden palauttamisen rahoittamiseen on, että korotettaisiin nyt työssä käyvien eläkemaksuja. Heidän etujärjestönsä eivät tule koskaan hyväksymään sitä.
        Joten näyttää siltä, että eläkeläiset saavat jatkossakin tyytyä nykyisiin kaukomatkoihinsa." Se on asiaa.
        1500-2000 euroa ovat niitä pienimpiä työ-eläkkeitä.
        Toverillisesti huomauttaisin, että vain jostain osattomiksi jääneet kusipäät(tai siksi taantuneet) mulukut kehtaavat rehvastella tavallasi tulojensa suuruudella.


    • 13

      Pieni lisäys olen hautaan asti demari.
      Demarit järjesti minulle nimikekikkailun avulla aliupseerina kapteenin arvon. Puolustusvoimien palkkaus menee arvojen mukaan.
      Näin minäkn sain kohtuullisen eläkkeen suojatyöpaikassa lusittuani 25-v.
      Tämä on totuus ja muutenkin perinteet velvoittavat Rautavaaralaiset ovat tunnetusti korpikommunisteja.

      • Ihmettelijä...

        Miksi kapu-vaari ei kirjoita omalla nikillään? Sinullahan niitä rekattuinakin kymmeniä.


      • Sen verran huonosti olet näköjään keskustan historiasta pihalle, että Kekkosen ja Korsimon aikana maalaisliitossa mentiin "vasemmalle niin, että hirvitti" ja silloin keskustaan syntyi näistä korpikommunisteista vankka vasempi siipi keskustaan. Kannataa ensin katsoa, että löytyykö se malka omasta silmästä, ei taideta mekään olla ihan puhtoisia poliittisista nimityksistä? Eikä mikään muukaan puolue.


    • kapu-vaari

      Ei voi olla huvittumatta, vaikka aiheellisempi tunne olisi kai sääli, kun lukaisee noita jo tällekin avaukselleni tulleita eräitä viestejä.

      PRO-SOSSULLE jo vastasin, mutta häntäkin sairaampia päästään ovat nuo, jotka taas vihjailevat, että minä ja Prokeskusta olisimme sama henkilö. En toki tuollaisesta loukkaannu, mutta jos minua alettaisiin epäillä eräiksi muiksi täällä esiintyvistä kepulaisista, sitä en ehkä voisi enää ottaa huumorilla. Toivoakseni Prokeskustakaan ei pahoin loukkaannu siitä, että häntä luulevat minuksi nuo reppanat, jotka itse puskistaan ruikkivat lukemattomilla nikeillä. Onhan se varmaan sopivaa askartelua tuollainen heidän ajatukselleen, joka ei juuri parempaan yllä.

      Joku sanoo minulla olevan kymmeniä nikkejä. Monia on ollutkin, mutta olen ne jo aikoja sitten poistellut galleriasta niin, että minulla on tämän lisäksi enää kaksi, nämä

      http://mina.suomi24.fi/Harmaa-pantteri/kuvat/9274106

      http://mina.suomi24.fi/vanha-faitteri/kuvat/8969205

      joita niitäkin hyvin harvoin enää käytän, en ainakaan kepupalstalla.

      Noita muutamia tavanomaisia, sadat ellei jo tuhannet kerran samanlaisina kuultuja ”hengentuotteita” kommentoimaan riittää edellisellä avauksellani sellaisista esittämäni toteamus: ”jos jonkun ajatus on juuttunut vain yhteen asiaan, hän sitten vain toistelee sitä samaa aina, ja kun sen tekee niin lyhyesti kuin eräät tälläkin avauksellani, ei siihen kirjallisiakaan kykyjä tarvita.”

      Kiitosta vain Prokeskustalle asiallisista viesteistään, joihin vastailin, Nyt en jatka enempää, mutta ehkä myöhään illalla sen MTV 3:n suuren vaalikeskustelun jälkeen tai viimeistään huomenaamulla sitä kommentoidakseni.

      • En missään nimessä loukkaannut siitä, että minua selvästi verrataan näitä räkijöitä huomattavasti älykkäämpään henkilöön, eli sinuun. Sinä kykenet asiallisesti keskustelemaan ja ihan mielenkiintoista vaihtaa näkökantoja ilman kiihkomielisyyttä tai lapsellista nimittelyä. Annetaan näiden lapsosten huudella juuri oppimiaan hävyttömyyksiä ja jatketaan me miehet rauhallista keskustelua.
        Aikoinaan Seppo Hietanenkin on lienee ollut yli-räväkkä, ,mutta on ehdottomasti myönnettävä, että näihin räkänokkiin verrattuna asiallinen ja järkevä mies.
        Monesta asiasta keskustan suhteen olen hyvin samaa mieltä, jossakin ollaan sitten aika kaukanakin, mutta ei sen vuoksi tarvitse kiukutella.
        Jatketaan taas myöhemmin.


      • PRO-SOSSU
        prokeskusta kirjoitti:

        En missään nimessä loukkaannut siitä, että minua selvästi verrataan näitä räkijöitä huomattavasti älykkäämpään henkilöön, eli sinuun. Sinä kykenet asiallisesti keskustelemaan ja ihan mielenkiintoista vaihtaa näkökantoja ilman kiihkomielisyyttä tai lapsellista nimittelyä. Annetaan näiden lapsosten huudella juuri oppimiaan hävyttömyyksiä ja jatketaan me miehet rauhallista keskustelua.
        Aikoinaan Seppo Hietanenkin on lienee ollut yli-räväkkä, ,mutta on ehdottomasti myönnettävä, että näihin räkänokkiin verrattuna asiallinen ja järkevä mies.
        Monesta asiasta keskustan suhteen olen hyvin samaa mieltä, jossakin ollaan sitten aika kaukanakin, mutta ei sen vuoksi tarvitse kiukutella.
        Jatketaan taas myöhemmin.

        TOVERILTA TOVERILLE....

        .."Yksi kaikkien ja kaikki yhden toverin puolesta." Kyllä toveruutesi Kapin kanssa on on ihailtavaa ja hienoa.On se..on..on..


    • Salaine vaaliase 007

      Mitäpä jos äänestäisit Jörkkaa?

      Uusimman tiedon mukaan Jörkan "vaaliase" potee vakavia toimintahäiriöitä. Gravitaation vaikutus näyttäisi vieneen voiton ja niin lienee käynyt, että tuo kyseenalaista kuuluisuutta hankkinut "Donner-suvun taikakalu" olisi pysyvästi jäänyt ns. pissausasentoon! Joku ilkeämielinen voi tietysti lukea tuon sanan tahallaan väärin eli PISSISASENTOON...

      http://www.phinnweb.org/livingroom/ILikeToWatch/finnsleaze/pic/idadonner1.gif
      http://www.phinnweb.org/livingroom/ILikeToWatch/finnsleaze/pic/idadonner2.gif
      http://www.phinnweb.org/livingroom/ILikeToWatch/finnsleaze/pic/idadonner3.gif
      http://www.phinnweb.org/livingroom/ILikeToWatch/finnsleaze/pic/idadonner4.gif
      http://www.phinnweb.org/livingroom/ILikeToWatch/finnsleaze/pic/idadonner5.gif

      Gambian kirjoitti maailmankartalle amerikkalainen kirjailija Alex Haley romaanissaan Juuret. Hänen esi-isänsä, Kunta Kinten tarinan jäljillä moni halusi vierailla tässä Afrikan pienimmässä valtiossa.
      http://plaza.fi/matkalaukku/ulkomaat/afrikka/gambia/gambia-afrikan-pienin-kaunein-ja-turvallisin

      Oman lisänsä maan suomalaiseen julkisuus kuvaan toi Jörn Donner, joka 1971 kekkaloi Hymyn sivuilla paikallisen 15 vuotiaan Ida tytön kanssa nakukuvissa paikallisella rantahietikolla. Valitettavasti Kunta Kinten kotikylästä Juffuresta on tullut varsinainen muovinen turistiloukko ja Ida tyttönenkin on ehtinyt kuolla.

      http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskustelua/581772-timpe-salonen-vs-jorn-donner.html

    • KauKe

      Kuule Kapu-vaari sinä olet koko ikäsi ollut kommunisti, demarit on sinun ääri oikea laitasi josta voit puhua normaalisti. Mutta siitä oikeammalle sinä alat nähdä jo näkyjä.

