Mistä syntyy oikea kristitty??

Alffa-Omega

Mikäli seuraa keskustelua uskonnollisesta aiheesta on hyvin vaikea olla välttymästä tältä "oikea kristitty" argumentilta, varsinkin jos itse sattuu olemaan ateisti ja argumentoi etteivät uskonnolliset väitteet ole perusteltuja.

Niinpä ajattelin kysyä mitä välttämättömiä asemia palstalla olevien ateistien mielestä kristityksi itseään kutsuvalla tulisi olla, jotta tätä voidaan missään merkityksellisessä mielessä ylipäätään kutsua kristityksi.

Ja mikäli palstalle sattuu osumaan joku kyseisen uskonlahkon edustaja, vaikken osakaan sanoa miksi näin kävisi, vastaa toki myös.

Joten tässä on kysymys:
Mitkä ovat mielestäsi viisi tärkeintä tekijää jotka tekevät henkilöstä X kristityn??

21

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskis

      Persoonan peittäminen. Ei saa käyttää edes persoonoivaa nimimerkkiä.
      - Nolottaako olla Jeesus-Telia vai miksi?

    • 1) kyky tuntea empatiaa
      2) väkivallattomuus
      3) usko Jeesukseen
      4) suvaisevaisuus
      5) rehellisyys

      eivät ole tärkeysjärjestyksessä

      • No juu ei

        Yksikään tuntemani hellari ei täytä noista enempää kuin kaksi tai korkeintaan kolme ja minä olen sentään kasvanut hellariperheessä ja elänyt laajan hellarisuvun keskellä vuosikymmeniä, joten tiedän kyllä mistä puhun.


      • Tosikaankaan ei
        No juu ei kirjoitti:

        Yksikään tuntemani hellari ei täytä noista enempää kuin kaksi tai korkeintaan kolme ja minä olen sentään kasvanut hellariperheessä ja elänyt laajan hellarisuvun keskellä vuosikymmeniä, joten tiedän kyllä mistä puhun.

        Niin ja täydennän vielä, että suvaitsevaista tai rehellistä hellaria minä en ole koskaan eläissäni tavannut, vaikka olenkin hellarisuvun keskellä elänyt. Ja tämä on fakta.


      • Tosikaankaan ei kirjoitti:

        Niin ja täydennän vielä, että suvaitsevaista tai rehellistä hellaria minä en ole koskaan eläissäni tavannut, vaikka olenkin hellarisuvun keskellä elänyt. Ja tämä on fakta.

        Tosikaankaan ei
        7.4.2011 21:26

        Varmaan on juuri noin.
        Toki oma listani lähti aloituksen kysymyksenasettelusta.
        Taisi tulla kovin teoreettinen lista.

        Olihan Päivi Päkälläkin suurempi huoli poikansa pitkistä hiuksista, kuin siitä, että poikansa pistettiin opettelemaan kaikille kristityille tärkeä taito, eli tappaminen.


      • ikiateisti kirjoitti:

        Tosikaankaan ei
        7.4.2011 21:26

        Varmaan on juuri noin.
        Toki oma listani lähti aloituksen kysymyksenasettelusta.
        Taisi tulla kovin teoreettinen lista.

        Olihan Päivi Päkälläkin suurempi huoli poikansa pitkistä hiuksista, kuin siitä, että poikansa pistettiin opettelemaan kaikille kristityille tärkeä taito, eli tappaminen.

        Siinä tapauksessa kysymyksen asettelu taisi olla hieman huono.

        Vai oletko todella sitä mieltä että ainuttakaan henkilöä jolta puuttuu empatia muita ihmisiä kohtaan, tekee väkivaltaa, osoittaa suvaitsemattomuutta taikka on epärehellinen; Ei voida pitää kristittynä??

        Minä henkilökohtaisesti en tiedä ainuttakaan uskontoa taikka uskonnollista henkilöä joka ei olisi hyvinkin helposti kykenevä esittämään mitä pöyristyttävämpää suvaitsemattomuutta.


      • Alffa-Omega kirjoitti:

        Siinä tapauksessa kysymyksen asettelu taisi olla hieman huono.

        Vai oletko todella sitä mieltä että ainuttakaan henkilöä jolta puuttuu empatia muita ihmisiä kohtaan, tekee väkivaltaa, osoittaa suvaitsemattomuutta taikka on epärehellinen; Ei voida pitää kristittynä??

        Minä henkilökohtaisesti en tiedä ainuttakaan uskontoa taikka uskonnollista henkilöä joka ei olisi hyvinkin helposti kykenevä esittämään mitä pöyristyttävämpää suvaitsemattomuutta.

