Lonkan kystat

Klonkku-Leena

Olen kärsinyt kipeistä lonkista kolmisen vuotta, ja työterveysrumban jälkeen pääsin vihdoin fysiatrian pkl:n kautta magneettikuviin. Mol. lonkissa on nestettä ja oikeassa iso rykelmä kystia. Lisäksi kalkkiplakkeja lonkissa sekä reisuluussa jokin leesio. Seuraavaksi on ohjelmassa lonkan artrografia. Diagnoosi on vielä avoin, mutta reumasairautta tuskin on.

Lonkat särkevät jatkuvasti (myös kystaton puoli), samaten koko lantio. Aamuisin on selkä aivan jäykkä. Liikkuminen pahentaa lonkkakipuja ja joskus kipu säteilee niin kovaa nivuseen, ettei kärsi askelia ottaa.

Onko kellään kokemusta moisesta vaivasta ja mitä sille on tehty?

17

14620

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LL

aika hankalalta kuulostaa, ortopedisi auttaa sinua varmaan tässä parhaiten

• Anonyymi00017
        UUSI

Nimen omaan ortopedi. Fysiatri on sen ei- kirurgisen hoidon osaaja, mutta ortopedi tietää, milloin leikkaus on tarpeen.
        Itse olen ns onnellinen lonkkaleikattu.
        Pääsin alun perin ortopedille, ja se oli hyvä. Minä olisin pyörätuolissa, jos olisin jonkun muun alan lääkärille päässyt.
        Sensijaan olen työssä, jota tein ennen, ja tekonivel on ok.

• Klonkku-Leena

Oi, en käy ortopedillä vaan fysiatrilla. Vilautti mahdollisena viimeisenä keinona leikkausta, mutta on kuulemma iso operaatio. Ilm. kortisonipistoksilla lähdetään liikkeelle, mutta viekövätkö ne sitten kivut ja häviävätkö kystat...

• rämäranka

• Anonyymi00015

Lonkkanivelen tuollaiset muutokset häviävät parhaiten, tekonivelleikkauksessa. Ortopedi on se, jolle sinun kannattaisi mennä.
        Itsellä oli vähän oikopolku, työterveys suositti ortopedille, ja kävin. Totesi tutkittuaan lonkan nivelrikon. Kuvat vahvistivat diagnoosin ja vakavuusaste ja oireet, eli hirveät kivut, paha ontuminen, ja reagoimattomuus koksibeihin, kun yhä nopeasti paheni, vaativat jo leikkausta. Yksityiseltäkin saat julkiselle lähetteen kun pyydät.
        Nyt yli puoli vuotta leikkauksesta. Olen n 2 kk käynyt kunnollinen töissä, keskiraskasta fyysisessä työssä.
        Elämänlaatu, ja liikkumiskyky ovat muuttuneet täysin. Pyöräilemäänkin olen jo päässyt vähin.
        Mitä odotat? Se pahenee. Toisilla vauhdillakin. Kun hoidat kuntoutumisen ohjeiden mukaan, niin hyvä siitä tulee.

• Klonkku-Leena

Juuh, käytän mielelläni vaikka arsenikkia, jos sillä vain kivut häviäisivät. Odotan nyt kuitenkin diagnoosia, kun kystien lisäksi on muitakin muutoksia alaraajojen luissa.

Kaipailisin tässä vaiheessa muiden mahdollisten lonkan kystia omaavien kokemuksia. Toivon kystien häviävän pian, sillä olen joutunut kipujen vuoksi jättämään mm. lenkkeilyn ja lähes kaiken muunkin aerobisen liikunnan. Ratsastamaan kykenen sentään vielä:)

• Klonkku-Leena

Ei ole tuo FAI tullut puheeksi, mutta olen kyllä lukenut siitä juuri tuolta Nivelklubin palstalta. Kuuluukohan siihen nuo kystat oireina? Magneettikuvissa ei näkynyt labruminvaurioita vaan ainoastaan nuo kystat ja leesio kalkkeumaa.

Toukokuussa siis artrosgrafia ja sitten saan lisätietoa. Toivon hartaasti, että mihinkään leikkauksiin en dg:n myötä joudu...