      Ymmärän osittain sinun kärsimykset jos ja kun sinua on kohdeltu vääryydellä ainakin omasta mielestäsi, perinnöjako asioissa. Mutta sitä en ymmärrä että kohdistat vihasi koko keskustaan, sillä meillä perinnönjaot suoritetaan lähes aina oikeudenmukaisesti.

      • kapu-vaari

        Voi hyvä Luoja! Vai minä katkera, kun en saanut perintöjä! Eipä ole koskaan tullut mieleeni tuollainen näkökohta, joka kai siellä Kepulandian kepulaisilla on yleinen!

        En koskaan siellä pikkumökissä isovanhempieni kasvattipoikana ollessani yhdelläkään ajatuksella ajatellut perintöjä, vaan niin pienestä kuin muistan, minulle oli selvää, että lähtisin sieltä pois, avarampaan maailmaan ja parempiin olinteisiin, ja niin sitten tein jo 16-vuotiaana.

        Ei se mökkipahainen kivikkoisine pikkupeltoineen ja metsätilkkuineen ollut kummoinenkaan perintö edes isovanhempani hautaan asti elättäneelle enollenikaan ja hänen vaimolleen, jotka 7-lapsisen pesueensa kasvatettuaan möivät sen kai jollekin puutavarafirmalle ja saivat kai siitä juuri ja juuri sen verran, että saivat pikkuasunnon kirkonkylältä veteraanitalosta, jossa asuivat vanhuutensa, nyt jo molemmat Rautavaaran hautausmaalla. Eivätkä varmasti saaneet mitään perintöjä heidän lapsensakaan, nyt jo kauan maailmalla hekin, yksi heistäkin jo haudassa.

        Minulla on paljonkin aihetta tyytyväisyyteen ja ylpeyteenkin elämästäni ja siinä saavuttamastani, mutta suurin ylpeyteni aihe on, että sen kaiken olen saanut omilla avuillani, oman työni tuloksina. Vaikka elämässäni on ollut vaikeitakin vaiheita – taloudellisesti kauan nuoruudessani ja muista syistä, omista ”toilailuistani” johtuen myöhemminkin, niin tänne asti päästyäni voin jo täydellä vakaumuksella sanoa, että ”loppu hyvin, kaikki hyvin”. Varmasti olen saanut kokea paljon mielenkiintoisemman ja joka suhteessa paremman elämän kuin monikaan niitä perintöjä saaneista, ja elämäni on edelleen melkoisen kateuden aihe niistä monelle, se on helppo havaita täällä

        Eivätkä minun jälkeläisenikään ole saaneet minulta paljonkaan taloudellista tukea, mutta kun heilläkin on kaikki hyvin, ainakin toisella pojallani myös taloudellisesti vielä paljon paremmin kuin isällään, niin suuri onnen aiheeni on sekin, myös siksi, että hekin ovat pystyneet rakentamaan elämänsä omilla avuillaan. Tosin he varmaan tulevat perimään minulta jotakin, vaikka he kannustavat minua elämään täyttä elämää matkoineen ja muineen niin kauan kuin jaksan ja elämä kiinnostaa, ja muistuttelevat minua, että ”käärinliinassa ei ole taskuja”. Vaimoni kuoleman jälkeen suoritetussa pienessä perinnönjaossa – sen, mitä laki verottomana jaettavaksi sallii – he ohjasivat kaiken saamansa suoraan lastensa tileille.

        Ei ihme, että elät harhoissasi muussakin, kun tuossa asiassa olet niin käsittämättömän ulkona todellisuudesta, että en tiedä, pitäisikö tuolle nauraa vai riittäisikö sinulle vain säälini, jonka kyllä saat.


        Muuten, en ole koskaan elämässäni, en yksissäkään vaaleissa äänestänyt kommunisteja, ei ole koskaan ollut pienintäkään houkutusta siihen - se sinun elämänurastani yhtä ja toista tietävänä pitäisi ymmärtää - ja yksi syy siihen, etten ole äänestänyt kepuakaan on se, että nuo puolueethan olivat koko parhaan miehuuteni ajan liittolaisia, ja sitä samaa henkeä siellä kepussa tuntuu olevan yhä.


      • HOH-HOI-JAA-A,,..
        kapu-vaari kirjoitti:

        Voi hyvä Luoja! Vai minä katkera, kun en saanut perintöjä! Eipä ole koskaan tullut mieleeni tuollainen näkökohta, joka kai siellä Kepulandian kepulaisilla on yleinen!

        En koskaan siellä pikkumökissä isovanhempieni kasvattipoikana ollessani yhdelläkään ajatuksella ajatellut perintöjä, vaan niin pienestä kuin muistan, minulle oli selvää, että lähtisin sieltä pois, avarampaan maailmaan ja parempiin olinteisiin, ja niin sitten tein jo 16-vuotiaana.

        Ei se mökkipahainen kivikkoisine pikkupeltoineen ja metsätilkkuineen ollut kummoinenkaan perintö edes isovanhempani hautaan asti elättäneelle enollenikaan ja hänen vaimolleen, jotka 7-lapsisen pesueensa kasvatettuaan möivät sen kai jollekin puutavarafirmalle ja saivat kai siitä juuri ja juuri sen verran, että saivat pikkuasunnon kirkonkylältä veteraanitalosta, jossa asuivat vanhuutensa, nyt jo molemmat Rautavaaran hautausmaalla. Eivätkä varmasti saaneet mitään perintöjä heidän lapsensakaan, nyt jo kauan maailmalla hekin, yksi heistäkin jo haudassa.

        Minulla on paljonkin aihetta tyytyväisyyteen ja ylpeyteenkin elämästäni ja siinä saavuttamastani, mutta suurin ylpeyteni aihe on, että sen kaiken olen saanut omilla avuillani, oman työni tuloksina. Vaikka elämässäni on ollut vaikeitakin vaiheita – taloudellisesti kauan nuoruudessani ja muista syistä, omista ”toilailuistani” johtuen myöhemminkin, niin tänne asti päästyäni voin jo täydellä vakaumuksella sanoa, että ”loppu hyvin, kaikki hyvin”. Varmasti olen saanut kokea paljon mielenkiintoisemman ja joka suhteessa paremman elämän kuin monikaan niitä perintöjä saaneista, ja elämäni on edelleen melkoisen kateuden aihe niistä monelle, se on helppo havaita täällä

        Eivätkä minun jälkeläisenikään ole saaneet minulta paljonkaan taloudellista tukea, mutta kun heilläkin on kaikki hyvin, ainakin toisella pojallani myös taloudellisesti vielä paljon paremmin kuin isällään, niin suuri onnen aiheeni on sekin, myös siksi, että hekin ovat pystyneet rakentamaan elämänsä omilla avuillaan. Tosin he varmaan tulevat perimään minulta jotakin, vaikka he kannustavat minua elämään täyttä elämää matkoineen ja muineen niin kauan kuin jaksan ja elämä kiinnostaa, ja muistuttelevat minua, että ”käärinliinassa ei ole taskuja”. Vaimoni kuoleman jälkeen suoritetussa pienessä perinnönjaossa – sen, mitä laki verottomana jaettavaksi sallii – he ohjasivat kaiken saamansa suoraan lastensa tileille.

        Ei ihme, että elät harhoissasi muussakin, kun tuossa asiassa olet niin käsittämättömän ulkona todellisuudesta, että en tiedä, pitäisikö tuolle nauraa vai riittäisikö sinulle vain säälini, jonka kyllä saat.


        Muuten, en ole koskaan elämässäni, en yksissäkään vaaleissa äänestänyt kommunisteja, ei ole koskaan ollut pienintäkään houkutusta siihen - se sinun elämänurastani yhtä ja toista tietävänä pitäisi ymmärtää - ja yksi syy siihen, etten ole äänestänyt kepuakaan on se, että nuo puolueethan olivat koko parhaan miehuuteni ajan liittolaisia, ja sitä samaa henkeä siellä kepussa tuntuu olevan yhä.

        PÄTKII PÄTKII KAPILLA ja
        ..Harhoissa muutenkin...

        Tuolla ylempänä vajaa tunti sitten hän kiitteli aatetoveriaan näin:


        ->"Kiitosta vain Prokeskustalle asiallisista viesteistään, joihin vastailin, Nyt en jatka enempää, mutta ehkä myöhään illalla sen MTV 3:n suuren vaalikeskustelun jälkeen tai viimeistään huomenaamulla sitä kommentoidakseni."
        Eipä mennyt kuin vajaa tunti ja filmi oli jo katkennut ja muistista häipyneet nämä aikomukset. Klo on nyt 18.00.