        Alffa-Omega
        8.4.2011 21:32
        >>>Siinä tapauksessa kysymyksen asettelu taisi olla hieman huono. >Vai oletko todella sitä mieltä että ainuttakaan henkilöä jolta puuttuu empatia muita ihmisiä kohtaan, tekee väkivaltaa, osoittaa suvaitsemattomuutta taikka on epärehellinen; Ei voida pitää kristittynä??


    • Nimi merkki

      No oikea tosi kristitty uskoo tietenkin raamattuun, raamatun jumalaan sekä Jeesukseen sekä Jeesuksen sovintouhriin ja lisäksi hän on uudestisyntynyt tunnustamalla syntinsä ja kääntymällä Jeesuksen puoleen ja ottanut tämän sydämeensä ja luvannut seurata tätä jumalan suunnitelman ja sovitustyön mukaisesti täydestä sydämestään.

      Esimerkiksi tämä bloginpitäjä Laurio täyttää kaikki nuo tunnusmerkit täysin:

      http://lauriovesai.wordpress.com/yhteiskunta/

      • Luin tässä aiemmin aloituksen jossa kyseinen blogi oli linkitetty ja kun salaliittoteoriat saadaan kuorittua näistä lausunnoista pois, mitä toki sisällöstä suurin osa on, niin kyseinen henkilö on varsin hyvä osoitus kristillisyydestä.

        Enkä tarkoita tällä tapaa jolla nämä mielipiteet on esitetty, mikä on jokseenkin fundamentalistinen, vaan sitä mitä ajatuksia tässä blogissa esitetään.

        Olen myös samoilla linjoilla noiden esittämiesi ajatusten kassa siitä mikä tekee jostakusta missään mielessä merkityksellisellä tavalla kristityn.


    • Mielestäni tärkein kriteeri on, että pitää juutalaisilta lainattua vuorijumalaa luojana ja uskoo Jeesuksen olevan tämän poika. Juu, ja sitten pitää niitä positiivisina vaikuttajina, saatananpalvoja ei lie kristitty.

      Uskonlahkon edustajat tulevat epäilemättä vastaamaan palstan historian perusteella: Sokerista, kukkasista, inkivääristä, kanelista ja PYHÄN HENGEN TUNTEMISESTA, niistä on pienet kristityt tehty.

    • Ollessani vielä kristitty häpesin jotenkin sitä. Ja en oikein osaa vastata tuohon mitä se on olla kristitty koska, kirstinusko perustuu Raamattuun. Mutta onglema onkin siinä miten raamattua pitäisi tulkita ja kuka sitä osaa oikein tulkita. Sitä en tiedä tänäkään päivänä. En siis osannut olla kristitty.

      - Eri ihmiset copypasteaa raamatun jakeita mielellään foorumeille mielensä mukaan. Ja raamatun kokoisesta kirjasta voi löytää aina jonkin kohdan millä kumota copypastejajan omat lainaukset.

      • >>>Ollessani vielä kristitty häpesin jotenkin sitä. Ja en oikein osaa vastata tuohon mitä se on olla kristitty koska, kirstinusko perustuu Raamattuun. Mutta onglema onkin siinä miten raamattua pitäisi tulkita ja kuka sitä osaa oikein tulkita. Sitä en tiedä tänäkään päivänä. En siis osannut olla kristitty.>- Eri ihmiset copypasteaa raamatun jakeita mielellään foorumeille mielensä mukaan. Ja raamatun kokoisesta kirjasta voi löytää aina jonkin kohdan millä kumota copypastejajan omat lainaukset.


      • Alffa-Omega

        Kysymykseni ei ollut mitenkään tarkoitettu sellaiseksi että se määrittelisi mikä ns: todellinen kristitty objektiivisesti on: Sellaista kun ilmiselvästi ei ole olemassa.

        Lähinnä tämän kysymyksen tarkoitus oli kysyä sinun henkilökohtaista mielipidettä siihen mitä asemia jonkun mielestäsi tulisi omata jotta kyseistä henkilöä on mitään mieltä kutsua kristityksi.


    • Hmmm...
      Heititpä vaikean. Itse luulisin ettei ole erityisiä tekijöitä jotka tekevät ihmisestä uskovaisen koska uskovaisissa on kaikenlaisia ihmisiä kuten uskomattomissakin. Yksi tekijä voisi olla. Se on vanhempien ja yhteiskunnan toimesta suoritettu Indoktrinaatio hyvinkin vastaanottavisille lapsille. Se miksi järkiajattelu vanhemmiten toisilla voittaa ja toisilla ei, on kyllä hämärän peitossa ja ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä on evvk ihmisiä, paitsi sitten kun elämä on totaalisesti suistumassa raiteiltaan, niin lapsena iskostettu jumalusko saattaa nostaa päätään siinä vaiheessa.