• eekkkk

Kyllä nuo kystat siihen liittyy, jos googletat FAI CYST saat englanninkielisiä sivuja. Labrumvaurio ei näy normaalissa magneettikuvassa, vaan siihen tarvitaan varjoaine, ilmeisesti otettiin ilman varjoainetta.

Itselläni on ollut labrum-vaurio, ja siinä vaiheessa lonkka oli niin kipeä, että käveleminen oli tosi vaikeaa. Kipu meni kuitenkin ohi parin viikon kuluessa. Muistatko, erityisen kivuliasta aikaa? Syy miksi epäilin tuota FAI:ta on tuo sinun ratsastusharrastus, siinä tuollainen lonkkavaiva nimittäin pahenee.

Jos tehdään lonkan tähystys, niin se on itsessään suht. helppo toimenpide, tosin riippuu tietysti mitä kaikkea joudutaan korjaamaan. Tuo artrografia varmaan näyttää tarkemmin.

• Klonkku-Leena

Ok, kiitos valaisevasta informaatiosta:) Juu, ilman varjoainetta otettiin magneetit ja lonkasta tosiaan otetaan uusi ensi kuussa varjoaineella.

En tiennytkään, että ratsastaminen pahentaa esim. FAI-oireita. Joskus kyllä lonkka kramppaa jumiin hevosen selässä ja kipu on silloin sietämätön. Rennossa istunnassa ei ole kipuja, mutta varmasti olen alkanut jännittää tiedostamattani satulassa, koska jumituksia on tullut niin usein.

Erityisen kivulias aika oli n. kk sitten, jolloin jalka lähes lähti alta kävellessä, kun kipu säteili lonkasta nivuseen. Tällä hetkellä lonkka on lähes koko ajan kipeä ja väsyessäni tulee lisäksi ikävä kirvelevä tunne sekä lonkkaan että selkään.

Mutta hei, kiitos kovasti vastauksestasi:)

• Oikea Lonkka vaiva

Heips kaikille, isäni kärsinyt jo vuosia lonkkavaivasta ja ei pysty kävelemään enää muutamaa satametriä enempää. Hän kuuluu katekoriaan "saappaat jalassa hautaan" siis ei käynyt lääkärissä.. Itse kirjoittelen lounais-suomen alueelta mutta Isäni asuu Lahden lähellä. Voisko joku viestittää, mihin voisin ottaa yhteyttä ja tilata asianmukaisen tutkimuksen hänelle.

• Klonkku-Leena

Sinuna veisin isäsi ensi fysiatrille. Yksityiselle on mentävä ellei sitten jaksa odottaa lähetettä terv.asemalta. Ortopedi on toinen vaihtoehto.

• kipukipu

heips ite oon 50v nainen minulla alkoi tulla ensti raaja kipu vasempaan jalkaan joka torettiin iskiakseski kyseinen tapahtui jo ollessani kolmekymmentä v kukaan lääkäri ei koskaan laittanut esim tarkempiin selkä kuvauksiin varmasti koska on skolioos kallistuma hapertuma mutta viisi vuotta sitten yllätys heräsin yöllä kipuun ihan kuin olisi sahattu lonkasta jalkaa pois,,,, kivut kestäneet tähän asti kunnes työkkäri vaati kuvauksiin,,,ja onneksi näin kävikin nyt sitten sieltä vas puol lonkas kysta joka on muorostunu luusta,,ja kun ite tätä järjellä ajattelee niin eikös se kuros haperru siitä lihaksenn alta kyllä hapertuu entäs mikä meirän kohtalo sitten loppujen lopuksi on yks lekuri sanoo ei voi leikata toinen sanoo fys teap sehän pahenee sillä tietty tapauksesta riippuen OLISI KYLLÄ KIVA KUULLA TÄMÄN SAIRAUREN LOPPUTULOS onko se ikuiset säryt ja lopuksi rullatuoli vai voiko leikata? ????????