      • HOH-HOI-JAA_A,,..
        HOH-HOI-JAA-A,,.. kirjoitti:

        PÄTKII PÄTKII KAPILLA ja
        ..Harhoissa muutenkin...

        Tuolla ylempänä vajaa tunti sitten hän kiitteli aatetoveriaan näin:


        ->"Kiitosta vain Prokeskustalle asiallisista viesteistään, joihin vastailin, Nyt en jatka enempää, mutta ehkä myöhään illalla sen MTV 3:n suuren vaalikeskustelun jälkeen tai viimeistään huomenaamulla sitä kommentoidakseni."
        Eipä mennyt kuin vajaa tunti ja filmi oli jo katkennut ja muistista häipyneet nämä aikomukset. Klo on nyt 18.00.

        PÄTKII PÄTKII KAPILLA ja


        harhoissa muutenkin...
        Tuolla ylempänä vajaa tunti sitten hän kiitteli aatetoveriaan näin:

        ->"Kiitosta vain Prokeskustalle asiallisista viesteistään, joihin vastailin, Nyt en jatka enempää, mutta ehkä myöhään illalla sen MTV 3:n suuren vaalikeskustelun jälkeen tai viimeistään huomenaamulla sitä kommentoidakseni."
        Eipä mennyt kuin vajaa tunti ja filmi oli jo katkennut ja muistista häipyneet nämä aikomukset. Klo on nyt 19.00.


      • kapu-vaari
        HOH-HOI-JAA_A,,.. kirjoitti:

        PÄTKII PÄTKII KAPILLA ja


        harhoissa muutenkin...
        Tuolla ylempänä vajaa tunti sitten hän kiitteli aatetoveriaan näin:

        ->"Kiitosta vain Prokeskustalle asiallisista viesteistään, joihin vastailin, Nyt en jatka enempää, mutta ehkä myöhään illalla sen MTV 3:n suuren vaalikeskustelun jälkeen tai viimeistään huomenaamulla sitä kommentoidakseni."
        Eipä mennyt kuin vajaa tunti ja filmi oli jo katkennut ja muistista häipyneet nämä aikomukset. Klo on nyt 19.00.

        No, onhan meitä ollut sitten kaksi palstapäivystäjää, sinä varmaan minua tiiviimmin. Ilmeisesti olet hyvin tarkkaan myös kaikki viestini lukenut, josta kiitps!

        Nyt en jää päivystämään, kun sinä varmaan hoidat sen tehtävän, mutta lupaukseni mukaisesti saatan tulla vielä myöhään illalla sitä vaalikeskustelua kommentoimaan, joten varmaan jäät sitä innolla odottamaan.


      • kapu-vaari kirjoitti:

        Voi hyvä Luoja! Vai minä katkera, kun en saanut perintöjä! Eipä ole koskaan tullut mieleeni tuollainen näkökohta, joka kai siellä Kepulandian kepulaisilla on yleinen!

        En koskaan siellä pikkumökissä isovanhempieni kasvattipoikana ollessani yhdelläkään ajatuksella ajatellut perintöjä, vaan niin pienestä kuin muistan, minulle oli selvää, että lähtisin sieltä pois, avarampaan maailmaan ja parempiin olinteisiin, ja niin sitten tein jo 16-vuotiaana.

        Ei se mökkipahainen kivikkoisine pikkupeltoineen ja metsätilkkuineen ollut kummoinenkaan perintö edes isovanhempani hautaan asti elättäneelle enollenikaan ja hänen vaimolleen, jotka 7-lapsisen pesueensa kasvatettuaan möivät sen kai jollekin puutavarafirmalle ja saivat kai siitä juuri ja juuri sen verran, että saivat pikkuasunnon kirkonkylältä veteraanitalosta, jossa asuivat vanhuutensa, nyt jo molemmat Rautavaaran hautausmaalla. Eivätkä varmasti saaneet mitään perintöjä heidän lapsensakaan, nyt jo kauan maailmalla hekin, yksi heistäkin jo haudassa.

        Minulla on paljonkin aihetta tyytyväisyyteen ja ylpeyteenkin elämästäni ja siinä saavuttamastani, mutta suurin ylpeyteni aihe on, että sen kaiken olen saanut omilla avuillani, oman työni tuloksina. Vaikka elämässäni on ollut vaikeitakin vaiheita – taloudellisesti kauan nuoruudessani ja muista syistä, omista ”toilailuistani” johtuen myöhemminkin, niin tänne asti päästyäni voin jo täydellä vakaumuksella sanoa, että ”loppu hyvin, kaikki hyvin”. Varmasti olen saanut kokea paljon mielenkiintoisemman ja joka suhteessa paremman elämän kuin monikaan niitä perintöjä saaneista, ja elämäni on edelleen melkoisen kateuden aihe niistä monelle, se on helppo havaita täällä

        Eivätkä minun jälkeläisenikään ole saaneet minulta paljonkaan taloudellista tukea, mutta kun heilläkin on kaikki hyvin, ainakin toisella pojallani myös taloudellisesti vielä paljon paremmin kuin isällään, niin suuri onnen aiheeni on sekin, myös siksi, että hekin ovat pystyneet rakentamaan elämänsä omilla avuillaan. Tosin he varmaan tulevat perimään minulta jotakin, vaikka he kannustavat minua elämään täyttä elämää matkoineen ja muineen niin kauan kuin jaksan ja elämä kiinnostaa, ja muistuttelevat minua, että ”käärinliinassa ei ole taskuja”. Vaimoni kuoleman jälkeen suoritetussa pienessä perinnönjaossa – sen, mitä laki verottomana jaettavaksi sallii – he ohjasivat kaiken saamansa suoraan lastensa tileille.

        Ei ihme, että elät harhoissasi muussakin, kun tuossa asiassa olet niin käsittämättömän ulkona todellisuudesta, että en tiedä, pitäisikö tuolle nauraa vai riittäisikö sinulle vain säälini, jonka kyllä saat.


        Muuten, en ole koskaan elämässäni, en yksissäkään vaaleissa äänestänyt kommunisteja, ei ole koskaan ollut pienintäkään houkutusta siihen - se sinun elämänurastani yhtä ja toista tietävänä pitäisi ymmärtää - ja yksi syy siihen, etten ole äänestänyt kepuakaan on se, että nuo puolueethan olivat koko parhaan miehuuteni ajan liittolaisia, ja sitä samaa henkeä siellä kepussa tuntuu olevan yhä.

        Älä Kapu välitä, ei nämä lapsukaiset edes tiedä, että mikä on punikki tai korpikommunisti. Olen yli 30 vuotta äänestänyt keskustaa ja vielä jäsenkirjan omaava ja siitä huolimatta nämä lapsukaiset kutsuvat välillä punikiksi, välillä demariksi ja viimeksi tänään kokoomuslaiseksi, toki kokoomusta voisin äänestääkin. Kävisivät vanhemmiltaan ensin kysymässä, että mitä nuo haukkumanimet oikein tarkoittaa ja tulisivat sitten uudestaan keskustelemaan, mutta ei näistä ole kuin räkimään pahaaoloaan tänne. Olisivat peräti kateellisia, kun sinulla näkyy asiat olevan niin hyvin, on sitä ennenkin maaseudulla kirottu naapurin uutta autoa, jopa ihan tutta minullekin. Se oli kyllä mielenkiintoista tietää, että mistä ovat nuo käytöstapansa oppineet ja mistä tuo sivistymättömyys on peräisin, toivottavasti eivät ole tulevaisuuden veronmaksajia, voi jäädä yhteiskunta heikkoihin kantimiin heidän jäljiltään.


    • ?=;)

      >meillä perinnönjaot suoritetaan lähes aina oikeudenmukaisesti<

      Mutta miten on sisarosuuksien laita ?=;

    • 29

      Kapu se jaksaa päivystää...:) Lasketko vaippoihisi???

    • kapu-vaari

      Kun minua tuolla edellisellä avauksellani nimiteltiin punikiksi, ja kun siellä aina muuten hyvin asiallinen kepulainen Seppo_Ilmarinen esitti hyvin vasemmistolaisia näkemyksiä, niin niiden johdosta sanoin hänelle näin:

      >> Vasemmistolainenhan sinä näkemyksiltäsi ja arvoiltasi selväsi oletkin, se on käynyt ilmi aina, ja käy se ilmi tuosta viestistäsi, jossa esität inhosi porvareita kohtaan. Mutta kepuhan on kuitenkin porvaripuolue, ja useimmille kepulaisille täällä ei-kepulaiset ovat enemmänkin punikkeja kuin inhoamiasi porvareita. Siksi ihmettelen, miksi koetat nähdä kepun näkemystesi ja arvojesi parhaana puolustajana. Ei se sitä ole, ei sellaiselle uskolle ole perusteita.