      • Tarkoituksenani oli kysyä hieman toista asiaa.
        Esim: jos minä omaamatta minkäänlaista supernaturalistista käsitystä maailmankaikkeudesta ja käytännössä katson ettei minkäänlaista jumaluutta ole olemassa, päättäisin tästä huolimatta kutua itseäni kristityksi.... sanotaan vaikka jonkinlaisen perinne rationalisoinnin kautta.
        Katsoisitko että minä olisin tällöin missään merkityksellisessä mielessä kristitty.

        Jos et.
        Niin mitä vähimmäisasemia minun mielestäsi tulisi omata, jotta kutsuessani itseäni kristityksi, sanalla "kristitty" olisi ylipäätään jotakin merkitystä??


      • Alffa-Omega kirjoitti:

        Tarkoituksenani oli kysyä hieman toista asiaa.
        Esim: jos minä omaamatta minkäänlaista supernaturalistista käsitystä maailmankaikkeudesta ja käytännössä katson ettei minkäänlaista jumaluutta ole olemassa, päättäisin tästä huolimatta kutua itseäni kristityksi.... sanotaan vaikka jonkinlaisen perinne rationalisoinnin kautta.
        Katsoisitko että minä olisin tällöin missään merkityksellisessä mielessä kristitty.

        Jos et.
        Niin mitä vähimmäisasemia minun mielestäsi tulisi omata, jotta kutsuessani itseäni kristityksi, sanalla "kristitty" olisi ylipäätään jotakin merkitystä??

        Henkilökohtainen käsitykseni olisi, että et ole merkityksellisessä mielessä kristitty. Olisit ainoastaan ns, tapakristitty joita suurin osa suomalaisista on.

        Jotta kristitty sanalla olisi jotain merkitystä niin uskoa pitäisi. Kirkkolaitos tietenkin pitää kristittyinä kaikkia vauvaiällä seurakuntaan liitettyjä, mutta mielestäni se kyllä ontuu vähän.


    • erotatte hengestä ..

      Uskovaisena vastaan. Ateisteille riittää perusteluksi ja he pitävät henkilöä uskovaisena, jos uskoo Jumalan tai jonkin korekimman voiman olemssaoloon, kuolemanjälkeiseen elämään.
      Heille on yhdentekevää, miten sitten henkilö itse määrittelee vakaumuksensa. Kuitenkin tapakristityn , joka on kastettu ja liitetty johonkin yhteisöön ja uskoo Jumalaan ja todellla uudestisyntyneen, uskoontulleen krstityn välillä on ero suurempi kuin yöllä ja päivällä. Näyttää että ateisti kyllä todellisuudessa erottaa meidän eron ja nimittää uudestisyntyeitä, hihhuleiksi, helluntailaisikisi, fanaatikoiksi, vaikka olisimme valtionkirkon jäseniä.

      • erotatte hengestä ..

        Kirkon jäsenet ovat usein lakikiroista piittaamattomia idiootteja, joita eivät hyvät käytöstavat koske (he uskovat)


      • Minä satun olemaan ateisti ja olen kanssasi lähestulkoon samaa mieltä.

        Minä en katso että ns: tapakristityt jotka ovat kirkon jäseniä mutta eivät käytännössä omaa mitään muuta syytä kutsua itseään kristityksi kuin jonkinlainen perinteisyys rationalisointi: Eivät ole missään merkityksellisessä mielessä kristittyjä.

        Mistä syystä kysymykseni koskikin sitä mitkä ovat mielestäsi viisi tärkeintä asemaa, käsitystä taikka asiaa jotka ilmentävät jonkun olen merkityksellisessä mielessä kristitty.


    • Oma listani.

      1. Hyväksyy käsityksen siitä että Raamattu (koko raamattu) on vähintäänkin jumalallisesti inspiroitu.
      2. Hyväksyy käsityksen perisynnistä.
      3. Hyväksyy käsityksen jonka mukaan Jeesus on maanpäälle tullut Jumalan ruumiillistuma jonka uhrauksen kautta edellä mainittu synti annetaan anteeksi.
      4. Hyväksyy käsityksen että edellä mainitut asiat ovat välttämättömästi hyväksyttävä ja ainoa todellinen keino tulla pelastetuksi.
      5. Aktiivisesti osallistuu uskonnon harjoittamiseen sekä seurakunnan piirissä että yksityiselämässä.

      • Alffa-Omega
        8.4.2011 22:24

        Mielipiteeni kommenteisiisi:

        1. Jos sana ispiroitu korvattaisiin käsitteellä "tulkitaan inhimillisesti", niin OK
        2. perisynti on mahdoton ikiateistille ymmärtää, eli ok / ei ok ? !
        3. sama
        4. EI! Eli en hyväksy!
        5. No jaa, miksei.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      314
      3672
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      268
      2115
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      99
      1449
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1353
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      93
      1338
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1207
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1198
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1034
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1028
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      924
    Aihe