• Kipuilleet_lonkat

reilu 4v kärsin lonkkien kipuiluista.
      Ongelma oli että nivelpinnat olivat suht. hyvässä kunnossa.
      FAI diagnoosi tuli myös jossain vaiheessa.
      viime kesänä oli taasen erittäin hankalaa tulehduskipulääkkeiden ja Norspan 20 laastarista huolimatta.
      Pääsin ortopedian ja tarumatologian erikoislääkärin vastaanotolle.
      Siellä tuli sitten selville että nivelrappeuma jota tuo ahdas lonkka aiheuttaa sairastuttua ympäröivät kudokset ja aiheuttaa kiputiloja.
      Eli ne nivelpinnat eivät ole ainoa kriteeri kun mietitään tekonivelleikkausta.
      Mulle tehtiin molemminpuolinen tekonivelleikkaus ja kivut jäi, lopetin kaikki lääkkeet 3 vkoa. leikkauksesta.
      Tosin nyt lähes 6kk leikkauksesta kun olen palannut takaisin töihin on alkanut kiusaamaan hermokipu persposkissa säteillen takareiteen.
      Selkä kuvattiin mutta siellä kaikki kunnossa joten joku painaa persuksissa hermoa.
      Mutta alkuperäinen ongelma on poissa tekonivelleikkauksen ansiosta.

valitettavasti valtaosa ortopedeistä tuijottaa vain ja ainoastaan nivelpintoja kun tekevät leikkauspäätöksiä.
      Onneksi on joukossa näitä rohkeita jotka ottavat huomioon kokonaisvaltaiset oireet, eli kivut, liikerajoitukset, normi elämässä pärjääminen, yöunet, yms.

Mielummin leikkaus nyt 52v kun kitua vielä 10 vuotta ja sitten leikkaukseen.
      Elämä näyttää nyt paljon valoisammalta.

• Eevakaarinatiina

meikä kärsii lonkan ja selän kivuista.on nivelrikkoo ja repeämää.reumakirurgi meinas että kun oot vielä niin nuori(53v)niin ei vielä tekoniveltä koska jouduttais myöhemmin leikkaan sitte uudestaan.eli ei varmaan auta ko kärsii kivuista ja jäädä sairaseläkkeelle...tyhmä ajatusmaailma

• Anonyymi00016
        UUSI

Tekonivel on se viimeinen keino, mutta jos ihmisellä on jäljellä työelämään, niin kannattaa laittaa. Se vie hirveät kivut ja liikkumisvaikeudet, ja ihminen pystyy muutaman kk kuluttua jo tekemään omaa aiempaa työtään.
        Ei se ikää katso. Vaan sitä, millaisia oireet ovat, ja pystyykö kävelemään hyvin.
        Itselläni oli tilanne se että kävely oli katoamassa oireiden vuoksi. Ja oli työ, josta olin jo sairauslomalla, ennen leikkausta jonkin aikaa, kun en pystynyt enää tekemään.
        Leikkaus on palauttanut liki täysin entisen liikuntakyvyn. Olen tyytyväinen, elän normaalia entisenkaltaista elämää. Toipuminen yhä vaiheessa, mutta uskon että loputkin ihan pikku ongelmat tulevat paranemaan täysin.
        Tosiaan, ortopedi on keskittynyt luustoon. Sellainen lääkäri tietää, mitä lonkkajutut aiheuttavat, millä ne hoidetaan, milloin leikkaus auttaa.
        Suosittelen ehdottomasti ortopedille käyntiä. Listaa oirekirjo vaikka paperille. Mikä kaikki on vaikeaa? Kivuliasta?
        Voitko pyöräillä? Kiivetä portaita tai laskeutua niitä? Voitko kantaa kauppakassia epätasaisessa? Voitko liikkua metsässä?
        Itselläni kaikki tuo meni.
        Leikattuna tullut takaisin.

• Anonyymi00014

Muutaman vuoden olen kärsinyt llnkkakivusta. Nyt se kuvattiin ja lonkkanivel on lähes kulunut ja lisäksi löytyi kysta. Lonkkaa kuntoutetaan,mutta en tiedä mitä kystalle tehdään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      245
      5491
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      59
      4799
    3. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      17
      3620
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      291
      3338
    5. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      21
      3304
    6. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      182
      3209
    7. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      78
      2904
    8. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      71