    • 23

      Itsensäpaljastaja kapu-reppanalle on sama mitä puoluetta on.
      Kuitenkin hän on vain sairas entinen aliupseeri, ei mitään muuta.
      Pelkkä typerä mitättömyys....;)

    • Ylil evp

      Olet vastuun tunnoton

      Olet täydellisen vastuuntunnoton jos et ymmärrä Keskustaa kannattaa. Se on Suomen turva.

      Minulla, kuten Sinullakin on päässä sellaisia rasitteita, joita ei kannata enää märehtiä.

    • kapu-vaari

      Se oli sitten sellainen show

      Siis tuo äsken päättynyt suuri vaalikeskustelu. Sen alussa puoluejohtajat pyydettiin esittämään puolueittensa tavoitteet mahdollisimman lyhyesti, ja Jutta Urpilainen tiivisti parhaiten ja sai siitä ansaitsemansa palkinnon, yhden Veto-oikeuden.

      Varsin hyvin ohjelma oli suunniteltu konseptiltaan, ja ihan oikeita asioita juontajat keskustelun aiheiksi toivat, mutta eipä niihin puheenjohtajien kanta aina oikein vakuuttavan selväksi tullut. Ehkä heillä itselläänkin oli epäselvyyksiä kantansa suhteen.

      Kepulaisetkaan eivät voine väittää, ettei Mari Kiviniemi olisi saanut puhua ja selitellä vapaasti, mutta harvoin hänenkään mielipiteensä kovin selväksi tulivat. Erityisen ihmeteltävää oli, että ”kaksintaistelussa” pystypöydän ääressä toimittajat eivät ensin antaneet Urpilaisen sanoa sanottavaansa häiritsemättä, mutta Kiviniemi sai selittää keskeytyksettä laajasti.

      Miten hemmetissä Kiviniemi olettaa kepun pystyvän pitämään valtion talouden kunnossa ja sen ohessa saatavan suuret velkamme maksuun ilman veronkorotuksia ja ilman leikkauksia? Mahdoton yhtälö. Niin Kataisen kuin Urpilaisenkin näkemykset tarvittavista toimenpiteistä olivat paljon realistisemmat – tai he olivat Kiviniemeä rehellisempiä – joskin Kataisen ja Urpilaisen näkemykset olivat osin toisilleen vastakkaisia.

      Pyrkimystä päälle huutamiseen oli useimmilla, Katainen ja Urpilainen noista ”suurista” ehkä käyttäytyivät sivistyneimmin. He olivat mielestäni muutenkin asiallisia, vaikkei asiattomuudesta voida syyttää Kiviniemeä, Arhinmäkeä tai muitakaan, mutta juontajia voidaan kyllä moittia siitä, että he antoivat eräille sanoa sanottavansa keskeytymättömämmin kuin toisille, varsinkin Soini joutui siitä kärsimään. Kataisen kielipoliittinen kanta – siis ”pakkoruotsiin” – oli erittäin selkeä ja järkevyydessään hyvä, jolle annan täydet pisteet.

      Keskusteluun ei tullut ollenkaan mielestäni hyvinkin tärkeä asia: kuntaliitosten tarve. Mari Kiviniemi oli siitä varmaan kiitollinen. Toisen kiitollisuuden aiheen Kiviniemi sai siitä, että keskusteluun ei myöskään tullut maatalouspolitiikkammekaan ja maatalouden tukeminen kontra asutuskeskusten kehityksen tarpeet ja niiden tuomat edut koko maalle. Minua ja varmaan monia muitakin nuo poisjäännit harmittivat. Ydinvoima sentään tuli keskusteluun, ja sitä koskevissa näkemyksissä Soini oli mielestäni täysin oikeassa, ja varsinkin Sinnemäen ja Kiviniemenkin näkemykset energiapoliittisista tarpeistamme ja niihin vastaamisesta olivat aivan epärealistisia.

      Nuo neljän suurimman puolueen puheenjohtajat tuossa showssa olivat pääosassa, ja pienempien puolueiden johtajat ihan järkevistäänkin näkemyksistään huolimatta jäivät hieman sivuosaan.
      Soini noista ”neljästä suuresta” vakuuttavimmin näkyi uskovan sanomaansa, tai oli paras näyttelijä, mutta hänen sanomaansa näkyivät katsojatkin uskovan eniten, sen osoitti äänestyksen tulos, jossa siinäkin pienempien puolueiden edustajat jäivät hännille.

      Tulihan tuossa ohjelmassa melkoisesti esille hyödyllistäkin tietoa puheenjohtajien ja heidän puolueittensa näkemyksistä, mutta ottaen huomioon tilaisuuden luonteen, ei tuo ohjelma vielä
      sinetöinyt omaa äänestyspäätöstäni, vaan lisää täytyy poliitikkojen sanomisia seurata ennen lopullisen päätökseni tekoa.

      Niin, ja noista ulkonäöistä – jopa minun ulkonäöstänikin – niin kiinnostuneita palstan pikkukepuleita ajatellen totean, että Juttahan porukan kaunein oli, ilman epäilystä. Tämä ei ole poliittinen kannanotto, vaan nojaan näkemykseni Simo Penttilän romaanisankarin Suomen armeijan kapteenista Meksikon armeijan kenraaliluutnantiksi ylenneen T.J.A. Heikkilän toteamukseen: Niin kauan, kuin miehen silmä ottaa naisen nilkan vilahduksen hänen hameen helmansa alta, hänen otsaansa ei voida lyödä leimaa ”Mitätön”. Nythän noista leideistä nähtiin enemmänkin kuin vain nilkan vilahdus ;))

      Tuollaisia ajatuksia herätti mielessäni tuo show-ohjelma, jota seuratessani taisin nauttia kolme – vai meniköhän peräti neljä – lasillista rosé-viiniä, varsin mietoa – kukapa hyvin varustellun viinikaapin omistaja tuota olisi viitsinyt aivan kuivin suin katsoa – mutta eihän tuosta nautiskelustani haittaa ollut ajatukseni terävyydelle enempää kuin kirjoitustaidollenikaan, joka luultavasti säilyi parempana kuin niillä yökyöpeleillä, jotka todennäköisesti kohta kiirehtivät tähän vastaamaan.

      Hyvää yötä!

      • ###########

        LÄSSYN LÄSSYN JA...

        ..PÄPÄTI, sitähän sinä jälleen sanoit.


      • kapu-vaari
        ########### kirjoitti:

        LÄSSYN LÄSSYN JA...

        ..PÄPÄTI, sitähän sinä jälleen sanoit.

        Kiitos todistuksesta!

        Eilen illalla viimeisen viestini lopuksi sanoin:

        >> eihän tuosta nautiskelustani haittaa ollut ajatukseni terävyydelle enempää kuin kirjoitustaidollenikaan, joka luultavasti säilyi parempana kuin niillä yökyöpeleillä, jotka todennäköisesti kohta kiirehtivät tähän vastaamaan.


    • kapu-vaari

      Näkemiin!

      Vaikka vielä on hanki maassa, niin kevät alkaa kuitenkin tulla tänne Suomen eteläiselle palmurannikolle. Äsken oli pihassani jo sepelkyyhkypariskunta lintulaudalta tippuneita auringonkukan siemeniä nokkimassa, sulassa sovussa oravan kanssa. Eilen näin jo punarinnan, joka tänäänkin heti aamusta oli pihassani. Kiurut varmaan jo livertelevät peltoaikeilla, mutta peipposet eivät sentään vielä ole tulleet.

      Kevättä on myös tällaisen ikinuoren rinnassa. Kohtapuolin lähden hakemaan ystävätärtäni junalta tänne luokseni, ja sitten alkaa tuntua jo hyvinkin keväiseltä. Kun iltapäivällä minulla on vielä viikkojumppani ja varmaan ystävättäreni järjestää minulle muutakin puuhaa, niin tämä viestini saattaa jäädä puoleltani viimeiseksi tähän ketjuun – varmaksi en sitä vielä lupaa.

      Lähipäivinä en kuitenkaan täällä juuri kirjoittele – jollei jotain erityistä aihetta siihen kepu anna – sillä ystävättäreni viipyy luonani ensi tiistaihin, siivoaa ja laittaa ruokia täällä pakkaseenkin asti ja meillä on ohjelmassamme mm. teatterikäynti ja vierailu ja varmaan paljon muutakin. Luulen, että kohta saatte kuulla pikkukepuleilta mitä se muu voi olla, huvittakoon se teitä, jotka pikkukepulien huumoria paremmin ymmärrätte – tai ehkä se huvittaa vain pikkukepulia itseään.


      Vieläkin ihmettelen – kuten tein eilisiltaisessa viestissänikin – sitä, että tuohon puheenjohtajien vaalitenttiin ei tullut ollenkaan hyvinkin tärkeä kuntarakenneasia, ja sen poisjäännistä Mari Kiviniemi oli varmaan kiitollinen. Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmähän on tehynyt selvityksen, miten sosiaali- ja terveyspalvelut pitäisi järjestää. Selvityksen mukaan niiden parhaalla mahdollisella tavalla järjestämiseksi maassa tarvitsisi olla n. 20 – 50 kuntaa. Kepuministerit Juha Rehula ja Tapani Tölli ovat pahasti kuumenneet esityksestä, kertoo aamun Hesari.


      Kun tuolla ylempänä nimim. KauKe sanoi minun olevan katkeran ja arveli peräti huvittavia syitäkin sille. Vaikka siellä jo heti tuoreeltaan häntä oikaisin kertomalla asiain oikean laidan, niin sitä vahvistaakseni laitan vielä tähän loppuun laulun, jonka sanoma on hyvin todenmukainen kohdallani. Sen myötä näkemiin!

      http://www.youtube.com/watch?v=x1VvYfv66bA

      • Uusi-ukki, se oikea

        Suksi runkku vittuun. Mitä siellä toollotat, kun kerran aioit lähteä????


      • Uusi-ukki, se oikea kirjoitti:

        Suksi runkku vittuun. Mitä siellä toollotat, kun kerran aioit lähteä????

        Näin sivistyneesti me keskustalaiset toimimme, varsinkin vaalien alla.
        Näyttäisitkö tuotakaan kirjoitustasi vaimollesi, lapsillesi tai vaikkapa naapurillesi.
        Missä sinä olit, kun käytöstapoja ja sivistystä opetettiin?


      • Ylil evp

        Et ihan umpitampio

        Kyllä esikuntamies näköjään tunnistaa luontokappaleitakin, hyvä!
        On kuitenkin sanottava, ettei kyyhkyn ja oravan erottaminen toisistaan kovin paljoa vaadi.

        Kuntien lukumäärän heitellään tuosta vaan ilmaan, ymmärtämättä, ettei niillä ratkaista talousongelmia. Pikemminkin niitä tehdään lisää, hallinnonkin vuoksi. Palvelut tietysti kaikkoavat kansan ulottuvilta kauemmas.

        Kysymys vielä: Tiedätkö montako kuntaa on Sveitsissä ja miten terveyspalvelut on siellä järjestetty?

        P.S. Kuntien määrä on mitä suurimmassa määrin poliittinen kysymys. Siinäkin Keskusta on kansalaisia tukevalla linjalla.


      • Uusi-ukki, se oikea
        prokeskusta kirjoitti:

        Näin sivistyneesti me keskustalaiset toimimme, varsinkin vaalien alla.
        Näyttäisitkö tuotakaan kirjoitustasi vaimollesi, lapsillesi tai vaikkapa naapurillesi.
        Missä sinä olit, kun käytöstapoja ja sivistystä opetettiin?

        Näitä tarvitsee näyttää vaan teille sivistymättömille pinikki-tolliskoille. Näin on näreet????


      • kapu-vaari
        Ylil evp kirjoitti:

        Et ihan umpitampio

        Kyllä esikuntamies näköjään tunnistaa luontokappaleitakin, hyvä!
        On kuitenkin sanottava, ettei kyyhkyn ja oravan erottaminen toisistaan kovin paljoa vaadi.

        Kuntien lukumäärän heitellään tuosta vaan ilmaan, ymmärtämättä, ettei niillä ratkaista talousongelmia. Pikemminkin niitä tehdään lisää, hallinnonkin vuoksi. Palvelut tietysti kaikkoavat kansan ulottuvilta kauemmas.

        Kysymys vielä: Tiedätkö montako kuntaa on Sveitsissä ja miten terveyspalvelut on siellä järjestetty?

        P.S. Kuntien määrä on mitä suurimmassa määrin poliittinen kysymys. Siinäkin Keskusta on kansalaisia tukevalla linjalla.

        Sinulta lipsahti, kun tunnusti, että kuntien määrä on mitä suurimmassa määrin poliittinen kysymys. Sitä se on kepulle, ainoastaan sitä. Kyllä kepussa hyvin ymmärretään, että palvelut ihmisille voitaisiin järjestää paljon paremmin ja edullisemmiksi tullen, jos kuntien lukumäärä olisi vain tuo alle viidenkymmenen.

        Turha vedota siihen, että ihmisten matka palveluihin kasvaisi, kun eivät he nytkään saa niitä kunnon palveluita lähempää. Mutta kepussa ymmärretään myös, että jos kuntia runnotaan sos.- ja terv. ministeriön mallin mukaan yhteen, hyvin suuri joukko kepulaisia kuntasatraappeja menettää asemansa ja kepu sitä myöden vaikutusvaltaansa nykykunnissamme, joista kepun hallinnoimia on yli ¾, vaikka niissä asuu Suomen väestöstä vajaa ¼.

        Tiedän, että Sveitsin kuntien lukumäärä on hyvin suuri, ja kantoneitakin – lähinnä entisiä läänejämme vastaavia - siellä on paljon, mutta Sveitsi ja Suomi eivät ole missään suhteessa toisiinsa verrattavia, ei pinnanmuodostukseltaan – joka lisää etäisyyksiä – eikä hallintojärjestelmältään, sillä Sveitsissähän on suora demokratia, meillä puoluebyrokratia.

        Joo, kyllä minä elinikäisenä luonnon(kin) harrastajana, aikoinaan myös Luontoliiton jäsenenä, nyt enää vain Luonto-lehden tilaajana tunnen luontokappaleitakin – siis muitakin, kuin teitä kepuleita. Esikuntamies olin vain 15 vuotta, vaikka siihen lukisi mukaan nelivuotisen opettajakauteni Esikuntakoulussa, eli vain 1/5 elämästäni. Enhän minäkään niin huippusotilas ollut, että olisin esikuntiin päässyt ennen kuin olin osoittanut kykyni kentällä. Mutta sotilas olin vain 1/3 tähänastisesta elämästäni, ja niiden sotilasaikojen päättymisestä on aikaa jo yli 30 vuotta, mutta ”kerran sotilas – aina sotilas” kepulille, josta sen sijaan perustellusti voidaan sanoa ”kerran kepulainen – aina kepulainen” – eikä hän juuri muuta mainittavaa olekaan.


        Tämä on ehdottomasti viimeinen viestini tälle päivälle, joten ole ylpeä, kun sinä saat sen. Naisystäväni on jo luonani ja on alkanut valmistella lounasta, jotta ehdin nauttia sen hyvissä ajoin ennen jumppaan lähtöä. Mutta sinä varmasti jäät palstalle. Onhan se jokin huvi oltava yksinäisimmälläkin, jolle muut huvit ovat saavuttamattomissa. Tehtävälläsi on myös arvoa, sillä torjuthan siten ihmisiä mahdollisesti uhkaavia kepusympatioita – ja kun teet sen tahtomattasi, se on yhä arvokkaampaa!


        Laitoin jo aamuisen viestini loppuun ajatuksia elämästäni hyvin kuvaavan laulun, jonka esitti laillani isätön poika Tapio Rautavaara, josta myös isättömyydestään ja perinnöttömyydestään huolimatta tuli jotakin, aivan omilla avuillaan hänestäkin.

        Mutta laitanpa tähän vielä toisen laulun, jonka myös koen hyvin kuvaavan elämänkulkuani ja asennettani siihen. Laulun myötä näkyvä kuvakavalkadi kuvaa hienon laulajan elämässä tapahtutta kehitystä, samansuuntaista koen tapahtuneen omassakin elämässäni. Kuuntelepa tuo laulu ja mieti sen hienoja sanoja! (ymmärräthän sinä englantia?);


        http://www.youtube.com/watch?v=t6Lp4w8wyy0


      • Uusi-ukki, se oikea
        kapu-vaari kirjoitti:

        Sinulta lipsahti, kun tunnusti, että kuntien määrä on mitä suurimmassa määrin poliittinen kysymys. Sitä se on kepulle, ainoastaan sitä. Kyllä kepussa hyvin ymmärretään, että palvelut ihmisille voitaisiin järjestää paljon paremmin ja edullisemmiksi tullen, jos kuntien lukumäärä olisi vain tuo alle viidenkymmenen.

        Turha vedota siihen, että ihmisten matka palveluihin kasvaisi, kun eivät he nytkään saa niitä kunnon palveluita lähempää. Mutta kepussa ymmärretään myös, että jos kuntia runnotaan sos.- ja terv. ministeriön mallin mukaan yhteen, hyvin suuri joukko kepulaisia kuntasatraappeja menettää asemansa ja kepu sitä myöden vaikutusvaltaansa nykykunnissamme, joista kepun hallinnoimia on yli ¾, vaikka niissä asuu Suomen väestöstä vajaa ¼.

        Tiedän, että Sveitsin kuntien lukumäärä on hyvin suuri, ja kantoneitakin – lähinnä entisiä läänejämme vastaavia - siellä on paljon, mutta Sveitsi ja Suomi eivät ole missään suhteessa toisiinsa verrattavia, ei pinnanmuodostukseltaan – joka lisää etäisyyksiä – eikä hallintojärjestelmältään, sillä Sveitsissähän on suora demokratia, meillä puoluebyrokratia.

        Joo, kyllä minä elinikäisenä luonnon(kin) harrastajana, aikoinaan myös Luontoliiton jäsenenä, nyt enää vain Luonto-lehden tilaajana tunnen luontokappaleitakin – siis muitakin, kuin teitä kepuleita. Esikuntamies olin vain 15 vuotta, vaikka siihen lukisi mukaan nelivuotisen opettajakauteni Esikuntakoulussa, eli vain 1/5 elämästäni. Enhän minäkään niin huippusotilas ollut, että olisin esikuntiin päässyt ennen kuin olin osoittanut kykyni kentällä. Mutta sotilas olin vain 1/3 tähänastisesta elämästäni, ja niiden sotilasaikojen päättymisestä on aikaa jo yli 30 vuotta, mutta ”kerran sotilas – aina sotilas” kepulille, josta sen sijaan perustellusti voidaan sanoa ”kerran kepulainen – aina kepulainen” – eikä hän juuri muuta mainittavaa olekaan.


        Tämä on ehdottomasti viimeinen viestini tälle päivälle, joten ole ylpeä, kun sinä saat sen. Naisystäväni on jo luonani ja on alkanut valmistella lounasta, jotta ehdin nauttia sen hyvissä ajoin ennen jumppaan lähtöä. Mutta sinä varmasti jäät palstalle. Onhan se jokin huvi oltava yksinäisimmälläkin, jolle muut huvit ovat saavuttamattomissa. Tehtävälläsi on myös arvoa, sillä torjuthan siten ihmisiä mahdollisesti uhkaavia kepusympatioita – ja kun teet sen tahtomattasi, se on yhä arvokkaampaa!


        Laitoin jo aamuisen viestini loppuun ajatuksia elämästäni hyvin kuvaavan laulun, jonka esitti laillani isätön poika Tapio Rautavaara, josta myös isättömyydestään ja perinnöttömyydestään huolimatta tuli jotakin, aivan omilla avuillaan hänestäkin.

        Mutta laitanpa tähän vielä toisen laulun, jonka myös koen hyvin kuvaavan elämänkulkuani ja asennettani siihen. Laulun myötä näkyvä kuvakavalkadi kuvaa hienon laulajan elämässä tapahtutta kehitystä, samansuuntaista koen tapahtuneen omassakin elämässäni. Kuuntelepa tuo laulu ja mieti sen hienoja sanoja! (ymmärräthän sinä englantia?);


        http://www.youtube.com/watch?v=t6Lp4w8wyy0

        Ethän sinä aivoinvalidi ole isätön.Isäsihän on tuntematon mustalainen. Äläpäs taas valehtele vanha luuseri. Näin on näreet????


      • 29
        Uusi-ukki, se oikea kirjoitti:

        Ethän sinä aivoinvalidi ole isätön.Isäsihän on tuntematon mustalainen. Äläpäs taas valehtele vanha luuseri. Näin on näreet????

        Miksi yrität ylil evp;nä esiintyä sivistyneemmin, kun sitten aina heti noin näytät moukkamaisuutesi? Pysyisit vain aina itsenäsi, olise helpompaa.


      • Ylil evp
        kapu-vaari kirjoitti:

        Sinulta lipsahti, kun tunnusti, että kuntien määrä on mitä suurimmassa määrin poliittinen kysymys. Sitä se on kepulle, ainoastaan sitä. Kyllä kepussa hyvin ymmärretään, että palvelut ihmisille voitaisiin järjestää paljon paremmin ja edullisemmiksi tullen, jos kuntien lukumäärä olisi vain tuo alle viidenkymmenen.

        Turha vedota siihen, että ihmisten matka palveluihin kasvaisi, kun eivät he nytkään saa niitä kunnon palveluita lähempää. Mutta kepussa ymmärretään myös, että jos kuntia runnotaan sos.- ja terv. ministeriön mallin mukaan yhteen, hyvin suuri joukko kepulaisia kuntasatraappeja menettää asemansa ja kepu sitä myöden vaikutusvaltaansa nykykunnissamme, joista kepun hallinnoimia on yli ¾, vaikka niissä asuu Suomen väestöstä vajaa ¼.

        Tiedän, että Sveitsin kuntien lukumäärä on hyvin suuri, ja kantoneitakin – lähinnä entisiä läänejämme vastaavia - siellä on paljon, mutta Sveitsi ja Suomi eivät ole missään suhteessa toisiinsa verrattavia, ei pinnanmuodostukseltaan – joka lisää etäisyyksiä – eikä hallintojärjestelmältään, sillä Sveitsissähän on suora demokratia, meillä puoluebyrokratia.

        Joo, kyllä minä elinikäisenä luonnon(kin) harrastajana, aikoinaan myös Luontoliiton jäsenenä, nyt enää vain Luonto-lehden tilaajana tunnen luontokappaleitakin – siis muitakin, kuin teitä kepuleita. Esikuntamies olin vain 15 vuotta, vaikka siihen lukisi mukaan nelivuotisen opettajakauteni Esikuntakoulussa, eli vain 1/5 elämästäni. Enhän minäkään niin huippusotilas ollut, että olisin esikuntiin päässyt ennen kuin olin osoittanut kykyni kentällä. Mutta sotilas olin vain 1/3 tähänastisesta elämästäni, ja niiden sotilasaikojen päättymisestä on aikaa jo yli 30 vuotta, mutta ”kerran sotilas – aina sotilas” kepulille, josta sen sijaan perustellusti voidaan sanoa ”kerran kepulainen – aina kepulainen” – eikä hän juuri muuta mainittavaa olekaan.


        Tämä on ehdottomasti viimeinen viestini tälle päivälle, joten ole ylpeä, kun sinä saat sen. Naisystäväni on jo luonani ja on alkanut valmistella lounasta, jotta ehdin nauttia sen hyvissä ajoin ennen jumppaan lähtöä. Mutta sinä varmasti jäät palstalle. Onhan se jokin huvi oltava yksinäisimmälläkin, jolle muut huvit ovat saavuttamattomissa. Tehtävälläsi on myös arvoa, sillä torjuthan siten ihmisiä mahdollisesti uhkaavia kepusympatioita – ja kun teet sen tahtomattasi, se on yhä arvokkaampaa!


        Laitoin jo aamuisen viestini loppuun ajatuksia elämästäni hyvin kuvaavan laulun, jonka esitti laillani isätön poika Tapio Rautavaara, josta myös isättömyydestään ja perinnöttömyydestään huolimatta tuli jotakin, aivan omilla avuillaan hänestäkin.

        Mutta laitanpa tähän vielä toisen laulun, jonka myös koen hyvin kuvaavan elämänkulkuani ja asennettani siihen. Laulun myötä näkyvä kuvakavalkadi kuvaa hienon laulajan elämässä tapahtutta kehitystä, samansuuntaista koen tapahtuneen omassakin elämässäni. Kuuntelepa tuo laulu ja mieti sen hienoja sanoja! (ymmärräthän sinä englantia?);


        http://www.youtube.com/watch?v=t6Lp4w8wyy0

        Tunnen erittäin hyvin luontoa ja olen miettinyt mistä mahtanee varpusten määrän romahdus johtua.
        Englannin tietysti hallitsen erinomaisesti, mutta sveitsiä en osaa. Sinä kai osaat sitäkin?


      • Kapu-vaari.
        Ylil evp kirjoitti:

        Tunnen erittäin hyvin luontoa ja olen miettinyt mistä mahtanee varpusten määrän romahdus johtua.
        Englannin tietysti hallitsen erinomaisesti, mutta sveitsiä en osaa. Sinä kai osaat sitäkin?

        Osaan hyvin sveitsiäkin. Myös kanadaa, austraaliaa, brasiliaa, argentiinaa ja vähän kyprostakin. Kielitaidoissa löytyy.


    • varakapteeni

      Kapteeni eeveepee6.4.2011 17:280
      tämän iltaisesta puheenjohtajien vaalitentistä.

      Kiviniemi pärjäsi kehnosti. Epäasiallista selittelyä alusta loppuun.

      Katainen kalsean asiallinen. Talousasiat päällimmäisinä.

      Urpilainen erinomainen. Empaattinen asiaosaaja. Aina pienen
      ihmisen puolella.

      Soini oli vaisu. Pikkunäppärät puheenparret eivät enää puraise.
      Gallupin alamäki vaikuttaa.

      Arhinmäki ulkona kuin postilaatikko.

      Sinnemäki asiallinen kuten aina.

      Räsänen puhui omiaan.

      Wallin; pakkoruotsi suomen elinehto.

    • Hiohihiihhihiihihih

      Minä tiedän miksi.

      Et ole saanut mutaman sadan euron kuukautista veronalennustasi.

      Syitä ei tarvitse edes lukea jutustasi.

    • Tavan suomalainen

      Ole huoletta kapi. Ei sitä kepua kannata enää moni muukaan. Minkki-Mari, lapsiinsa sekaantuneet lestakeput ja avauksillesi homostelusta ja muista kiinnostuksensa kohteista kertovat kepulit on kolmiyhteys, joka on saanut kansan järkiinsä.

    • Anonyymi

      Oikeassa olet, jo tuolloin tunnistit luuserin!

    • Anonyymi

      Kepujohtajat ilmoittavat olevansasosilisteja eikä niitä pidä enää tukea
      vuoden 1918 sosialismiterrori muistetaan vielä

    • Kiva, että täällä on joku minusta myös niin myönteisesti kiinnostunut, että on tallettanut ja nostelee tänne tuollaisia jo 10 vuoden takaisia kirjoituksiani. Noita nyt lukiessani itselleni tulee kuitenkin hieman surullinen mieli siksi, kun en enää pystyisi noin hienoihin esityksiin. Kun on niin kuin Mielipidepankki taannoin totesi, että olen hieman hiipunut esitystaidossani - tuo hieman-sana varmaan oli mpp:ltä näkemyksensä kaunistelua;))

      Ei minua toki enää politiikka kiinnostakaan niin, että viitsisin siitä tuollaisia ”suoltoja” tehdä. Ihmettelen, miten olin noinkin kiinnostunut noista asioista tuolloin, vaikka elämässäni oli kaikkea muuta paljon enemmän kuin nyt. Esim. pari kuukautta ennen tuota avaustani olin ollut Dominikaanisen tasavallan matkalla - siis siellä Karibian saarilla - ja muutamia kuukausia myöhemmin laajalla Kalifornian kierrolla, jolla käytin myös Meksikon puolella ja sisämaassa, Arizonassa Coloradojoen suurta Grand Canyanonia katsomassa. Näen nuo kuvatiedostostani ja lienenpä näyttänyt niistä kuvia täälläkin.

      Ihan kivoja muitakin muistoja noista ajoista tuo kaikki toi nyt mieleeni. ”Oi niitä aikoja” - täyty sanoa. Nyt aika on toisenlainen kohdallani monestakin syystä. Tietysti ennen muuta siksi, kun noista ajoista on kertynyt kymmenen vuotta lisää ikää ja se on tuonut tullessaan rajoittavia muutoksia. Ja kun on vielä tämä korona, joka estää harrastuksia ja suhteitakin. Ja kun on tämä jo yli kolme kuukautta kestänyt sairasteluputki.

      Eilen Jorvin sairaalan tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen, että tämän oudon kurkkukipuni syy ei ole kilpirauhasessa. Niinpä sieltä lähetettiin kaikki tähänastinen jo kai kuudessa tutkimuksessa saatu tieto Kirurgiseen sairaalaan, josta minulle tullaan lähettämään pyyntö tulla tutkimuksiin sinne.

      Alkaa jo huvittaa tämä tutkimuksesta toiseen pompottelu. Poikani ovat siitä jo niin hermostuneita, että vaativat minua menemään yksityiselle puolelle - Aavaan, Mehiläiseen tai mitä niitä onkaan - toistellen, että ”sinulla on siihen varaa”. Kyllä minulla toki olisi siihen varaa, mutta haluan katsoa tämän shown loppuun asti, kun minulla on sellaiseen aikaa. Ajankuluksenikin teen niin, kun tämä korona estää parempia viihdemahdollisuuksia.

      Palstaa pitkälle taaksepäinkin plaratessani näin, että minua on kehaistu siitä, että esiinnyn täällä omalla pärställäni. Koin nuo kehut hieman aiheettomaksi, kun profiilikuvanani oli 83 vuotta sitten otettu kuva, jossa 3-vuotiaani hienosti puettuna istun mummolani - siis kasvatuskotini - kamarin pöydällä. Sellaisen kuvan todistusarvo on hieman samaa kuin palstan majurilla majurin kauluslaatta profiilikuvanaan. Niinpä nyt nappasin itsestäni kuvan, josta leikkaamani pärstäosuus kertoo karun totuuden nykynaamastani.

      • Sanon tuon esille nostetun vanhan avaukseni alussa: ”Olen puoluekannaltani ”villi ja vapaa”, mutta silti olen äänestänyt aina kaikissa vaaleissa. Asiat ja henkilö, ei puolue sinänsä, ovat aina ratkaisseet sen, minne ääneni olen antanut”.

        Noin on todella aina ollut. Juttua pidemmälle luettaessa käy ilmi, että lähinnä kokoomuksen ja demarien kesken olen valintaani pohtinut. On ollut muitakin vaihtoehtoja. Ainakin yksissä kuntavaaleissa olen äänestänyt myös RKP:n ehdokasta, jonka tunsin henkilökohtaisesti. Ja presidentinvaaleissa v. 1978 - Suomen eteläisimmällä äänestyspaikalla Siinain Abu Rudeisissa - äänestin Suomen perustuslaillisen kansanpuolueen ehdokkaan Ahti M Salosen valitsijamiestä. Noin vältyin siltä, että minun ei tarvinnut äänestää Kekkosta, jonka taakse olivat menneet niin kokoomus kuin demaritkin - hyi hemmetti!

        Tulevien kuntavaalien ehdokkaiden äänestämäkseni pohdinnoissani on myös ehdokas, jonka tiedän asettuvan ehdokkaaksi ja hän ei ole demari eikä kokoomuslainen. En tietenkään halua nimetä tässä häntä enkä hänen puoluettakaan. Eräillä ihan muilla kuin poliittisilla tahoilla saamillaan arvostamillani meriiteillä hän on henkilö, jota hyvinkin saatan äänestää. Jos vielä olen äänestämässä vaaleissa, jotka todennäköisesti siirtyvät ainakin syksyyn jolleivät seuraavaan vuoteen.

        No, sanottakoon nyt kuitenkin, että ei tuo mahdollinen ehdokkaani ole kepun ehdokkaana täällä. Jos hänen kaltaisensa arvostamani ihminen olisi ehdokkaana kepusta voisin hyvinkin tehdä osaltani historiaa äänestämällä ensikertaa elämässäni missään vaaleissa ehdokasta, joka edustaa puoluetta maalaisliitto-keskustapuolue-Suomen keskusta. Sellaista ehdokasta ei varmaankaan täällä Stadissa Kepusta ”pullahda”. Toisaalta harmi tilanteessa, jossa arvostukseni kyseistä puoluetta kohtaan on korkeampi kuin ennen. Siksi, kun puolue rökäletappiostaan huolimatta lähti hallitukseen, jossa se on toiminut aivan arvostettavalla tavalla.

        Eiköhän tämä riitä minulta taas joksikin aikaa. Eihän minun läsnäoloani täällä tarvita siksi, että pysyisin mielissänne; siitä eräs toinen näkyy pitäneen huolta nuo poissaolopäiväni ja varmaan tekee samoin myös jatkossa;))


      • Monen päivän täältä poissaoloni jälkeen taas kävin täällä ja puhuin varmaan liikaakin itsestäni. Siis tällä Mielipidepankin kohteliaasti määrittämällä jo ”hieman hiipuneella taidollani”. Puhuin tästä jo yli kolme kuukautta jatkuneesta sairastelustanikin, jonka syylle julkinen terveydenhuolto ei ole saanut selvyyttä monissa tutkimuksissaan. Taidan itse olla noita lääkäreitä viisaampi: pääsyy on varmaan vain tämä vanhuuteni.

        Tietämästäni suvusta olen jo vanhimmaksi elänyt. Eihän näin vanhaksi eläneitä yleensäkään ollut ennen. Siviilitoimestanikin - siis Valion isännöitsijästä - eläkkeelle jäätyäni olin kolme vuotta Tiedekeskus Heurekan vapaaehtoisena oppaana. Oli eräs koululaisten, kai n. 12-15-vuotiaiden tilaisuus, jossa heille esitettiin kivikauden ihmisten elinkeinoja. Tiedekeskuksemme vakinaiseen palkattuun väkeen kuuluva piti aiheesta esitystä auditoriossamme näyttäen siinä videokuvaa siitä, mitä noista ajoista tiedetään.

        Esittämänsä perusteella tuli selville, että ihmisillä oli silloin kaksi eri mahdollisuutta selviytyä hengissä: metsästys tai keräilytalous. Hän jakoi auditorion katsomossa olleen oppilasjoukon kahtia siten, että pystykäytävän vasemmalla puolella olevat olivat metsästäjiä ja oikealla puolella olevat keräilijöitä. Sitten kyseli heiltä, että mitä ja miten he tekisivät elantonsa saadakseen. Ihan hyviä vastauksia koululaisilta kuultiin.

        Sitten tuo ohjelman vetäjä kysyi oppilailta: ”Jos te olisitte olleet metsästäjiä tai keräilijöitä, mikä silloin olisin ollut minä?” Eräs sieltä arasti viitaten sai sanoa: ”Olisit varmaan ollut joku pomo”. Juontaja vastasi: ”Ei, ei - olisin vainaja, olen 45 vuotta vanha mies, eivät ihmiset silloin eläneet näin vanhoiksi”.

        No, minä nyt kuitenkin olen elänyt jo lähes tuplaten tuossakin määritellyn elonajan. Ja olen saanut kokea hyvin monipuolisen, paljon antoisemman elämän kuin mitä lähtökohtani olisivat luvanneet. Joten täysin valmis olen täältä jo lähtemään. Mutta jos korkeammalla taholla nähdään tarpeelliseksi toisin, ei minulla ole siihen vastaansanomista. Pikemmin samaa tahtoa tuon korkeamman tahon kanssa lienee itsellänikin, kun maanantaina otin koronarokotuksen;))

        Tulipahan nyt juttua täällä muutamia päiviä käymättä oltuani. Sorry, mutta nyt tässä jo iltapesuilla käytyäni pyjamassani ja tuon toisenkin iltadrinkkini tyhjennyttyä nyt vain vuoteeseen Hyvän Yön ja hyvän loppuviikon toivotuksin kaikille tämän mahdollisesti lukeville!


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Monen päivän täältä poissaoloni jälkeen taas kävin täällä ja puhuin varmaan liikaakin itsestäni. Siis tällä Mielipidepankin kohteliaasti määrittämällä jo ”hieman hiipuneella taidollani”. Puhuin tästä jo yli kolme kuukautta jatkuneesta sairastelustanikin, jonka syylle julkinen terveydenhuolto ei ole saanut selvyyttä monissa tutkimuksissaan. Taidan itse olla noita lääkäreitä viisaampi: pääsyy on varmaan vain tämä vanhuuteni.

        Tietämästäni suvusta olen jo vanhimmaksi elänyt. Eihän näin vanhaksi eläneitä yleensäkään ollut ennen. Siviilitoimestanikin - siis Valion isännöitsijästä - eläkkeelle jäätyäni olin kolme vuotta Tiedekeskus Heurekan vapaaehtoisena oppaana. Oli eräs koululaisten, kai n. 12-15-vuotiaiden tilaisuus, jossa heille esitettiin kivikauden ihmisten elinkeinoja. Tiedekeskuksemme vakinaiseen palkattuun väkeen kuuluva piti aiheesta esitystä auditoriossamme näyttäen siinä videokuvaa siitä, mitä noista ajoista tiedetään.

        Esittämänsä perusteella tuli selville, että ihmisillä oli silloin kaksi eri mahdollisuutta selviytyä hengissä: metsästys tai keräilytalous. Hän jakoi auditorion katsomossa olleen oppilasjoukon kahtia siten, että pystykäytävän vasemmalla puolella olevat olivat metsästäjiä ja oikealla puolella olevat keräilijöitä. Sitten kyseli heiltä, että mitä ja miten he tekisivät elantonsa saadakseen. Ihan hyviä vastauksia koululaisilta kuultiin.

        Sitten tuo ohjelman vetäjä kysyi oppilailta: ”Jos te olisitte olleet metsästäjiä tai keräilijöitä, mikä silloin olisin ollut minä?” Eräs sieltä arasti viitaten sai sanoa: ”Olisit varmaan ollut joku pomo”. Juontaja vastasi: ”Ei, ei - olisin vainaja, olen 45 vuotta vanha mies, eivät ihmiset silloin eläneet näin vanhoiksi”.

        No, minä nyt kuitenkin olen elänyt jo lähes tuplaten tuossakin määritellyn elonajan. Ja olen saanut kokea hyvin monipuolisen, paljon antoisemman elämän kuin mitä lähtökohtani olisivat luvanneet. Joten täysin valmis olen täältä jo lähtemään. Mutta jos korkeammalla taholla nähdään tarpeelliseksi toisin, ei minulla ole siihen vastaansanomista. Pikemmin samaa tahtoa tuon korkeamman tahon kanssa lienee itsellänikin, kun maanantaina otin koronarokotuksen;))

        Tulipahan nyt juttua täällä muutamia päiviä käymättä oltuani. Sorry, mutta nyt tässä jo iltapesuilla käytyäni pyjamassani ja tuon toisenkin iltadrinkkini tyhjennyttyä nyt vain vuoteeseen Hyvän Yön ja hyvän loppuviikon toivotuksin kaikille tämän mahdollisesti lukeville!

        Mikähän pakkomielle sinulla on joka helkkarin viestissä kertoa, kuinka et taaskaan ole moneen päivään palstalla käynyt. Onko se sitä alemmuudentuntoa ja häpeää jota tunnet, kun vuosikymmenet palstaa päivittäin olet vahdannut?

        Ennenmuinoin, siis tuolla esihistoriassamme, ihmisen elinikä oli lyhyt, ja niin se oli vielä 1800 luvulla täällä pohjan perukoilla. Kulkutaudit, pandemiat ja muut vitsaukset tappoivat ihmisiä. Heikko ravintotilanne vaikkapa 1865-68 nälkävuosina altisti taudeille, joihin kuoltiin jo kolmikymppisinä. Keuhkosairaudet olivat yleisiä kun asuttiin savupirteissä.

        Oli niitä metusalemejakin. Omassa suvussa on useitakin 1800 luvulla yli 80 vuotiaiksi eläneitä, ja 1900 luvulla sitten 90 vuotta on monella mennyt kirkkaasti rikki, esim. vaarini oli 96 vuotias kuolleessaan. Geeneissä se on, ja kun nykyisin ei "matkan varrella" sairauksiin enää herkästi kaaduta, niin pitkää ikää piisaa.


    • Anonyymi

      Keskustassa sotilaiden lisäksi parhaat poliitikotkin.

    • Anonyymi

      Hyvä profetia, silta suoraan tähän päivään..

    • Anonyymi

      Keskusta on vaihtoehto niille, jotka haluavat äänestää Suomen uusinta vasemmistopuoluetta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe